Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

sambolo

Eihän tuommoista model 3 ole vissiin käytännössä mahdollista edes saada?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

TDiih

Ei taida kovin moni uusia auto edes enää antaa luistatella vanhan ajan malliin. Todennäköisesti myös itse ostan ensimmäiseksi sähköautoksi jonkin muun kuin Tesla. Syynä tosin on vain ja ainoastaan hinta, teknologian puolesta Tesla on muita paljon edellä.

Tässä ensimmäinen julkaistu artikkeli model 3:sta kuvien kera.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/exclusive-tesla-model-3-first-drive-review/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.10.17 - klo:21:57
Eihän tuommoista model 3 ole vissiin käytännössä mahdollista edes saada?

Käytännössä ei, jos ei ole tilannut ennakkoon. Nyt jos tilaa, niin toimitus luultavasti 2019. Tosin eipä muilta valmistajilta vastaavilla spekseillä olevaa tuotetta ole saatavilla ~ennen 2020.

Model S ja X on saatavaissa alle puolen vuoden toimitusajalla, käytettyjä Ã,,ssiä alkaa saamaan jo ~60k hinnalla.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Mike Tyson

Kun omalla kohdalla seuraava autonvaihto tulee käsille 2021, valinta on hyvin suurella todennäköisyydellä sähköauto. Saarnaamaan en kuitenkaan lähde. Jokainen tekee oman valintansa omien lähtökohtiensa ja mieltymyksiensä perusteella.

Autohistoriastani löytyy mm. useamman merkin gti merkinnällä varustettuja malleja, sitikkaa, volkkaria, mitsua ja laiskanpulskea, mutta ikimuistoisen nautinnollinen pösön GTI-6.  Manuaaleja ja automaatteja mahtuu matkan varrelle, sekä bensaa että dieseliä, etu-, taka- ja nelivetoa.

Koin 'valaistumisen' kun tänä keväänä V40 D4 190hp/400Nm vaihtui volkkarin 218hp/400Nm ladattavaan hybridiin. Vaikka lähes 1700 kiloisen auton sähkömoottorissa ei ole kuin 115hp, niin kaasupoljinta hipaistessa heti tarjolla oleva  330Nm vääntö tuo kaupunkinopeuksissa aina hymyn huulille. Ajettavuuskin - ihan reippaasti liikuttaessakin - on IMHO auton koko ja paino huomioiden erittäin hyvä. Kun latausmahdollisus on niin kotona kuin töissä ja mökilläkin (ja toistaiseksi Virran tolpista saa sähköä ilmaiseksi), takana on yli kymppitonni reippaasti alle litran keskikulutuksella. Suurin osa ajoista sujuu siis pelkästään sähköllä ja tarvittaessa range on bensaan turvautuen kaikkiin kuviteltavissa oleviin tarpeisiin riittävä.

Ainoa mikä volkkarin hybriditoteutuksessa mättää, on DSG:n arpominen silloin kun tarvitsee äkkiä lähteä (ei siis mikään turboviive, koska sama ilmiö esiintyy pelkästään sähköllä ajettaessakin). Tuohon toki auttaa, jos ennakoi ja  lykkää oikeanpuoleista poljinta syvemmälle noin 0,8 sekuntia ennen kuin on tarve lähteä tai nykii vasemmasta läpyskästä vaihteen muutamaa pykälää pienemmälle 0,2 sekuntia ennen kuin lähtee polkemaan. Hmmm, laatikottomassa suoravetoisessa sähköautossahan ei tuota ongelmaa ole..

Mikään puhtaasti sähköuskoinen viherpiipero en silti ole. Harrasteautona on viime vuosituhannella jenkeissä valmistettu saksalaista syntyperää oleva pieni M-alustalla varustettu takavetoinen kaksipaikkainen hiustenkuivain. Heh - pakko kyllä myöntää - jos jossakin vaiheessa on tarpeeksi ylimääräistä rahaa, sen kohdalla ajankohtaiseksi tulee sähkökonversio 8)
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.17 - klo:21:49
Et ilmeisesti ole lukenut yhtään Model 3:n testiä. Tässä vähän maistiaisia:
https://www.google.fi/amp/s/futurism.com/reviewers-of-teslas-newest-vehicle-are-unanimous-the-model-3-has-no-competition/amp/

Joo suditteluun ja ralliin sopii eri autot kuin kadulle. Rallikurvailu 5 metrisellä ja raskaalla luksusautolla kuulostaa hölmöltä idealta. Täysin paskoja ralliautoja ovat Teslan kilpailijatkin.

Eihän tuossa linkin jutussa mainittu mitään konkreettista. No se että on parempi luin Teslan aiemmat mallit. Mutta esim. TM:n Model X:n testin luettuani totesin, ettei tuollaista autoa edes kannattaisi mennä koeajamaan. Öoppukaneettina oli että auto on lähinnä projektikyhäelmä ja ei vastaa 150 000 eur hintaa lähellekään. Mitä tulee 3:n kuviin, niin sisältäkin aivan karmea, halvanoloinen viritys.
Aivan kuin Applen suhteen, tietynlainen uskonnollisuus saa karvat pystyyn. Porukka varailee autoja joita ehkä saa monen vuoden päästä. Ei hyvää päivää.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.17 - klo:21:49
Joo suditteluun ja ralliin sopii eri autot kuin kadulle. Rallikurvailu 5 metrisellä ja raskaalla luksusautolla kuulostaa hölmöltä idealta. Täysin paskoja ralliautoja ovat Teslan kilpailijatkin.

Mitenköhän tuo kotimainen ERA tuosta kilpa-autoilusta suoriutuisi? Ei nyt rallia, mutta rata-autoilua kumminkin :)
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/era-maailman-nopein-sahkoauto/

Tosin nyt kinalaiset sitten kaappasivat tuonkin, kun euroopasta ei tarpeeksi rohkeaa tuon tekniikan tuotteistajaa löytynyt = taas EU ottaa nokkaan ihan 6-0 :-\
https://www.hs.fi/autot/art-2000005398252.html

Lainaus käyttäjältä: V60 - 14.10.17 - klo:07:40
Loppukaneettina oli että auto on lähinnä projektikyhäelmä ja ei vastaa 150 000 eur hintaa lähellekään. Mitä tulee 3:n kuviin, niin sisältäkin aivan karmea, halvanoloinen viritys.

No tuotahan se on noiden jenkkien kanssa ollut jo iät ja ajat. Tehdään vähän sinne päin, mutta mitään tarkempaa tutkiskelua ne eivät sitten kestäkään ja komean kuoren alta niin kovin usein löytyykin täyttä p...aa :(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

belkin67

Onpas tuo Tesla model3 köyhän näköinen sisältä.. Volvon lataushybridien ja oikeastaan kaikkien muidenkin mallien sisusta on ihan eri planeetalta. Tuossa Teslassa on lähinnä hypeä mukana, siksi se menee kaupaksi, kun muut valmistajat pääsevät vauhtiin, niin Tesla on helisemässä.

WS58

Pitkästä aikaa siirryin kesäkuun alussa uuteen dieseliin, vääntöä 400/tehoa n200hv, manuaali. Kesän harrastusreissuilla ylivoimaisuus selvisi, boksi+surffilauta katolla, 400km matkalla kulutus 5.5, kattokuormalla ei vaikutusta kulkuun tai suuntavakauteen.
Sitten kun sähköauto pystyy samaan niin voisi harkita, ja takuu pitää olla voimassa myös alle -30 asteen pakkasilla, niitäkin kun vielä joskus tulee eteen (vs Tesla).
Ja kysymys, miten selvästi yli 2000kg massa menee liukkaalla kaarteissa (fysiikan lait)?

V60

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 16.10.17 - klo:10:28
Pitkästä aikaa siirryin kesäkuun alussa uuteen dieseliin, vääntöä 400/tehoa n200hv, manuaali. Kesän harrastusreissuilla ylivoimaisuus selvisi, boksi+surffilauta katolla, 400km matkalla kulutus 5.5, kattokuormalla ei vaikutusta kulkuun tai suuntavakauteen.
Sitten kun sähköauto pystyy samaan niin voisi harkita, ja takuu pitää olla voimassa myös alle -30 asteen pakkasilla, niitäkin kun vielä joskus tulee eteen (vs Tesla).
Ja kysymys, miten selvästi yli 2000kg massa menee liukkaalla kaarteissa (fysiikan lait)?

TM:n Tesla Model X:n koeajosta:

"Pidon rajaa ei voi tunnustella tai suoristaa autoa kaasulla. Pitoa joko on tai ei, ja pito loppuu aliohjautumiseen. Sen jälkeen ollaan tietokoneen varassa. Tämä tekee auton ajettavuudesta turvallisen mutta tylsän."

Ne jotka eivät perusta itse ajamisesta ja sen nautittavuudesta sen enempää niin varmaan sopii tämmöinen auto hyvin. Mutta itse haluan mahdollisimman aktiivista otetta ajamiseen. Tämän vuoksi ko. tyylisen auton hankinta ei tule missään tapauksessa kyseeseen.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

BMF

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.10.17 - klo:11:08
TM:n Tesla Model X:n koeajosta:

"Pidon rajaa ei voi tunnustella tai suoristaa autoa kaasulla. Pitoa joko on tai ei, ja pito loppuu aliohjautumiseen. Sen jälkeen ollaan tietokoneen varassa. Tämä tekee auton ajettavuudesta turvallisen mutta tylsän."

Ne jotka eivät perusta itse ajamisesta ja sen nautittavuudesta sen enempää niin varmaan sopii tämmöinen auto hyvin. Mutta itse haluan mahdollisimman aktiivista otetta ajamiseen. Tämän vuoksi ko. tyylisen auton hankinta ei tule missään tapauksessa kyseeseen.

Juu ei ehkä vielä ole tietokoneiden/automatiikan aika  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=sc8mQyA2dw0
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Geoman

Selatessani Espoon asuntoilmoituksia niin asuntoihin oli hinnoiteltu "sähköautopaikka", hinta 17'000 euroa. Dieselin voi pitää kadun varressa tai muussa halvemmassa paikassa.

V60

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 16.10.17 - klo:11:29
Selatessani Espoon asuntoilmoituksia niin asuntoihin oli hinnoiteltu "sähköautopaikka", hinta 17'000 euroa. Dieselin voi pitää kadun varressa tai muussa halvemmassa paikassa.

Teslan omistajalle tuo ei liene kynnyskysymys. Jos on valmis laittamaan autoon 100-200 kâ,¬ niin tuskin 17000 lisäsatsaus tuntuu missään. Mutta jonkinlaista halpuutusta sähköautoiluun kaivataan, ennen kuin massahysteria pääsee valloilleen.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.10.17 - klo:11:08
TM:n Tesla Model X:n koeajosta:

"Pidon rajaa ei voi tunnustella tai suoristaa autoa kaasulla. Pitoa joko on tai ei, ja pito loppuu aliohjautumiseen. Sen jälkeen ollaan tietokoneen varassa. Tämä tekee auton ajettavuudesta turvallisen mutta tylsän."

Ne jotka eivät perusta itse ajamisesta ja sen nautittavuudesta sen enempää niin varmaan sopii tämmöinen auto hyvin. Mutta itse haluan mahdollisimman aktiivista otetta ajamiseen. Tämän vuoksi ko. tyylisen auton hankinta ei tule missään tapauksessa kyseeseen.

Haluat ajamiseen mahdollisimman aktivista otetta, mutta katselet möhkömaasturin testejä. Tuossa on melkoinen epäloogisuus. TM ei löytänyt kovin paljoa huomauttamista ajettavuudesta Model S:n testissä. Toki tuokin on varsin kookas auto, jollainen ei koskaan mikään keilaradan kunkku ole.

V60

Luen liki pitäen kaikki testit jotta tiedän mikä on totta ja mikä tarua. Kaveri ajoi Model S:n ja totesi että ominaisuudet samanlaiset liukkaalla kuin X:n osalta. Mutta mitäs sen väliä. Täällähän jokainen voi ostaa sellaisen auton kuin haluaa ja itse parhaaksi näkee. En voisi myöskään kuvitella ajavani esim. Toyota Priuksella jos itse saa valita...tai ylipäätään enää Toyotalla. Intressit on vähän erityyppiset. Ja olen kyllä omistanutkin pari Toyotaa.



BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Rauta7

Ei ole dieselien aika vielä ohi - ei tämän sukupolven aikana. Pienemmässä kalustossa toki vähenee - jossain päin maailmaa, jopa nykykielellä sanottuna, "dramaattisesti"; lähinnä poliittinen juttu, eikä tämä ole todellakaan mikään elämän- tai kuolemankysymys, vaikka sellaiseksikin tämä ollaan väännetty.

OT: Tesla- hypetyksestä sen verran, että eihän Tesloja pystytä edes valmistamaan kuten autoja. Verratkaapa kuinka monta "pikku-Teslaa" ( isommasta puhumattakaan ) on tehty sen julkaisemisesta vaikkapa VW Golfin päivittäiseen valmistusmäärään!
Akkuhommat ovat levällään ja positiiviset asiat ovat enemmänkin median vouhkaamaa maailman pelastusta; unohdetaan tahallaan koko auton "elinajan" (valmistuksesta romutukseen) ympäristökuormitus ja - kaikki on melkein ilmaista - jos vain saa Teslan ostettua.

Asiantuntemattomat idealistit ovat päässeet synnyttämään "melkein hysterian". Onhan siihen jo muutama lähtenyt mukaan tälläkin palstalla.

Viimeaikaiset uutiset ovat kertoneet Teslojen valmistuksessa työskentelevien eroamisia ja massairtisanomisia. Rahoitusasiat ovat tuulessa kuin syksyn lehdet.

Sähköautomaa Norja on herännyt näkemään mm. Teslojen ongelmia: suurikokoisina ja painavina nämä kuluttavat nastarengaskieltomaan asfaltit urille ja parkkipaikkoja menee aina kerralla kahden auton verran. Norjan kaltaisen maan sähköverkko ei kestä näiden täyssähköautojen massalatausta, sähköverkko romahtaa. Nyt on kaavailtuna Tesla-vero - 7000-7500,-/auto/vuosi.

Teslan "ergonomiasta" sen verran, että mitä järkeä on parimetriä leveällä ja viisi pitkällä paritonnisella autona esimerkiksi kaupunkiautona? Ja mitä järkeä on tässäkään kun kaikki ajo- ja käyttöinformaatio on keskitetty keskellä "kojetaulua" olevalle telkkarille, jonka turvallinen ajonaikainen käyttö edellyttäisi samaa miehitystä kuin matkustajalentokoneessa, eli pitäisi olla se "lentoperämies" avustajana?
No, onhan tähän jotkut "nykyihmiset" reagoineet, että perinteiset autot ovat kojetaulultaan perin vanhanaikaisia.  :o





Golfkärry Mk 7.5

V60

Aivan, Teslan selviytyminen on kiinni ainoastaan rahoittajien hyvästä uskosta jotka arvioivat että "joskus" sähköautot räjäyttävät pankin. Mutta jos näin käy, niin siinä vaiheessa apajilla on muitakin isoja valmistajia. Pari seuraavaa vuotta on mielenkiintoisia Teslan osalta.

Makuja on tietty monia mutta mielenkiintoista miten joku pitää hienona sitä, että toimintoja ohjataan pelkästään auton keskellä olevalta telkkarilta. On niin modernia että.....
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.10.17 - klo:13:08
Sähköautomaa Norja on herännyt näkemään mm. Teslojen ongelmia: suurikokoisina ja painavina nämä kuluttavat nastarengaskieltomaan asfaltit urille ja parkkipaikkoja menee aina kerralla kahden auton verran.

Ei nastarenkaat ole kiellettyjä Norjassa. Oslossa ja Bergenissä peritään erillinen maksu niiden käytöstä, mutta saa niillä sielläkin ajaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.10.17 - klo:13:22
Makuja on tietty monia mutta mielenkiintoista miten joku pitää hienona sitä, että toimintoja ohjataan pelkästään auton keskellä olevalta telkkarilta. On niin modernia että.....

Tällä vuosikymmenellä syntyneille sen telkkarin käyttäminen on jo luonnollisempaa kuin erillisten nappien. Maailma muuttuu. Muutaman vuoden päästä ensimmäiset touch screenien kanssa kasvaneet siirtyvät auton rattiin. Keskellä oleva näyttö on myös ergonomisesti parempi. Useassa autossa, jos ensin säädän ratin asennon mieluisaksi, peittää ratin kehä takana olevan mittariston yläosan. Nopeutta ja muuta tietoa joutuu aina kurkkimaan kaulaa nyökkäämällä. Sitä vastoin keskelle näkymä on esteetön. Tässä Model 3:sse nopeusnäyttö on vielä ruudun vasemmassa reunassa joten sen näkee katsomalla suoraan eteenpäin.

Se telkkari on hyvä veto Teslalta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

#738
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.10.17 - klo:15:17
Tällä vuosikymmenellä syntyneille sen telkkarin käyttäminen on jo luonnollisempaa kuin erillisten nappien. Maailma muuttuu. Muutaman vuoden päästä ensimmäiset touch screenien kanssa kasvaneet siirtyvät auton rattiin. Keskellä oleva näyttö on myös ergonomisesti parempi. Useassa autossa, jos ensin säädän ratin asennon mieluisaksi, peittää ratin kehä takana olevan mittariston yläosan. Nopeutta ja muuta tietoa joutuu aina kurkkimaan kaulaa nyökkäämällä. Sitä vastoin keskelle näkymä on esteetön. Tässä Model 3:sse nopeusnäyttö on vielä ruudun vasemmassa reunassa joten sen näkee katsomalla suoraan eteenpäin.

Se telkkari on hyvä veto Teslalta.

Aika vähän autoillessa tulee säätimiä edes käytettyä. Harva käyttää puoliakaan olemassa olevista napeista. Rattissa olevilla ohjelmoitavilla pylpyröillä voi hoitaa suurimman osan toimenpiteistä ja loput sitten näytöstä käsin. Kuskikohtaiset säädöt kun tallennetaan oman profiilin taakse.

Näytön(telkkarin) asennossa on otettu huomioon myös itseohjautuvuus. 

Tästä saa melko hyvän vaikutelman näytöstä:
https://www.youtube.com/watch?v=8INTSnHaEd0
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.10.17 - klo:15:17
Tällä vuosikymmenellä syntyneille sen telkkarin käyttäminen on jo luonnollisempaa kuin erillisten nappien. Maailma muuttuu. Muutaman vuoden päästä ensimmäiset touch screenien kanssa kasvaneet siirtyvät auton rattiin. Keskellä oleva näyttö on myös ergonomisesti parempi. Useassa autossa, jos ensin säädän ratin asennon mieluisaksi, peittää ratin kehä takana olevan mittariston yläosan. Nopeutta ja muuta tietoa joutuu aina kurkkimaan kaulaa nyökkäämällä. Sitä vastoin keskelle näkymä on esteetön. Tässä Model 3:sse nopeusnäyttö on vielä ruudun vasemmassa reunassa joten sen näkee katsomalla suoraan eteenpäin.

Se telkkari on hyvä veto Teslalta.
Aika erikoinen keskitelkkarin ylistys, kun juuri ollaan tuotu esille tutkimusfaktoja kuinka vaarallista on mm. räplätä keskinäyttöä ja kääntää katseensa pois ajotiestä - varsinkin autolla ajettaessa.

Ohjauspyörän kehä ei peitä mittaristoa, mikäli osataan ( ! ) säätää niin ohjauspyörä kuin istuinkin.

Keskelle näkymä on "esteetöntä" kunhan kääntää päätään/silmiään, jolloin ajoradan tarkkailua ei voida samanaikaisesti suorittaa! Keskinäytön ja yhtäaikaisesti eteenpäin ajon seuraamista rajoittaa mm. silmän automaattinen lähinäkötarkentuminen, jolloin etäämmällä olevat kohteet hämärtyvät ja näkökenttä samalla kaventuu !  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.10.17 - klo:16:06
Ohjauspyörän kehä ei peitä mittaristoa, mikäli osataan ( ! ) säätää niin ohjauspyörä kuin istuinkin.


En onnistu minun kropalla. Joko penkki tai ratti ovat väärässä asennossa. Jos säädän sekä penkin että ratin mieluisiksi, peittää kehä mittaristoa. Ei kaikissa autoissa, mutta useissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.10.17 - klo:12:51
Luen liki pitäen kaikki testit jotta tiedän mikä on totta ja mikä tarua. Kaveri ajoi Model S:n ja totesi että ominaisuudet samanlaiset liukkaalla kuin X:n osalta. Mutta mitäs sen väliä.

Tosiaankin ihmettelen tuon sudittelun merkitystä. Tesla on tehnyt autoistaan sutimattomia, mutta väännöiltään raju ja kontrolliltaan parempi sähkömoottori sopisi tuohon suditteluun polttomoottoria paremmin.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.10.17 - klo:16:06
Aika erikoinen keskitelkkarin ylistys, kun juuri ollaan tuotu esille tutkimusfaktoja kuinka vaarallista on mm. räplätä keskinäyttöä ja kääntää katseensa pois ajotiestä - varsinkin autolla ajettaessa.

Ohjauspyörän kehä ei peitä mittaristoa, mikäli osataan ( ! ) säätää niin ohjauspyörä kuin istuinkin.


Eihän sitä näyttöä tarvitsekaan räplätä ajon aikana. Keskellä olevia mittaristojahan on ollut ennenkin, eikä noiden lisäksi ole ollut kovin paljon autoja, joissa ratti ei tule mittariston eteen itselläni. Pitkä selkä ja ryhdikäs istuinasento tekevät tuon,

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.10.17 - klo:13:08
OT: Tesla- hypetyksestä sen verran, että eihän Tesloja pystytä edes valmistamaan kuten autoja. Verratkaapa kuinka monta "pikku-Teslaa" ( isommasta puhumattakaan ) on tehty sen julkaisemisesta vaikkapa VW Golfin päivittäiseen valmistusmäärään!

Asiantuntemattomat idealistit ovat päässeet synnyttämään "melkein hysterian".

Viimeaikaiset uutiset ovat kertoneet Teslojen valmistuksessa työskentelevien eroamisia ja massairtisanomisia. Rahoitusasiat ovat tuulessa kuin syksyn lehdet.

Sähköautomaa Norja on herännyt näkemään mm. Teslojen ongelmia: suurikokoisina ja painavina nämä kuluttavat nastarengaskieltomaan asfaltit urille ja parkkipaikkoja menee aina kerralla kahden auton verran. Norjan kaltaisen maan sähköverkko ei kestä näiden täyssähköautojen massalatausta, sähköverkko romahtaa. Nyt on kaavailtuna Tesla-vero - 7000-7500,-/auto/vuosi.

Teslan "ergonomiasta" sen verran, että mitä järkeä on parimetriä leveällä ja viisi pitkällä paritonnisella autona esimerkiksi kaupunkiautona? Ja mitä järkeä on tässäkään kun kaikki ajo- ja käyttöinformaatio on keskitetty keskellä "kojetaulua" olevalle telkkarille, jonka turvallinen ajonaikainen käyttö edellyttäisi samaa miehitystä kuin matkustajalentokoneessa, eli pitäisi olla se "lentoperämies" avustajana?
Jos et ole ymmärtänyt, niin Model 3:n tuotantoa vasta ajetaan ylös. Mitä erikoista siinä on? Kyllä Teslota voidaan valmistaa. Vertaa vaikka Phaetonin valmistuslukuja Model S:ään.

Kritiikkisi Teslaa kohtaan on varsin huonolla pohjalla. Model 3:n valmistumäärät tulevat varmasti nousemaan, Musk on saa markkinoilta helposti rahaa sitä tarvitessaan, Norjassa ei ole kielletty nastarenkaita eikä minkään maan sähköverkko ole sähköautojen vuoksi romahtanut. Asuntoni parkkihallissa pysäköin usein Teslan viereen lataukseen ja hyvin pysyy Tesla ruudussaan.

Logiikka Model S:n koon takana on varsin yksinkertainen. Model S:n esittelyn aikaan sähköautotekniikka oli niin kallista, ettei se soveltunut kuin kalliisiin autoihin, joiden yksi perustyyppi on tuollainen viisimetrinen sedan. Sadantonnin pikkuauto ei menestyisi.

Mitä ajattelit duunata ajon aikana näytöllä, kun tarvitset siihen oikein avustajankin?

V60

Ã,,sken oli ohjelma liikenteen päästöjen vähentämisestä. Siinä mainittiin että kun huomioidaan päästöt myös valmistuksen osalta, on sähköauto ympäristöystävällisempi vasta 60 tkm ylittävältä osalta. Väitän kyllä että jos maailman autontuotanto eli 90 milj. kpl olisi sähkiksiä niin omat ongelmansa siitäkin tulisi. Esim. litiumin nykytuontantomäärillä pystytään valmistamaan akkuja 3-4 milj. sähköautoon.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.10.17 - klo:19:21
Kritiikkisi Teslaa kohtaan on varsin huonolla pohjalla. Model 3:n valmistumäärät tulevat varmasti nousemaan, Musk on saa markkinoilta helposti rahaa sitä tarvitessaan, Norjassa ei ole kielletty nastarenkaita eikä minkään maan sähköverkko ole sähköautojen vuoksi romahtanut. Asuntoni parkkihallissa pysäköin usein Teslan viereen lataukseen ja hyvin pysyy Tesla ruudussaan.

Logiikka Model S:n koon takana on varsin yksinkertainen. Model S:n esittelyn aikaan sähköautotekniikka oli niin kallista, ettei se soveltunut kuin kalliisiin autoihin, joiden yksi perustyyppi on tuollainen viisimetrinen sedan. Sadantonnin pikkuauto ei menestyisi.
Uusimmassa Talouselämässä on (nro36) on artikkeli Telsan taloustilanteesta. Tänä vuonna tappioita arvioidaan syntyvän n. 1 miljardin verran ja nettokassa on n. 3 miljardia. Rahavirta on vahvasti miinuksella, rahoitusvaje toisella neljänneksellä oli miljardi dollaria. Artikkelissa veikataan että jos vuoto jatkuu, yhtiön tarina on ohi jouluna. Sijoittajien usko on kuitenkin vahva, niin kauan kuin liikevaihto jatkaa huomattavaa kasvuvauhtiaan (n.70%). Kuitenkin samassa todetaan että Teslalla on suuria tuotantovaikeuksia 3-mallin kanssa, käytännössä henkilöstö joutuu käsin tekemään työvaiheita joidenka pitäisi olla automatisoituja. Jos tuotanto 3:n kanssa menee pieleen (ja yhtiö kassakriisiin), ei olisi yhtään ihme jos Teslan ostaa pois jokin kiinalainen toimija, nyt omistuksesta 5% on Kiinasta.

Eli ensin on sähköautovalmistaja joka tekee huomattavaa tappiota per auto, sitten on valtio (esim. Norja) joka tukee avokätisesti jokaista ostettua autoa ja sitten on sähköyhtiö joka joutuu rakentamaan sähköverkkoaan uusiksi kasvaneen kulutuksen/piikkien vuoksi (viimeisin Tekniikka & Talous, ruotsinkielinen artikkeli Norjasta ja sähköverkon ongelmista sähköautojen myötä). Sitten listaan lisätään vielä taloyhtiö joka joutuu rakentamaan kaapeloinnin ja mahdollisesti sähkökeskuksen uusiksi. (OKT asuja lienee helpommassa tilanteessa, sillä mm. sähkökiukaiden takia mitoituksessa on huomioitava myös suurehko kulutus - kunhan ei "pikaladata" yhtäaikaa saunomisen kanssa).

Eli listassa on neljä toimijaa jotka "tukevat": 1) autonvalmistaja (autoja tappiolla) 2) valtio (esim. Norja, huomattavat subventiot ja veronvapaus) 3) sähköverkkoyhtiö (sähköverkoston vahventaminen, muuntajien/ja mahd. jopa kaapelointien uusiminen) 4) taloyhtiö (sähkönsyöttöinfra latausvalmiutta varten). "5":s tukija on taas valtio, sillä ei polttoaineveroa, mutta eiköhän tämäkin korjaannu satelliitti ja km-verotuksen myötä.

Joten ei, dieselin aika ei ole ohitse, sillä kuka maksaa tämän lystin? No tietenkin muut autoilijat ja jokaikinen veronmaksaja ja sähkönkuluttaja (siirtäjä). (allekirjoittaneella tosin kaasuauto, mutta sehän onkin niin pahasta Suomen valtion mielestä että siitä pitää maksaa enemmän (omistus) veroja kuin bensa-autosta, vaikka biokaasulla CO2 lähes nolla.. etc).

Kuin kukkana yhtälössä on vielä ailahteleva tuulivoimatuotanto. Kuukauden alkupäivinä syntyi tuotantoennätys, 29 800 MWh. Tämä lysti maksoi veronmaksajille 1,4M euroa (siis päivässä). Muutamaa päivää aikaisemmin tuotanto oli taasen minimissään. Kasvava ja voimakkaasti vaihteleva sähkönkulutus ja entistä "huonolaatuisempi" ailahteleva sähköntuotanto (tuulivoima) aiheuttaa uusia haasteita sähkönsiirrolle ja varavoimalle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

#744
Teslalla "tuotantohelvetti" - silti 400 työntekijää sai potkut
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/teslalla-tuotantohelvetti-silti-400-tyontekijaa-sai-potkut


Lainaus käyttäjältä: jt - 16.10.17 - klo:22:00
Kuin kukkana yhtälössä on vielä ailahteleva tuulivoimatuotanto. Kuukauden alkupäivinä syntyi tuotantoennätys, 29 800 MWh. Tämä lysti maksoi veronmaksajille 1,4M euroa (siis päivässä). Muutamaa päivää aikaisemmin tuotanto oli taasen minimissään. Kasvava ja voimakkaasti vaihteleva sähkönkulutus ja entistä "huonolaatuisempi" ailahteleva sähköntuotanto (tuulivoima) aiheuttaa uusia haasteita sähkönsiirrolle ja varavoimalle.

http://tuulivahinko.fi/ Hyvä sivusto seurata tuota paljonko tuosta lystistä maksetaan vuodessa. Parasta on, että tuulivoimaloiden pitäisi päästä omilleen noin 20 vuodessa. Niiden käyttöikä on 15-25 vuotta  :) :). Parodia on vielä sen jälkeen kuka maksaa noiden purkamisen...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.10.17 - klo:21:49
Esim. litiumin nykytuontantomäärillä pystytään valmistamaan akkuja 3-4 milj. sähköautoon.

Problem solved :)

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/litiumakun-keksija-kehittaa-uutta-tehoakkua-tehokkaampi-nopeampi-ladata-eika-rajahda-6629120
LainaaLasielektrodit mahdollistavat kalliin litiumin korvaamisen halvemmalla ja yleisemmällä materiaalilla, natriumilla. Sitä saadaan merivedestä.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.10.17 - klo:22:00
Uusimmassa Talouselämässä on (nro36) on artikkeli Telsan taloustilanteesta. Tänä vuonna tappioita arvioidaan syntyvän n. 1 miljardin verran ja nettokassa on n. 3 miljardia. Rahavirta on vahvasti miinuksella, rahoitusvaje toisella neljänneksellä oli miljardi dollaria. Artikkelissa veikataan että jos vuoto jatkuu, yhtiön tarina on ohi jouluna. Sijoittajien usko on kuitenkin vahva, niin kauan kuin liikevaihto jatkaa huomattavaa kasvuvauhtiaan (n.70%). Kuitenkin samassa todetaan että Teslalla on suuria tuotantovaikeuksia 3-mallin kanssa, käytännössä henkilöstö joutuu käsin tekemään työvaiheita joidenka pitäisi olla automatisoituja. Jos tuotanto 3:n kanssa menee pieleen (ja yhtiö kassakriisiin), ei olisi yhtään ihme jos Teslan ostaa pois jokin kiinalainen toimija, nyt omistuksesta 5% on Kiinasta.

Tesla on paitsi alan pioneeri, myös täysin rinnastettavissa startup-yritykseen. Muutaman ensimmäinen vuosi on raskaasti tappiollinen suurten kehityskustannusten sekä alkuinvestointien ja pienen volyymin vuoksi. Jos rahoittajat (tässä aika pitkälti osakkaat) ja "sähköautouskovaiset" jaksavat pitää firman pystyssä kuolemanlaakson yli, niin tästäkin voi vielä tulla menetystarina. Vaatii kyllä melkoista pitkämielisyyttä.  :o
Yritetään pärjätä.

Hesse

Teslan markkina-arvo, 59 miljardia dollaria onkin jo suurempi kuin Fordin.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 17.10.17 - klo:12:55
Teslan markkina-arvo, 59 miljardia dollaria onkin jo suurempi kuin Fordin.
:) .. kupla.. enteilee jatkossa vuolaita kyyneliä sijoittajilta.

V60

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.10.17 - klo:11:37
Problem solved :)

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/litiumakun-keksija-kehittaa-uutta-tehoakkua-tehokkaampi-nopeampi-ladata-eika-rajahda-6629120

No akkukeksinnöistä on raportoitu vähän väliä. Käytännön tason toteutukset vielä puuttuu. Mikä toimii teoriatasolla ja labrassa, ei vielä vähään aikaan reaalielämässä. Mutta aika näyttää mitä tuleman pitää.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy