Alfa Romeo

Aloittaja _156_, 02.12.09 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

_156_

Milano vaihtoi nimensä viime metreillä Giuliettaksi. Alfan muotoilussa siirrytään näköjään soikeisiin lamppuihin kautta linjan.

http://www.alfaromeopress.com/index.php?lng=2&group=3&method=cartelle&action=zoom&id=4605




k4ne

Onkos tämä Zulietta nyt sitten se 147:n seuraaja?

Lähipiirissä on reilun vuoden ajalta kokemusta 147 2.0 TwinSparkista, versiona se budjettimalli eli Collection, joka lähti kaupasta paremmilla varusteilla tonnikaupalla edullisemmin kuin normaali kaksilitrainen. Siis on automaatti-ilmastointi, vakkari, Bosen soundit ja muut kilkkeet.

Sen verran päässyt puikkoihin, että hyvähän se on ajaa, 150-heppainen kuljettaa ihan kohtuullista kyytiä ja reippaassa kiihdytyksessä kuuluu alfamainen murina (sitä se kuulemma on). Penkit ovat hyvät ja mittaristo oikeaoppisesti kojetaulussa niin, ettei kakkoskuski paikaltaan näe nopeuslukemia ;)

Omistajaa tuntuu eniten kyrsivän Alfan ravakka arvonpudotus, samanlaisia suht. vähän ajettuja tuntuu olevan kaupan nyt lähes kymppitonnia halvemmalla. Mistähän johtunee tämänkin italiaanon surkea arvostus, kun ei tuossa noin äkkipäätään mitään elimellistä vikaa ollut?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: k4ne - 03.12.09 - klo:18:37
Mistähän johtunee tämänkin italiaanon surkea arvostus, kun ei tuossa noin äkkipäätään mitään elimellistä vikaa ollut?

Laatuongelmista (ainakin mielipiteissä). Totuushan voi olla mitä tahansa ja monesti se näissä asioissa onkin, mutta aika yleiseltä tuntuu sellainen asenne, että Alfan omistaja tulee viettämään paljon aikaa viemällä autoaan pajalle korjattavaksi.

Tosin 147:n kohdalla saattaa vaikuttaa se, että auto on pirun ruma. ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Peeveli

Nykyalfoissa puheet kehnosta kestävyydestä ovat suurelta osin kulahtanutta menneen muistelua. Maine on kuitenkin jäänyt kansan syvissä riveissä (lue: toyota- ja volsukansa) ja siksi arvonpudotus on suuri. Itse aion ehdottomasti koeajaa kunnollisesti tulevan Giuliettan/Milanon, siinä olisi luonnetta ja ei joka kadunkulmassa tule vastaan. Toivottavasti Autokeskus ei nosta sikamaiselle tasolle hintoja, kuten se teki heti MiTo:lle ottaessaan Deltalta maahantuonnin. Deltalla ollessa MiTo 155 hv turbo maksoi about 20 tonnia, nyt 25:n kieppeillä. :( Mahtaa myynti nousta tällaisena aikana...

_156_

MilanoTorinon todellinen hinnannousu on tonnin, vähän toista. Maahantuojan muutoksen yhteydessä sport-paketti yms. tarpeellista tuli vakiovarusteeksi. Mielummin näin kuin listahinta 20k ja ne samat varusteet kuitenkin siihen päälle. Mielenkiinnolla odotan kuinka huoltohinnoittelu menee Autokeskuksen hoteissa. Deltasta auton sai halvalla, mutta huoltoon meni omaisuus (ja päreet). Hieman laadukkaammasta palvelusta voin maksaa ostohinnassakin. Deltasta oli vaikeaa ostaa auto vaikka oli malli, varusteet, väri ja rahat kassissa valmiina.

Tuo ylläpidon kalleus osaltaan taitaa vaikuttaa Alfan arvostukseen jälkimarkkinoilla. Vieläkös noihin bensakoneisiin pitää vaihtaa jakopään hihna 3v/60tkm välein?

Peeveli

Minusta taas varusteiden pakko-ostattaminen on p..eestä. Se joka haluaa kuorruttaa herkuilla, voi maksaa ne ihan samalla tavalla erikseen ottamalla. Itsekin yleensä otan joitakin lisävarusteita, mutta ymmärrän heitäkin joille riittää se karvalakkivarustus mutta haluavat vaikkapa sen tehokkaimman koneen. Niin kuin sanottu, monille jo pelkkä uuden lähtöhinnan tuijotus riittää ja ostoaikeet sammuvat. No, en ole MiToa ostamassa, mutta toivottavasti tulevassa Milanossa/Giuliettassa ei tehdä samaa...

Raimo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 03.12.09 - klo:20:50
Tuo ylläpidon kalleus osaltaan taitaa vaikuttaa Alfan arvostukseen jälkimarkkinoilla. Vieläkös noihin bensakoneisiin pitää vaihtaa jakopään hihna 3v/60tkm välein?

Jep, vaihtoväli on tuo. Merkkihuollon ulkopuolella sain teetettyä "puoleen hintaan" (650e). Kyseessä siis 3.2 V6, jossa kai tulee noita työtuntejakin enemmän. Hauska värkki ajella silti!

k4ne

#7


Hauska värkki ajella oli myös tuo Alfa 75. Vuosimalli sieltä 1980-luvun puolivälistä, siis se viimeinen takavetoinen Alfa ja 2-litrainen kone tuplakaasareilla. Toimi jonkin aikaa sukulaispoojan peltoautona, kunnes lähti vähän lapasesta ja jätettiin maatumaan sinne pellon laitaan. Välillä hieman polttelee ajatus, että mitäs jos hakisikin sieltä ja kunnostelisi vaikkapas kesäpirssiksi. Hmmmm...    

mol

Aijai, pistäpä tuo kuva alfabbs:ään.

Alfa on auto joka meikäläistä kovasti kiinnostaisi mutta maineensa vuoksi en ole uskaltanut ostaa. 159:jä saisi ihan kohtuulliseen hintaan vuoden tai kahden ikäisenä. Leasing-autoon jos olisi mahdollisuus niin Alfahan se olisi (tai sitten C5, kumpaakaan ei yllpitokulujen vuoksi uskalla omaksi ostaa vaikka mieli tekisi).

k4ne

Täytyypä harkita ton kuvan laittamista. Alfabbs:ssä näyttää olevan seurannassa yks Alfa 75 -projekti. Pitää ehkä vähän tarkkailla sen edistymistä.

k4ne

#10
Lainaus käyttäjältä: Raimo MiettinenKyseessä siis 3.2 V6, jossa kai tulee noita työtuntejakin enemmän. Hauska värkki ajella silti!

On muuten hieno auto tuo sinun 156:sesi! Alfabbs:llä kahlatessani törmäsin gallerialinkkiisi, josta löytyi upeita kuvia. GTA on kyllä jotain ihan muuta kuin perustylsä kansanauto. Jollainen siis itellä on...

Edit: Jaa onhan tuo sama linkki tuossa viestisi perässäkin :-[

SciroSJK

Lainaaaika yleiseltä tuntuu sellainen asenne, että Alfan omistaja tulee viettämään paljon aikaa viemällä autoaan pajalle korjattavaksi.

Veljellä oli Alfa 156 2.5-litraisella koneella, jolla ajoi reilun 200.000 km.
Autossa ei kertaakaan ollut mitään isompaa teknistä murhetta. Jakohihnojen vaihto muistaaksi
60.000 km:n välein oli kuitenkin suhteellisen tyyristä puuhaa...

Jallu

Lainaus käyttäjältä: mol - 05.12.09 - klo:19:27
Aijai, pistäpä tuo kuva alfabbs:ään.

Alfa on auto joka meikäläistä kovasti kiinnostaisi mutta maineensa vuoksi en ole uskaltanut ostaa. 159:jä saisi ihan kohtuulliseen hintaan vuoden tai kahden ikäisenä. Leasing-autoon jos olisi mahdollisuus niin Alfahan se olisi (tai sitten C5, kumpaakaan ei yllpitokulujen vuoksi uskalla omaksi ostaa vaikka mieli tekisi).

Sitikan ylläpitokulut ja vikatiheys on ihan normiluokkaa, vaikka essonbaarissa muuta väitetään. Kaks edellistä oli
noita ja huoltokustannusten suhteen ei mitään erikoista.

Itseasiassa ostovaiheessa valintalistalla oli myös Alfa (kun kerran liisarin otin), mutta kehnot takatilat lopulta pudotti sen pois. Samoin kävi C Meselle. C5:sta ei sitten taas löytynyt kone-/vaihteisto-/varusteyhdistelmää, joka olis mielyttänyt.
Ex. Audi A6 2.0TDIe  -09 S-line

slash

Ei ole tullut Alfaa vielä omistettua, mutta nyt on lähellä vihdoinkin saada arvonimen AUTOMIES. 159 voi kotiutua piakkoinkin, hulluuttako, ei suinkaan vaan.... katellaan ny kumminkin :-\
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Flat

Lainaa159 voi kotiutua piakkoinkin, hulluuttako, ei suinkaan vaan.... katellaan ny kumminkin

älä herranjestas !

Alfa on samanlainen kuin italiainen gigolo. Houkuttelee ulkonäöllään, mutta jättää yllättäen.....

Ainoastaan leasing autoksi,jotta joku muu hoitaa korjaamokulut....

slash

Montakos Alfaa herr Flat on omistanut, vähemmän tuossa on arvon alenemista tiedossa kuin rouvan A8:ssa ja luulenpa 2 vuoden käyttökustannuksetkin on huomattavasti pienemmät.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Flat

LainaaMontakos Alfaa herr Flat on omistanut

nolla


mutta pari kaveria on omistanut kyseisen auton, tai toinen taisi olla 156 muutaman
vuosi sitten. Kumpikaan ei halunnut alfaa seuraavaksi autokseen. Likaa pajalla....ja ylihintaisella sellaisella.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: slash - 11.06.10 - klo:21:47
Ei ole tullut Alfaa vielä omistettua, mutta nyt on lähellä vihdoinkin saada arvonimen AUTOMIES. 159 voi kotiutua piakkoinkin, hulluuttako, ei suinkaan vaan.... katellaan ny kumminkin :-\

159:ssä on kaikeksi onneksi vielä mielenkiintoisin moottori siinä hinnat alkaen mallissa. TM:ssä luvatusta kiihtyvyydestä vain jäätiin aika reilusti, mistä osa taisi mennä takeltelevan vaihteiston piikkiin. Käytännön suorituskyky tuossa pitäisi kuitenkin olla kunnossa.

Samalla moottorilla varustettu Giulietta tulee todennäköisesti haastamaan Golf GTI:n (etenkin Quadrifoglio Verde-varusteilla) ihan kunnolla, jos ennakkoarvosteluiden tunnelmat kestävät vertailun rinnakkain. Suomeen saapumista odotellessa...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

slash

Käytettyä tässä ollaan ehkä hankkimassa, siis arvonalema jo otettu huomioon huomattavasati hinnassa.
Taitaa olla nämä muutkin A:lla alkavat "premium" merkit siellä pajalla taajaan, pitäisköhän sittenkin siirtyä aakkosissa seuraavaan kirjaimeen, C on jo koettu ja hyväksi havaittu.

OT, milloin Suomessa on muuten valmistettu Audeja, Bemuja ja Mersuja kun tuntuvat niin mainitsevan tuolla nettiautossa näitä Suomiautojaan. Mitä myöhemmin tuotu tänne pohjolan paskaan niin sitä paremmassa kunnossa sanon mä, ottaa niin päähän tää saatanan Suomalaisuuden ylistäminen.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Loco

Lainaus käyttäjältä: slash - 11.06.10 - klo:22:07
Montakos Alfaa herr Flat on omistanut, vähemmän tuossa on arvon alenemista tiedossa kuin rouvan A8:ssa ja luulenpa 2 vuoden käyttökustannuksetkin on huomattavasti pienemmät.

Kaksikin kutoskoneista 156:sta uudesta ostaneena voin vakuuttaa ja alleviivata, että paljon vähemmän arvo euromääräisesti putosi kuin näissä myöhemmin omistamissani A4-Audeissa. Prosentuaalisestikaan en keskimäärin enempää tappiota kärsinyt.

Peeveli

Alfa Giuliettan ennakkotilaus alkaa tänään 29.10 maassamme, ja oheisessa Kauppalehden tiedotteessa on mallien hinnat:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20101001/12882834438630

Hinnat 170 hv-malleilla (sekä bensa että diesel) ovat aika mielenkiintoiset...

svalkein

#21
Taas vaihteeksi autokuumetta:

http://www.nettiauto.com/3534438

Arghhh, mitä mä teen?!?

Eikä kuumetta yhtään helpottanut lukea maahan tuoneen kaverin sivusto autosta (sanoisinko kattava).

http://www.pertti.com/gta/index.htm
M-B A250e -22

Donitsi

Helpottaisko kun kerron että eilen tuollaista vedettiin hinurin kyytiin? Maineensa mukaan.

Raimo Miettinen jr.

Mulla on ollut joku viallinen yksilö, kun 70tkm takana eikä hinurilla metriäkään.

Quality

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 30.10.10 - klo:10:57
Mulla on ollut joku viallinen yksilö, kun 70tkm takana eikä hinurilla metriäkään.

Entä pikkuvikoja? Verrokkina oma Audi: kohta 97 tkm eikä senttiäkään omaa rahaa korjauksiin. Takuukorjauksia oli kyllä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

RoccoScientist

Ihan turha noita yksittäistapauksien vikaisuuksia on verrata. Riippuu ihan omistajastakin, että miten tarkasti pikkujuttuihin tulee edes kiinnitettyä huomiota. Kaikki merkit jättävät tielle, kaikissa merkeissä on pikkuvikoja ja aina löytyy niitäkin tapauksia, joita ei joudu käyttämään pitkään aikaan pajalla kuin takuuhuolloissa.

Tuo Giulietta on tervetullut uutuus ja on ulkomaisissa lehdissä saanut kehujakin, joskin Quadrifoglio Verde-versiota ei kehuttu samaan malliin kuin Multiair- ja diesel-versioita. Ensimmäinen Alfa, joka tosissaan haastaa Golfin, vaikka ensimmäisten testien perusteella Golf pysyykin vielä kukkulan kuninkaana.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

svalkein

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 30.10.10 - klo:10:46
Helpottaisko kun kerron että eilen tuollaista vedettiin hinurin kyytiin? Maineensa mukaan.

Mutku mutku tämä on GTA 3.2 24V....
Ei tainnut kuitenkaan sellainen olla lavetilla (3 kpl Suomessa)
No itse asiassa kuume jo vähän laski kun hieroin lompsalla otsaa ja aloin miettiä pääseekö siitä eroon ensi keväänä kun pitäisi hävittää.
M-B A250e -22

_156_

Tuolla jos millä voisi itseään kutsua AUTOMIEHEKSI. GTA olisi kuitenkin omiaan pidempiaikaiseksi harrastusvälineeksi, myyminen jo heti ensi keväänä voisi olla seuraavan ostajan kannalta epäilyttävää. Toisekseen GTA pelkästään talvirengaskauden hankinnaksi ei taida olla fiksuin ajatus.

Normi 147:lla on ollut oma ostajakuntansa, mutta keskimäärin ne ovat liikkuneet käytettynä tahmeammin kuin esim. 156. GTA nostaa vielä vaikeusastetta myymiselle. Mutta harrasteautoksi nuo GTA:t olisi hankintahinnaltaan sopuhintaisia ja sopivan harvinaisia.

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: Quality - 30.10.10 - klo:11:08
Entä pikkuvikoja? Verrokkina oma Audi: kohta 97 tkm eikä senttiäkään omaa rahaa korjauksiin. Takuukorjauksia oli kyllä.

Voidaanko siis todeta, että Audit ovat pikkuviattomia? Yksittäistapaus vastaan yksittäistapaus.

Alfassa on ollut kyllä pikkuvikoja, en kiellä sitä. Ei kylläkään niitä klassisia sähkövikoja, joita kai 80-luvulla saavutetun maineen myötä pitäisi olla. Omalla rahalla on makseltu, kun ei ole takuuta. Toisaalta ei se vika kysy kenen rahapussista korjataan.

Väittäisin kuitenkin, että Alfat ovat nykyään mainettaan parempia. Heikko arvostus, mutta käytetyn ostaja saa vähemmällä rahalla enemmän vastinetta. :)

PTG

Lainaus käyttäjältä: svalkein - 30.10.10 - klo:11:43
Mutku mutku tämä on GTA 3.2 24V....
Ei tainnut kuitenkaan sellainen olla lavetilla (3 kpl Suomessa)
No itse asiassa kuume jo vähän laski kun hieroin lompsalla otsaa ja aloin miettiä pääseekö siitä eroon ensi keväänä kun pitäisi hävittää.

Hieno peli, mutta noilla spekseillä (=keväällä kiertoon) vähän turhan oloista rahanmenoa 8)

Se, että jollain kaverilla on 80-90-luvulla ollut yksittäinen sähkövikainen alfa ei kauheasti liity asiaan - hyvä myös huomata, että esim. RS4 tai M3 eivät myöskään ole perttiperusmalleja, kuten ei myöskään tuo todella harvinainen GTA. Isoilla pojilla siis huonona päivänä isot murheet ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy