Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

kt

Australian kutsut:

3-11-2009, kutsu 37E8, DSG:N T-mittauksen sekoilu
12-6-2012, 35C1 , VW autojen DSG-7 sekoilut mallit 2008-2011: vaihdetaan mekatroniikka
14-6-2012, 35C3, Skoda-autojen DSG-7 sekoilut: vaihdetaan mekatroniikka
15-10-2013, 34F6, VW-autojen DSG vuosimallit 2013, vaihdetaan DSGöljyt
5-3-2014, 34F7, Skoda-autojen DSG, vaihdetaan DSGöljyt

Suomessa tuo kutsu 34F6 on kohdistettu kyllä valmistusvuosiin 2008-2011, joten joku ei tässä ohjeistuksessa täsmää.
Olisko selitys se, että noiden 35C1 ja 35C3 kutsujen aikana Australiassa ei vielä tiedetty tarkemmin, mistä kenkä puristaa ja
varmuuden vuoksi vaihdettiin koko mekatroniikkaboksi. Myöhemmin on sitten selvinnyt, että pelkkä öljynvaihto tarvitaan.
Lieneekö noin vai ei?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

Kovasti on ollut noita kampanjoita mutta vieläkään ei ole selvinnyt onko videolla näkyvä vika korjattu noilla mainituilla korjauksilla vai koskeeko mainitut kampanjat vain muita DSG 7 vikoja. Kuka kysyisi maahantuojalta dokumentin asiasta, ihan siis mustaa valkoisella, mulle ne ei varmaan enää vastaa :)

Dokumentti videon vian korjauksesta kiitos!

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.06.14 - klo:19:29
Kovasti on ollut noita kampanjoita mutta vieläkään ei ole selvinnyt onko videolla näkyvä vika korjattu noilla mainituilla korjauksilla vai koskeeko mainitut kampanjat vain muita DSG 7 vikoja. Kuka kysyisi maahantuojalta dokumentin asiasta, ihan siis mustaa valkoisella, mulle ne ei varmaan enää vastaa :)

Dokumentti videon vian korjauksesta kiitos!

Ensiksi varmaan täytyisi tietää mikä aiheutti tuon videon vian. Oliko se viallinen anturi, vai juurikin korroosion aihuttama oikosulku vai mikä. Nobody knows.
Itseä harmittaa, että oma on alkanut taas jyristämään liikkeellelähdössä. On se nyt *naisen sukupuolielin*, jos siinä on taas kytkimet menossa vai viittaiskohan tuo enemmän kaksoismassaan.

kt

Australia 15.11. 2013,
VW Polo, Golf, Golf Wagon, Golf Cabriolet, Beetle, Jetta, Passat, ja Caddy..  Recall Campaign number: 34F6

What are the defects?
Due to electrolysis in the gearbox, the sulphur constituents in the synthetic oil can separate off. These accumulations settle between the conductor paths of the electronics in the form of conductive particles and can therefore cause an electrical short circuit and the gearbox fuse could blow. Should this happen, the clutch will fully open due to power supply failure, causing the vehicle to roll to a stop if in motion.

Vapaa käännös: Vaihteiston öljyssä tapahtuu elektrolyysiä, jolloin rikki-partikkeleja (S) erottuu ja asettuu pinnoille muodostaen johtavia kanaaleja. Tästä seuraa mahdollisesti oikosulku ja vaihteiston sulake menee. Jos näin käy, kytkin aukeaa ja auto pysähtyy.

What are the hazards?
In the majority of cases, the fault occurs when the engine is started with the vehicle stationary. If the fuse blows while the vehicle is in motion, however, a sudden loss of power at the wheels could in certain circumstances occur while the vehicle is being driven. This may pose a hazard to the vehicle occupants and other road users. All other functions of the vehicle (steering, braking, etc.) remain fully active.

Vapaa käännös: Usein vika ilmenee startissa. Jos vika ilmenee ajaessa, niin tehot häviää, jne...

Vastanneeko tuo kuvaus videota?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Tuo Ken1:n postaaman videon tiedoissa sanotaan, että auto on vasta neljän viikkoa ollut käytössä, joten tuo öljyvika ei kyllä välttämättä tuossa päde. Tai sitten elektrolyysiä tapahtuu aina kun auton käynnistää joka olisi aika huolestuttavaa. Videon kuvauksessa myös todetaan, että auto oli jäänyt jo kerran aiemmin liikenneympyrään.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.06.14 - klo:20:10
Australia 15.11. 2013,
VW Polo, Golf, Golf Wagon, Golf Cabriolet, Beetle, Jetta, Passat, ja Caddy..  Recall Campaign number: 34F6

What are the defects?
Due to electrolysis in the gearbox, the sulphur constituents in the synthetic oil can separate off. These accumulations settle between the conductor paths of the electronics in the form of conductive particles and can therefore cause an electrical short circuit and the gearbox fuse could blow. Should this happen, the clutch will fully open due to power supply failure, causing the vehicle to roll to a stop if in motion.

Vapaa käännös: Vaihteiston öljyssä tapahtuu elektrolyysiä, jolloin rikki-partikkeleja (S) erottuu ja asettuu pinnoille muodostaen johtavia kanaaleja. Tästä seuraa mahdollisesti oikosulku ja vaihteiston sulake menee. Jos näin käy, kytkin aukeaa ja auto pysähtyy.

What are the hazards?
In the majority of cases, the fault occurs when the engine is started with the vehicle stationary. If the fuse blows while the vehicle is in motion, however, a sudden loss of power at the wheels could in certain circumstances occur while the vehicle is being driven. This may pose a hazard to the vehicle occupants and other road users. All other functions of the vehicle (steering, braking, etc.) remain fully active.

Vapaa käännös: Usein vika ilmenee startissa. Jos vika ilmenee ajaessa, niin tehot häviää, jne...

Vastanneeko tuo kuvaus videota?

Itsellä tuo vika ilmennyt liikkeelle lähdettäessä (valoista), toisella kertaa kesken ajon. oireet on: kaasu ei vastaa kaasupolkimeen (ei yhteyttä moottoriin), vaihteiden vaihto ei toimi, auto on täysin jumissa, toipuu odottelemalla tai uudelleenkäynnistämällä. Vika on sekä kiusallinen että vaarallinen, kukaan ei osaa sanoa milloin tuo tilanne tulee päälle ja kuinka monta onnettomuutta tuon takia on ajettu, rekkaa päin kun nykäset laatikko jumissa niin et jää kertomaan.

Videota kun katson niin näen siinä saman vian kuin itselläni noissa DSG 7 laatikoissa ollut, mitään ei hajonnut ei sulakkeita eikä muutakaan, kuka tietää hajoaako sulake aina vai oireileeko vain hetken, tuo ei varoittanut mitenkään, tilanne tulee päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta ja se tuossa on se vaarallisin juttu, monet muut viat oireilee ja osaa edeltä varoa, tuo ei varoittele mitenkään, olet vain yht'äkkiä tilanteessa ja jos et ole moisesta ongelmasta kuullut niin et tiedä mikä autossa on vikana, ihmettelyyn menee aikaa, muu liikenne ei tiedä viasta mitään vaan jatkaa menoaan, voipi tulla pahaa jälkeä kun pahassa paikassa oireilee.

Kehä1:llä on päivittäin peräänajoja, onko tilastoa moniko keula-auto on ollut DSG 7:lla, ihan vaan mielenkiiinnosta että jos jollakin olisi tilastoa DSG 7 onnettomuuksista, nykyään sattuu hyvälläkin kelillä niin paljon vakavia onnettomuuksia että voisi jo tekniikkaakin alkaa epäilemään ainakin osassa tapauksista.

Että eihän tästä enää puutu kuin maahantuojan vahvistus että öljynvaihto korjaa videolla nähdyn vian ja minun kuvaaman vikatilanteen ja että öljynvaihdon jälkeen tilannetta ei voi syntyä, onko tuo vahvistus liikaa pyydetty. Suomen maahantuoja on kertonut vain sähköviasta, ei siitä miten vika ilmenee, se on aika olennainen tieto.

Keni1

#1086
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.06.14 - klo:20:20
Tuo Ken1:n postaaman videon tiedoissa sanotaan, että auto on vasta neljän viikkoa ollut käytössä, joten tuo öljyvika ei kyllä välttämättä tuossa päde. Tai sitten elektrolyysiä tapahtuu aina kun auton käynnistää joka olisi aika huolestuttavaa. Videon kuvauksessa myös todetaan, että auto oli jäänyt jo kerran aiemmin liikenneympyrään.

Edellisen viestini loppu sopii myös tähän:

Että eihän tästä enää puutu kuin maahantuojan vahvistus että öljynvaihto korjaa videolla nähdyn vian ja minun kuvaaman vikatilanteen ja että öljynvaihdon jälkeen tilannetta ei voi syntyä, onko tuo vahvistus liikaa pyydetty. Suomen maahantuoja on kertonut vain sähköviasta, ei siitä miten vika ilmenee, se on aika olennainen tieto.

Edit: Wekottimen vastauksen kun ajatuksella lukee niin tosiaan eihän noin uudessa autossa voi olla mitään korroosio vauriota ellei sitten ole Hangon satamassa suolakylpyä saanu sen pari kuukautta :)

Marapetsu

Audi 3.0 tdi 60th huolto ja s-tronic öljyvaihto.Huoltovihkossa on huolto s-tronic ja suodatin?
Laskussa ja huollon puheissa ei suodatinta.Onko kellään tietoa kun ei itse ymmärrä että onko s-tronic vaihteistossa öljyn kierrossa missään välissä suodatinta?
Marapetsu.

Keni1

#1088
DSG SHOKKI UUTINEN

Oletko valmis...katso koko video, mutta katso kohdasta 1:16 alkaen hieman tarkemmin, meillä suomessa volkkari vaan vaihtelee öljyjä sähköhäiriön takia, tästä aika tasan vuosi sitten julkaistusta asiasta ei ole halaistua sanaa kerrottu??? Eilen just tonne DSG topikkiin kirjoittelin että hengenvaarallinen se DSG 7, tässä siitä todisteet!!!

Volkswagen Australia Defective DSG Recall

Tässä vielä VW Auton viime syksyinen kampanjatiedote.

Korjauskampanjan tiedote suomessa: http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/2E9E690E344D4F28C2257C23004FA693?OpenDocument&db=vw5.nsf

Että tällästä tällä erää...

Zego

No onhan se TSI-moottorikin hengenvaarallinen kun menee limp-modeen eri syistä (karstoittuminen/ketju?)? Näitä on kollegoille tapahtunut, ja jostain syystä aina ohitustilanteissa.

Herbie

Vaikka ketju onkin ihme vääntöä, niin tässä nyt kuitenkin. Tänään vaihdettiin DSG:n öljyt ja päivitettiin ohjelmisto takuukampanjassa, jonka koodi on 34F6. Autossa ei ollut mitään vikaa, kävin ihan muusta syystä merkkiliikkeen tiskillä ja siellä haluttiin tehdä synteettisestä mineraaliin vaihto saman tien. Autolla ajettu reilu 10.000 km.
VW Beetle 1.2 TSI DSG vm-13
BMW X1 vm-11

repe59

Hyvin pelloo, ei vikoja ainkaan vielä 30 tkm.
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Loortti

Octavia 1.4 TSI DSG 2014 vaihteisto paukahti kesäkuun alussa kun kiihdytin normaalisti rampista noin 80 km/h vauhtiin jolloin auto nytkähti voimakkaasti ja kierrokset nousivat hetkellisesti. Samalla kojelautaan syttyi kaikki mahdolliset vikamerkkivalot ja äänet jotka ilmoittivat vikaa moottorissa ja erityisesti vaihdelaatikosta johtuvaa "gearbox malfunction". noin 5 sek ajan auto meni vapaalla jonka jälkeen 4 vaihde jäi päälle, ei ottanut kierroksia/suostunut vaihtamaan vaihteita. Pääsin seuraavasta rampista pois jonka jälkeen pysäytin ja sammutin auton. Yrittäessä uudelleen liikkeellellähtöä sama tilanne toistui DSG vaihtaessa 1 ---> 2. 15 min odottelun jälkeen auto sammuksissa vikamerkkivalot jäivät palamaan mutta vaihteisto lähti toimimaan normaalisti ja sain auton ajettua merkkihuoltoon.

Vika kohdistettu DSG:n mekatroniikkayksikköön jonka öljystä löytyi mm. metallilastuja. Uusi mekatroniikka tilattu ja asennellaan heinäkuun puolivälissä paikalleen. Koko operaatio kestää näillä näkymin noin 1½ kk. Parin viikon päästä tiedetään tuliko kuntoon vai ei.

Autolla oli ajettu vian tullessa alle 3000 km (alle 2kk)
2014 - 1.4 TSI DSG Elegance Combi Metal Gray

Blueroan

No niin, aamulla vein Golfin huoltoon laatikko-ongelmien takia ja sieltä tuli hetki sitten ilmoitus, että vaihteeksi kytkinsetti menee uusiksi. Johan se vaihdettiin n. 60tkm sitten. Nyt autossa mittarissa 84tkm.
Huoltoneuvoja ilmoitti, että 30% korjauksen hinnasta jää minulle maksettavaksi  :-[
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 16.07.14 - klo:13:16
No niin, aamulla vein Golfin huoltoon laatikko-ongelmien takia ja sieltä tuli hetki sitten ilmoitus, että vaihteeksi kytkinsetti menee uusiksi. Johan se vaihdettiin n. 60tkm sitten. Nyt autossa mittarissa 84tkm.
Huoltoneuvoja ilmoitti, että 30% korjauksen hinnasta jää minulle maksettavaksi  :-[

Onneks mulla on kytkin setti laitettu vuosi/37tkm sitten. Osilla 2v takuu. Mittarissa vaihdossa 153tkm ja nyt 190tkm joten saa mennä jos on mennäkseen :) Ens viikolla menee softa ja öljy kylpyyn kans.

Mikkes

Ensimmäinen oli kombinaatio 1.8 TSI DSG7 vuosimallia 2010 ajoin 180 tkm. Toinen 1.6 TDI DSG7 vm. -12 mittarissa 100 tkm. Kummassakaan ei ole ollut mitään vikaa.

VWRiddare

Täälläkin käytössä 1,6TDI DSG7, ja hyvin pelaa. Mittariin pyörähtää ensi viikolla kesälomareissulla 100tkm.

RSOCUstin

Kampanja 34F7 suoritettu.
Tässä 50km pyörinyt Espoossa ja pikainen kommentit uusista ölpistä ja softasta.

Pitempään pitää pienempää vaihdetta silmässä, suurimmat töksähtelyt on poissa. Loput korjaantuisi ehkä kaksoismassa joka vähän ääntelee aamuisin. No mittarissa 192tkm.

Tuo vaihteen pitäminen pienemmällä tuo kumma olotilan itelle että nyt sen kuuluis vaihtaa. Mutta eipä vaihdakaan.

Tässä kun on Espoota tällä autolla jo vuoden aikana pyöritellyt kohta 15tkm samoja katuja + kaikki muut ajot 23tkm. Tietää paikat missä milläkin vaihteella ajanut aikaisemmin niin siihen verrattuna kyllä tuo laatikkon toimita parani mielestäni paremmaksi.

RSOCUstin

Joka aamuinen työmatka ajettu ja heti vedettiin pohjat tuolla matkalla kulutuksessa.
Normisti 4-4,3L/100km kulutus ollut nyt. Pari kertaa päässy 3,9L/100km, siihen on saanut kyllä taiteilla. Tänään 3,8L/100km, ihan normi ajolla kiihdytyksillä kuten ennen.

Kone tuntuu jotenkin kierrosherkemmältä, täyskaasu kiihdytyksessä rampista se kierrättää selvästi korkeemmalle D asennolla ja auto etenee. Risteyksissä kun on liikkeessä on aina ns. oikeampi vaihde pesässä ja liikkuminen jouhevaa. Sekä peruutuksessa ollut töksähtely/arpominen ja jopa sammuminen on poissa.

Eli ehkä ne on viimeinkin AutoUnionin labrassa pääseet melko lähelle sitä miten oikea ihminen vaihdetta vaihtaa? Tiä sitten seurailllaan ja jaetaan kokemuksia. Olen tyytyväinen.

Ei se ennen päivitystäkään huono ollut, jotenkin kulmikas käyttäytyminen on ollut.

Peak

Itsellä nyt ensimmäinen DSG auto alla, tosin DSG6. Kysyinkin ihan mielenkiinnosta kun laitatte auton parkkiin, niin käytättekö aina myös käsijarrua vai jääkö auto pelkästään P-vaihteen varaan?

Rauska

^Aina käsijarrua. Se on helppoa.
No, jos nyt ihan tasaisella hetkeksi pysähtyy, niin voi joskus unohtua  ::)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

kt

Aina käytetään myös käsijarrua lisänä. Oli tasainen tai mäki.  Ja hyvin on pysynyt käsijarrukin kunnossa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.07.14 - klo:14:04
Aina käytetään myös käsijarrua lisänä. Oli tasainen tai mäki.  Ja hyvin on pysynyt käsijarrukin kunnossa.
+1

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Peak - 27.07.14 - klo:13:54
Itsellä nyt ensimmäinen DSG auto alla, tosin DSG6. Kysyinkin ihan mielenkiinnosta kun laitatte auton parkkiin, niin käytättekö aina myös käsijarrua vai jääkö auto pelkästään P-vaihteen varaan?

Ilmanmuuta kannattaa käyttää aina automaatin kanssa käsijarrua. Muuten p-lukko voi mennä rikki. Tietty jos on hälläväliä-asenne, niin sitten on varmaan ihan sama.

Peak

^
Pakko myöntää, että pientä opettelua on vielä käsijarrun käytössä pysäköidessä, varsinkin tasamaalla. Ylä-/alamäessä homma on selviö. Aikaisemmin tullut tosiaan ajeltua pääosin manuaalia ja nyt ensimmäinen oma automaatti alla. Mistään hälläväliä asenteesta ei tosiaankaan ole kyse, muitten tottumuksia tässä haistelin.

autofanaatikko

Se "P-vaihde" voi joutua liian kovalle rasitukselle yksinään ilman käsijarrua ja se voi siis ajan kanssa (tai nopeastikin) rikkoa sen P-lukituksen. DSG-vaihteellisessa monen huoltoneuvoja mukaan on vielä tärkeämpää käyttää käsijarrua. Syy varmaan jokin rakenteellinen???

RSOCUstin

Eilen tuli ajeltua firman Yetillä 100km tässä Espoossa. Tosiaan marraskussa kilvitetty 1.4tsi+dsg7 mittarissa nyt 7900km. Ei paljoa noita kilsoja ole tullut.
Auton vakkarikuski on lomilla ja auto oli seissyt 3vkoa pilttuussa. Renkaat jumputti pari kilssaa kulmikkuuttaan kun ei oltu ajeltu hetkeen. Siis toi laatikko ja kone sopii kyllä hyvin yhteen. On keveä ajettava ja laatikko toimii kuin unelma. No onhan se uusi auto :)

Sitten hyppäsin omaanin, joka kyllä eri auto. Ocussa on kilsoja melkeen 200tkm enemmän.  Se tuntuu jotenkin raskasoutuiselta kiihdyttää ja ajaa. Alla pienemmät ja kapeemmat renkaat, onko kone sitten kuitenkin painavempi kuin tuo 1.4tsi.  Ja laatikoissa on kyllä eroa, eikä se välttämättä ole ihan sama sisältä eikä lokiikalta, mistä tietää?

Kiva se on välillä ajaa ns. uudella autolla joka toimii hienosti :) Ei pahaa sanottavaa DSG7:sta.

rami

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 28.07.14 - klo:06:57
Se "P-vaihde" voi joutua liian kovalle rasitukselle yksinään ilman käsijarrua ja se voi siis ajan kanssa (tai nopeastikin) rikkoa sen P-lukituksen. DSG-vaihteellisessa monen huoltoneuvoja mukaan on vielä tärkeämpää käyttää käsijarrua. Syy varmaan jokin rakenteellinen???
No eiköhän tuo riipu siitä jos auto on tasasella alustalla niin kyllä silloin on ok.
Mutta jos ollaan taasen hieman kaltevalla pinnalla niin kannattaa kässäriä käyttää ettei laatikon rinkulat ole turhaa rasituksessa.

eeskelin

Oon hankkimassa uutta 2.0 TDI Golf Variantia ja DSG -automaattivaihteisto kiinnostaisi kun ruuhkissa joutuu aika paljon jumittamaan.
Osittain olen tän ketjun lukenut, sen käsityksen sain että kaikki DSG laatikkojen mallit ei ole paskoja, mutta jotkin ovat ... mielipide on alkanut kääntyä manuaalin suuntaan.

Kaiken uhallakin kyselen että onko tuo 2 litran dieselin laatikko jotain pahamaineista sarjaa vai onko ihan kelpo peli?


tet

Lainaus käyttäjältä: eeskelin - 25.09.14 - klo:15:12
Kaiken uhallakin kyselen että onko tuo 2 litran dieselin laatikko jotain pahamaineista sarjaa vai onko ihan kelpo peli?

2-litraisen laatikko on 6-vaihteinen (joten ollaan oikeastaan väärässä keskusteluketjussa) joka on jo yli kymmenen vuotta vanha konstruktio ja yleisen näkemyksen mukaan jo lastentaudeista päässyt. Omaa kokemusta lootasta on noin 40 tkm matkalta (autossa 100 tkm mittarissa) eikä se ole harmeja tuottanut. Ei sekään aivan täysin hyvän momentinmuunnin-automaatin mukavuustasolle kaikissa tilanteissa pääse, mutta aika lähelle. Huoltohintaa se jonkin verran nostaa verrattuna 7-vaihteiseen (esim. 1.6TDI:n loota) koska öljyt ja suodatin pitää vaihtaa 60 tkm välein eikä se ole mikään ihan perus "laske pois ja kaada uudet tilalle"-tyyppinen operaatio.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy