VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tonttu66

Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vwmies

Volkswagen pääsi sopuun dieseljupakan korvauksista saksalaisille kuluttajille

Autojen omistajille korvausta enimmillään yli kuusi tuhatta euroa. Autonvalmistaja arvioi, että sopimus tulee maksamaan sille jopa 830 miljoonaa euroa.

https://yle.fi/uutiset/3-11234376


Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen on sopinut oikeusjutun, jossa noin 260 000 dieselautojen saksalaista omistajaa vaati siltä joukkokanteessa korvauksia päästöhuijauksesta.

Yhtiö maksaa kullekin autonomistajalle 1 350â€"6 257 euroa riippuen auton iästä ja mallista. Yhtiö arvioi, että sopimus maksaa sille jopa 830 miljoonaa euroa.

Volkswagen on joutunut pulittamaan oikeuskuluina, sakkoina ja korvauksina jo 30 miljardia euroa sen jälkeen, kun se vuonna 2015 myönsi päästöhuijauksen. Yhtiö tunnusti, että 11 miljoonassa sen valmistamassa dieselautossa oli ohjelma, joka sai autojen päästöt vaikuttamaan mitattaessa selvästi pienemmiltä kuin ne olivat autoa ajettaessa.

Suurimmat kustannukset ovat tulleet Yhdysvalloissa, 23 miljardia euroa, kertoo saksalaislehti Der Spiegel.

Saksan joukkokanteessa mukana olevat autonomistajat voivat joko hyväksyä tai hylätä korvaussopimuksen huhtikuuhun mennessä. Tämän lisäksi Volkswagenia odottaa Saksassa vielä noin 70 000 yksityishenkilöiden nostamaa kannetta.

Myös sijoittajat peräävät korvausta taloudellisista menetyksistä, joita he kärsivät.

Jos kiinnostaa lukea lisää Saksan tilanteesta, alla linkki saksantaitoisille.

https://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/vw-zahlt-zwischen-1350-und-6257-euro-fuer-wen-sich-der-dieselvergleich-auf-jeden-fall-lohnt/25592738.html


Yritetään pärjätä.

VAGnaattori

Oiskohan 30 miljardilla ollu mahdollista suunnitella oikeasti vähempipäästöistä moottoria? ::) Vai olikohan johtoporras jo aikoinaan laskenut että vaikka joskus joudutaan maksumiehiksi niin siihen mennessä ollaan jo 50 miljardia teinattu enemmän kuin ilman huijausohjelmaa?

TDiih

Suunnittelu ei sinällään ole mikään ongelma vaan se, että jotain pitäisi jäädä vielä viivan alle. Nyt on otettu tietoinen riski ja siten koitettu maksimoida tuotot. Vähän sama kuin että öljy-yhtiöiden kannattaa shortata kilpailijoita, jos sillä saadaan parannettua omaa kannattavuutta. Pörssiyritykset eivät ole hyväntekeväisyysjärjestöjä :D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Samaan aikaan Suomalainen kuluttajaviranomainen ei lähtenyt ajamaan selvää joukkokannetta eikä yksityisillä ole sitä mahdollisuutta ja lobbarit pitää huolen ettei yksityisille tuota mahdollisuutta anneta.

Suomalainen kuluttajaviranomaisella on 2006 vuodesta saakka ollut mahdollisuus nostaa joukkokanne. Niitä on nostettu tasan 0 kappaletta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 28.02.20 - klo:21:46
Suunnittelu ei sinällään ole mikään ongelma vaan se, että jotain pitäisi jäädä vielä viivan alle. Nyt on otettu tietoinen riski ja siten koitettu maksimoida tuotot. Vähän sama kuin että öljy-yhtiöiden kannattaa shortata kilpailijoita, jos sillä saadaan parannettua omaa kannattavuutta. Pörssiyritykset eivät ole hyväntekeväisyysjärjestöjä :D

Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa arvonlisää ("voittoa") osakkailleen.. poikkeuksena as oy.
Yritetään pärjätä.

Hidalgo

Ei liity osakeyhtiöön (Oy), ei julkiseen osakeyhtiöön (Oyj) tai muuhunkaan yhtiömuotoon. Jokaisen yrityksen päätavoite on tuottaa voittoa, riippumatta onko pörssissä vai omalla toiminimellä oleva putiikki.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 02.03.20 - klo:18:26
Ei liity osakeyhtiöön (Oy), ei julkiseen osakeyhtiöön (Oyj) tai muuhunkaan yhtiömuotoon. Jokaisen yrityksen päätavoite on tuottaa voittoa, riippumatta onko pörssissä vai omalla toiminimellä oleva putiikki.

Yleisesti kyllä, mutta poikkeuksiakin on.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_yritys
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mankala-periaate
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

apche

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 31.08.19 - klo:16:28

Hiukkassuodattimen poltto tapahtuu useammin tuon päivityksen jälkeen. Normaali käyttäjä ei tätä huomaa. Itsellä aikanaan polttotapahtuma oli useasti jopa 800km:n välein. Nyt päivitetyissä se käytännössä puolittuu. Samoin teki mun -14 diesel, vaikkei olekaan samaa moottoriperhettä. Eli siinä poltto oli paljon useammin, kuin ea189 -koneessa aikanaan.

Tämä tuli huomattua itsekin, polttoja tekee tiheään ja ne kestää pitkään. Etenkin jos lyhempää siivua ajelee. Toki autossa yli 300tkm jo mittarissa, joten pönttö luultavasti loppusuoralla. Ei kuitenkaan herjaile mitään siitä ja vastapaineetkin ok tasolla.
Kulutus nousee huomattavasti noiden polttojen tihentymisen vuoksi. Siksi ihmettelen, miten voi päästöt vähentyä jos auto käytännössä kuluttaa polttoainetta pahimmillaan jopa 50% enemmän?


tet

Lainaus käyttäjältä: apche - 11.04.20 - klo:15:52
Siksi ihmettelen, miten voi päästöt vähentyä jos auto käytännössä kuluttaa polttoainetta pahimmillaan jopa 50% enemmän?

Koska päästöhuijauksessa oli kyse typen oksidien (NOx) päästöistä, ei "ilmastopäästöistä" (CO2). Typpiyhdisteiden päästötaso ei korreloi kulutetun polttoainemäärän kanssa samaan tapaan, kuin CO2-päästöt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy