Transporter T5 2008 ratin asentomittaus

Aloittaja Jalkamies, 04.10.23 - klo:15:56

« edellinen - seuraava »

Jalkamies

Onko kellään tietoa mihin ja miten ratin asentoanturi vaikuttaa?
Nimittäin, itsellä jossain vaiheessa auton ratin ajoasento muuttunut muutaman asteen vasemmalle ja ajossa auto puoltaa vahvasti oikealle.
Vaihdettu sen jälkeen tukivarsi oikealle ja kumit vastaavasti vasemmalle, vaihdettu myös pikkuvikainen napalaakeri oikealle.
Näillä ei vaikutusta. Kotilanka mitaten siirretty näiden jälkeen aurauskulmia siten, että ratti on nyt suorassa ja kulmat kohdallaan.
Ei enää pahemmin vetele ja rattikin ajon aikana suorassa.
Tulee mieleen tuon asentoanturin tehtävä, mikä se on? Voiko se antaa korjausta ohjaustehostimelle vai onko vain ohjaustehostimen kohdalla
joku vuoto tuolla kohdalla?
Passat -07 Vielä hyrskyttää
Transporter -08 näillä näkymillä poistumassa

o.b.

Ohjauskulma-anturia tarvitaan ainakin ajonvakautusjärjestelmässä. ABS/ESP yksikön pitää tietää ratin asento, että se osaa toimia oikein.

Jultsu

Vuotava ohjaustehostin ei aiheuta ohjauskulmien muuttumista, ratin kääntely vaan muuttuisi raskaammaksi.

Jos autossa olevat kiihtyvyysanturit kertovat auton kulkevan luotisuoraan mutta ratin asentoanturi kertoo auton kaartavan vasemmalle, ajonvakautus voi himmata moottorin tehoja ja jarrutella yksittäisiä pyöriä muutamaan otteeseen, ja kun saatava anturidata on tuonkin jälkeen edelleen ristiriitaista, kytketään ajonvakautus kokonaan pois päältä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jalkamies

Entä jos ohausvenniilissä on toispuoleista pientä vuotoa, jolloin se häluaisi kääntää koko ajan hieman "oikealle", eli paineet samoiksi molemmille puolille?
Eli karassa pieni vika määrätyssä kohdassa?
Passat -07 Vielä hyrskyttää
Transporter -08 näillä näkymillä poistumassa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy