Bora 1.6 BCB oikkuilee

Aloittaja VW-FP, 05.02.22 - klo:14:13

« edellinen - seuraava »

VW-FP

Elikkäs Bora välillä oikkuilee. Nurkka-ajossa toimii ihan hyvin,mutta pitemmällä matkalla alkaa oireileen, jopa sammuilee ajon aikana ja sytyttelee EPC-valoa ja moottorin vikavaloa. Oireet oikeastaan pahentuneet kaasuläpän puhdistuksen jälkeen. Ennen puhdistusta sytytteli välillä EPC-valoa,mutta pelasi muuten ok. Kaasuläppä ei ollut kovin karstainen ennen puhdistustakaan. Kaasuläpän sopeutin Delphin (autocomin) ohjelmalla.

Vikakoodit tarkistin nyt,jolloin ei enää palanut mitään vikavaloja ja ilmoitti seuraavaa:
-17961 Korkeusanturi/imusajan paine; epäuskottava signaali, katkonainen
-17912 Imuilmajärjestelmä; vuoto havaittu, katkonainen

Tuolla delphin testerillä ei kait voi nollata opittuja arvoja,pelkkä sopeutus. Voiko johtua viat siitä? Itse en oikeen usko että siellä olis oikeasti mitään imuvuotoja.

Voisiko EGR-venttiili aiheuttaa kyseisen vian,vai antaako EGR-venttiilille oman vikakoodin jos ei toimi oikein,vai olisiko muita vinkkejä antaa?



mruotz

Veikkaan että EGR venttiili jysähtänyt auki tai liki auki asentoon. Delphi kiinni ja katsomaan mittalohkon 74 arvoja.

Mitä näyttää min/max/actual arvot? Entä ajossa, miltä näyttää arvot? Kaveri kyytiin ja mittailemaan.

Oireet samat kuin yhdessä AZD potilaassa mikä vei ööliä iha helekutisti ja savutti tuutin täydeltä. Oli EGR aivan koksissa ja jysähtänyt kara auki asentoon. Ajossa kytkin pohjaan ja sammu saman tien. Joskus ei tarvinut edest kytkintä painaa vaan sammu lennossa.

Kiertääkö kone rajoittajalle normaalisti? Ei jysähdä 3-3.5krpm kohdalle?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Täytyypä huomenna koittaa tutkailla lisää ja laitella nuita arvoja näkyviin,jos osaan Delphiä sen verran käyttää  ;D Kone kyllä kiertää muistaakseni normaalisti,öljyä tämä ei ole kyllä syönyt.

Kiitos mruotzille vinkeistä.

mruotz

Mittaile ja laita arvoja tarjolle..tarkista arvot myös ennen käynnistystä.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Voisko olla PCV viallinen?

VW-FP

Minkä arvoja tuolta mittalohko 74 pitäs löytyä,en suoraan sellaista löytänyt. Kyllä tuolta imusarjan ja egr-venttiilin juttuja löytyy,tietäis vaan mitä tarkkailla  ;D

mruotz

Blokki 74 on EGR venttiilin arvot.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Tutkin nuita arvoja. Imusarjanpainetta mietin kun pyörii tyhjäkäynnill 300 Millibaarin tietämillä,millasia kommentteja tuosta? EGR-venttiili suljettu 0.98V ja avoin 3,87V vai sanooko nuo mitään?

mruotz

#8
Tyhjäkäynnin mbaarit ok - itsellä 292-300mbar/708rpm.
EGR on hieman auki ”kiinni” asennossa; pitäisi olla n.0.8x pintaan. Eli venttiili vuotaa hieman.

Kun oli itsellä min. arvo 1.1 ni ei lähtenyt enää käyntiin kuumana.

Ottaisin EGR:n pois, kunnon putsaus karalle ja sille pesälle + sopeutukset päälle.

Ob:ltä hyvä huomio : tarkista sen PCV venttiilin kiinnitys siihen ö-korkkiin. Irtoo helposti. Se pitää olla tiukasti kiinni.

Ota se putki irti moott.kopasta ja paina kasaan pihdeillä, kone käynnissä siis. Onko vaikutusta tyhjäkäyntiin?

Tarkista myös se alipaineletku jarrutehostajalta imusarjaan; onko täysin ehjä? Ota koko letku irti ja tarkista halkeamien osalta kaikkialta.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Täytyypä nuita tutkia seuraavaksi. Mitäs arvoja ajon aikana pitäis löytyä? Jos EGR-venttiiliä alkaa uusimaan niin kannattaako sinne muuta laittaa kuin alkuperäistä?

mruotz

Ajon aikana itsellä 1.x-2.x välillä. Suosittelen laittamaan Pierburgin 503R/T venttiilin. Toki tarvikkeina löytyy alkaen pari kymppiä mutta ne nyt on mitä on.. ”markalla markan osa”.

Eikä noi edes aina sopeudu vaan on dööd sen osalta. Jotkut tarvikkeet taasen toimii suoraan vuoden tai kaks. Alkuperäinen Pierburg tod.näk.koko auton loppu ajan ennen paalia.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Päivitelläämpä vähän. Vaihdoin uuden Pierburgin EGR-venttiilin,mutta vieläkin bora herjailee satunnaisesti tuota imusarjan painetta (17961). Koittanu tutkia nuita muitakin vinkkejä mitä olette laittaneet vaan ei oikeen ole vaikutusta.
Mietin tuota kaasuläpän sopeutusta että onnistuuko se täydellisesti tuolla delphin testerillä vai pitäskö se tehdä VCDS:llä (opittujen arvojen poisto jne...).
Vai mitä tuolle keksisi,auto kyllä toimii muuten hyvin vaikka herjaileekin tuota,jos ei nuita satunnaisia sammumisia lasketa mukaan  ;D

mruotz

Tarkistitko jarrutehostajalta tulevan alipaineletku? Sopeutitko EGR:n? Delphillä onnistuu sopeutus kaasuläpälle.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

EGR sopeutettu ja letkut tarkisteltu.

mruotz

#14
Kuinka korkea on tyhjäkäynti lämpöisenä?

Edit: Opitut arvot pitäisi nollata ja tehdä sopeutukset uudelleen.. ellei niin ole tehty.

Nollaa opitut arvot, kanava 0, tallenna arvo 0.
Kaasuläpän sopeutus, kanava 60.
EGR sopeutus, kanava 74.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Tyhjäkäynti on siinä 730-740 kierroksen tuntumassa ja imusarjan paine oli n.280mbar.  Kävin ajeleen pikku lenkin läppäri kiinni ja ajaessa nuo imusarjan paineet oli 157-982 mbarin välillä,enkä saanut herjoja tauluun.

Delphillähän ei pysty käsittääkseni poistamaan nuita opittuja arvoja,tekee pelkän sopeutuksen kai.

mruotz

Kiekat ok sekä paineet. Myös ajossa olevat. Onpas outoa. Pitäisi logittaa ajossa noita arvoja tiedostoon ja lukea jälkikäteen.. kunnes vikakoodi saadaan talteen. Onnistuukohan Delphillä?

Mitenkäs öljykorkin pcv venttiili? Kiinni kunnolla korkissa JA öljykorkki tiukasti kiinni venakopassa? Ei vuoda?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Minusta tuo pcv-venttiili ja öljykorkki ihan kunnossa. Voiskohan olla yksinkertasesti tuo map-anturi että välillä sekoilee.

fixed

Opitut arvot taitaa nollaantua kun ottaa akun irti pitemmäksi aikaa esim. min. puoli tuntia. Sen jälkeen "kevyt" sopeutus: virrat päälle (ei käynnistetä) min. 30 sek. > virrat pois > käynnistys. Sen jälkeenhän ecu etsiskelee uusia arvoja moottorin kierroksien ja kuormituksen vaihdellessa, kun lähtee ajelemaan. MAP voi olla enemmän tai vähemmän likainen, voihan sitä putsailla esim. maf-cleanerilla ja katsoa tuoko helpotusta tuskaan. PSA vehkeissähän oli aikanaan kovinkin yleistä, että MAP keräsi itseensä "huohotus" öljyjä, ja pakkasten tultua öljy jäykistyi ja map:it alkoi sekoilemaan. Nehän tuli usein kuntoon puhdistuksella ja nurin päin kääntämällä öljytuhnun valuessa pois mapista.

mruotz

Saatko livedataa tiedostoon ajossa kunnes vikakoodi tulee esille?

Voihan sen MAP:n putsata, tod.näk. ihan karstassa. Kahdella pienellä torx ruuvilla kiinni. Varo ettet riko sitä liitoskohtaa, Sieltä lähtee narut myös kampiakselin asentotunnistimelle yms. Ja kun siellä kohdin häärit niin katso irroituksen ja putsauksen jälkeen että pensapaineensäätimen alipaineletku tulee kiinni takas.

Harvoin toi MAP anturi on ihan rikkirikki on mutta kertapa se olis eka..

Vielä voisit tarkistaa imuvuodot kaasuläppäkotelon luota ettei vuotaisi sieltä randomisti.. siellähän on sen kotelon alla se peltinen "washeri" joka saattaa olla huonosti paikallaan. Suihkuttele vettä/bräkleeniä sinne suunnille ja kuullostele koneen käyntiääntä. Muuttuuko? Yhdessä potilaassa oli muovisen imusarjan kolmos ja nelospytyn luona pieni halkeama ja aiheutti randomisti hieman vikakoodeja.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jortsu

Tuliko tollkua boraan? Tytön bcb golffi tekee samaa... Oli puhetta täälläkin palstalla.
Kaasuläppä sopeutus ja uusi egr ei auttanut... Sitten vw tehtiin joku ohjelmointi uusiksi niin hetken pelasi. P1142, p1553, p1504 vikakoodit pyörii taas ja sytyttää moottori vikavalon.
Toimenpiteisiin vielä ei ollut tarvetta kun ajo on ok paitsi joskus pitkillä matkoilla. Seuraavana aamuna taas kuulemma ok. Aattelin seuraavaksi pakosarjaa tutkia ja putsailla. Sitten kait lambdat.... Vaikka ei koodia sinne anna niin saattaa vaikuttaa kuitenkin. Edelleen vinkkejä otetaan avosylin vastaan👍

mruotz

Oletko tarkistanut jarrutehostajalta imusarjan taakse tulevan alipaineletkun? Siis niin että se on kokonaan kädessä ja tarkasti tutkinut ettei vuoda. Pienikin vuoto aiheuttaa ko. koodit. Miten oireilee pitkillä matkoilla?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jortsu

Joo olisi tarkoitus sekin tsekkaa ihan kädessä vääntelemällä.... Vuotoja ei pitäisi olla.Tai näin pari mekaanikkoa sanoi viime kerralla kun laitettiin kaasuläppä ja egr uusi.Nostivat kädet pystyyn ja veloittivat vain osista onneksi. Imuvuodot muistaakseni tsekattiin samalla kun vikakoodit oli samat. Sen jälkeen ei voinut muuta kun viedä vw arvojen säätöön. Jotenkin jäi sellainen maku ja käsitys vw kuitista että eivät tehneet muuta kun sopeutuksen vaikka puhe oli nim raja arvojen nostosta. Auto pelasi hyvin 1-2kk.Sitten alkoi kummittelee moottorihäiriö valo. Ajoon vaikutti vasta pidemmällä 130km matkalla. Alkoi taas nykimään ja huopaa kierrosmittari. Pääsiäisenä pääsen käsiksi golffiin niin otan letkun suurennuslasin alle.
Muuten pikku ajossa pelaa hyvin paitsi heittää moottorivalon tauluun.
Ps. Taisi olla viimeksikin sun kanssa kun asiaa palloteltiin. 😄Iso kiitos ja hatun nosto!!!

mruotz

Itse nyppäisin vielä sen pakosarjan alamutterit auki ja tarkistaisin kennon kunnon.. ei olisi eka kerta kun alkaa se "esikatti" sulamaan pöntössä muodottomaksi. Kone kun on käynnissä niin suihkuttele jarrukliineriä imusarjan eri kohtiin, myös kaasuläppäkotelon kiinnityspisteille, sivuille ja MAP anturin luokse. Vaatii vähän aikaa ja malttia mutta kyllä se vikakohta löytyy.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jortsu

Näin teen👍Kerron havainnot vkl.

Jortsu

No joo ei oikein kerennyt kummemmin katella tytön golffia kun sen että tehostajalta tulevan letkun kävin käsi kopelolla läpi ja ruikin jarru cleaneriä huolella siihen.ehjältä näytti.Käynti ääni oli Ok sillä hetkellä.kaasarin ja map anturin suihkun myös.Ei vaikutusta.Lähteekö koko letkun pää muuten tehostajasta irti vai pitääkö jäädä tynkä kiinni?Näytti että tiukassa on kiinni.enemmän muovi kun kumiletkua.Tytöllä oli tietty kiire kun kävi niin jäi puoli tiehen homma.Lähti ajelemaan mummolaan niin piti kääntyä takasin 30km jälkeen.Taas alkoi nykiminen.Kai tuosta sen huomion voisi vetää että kun moottori lämpenee riittävästi niin alkaa oikuttelu.Olisiko sittenkin pakosarjan sihti sulanut…?ja kun lämpee niin vittuilu alkaa..mietin että Tarviiko koko sihtiä jos käyttää pakoputken irti ja kurkkaa sisään.jos saa niin repii irti koko sihdin,tai mitä jäljellä.Tietty jos ehjä niin Ok.Voi olla pakosarjan pultit aika tiukassa…😂Meinasn jos uuden vaihtaa.

mruotz

Se koko alipaineletku lähtee irti tehostajasta ja imusarjasta. Siihen jää vain semmoinen "kuminen" "tiivisterengas" tehostajan päähän.Jos se pakosarjan"esikatti" on sulaneena niin oireilee hieman eritavalla. Se selvii kun purat 4 mutteria pois ja kurkkaan kennoon. Suihki jo nyt sinne muttereille tärpättiä.. aukee ehkä paremmin.

Tää potilas tarttis nyt saada narun päähän sillä hetkellä kun nykii ja katsoa livedataa antureilta mitä siellä tapahtuu.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VW-FP

Täällähän on näköjään muillakin ongelmia. Meidän potilaaseen en ole nyt oikeastaan tehnyt mitään. Lyhyessä ajossa toiminut ok. Käytiin vähän pidempi lenkki,niin n. 80km jälkeen sytty EPC ja moottorivalo maantienopeudessa hieman kaasua painaessa (mielestäni aikaisemminkin syttyy valot aina sopivasti kiihdyttäessä), jonka jälkeen ei päässyt montaakaan kilometria niin katosi vedot ja auto jäi käymään vaikeaa tyhjäkäyntiä. Auton kun käytti sammuksissa niin niin pelasi taas normaalisti. Vikakoodeja en oo vielä kattonu,mut veikkaan et herjaa imusarjan painetta.

mruotz

Tämäkin potilas tarttis saada narun perään just sillä hetkellä kun hyytyy meno..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

tekki

Marellin ecuja on näistä mennyt jonkun verran. Voi aiheuttaa mitä kummallisempia oireita ajoittain.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy