Virtalukon vaihtaminen / ajonestotoiminnon turvaaminen

Aloittaja Sepittäjä, 27.02.24 - klo:14:47

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Koska mitään kokemusta ei tästä alueesta ole, niin jotta välttyisin suuremmilta vaikeuksilta , niin päätin kysyä taas täältä, josta tietoa tuntuu löytyvän.
On harkinnassa,että vaihtaisin nykyiseen neloskoppaseen golfiin lukkosylinterin, joko uuden tarvikeosan tai hyvän ja jouhevasti toimivan jostakin toisesta autosta. Miten minun tulisi toimia, jotta ajoneston kanssa ei tulisi ongelmia ? Jos hankin lukkosylinterin avaimineen toisesta autosta, niin toimiiko ajonesto vaihdon jälkeen aivan normaalisti,jos muuta ei tehdä kuin vaihdetaan lukkosylinteri siinä toimineen avaimen kanssa ? Vai pitääkö nykyisestä avaimesta siirtää ajonestosiru siihen toiseen avaimeen , vai miten homma hallitaan ?
Entä,jos ostan lukkosylinterin tarvikeliikkeistä avaimineen ? Missä kohdassa autoa se ajoneston varsinainen äly oikein on ? Kuten näkyy, homma ei ole mulla hallinnassa tällä hetkellä vähääkään. Neuvokaa taas, kiitos !

Juzu84

Avaimen siru ja ajonesto on kavereita keskenään. Ajoneston aivot on mittaristossa. Mekaaninen sopivuus on vain virtalukkosylinterin ja avaimen välinen asia. Lukupuola joka lukee avaimen sirun on virtalukon kauluksessa. Eli koodaamaan joutuu jos siru/avain vaihtuu. Jos ei koodaus huvita koita kynsiä siru vanhasta avaimesta joka on semmonen pienen pillerin kokonen lasikapseli. Mullon vehkeet koodaukseen jos satutaan ajelemaan kemissä päin.. ;)
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

o.b.

Uuden virtalukon pystyy sarjoittamaan vanhalle avaimelle. Säästyy paljolta vaivalta kun ei tarvitse ovien lukkoja vaihtaa ja ajoneston kanssa kikkailla.

Sepittäjä

Varmaankin juuri noin. Missä tuo sarjoittaminen voitaisiin tehdä ja mitä uutta osaa siinä tulis ? Nykyinen sylinteri toimii niin epävarmasti,että en halua sitä käyttää ja siksi etsin parempaa. Onko tarvikeliikkeen sylinteri kuitenkin kaikin puolin kelvollinen myös toimimaan yhteistyössä ajoneston kanssa ? Tulisko tähän kokonaisuuteen sarjoittajalta uudet avaimet vai miten homma menis ?
Itsekseni ajattelin kuitenkin niin,että mahtaako sarjoittaminen olla minun  tapauksessa kovin tärkeää,koska autossa on mekaanisesta toimiva keskuslukitus,ei siis kauko-ohjausta lainkaan. Kunhan saisin vaan hyvän lukkosylinterin, joka tukee ajoneston tiedon saantia ja sylinterin mukana tulis siinä toimiva avain,jossa on sirulle paikka. Siirtäisin vanhasta avaimesta sirun siihen tulokasavaimeen, olipa avain sitten tarvikeliikkeestä uusi tai puretusta autosta toimiva käytetty. Köyttäisin ovien lukitukseen nykyistä avainta ja virtalukossa tuota " uutta " avainta. Olisin käyttäjänä valmis tuon vaikeuden kestämään, enkä pitäisi tilannetta kovinkaan rasittavana, eikä lukkoja tarvitsisi vaihdella. Voisko homma onnistua näinkin ? Epävarmuutta lisää se, että en tiedä, onko tarvikeliikkeen sylinterissä ajonestoa tukeva toiminto mukana vai ei ja onko tarvikeliikkeen avaimessa paikkaa sirulle ? Nykyisestä avaimesta siru kyllä lähtee irti ihan helposti ja olis helppo siirtää uuteen avaimeen,jos avaimessa olis sirulle paikka.

o.b.

Ajonestoa varten on lukkopesän ympärillä lukukela, joka on siirrettävissä uuteen lukkoon. Uuden lukon mukana ei yleensä tule lukukelaa. Kelassa on vain käämilankaa monta kierrosta, mitään älyä siinä ei ole.

Sepittäjä

Täällä on nyt meneillään lukkosylinterin vaihto vanhaan lukkorunkoon mutta kun jälleen taidot ja ymmärrys loppuu kesken. Kaipaan kovasti hyviä ohjeita ja neuvoja pariin asiaan. 1 Kuinka lukukela irtoaa pois aylinterin päästä? 2 Kuinka lukukelan johtoliitin irtoaa kolostaan siitä kelan päältä? Kiitos taas auttajille jo etukäteen.

o.b.


Sepittäjä

Kiitos taas ! Hyvä video kelan irrottamisesta, kiitos ! Näillä näkymin, mulle vois kuitenkin riittää se,että saisin tuon kelan johtimen liitoksen irti lukurenkaasta, niin voisin vaihtaa lukkosylinterin keloineen,kun sovittelen tuota hankkimaani käytettyä autoon paikoilleen...... Mikä siihen johtoliittimen irrottamiseen en " se kikka", että irroaa,kuten kuuluukin eikä mitään mene rikki ?? En vaan taas hoksaa vaikka kuinka tuota liitintä tuojottelen ja ravistelen,vähän vääntelenkin.Saa neuvoa jälleen ja vielä,kiitos !

Sepittäjä

No lähtihän se johtoliitin ehjänä irti, oli vaan jotenkin liimautunut tosi tiukkaan. Juuri kun testailin edestakaisin avainta lukossa väännellen, niin yhtäkkiä avain jämähti yhteen asentoon eikä ole normaalivoimin suostunut enää pariin päivään pyörähtämään.Olen putsannut sylinterin oikein perusteellisesti ja uskon, että sain kaiken roskan ja rasvan sieltä pois. Avain ei vaan käänny eli käytännössä lukko on jumissa. Tuhannen taalan kysymys kuuluu, että voinko yrittää tehdä jotain, jolla voisin saada lukon taas toimimaan?Jos en tätä enää autoon asentaisikaan, niin haasteellisena tutkimustyönä homma on alkanut kiinnostaa,että miten tuollaisen vois kotikonstein  korjata vai voisko mitenkään? Autonhan saan varmaan pelaamaan, kun asennan uuden lukkosylinterin.
 

Daatta

Lukkopesä dieseliin likoamaan, luulisi haitat irtoavat jos ovat vain jumissa. En tiedä voiko tuollainen mennä mekaanisesti rikki, no kulunut avain tietysti voisi tuollaisen aiheutta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sepittäjä

Varmaankin tuo on jotenkin mennyt osat väärään asentoon ( haitat) tai jotain on peräti murtunut. Jumi tuntuu aivan siltä kuin kaksi metallipintaa törmäisivät toisiinsa ja avaimen kiertoliike loppuu siihen. En tiedä, mikä sille tuli mutta jumissa on. Funtsailin tässä itsekseni että, onko tuon purkamiseen jokin keino, jota käyttäen tuota ei tarvitsisi käyttökelvottomaksi purkuoperaatiolla tehdä, vaan sylinterin voisi kasata uudelleen,jos vaikka jotenkin onnistuisi sen suoliston korjaamaan ,vaikka joitakin osia vaihtamalla ? Taloudellisesti ajatellen tässä värkkäämisessä ei ole taas mitään järkeä mutta " tieteellisenä tutkimustyönä" asian selvittely kiinnostaa tosi paljon ja voisin kokeilla tuon purkamista, kun saisin tietää, miten se tulisi tehdä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy