GOLF VI hiukkassuodattimen anturin vaihto

Aloittaja Golfvari, 07.03.20 - klo:17:59

« edellinen - seuraava »

Golfvari

2010 1.6tdi bluemotion kyseessä, hiukkassuodattimessa kiinni oleva lambda-anturi on mennyt rikki.
Huollossa sanoivat että anturi maksaa halvimmillaan 170e ja siihen työtunnit päälle.
Erittäin veemäisessä paikassa, jumittunut ja suodatin pitäisi ottaa irti ilmeisesti. Monen tunnin homma huollossa varoiteltiin.

Onko kellään kokemuksia? Voiko poistaa koko suodattimen?
2011 vasta tullut dpf dieseleihin EU:ssa pakolliseksi, puuttuisivatko katsastuksessa poistoon?

Golfvari

Meni tuo vika katsastuksesta läpi eli anturia ei vieläkään vaihdettu, käsijarru sitten ei mennytkään läpi.
Päästöt oli ihan hyvällä mallilla mutta meneekö suodatin tukkoon jossain vaiheessa jos vikaa ei korjata?
Onko jollain tuon anturin vaihdosta kokemusta? Tarvii ilmeisesti pitkän jatkovarren avaimeen jos yrittää poistaa alakautta.

o.b.

2009 Passattiin (125kW CR TDI) vaihdoin lambdan. Tiukassa oli, mutta vaihto kannatti senkin takia, että moottorista tuli selkeästi pirteämpi.

Anturin poistaminen kokonaan ei taida olla realistinen vaihtoehto. Vikavalo ainakin palaa mittaristossa jos ECU:un ei tehdä ohjelmistomuutoksia.

Irrottamisessa varmaan auttaa hitsauspillit ja kunnon lenkkiavain. Lenkkiavaimen käyttö vaatii liittimen purkamista tai johdon katkaisua. Itse sain irti kiintoavaimella ja pitkähköllä jatkovarrella. Kovin montaa astetta sitä ei pysty kerralla vääntämään, sen verran on muuta roinaa tiellä. Pitkä hylsy olisi varmaan paras tapa tuon irrottamiseen. Lambdan irrottamiseen tarkoitetut avonaiset hylsyt ei välttämättä kestä, vaan antautuvat kovassa väännössä.

Uskoisin, että tuo ei vaikuta DPF polttoon, mutta varmaksi en uskalla sanoa. Sen, milloin on viimeksi poltettu, näkisi VCDS:llä.

Juzu84

Mä oon saanu kaikki lambdat lähteen siten erittäin näppärästi irti että antaa auton käydä paikallaan ja pitää kierroksia yllä että putkisto on kuuma. Sitten kylmäsprayta vain tunnistimen runkoon reilusti, tämän jälkeen ihan vaan listalenkillä tunnistin lähtee hyvin irti. Jos ei tuolla lähe niin sitten viimeinen vaihtoehto on tunnistimen rikkominen ja laadukkaalla 6-kulmaisella hylsyllä irroitus.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Juzu84

Nyt pitää tunnustaa aukko omassa sivistyksessä... Aloinkin miettiin että minkä helekkarin takia tän päivän Dieseleissä on lambda ylipäätään?
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

M_M

Päästöjen takiahan se pohjimmiltaan on. Sekä varsinainen päästöjen hallinta, että myös hiukkas/nox-loukkujen regenerointi on helpompaa ja tehokkaampaa kun lambda on mitattavissa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Golfvari

Päästöjen takia siellä putkessa ei ole kuin vain 4 anturia ja järjestyksessä kolmas oli rikki.
Nyt on uusi hankittu ja vielä kun olisi muilta puuhilta aikaa vaihtaa se.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy