virta-avainko sökö?

Aloittaja kalakukko88, 28.01.19 - klo:18:16

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Jep. Mystisemmäksi menee ongelma. Onko sitten muita hyviä vinkkejä mistä vikaa voisi lähteä etsimään. :D

Killer

Voisiko johtua että akkujännite laskenut liian alas niin ei käynnistyshetkellä jaksaa enää antaa virtaa immo:lle, kun on vaan tuon 11,5xV?
Varsinkin kun ongelma on aina pitemmän ajan seisottamisen jälkeen.

Kokeiles ladata käynnistysakku täyteen, että loppuuko ongelmat sillä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

kalakukko88

Voiko akku kulua niin nopeesti että se alkaa tälleen oireilemaan. Se on viime keväänä vaihdettu uuteen ja ajan joka päivä arkena semmosen 30-50 min matkoja siis aamulla ja iltapäivällä et pitäisi sen kerätä latautumaankin käsittääkseni. En pysty irrottamaan vkl akkua kun joudun työni puolesta päivystämään ja lähtö voi tulla millon vaan mutta jos sillä ei oo väliä onko se autossa kiinni niin miks ei sitä voi kokeilla.

o.b.

Jäi vielä epäselväksi, onko siinä erillinen akku Webastolle takakontissa?

45 minuuttia Webaston käyttöä syö kyllä aika hyvin akkua.

kalakukko88

Joo on erillinen akku webastolle ja löytyy takakontista. Sillä nyt uskaltaakin pyörittää vähän pidempään webaa kuin normaalisti. Normaaalisti se on pyöriny 30 min.

kalakukko88

Joo o...auto kävi tänään Laakkosella tutkittavana tästä kyseisestä ongelmasta, mutta eivät löytäneet mitään selkeää vikaa. En ole vielä kerennyt "Killer":n ehdottamaa akun lataamista kokeilla, mutta tuossa sunnuntaina mittasin auton käynnistysakusta jännitteen. Autolla olin ajanut samana päivänä about klo 13 aikaan viimeksi ja mittauksen suoritin klo 21. Ajattelin, että viimeisestä ajosta on sen verran aikaa, että siihen lukemaan voi jo jollain tasolla luottaa. Mittaus näytti about 12,4V. Kyseinen akku on vaihdettu viime maaliskuussa uuteen laakkosen toimesta vielä niin mietin, että voiko se tosiaan mennä näin nopeasti huonoksi.

Autoa noudettaessa huoltomyyjä mietti, että voisiko kenties jäähdytysnesteen lämpötilan anturi jollain tavalla sekoittaa jonkun ohjainyksikön toimintaa, että auto luulee et autolla on ajettu jo jonkin aikaa vaikka kyseessä onkin esilämmitys. Koska näitä edellä mainittuja vikoja on tapahtunut vain auton ollessa kylmänä. Hän myös kyseli kauanko lämmitän autoa webastolla ja sanoin, että nyt tämän vuoden puolella olen kylläkin lämmittänyt aikaisempia talvikausia pidempiä jaksoja. Se, että onko tuossa mietinnässä mitään järkeä niin se on toinen asia.

Enhancer

Akussa on takuu voimassa, käy mittauttamassa se Laakkosella. Jännitteen puolesta akku on selkeästi vajaa, joten erillisen akkulaturin käytöllä itse aloittaisin. Jos 12.1V on käytännössä tyhjä (alle 10%), ja 12.7V täynnä on omassa akussasi karkesti 60% latausataso sen ollessa 12.4V lukemilla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

kalakukko88

Ne teki akku testinkin ja se näytti olevan heidän mielestään ok. Piru kun en ottanut sitä heidän tekemää akkutestin "kuittia" mukaan. Mutta joo pitää varmaan kokeilla tuota akkulaturin käyttöä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 06.02.19 - klo:19:30
Ne teki akku testinkin ja se näytti olevan heidän mielestään ok. Piru kun en ottanut sitä heidän tekemää akkutestin "kuittia" mukaan. Mutta joo pitää varmaan kokeilla tuota akkulaturin käyttöä.

Mulla kuului huoltoon akkutesti ja testiliuskan sai kyllä huoltodokumenttien mukana pyytämättä.....  :)
Yritetään pärjätä.

kalakukko88

Joo kyllä mäkin olen saanut normaalin huollon yhteydessä, mutta en vaan tajunnut sitä nyt pyytää eikä se liiemmin tarjonnutkaan sitä mukaan. :D Se, että se tuossa käteislaskussa lukee et testi on tehty ja se oli ok, mutta eihän se mitään lukemia kerro.

Killer

Itse keskustelin toissa päivänä merkkihuollon tiskillä tästä akku asiasta.
Sanoi että jos ei ole koodattu autolle uutta akku niin pahimillaan on mennyt 3kk pilalle akku ja taas jouduttu uusimaan.
Ei tiennyt mitä auto muuttaa akun käytössä tai latauksessa, mutta kokemuksesta kertoi.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

kalakukko88

Joo tuosta olen itsekin kuullut, että akku saattaa mennä jos autolle ei kerro että uusi akku on vaihdettu. Mutta mietin sitä, että jos akku on mennyt, niin eikö sen pitäisi joka kerta tehdä virrattomuus  ja käynnistys ongelmia. Nyt on kulunut vajaa pari viikkoa siitä kun auto yritti iltapäivällä startata itsekseen uudestaan autoa ja virrattomuus asia oli viimeksi viime vkl kerran. Viime vkl:ta tähän päivään auto toiminut ihan moitteettomasti jokaisella käynnistyksellä.

kalakukko88

No niin taas mentiin jonkin aikaa kun uudelleen starttaaminen tapahtui tänä aamuna. Tosin sitä virrattomuutta ei tehnyt. Homma meni kuten aikaisemminkin, paitsi että virrat tuli normaalisti autoon ja kun starttasin, niin hörähti ja sammui ja alkoi uudelleen starttaamaan. Noh tein kuitenkin aikaisempaan verrattuna siten, että annoin auton startata vähän pidempään. Lopetin kuitenkin siinä vaiheessa kun alkoi vilkuttaa keltaista ratin kuvaa eli avain pois ja uudelleen sisään ja starttaus-> starttasi aivan normaalisti. Lukasin vikakoodit niin oli jättänyt myös ajonestolaitteen puolellekin vian. Alla on kyseiset viat, mitä se jätti:

6260 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 208032 km
                    Date: 2019.02.14
                    Time: 06:21:29

                    Engine speed: 802.25 /min
                    Normed load value: 20.4 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 65 °C
                    Intake air temperature: 0 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.859 V
                    Unlearning counter according OBD: 39
                    Immobilizer snapshot A: 94


02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 25
                    Mileage: 208032 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.07.07
                    Time: 06:21:31

Niin voisiko joku avata enemmän mihin tuo vika voisi liittyä ja tietääkö joku mahdollisista korjauskustannuksista. Olen toki etsinyt Ross-Tech:n sivuilta tuolla vikakoodi numerolla ja löytänytkin, mutta jos joku voisi kääntää kansankielelle mikäli se on mahdollista kyseisestä ongelmasta.

Pisti silmään tuo ajonestolaitteen vikakoodi, että Priority on arvoltaa 4, ettei se kuitenkaan ns. isommasta viasta tuon mukaan ole kysymys. Kellon aika pitää paikkaansa eli tänä aamuna tapahtui tuo. Autona siis 1.6.tdi -12 vuosimallin manuaalilaatikolla.

M_M

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02861

Eihän tuolla oikein muuta ehdotella kuin viallisia johdotuksia tai viallista rattilukon ohjainmoduulia. Rattilukkoahan tuolla jo aiemmin veikkailtiin syyksi, eikä parempaa varmaan tule.

Harmillisesti sen ohjaimen vaihto taitaa ajattaa merkkikorjaamolle, kun se on osa ajonestoa.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Nuo molemmat vikakoodit on just samoja, mitä B6 passatin ajonestovika antaa. Siihen on lääkkeenä sähköisen ohjauslukon mikrokytkimien ja releiden vaihto.

Minulla on noita jokunen setti myytävänä jos kiinnostaa askarrella. 35â,¬ + pk.

kalakukko88

Maksaakohan tuo rattilukon vaihto ja osa mitenkä paljon ja vaatiiko tuo rattilukko avainten uudelleen koodaamisen? Itse olen täysin tumpelo noiden autojen kanssa, joten auto täytyy joka tapauksessa viedä jollekin korjaajalle vaihdettiinpa sinne mikrokytkimiä ja releitä tai sitten tuo rattilukko. Noiden mikrokytkimien ja releiden vaihto on varmaan halvin vaihtoehto noista. Noi releiden ja kytkimien vaihto ei varmaan työnä ole kummoinen ajallisesti? Lähinnä jos uteliaisuudesta marmorilta kysyy noita kummankin vaihtoehdon kustannuksia, niin näkee vähän paljonko ne varaa aikaa vaihtotyölle. 100â,¬/h jos velottaa niin työn osuus saattaa näytellä isoakin roolia noissa.

Kiitos tarjouksesta o.b., mietin vielä kuitenkin kun tässä alettava suunnittelemaan kumpaa lähteä ensin korjaamaan ja sitä kautta katsottava paikka. Jos se noilla kytkimillä korjaantuu, niin tuskin sitä kannattaa viedä marmorille vaan joku pienempi paja voisi sen tehdä paljon halvemmalla. Niin jos sieltä pienemmän pajan kautta ei nuo kytkimet maksa hirveän paljoa enempää kuin sinulla o.b. niin silloin on ihan sama hankkia pajan kautta. :)

Kiitos vielä nopeista vastauksista ja jelpeistä. Laitetaan taas viestiä kun asiaan on saatu joku ratkaisu.

M_M

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 14.02.19 - klo:12:28
Lähinnä jos uteliaisuudesta marmorilta kysyy noita kummankin vaihtoehdon kustannuksia, niin näkee vähän paljonko ne varaa aikaa vaihtotyölle.

Ei marmoritiskiltä saa kuin yhden hinnan ja se on koko lukon vaihdolle. Siellä ei aleta lukkoa purkamaan ja sen sisälle komponentteja vaihtelemaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

En tiedä jäikö minulta jotain oleellista aamujen vikakoodista kertomatta, mutta tuossa ajonestolaitteen vikakoodin alussa oli myös tällaista tekstiä:

Address 25: Immobilizer       Labels: 3C0-959-433-25.clb
Control Module Part Number: 3AA 959 433     HW: 3AA 959 433
  Component and/or Version:    IMMO         043 0400
           Software Coding:
            Work Shop Code: WSC 131071 1023 2097151
           Additional Info: 3C0905861J     ELV          029 0380   
           Additional Info: Geraet 2097151
                      VCID: 76E38C5601C985FAFF-8022


Soitin marmorille ja epäili, että sieltä on mennyt ELV eli joka ilmeisesti ohjaa rattilukon toimintaa. Tuo tukee tota yllä olevaa tekstiä, joissa on lisätiedot kohdassa mainittu tuo ELV. Sovittiin, että ne selvittää paljonko se tulee tulisi maksamaan jos tuo olisi se viallinen osa.

Mietin myös sellaista, että jos olisin aamulla auton antanu startata niin pitkään kuin mahdollista, niin olisikohan punainen ratti syttynytkin päälle eikä olisi enää käynnistynytkään, kun alkoi jo vilkuttamaan keltaista rattia.

o.b.

Additional Info: 3C0905861J

Tuo viittaisi taas siihen ohjauslukkoon ::)

B6:ssa nuo viat on poikkeuksetta siinä ohjauslukossa.

Ohjauslukon hinta on vain 163â,¬, joten sen vaihtohinta saattaa jäädä "kohtuulliseksi". Mukavuusboxin hinta taas versiosta riippuen 500â,¬ molemmin puolin.

Marmorilta pitää vaatia, että hyvittävät laskun jos heidän arvailunsa menee pieleen ja ongelma ei poistu. Mielellään vaihtavat osaa kun työstä saa hyvän korvauksen ja osista vähintään saman verran.

kalakukko88

No se laakkosen kaveri epäili että vika on tuosa ELV:ssä ja sen hinta töineen päivineen maksaa 500â,¬ molemmin puolin ja  työn osuus olisi noin 2 h. Ja tuo ELV on murtopulteilla kiinni. Onko tuo ELV nyt mainitsemasi mukavuusboxi? :D Missä tämä ohjauslukko sijaitsee sitten? Onko sekin jossain tuossa ELV:n vieressä ja onko ohjauslukolle kenties virallisempaa nimeä mitä marmori käyttää. Tämä kuulostaa varmaan hauskalta, mutta täällä foorumilla puhutaan yhdellä nimellä ja marmorilla toisella nimellä vaikka kyse olisikin samasta osasta, niin vaikea pysyä mukana välillä keskustelussa. :D

No tuosta virtalukon vaihdosta sain hyvitystä hyvitystä siinä toisessa selvittelykerrassa ihan mukavasti. Mutta kysyin tuon ELV:n hyvitystä jos se vika ei korjaannukaan. Niin se väitti jotain sellaista, että se ei ole mahdollista, koska se koodataan/ mukautetaan tuohon minun autoon, niin se on tarkoitettu vain minun autoon. Mutta eikös nyt autoon voi vaihtaa miten monta kertaa tahansa saman osan tarvitsipa se koodauksen tai ei. Vai tarkoittiko se sitä, että jos minun autooni koodataan tuo ELV niin se ei käy enää muihin ajoneuvoihin?

o.b.

ELV on mulle ihan outo termi, mutta jos se on murtopulteilla kiinni, niin se on ohjauslukko.

Ne taitaa olla kertaohjemoitavia, eli ei niitä voi takaisin varaosahyllyyn laittaa. Tai voisi kierrättää uudellen jos valmistaja niin haluaisi ::)

Mukavuusboxi taitaa olla hansikaslokeron takana pelkääjän puolella.

M_M

ELV on se ohjauslukko, sama termi näkyy tuossa ylempänä IMMOn tiedoissa: Additional Info: 3C0905861J     ELV          029 0380

Ei kyllä aavistustakaan mistä tuo lyhenne tulee, mutta samaa näytetään käytettävän muidenkin valmistajien sähköisistä ohjauslukoista. Ja noin se taitaa tosiaan olla, että kun se kerran koodataan jonkun auton ajonestolle niin sen jälkeen sitä ei (ainakaan valmistajan virallisilla työkaluilla) enää muihin autoihin saa sopimaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

Joo murtopulteilla on kiinni tuo ELV kuulemma. Ja kyllä, Laakkonen puhui tuosta kertaohjelmoinnista osan osalta...en vain enää muistanut edellistä viestiä kirjoittaessa. :D No kyllä se sinne 400â,¬ hintoihin nousee töineen päivineen, kun äkkiseltään epäili Laakkonen töiden (n. 2h) ja osan olevan 50/50.

Ihan uteliaisuudesta, ni onko tämä mukavuusboxi myös kertaohjelmoitava? Mitä kaikkea tuo mukavuusboxi muuten pitää sisällään? Voiko mukavuusboxiin sisälle vaihtaa sitten eri moduuleja mikäli se sellaisia pitää sisällään vai onko sekin niin, että vaihtaavat suoraan koko boxin ja sillä selvä?

Varmaan tuo kierrätyshommakin on vaan rahastuskeino, että aina vaan uutta boxia niin hyvin saa otettua autoilijalta rahat poies. :D

M_M

Tuossa on kuvia jostakin ohjauslukosta, en tiedä onko sama kuin passatissa mutta lienee ainakin saman tyyppinen. Dremelillä kun ajaa urat pultteihin niin aukeaahan ne...

https://forums.ross-tech.com/showthread.php?17421-How-to-easily-source-and-fix-the-ESCL-on-VAG-Grab-bag-of-tricks!

Mikrokytkimet ym hilppeet sisälle on siis vaihdettavissa, jos harrastuneisuutta riittää ja jos se vika niissä on. Ongelma on tietenkin se, ettei tätä merkkihuollossa tehdä vaan pitää alkaa itse askartelemaan...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.


kalakukko88

Joo eivät tietenkään lähde vaihtamaan mitään nippeliä eikä nappelia vaan koko osa. Toki jos itsellä riittäisi osaamista ja rohkeutta lähteä nikkaroimaan ja tietysti aikaa niin silloin voisi itekin tehdä. Mutta oon niin helvetin arka lähteä ite laittelemaan, ettei sitten säry mitää muuta ni äkkiä pieni korjaus muuttuu isommaksi ja sit pitää viedä pajalle ja alkaa maksamaan. Mutta pitää odotella Laakkosen kustannusarvio tuosta ELV:stä ja sitten miettiä mitä tehdä.

Tässä on myös tietysti se, että olen suunnitellut auton vaihtoa ja tämä mahdollinen ELV ongelma nyt vähän hidastaa sitä. Olen miettinyt, että jos se nyt todetaan ELV viaksi, niin kannattaako ensin laittaa auto sitä myöten kuntoon vai myydä ELV vikaisena auto? Meinaan sitä, että jos sen myy ELV vikaisena ja liike vähentää autonarvosta tuon korjauksen osuuden, niin sitten jos siinä onkin isompaa ettei ELV:n korjaus riitä niin se ei meniskään minun pussista. :D Koska minähän sen maksan joka tapauksessa korjattiinpa tuo ELV ennen tai jälkeen kauppojen. Toki pitäisi löytää vaan ns uusi auto piakkoin. Kierosti ajatellen ehkä, mut mietinpähän tällaistakin. :D

Kiitos kuvista ja linkistä mitä laitoitte.

kalakukko88

Laakkosella 450â,¬ töineen päivineen. 163â,¬ osa ja loput työtä. Täytyy nyt miettiä mitä tuolle tekee..oottaako  et sanoo totaalisesti sopimuksen irti et voidaan sata varmasti sanoa että elv  on syy vai veiskö jo ennakkoon huoltoon.  Tosin emmä nyt tiedä voiko se enää muu vika ollakaan.

Semmoisen huomasin tänään, että start&stop ei muuten toimi. Tai siis se sammuttaa auton mutta käskee starttaamaan  auton manuaalisesti. Tämä on varmaan osa oireilua tuon elv takia vai?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy