Virtalukkoon voitelua

Aloittaja Sepittäjä, 22.02.24 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Virtalukko/rattilukko takertelee ainakin kovassa pakkasessa.Kun lämpenee, niin tuntuu, että juuri ja juuri toimii, ajoittain toimii jopa hyvin. Nyt mietityttää, että mitä kannattaisi tehdä, ruiskuttelenko öljyä vai jarrucleaneria vai varonko laittamasta lukkoon mitään ainetta?

Daatta

Moottoriöljyä laitoin joskus Asconan jumittavaan virtalukkoon, kaipa se toimisi Volkkarissakin. Ohuesti avaimeen ja siitä lukkoon, ei se paljon tarvitse. Samalla voi oven lukkopesän herkistellä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mruotz

Tippakannulla 5w40stä olen tuikkassut ja ee oo ongelmia ollut..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

en ole ikinä voidellut ainuttakaan virtalukkopesää eikä ole vastaavia ongelmia ollut.

Jos avaimet pyörii taskuissa päivät pitkät nukan ja muun muhjun seassa niin ei siinä voitelut paljoa auta jos lukkopesä on täynnä nöyhtää, se pitäisi fyysisesti purkaa osiin ja puhdistaa tuosta vierasmateriaalista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Olettakaamme, että Jultsu on oikeassa ja lukkokokonaisuus nyhtää lähes täysi vaikka se pääsääntöisesti normaalilämpöisenä toimii aivan hyvin.Mutta, kun Jultsua uskon enkä aio hommassa luovuttaa,niin voisko Jultsu tai joku muu kertoa hyvin yksityiskohtaisesti, että kuinka putsaan kohteen tarpeeksi siistiksi ? Mitä ja kuinka paljon täytyy purkaa vai voiko kohteen joten putsailla paikoillaan juurikaan kovin paljon purkamatta?

Mikey

Kun kyse on 25+ vuotisesta Golfista, niin voisiko lukon kuluminen olla se paras selittäjä?

Jos öljyät, niin pakkasia parhaiten sietää aseöljy.

Iro

Jos avain on kulunut se voi aiheuttaa ongelmia.
Melko turvallinen "voiteluaine" on grafiitti, sitä saa lyijykynästä tai purkista esim. Pressol.
Näitä kokeilisin itse ensin.

Youtubesta löytyy sitten Lukonpurkuvideoita.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

fixed

Jälkikasvun Octavian virtalukko alkoi olla, niin jäykkä, että alkoi tuntumaan, että avain katkeaa, jos ei jotain keksi. Laitoin WD40:stä muutaman suihkauksen ja paineilmaa perään. Kyllä se ainakin herkistyi ja nykyään toimii mukisematta.

Sepittäjä

Huomenta ! Kiitos vaan jälleen mukavasti tähän saakka myötäeläneille areenalaisille.
En ole vielä kuitenkaan toteuttanut mitään erityistoimenpiteitä, ongelma kyllä pyörii mielessä koko ajan ja jokin toimiva ja menestykseen johtava temppu olis mukava löytää ja toteuttaa.
Muutama kommentti ja mahdollista lisävalaisua tilanteeseen.
Potilashan ei ole sentään 25v-ikäinen, vaan noin 17-vuotias murrosikäinen nuori. Toki avain ja lukkosysteemikin voi silti olla kulunut ja nyhjäinen suttupesä. Tilanne vaikuttaa kuitenkin siltä, että voisi se olla toisinkin, koska avaimet jokainen kolmesta kappaleesta ( 1 kpl paljon käytetty, 2 kpl lähes käyttämättömiä ) toimii itse lukkopesän ja haittalevyjen osalta todella herkästi, kaikki samantuntuisesti ja aivan normaalin tuntuisesti, KUN RATTILUKKO EI OLE LUKITTUNA-tilanteessa. Minkäänlaista  ylimääräistä jäykkyyttä tai nihkeyttä ei tunnu olevan. Olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt autoa niin, että en ole ottanut avainta pois virtalukosta lainkaan eikä minkäänlaisia ongelmia tai nihkeyksiä ole tuntunut olevan. Kaikki on toiminut virtalukon osalta aivan upeasti. Eikös asia ole niin, että jos avain on paikoillaan virtalukossa, niin rattilukon ei pitäisi mennä päälle eli jos ongelma on siinä rattilukon mekanismissa, niin se ei tule tässä tilanteessa esille lainkaan ? Onko tulkintani oikea ? Jos on, niin tässä vaiheessa VAHVA epäilys on, että rattilukon alueella jotain oli kahtena pakkasaamuna jäässä tai rattilukon alueella on jotain rikki tai pahoin kulunut. ( minusta tuntuu,että olen käyttänyt rattilukkoa niin vähän, että rattilukko-osassa saattasi olla vielä  jopa" sisäänajotarvetta "eli ongelma voisi olla niinkin päin.  No, ehkäpä tämä ajatus on liian vilkkaan mielikuvituksen tuottama.Eli väliyhteenvetona : en oikein vahvasti usko siihen,että syy olis avaimissa tai itse lukon " haittalevyjen" alueella, joten uskon,että lukkosylinteri haittoineen on aivan ok edelleenkin.
Paras "tuomiohan " tässä tietenkin olis se,että rattilukon alueella oli tapahtunut jäätyminen, joka poistui sillä,kun puhaltelin kuumailmapuhaltimella jonkin aikaa virtalukkoa kohti........Heräsiköhän nyt jollakin " auttajalla" uusia ajatuksia, mistä tässä todella on kysymys ja miten minun kanttaisi menetellä. Haluan olla varovainen noitten aineittein lukkoon ruiskimisen osalta, koska niin kovin moni on sanonut,että on paljon tapauksia,että kun lukkoon voitelu-tai putsausaineita ruiskittiin, niin lukkosysteemi sanoi lopullisesti yhteistoimintasopimuksen irti ja kieltäytyi toimimasta. Enhän tätä tietenkään haluaisi kokea. Sitä en yhtään epäile,etteikö voitelu olis toiminut niitten kohdalla,jotka ovat niin kertoneet. Uskon vilpittömästi,että kokemukset ovat olleet juuri kerrotunlaisia.Tämän potilaan osalta hoitotoiminpiteet ovat edelleen " hakusessa." Saa kommentoida, kiitos !

Kaapeli64

Tuosta rattilukkohommasta tulee heti mieleen se, että eihän ole vain semmoinen tilanne että renkaat on jotenkin väännätyksessä rattilukkoa vasten ja se on sen takia vaikea saada auki? Tuohan on helppo testata sillä, että sillon kun rattilukko on päällä, voi rattia käännellä ja rattilukon välystä tunnustelemalla etsiä se kohta jolloin rattilukolle ei tule vääntöä. Tuolla kohden sen pitäisi lähtä helposti pois.

Tuonhan ei sinällään pitäisi olla lämpötilariippuvainen asia laisinkaan, mutta jos autoa pysäköidään epätasaiselle alustalle, esimerkiksi lumiselle kadun varteen, niin siellähän voi olla jokin jääkokkare eturenkaan alla joka väännättää renkaita vinoon. Sitten pysäköinnin aikana tilanne voi vielä itsekseen muuttua niin että seuraavalle aamulle siellä onkin väännätystä, mikä hankaloittaa lukon aukaisua.

Tietysti jos auto pysäköidään vaikkapa talliin tasaiselle alustalle renkaat suoraan, niin eihän siellä mitään vääntöä silloin ole. Mutta tuo rattilukon jäykkyys tai totaalinen jumitus väännön alla on tullut ennenkin yllätyksenä ihmisille, niin ajattelin siitä mainita.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Iro - 23.02.24 - klo:20:00Jos avain on kulunut se voi aiheuttaa ongelmia.
Melko turvallinen "voiteluaine" on grafiitti, sitä saa lyijykynästä tai purkista esim. Pressol.
Näitä kokeilisin itse ensin.

Youtubesta löytyy sitten Lukonpurkuvideoita.

Juuri näin  ;)
Erittäin hyvä kuiva voiteluaine. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, tämä toimii.

kuusiokolo

Aivan kuten Kaapeli 64 kirjoitteli saattaisi johtua myöskin siitä , tai öljytty liian paksulla rasvalla joten haitat ei palaudu ( toimi), saatikka että laittaisin paksua moottori öljyä.

Sepittäjä

Tuollaista painetta tai vääntöä rattilukkoa vasten saattoi kyllä olla molemmilla jumiutumiskerroilla. Mitään öljyä tai mitään muutakaan voiteluaineita virtalukkoon ei ole laitettu koskaan.Nyt ajattelin kokeilla tuota lyijykynän grafiittia, kun vaan tietäisin,miten sen käyttämisessä tulisi menetellä? Saattaisiko joku asian tunteva kertoa, miten homma tulee toteuttaa , kiitos?

bassek

Kokeile "värittää" lyijykynällä avainta, muista poistaa mahdolliset kokkareet.
CRCtä käytän itse reistaileviin abloylukkoihin, joskus erehdyin käyttämään lukkosulaa joka pahensi ongelmaa...

Sepittäjä

Viime päivien aikana tekemäni jatkoseurannan puitteissa on tullut esille uusia ilmiöitä. Avain tuntuu sittenkin takertelevan lukkosylinterissä,kun ei enää meinannut millään lähteä liikkumaan ulospäin. Sopivasti niktutellen ja kopistellen sain sen kuitenkin vielä liikkumaan ulospäin. Tämä kai kertonee siitä, että jotain lukkosylinterissä on huonosti,joko kuivuuttaan takertelee, on kulunut tai jopa jotain lohjennut tai taittunut. Lisäksi näyttää tapahtuvan sellaista,että vaikka kaikki on sammutettu mutta avain virtalukossa,niin radio menee itsekseen päälle mutta sammuu,kun virtaavainta tönäsee oikeaan suuntaan ihan kevyesti. Mihin tämä ilmiö viittaa ? Suunnittelin,että ottaisin lukkosylinterin irti, jos sen saa pois purkamatta mitään ja tekemällä sen toimenpiteen, mitä youtubessa näyttävät,että niin kauan kuin avainta voi kääntää, niin kääntää sen oikeaan asentoon ja työntää vaikka paperiklemmarin langan siihen pikkureikään, josta saa sylinterin ulonvedon eston pois estämästä ulosvetoa ja sitten vaan vetää sylinterin ulos. Pitäiskö tästä v.2005 mallin 1,9 tdi,4motion golfista saada lukkosylinteri tuolla tavalla irti vai joutuuko esipurkuhommiin ? Kysyn tässä samalla,että sattuuko jollakin,joka tämän lukee, olemaan toimivaa lukkosylintetiä avaimineen tai mahdollisesti koko lukkorunkoa ylimääräisenä ,kiitos

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy