Transporter harkinnassa

Aloittaja JiiPee82, 05.01.24 - klo:10:15

« edellinen - seuraava »

JiiPee82

Aikeissa vaihtaa oma käyttöauto pakettiautoon kun fillareita tulee kuskattua hyvin aktiivisesti. Hintaluokkana noin 15-20k ja alunperin katselin Vivaro B:tä, mutta nyt ehkä kuitenkin kallistuisin transporterin puoleen. Mikään Caddy ei tule kyseeseen kun pitää olla 3 penkkiä ja fillareiden mahtua purkamatta sisälle.

Tulisi siis ihan päivittäiseksi käyttöautoksi ja kilsoja kertyy vuodessa noin 20-25t. Tehoa ei tarvi olla ja varusteistakin riittää lähinnä vakionopeudensäädin. Eli mahdollisimman varmasti ja halvalla paikasta a paikkaan b.

Nuo katsomani transporterit ovat 2.0 koneella ja kyselisinkin onko jotain tyyppivikoja tai kalliita huoltoja, jotka olisi syytä olla teetettynä?

Muitakin kokemuksia ja vinkkejä otan avoimesti vastaan.

trmulti

Minulla multivan, josta viimeinen takapenkki varastossa. Siis 4h+ iso takatila, jossa kulkee veneen polttoaineet ym. Tietysti ympäristörikollinen, josta maksan, mutta vaimoni mukaan niiin mukava. vm 2004 lyhyt malli 124kw, olen vaihtanut egr, tiivistänyt ahtopaineen putket, pallonivelet, iskarien yläpään laakerit + jotain, mitä en muista. Mitarissa oli n.300th, kun tuli ja nyt 430, alan pikkuhiljaa luottamaan. 

Kampiveivi

Eikös noissa 2.0 tdi koneissa ollu jossain vaiheessa sitä egr-jäähdytin ongelmaa? Niissä alkupään koneissa jotka tuli korvaamaan 2,5l vitos koneet joissa oli omat murheensa...
Eli siitä egr-jäähdyttimestä irtosi metallia ja moottori kulu horoksi. Alkoi syömään öljyä. Takuuseen kai vaihtelivat moottoreita ja/tai jäähdyttimiä.
Iskarin yläpäännlaakerit edessä alkaa jumimaan ja paukkumaan, en osaa sanoa kauanko ne kestää mutta kahteen portteriin jotka olen ostanut niin alle vuoteen ovat alkaneet paukkumaan ilmoittaaksen vaihdon tarvetta.
Sellanen käsitys on mulle tullu että ne tehokkaammat tuplaturbo mallit ois herkempiä hajoomaan ja kalliisti kuulema...
Kytkin näissä tuntuu olevan alimitoitettu, tämä korostuu erityisesti nelivetoisessa varsinkin kun moottorissa alakierroksilla vääntö aivan surkeaa. Kytkin alkaa heti käryämään jos haasteellisempi paikka josta pitää liikkelle päästä. 

JiiPee82

Lainaus käyttäjältä: Kampiveivi - 15.01.24 - klo:08:35Eikös noissa 2.0 tdi koneissa ollu jossain vaiheessa sitä egr-jäähdytin ongelmaa? Niissä alkupään koneissa jotka tuli korvaamaan 2,5l vitos koneet joissa oli omat murheensa...
Eli siitä egr-jäähdyttimestä irtosi metallia ja moottori kulu horoksi. Alkoi syömään öljyä. Takuuseen kai vaihtelivat moottoreita ja/tai jäähdyttimiä.
Iskarin yläpäännlaakerit edessä alkaa jumimaan ja paukkumaan, en osaa sanoa kauanko ne kestää mutta kahteen portteriin jotka olen ostanut niin alle vuoteen ovat alkaneet paukkumaan ilmoittaaksen vaihdon tarvetta.
Sellanen käsitys on mulle tullu että ne tehokkaammat tuplaturbo mallit ois herkempiä hajoomaan ja kalliisti kuulema...
Kytkin näissä tuntuu olevan alimitoitettu, tämä korostuu erityisesti nelivetoisessa varsinkin kun moottorissa alakierroksilla vääntö aivan surkeaa. Kytkin alkaa heti käryämään jos haasteellisempi paikka josta pitää liikkelle päästä. 

Mitäköhän vuosimalleja tuo egr ongelma koskee? Itse katsellut noita tehottomampia versioita noin 2016-18 vm ja ajettu jotain 120tkm paikkeilla.

Kampiveivi

Jossain 2010 tienoilla tais 2,5l moottori korvautua 2.0l moottorilla. En ihan tarkkaa vuotta muista. Tälläkin foorumilla on tästä aiemminkin ollu juttua.
Nuo 16-18 vm koneet pitäs jo olla ulkona tuosta murheesta. Mutta onko sitten muuta, vaikea sanoa. Aika huonosti nykyään ihmiset kirjoittelee foorumeille uudehkojen auotojen ongelmista ja vioista. Kirjoitteleeko ne muualle someen? Vai mistä johtuu?
Vanhemmista ne paremmin esille tulee kun ihmiset niitä ite korjailee ja kyselevät neuvoja.


M_M

Lainaus käyttäjältä: JiiPee82 - 23.01.24 - klo:10:08Mitäköhän vuosimalleja tuo egr ongelma koskee?
En tiedä vuosimalleja, mutta käsittääkseni tuo ongelma koski vain 132 kW moottoriversioita. Niissä on käytetty egr-jäähdytintä josta irtoaa sylintereitä hiovaa tavaraa imuilman sekaan. Valitsee siis jonkun pienempitehoisen moottorin niin tuolta ongelmalta pitäisi välttyä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

seppotaas

Itsellä oli Transporter -11 2.0 TDI oliskos ollut 340tkm kun lähti vaihtoon. Ainoa isompi oikea vika oli vetarin hajoaminen. Suosittelen katsomaan noita (T5.1) 09-15 ja 2.0 TDI koneella (ei BiTurbo) jos budjetti ei kestä tuota uudempaa T6 mallia.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

magnahlf

Itsellä ollut T5.1 ja nyt T6 ja molemmat suurimmalla koneella ja aika huolettomat ovat olleet.
T6 mallissa ainoa mitä olen vaihtanut huoltojen ulkopuolella on apulaitehihnat ja rulla mutta meni takuuseen kun ilmastointikompura tiputtaa vedet niiden päälle sen takia kestävyys ei ole paras mahdollinen.
Itsellä on 17 vuosimalli eli voi olla että myöhemissä versioissa on tehty muutoksia.
Suosittelisin tuota 150hv mallia on sopivasti vääntöä ja voi vetää peräkärryä mutta jos on käsivaihteilla se on varman sama mitä T5.1 malli eli sammuu herkästi.
Itsellä on Dsg laatikko ja on toiminut hyvin mutta kun 200tkm täyttyy se on monella laatikonvaihto edessä tai korjaus.
Myös suosittelen jälkikäteen lisäovitiivisteiden laittoa saa tieäänet hieman poistettu.

Itse alustasuojan aina auton ostaessa niin ruoste ei ainakaan itsellä ole ongelma.
Muita vikoja on T5.1-T6.1 malleissa on etupään kolina erityisesti pesun tai kovalla pakkasella kun kääntyy ja on kuuppaista niin keula paukkuu on enemmän ominaisuus kun vika.
Raidetangon päät on osasyy kun kuivuvat mutta ne ovat vielä halpoja vaihtaa.

Perus versiot ovat varustettu aika hunosti eli suosittelen hankkimaan sellaisen missä on tuo monitoiminäyttö ja nahkainen ratti tuon muovisen sijaista.
Ylesesti ovet toimii aika hyvin kunhan saranoita ja ovitoppareita voitelee ja käsijarrulla ei ole ikinä ollut ongelmia verratuuna nähin ranskalasiin ja ford pakuihin mitä tulee töissä käytetty
Jos on varaa myös led ajovalot on hyvä varuste mutta ainostan lähivalot ovat hyvät eli lisävalot on tarpeseen kuten kaikissa muissa pakuissa.
Ford Escort 1.6 Laser vm 89
Mazda Forte 1.8 vm 95
VW Golf IV V6 4-Motion vm 04
VW Transporter T5GP 132kw 4-motion vm 011
VW Transporter T6 150Kw 4-Motion vm17

JiiPee82

Tosiaan noita 2016-18 vuosimallisia katsellut, joten T6 siis ilmeisesti kyseessä. Eikä ole koskaan tarvetta mitään raskasta tai peräkärryä kuljettaa.

Eikös noissa jakohihnan vaihtoväli ole 6 vuotta? Ja onko näissä vielä tuon 2.0 koneen osalta ongelmia vuotavan kampiakselin stefan kanssa?

Onko kaikissa noin uusissa adblue systeemit, vai voiko jonkun tehottomamman version löytää ilman?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy