Kytkimien kunnon diagnosointia OBD11/VCDS (Passat B8 DQ200 OAM)

Aloittaja Hööpöö, 18.07.23 - klo:12:47

« edellinen - seuraava »

Hööpöö

Tervehdys.

184tkm ajetun Passat 1.4tsi Act DSG7 alkaa pariton kytkin olemaan finaalissa ja pariton kytkin luistaa tietyissä tilanteissa.

Oireet:
- Perus maantienopeuteen kiihdytettäessä 3-vaihteella kierrokset hyppää reilummin juuri ennen, kun vaihto 4-vaihteelle tapahtuu.
- 5-vaihteella kierroslukumittari ei nouse lineaarisesti, vaan jojottelee +-200rpm kierrosten noustessa.
- Lievään ylämäkeen ajettaessa tasakaasulla ja 7-vaihteella kierroslukumittarista havaittavissa samaa jojottelua.


Oire ei ole vielä mitenkään kovin selkeä, esimerkiksi kyytiläiset eivät huomaa mitään. Vaihteiston käytös muuten normaalia,
sulavat vaihdot, ei pykältämistä tai tärinää vaihtojen yhteydessä, eikä myöskään vikakoodeja.

Ongelmaa tutkiessa törmäsin postaukseen missä kerrottiin, kuinka vcds:llä voi arvioida kytkimien kuntoa.
Postauksessa oli siis mukana Skodan self study program (SSP-94) DQ200:lle, jossa mainittiin mitä parametrejä vertaamalla
kytkinten kuntoa voi diagnosoida ja mitenkä vaihteisto käyttäytyy, jos raja-arvot alittuu.

Kokonainen SSP-94 ladattavissa aiheen toisen postauksen alla.

Itsellä ei ole VCDS:ää, mutta OBD11 pro löytyy ja sillä live datan kautta pääsee myös tarkistamaan ko. parametrejä.

No parametreistä katsottuna tuo parittomien vaihteiden kytkin (K1) on viimesillään.
MVB 97.2 ja 96.3:n erotus= 1mm. K2:ssa ero on 1,9mm.

Auto on ollut 100tkm minulla ja ajo on 50/50 kaupunkia ja maantietä.
30tkm sitten olen ottanut täyden backupin ja sieltä katsottuna vastaavat luvut: K1= 3,1mm ja K2= 2,5mm

Myös K1 kytkimen väännössä (point3) tapahtunut alenemaa 250Nm -> 230,4Nm

Mielenkiinnosta kysynkin, onko täällä muita jotka ovat kurkanneet oman autonsa kytkimien arvoja?

Jos omistaa OBD11 tai VCDS:n, niin tämän tarkistaminen voisi tuoda mielenrauhaa ainakin käytettyä vagginetta ostaessa.

Kytkinpakan vaihto siis edessä. Vauhtipyörä lienee tosin vielä ihan kunnossa, kun ei siihen viittaavia oireita.
Mutta varmaan sekin olisi hyvä tässä samalla laittaa. Tarkoituksena on kumminkin ajaa tällä vielä muutama vuosi.

PS. Jos olet DSG remonttia teettänyt jollain (hyväksi havaitulla) Pirkanmaalla vaikuttavalla liikkeellä, niin suosituksia otetaan mielellään vastaan.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Arde

Ihan mielenkiinnosta voisin itseltäni vastaavat tiedot kaivaa, OBD11 Pro käytössä mutta ei mitään käsitystä miten/mistä lähden tietoja kaivamaan  ;D Jos ohjetta laitat niin voisin kokeilla, laatikkona DQ200 0CW.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Hööpöö

Moi.

Tässä tulisi ohjetta. Toivottavasti ei ole liian kryptinen.

Parametrit tarvitsee lukea auton ollessa tyhjäkäynnillä, loota P, N tai D asennossa.

Arvojen tarkistamiselle (OBD11) on pari tapaa.

1. (Suositus) Ota Full Backup. Tällöin voit selata myöhemmin tallennettuja parametrejä ilman yhteyttä OBD11 dongleen ja autoon.
Täyden varmuuskopion tekemisessä kestää jonkin aikaa, n.10-15min riippuen auton varustelusta. Saat samalla varmuuskopion.

2. Selaat live datasta alla mainitut parametrit ja naputtelet ne johonkin talteen tai teet päässälaskut molemmille kytkimille.

Jos ei halua/jaksa katsoa kaikkia parametrejä kuten linkkaamassani postauksessa, niin voi tsekata toki pelkät kytkinten mm arvot.

Vaihtoehto 1 ohje.
Otettuasi varmuuskopion autostasi, mene garage -> full backup -> (02) transmission ja sieltä paina live data.

Sitten aukeaa yksi ja miljoona muuta parametriä listana. Ne on kaiken lisäksi hujan hajan.
Käytä hakua ”Clutch 1” ja ”Clutch 2”, jotta pääset rajaamaan edes hieman noita miljoonaa parametriä.

Jos katsot vaan kytkinlevyjen parametrit, poimi seuraavat arvot talteen:
1. Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)
2. Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)
3. Clutch 1 Adaption clutch end position open
4. Clutch 1 Adaption clutch end position closed

Arvo 1 miinus arvo 3, tulee olla enemmän kun 2mm.
Arvo 4 miinus arvo 2 tulee olla enemmän kuin 1mm.

1. Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)
2. Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)
3. Clutch 2 Adaption clutch end position open
4. Clutch 2 Adaption clutch end position closed

Arvo 1 miinus arvo 3, tulee olla enemmän kun 2mm.
Arvo 4 miinus arvo 2 tulee olla enemmän kuin 1mm.

Vaihtoehto 2 ohje.
OBD11 yhdistettynä, paina home välilehden oikeassa alalaidassa olevaa sinistä ikonia (control units). valitse (02) transmission.
Valitse alhaalta listasta live data.

Sitten aukeaa yksi ja miljoona muuta parametriä listana. Ne on kaiken lisäksi hujan hajan.
Käytä hakua ”Clutch 1” ja ”Clutch 2”, jotta pääset rajaamaan edes hieman noita miljoonaa parametriä.

Jos katsot vaan kytkinlevyjen parametrit, poimi seuraavat arvot talteen:
1. Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)
2. Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)
3. Clutch 1 Adaption clutch end position open
4. Clutch 1 Adaption clutch end position closed

Arvo 1 miinus arvo 3, tulee olla enemmän kun 2mm.
Arvo 4 miinus arvo 2 tulee olla enemmän kuin 1mm.

1. Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)
2. Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)
3. Clutch 2 Adaption clutch end position open
4. Clutch 2 Adaption clutch end position closed

Arvo 1 miinus arvo 3, tulee olla enemmän kun 2mm.
Arvo 4 miinus arvo 2 tulee olla enemmän kuin 1mm.

Jos haluaa tarkistaa lisäksi kytkimien väännön parametrit, poimi seuraavat arvot talteen:
- Clutch 1 Adaptation basic charac. point 0 moment
- Clutch 1 Adaptation basic charac. point 1 moment
- Clutch 1 Adaptation basic charac. point 2 moment
- Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment

Clutch 2 Adaptation basic charac. point 0 moment
Clutch 2 Adaptation basic charac. point 1 moment
Clutch 2 Adaptation basic charac. point 2 moment
Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment

Huomion arvoista on, että parametrien nimet eroavat joko Skodan ja VW välillä tai sitten joku vääntänyt parametreille omat kirjoitusasunsa OBD11 äppiin.
Kuvassa omat parametrit väännettynä tuohon Skodan asuun.

PS. Lähti lapasesta ja tein excelin, johon voi läimiä parametrien arvot ja se laskee tarvittavat automaattisesti. Jos haluaa hyödyntää, niin voi ladata täältä.


Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

kerkko

Se 440 000 km ajettuna 1,2 TSI The Beetle Cabrio. Kytkin kerran vaihdettu. En huomannut tarvetta vaihdettaessa, enkä nyt lopuksikaan autosta luopuessa. VW Airport hoiti tuonkin homman.

Arde

Kiitos paljon Hööpöö näistä, katotaan mitä saan aikaiseksi, palaan asiaan.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Arde

No niin, nyt arvot mitkä sain a liitin tekemääsi Excel pohjaan.
Kaikkia ei jotain syystä löytynyt, ainakin näiden perusteella kytkin ihan OK
Mitä noista väännön parametreista voi sanoa?

Measured value blocks " State of play and wear of clutch K1      
95.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   9,80
95.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 0 moment   0,00
95.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   10,80
95.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 1 moment   15,10
96.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   
96.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 2 moment   119,90
96.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   19,30
96.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment   180,00
97.1   Clutch 1 Adaption clutch end position open   1,30
97.2   Clutch 1 Adaption clutch end position closed   26,60
      
95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm,      8,5
Due to insufficient clutch play, shifting of the input shaft occurs. (This will be entered in the fault memory.)      
      
97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm,      7,3

"Measured value blocks " State of play and wear of clutch K2   "      
115.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   9,9
115.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 0 moment   0
115.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   
115.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 1 moment   16
116.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   
116.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 2 moment   99,9
116.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   19,2
116.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment   180
117.1   Clutch 2 Adaption clutch end position open   2
117.2   Clutch 2 Adaption clutch end position closed   24,9
      
115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,      7,9
Due to insufficient clutch play, shifting of the input shaft occurs. (This will be entered in the fault memory.)      
      
117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,      5,7

Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Juzu84

Ookko kokeillu tehä laatikon sopeutusta ja sopeutusajo perään? Saattais auttaa hetken aikaa. Omaani tein eilen ku välillä vaihdot 3--->2 menee vähän rumasti.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: Arde - 22.07.23 - klo:18:25
No niin, nyt arvot mitkä sain a liitin tekemääsi Excel pohjaan.
Kaikkia ei jotain syystä löytynyt, ainakin näiden perusteella kytkin ihan OK
Mitä noista väännön parametreista voi sanoa?

Measured value blocks " State of play and wear of clutch K1      
95.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   9,80
95.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 0 moment   0,00
95.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   10,80
95.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 1 moment   15,10
96.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   
96.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 2 moment   119,90
96.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   19,30
96.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment   180,00
97.1   Clutch 1 Adaption clutch end position open   1,30
97.2   Clutch 1 Adaption clutch end position closed   26,60
      
95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm,      8,5
Due to insufficient clutch play, shifting of the input shaft occurs. (This will be entered in the fault memory.)      
      
97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm,      7,3

"Measured value blocks " State of play and wear of clutch K2   "      
115.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   9,9
115.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 0 moment   0
115.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   
115.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 1 moment   16
116.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   
116.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 2 moment   99,9
116.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   19,2
116.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment   180
117.1   Clutch 2 Adaption clutch end position open   2
117.2   Clutch 2 Adaption clutch end position closed   24,9
      
115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,      7,9
Due to insufficient clutch play, shifting of the input shaft occurs. (This will be entered in the fault memory.)      
      
117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,      5,7

Kyllähän sulla kytkimet on hienosti kunnossa. Hieno juttu.
Kun ne ovet kunnossa, niin max. väännötkin tallessa (180Nm/point 3 moment K1&K2).

Omassahan K1 kytkimen point 3 vääntö oli alentunut noin 20 newtonilla, kun K1 kytkin ei ole kunnossa.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 22.07.23 - klo:21:35
Ookko kokeillu tehä laatikon sopeutusta ja sopeutusajo perään? Saattais auttaa hetken aikaa. Omaani tein eilen ku välillä vaihdot 3--->2 menee vähän rumasti.

Joo, koitin tehdä basic setting of transmission OBDelevenillä...
Ei onnaa. Tulee herja "cancelled due to detected malfunction"

Tarkistelin etukäteen Ross-Techin foorumilta koreografian mitä sopeuttaminen vaatii (öljyn lämpötila, jalka jarrulla yms.), mutta ei vaan anna tehdä.
Onko sitten OBD11 vai hylkiikö auto sitä, mene ja tiedä.

Joka tapauksessa auto menee tällä viikolla kytkinpakan ja vauhtipyörän vaihtoon.
Olishan tuolla nyt varmaan vielä päästellyt, mutta mielummin hoidan heti kuntoon.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Arde

Saako muuten mekatroniikasta OBD11:sta mitään tietoja ulos, lähinnä ajattelin saako kunnosta selvyyttä vastaavan tapaan kuin kytkimestä, vai onko vikakoodien luku ainoa tapa?
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: Arde - 25.07.23 - klo:08:54
Saako muuten mekatroniikasta OBD11:sta mitään tietoja ulos, lähinnä ajattelin saako kunnosta selvyyttä vastaavan tapaan kuin kytkimestä, vai onko vikakoodien luku ainoa tapa?

Ei sieltä sellaisia arvoja löydy, mistä voisi päätellä mekatroniikan jäljellä olevaa elinikää ;)
Kristallipallon siihen kai tarvisi.

Tuo 30.3 on ihan validi parametri. Tietääpä ainakin että mekatroniikan paineet on ok tasolla.

30.1 Max. permitted pressure in the mechatronics (S1 max.) 60.00 bar
30.2 Min. permitted pressure (S4 min.) 42.00 bar
30.3 Actual pressure value (V401) 30.34 bar (example of an incorrect/low value)

Live datasta katsottuna:
- Pressure supply actual pressure: 50,50 bar

Ihan mielenkiintoinen paperi toisaalta tuo Skodan SSP-94. Jos siis haluaa syventyä DQ200:n yleisimpiin vikoihin ja niiden vahvistamiseen datan avulla.

Toivon toki, ettei kenenkään tarvisi. Ainakaan hädän hetkellä.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

a_jaba

Mekatroniikan paineakun falskaamiseen voi hyvällä tuurilla päästä kiinni arvoja seuraamalla ennen kuin akku repeää irti siitä mekan rungosta tai pyörii auki kierteestä. En nyt ulkoa muista aikoja mutta jotenkin pumpun käyntiaika sekunteina ja sammuksissaoloaika sekunteina oli se mitä siinä piti kytätä, sammuksissaoloaika rupeaa pienenemään ja käyntiaika pitenemään kun paineet vuotaa hiusmurtumasta takaisin mekatroniikan koteloon. Tämä siis oli se yksi DQ200-0AM laatikon yleisiä vikoja.

Otsikossa muuten pieni virhe, Passat B8 on MQB auto niin siinä on jo uudempi DQ200-0CW laatikko eikä 0AM.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.07.23 - klo:11:34
Mekatroniikan paineakun falskaamiseen voi hyvällä tuurilla päästä kiinni arvoja seuraamalla ennen kuin akku repeää irti siitä mekan rungosta tai pyörii auki kierteestä. En nyt ulkoa muista aikoja mutta jotenkin pumpun käyntiaika sekunteina ja sammuksissaoloaika sekunteina oli se mitä siinä piti kytätä, sammuksissaoloaika rupeaa pienenemään ja käyntiaika pitenemään kun paineet vuotaa hiusmurtumasta takaisin mekatroniikan koteloon. Tämä siis oli se yksi DQ200-0AM laatikon yleisiä vikoja.

Otsikossa muuten pieni virhe, Passat B8 on MQB auto niin siinä on jo uudempi DQ200-0CW laatikko eikä 0AM.

Mahtavaa, kiitos tiedosta. Tarviikin kaivaa jostain tähän littyvät määreet ja tarkastella.

Pahoittelut virheestä otsikossa. Tätä ei kaiketi pysty jälkeenpäin muokkaamaan ?!?

Ei ole mitenkään kovin selkeesti ilmaistu laatikon tiedoissa :o

Address 02: Auto Trans (J743)       Labels: 0CW-927-769.clb
   Part No SW: 0CW 300 048 Q    HW: 0AM 927 769 E
   Component: GSG DQ200G2_M H05 0610 
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

lassemk

Olihan sitä pakko vilkaista mitä oma -18 golffi näyttää.

Kytkin 1:
95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm,   9,0
97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm,   6,0

Kytkin 2:
115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,      7,2
117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,      4,1

Momentit:
Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment   220
Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment   220

Miten näitä pitäisi tulkita kun moottori on 1.5 tsi 130 heppainen jossa vääntö on max 200 Nm, mistä tuo 220 Nm tulee ?

Muuten numeroista päätellen autoa varmaankin uskaltaa varmasti pitää vuosia eteenpäin kytkimien puolesta. Osaako kukaan mutuilla minkälaisia mm lukemia on täysin uusilla kytkimillä? Jos jotakuta kiinnostaa, niin autossa on reilu 70 tkm mittarissa.


Hööpöö

Mystinen juttu nuo ylimääräiset newtonit…

Laittelen tänne uuden kytkimen arvoja, jahka saan auton pajalta.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

jt

Villi arvaus, laatikon sallimat max newtonit vs moottorin max vääntö. Kaksi eri asiaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

eranta

Ecofuel kaasupassatti 2012 DQ200 QAM laatikolla, 280tkm ajettu ja näyttää näin:

                                                                     
   Nbr.   Description   Value                                                            
                                                                     
   Measured value blocks " State of play and wear of clutch K1                                                                  
   95.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   7,6                                                            
   95.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 0 moment   0                                                            
   95.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   9,3                                                            
   95.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 1 moment   15,4                                                            
   96.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   16,9                                                            
   96.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 2 moment   116                                                            
   96.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   23,3                                                            
   96.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment   249,9                                                            
   97.1   Clutch 1 Adaption clutch end position open   2,2                                                            
   97.2   Clutch 1 Adaption clutch end position closed   26,4                                                            
                                                                     
   95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm,      5,4                                                            
   Due to insufficient clutch play, shifting of the input shaft occurs. (This will be entered in the fault memory.)                                                                  
                                                                     
   97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm,      3,1                                                            
   At a lower value the maximum torque is not transmitted and a clutch slippage occurs. The vehicle may start to jolt                                                                  
   when driving in higher gears or when accelerating. (This will be entered in the fault memory.)                                                                  
                                                                     
   Nbr.   Description   Value                                                            
                                                                     
   "Measured value blocks " State of play and wear of clutch K2   "                                                                  
   115.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   11,1                                                            
   115.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 0 moment   0                                                            
   115.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   13,8                                                            
   115.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 1 moment   15,2                                                            
   116.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   21,7                                                            
   116.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 2 moment   148,2                                                            
   116.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   24,8                                                            
   116.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment   249,9                                                            
   117.1   Clutch 2 Adaption clutch end position open   2,8                                                            
   117.2   Clutch 2 Adaption clutch end position closed   27,2                                                            
                                                                     
   115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,      8,3                                                            
   Due to insufficient clutch play, shifting of the input shaft occurs. (This will be entered in the fault memory.)                                                                  
                                                                     
   117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,      2,4                                                            
   At a lower value the maximum torque is not transmitted and a clutch slippage occurs. The vehicle may start to jolt                                                                  
   when driving in higher gears or when accelerating. (This will be entered in the fault memory.)            
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Hööpöö

Auto haettu takaisin pajalta.
Oireet poissa ja muutos aikaisempaan huomattava.

Kytkimien fast adaptaatiota vielä jäljellä reilusti, joten arvot varmaan elää vielä.

Tällä. Hetkellä näyttää tältä:

Measured value blocks " State of play and wear of clutch K1      
95.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   7,2
95.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 0 moment                     0
95.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   8,3
95.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 1 moment                     15,4
96.1   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   14,5
96.2   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 2 moment                     128,3
96.3   Clutch 1 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   18,6
96.4   Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment                     250
97.1   Clutch 1 Adaption clutch end position open                                1,1
97.2   Clutch 1 Adaption clutch end position closed                              26,1
      
95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm         6,1
97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm         7,5   

Clutch 1 Adaption kiss point part 1 succes counter 38
Remaining clutch fast adaptations, kiss point         12


Measured value blocks " State of play and wear of clutch K2
115.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 0 position (mm)   7,5
115.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 0 moment                     0
115.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 1 position (mm)   9,6
115.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 1 moment                     15,7
116.1   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 2 position (mm)   17,2
116.2   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 2 moment                     125,8
116.3   Clutch 2 Adaptation basic characteristics point 3 position (mm)   20,4
116.4   Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment                     250
117.1   Clutch 2 Adaption clutch end position open                                1,6
117.2   Clutch 2 Adaption clutch end position closed                              24,4
      
115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,    5,9
117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,    4

Clutch 1 Adaption kiss point part 1 succes counter 33
Remaining clutch fast adaptations, kiss point         17
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Arde

Lainaus käyttäjältä: Hööpöö - 25.07.23 - klo:11:21
Tuo 30.3 on ihan validi parametri. Tietääpä ainakin että mekatroniikan paineet on ok tasolla.

30.1 Max. permitted pressure in the mechatronics (S1 max.) 60.00 bar
30.2 Min. permitted pressure (S4 min.) 42.00 bar
30.3 Actual pressure value (V401) 30.34 bar (example of an incorrect/low value)

Live datasta katsottuna:
- Pressure supply actual pressure: 50,50 bar

Mistä tämä tieto pitäisi löytyä, en ainakaan transmissionin alta löytänyt haulla  :o
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: Arde - 01.08.23 - klo:08:50
Mistä tämä tieto pitäisi löytyä, en ainakaan transmissionin alta löytänyt haulla  :o

Pitäisi löytyä tällä: Pressure supply, act. pressure

Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Arde

No niin "Pressure supply actual pressure" seilasi tyhjäkäynnillä 46.6 ja reilun 50 väliä.
Mitenkähän tota pitäisi tulkita, Min ja Max arvoja en valikosta löytänyt.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Variant

Lainaus käyttäjältä: lassemk - 27.07.23 - klo:19:47
Olihan sitä pakko vilkaista mitä oma -18 golffi näyttää.

Kytkin 1:
95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm,   9,0
97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm,   6,0

Kytkin 2:
115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,      7,2
117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,      4,1

Momentit:
Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment   220
Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment   220

Miten näitä pitäisi tulkita kun moottori on 1.5 tsi 130 heppainen jossa vääntö on max 200 Nm, mistä tuo 220 Nm tulee ?

Muuten numeroista päätellen autoa varmaankin uskaltaa varmasti pitää vuosia eteenpäin kytkimien puolesta. Osaako kukaan mutuilla minkälaisia mm lukemia on täysin uusilla kytkimillä? Jos jotakuta kiinnostaa, niin autossa on reilu 70 tkm mittarissa.

Tässä verrokkina oma -19 Golf 1.0 DSG:

Clutch 1:
10,35-1,33= 9,02
26,61-22,21= 4,4

Clutch 2:
9,21-1,63= 7,58
24,52-21,68= 2,84

Autolla on ajettu 126 tkm. Momenttilukuja en käytössä olevalla apilla löytänyt, Car Scanner. Luvut otin auto käynnissä, vaihde P-asennossa. Otin aiemmin luvut pelkästään virrat päällä, sain samankaltaisia lukuja mutta eroja oli.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: Arde - 04.08.23 - klo:07:33
No niin "Pressure supply actual pressure" seilasi tyhjäkäynnillä 46.6 ja reilun 50 väliä.
Mitenkähän tota pitäisi tulkita, Min ja Max arvoja en valikosta löytänyt.

Tämä on varmasti ihan okei. Itse katsoin myös ajossa (siis toisen avustuksella ;) tuota ja heilui juuri arvojen sisällä (42-60bar).
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

eranta

Lainaus käyttäjältä: Hööpöö - 04.08.23 - klo:10:25
Tämä on varmasti ihan okei. Itse katsoin myös ajossa (siis toisen avustuksella ;) tuota ja heilui juuri arvojen sisällä (42-60bar).

Omassani oli hajalla meka viime talvena, niin korjaamolta tuli tämmönen viesti:
"Pitäs pysyä rajapaineen 42 yläpuolella vähintään 30 sekkaa".


Oma vuos siihen malliin, et pumppu oli päällä melkeen jatkuvasti. Videossa näkys, et putoo noin 50:sta muutamas sekunnissa 42 ja pumppu käynnistyy.

Korjattuna putoaa 48 --> 42 jotain päälle 40 sekuntia.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: eranta - 04.08.23 - klo:12:02
Omassani oli hajalla meka viime talvena, niin korjaamolta tuli tämmönen viesti:
"Pitäs pysyä rajapaineen 42 yläpuolella vähintään 30 sekkaa".


Oma vuos siihen malliin, et pumppu oli päällä melkeen jatkuvasti. Videossa näkys, et putoo noin 50:sta muutamas sekunnissa 42 ja pumppu käynnistyy.

Korjattuna putoaa 48 --> 42 jotain päälle 40 sekuntia.

Täytyykin kellotella. Kiitos että jaoit tämän tiedon.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Arde

No niin, huomasin pitemmän lomareissun jälkeen juurikin tuon vaihdossa tapahtuvan kierrosten hetkellisen nousun ::) Kytkimessähän oli kuitenkin pintaa edelleen reilusti?
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: Arde - 27.09.23 - klo:19:33
No niin, huomasin pitemmän lomareissun jälkeen juurikin tuon vaihdossa tapahtuvan kierrosten hetkellisen nousun ::) Kytkimessähän oli kuitenkin pintaa edelleen reilusti?

Onko muita oireita ja tapahtuuko tuo mainitsemasi millä vaihteella?

Omassa autossani K1 kytkimen kuluneisuus ilmeni kolmella tavalla:
- Perus maantienopeuteen kiihdytettäessä 3-vaihteella kierrokset hyppää reilummin juuri ennen, kun vaihto 4-vaihteelle tapahtuu.
- 5-vaihteella kierroslukumittari ei nouse lineaarisesti, vaan jojottelee +-200rpm kierrosten noustessa.
- Lievään ylämäkeen ajettaessa tasakaasulla ja 7-vaihteella kierroslukumittarista havaittavissa samaa jojottelua.

Tuo kierroslukumittarin jojottelu (vedon lipsumisen huomaa ihan fyysisestikin) on huolenaihe, mutta en tiedä kannattaako sun nyt vielä kovasti huolestua tuosta kierrosten nousemisesta vaihtotilanteessa, jos muuta oiretta ei ole ja edelleen kytkinten arvot on ok.

Joku minua fiksumpi varmaan osaa vastata tähän tarkemmin.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

Arde

En seuraillut millä vaihteella tapahtuu mutta täytyy kokeilla, jojottelua en ole huomannut.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Arde

Jep ei muita oireita, käytin vielä erikseen vikakoodien luvussa toisella laitteella mutta mitään ei löytynyt, en tiedä pitäisikö edes kytkin ongelmassa - jatkan ajelemista.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

bon921026

Hello Hööpöö, i want the similar data which shows K1 1mm only if 97.2 data minus 96.3 data, and the torque on K1 is 230Nm but K1 has 2.3mm and 250Nm. My problem is that the car emit fiction sound (like the youtube video below) when change gear from 2 to 3 and from 4 to 5. No error code! Can pass basic setting of transmission!



https://youtu.be/82it0ChT-8Y?si=NDDaS8enn3-Cbj9T



May i know if anyone have the above problems? Did the mechanics told you what is the failure in the clutch?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy