Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 11.10.17 - klo:14:15
Ei mitään uutta myöskään sähköautojen kohdalla. Voi tulla omistajalleen vastaavaa polttomoottoriautoa selvästi kalliimmaksikin. MOT.  :o

p.s. ei ainakaan nykykuosilla ole Suomessa mikään ratkaisu (maailman) ympäristöongelmiin. Palaan astialle v. 2025.  ;D

Mitä itse olen seurannut Tesloja, niin energia ja huoltokuluthan noissa ovat tuntuvasti vastaavia kilpailijoita edullisemmat. Isoin potentiaalinen rahareikä noissa on kori, jonka korjauskulut usein nousevat erittäin korkeiksi jo pienissäkin kolareissa. Tällä hetkellä voi olla tosin vakuutusyhtiö se osapuoli, joka ottaa dunkkuun noissa tilanteissa, mutta eiköhän tämäkin nopeasti normalisoidu.

Ei sähköauto nykyhekellä ole tietenkään valmis ratkaisemaan maailman ongelmia, mutta lupaavin kehityspolku se on. Nyt kun on päästy vaiheeseen, jossa isot toimijat panostavat isosti noiden kehitykseen, tulemme todistamaan nopeaa kehitystä.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.10.17 - klo:15:19
Sähköautojen tekniikan ja niiden infran pitää kehittyä sellaiseksi, että ne kiinnostavat kuluttajia sellaisenaan ja mitään helkkarin tukia ei tarvita.. ei älyttömiin tukihässäköihin ole ainakaan Suomessa varaa, kun rahareikiä riittää muutenkin ja veronmaksajat on (keskimäärin) jo nyt tyhjätaskuiksi kupattuja.
Suomen veromaksajien tuki sähköautoilulle on kaavailtu onneksi pieneksi.. mutta jos pienennetään muita julkisia menoja alkuun muutamalla Miljardilla, niin sittenhän olisi liikkumavaraa tukea myös ulkomaisia sähköautojen tuottajia :)

Ja nopeaa tahtiahan nuo ominaisuudet kehittyvätkin. Akkujen hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin ja ominaisuudet paranevat koko ajan.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.10.17 - klo:14:23
Nolla-argumentti. Jos tuollaisia akkuja tulee markkinoille, niin edeltävien sähköautojen lisäksi myös uudet ja vanhat polttikset happanevat käsiin samalla hetkellä.

Luitkohan nyt taaskaan intopinkeenä kuin ekan lauseen tuosta kommentistani kun jo piti päästä näppistä hakkaamaan ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

#662
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 11.10.17 - klo:15:49
Luitkohan nyt taaskaan intopinkeenä kuin ekan lauseen tuosta kommentistani kun jo piti päästä näppistä hakkaamaan ::)
Montako lausetta tuossa edes on ja missä menevät lauseiden rajat?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.10.17 - klo:15:48
Mitä itse olen seurannut Tesloja, niin energia ja huoltokuluthan noissa ovat tuntuvasti vastaavia kilpailijoita edullisemmat. Isoin potentiaalinen rahareikä noissa on kori, jonka korjauskulut usein nousevat erittäin korkeiksi jo pienissäkin kolareissa. Tällä hetkellä voi olla tosin vakuutusyhtiö se osapuoli, joka ottaa dunkkuun noissa tilanteissa, mutta eiköhän tämäkin nopeasti normalisoidu.

Ei sähköauto nykyhekellä ole tietenkään valmis ratkaisemaan maailman ongelmia, mutta lupaavin kehityspolku se on. Nyt kun on päästy vaiheeseen, jossa isot toimijat panostavat isosti noiden kehitykseen, tulemme todistamaan nopeaa kehitystä.

Ja nopeaa tahtiahan nuo ominaisuudet kehittyvätkin. Akkujen hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin ja ominaisuudet paranevat koko ajan.

Paljonko Teslat vakuutukset sitten kustantavatkaan?
Seuraavan muutaman vuoden aikana pelkästään VW (konserni) tuo muistaakseni yli 30 sähköautomallia markkinoille (on syytäkin....).
Joka tapauksessa tilanne sähköautojen suhteen nyt 2017, 2020 ja 2025 tulee olemaan ihan eri "mallilla".
Akkujen hinnatkin per kWh laskevat reipasti, jopa oletettua nopeampaa vauhtia ...  aika on kypsä kun polttis ja sähkäri ovat liki samanhintaisia.  ;)
Yritetään pärjätä.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 11.10.17 - klo:16:19
Paljonko Teslat vakuutukset sitten kustantavatkaan?
Seuraavan muutaman vuoden aikana pelkästään VW (konserni) tuo muistaakseni yli 30 sähköautomallia markkinoille (on syytäkin....).
Joka tapauksessa tilanne sähköautojen suhteen nyt 2017, 2020 ja 2025 tulee olemaan ihan eri "mallilla".
Akkujen hinnatkin per kWh laskevat reipasti, jopa oletettua nopeampaa vauhtia ...  aika on kypsä kun polttis ja sähkäri ovat liki samanhintaisia.  ;)

Teslan kalliimmat vakuutusmaksut johtuvat pitkälti alumiinikorin korjauksesta aiheutuvista kuluista. Tuulilasi ei myöskään ole aivain sieltä halvimmasta päästä vaihtaa. Turvalaitteiden ja Autopilotin kalibrointi jne. nostavat varmasti lisää kuluja. Varaosien hinnat tulevat varmasti tippumaan suurempien valmistuserien myötä, nythän Model S:ää on tehty vasta  150-200tkpl.

VW:n sähkömalleista 2020 taitaa suurin osa olla vielä valitettavasti hybridejä, nykyinen E-Golfhan on myös suunniteltu normaalin MBQ:n pohjalevylle. Eiköhän käytettyjen sähköautojen tuonti rähjähdä seuraavan 5V aikana, heti kun on jotain mitä tuoda.  :D

Teslan valmistus määriä:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Vobg29R1t3FphlWjb8dwG4nkAWqyc_qMwkCjUT8SUno/pubhtml?gid=1805961368&single=true&chrome=false
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

#665
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 11.10.17 - klo:16:45
VW:n sähkömalleista 2020 taitaa suurin osa olla vielä valitettavasti hybridejä, nykyinen E-Golfhan on myös suunniteltu normaalin MBQ:n pohjalevylle. Eiköhän käytettyjen sähköautojen tuonti rähjähdä seuraavan 5V aikana, heti kun on jotain mitä tuoda.  :D

Täsmennän omaani; tarkoitin seuraavaa lähintä 5 vuotta.

Tässä kattava artikkeli VW-konsernin suunnitelmista, ties vaikka onnistuisivat tällä kertaa:  ;)

https://www.hs.fi/autot/art-2000005364029.html   HS  12.9. 2017

Volkswagen tekee jättipanostuksen sähköautoihin: 20 miljardia euroa ja 80 uutta automallia " Toimitusjohtaja piikitteli Teslaa

Diesel-skandaalissa ryvettynyt Volkswagen panostaa nyt sähköautoihin. HS seurasi Frankfurtissa Volkswagenin toimitusjohtajan puhetta, joka alkoi virheiden myöntämisellä ja päättyi yllätykseen.

VOLKSWAGENIN toimitusjohtajan Matthias Müllerin puheen rakenne oli tarkkaan harkittu.

Ensin hän myönsi virheet. Sitten hän esitti vision tulevaisuudesta ja kertoi, miten virheet korjataan. Puheensa loppuun hän säästi vielä yllätyksen.

HS seurasi Müllerin puhetta maanantai-iltana Saksan Frankfurtissa, jossa järjestettävässä suuressa autonäyttelyssä autonvalmistajat esittelevät tällä ja ensi viikolla uusia autojaan.

Matthias Müller nousi Volkswagenin toimitusjohtajaksi vuonna 2015, kun edellinen johtaja Martin Winterkorn sai potkut Volkswagenin päästöskandaalin vuoksi.

Nyt Müllerin pitäisi puhdistaa Volkswagenin maine ja luotsata yhtiö menestykseen.

Maanantai-iltana Volkswagen järjesti iltatilaisuuden Frankfurtin messukeskuksessa, jonka lavalle Matthias Müller saapui Volkswagenin Sedric-nimisellä konseptiautolla.

Auto on Volkswagenin ensimmäinen täysin autonomiseen ajoon kykenevä auto, joten Müllerin esiintyminen alkoi vahvasti, tulevaisuuteen katsoen.

”Pian tämä auto kuljettaa työntekijöitämme yhtiömme tehtaalla Wolfsburgissa ilman kuljettajaa”, hän hehkutti ja kertoi, että Volkswagenilla on suuria suunnitelmia robottiautojen suhteen.

LENNOKKAAN alun jälkeen Müller nöyrtyi.

Hän otti esiin dieselautojen kiellot, joita viritellään nyt muun muassa Saksassa, Pariisissa ja Kiinassa. Ehkä merkittävin syy dieselin huonoon maineeseen on Volkswagenin toteuttama päästöhuijaus, vaikka Müller ei sitä suoraan myöntänytkään.

Müller sanoi, että koko autoteollisuuden on muututtava ja lunastettava takaisin suuren yleisön luottamus. Päästöistä olisi jatkossa puhuttava rehellisesti.

”Ajat, joina autoteollisuus tuli tänne Frankfurtiin taputtelemaan itseään selkään, ovat ohi. Autoalan perinteisten tapojen on muututtava”, hän sanoi.

”We have got the message. And we will deliver!” hän julisti.

RATKAISUKSI Müller esitti Volkswagenin uutta sähköautostrategiaa.

Strategian mukaan Volkswagen aikoo tuoda ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä markkinoille yhteensä 80 sähköautomallia, joista 50 olisi täysin sähköllä kulkevia ja 30 hybridejä.

Mullerin mukaan heidän tulevat täyssähköautonsa kulkevat yhdellä latauksella 600 kilometriä ja latautuvat täyteen kahvitauon aikana.

Vuonna 2025 Volkswagenin tavoitteena on olla maailman suurin sähköautojen valmistaja ja myydä noin kolme miljoonaa sähköautoa vuodessa. Se tarkoittaisi sitä, että joka neljäs yhtiön uusista autoista olisi sähköauto.

Vuonna 2030 Volkswagen-konserni olisi ”täysin sähköistetty”, Müller sanoi. Se tarkoittaa sitä, että konserniin kuuluvien automerkkien jokaisesta 300 automallista olisi saatavilla sähköllä toimiva versio. Volkswagen-konserniin kuuluvat muun muassa Seat, Skoda, Audi ja Lamborghini.

MÜLLERIN mukaan Volkswagenin on oltava se autoyhtiö, joka vie maailman sähköautojen aikaan. Puheessaan hän myös piikitteli kalifornialaista sähköautovalmistaja Teslaa, vaikka ei suoraan maininnut sen nimeä.

”Tämä läpimurto ei tule omaa tietään kulkevilta pioneereilta. Läpimurron tekevät ne, jotka saavat uuden teknologian pystyyn ja käyntiin mittakaavassa, jolla on todella merkitystä. Emme puhu yhtiöstä, joka myy vuodessa 200 000 tai 300 000 autoa. Me puhumme yhtiöstä, joka myy vuodessa yli 10 miljoonaa autoa”, hän sanoi.

Saavuttaakseen tavoitteensa Volkswagen aikoo tehdä sähköautoiluun merkittäviä investointeja. Yhtiö panostaa sähköautojen kehitykseen yhteensä 20 miljardia euroa.

Müllerin mukaan siirtymä sähköautoihin tulee olemaan autoalan aikakäsityksessä nopea.

”Autoalalla vuosi 2030 on käytännössä ylihuomenna”, hän sanoi.

NOPEUDESTA huolimatta autoalan rakenteet eivät muutu helposti.

Puheensa lopuksi Müller kertoi, miten maailman vieminen sähköautojen aikaan sitten onnistuisi. Se olikin hänen puheensa viimeinen yllätys, joka vei sähköautovisioissa lentäneen kuulijan takaisin dieselinkatkuiseen todellisuuteen.

Maailman vieminen päästöttömien sähköautojen aikaan tapahtuu myymällä bensalla ja dieselillä kulkevia polttomoottoriautoja.

”Me olemme siirtymävaiheessa, ja rahoittaaksemme tämän siirtymävaiheen meidän on jatkettava modernien diesel- ja bensamoottorien myymistä. Tämän päivän moottorit ovat yhä ympäristöystävällisempiä, ja totuus on, että niiden tuotoilla me rahoitamme investointimme. Ilman tehokkaita ja puhtaita dieselmoottoreita emme saavuta ilmastotavoitteitamme”, Müller sanoi.

”Autoalan muutos on pysäyttämätön, ja Volkswagen tulee johtamaan tuota muutosta”, Müller päätti puheensa.

VOLKSWAGENIN visiot ovat kunnianhimoisia, mutta täällä Frankfurtin autonäyttelyssä niistä ei ole vielä konkreettista näyttöä " siis autoa, jonka voisi pian saada autokaupasta. Volkswagenin merkittävät sähköautojulkistukset ovat vielä muutaman vuoden päässä.

Yhtiö on esitellyt kolme konseptiversiota sähköautoista, joiden pitäisi tulla markkinoille 2020-luvun alussa.

Lue lisää Volkswagenin tulevista sähköautoista:

Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Legendaarinen hippipaku tulee takaisin " VW julkaisee sähköversion Kleinbusista

Tuorein sähköautokonsepteista on nimeltään I.D. Cross II, joka näyttää yhtiön promokuvassa tältä:

Volkswagen I.D. Cross II. (KUVA: VOLKSWAGEN)

Kyseessä on pieni katumaasturi, joka on varustettu kehittyneellä autopilotilla ja jonka akku kestää yhdellä latauksella 500 kilometrin matkan.
Yritetään pärjätä.

Mikey

"Mullerin mukaan heidän tulevat täyssähköautonsa kulkevat yhdellä latauksella 600 kilometriä ja latautuvat täyteen kahvitauon aikana."

Tunnen kovin vajavaisesti sähköautojen tekniikkaa mutta olettaisin 600 km ajomatkan vaativan suurusluokaltaan 100 kWh akkua?

Mullerin puheessa jäi epäselväksi kuinka pitkää kahvitaukoa hän tarkoitti. Jos tauko olisi puolen tunnin mittainen, niin akkua pitäisi ladata 200 kW (=0,2 MW teholla). 240V jakelujänniteverkosta otettuna tuo tarkoittaisi miehekästä 833 A virtaa. Toki jakeluasemille voidaan järjestää 20kV siirtoverkosta muuntamalla haluttu jännite mutta joka tapauksessa latausteho kuulostaa mahdottoman suurelta. Vai onko matematiikassani virhe?

vwmies

#667
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 11.10.17 - klo:17:52
Mullerin puheessa jäi epäselväksi kuinka pitkää kahvitaukoa hän tarkoitti. Jos tauko olisi puolen tunnin mittainen, niin akkua pitäisi ladata 200 kW (=0,2 MW teholla). 240V jakelujänniteverkosta otettuna tuo tarkoittaisi miehekästä 833 A virtaa. Toki jakeluasemille voidaan järjestää 20kV siirtoverkosta muuntamalla haluttu jännite mutta joka tapauksessa latausteho kuulostaa mahdottoman suurelta. Vai onko matematiikassani virhe?

Juu, voi se kaffepaussi kestää hameväen kans kauemminkin.....  ;) :D ;D

Vakavasti, toisesta ketjusta autoinssiä lainaten:

Kauppalehden uutisen mukaan Toshiba tuo 2019 markkinoille akun, joka latautuu muutamassa minuutissa ja ajomatka voisi olla 320 km.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toshibalta-superakku-auto-latautuu-kahvitauon-aikana/U5DxZe4H    Kl 11.10. 2017

50 Ah:n prototyyppiakulla on kokoa 111 x 194 x 14,5 millimetriä. KUVA: RUUTUKAAPPAUS, TOSHIBA
Toshiba on kehittänyt sähköauton akun, jonka väitetään latautuvan kuudessa minuutissa.

Japanilainen Toshiba väittää kehittäneensä sähköautoihin akun, joka latautuu vain muutamassa minuutissa ja jolla voi ajaa yhdellä latauksella 320 kilometriä. Yhtiön verkkosivuilla oleva laskelma väittää, että uutuus kolminkertaistaa sähköauton akkukapasiteetin.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm

Jos väite pitää paikkansa, sähköautojen yleistymisen keskeisin pullonkaula on murrettu.

Kyseessä ovat niin sanotut SCIB-akut (super charge ion battery), joissa käytetään uudenlaista, erittäin energiatiheää titaaniniobiumoksidi-pohjaista anodimateriaalia. Se kaksinkertaistaa niiden kapasiteetin.

Akkujen santaan olevan myös turvallisia, sillä ne eivät räjähdä tai syty tuleen.

Akkukeksintö ei ole sinällään uusi, sillä Toshiba esitteli ensimmäisen version jo vuonna 2008. Näitä akkuja on käytetty muun muassa busseissa, junissa, hisseissä ja voimalaitoksissa.

Suomen talven kannalta keskeistä on se, ettei uuden akun varaus purkaannu pakkasessa. Lataaminen tosin hidastuu hieman kylmässä, sillä esimerkiksi kymmenessä pakkasasteessa siihen menee kymmenen minuuttia.

Akun luvataan säilyttävän yli 90 prosenttia kapasiteetistaan vielä 5 000 lataus- ja purkauskerran jälkeen. Tavalliset akut heikkenevät jo alle tuhannen latauksen jälkeen.

Akku on tarkoitus tuoda markkinoille vuonna 2019.

Toshiba on ollut suurissa vaikeuksissa, joita on pahentanut yhtiön voitolliseksi väärentämä kirjanpito. Siitä se sai valtavat sakot.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/0301/newscib_image5.png

Ym. taulukko eri akkutyypeistä ja ajomatkasta / latauksesta.
Yritetään pärjätä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.10.17 - klo:15:48
...
Ja nopeaa tahtiahan nuo ominaisuudet kehittyvätkin. Akkujen hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin ja ominaisuudet paranevat koko ajan.
Kuitenkaan kehitys ja hinnat ei vielä pitkään aikaan ole sillä tasolla, ettei sähköauton ostajien tarvitsisi olla muiden taskuilla.. toivottavasti aliarvioin insinöörien kekseliäisyyden ja olen väärässä. Tuo Toshiban akku & lataus muutamassa minuutissa.. vaatisi kait aikamoista voimavirtaa.. eli ei onnistu nykysysteemeillä.

En ole millään tavalla vastarannan kiiski sähköautoasiassa ja toivon nopeita tekniikan läpimurtoja.. kunhan jokainen vaan ostaa autonsa omillaan. ,,lyttömiin päästötavoitteisiin pääsemisessä, johon idioottipoliitikot ovat meidät sitouttaneet, ei nykymuotoiset sähköautot ole ratkaisu. Liian kallista.. vaaisi miljardien tukitoimia.

Mikey

Akkujen suhteen on noita groundbreaking uutisia totuttu näkemään aina vaan uudestaan. Todellisuus ei vaan ole ollut lähelläkään lupauksia.

Polttomoottorin menestys on pitkälti perustunut kahteen menestystekijään: polttomoottorilla on varsin hyvä teho/paino -suhde (mutta surkea vääntömomentti) ja polttoaineen energiasisältö on suuri ja se on helposti varastoitavissa.

belkin67

Katselin Telojen esittelyjä youtubesta ja hieman hämmästytti kuinka hanurista kaikki säätimien käytöt niissä on... Eli kun kaikki on lääpittävän näytön takana, niin mitään et pysty tekemää keskittymättä säätelyihin jne... Eli ergonomiasta ja sitä kautta käytettävyydestä ei ole tietoakaan, saatikka jos pilkkopimeässä yrität jotain säätää.

On taidettu mennä vähän tekniikkahypessä äärilaidoille, tavoitehan on kuitenkin että säätimiä pystyisi käyttämään irroittamatta katsetta tien tapahtumista (ainakaan kovin pitkäksi aikaa).
Pitäisi löytää käytettävyydessä vähän enempi kompromissia, tosin padin kutta tehtävä ohjaus on tietysti halpa tehdä...

Ei olla vielä lähelläkään sähköautojen vallankumousta (siis lähimpään kymmeneen vuoteen)...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 11.10.17 - klo:17:52
Tunnen kovin vajavaisesti sähköautojen tekniikkaa mutta olettaisin 600 km ajomatkan vaativan suurusluokaltaan 100 kWh akkua?

Mullerin puheessa jäi epäselväksi kuinka pitkää kahvitaukoa hän tarkoitti. Jos tauko olisi puolen tunnin mittainen, niin akkua pitäisi ladata 200 kW (=0,2 MW teholla). 240V jakelujänniteverkosta otettuna tuo tarkoittaisi miehekästä 833 A virtaa. Toki jakeluasemille voidaan järjestää 20kV siirtoverkosta muuntamalla haluttu jännite mutta joka tapauksessa latausteho kuulostaa mahdottoman suurelta. Vai onko matematiikassani virhe?
Tuskinpa kukaan on suunnitellut kytkevänsä pikalaturia yhteen 240 v vaiheeseen. Teslan nykyinen pikalaturi antaa jo 145 kilowatin tehoon ja seuraava version pitäisi olla +350 kilowattinen. Tehot ovat suuria, mutta täysin toteutettavissa. Jos esimerkiksi johonkin tehtaaseen halutaan megawattien luokkaa oleva kone, niin en ole ole kenenkään kuullut toteavan sähkönsyöttöä esteeksi.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.10.17 - klo:19:38
Kuitenkaan kehitys ja hinnat ei vielä pitkään aikaan ole sillä tasolla, ettei sähköauton ostajien tarvitsisi olla muiden taskuilla.. toivottavasti aliarvioin insinöörien kekseliäisyyden ja olen väärässä. Tuo Toshiban akku & lataus muutamassa minuutissa.. vaatisi kait aikamoista voimavirtaa.. eli ei onnistu nykysysteemeillä.

Eipä premiumautojenkaan hinnat ole kaikkein kukkarolle sopivia, mutta sellaisillakin jotkut ajavat. Nythän tuo Tesla Model 3 maksaa alkaen 35k dollaria, joten hinta alkaa lähentelemäön jo perinteisiä.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 11.10.17 - klo:19:46
Akkujen suhteen on noita groundbreaking uutisia totuttu näkemään aina vaan uudestaan. Todellisuus ei vaan ole ollut lähelläkään lupauksia.
Tämä Toshiban juttu on vain tunnetun vanhan valmistajan uuteeden esittely. Homma on siis aivan eri vaiheessa kuin lukemattomen tutkimusryhmien ideat.


Mikey

#672
Otetaan reality check:

Jos kymmenen tuhatta sähköautoa olisi yhtä aikaa latauksessa, se tarkoittaisi edellä mainitulla 350kW teholla 3,500 MW lataustehoa, mikä olisi yli kolmasosa koko valtakunnan sähkötehosta näin ei-pakkasaikaan.

Suomen henkilö- ja pakettiautokanta on 3,5 miljoonaa ajoneuvoa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 11.10.17 - klo:21:23
Otetaan reality check:

Jos kymmenen tuhatta sähköautoa olisi yhtä aikaa latauksessa, se tarkoittaisi edellä mainitulla 350kW teholla 3,500 MW lataustehoa, mikä olisi yli kolmasosa koko valtakunnan sähkötehosta näin ei-pakkasaikaan.

Suomen henkilö- ja pakettiautokanta on 3,5 miljoonaa ajoneuvoa.

Suomessa oli varavoimaa jäljellä viime talvena kovimpaan pakkasikaan 300MW  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Heitspii

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.10.17 - klo:15:48
Ja nopeaa tahtiahan nuo ominaisuudet kehittyvätkin. Akkujen hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin ja ominaisuudet paranevat koko ajan.

En tiedä miten paljon henkilöauton akkujen valmistajia on, mutta ainakin raskaammissa sovelluksissa akkutekiikka yleistyy myös kovaa vauhtia tulevina vuosia, eikä potentiaalisia akkuvalmistajia ole kovin montaa. Useiden tuhansien prosenttien nousu kysyntään lyhyellä aikavälillä voi nostaakkin akkujen hinta ainakin hetkellisetii. Hieman sama asia kuin luonnonilmiöiden sattuessa tiettyjen tehtaiden kohdalla, milloin tuotantomäärä tippuu suhteessä kysyntään.

https://www.ft.com/content/90d65356-4a9d-11e7-919a-1e14ce4af89b

Tulevaisuus kyllä on sähkössä, mutta tuntuu näillä teknologioilla vielä hieman kaukaiselta. Suurkaupungeissa homma kyllä jo nyt varmaan toimii, mutta ei vielä harvaan asutulla alueella. Mielenkiinnolla seuraan miten suhteellisen harvinaisten mineraalien kysynnän kasvu vaikuttaa tähän hypetykseen.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.10.17 - klo:21:03
...
Eipä premiumautojenkaan hinnat ole kaikkein kukkarolle sopivia, mutta sellaisillakin jotkut ajavat.
Polttomoottori premiumautojen ostajia ei tueta verovaroin. Sähköautojen myyntiä taas on tuettava oikeastaan kaikkialla, kun niitä ei muuten vielä osta kuin muutama kokeilunhaluinen. Tuotanto pitää saada kilpailukykyiseksi, tuotteet houkutteleviksi ja hintahaitaria myös kuluttajien isojen massojen ulottuville. Ei mitään infraakaan kannata tehdä kattavaksi muutaman teslakuskin tarpeisiin.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.10.17 - klo:21:03
Nythän tuo Tesla Model 3 maksaa alkaen 35k dollaria, joten hinta alkaa lähentelemäön jo perinteisiä.
Oishan tuossa jo hinta kohdallaan, mutta mistä noita saa?
Valmistajan touhu on lähinnä hypetystä ja lupauksia.. pitäisi saada myös autoja kuluttajille, eikä pelkästään lypsää tukimiljardeja.
Teslan taru on loppu, kun oikeat autonvalmistajat saa rivinsä kuntoon sähköautojen osalta. 100 autoa viikossa, jonka Tesla saa (ehkä) tehtyä on puuhastelua.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/tesla-model-3-n-toimitus-suomeen-kestaa-yli-vuoden-tehtaalta-valmistuu-vain-reilut-100-autoa-viikossa-6666875

teräksenharmaa

#676
Lainaus käyttäjältä: Heitspii - 11.10.17 - klo:22:14
En tiedä miten paljon henkilöauton akkujen valmistajia on, mutta ainakin raskaammissa sovelluksissa akkutekiikka yleistyy myös kovaa vauhtia tulevina vuosia, eikä potentiaalisia akkuvalmistajia ole kovin montaa. Useiden tuhansien prosenttien nousu kysyntään lyhyellä aikavälillä voi nostaakkin akkujen hinta ainakin hetkellisetii. Hieman sama asia kuin luonnonilmiöiden sattuessa tiettyjen tehtaiden kohdalla, milloin tuotantomäärä tippuu suhteessä kysyntään.
Autojen valmistus on niin suuren kokoluokan toimintaa, että monet autonvalmistajat rakentelevat jo nyt omia akkutehtaitaan. Toki jotain markkinaheiöahteöuja voi olla, mutta tuskinpa oikein mikään pystyy kääntämään kehityksen mukanaan tuomaa hinnan laskua.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.10.17 - klo:22:59
Ei mitään infraakaan kannata tehdä kattavaksi muutaman teslakuskin tarpeisiin.
Oishan tuossa jo hinta kohdallaan, mutta mistä noita saa?
Valmistajan touhu on lähinnä hypetystä ja lupauksia.. pitäisi saada myös autoja kuluttajille, eikä pelkästään lypsää tukimiljardeja.
Teslan taru on loppu, kun oikeat autonvalmistajat saa rivinsä kuntoon sähköautojen osalta. 100 autoa viikossa, jonka Tesla saa (ehkä) tehtyä on puuhastelua.
Niin no, Teslallahan jo on aika tavalla infraa isommilla markkinoilla. Tarkoitatko, että Tesla ei tule onnistumaan Model 3:n tuotannon ylösajossa vai löysitkö vain lillukan varren mihin tarttua? Isossa kuvassa sillä ei ole mitään väliä, kestääkö tuo ylösajo viikon vai puoli vuotta, mutta kun ovat saaneet monimutkaisempaa Model S:ääkin tehtyä ihan kunnioitettavia määriä, niin uskon kyllä tuonkin linjan lähtevän kunnolla käyntiin. Eikä sekään oikeastaan paljoa muuta, jos kilpailu käy Teslalle liian kovaksi. Se tarkoittaa vain sitä, että kuluttajille tulee parempia tuotteita tarjolle ja sähköautoilu etenee nopeammin kuin mitä se olisi Teslan vetämänä edennyt.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Heitspii - 11.10.17 - klo:22:14
Mielenkiinnolla seuraan miten suhteellisen harvinaisten mineraalien kysynnän kasvu vaikuttaa tähän hypetykseen.

Vaikuttaa se sen verran että noista harvinaisemmista pyritään eroon, esim. litium korvataan natriumilla jota tällä pallolla jo onkin sen verran että melko varmasti riittää "jokusen" vuoden vaikka kuinka sähköautoilu lisääntyisi räjähdysmäisestikin. Samalla myös akun varauskapasiteetti kasvaa 3x, lataaminen lyhenee tunneista minuutteihin ja mikä parasta, myös turvallisuus nousee ihan uudelle tasolle, nuo natrium-akut kun eivät pala. Toki myös muita vastaavankaltaisia tutkimushaaroja on useampia, joten eiköhän tuon litiumin taru ole jo aika taputeltuna vähän samalla tavalla kuin NiCd-akkujenkin kävi jokunen vuosi sitten = tuon varsinaisen sähköautojen lisääntymisen aikaan muutaman vuoden päästä niissä on jo akkuinakin jotain ihan muuta kuin palovaarallista litiumia 8)
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/litiumakun-keksija-kehittaa-uutta-tehoakkua-tehokkaampi-nopeampi-ladata-eika-rajahda-6629120

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Mikey

Akuista kun puhutaan, niin pidetään mielessä se että akut varastoivat energiaa kemiallisen energian muodossa - eivät sähköä. Akkua varatessa siis akun sisällä täytyy tapahtua kemiallinen reaktio, jotta sähköenergia muuntuisi akun sisältämäksi energiaksi.

Edellä oli jo puhetta varauksessa liikkuvan virran määristä. Silloin oli puhetta sähköverkosta otettavasta tehosta ja virrasta eri jännitetasoilla. Akkua kuitenkin varataan akun omaa jännitettä vastaavalla jännitetasolla. Nykyään kai on kyse 48V jännitteestä; tulevaisuudessa lienee korkeampiakin akkujännitteitä käytössä. Joka tapauksessa matala jännitetaso tarkoittaa erittäin korkeita latausvirtoja ja sitä kautta suuria lämpökuormia nopeissa latauksissa.

Lämmöntuotto ja kemiallisen reaktion nopeus asettavat väkisinkin rajat latautumisajalle.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.10.17 - klo:08:59
Lämmöntuotto ja kemiallisen reaktion nopeus asettavat väkisinkin rajat latautumisajalle.

No akkujen lataantumiseen yms. painaa toiselta puolelta myös erilaisten super-kondensaattoreiden kehitys, konkkien jotka lataantuvat sekunneissa mutta silti kykenevät jo useamman faradin kapasitansseihin varsin nimimalistisessa fyysisessä tilassa ja kun muistetaan että 1F = 26.8Ah, niin... Johan noita on kuluttajasoveluksissakin mm. erilaisia akuttomia auton starttiapuja, joissa nimenomaan siitä jo kyykähtäneestä auton omasta akusta niistetään heikohko latausvirta tuon starterin kondensaattoriin, josta se virta on sitten nopeasti ryntäytettävissä auton starttaamiseen. Eikä nuo ole suuren suuria laitteita ulkomitoiltaan, varsin keveitäkin vieläpä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.10.17 - klo:08:59
Edellä oli jo puhetta varauksessa liikkuvan virran määristä. Silloin oli puhetta sähköverkosta otettavasta tehosta ja virrasta eri jännitetasoilla. Akkua kuitenkin varataan akun omaa jännitettä vastaavalla jännitetasolla. Nykyään kai on kyse 48V jännitteestä; tulevaisuudessa lienee korkeampiakin akkujännitteitä käytössä. Joka tapauksessa matala jännitetaso tarkoittaa erittäin korkeita latausvirtoja ja sitä kautta suuria lämpökuormia nopeissa latauksissa.

Lämmöntuotto ja kemiallisen reaktion nopeus asettavat väkisinkin rajat latautumisajalle.

48 voltin akkuja käytetään näissä kovaa vauhtia yleistyvissä kevythybrideissä, joiden sähkötehot ovat 10 kilowatin luokkaa. Lataushybrideissä ja puhtaissa sähköautoissa jännitteet ovat kertaluokkaa korkeampia.

Lämpö on varmasti yksi perustavaa laatua oleva tekijä näissä asioissa ja siksi varmasti autojen akkuihin onkin rakennetta monipuolinen lämpötilan valvonta ja tarpeeksi tehokas jäähdytys.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.10.17 - klo:10:00
Lämpö on varmasti yksi perustavaa laatua oleva tekijä näissä asioissa ja siksi varmasti autojen akkuihin onkin rakennetta monipuolinen lämpötilan valvonta ja tarpeeksi tehokas jäähdytys.

Siksi noihin Type2 latureihinkin on kytketty se kommunikaatio auton kanssa, onko ladattavassa flektiä käytetävissä akkujen jäähdytykseen ja/tai voiko niitä ladata suljetussa parkkihallissa millä teholla vs. ulkotilassa jollain toisella teholla 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

HiTecci

No niin, nyt se sitten sen EU-direktiivin lykkäsi, joka pakottaa AsOy:t rakentamaan sähköautojen latausvalmituksia 8)

https://demokraatti.fi/kyse-on-valtavasta-asiasta-jos-tama-direktiivi-menee-lapi-sahkoautoilu-helpottuu-ja-taloissa-on-helpompi-hengittaa/
LainaaUutena asiana direktiivissä esitetään, että taloihin rakennetaan sähköautojen latausinfrastruktuuri samalla kun taloihin tehdään remontteja. Parlamentin mukaan uusiin ja remontoitaviin asuinrakennuksiin tulee rakentaa esikaapeloinnit, jotka mahdollistavat lataustolpat.

Muihin rakennuksiinpitää rakentaa vähintään yksi sähköauton lataustolppa sekä tarvittavat esikaapeloinnit joka kymmenennelle autopaikalle. Vaatimukset koskevat uusia ja remontoitavia rakennuksia, joissa on yli kymmenen autopaikkaa.

" Sähköautoja pitää voida ladata kotona, työpaikalla ja asioinnin yhteydessä. Pelkät huoltoasemat eivät riitä, Kumpula-Natri painottaa.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Mikey

Meikäläinen alkaa olla kuin rikkinäinen äänilevy... eli akku tai kondensaattori on joka tapauksessa varattava, jotta sieltä voi ottaa energiaa ulos. Mitä nopeammin varaaminen tapahtuu, sen suurempi täytyy lataustehon olla.

Aiemmin esittämäni karkea laskuesimerkki osoitti kokoluokkana, että 600 km ajomatkaa vastaava latausteho puolen tunnin aikana olisi suurin piirtein tasoa 0,2MW, mikä on erittäin suuri sähköteho. Nyt jos sama energiamäärä latautuu sekunneissa, niin ollaan kymmenien megawattien teholuokassa, mikä taas on kotimaisen vesivoimalan kanssa samaa tasoa.

Pyytäisin ihmisiä haarukoimaan millaiset jännitteet ja tehot ovat realismia kun joskus lähitulevaisuudessa lyödään huoltsikalla töpseliä autoon kiinni. Tästä arviosta voi sitten muodostaa odotusarvoja realistiselle latausajalle. Autotehtaiden edustajat kyllä puheissaan hehkuttavat kaikenlaista - vastuu jää kuulijalle.


teräksenharmaa

Jo nykyisinkin on melkoisen suuria latausasemia olemassa ja niiden tehot ovat nousemassa entistä suuremmiksi.

Sinänsähän sillä ole suurta väliä, onko latauksessa asemalla yksi auto kerrallaan latauksessa 6 minuuttia vai 10 autoa saman aikaisesti tunnin. Sekuntien lataus nyt ei ole näköpiirissä, mutta eipä tuollaista kukaan kovin tosissaan liene ehdottanutkaan. 

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.10.17 - klo:15:16
Jo nykyisinkin on melkoisen suuria latausasemia olemassa ja niiden tehot ovat nousemassa entistä suuremmiksi.

Sinänsähän sillä ole suurta väliä, onko latauksessa asemalla yksi auto kerrallaan latauksessa 6 minuuttia vai 10 autoa saman aikaisesti tunnin. Sekuntien lataus nyt ei ole näköpiirissä, mutta eipä tuollaista kukaan kovin tosissaan liene ehdottanutkaan.
Niin, kertoisitko vähän konkreettisia asioita, etkä vain tällaisia "satuja"?

Esimerkiksi minkälaisella latauksella hoidetaan vaikkapa 10:n asunnon rivitalossa yön aikana ( illalla autot ovat tulleet yöksi ja aamulla pitäisi lähteä työmatkoille ) kymmenen Teslan akut täyteen? Yöllä sattuu olemaan parikymmentä astetta pakkasta ja illalla muutama asukas meni vielä sähkölämmitteiseen saunaan.  ::)

Entä miten vastaava dialemma ratkaistaan 50 asunnon kerrostalossa?
Ja nämähän ovat vain "hyttysen pissa" tässä kokonaisuuden meressä, joka pitäisi pystyä hoitamaan yhtäaikaisesti ja ongelmitta.
Golfkärry Mk 7.5

HiTecci

Sähkökuormaa voidaan paikallisesti tasata älykkäällä ohjauksella s.e. sillä tasan samalla sekunnilla ei sieltä parkkikselta lävähdäkään ne 10 tai 30 "Teslaa" lataukseen, vaan niitä lataillaan vain muutamaa kerrallaan. Tai sitten ekassa vaiheessa 2-suuntaisella latauksella tasataan niiden kaikkien lataustasot keskenään s.e. tarpeen tulleen sitä täysintä jopa puretaan niiden tyhjempien lataamiseksi ja näin yhä saadaan se tehon syönti sinne valtakunnan verkkoon päin pidettyä inhimillisenä. Ja kun tasot ovat tasottuneet, niin niitä kaikkia lataillaan siitä eteenpäin tasaisesti, hitaasti mutta tasaisesti, sen mitä parkkialueen syöttö kestää. Tai mikä estää ettei sillä "lataamolla" voisi olla myös omaa keskitettyä akkuaan, joka ladataan hitaasti täyteen kun autoja ei ole latauksessa ja josta voidaan sitten purkaa sitä virtaa niiden autojen lataamiseksi hyvinkin nopeasti 8)

Mutta siis utopistisen kaukana ollaan siitä asetelmasta mitä sitä "varausta" auton tankkiin valahtaakaan vaikkapa dieselpumpun letkusta huoltiksella, n. 10kWh per litra ja n. 40 litraa minuutissa = 400kWh minuutissa tai paku-asetuksella 70 litraa minuutissa ja jos oikein on kiire, niin rekka-asetuksella jopa 120 litraa minuutissa :o
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/outo-nappi-polttoainemittarissa-nopeuttaa-tankkaamista/5731770#gs.bVbFIWE

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 12.10.17 - klo:16:18
Sähkökuormaa voidaan paikallisesti tasata älykkäällä ohjauksella s.e. sillä tasan samalla sekunnilla ei sieltä parkkikselta lävähdäkään ne 10 tai 30 "Teslaa" lataukseen, vaan niitä lataillaan vain muutamaa kerrallaan. Tai sitten ekassa vaiheessa 2-suuntaisella latauksella tasataan niiden kaikkien lataustasot keskenään s.e. tarpeen tulleen sitä täysintä jopa puretaan niiden tyhjempien lataamiseksi ja näin yhä saadaan se tehon syönti sinne valtakunnan verkkoon päin pidettyä inhimillisenä. Ja kun tasot ovat tasottuneet, niin niitä kaikkia lataillaan siitä eteenpäin tasaisesti, hitaasti mutta tasaisesti, sen mitä parkkialueen syöttö kestää. Tai mikä estää ettei sillä "lataamolla" voisi olla myös omaa keskitettyä akkuaan, joka ladataan hitaasti täyteen kun autoja ei ole latauksessa ja josta voidaan sitten purkaa sitä virtaa niiden autojen lataamiseksi hyvinkin nopeasti 8)

Mutta siis utopistisen kaukana ollaan siitä asetelmasta mitä sitä "varausta" auton tankkiin valahtaakaan vaikkapa dieselpumpun letkusta huoltiksella, n. 10kWh per litra ja n. 40 litraa minuutissa = 400kWh minuutissa tai paku-asetuksella 70 litraa minuutissa ja jos oikein on kiire, niin rekka-asetuksella jopa 120 litraa minuutissa :o
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/outo-nappi-polttoainemittarissa-nopeuttaa-tankkaamista/5731770#gs.bVbFIWE
No tälle "varavastaajalle" sitten tiedoksi, että kaikki Teslat eivät tulleetkaan riittävästi ladatuiksi; osa joutui jäämään pois töistään tai tilaamaan maksullisen ( ? ) ulkopuolisen kuljetuksen. Miksi näin? Siksi, että Teslan "tonninpainoinen" superakku ei lataudu täyteen tällaisella kevyellä prosessoinnilla, vaikka olisi kuinka hienot "vuorottelut"; tällä esittämälläsi "silittelyllä" menee viikko ennen kuin Teslan akku on täysi.   ???

Sähkön jakeluverkoston pitää olla mitoitettu tarpeen ja kokonaiskuormituksen mukaan. Noita Hybridejä voidaan ladata perinteiseen järjestelmään integroitujen latausasemien kautta, mutta täyssähköautot ( esim. Teslat ) ovatkin oma luku erikseen.

Hukassa ollaan, kuten monen muunkin vouhkaamisen kanssa!

Ps. Mikeylle pisteet realismista!
Golfkärry Mk 7.5

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 12.10.17 - klo:10:28
No niin, nyt se sitten sen EU-direktiivin lykkäsi, joka pakottaa AsOy:t rakentamaan sähköautojen latausvalmituksia 8)
LainaaUutena asiana direktiivissä esitetään, että taloihin rakennetaan sähköautojen latausinfrastruktuuri samalla kun taloihin tehdään remontteja. Parlamentin mukaan uusiin ja remontoitaviin asuinrakennuksiin tulee rakentaa esikaapeloinnit, jotka mahdollistavat lataustolpat.

Muihin rakennuksiinpitää rakentaa vähintään yksi sähköauton lataustolppa sekä tarvittavat esikaapeloinnit joka kymmenennelle autopaikalle. Vaatimukset koskevat uusia ja remontoitavia rakennuksia, joissa on yli kymmenen autopaikkaa.
EU:n jakeluinfradirektiivi suosittaa, että jäsenmaassa on yksi julkinen latauspiste kymmentä sähköautoa kohti.
Sähköautoilun koelaboratoriossa Norjassa on huomattu, että tämä ei riitä. Latauspisteille joutuu paikoin jonottamaan, joka latausaikojen pituus huomioiden vaatii lehmän hermoja.. ja mieluusti sitä, että jonottajalla on maailmantäysi aikaa tuhlattavaksi.
Oma latauspiste on käytännössä vaatimus sähköautoilulle.. nuo julkiset pisteet on lähinnä hätävara jos ja kun sähköautojen määrä kasvaa.
30.9.2017 päivätyn Trafin tilaston mukaan sähköautoja on Suomessa 1289 kpl.. tälle määrälle julkinen infra vielä riittänee.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.10.17 - klo:18:16
Sähkön jakeluverkoston pitää olla mitoitettu tarpeen ja kokonaiskuormituksen mukaan.

Jatka unelmointia, tuo kun ei toteudu tänäkään päivänä ja nyt puhutaan ihan vain perinteisistä lämpötolpista. Siellä kentällä kun joka tolppaan pusketaan se maksimi kuormaa mitä yhden pisteen oma sulake kestää, niin seuraavaksi paukkuu tuon kentän pääsulakkeet = aina ja joka paikassa lasketaan tietyn kertoimen mukaan, mikä osa siellä aidosti voisi olla samaan aikaan sitä sähköä pyytämässä ja tämä on usein huomattavsti pienempi kuin se 100% kuorma joka tolpassa 8)

Ja tuo logiikka luonnollisesti viedään myös sähköautojen lataukseen aikanaan = vaikka kuinka siellä kentällä olisi 30 "Teslaa" sitä sähköä kinuamassa, mutta kenttä kestääkin vain 10 samanaikaista, niin loput 20 on siellä tyhmänä vaan odottelemssa sillä aikaa kun noita 10 ladataan. Simple as that. Ja tähän tilanteeseen tuo 2-suuntaisuus voi tuoda pientä apua jos sillä naapurin täydemmälä akulla ladataankin sun tyhjää ja näin tuota tasaamista voisikin tapahtua aika paljon enempi mitä kentän pääsulakkeet on mitoitettu kestämään. Mutta siltikin tuosta tasapainotilasta niitä ei täyteen pusketa kuin sen 10 kerrallaan - tai sitten niitä kaikkia ladataan samaan aikaan, mutta vain 1/3 virralla jotta kentän pääsulake kestää 8)

Jos taasen se kenttä toteutetaan s.e. se tosiaan kestään sen 30 samanaikaista "Teslaa" latingissa, niin köydet on jo varsin paksua touvia ja se pääsulakekin aika jerkku = sähköyhtiö tykkää ja laskuttaa joka kohdassa kiinteähintaisesti tuosta isosta pääsulakkeesta, vaikka sitten 12h vuorokaudesta siellä kentällä ei sitten olisikaan kotteron kotteroa latauksessa. No AsOy:hän sen sitten päättää miten se tuon latauskenttänsä toteuttaa, minua se ei OKT-asukkina koske ;D tosin ihan samalla tavalla sitä kolahtaa omaankin nilkkaan jos on kova pakkanen, sauna päällä ja vielä "Teslakin" pihassa sitä virtaa kinuamassa, niin siinä käy jo tuo talon pääsulake melko punaisena - ja sähkönsiirtoyhtiö laskuttaa ihan simona tuosta piikkitehosta seuraavat 12kk sitä uutta tehomaksuaan kiinteänä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy