Ilmastointi ei toimi. Kompura pyörii mutta kylmää ei tule.

Aloittaja PP, 13.05.18 - klo:22:55

« edellinen - seuraava »

PP

Kun alkoi lämpimät kelit, tajusin että auton ilmastointi on lakannut toimimasta jossain vaiheessa syksyn jälkeen.

Tutkin asiaa CarPortilla. Kompura pyörii ja lähtee käyntiin silloin kuin pitäisi. Systeemin paine pyöri jossain 7-8 bar tienoilla. Lämpötiloista näkee, että höyrystin laskee lämpötilaa asteen verran eli ei käytännössä yhtään.

Voiko olla kyse jostain muusta kuin kylmäaineen vuodosta? Mitä muita arvoja voi käyttää diagnosointiin? En mieluusti vie autoa korjaamolle näillä tienoilla, koska ne vaihtaa kuitenkin vain aineet oli se ongelma tai ei.

Voiko liittyä mitenkään tähän (ei kai?), että sisätilan puhallin pitää sen kuulosta sirinää, että siinä on laakerivika? Se puhaltaa normaalisti, mutta vikisee jännästi.

Enhancer

Korkeapainepuolella pitää paineita olla yli 10bar, kun järjestelmä toimii oikein. Kerrot, että kompura ”lähtee käyntiin”, onko autosi siis varustettu magneettikytkinkompuralla vai aina pyörivällä muuttuvatehoisella vinolevykompuralla joka pyörii aina?

Uskoisin, että jälkimmäisellä ja tehoja ei löydy kylmäaineen vähyyden vuoksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

PP

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.05.18 - klo:00:09
Korkeapainepuolella pitää paineita olla yli 10bar, kun järjestelmä toimii oikein. Kerrot, että kompura ”lähtee käyntiin”, onko autosi siis varustettu magneettikytkinkompuralla vai aina pyörivällä muuttuvatehoisella vinolevykompuralla joka pyörii aina?

Uskoisin, että jälkimmäisellä ja tehoja ei löydy kylmäaineen vähyyden vuoksi.

En tiedä mallia, mutta kompuran kierrokset menee nollaan kuin ilmastoinnin laittaa pois päältä. Näen siis kierrokset ja paljon muutakin softalla.

M_M

Ei se Carportin arpoma lukema voi kierrosluku olla, koska kakkoskoppaisessa Octaviassa on muuttuvatilavuuksinen kompura joka pyörii aina.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

PP

KORJAUS: Sirinä/vikinä kuuluu nimenomaan ilmastoinnista, ei sisätilan puhaltimesta. Kun ilmastoinnin laittaa pois päältä AC-napista, sirinä häviää, ja kun ilmastoinnin laittaa päälle, se tulee takaisin hitaasti nousten.

Kompressori rikki vai onko ilmastoinnin kanavassa/höyrystimellä oma tuuletin?

Jarek86

Kompuran akseli poikki?

Itsellä on juuri samanlainen vika päällä ja menee huomenna korjaukseen. 6 koppanen golffi, jossa on juurikin tuo muuttuvatilavuuksinen kompura joka pyörii aina.
VCDS ei näytä mitään vikakoodeja ja näyttää kompuran pyörimisnopeuden ja olikohan torquen eli  kuorman, kompura ei ota kuormaa niin kuulemma kompuran akseli on itsellä poikki, on kuulema yleinen vika....

PP


Jarek86

Itselle annettiin hinta arvioksi n.500-600,, käytännössä kompura pitää vaihtaa.

Kompura maksaa 260,-360, (kallimpiakin on, riippuu valmistajasta ja mallista.), pari tuntia töitä ja uudet kylmäaineet 70,

tet

Lainaus käyttäjältä: Jarek86 - 14.05.18 - klo:09:54
Kompuran akseli poikki?

Jos vika olisi tuossa, niin tuskin se höyrystimen lämpötila mihinkään muuttuisi? ,,äntä kuulematta on vaikea mieltää, mikä se voisi olla, mutta selkeästi kompuran toimintaan liittyvä kumminkin. Minusta voisi ihan hyvin kyllä olla kylmäainevajaus, tai sitten se vinolevyn kääntöventtiili ei toimi eli kompuran tilavuus ei kasva tarpeeksi suureksi. Noitahan on aikoinaan mennyt joistain vageista paljonkin käsittääkseni. Muistaakseni sieltä tulee kylmäaineet pihalle, kun sen venttiilin vetää ulos.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15448.msg362855#msg362855
Sikälimikäli vika ei löydy tuolta kompurasta, niin syy aineiden vähyydelle on mitä luultavimmin lauhduttimessa. Ainakin jos se on mallia 1K0 820 411 T
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

PP

Täytyypä tutkailla lauhdutinta. Vuodon täytyy olla iso, jos se on vika.

Pitää myös yrittää nauhoittaa se vikinä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Jarek86 - 14.05.18 - klo:12:24
Itselle annettiin hinta arvioksi n.500-600,, käytännössä kompura pitää vaihtaa.

Kompura maksaa 260,-360, (kallimpiakin on, riippuu valmistajasta ja mallista.), pari tuntia töitä ja uudet kylmäaineet 70,

Oliko tämä marmorilta vai muualta?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: PP - 14.05.18 - klo:14:46
Täytyypä tutkailla lauhdutinta. Vuodon täytyy olla iso, jos se on vika.

Pitää myös yrittää nauhoittaa se vikinä.
Ei välttämättä ole iso vuoto. Itsellä ei vuotoa mitenkään silmällä edes eroittanut, kuten tuossa linkissä. Kaasutesteri paljasti vuotokohdan. Väriaineilla läträämällä olisi varmasti vuodon löytänyt.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

M_M

Minä kun en ilmastoinnista mitään ymmärrä, niin kysyn tyhmiä. Muuttuuko se mainittu paine (7-8 bar)kun ilmastoinnin kytkee päälle? Joku painehan siellä järjestelmässä on sisällä, vaikka kompura ei olisikaan päällä, etenkin näin kuumalla kelillä?

Mutta jos paine muuttuu päälle kytkemällä ja lämpötilakin havaittavasti, niin tuskin se kompura sitten on kiinni leikannut vaan joku muu vika siellä on.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

PP

Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.05.18 - klo:15:01
Minä kun en ilmastoinnista mitään ymmärrä, niin kysyn tyhmiä. Muuttuuko se mainittu paine (7-8 bar)kun ilmastoinnin kytkee päälle? Joku painehan siellä järjestelmässä on sisällä, vaikka kompura ei olisikaan päällä, etenkin näin kuumalla kelillä?

Muuttui muistaakseni nollasta tuohon, mutta testaan illalla uudestaan.

Jarek86

Lainaus käyttäjältä: PP - 14.05.18 - klo:14:46
Oliko tämä marmorilta vai muualta?

Muualta, AD ketjuun kuuluva paja ja kompuraksi tulee toiseksi halvin malli minkä löysivät.
Huomenna selviää paljon lopullinen lasku on.

PP

Testailin lisää ja nauhoitin äänenkin. Puhelimella laatu on mitä on, mutta saa sitä jonkunlaisen käsityksen äänen tyypistä. Puhallus oli kolmosteholla ja taustaääni alusta asti on sen normaali suhina.

https://youtu.be/GVk5DzFLBIo

Arvoja järjestyksessä tyhjäkäynnillä AC off, tyhjäkäynnillä AC on ja moottori 2000 rpm AC on.

Kompressorin virta 0 A, 0,8 A ja 0,8 A
Kompressorin pyörimisnopeus 0, 900 ja 2600 rpm
Kompressorin kuormitus 0, 3,9 ja 1,0 Nm
Kylmäaineen paine 4, 9 ja 6 bar
Lämpötila höyrystimen jälkeen 19 C kaikissa tilanteissa

Lauhduttimen mallia en muistanut katsoa.

tet

Lainaus käyttäjältä: PP - 15.05.18 - klo:00:32
Arvoja järjestyksessä tyhjäkäynnillä AC off, tyhjäkäynnillä AC on ja moottori 2000 rpm AC on.

Kompressorin virta 0 A, 0,8 A ja 0,8 A
Kompressorin pyörimisnopeus 0, 900 ja 2600 rpm
Kompressorin kuormitus 0, 3,9 ja 1,0 Nm
Kylmäaineen paine 4, 9 ja 6 bar
Lämpötila höyrystimen jälkeen 19 C kaikissa tilanteissa

Noilla tiedoilla veikkaan, että kylmäainevajaus, ei sen kummempaa. Paine nousee kun kytkee ilmastoinnin, joten kompura toimii. Romahtaa kuitenkin kierroksilla, joten veikkaan että soppa loppuu kesken. Nuo 4 ja 9 bar olisivat ilmeisesti nippa nappa sallituissa rajoissa 19 asteen lämpötilassa, mitä pikaisesti googlasin R134a taulukoita, mutta tuo 6 bar kierroksilla on mielestäni liian vähän. Höyrystimen lämpötila kertoo vain saman minkä "perstuntuma", eli ei viilennä ei.

Itse lähtisin täyttöhuoltoon, ei tuosta minulle nyt ensimmäisenä mikään laitevika mieleen tule. Toki vuoto voi johtua viastakin, mutta vuoto tuskin on mikään massiivinen, koska siellä vielä kuitenkin nestettä on jäljellä. Tämän kertoo paine kompuran seistessä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

PP

Entäs se vikinä? Voiko johtua vajauksesta vai onko jotain myös rikki tai menossa rikki?

tet

Lainaus käyttäjältä: PP - 15.05.18 - klo:11:26
Entäs se vikinä? Voiko johtua vajauksesta vai onko jotain myös rikki tai menossa rikki?

En lähde tähänkään mitään varmaa sanomaan, mutta voisi olla paisuntaventtiilin vihellystä kun siitä menee läpi pelkkää kaasua. Normaalisti siitä menee nestettä joka kaasuuntuu osittain heti sen jälkeen, mutta jos ainetta on niin vähän että se höyrystyy kokonaan, menee paisuntaventtiilistä kaasua läpi ja varmasti pitää erilaista ääntä kuin normaalisti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Vähillä aineilla se tuppaa pitämään tuollaista videossasi esiintyvää sirinää. Näin ainakin parissa omassa autossa on tehnyt.
Täyttöön vaan, niin uskoisin että lopettaa sirinän ja toimii. Vuoto silti siellä jossain on, kun ei ne aineet pitäisi itsekseen kadota ;)
Väriaineet täytön mukana sekaan ellet saa käsiisi jotain kaasuvuotomittaria.
Ja tarkista se lauhduttimen tyyppi ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

PP

Lauhdutin on sitä vikaisaa mallia. Taitaa tuossa näkyä aika selviä vuodon jälkiäkin. Periaatteessa voisi olla levinnyt öljypisara öljyn kanssa läträämisen jäljeltä, mutta on liian sopivassa paikassa ja vielä mukavasti vihreää korroosiotakin maalin alla (näkyy tässä keltaisena).

Lauhdutin ei näytä olevan kallis, mutta onko monen tunnin homma vaihtaa?


sakal83

Kannattaa ainakin kokeilla mitä marmorilta sanotaan, sillä ainakin itsellä meni virhevastuun piikkiin vielä takuuajan jälkeenkin. Varsinkin kun on tuo tyyppivikainen malli kyseessä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

PP

Varmaan keksivät, että hajonnut, koska autolla ajettu muutama tonni yli huoltovälin (vaihdoin öljyt itse kesken huoltovälin).

Ja toinen ongelma: voiko päästöpäivitystä kieltää, jos auton vie marmorille?

tet

Lainaus käyttäjältä: PP - 15.05.18 - klo:23:20
Ja toinen ongelma: voiko päästöpäivitystä kieltää, jos auton vie marmorille?

Voi, koska autosi on Skoda. Skodalla ja SEATilla ei ole pakollinen, VW:llä ja Audilla on. Voihan sen kieltää noissakin, mutta katsastusmies hylkää päivittämättömän volkkarin ja Audin, mutta ei sinun Skodaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

huttumauno

Viime kesänä painin samojen ongelmien kanssa. Lopputulos oli se, että kompura meni vaihtoon...

Hintaa tälle remontille tuli muistaakseni vähän vajaat 500, - Noh onneksi ilmastointi pelaa nyt 8)

PP

Mistä marmoriliikkeistä pk-seudulla kannattaa kysyä lauhduttimesta vai meneekö nämä kyselyt joka tapauksessa maahantuojan päätettäväksi?

Ilmastointihuolloissa taitaa olla kiirettä, kun toissapäivänä laittamaani kyselyyn Autojerryssä ei ole tullut yhtään vastausta.

PP

Lainaus käyttäjältä: huttumauno - 17.05.18 - klo:13:05
Viime kesänä painin samojen ongelmien kanssa. Lopputulos oli se, että kompura meni vaihtoon...

Hintaa tälle remontille tuli muistaakseni vähän vajaat 500, - Noh onneksi ilmastointi pelaa nyt 8)

Oliko oireet ihan samat ja testasitko paineita ym.?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: PP - 17.05.18 - klo:13:07
Ilmastointihuolloissa taitaa olla kiirettä, kun toissapäivänä laittamaani kyselyyn Autojerryssä ei ole tullut yhtään vastausta.
Tampereen seudulla ainakin on ruuhkaa. Koko talvi kun vedetään AC Off asennossa ja sitten pamautetaan se päälle, kun kesä tuleekin yllättäen jo toukokuussa, niin monella tulee vain lämmin hönkäys räppänöistä.
Sitä ilmastointia kannattaa käyttää talvellakin ajoittain, että näin ei pääsisi käymään ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Volkkaripappa

Oma Sportvan 2016 ( aj. 16700) oli juuri merkkihuollossa ihmeteltävänä kun kylmän ilman tulo sisään loppui maanantaina kertaheitolla. Kuljettajan puolelle saivat kylmän tulemaan, mutta apukuski joutuu kärvistelemään toistaiseksi kuumissaan. Sanoivat vikaa "mystiseksi" ja uusi pidempi huolto aika kuun loppuun >:(.

Onko kellään käryä mikä "mystinen" vika voisi olla? Olivat tarkistaneet kylmäaineen paineet, kompuran ja sisäänvirtaus suuttimien lämpötilan anturit ja säätäneet ilmanohjausläppien toiminnan.

Ei ole koskaan elämäni aikana tuollaista tullut eteen :o.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy