Octavia III 1.2tsi dsg Elegance Combi Raceblue

Aloittaja Länskäri, 09.06.14 - klo:07:24

« edellinen - seuraava »

Länskäri

"Noin sinistä autoa en ole eläissäni nähnyt" sanoi puutarhuri kun nostelin kasveja takaboksiin.

- RaceBlue väri että löytyy lumisessa metsässä.
- huonontien paketti, että pääsee hakemaan joulukuusen.
- Kaatuva apukuskin selkänoja niin saa joulukuusen sisään.
Lisäksi:
- 3-puol.nahkaratti, kessy, hälytin sisät.tutkalla ja kallistusanturilla, irrotettava vetokoukku,230 V pistoke, Adaptive Cruise assistant, sivuturvatyynyt takaistuimelle, Sunset tummennetut takalasit, Minoris vanteet, Crew Protect assistant, varapyörä,Tavaratilan ja matkustamon väliverkko,Webasto kauko-ohjauksella, älykäs pysäköintitutkajärjestelmä, roiskeläpät taakse, mustat kattokaiteet, mustat listat sivuikkunoihin.

Siinä paketti pääosiltaan, ja on tullut käyttöautoksi ei palvottavaksi. Tosin siististi pidellen ja tekniikkaa oikein käytellen.

Kaikki toimii uudessa autossa kuten pitääkin ja kulutus asettunee keskimäärin alle kuuden litran.
Voimaa riittää ihan kotitarpeiksi, auto on hiljainen sileällä tiellä vain tuuli suhisee sivupeileissä. Tyhjäkäynnillä konehuoneesta ei kuulu kuin ruiskusuuttimien naputus.

Viikon ja kahdentuhannen kilometrin rautaisella kokemuksella olen tyytyväinen hankintaani.
ACC toimii aivan ihanasti ja jalkatilanvalot tuovat loistettaan kesäiseen yöhön.

Länskäri

#1
Matkamittarivirhe noin kaksi prosenttia, kolmen karttaohjelman keskiarvoon verrattuna, matkalla lähes viisisataa km.
Nopeusmittarivirhe viisi prosenttia.
Polttoaineenkulutus näyttäisi oikein desin sisällä.
Edellämainitut alustavia mittauksia kun alla on uudet 205/55-16 renkaat, kuluneillahan virhe hieman suurenee, paine 2,6 bar ympäri kaikissa.

Crew Protect assistant tehnyt pari kertaa äkkijarrutuksen tilanteessa jossa edelläajava on kääntynyt sivutielle, jarruttaen samalla. Nyt kun sen tietää, osaa varautua painamalla kaasua tarvittaessa. Vajaa pari viikkoa ja kolmetuhatta km mittarissa.

Länskäri

- Huonontien paketti jäykempine jousineen tekee alustan käytöksestä nautinnollisen vakaata monttuisellakin pinnalla. Normaalinopeuksilla kaarrekäytöskin on rauhallisen luontevaa, ainoa miinus on sporttipenkkien puute koska vaihdoin ne kaatuvaan apukuskin selkänojaan. Sivutuki liian heikko.
- Jalkatilanvalot kuumenevat hurjasti, kuten todettu
- Peräkärryn valot eivät pala päiväajovalojen kanssa, kuten todettu.
- Sivuikkunoitten huulitiiviste on hieman outo, se on tehty selvästi ohjaamaan vesi ja rapa oven sisään?? Tiivisteen reuna ei painaudukaan ikkunaa vasten.
- DSG 7 toimii eritavalla kun mehumaija-automaatti mutta uudet temput oppii nopeasti , kyllä seiskan kanssa pärjää kun hieman haistelee sen mielialoja.
- 3500km ja moottoriölkin taso vakaa.

Länskäri

#3
Hyönteiset tunkevat jäähdyttimeen alamaskin kautta ja tukkivat sen parissa kesässä, osittain läpipääsemättömään kuntoon. Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Ostin taannoin mustaa vinosilmäistä tuningverkkoa ja erittäin ohutta rosteriverkkoa 2mm silmällä. Laitoin ne päällekkäin ja reunustin halkaistulla muoviputkella jonka kiinnitin nippareilla, näin se kestää kivet ja sontiaiset.
Tämä verkko on kulkenut jo kahdessa autossa ennen Ocua, ja puhdistettu aina syksyisin.
Nyt se on Ocussa. Alamaski irti ja noin 20x60 cm:n verkko sujahti helposti syylärin eteen. Parilla mustalla nippusiteellä sivuputkiin kiinni ja maski takaisinpaikoilleen. Nyt saa pörriäiset tulla.

Edit: lisätty kuva verkosta jossa on jo tavaraa.


Länskäri

#4
Tilasin Superskodasta ovien kylkilistat sekä takapuskurin päälle lastaussuojan. Kylkilistojen asennuskorkeudesta ei vaan ole mitään tietoa eikä ohjetta. Jos ne laittaa puskuritasolle, niin silloin ne eivät suojaa auottavilta ovilta vaan tienvarren kasvuston raapaisuilta,sekä puskureiden hipaisuilta. Jos ne asentaa oven uloimpaan kohtaan, ne suojaavat avattavilta etuovilta mutta ei sitten juuri muilta. Jokatapauksessa ne vähentävät kuran nousua sivuikkunoihin.
Ulkonäöllisesti tavoittelen listoilla hienovaraista traktorimaisuutta  ;D jota tuo myös korotettu alusta. Mutta mitähän tekisi tuolle kromi maskinkehykselle, kiiltelee toisinaan silmään ikävästi.
Kuukausi ajoa 5300km ja vielä kaikki toimii (ihanan tylsää).

Länskäri

#5
Siinä ne nyt on :)
Edit: kylkikuva vaihdettu hieman parempaan.



s-mod

No ainakin takarontin kansi ruostuu tolla puskurinsuojlistalla joskus. (auto ulkona talvella).
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 05.07.14 - klo:20:43
No ainakin takarontin kansi ruostuu tolla puskurinsuojlistalla joskus. (auto ulkona talvella).
Näin varmaan, koska sinne jää kuraura listan eteen, tarttee puhdistaa väli hyvin. Parempi olisi ollut varmaan ohut peltisuoja,  jos saisi mustana. No näillä mennään, saa nyt pudotella puskurin päälle kamaa rauhassa.

jni

Tuota. Minusta autossa kylkilistat tuovat aina ulkonäköä. Nyt en ole aivan varma. Käytännölliset kylläkin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Länskäri

#9
Lainaus käyttäjältä: jni - 05.07.14 - klo:21:07
Tuota. Minusta autossa kylkilistat tuovat aina ulkonäköä. Nyt en ole aivan varma. Käytännölliset kylläkin.
Olisitpa nähnyt ensimmäiset kuvat, ainoat mitkä näkyi oli mökin seinälistat. Eikä tämäkään kuva ole kovin mairitteleva, pitäisi mennä Jyrin kurssille. ;D

Edit: Niin ja vielä piti sanomani että koko projekti perustuu juuri käytännön tarpeisiini, ja nekin meinaavat muuttua vuosien myötä.

Länskäri

#10
Päivityksiä:
Matkamittari tarkistettu tutulla reitillä joka on mitattu monia kertoja vuosien varrella. Matka 251,5km, mittarin näyttö 253,5km.
Toinen reitti: Todellinen matka 248,7 ja mittarin mukaan 251,6 . Muutaman ohituksen jos olisi jättänyt tekemättä, siinähän rengas luistaa enemmän, niin näyttö olisi ollut justiinsa.
Jos ymmärrän oikein jää virhe alle prosentin tällä varustuksella. Toisinsanoen se riittää minulle.
Polttoaineen kulutusmittaus heittää desin sinne ja tänne mutta virhe mahtuu tankkauksen epätarkkuuksiin.

Dsg: Liikennevaloissa yms. havaittavissa ajoittaista arpomista. Toisinaan lähtee kuin faxi entiselle ministerille, joskus tuntuu herääminen kestävän kuin Arevan voimalaitoksen valmistuminen. Tarttee syventyä tarkemmin asiaan.

Edit: Lisätty toinen mittaus.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 05.07.14 - klo:19:54
Siinä ne nyt on :)
Edit: kylkikuva vaihdettu hieman parempaan.



Kuvissa auto näyttää todella korkealta ja etupääkin keulii. Oletko ajatellut tehdä alustalle jotain? Ajo-ominaisuudetkin paranisivat merkittävästi.

Rooivalk

#12
Omaan silmään tuo näyttää juuri siltä miltä vakioalustan pitäisi näyttää. Huonon tien paketti saisi olla vielä sen 15mm korkeampi. Mutta hyvä jos saa edes noin, varmasti fiksu veto ottaa tuo varuste näille nykyisille kuoppateille.

Ja kysymys hapelton1:lle, luitko edes noita Länskärin kirjoituksia?

"- huonontien paketti, että pääsee hakemaan joulukuusen."
"- Huonontien paketti jäykempine jousineen tekee alustan käytöksestä nautinnollisen vakaata monttuisellakin pinnalla."
"- Ulkonäöllisesti tavoittelen listoilla hienovaraista traktorimaisuutta jota tuo myös korotettu alusta."

Länskäri

#13
Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 12.07.14 - klo:10:12
Kuvissa auto näyttää todella korkealta ja etupääkin keulii. Oletko ajatellut tehdä alustalle jotain? Ajo-ominaisuudetkin paranisivat merkittävästi.
Olen miettinyt muutaman millimetrin korkeampaa ja kapeampaa rengastusta, sillä saisi ajo-ominaisuuksiin hieman lisäarvoa. Vaikka toisaalta tälläkin varustuksella Ocu on kuin Sveitsin armeijan linkkari, toimii rauhallisen eleettömästi lähes kaikissa olosuhteissa mihin minä aion sitä käyttää. Ts. suomen normaalilla tiestöllä, kesällä ja talvella.

Länskäri

Kaksi kuukautta ja yli kahdeksantuhatta kilometriä. Varsin tylsää menoa, positiivisessa mielessä.
Tehot on riittäneet ohituksiin sekä matkantekoon kahden ihmisen ja matkatavaroitten kuormalla, myös mootoritienopeuksissa sekä rekkojen rinnalla.

5-sateesta toimii edelleen sivuikkunoissa sekä Korrekin kestovaha kyljissä.
Öljyn syönti on huimaa, näyttää olevan linjalla noin 0,2 litraa/10000km. Ellei se supistu, niin joudun lisäämään kaikenkaikkiaan yli puoli litraa ennen 30000:n huoltoa, hui!

Octavia on vakaa ajettava myös ukkosmyrskyn puhaltaessa, tuli sekin koettua, joten alusta sekä renkaat toimivat kuten pitääkin.

Näin jatkukoon ;D

Länskäri

#15
Noin viikkoa vajaa kolme kuukautta ja 12000 km mittarissa, ilman isompia ongelmia.

Takaluukun toinen sähkömoottori tihkuu voiteluöljyä hieman, pitänee keskustella huollon kanssa.
Ovien vedenkeruuta ( https://www.youtube.com/watch?v=fGHRvRHPVQs ) olen miettinyt, ja tehnytkin jo jotain.

Tiivisteen eräässä harjanteessa, joka tukee ovea vasten, on leikattu lovet kahden vedenpoistoaukon kohdalle. Leikkasin samanlaisen kolmannenkin kohdalle, ei auttanut.
Seuraavaksi taitoin pätkän 3mm:n o-rengaskumia mutkalle ja työnsin mutkan etummaiseen vedenpoistoaukkoon, oven alareunan ja tiivisteen välistä. Siten alaspäin sojottavat vapaat päät pitävät ovitiivistettä raollaan. Näyttäisi toimivan, jos nyt pysyy paikoillaan, jää nähtäväksi. Jos ei, niin sitten täytyy keksiä lisää  :)

Länskäri

#16
 
Nyt vesi vuotaa ovesta ulos, eikä jää kynnykselle. Näpräsin kuvanmukaiset minnukkeet etuovien etummaiseen vedenpoistoaukkoon.
Tarpeet: 3-4 millin o-rengaskumia, hetipiti-liimaa, terävä Leatherman.
Kaariosa noin 100mm, välipalat 16mm. Välitukien väli noin 15mm. Työnnetään vedenpoistoaukkoon siten että ylempi tuki menee sisäpuolelle. Ovitiiviste on kiinni vain pidikkeillä ja myötää helposti irti oven alasaumasta. Ylimääräisen voi katkaista oven alareunan tasaan.(siis minnukkeenpäät, ei ovitiivistettä  ;D )
Liruttelin vettä monta litraa ikkunoille ja yhtään ei jäänyt kynnykselle. Kehitelmää saa vapaasti parannella.


Raimo247

Saisko tuosta vielä kuvan asennuspaikassaan?

Ovet kerää vettä, eteen tai taakse, riippuen kumpaan auto on kallellaan.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Ranssi

Kyllä tämän yksilön sinänsä hyvinkin karmeat kylkilistat ainakin merkittävästi huomaamattomammat ovat kuin uuden Citroen Cactuksen kylkibumpperit :)

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 10.09.14 - klo:13:41
Saisko tuosta vielä kuvan asennuspaikassaan?
Ovet kerää vettä, eteen tai taakse, riippuen kumpaan auto on kallellaan.
Ei vanhalla E7:lla saanut parempaa..

Minnukkeen kaari ja toinen välituki ovat oven sisällä, täytyy olla sen verran leveyttä että ahdistaa kiinni. Noitahan voi tehdä vaikka useampaankin vesireikään.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 10.09.14 - klo:14:46
Kyllä tämän yksilön sinänsä hyvinkin karmeat kylkilistat ainakin merkittävästi huomaamattomammat ovat kuin uuden Citroen Cactuksen kylkibumpperit :)
Ne karkoittaa karmeudellaan rosvot pois, samalla kun ovat jo säästäneet parilta pikkukolhulta.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 02.07.14 - klo:21:13
Mutta mitähän tekisi tuolle kromi maskinkehykselle, kiiltelee toisinaan silmään ikävästi.
RS:n musta kehys sopii suoraan. Muistelisin, että jossain topikissa olisi mainittu sen olevan Suomessa halvempi kuin ulkomailta tilattuna.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: clacson - 29.09.14 - klo:16:56
RS:n musta kehys sopii suoraan. Muistelisin, että jossain topikissa olisi mainittu sen olevan Suomessa halvempi kuin ulkomailta tilattuna.
Vinkki tallennettu... :)

clacson

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 14.07.14 - klo:10:41
Olen miettinyt muutaman millimetrin korkeampaa ja kapeampaa rengastusta, sillä saisi ajo-ominaisuuksiin hieman lisäarvoa. Vaikka toisaalta tälläkin varustuksella Ocu on kuin Sveitsin armeijan linkkari, toimii rauhallisen eleettömästi lähes kaikissa olosuhteissa mihin minä aion sitä käyttää. Ts. suomen normaalilla tiestöllä, kesällä ja talvella.
Jokos ne talvigummit on hankittu?
Pysyitkö vakiokoossa 205/55 R 16 vai tuleeko 205/60 R 16 tai 215/60 R 16?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: clacson - 09.10.14 - klo:11:20
Jokos ne talvigummit on hankittu?
Pysyitkö vakiokoossa 205/55 R 16 vai tuleeko 205/60 R 16 tai 215/60 R 16?
Talvigummit tulivat auton mukana ja epähuomiossa tuli michelinin nastat vakiokoolla kun en ollut ajoissa asialla. Yritin vaihtaa niitä rengasliikkeessä mutta oli niin suolaiset välirahat että kai tässä nyt sitten misukoilla ajellaan. Olin ajatellut hieman kapeampaa 195/60-16 kokoa, siinä huonoissa olosuhteissa ohjautuvuus paranee, sekä sohjoliirron vaara pienenee hieman.

Länskäri

#25
Nexen 205/16-55 Nblue Hd ensiasennusrengas, ajettu 16000km.
Pinta uutena 8 mm
nyt eturenk. 5,5 mm =kuluminen noin 1,6 mm/ 10tkm
   takarenk. 6,5 mm =                noin 1,0 mm/ 10tkm
Mukavat, pitävät kestävät yms. ei mitään pahaa sanottavaa normaalissa liikenteessä. Olivat ainakin minulle positiivinen yllätys.

Nyt Michelin from russia alla ja aluksi melkoinen nastamelu joka hellitti kun ajoi muutaman kilometrin. Nähtävästi nastat tilaantuivat taikka korva tottui. Ehkä ohjauksen herkkyys hieman katosi mutta suuntavakaus yms pysyi hyvänä. Vierinvastus taitaa olla melko kova, kotimäkeä lasketellessa sen huomaa. Myös tasaisen nopeuden kulutus nousi hieman suvikumien jälkeen, kun se yleensä on selvästi laskenut talvirenkailla (tuttu tienpätkä jota sahaan erestakaasin)

Vesihuollosta mainitakseni, ovien läpihuuhtelu näköjään toimii virityksieni myötä. Ainakin rankkasateita on riittänyt joten testattu on.

Edit:talvikumit ja vierinvastus.

Länskäri

Väliraportti:
Pian keikahtaa kaksikymmentätuhatta täyteen, kuudessa kuukaudessa. Tehot riittää kepeästi kaikkiin liikennetilanteisiin ja varusteet + dsg ovat toimineet kuten suunniteltu. Öljynkulutus suuntaan 1/2 litraa vaihto- ja hultovälillä, joka on pysytellyt yli 30 tuhannen tasaisesti koko ajan.

Länskäri

Väliraportti: Ajettu, ajettu, ja ajettu. Tylsän varmaa toimintaa 1v 2kk ja 40tkm. Eipä ole ehtinyt autotalliin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy