Webasto ei lähde pakkasella käyntiin

Aloittaja JartsaJ, 11.01.24 - klo:09:11

« edellinen - seuraava »

JartsaJ

Moi!

Osaako kukaan antaa neuvoja mistä johtuu kun webasto ei lähde käyntiin kovemmalla pakkasella?
Webasto on tehdasasennettu vuoden 2011 transporter T5 autoon josta löytyy webastolle kauko-ohjaus.

Kun kytkee kauko-ohjaimella webaston päälle niin webasto lähtee päälle vaan muutaman minutin päästä sammuu.
Monesti webasto koittaa lähteä automaattisesti itse taas hetken päästä päälle vaan sama toistuu uudestaan.

Voiko käyntiinlähtemis ongelma johtua jotenkin siitä kun webasto antaa käskyn lähteä päälle sisätilojen lämmityslaitteelle ja se ei jostakin syystä menekkään perille?
Koskaan tuo hytin lämmityslaite/ puhallin ei ole kerennyt lähteä päälle silloin kun webasto päättää sammua.

Pienemmillä pakkasilla moottorilämmitin toimii moitteetta vaan kun mennään yli 10 asteen niin ongelmat alkaa.
Joskus auto startattu kylmiltään kun webasto ei ole suostunut toimimaan, niin monesti myös tuo sisätilojen lämmityslaite on lähtenyt päälle vasta pidemmän ajon päästä tai joskus ei ollenkaan.

Voiko vika löytyä jostakin sisätilojen lämmityslaitteen releistä tai sulakkeista?
Vikakoodeja kyseinen tapahtuma ei jätä yhtäkään.



Jultsu

vikakoodit oli siis luettu tuolta aux.heater kanavalta vcds:llä tai jollain muulla luotettavalla laitteella, ja sieltä ei löytynyt mitään?

oma 2003 auto (jälkeen asennetulla eberillä) toimi ainakin niin että climatronic heräteltiin henkiin vasta kun jäähynesteet oli saatu lämpenemään kädenlämpöisiksi tjsp., eihän tuossa omasta mielestä mitään järkeä olisi kytkeä sisäpuhallusta heti polton käynnistyttyä päälle jos jäähynesteet on edelleen pakkasen puolella. 


tuo climatronic ei tässä siis herää henkiin ollenkaan kovemmilla pakkasilla jos avaimesta kääntää virrat päälle autoon?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Mahtaako autossa olla oma akku webastolle ja climatronicille? Oireet viittaisi siihen, että em. akku on melkolailla tyhjä.

JartsaJ

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 11.01.24 - klo:09:50Mahtaako autossa olla oma akku webastolle ja climatronicille? Oireet viittaisi siihen, että em. akku on melkolailla tyhjä.

Kyllä, kuskin penkin alta löytyy tuo lisäakku webastolle.

Käyttääkö climatronic myös tuota lisäakkua virran lähteenä webaston ollessa päällä?

Lauhemmilla keleillä kyllä webasto toimii yleensä ongelmitta.

JartsaJ

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.01.24 - klo:09:44vikakoodit oli siis luettu tuolta aux.heater kanavalta vcds:llä tai jollain muulla luotettavalla laitteella, ja sieltä ei löytynyt mitään?

Luettu tuo moduuli erikseen vcds ohjelmistolla ja tehty myös autoscan.
Jotain muita vikakoodeja löytyi mutta ei mitään tähän liittyvää.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.01.24 - klo:09:44oma 2003 auto (jälkeen asennetulla eberillä) toimi ainakin niin että climatronic heräteltiin henkiin vasta kun jäähynesteet oli saatu lämpenemään kädenlämpöisiksi tjsp., eihän tuossa omasta mielestä mitään järkeä olisi kytkeä sisäpuhallusta heti polton käynnistyttyä päälle jos jäähynesteet on edelleen pakkasen puolella. 


tuo climatronic ei tässä siis herää henkiin ollenkaan kovemmilla pakkasilla jos avaimesta kääntää virrat päälle autoon?

Viimeisin kerta auto käynnistetty -25 asteen pakkasella apuvirralla.
Muistaakseni kyllä climatronic heräsi henkiin sen verran että nappeihin ja muualle tuohon ohjausyksikköön syttyi valot mutta ilmaa se ei lähtenyt puhaltamaan ollenkaan.

Tuolloin ajettu myös loppuun 60km ja puhallin ei lähtenyt käyntiin tuona koko aikana.
Ilmeisesti moottorilämmitin toimi kuitenkin ajossa normaalisti kun moottorin lämmöt nousi sinne 90 asteen tienoille.

Mutta, tuo täytynee vielä tilaisuuden tullen tarkastaa herääkö se climatronic henkiin silloin kun ongelma on taas ajankohtainen ja kääntää virrat päälle, jos siitä sitten voi jotain johtopäätöksiä tehdä.

Kuitenkin koko tuona aikana kun webasto koittaa lähteä päälle ja sitten lopulta sammuu niin climatroniciin ei syty mitään valoja nappeihin tai muuallekkaan.

Jultsu

Kuulostaa enempi climan ohjauspaneelin ongelmilta, kyllähän tuon nyt pitäisi toimia ilman webaa täysin normaalisti. Varsinkin jos sanot että kyseessä tehdasasennettu lisälämmitin, eli sinne ei ole maahantuoja tai edellinen omistaja tehnyt mitään omia rele-hyppylanka-virityskytkentöjään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JartsaJ

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.01.24 - klo:16:41Kuulostaa enempi climan ohjauspaneelin ongelmilta, kyllähän tuon nyt pitäisi toimia ilman webaa täysin normaalisti. Varsinkin jos sanot että kyseessä tehdasasennettu lisälämmitin, eli sinne ei ole maahantuoja tai edellinen omistaja tehnyt mitään omia rele-hyppylanka-virityskytkentöjään.

Jep, kyllä se tehdasasennettu mööpeli on...mutta siitä ei ole tietoa olisiko sinne joku tehnyt mitään omia virityksiä...

Joskus auton pyöriessä sisäilmapuhallin on lähtenyt käyntiin sillä kun on kädellä koputellut aluetta vaihdekepin oikealla puolella missä sijaitsee sulakerasia...

Mutta kun lämpötila näyttää vaikuttavan tämän ongelman esille tulemiseen, niin meinaatko että climattonicin ohjaus panelissa ja siellä piirilevyissä olisi mahdollisesti huonoja juotoksia komponenteissa tai muita katkoksia?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: JartsaJ - 11.01.24 - klo:15:46Käyttääkö climatronic myös tuota lisäakkua virran lähteenä webaston ollessa päällä?
Transporterista ei ole tietoa, mutta vastaavan ikäisessä Passatissa myös Climatronic käyttää lisäakkua. Sinänsä järkevää, sillä silloin käynnistysakku ei tyhjene turhaan esilämmityksessä.

Lataa lisäakku täyteen ja katso sitten mitä tapahtuu. Saattaa myös vaatia uuden akun. Lisäakun lataus on hieman huonompi kun välissä on rele ja jonkun verran enemmän piuhaa kuin pääakulla.

trmulti

Lisäakun kumiseen suojukseen napojen kohdalle viillot, ja saat navat sen verran näkyviin, että pääset laittamaan laturin kiinni ilman penkin irrottamista. 

Jultsu

tai motonetistä ctekin pikaliittimellä varustettu johdonpätkä jonka kytkee kakkosakun kenkiin
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JartsaJ

#10
Nyt tuli hieman mittailtua ja lisäakun jännite oli 12.79V.
Mitattu myös konehuoneen akku ja siellä jännite 12.16V ja noin tunnin ovien auki olon jälkeen akulla jännite noin 11.9V...
Auto oli nyt seissyt melkein vuorokauden ja yölläkin pakkasta noin 25 astetta kun nyt tutkimuksien aikana 15 astetta.

Mutta konehuoneen akkuahan ei webasto ja climatronic käytä silloin kun webasto on päällä niin silloinhan tuon akun todella huonolla jännitteellä ei pitäisi olla mitää merkitystä tähän asiaan.

Laitettu webasto päälle ja mitattu heti perään lisäakun jännite joka viimein tasaantui 12.23V...tämä siis webaston ollessa päällä.
Noin 5min päällelaiton jälkeen syttyi climatronicin nappeihin valot.
Muutama min. tästä eteenpäin webasto sammutti taas itsensä...puhallin ei tuona aikana ollut toiminnassa kertaakaan.

Pääsulakerasian alla takana on paikka mistä löytyy releitä ja se tuli purettua ja katsottuakin...releistä vaan hankala saada selvää mihin tarkoitukseen ne nyt oikein ovat kun kuvat on vähän hankala selkoiset jotka etsin "fuseandrelay" sivustolta

Laittaisin tähän kuvan releistä mitä siellä on mutta kuvaa en saa jostakin syystä tähän puhelimella liitettyä...sillä vaan kuva että osaisiko joku neuvoa mikä rele se nyt on mihinkin.
Että voisiko siellä olla nyt rele vika kun tuollahan pitäisi olla puhaltimen releitä myös.


trmulti

Lataa ne akut. 12.3 on ns. tyhjä. Alle 12v ei toimi ollenkaan. Tarkista, lähteekö kiertovesipumppu päälle.

JartsaJ

Lainaus käyttäjältä: trmulti - 14.01.24 - klo:08:56Lataa ne akut. 12.3 on ns. tyhjä. Alle 12v ei toimi ollenkaan. Tarkista, lähteekö kiertovesipumppu päälle.

Missäs tämä kiertovesipumppu sijaitsee?
Liene hankalassakin paikassa ja joutuukohan jotain purkamaan edestä  ::)

JartsaJ

Lainaus käyttäjältä: trmulti - 14.01.24 - klo:08:56Lataa ne akut. 12.3 on ns. tyhjä. Alle 12v ei toimi ollenkaan. Tarkista, lähteekö kiertovesipumppu päälle.

Nyt myös konehuoneen akku ladattu täyteen ja enää ylläpitolataus päällä.

Tosin silloin viimeksi kovalla pakkasella (-25) oli juuri ladattu tuo akku myös täyteen, vaan ei lähtenyt webasto päälle.

Kampiveivi

Lainaus käyttäjältä: JartsaJ - 14.01.24 - klo:15:58Missäs tämä kiertovesipumppu sijaitsee?
Liene hankalassakin paikassa ja joutuukohan jotain purkamaan edestä  ::)

Webaston vesipumppu on siellä auton pohjassa jossa webastokin on, kuskin penkin alla. Luultavasti siitä pitää ottaa se pohjamuovi pois ja siellä ne pitäs näkyä. Helppoa jos pääsee auton alle.   

JartsaJ

Lainaus käyttäjältä: Kampiveivi - 15.01.24 - klo:08:20Webaston vesipumppu on siellä auton pohjassa jossa webastokin on, kuskin penkin alla. Luultavasti siitä pitää ottaa se pohjamuovi pois ja siellä ne pitäs näkyä. Helppoa jos pääsee auton alle.   

Okei, kiitos tiedosta...

seppotaas

VAG-COM tai Auto-Com (2020.23) näyttää tuon Aux lämmittimen source jännitteen joka voi olla eri kuin akun napajännite, webaston ohjaus haistelee tuota "source" jännitettä. T5.1 transportterista löytyi huono liitos tuosta sisä/lämppäri puhaltimen johtoliitoksesta. Oli ottanut jo vähän lämpöä, uusittiin liitos ja ongelmat loppui. Tuossa oli ainoastaan yksi akku normipaikalla konepellin alla.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy