VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: K2 - 26.08.19 - klo:13:02
Siinä 35 tonnin Diesel Seatin hinnasta suli 19 tonnia 3 vuoden aikana, mahtaa omistaja olla tyytyväinen.

Yksi totuus on kuitenkin kylmä: Seatin arvo on laskenut alle kolmessa vuodessa lähes 19 000 euroa â€" tarkalleen 569 euroa kuukaudessa. Näin siis, kun tässä laskelmassa otettiin huomioon autosta saadut 16 500 euron hyvitystarjoukset.

No mikäs tässä on niin ihmeellistä? Uudesta autosta sulaa aina hintaa pois nopeasti ja jos sitä ei kestä ei kannata ostaa uutta autoa. Ja vanha totuus on että lisävarusteet ostetaan itselle, niistä ei saa lisähintaa myydessä. Ne voivat kyllä auttaa siinä että paremmin varusteltu auto menee nopeammin kaupaksi kuin viereinen samanlainen vähemmillä varusteilla mutta hintaa siinä ei tule lisää.

Voihan se olla että diesel pelottaa osaa porukkaa, varsinkin niitä jotka seuraavat automaailmaa vain klikkiotsikoiden kautta. Ja ehkä on niin kuin tuossa todettiin, Seat ei ole kovin haluttava dieselinä. Aina autoa vaihtaessa harmittaa kun joutuu lyömään omaa rahaa peliin; joskus enemmän ja joskus vähemmän.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

-karppa-

Juuri näin. Ei osta sitä auto uutena, vaan pari vuotta vanhana 16kâ,¬ hintaan suoraan yksityiseltä ja ajelee tyytyväisenä viisi vuotta jolloin auton hinta tippuu enää pari tonnia.

Jonkun tyhmän ne uudetkin autot pitää ostaa  ;). Ei ole mikään salaisuus, että auto on yksi paskimmista sijoituksista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ttiikeri

#2372
Vaikka sähköhypetys on kova näyttää sähköautojen arvon alenema olevan jyrkkä....

Nissan leaf 2017 aj 60tkm 18890 eur. Uutena 38 000 eur. Joten tähän verrattuna seatti pärjäsi hyvin kun 3v ja 120 tkm ajettuna vielä puolet saa takaisin....

https://www.nettiauto.com/en/vaihtoautot/sahkoautot?show_search=1
.
Usassa leaf, bm, egolf  ja vastaavat sähköautot ovat myös kärjessä arvon alenemassa, poislukien tesla. Se että koskeeko tämä trendi ainoastaan näitä lyhyen rangen autoja jää nähtäväksi. Toisaalta e autot kehittyvät varmaan kovasti muutaman seuraavan sukupolven ajan joten hinnoissa tulee olemaan turbulenssia käytettyinä...

https://www.greencarreports.com/news/1123583_beyond-tesla-electric-cars-lose-value-faster-than-other-vehicles
Audi A4 1.8 TFSI


b1mpo

Jestas teidän skandaalit. Edelleen dieselit menee kaupaksi. Bensat vain on kehittyneet huomattavasti kulutuksen suhteessa tehoon ja siksi mielekkäämpiä monelle nykyisin, kuten itselleni. Lisäksi ei ole dieselveroa. Tästä syystä Suomessa dieselien hinta voi olla pienempi, kuin aikaisemmin. Skandaali tuskin on vaikuttanut kuin marginaaliin, jotka täälläkin meuhkaavat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: K2 - 26.08.19 - klo:18:30
Ei kukaan halua noita dieseleitä varastoon vuosiksi pölyttymään, myyntiajat on pitkiä. Siksi eivät maksa niistä yhtä hyvin kuin ennen skandaalia. Skandaali siis romutti kysynnän, ennen skandaalia ei kellään ollut mikään kiire sähköautoiluun koska Dieselit oli "puhtaita" ja niihin satsattiin täysillä. VW sähköautoilu alkoi vasta skandaalin myötä, se oli heidän ainoa oljenkorsi saada rahoitusta toimintaan ja sakkojen maksuun, muuten olis jo kuopattu koko laitos. Jos eurooppalaiset olis saanut tai sais korvauksia, volkkaria ei enää olis, sen on myöntänyt myös VW CEO. Tuossa on siis vain katsottu, että tärkeämpää pelastaa huijari kuin huijarin asiakkaat, asiakkaat saa kärsiä omasta tyhmyydestään kun menivät moisia roiskeita ostamaan, eikö se näin niinku menny? Osta volkkari, isket kätesi paskaan voisi olla heidän uusi slogan.

VW säästi n. 10 tonnia per auto kun jätti saastelaitteet asentamatta, nyt se ei maksa mitään asiakkaille joiden autojen arvo tippui sen huijausten takia. Tuostahan on jo moni vetänyt johtopäätökset ja vaihtanut merkkiä, esim. uudet Toyotat korvaa hyvin volkkarit, Audeista en tiedä sitä jengiä tuskin mikään kiinnostaa, riittää kunhan on olympiarenkaat keulalla niin maailma on minun.

Kyllä dieselit edelleen ostetaan ajettavaksi ja niitä myydään myös uutena. Tuo skandaali rupeaa olemaan jo unohdettu suuren yleisön muistissa, enemmän taisi pelottaa ajatus siitä että dieselillä ei saisi ajaa kaupunkien keskustoissa. Taannoinhan uutisoitiin että jotkut keskieuroopan kaupungit harkitsivat kieltävänsä vanhat dieselit kaduillaan, raja taisi olla niin että vain tuoreimmilla Euro-6 vehkeillä olisi asiaa kaupungille. Nämä tuoreimmat dieselit ovat myös "puhtaampia" kuin nykybensat.

Toyota tuskin korvaa Volkkaria jos maksavat yhtä paljon samassa kokoluokassa. Mutta jatka toki omaa syy-seuraus kehitelmääsi, sitä on kiehtovaa lukea.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jt

Lainaus käyttäjältä: K2 - 26.08.19 - klo:18:30
VW säästi n. 10 tonnia per auto kun jätti saastelaitteet asentamatta,
No nyt taisi tulla vähän isomman kertaluokan lasku/arviovirhe. Uusi entry-level Golf 1.6TDI SCR-järjestelmällä maksaa n.21kâ,¬ verottomana. Ja olihan niissä EU5-vehkeissä jo päästöjärjestelmät, oli vaan säästetty typpidioksidin osalta. Vai meinaatko todella että vaikkapa tuo SCR-järjestelmä joka on juuri typpidioksin poistoa varten maksaa puolet auton verottomasta hinnasta?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Muutama lisähuomio vielä tuohon iltapäivälehden kaupittelemaan diesel-Seattiin. Autohan oli 4-veto ja manuaali. Ilmeisesti 4-vedolla ei käytetyn markkinalla ole enää samanlaista hintanostetta kuin aikaisemmin. Samoin uudehkoissa automaatti alkaa olla suositumpi, varsinkin jos ajaa paljon niin automaatti lienee halutumpi - manuaali voi vähentää auton suosiota markkinalla. Harva taitaa vaihtaa automaatista takaisin manuaaliin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 27.08.19 - klo:00:09
Harva taitaa vaihtaa automaatista takaisin manuaaliin.

Minä vaihdoin. Nyt on taas nautinnollista ajaa. Kulutuskin on selvästi pienempää.

PS. Eipä kannata ostaa diesel Leonia, vaan bensa. Saa kaikki dieselin hyvät puolet, muttei yhtään heikkoutta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.08.19 - klo:15:41
Juuri näin. Ei osta sitä auto uutena, vaan pari vuotta vanhana 16kâ,¬ hintaan suoraan yksityiseltä ja ajelee tyytyväisenä viisi vuotta jolloin auton hinta tippuu enää pari tonnia.

Jonkun tyhmän ne uudetkin autot pitää ostaa  ;). Ei ole mikään salaisuus, että auto on yksi paskimmista sijoituksista.

Sanoisin kyllä, että paskempiakin sijoituksia löytyy. Esimerkkeinä viina, kalja, tupakki, runsasmääärinen rahapelien pelaaminen ja huonolaatuisten lyhytikäisten ryysyjen shoppailuhimo. Noihin saa yllättävän paljon muuten rahaa menemään. Erona vaan autoon on se, että se auto seisoo yleensä seuraavanakin aamuna pihassa, mutta esim. "nautintoaineet" ovat menneet kusena viemäriin ja rahapelirahat Veikkaus Oy:lle...

Foxit

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 26.08.19 - klo:20:25
Kyllä dieselit edelleen ostetaan ajettavaksi ja niitä myydään myös uutena. Tuo skandaali rupeaa olemaan jo unohdettu suuren yleisön muistissa, enemmän taisi pelottaa ajatus siitä että dieselillä ei saisi ajaa kaupunkien keskustoissa. Taannoinhan uutisoitiin että jotkut keskieuroopan kaupungit harkitsivat kieltävänsä vanhat dieselit kaduillaan, raja taisi olla niin että vain tuoreimmilla Euro-6 vehkeillä olisi asiaa kaupungille. Nämä tuoreimmat dieselit ovat myös "puhtaampia" kuin nykybensat.

Toyota tuskin korvaa Volkkaria jos maksavat yhtä paljon samassa kokoluokassa. Mutta jatka toki omaa syy-seuraus kehitelmääsi, sitä on kiehtovaa lukea.
Sitä on vaikea sanoa onko VW:n päästömanipulointiskandaali vieläkään ohi ja unohdettu... Volkswagenin päästöhuijauksen korjauksessa saattaa olla mukana myös huijaus. Puhdistusvehkeet pelittävät kunnolla vain +10C ja +32C välillä.
https://youtu.be/lfOD0PrRZN8

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

Sattuuko kukaan muistamaan noita TM:n talviautojen mittauksia? Sellainen mielikuva olisi, että melko hyvin noi laitteistot toimi myös pakkasilla, tai ainakin päästöt oli kohtuulliset. Kyllähän noista otsikoita saa tietysti edelleen. Mites sitten kun köyhien maiden pohjavedet on kulutettu loppuun akkuteknologian tuottamiseen, niin montako ihmistä kuolee puhtaan juomaveden puutteeseen? Itse näen tuoreet polttomoottoriautot pienenä pahana moneen muuhun pahaan nähden.

Ps. Ja sitten talvella sähköautojen tuplakulutus talvella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.08.19 - klo:08:36
Sanoisin kyllä, että paskempiakin sijoituksia löytyy. Esimerkkeinä viina, kalja, tupakki, runsasmääärinen rahapelien pelaaminen ja huonolaatuisten lyhytikäisten ryysyjen shoppailuhimo. Noihin saa yllättävän paljon muuten rahaa menemään. Erona vaan autoon on se, että se auto seisoo yleensä seuraavanakin aamuna pihassa, mutta esim. "nautintoaineet" ovat menneet kusena viemäriin ja rahapelirahat Veikkaus Oy:lle...

Tuon tupakoinnin kirjoitan alle, mutta sinun logiikalla myös hyvä ruoka on ilmeisesti haaskausta?

Olen omistanut uuden auton, josta haihtui kolmessa vuodessa melkein 40kâ,¬. Sillä rahalla saa paljon aikaan. Mielummin ostan pari vuotta vanhoja käytettyjä alle puoleen hintaan olevia autoja ja annan muiden maksaa suurimmat hinnan pudotukset! Ei myöskään tarvitse jännittää hallituksen kotkotuksia neljän vuodem välein, jos suunta muuttuu miten rangaista autoilijaa. Voin jatkaa ajamista autoilla pidempään, jos tarve vaatii.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.08.19 - klo:09:18
Sattuuko kukaan muistamaan noita TM:n talviautojen mittauksia? Sellainen mielikuva olisi, että melko hyvin noi laitteistot toimi myös pakkasilla, tai ainakin päästöt oli kohtuulliset.

Joo, laitteistot pelaa ihan hyvin pakkasillakin. Dieselin haitalliset päästöt on jo saatu kuriin, mutta kulutuksen kustannuksella. Jos selaa Spritmonitoria ja katsoo uusien EURO6?? diseleiden kulutuksia, on ne selvästi suurempia kuin vanhojen.

Seat Leon 1.6 TDI (77 kW), 2014
https://www.spritmonitor.de/en/detail/709316.html
- kulutus 3,37 l/100 km (kova tulos!)
- 89 g/km

Seat Leon 1.6 TDI (85 kW), 2019
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1053155.html
- pihein AdBlue
- kulutus 4,88 l/100 km
- 128 g/km

Etsin vielä Golf ja Octavia TDI, mutta niidenkin kulutus menee yli 4,5 litran ja CO2-päästöt yli 120 g/km

Samaan aikaan pienet bensat esim. 1.0 TSI (85 kW) päästää alle 100 g/km.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 27.08.19 - klo:08:55
Sitä on vaikea sanoa onko VW:n päästömanipulointiskandaali vieläkään ohi ja unohdettu... Volkswagenin päästöhuijauksen korjauksessa saattaa olla mukana myös huijaus. Puhdistusvehkeet pelittävät kunnolla vain +10C ja +32C välillä.
https://youtu.be/lfOD0PrRZN8

Niin, ei sitä varmasti pysty sanomaan onko unohdettu ja missä määrin. Mutta suuren yleisön muisti on lyhyt ja aina tulee jotain muuta joka hautaa vanhat aiheet alleen. Noista uusien dieseleiden päästöistä on testi/tutkimus:

https://moottori.fi/liikenne/jutut/uudet-dieselit-ovat-puhtaita-myos-liikenteessa/

Siinä todettiin että hyvin vähäisiä oli päästöt (Nox), joillakin jopa nolla. Volkkarilla oli hieman päästöjä mutta sen testi oli tehty alle 0 asteen lämpötilassa kun muiden oli tehty selvästi plusasteissa. Tuo hieman murentaa sitä väittämää etteikö SCR-laitteisto toimisi myös alle +10 asteessa, siinä on myös muita autoja joiden testihetkellä on ollut tuota viileämpää.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

andyh

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 26.08.19 - klo:20:25
Toyota tuskin korvaa Volkkaria jos maksavat yhtä paljon samassa kokoluokassa.

Pyysin vertailukelpoiset leasing tarjoukset uuteen Corollaan (2.0 Hybrid Style farkku) ja Golf (1.5 TSI Highline farkku). Toyotan hinta oli korkeampi, mutta leasing hinta 15% alhaisempi. Tämä siis vaikka Toyotan huoltokulut korkeammat. On kalliimpi joo, mutta tullee käytännössä halvemmaksi pitää. Myös Toyota jouston takuu takaisinosto hinta Corollalle oli ihan ok verrattuna mitä Golffista voisi kuvitella saavan esim 3v päästä.

En päätynyt Toyotaan mutta en uskaltanut Golffiakaan ostaa...

andyh

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.08.19 - klo:09:39
Seat Leon 1.6 TDI (77 kW), 2014
https://www.spritmonitor.de/en/detail/709316.html

Seat Leon 1.6 TDI (85 kW), 2019
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1053155.html

Pitäisi verrata mallien keskiarvo kulutuksia, ei yksittäisiä keskenään. Ajoprofiililla ja ajajalla on isot vaikutukset käytännön kulutuksiin.

b1mpo

Onko K2:lla autoa itsellä edes? Mikä auto on sellainen, josta ei tule mitään päästöjä? Aivan, sellaista ei olekaan. Hyvällä tolalla on nykyautojen päästöt verrattuna aikaisempiin sukupolviin.

https://www.teslarati.com

Nettiosoitteen nimikin jo kertoo paljon.

https://vastavalkea.fi/2019/04/02/sahkoautojen-todellinen-hinta/
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: K2 - 27.08.19 - klo:11:29
Toisilla menee ihon alle nää paljastukset. Mistä se k-kenkä puristaa nyt?
Ei mene ihon alle kuin tuo sun oma ulostulo. Noiden linkkien jakaminen joka foorumille ei oikein aja asiaansa. Salaliittoteoriat on myös hyvin vahvasti läsnä kirjoituksissasi. K ei liity minuun mitenkään. Niin miten kommentoisit tuota akkuteknologian ympäristöongelmaa? Ja minkälaisella kalustolla itse liikut?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Onpa muuten harvinaisen lapsellisia noi teslaratin kaverit. Tuossa videossa ihmetellään, että kuka haluaisi ajaa kotiinsa polttomoottoriauton ja käyttää sitä sisällä. No heiltä voisi kysyä, että haluaisivatko he hiilitehtaan piiput kotiansa tai ydinjätteitä. Tää on ihan yhtä tyhjän kanssa  verrata näitä asioita, kun jokatapauksessa päästöjä yritetään hillitä tulonsiirroilla ja kaikkien täytyy tehdä tulosta rahakkaille. Jonkun vain on tehtävä ne oikeat työt ja kulkea töihin, jopa riistotöihin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Itse ohitan nuo K2 viestit lukematta. Ihme trollausta ja turhaa vääntöä. Harmi, ettei foorumilla ole esto-toimintoa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.08.19 - klo:12:12
Itse ohitan nuo K2 viestit lukematta. Ihme trollausta ja turhaa vääntöä. Harmi, ettei foorumilla ole esto-toimintoa.

Tuolta profiiliasetuksista löytyy estolista, on vaan vähän hankala kaivella esiin. Mene omaan profiiliin, sen jälkeen oman avatar-kuvan yläpuolelta "Muokkaa profiilia"-valikosta "Kaverit/estolista".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.08.19 - klo:12:22
Tuolta profiiliasetuksista löytyy estolista, on vaan vähän hankala kaivella esiin. Mene omaan profiiliin, sen jälkeen oman avatar-kuvan yläpuolelta "Muokkaa profiilia"-valikosta "Kaverit/estolista".

Kah, olipa todella syvälle haudattu. Ensimmäinen kerta koskaan kun olen estänyt ketään, missään foorumulla.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: K2 - 27.08.19 - klo:12:20
Mutta tää Foxitin tieto (alla) oli jo julkaistu, kerroin vain että sama on myös tekstinä ettei tarvi pelkkää videota katsoa. Lisäksi kerroin iltapulun oudosta tavasta vääristellä tiedossa olevia asioita, ei ole eka kerta. Kerrotteko oikeesti hei, että mistä se k-kenkä oikein puristaa, onko real totuus liian kova pala teille K-mieheille?

Nyt on äijillä kyllä omat lehmät ojassa, myöntäkää pois :)
Ketä hyödyttää nämä sun tekstit? Omaksi huviksesi täällä trollailet? Mistä totuudesta nyt oikein meuhkaat, siitä salaliittototuudestako, jota tohkeissasi suollat? Miten kesko edes liittyy volkkarikonsernin päästöhuijaukseen? On niin monta kysymystä, mihin tarvis vastauksen ymmärtääksen sun tarkoitusperät..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.08.19 - klo:11:24

Nettiosoitteen nimikin jo kertoo paljon.

https://vastavalkea.fi/2019/04/02/sahkoautojen-todellinen-hinta/

Ah Kongon lapset. Onhan se hienoa, että joku jaksaa holhota heitäkin. Olisiko muuten parempi vai huonompi lopettaa koboltin ostaminen Kongosta? Tuohon suuntaanhan ollaan menossa, koska koboltin osuus on laskenut kovaa tahtia akuissa ja esim. Tesla on kertonut tähtäävänsä sen käytön loppuvan seuraavan sukupolven akuissa.

-karppa-

#2396
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 27.08.19 - klo:09:30
PEEVELI kirjoittaa täyttä totta.
Toiset syytää rahansa peleihin shoppailuun yms. yms...
Onhan selvää jos rahansa työntää mihin sattuu niin joutuu keskimääräinen duunari osteleen osarilla jopa autonsa.
Elämä on täynnä valintoja.
Niin on se mielestäni kiva se uudenkarhea takuupirssi siinä käytössä.

Kyllä. Vag:n ostaja maksaa nimenomaan uudessa autossa mielenrauhasta, että siinä on takuu. Sen verran paljon murheita niissä on.

Eikä ikinä ole tarvinnut autoa ostaa osarilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

andyh

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.08.19 - klo:11:51
Verrataan

1.6 TDI 77 kw
https://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/1353-Leon_ST.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2019&power_s=76&power_e=78
5,23 l/100 km

1.6 TDI 81 kW
https://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/1353-Leon_ST.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2019&power_s=80&power_e=82
5,29 l/100 km

1.6 TDI 85 kW
https://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/1353-Leon_ST.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2019&power_s=84&power_e=86
5,66 l/100 km

77 kW ja 81 kW olivat vielä Euro5-dieseleitä. 85 kW on jo Euro6-diesel. Kulutukset ovat nousseet vitosesta kutoseen.

Joo, 7% kulutus noussut. Vain 19 lukemaa 85kW moottoreista, mutta enemmän se kuluttaa. Eikös tuossa moottorissa normikulutuskin ollut jo isompi mitä vanhoissa. Tosin ainakin netin perusteella 81kW:sta on sekä Euro5 että 6 normit täyttäviä, joskus 2015 vaihtunut. Itse asiassa jos haki 80-86kW tehoilla ensin 2013-2015 ja sitten 2016-2019, niin ero oli 5,08 vs 5,66, eli jopa isompi mitä pelkällä teholla hakiessa.

andyh

Lainaus käyttäjältä: andyh - 27.08.19 - klo:15:25
Itse asiassa jos haki 80-86kW tehoilla ensin 2013-2015 ja sitten 2016-2019, niin ero oli 5,08 vs 5,66, eli jopa isompi mitä pelkällä teholla hakiessa.

Kesälomalla ajelin vuokratulla Touranilla jossa oli 2019 1.6 TDI, niin yllättävän paljon se kulutti, 5-5,5l/100km. Ei oikein lyö leiville pikku dieselit.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy