Pornstarter T5 2010 abs/luistonesto-ongelma?

Aloittaja panuperkele, 20.09.23 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

panuperkele

Hei!
Lähdin tänään töistä, niin muutaman kilometrin jälkeen syttyi abs:n ja luistoneston merkkivalot. Ei muita oireita. Puolivälissä kotimatkaa pysähdyin kaupalle ja kaupasta tultuani jatkoin normaalisti matkaa. En muista paloivatko valot juuri silloin mutta luultavasti kyllä. Huomioin pian, että auto hieman nykii, ihan kuin polttoaineen saannissa olisi ollut ongelmia. Pian sen jälkeen luistonesto meni päälle eli vauhti putosi reippaaseen kävelyvauhtiin. Sammutin auton bussipysäkille ja käynnistin uudestaan. Oire jatkui mutta hetken päästä veto palasi ja meno jatkui vaikka valot paloivatkin. Tesitimielessä pysähdyin uudestaan ja sammutin ja käynnistin ja lähdin liikkeelle. Taas sama, luistonesto päällä, auto vauhdista sammuksiin ja käyntiin ja taas mentiin normaalisti. Tein kotiin päästyäni pienen koeajolenkin, niin oire toistuu.

Muuta en ahkeran googlaamisen seurauksena löytänyt kuin kulahtanut pyöränlaakeri, mutta onko kellään mitään muuta ideaa, mikä vika voi olla kyseessä?

panuperkele

Päivitys: Nappasin oikean takapyörän abs:n johdon irti niin jarruttelu loppui, mutta uusi oire ilmaantui. Lähivalot ei toimi, pitkät kyllä. Ei kai noilla nyt pitäisi olla mitään yhteyttä keskenään? Sulakkeet ehjät.
Saatana pitäisi olla tarpeeksi vanha auto ilman mitään hienouksia tai niin uusi, ettei murheita olisi.

hojaleht

Vikakoodit kannattaisi lukea ihan oikealla VCDS.llä niin voisi ruveta löytymään syitä ongelmiin.

Tutun T5 bussista korjattiin ABS valon sytyttänyt vika uusimalla johdotus jostain vasemman takapyörän takaa verhoilun alta. Siellä oli liitoskohta löysännyt ja piti  vain yhdistää piuhat uudestaan.

Tämä saattaa olla "suomi" verhoiltujen T5 mallien ominaisuus... :-)

Yleensä jos autossa on useampia sähkövikoja yhtäaikaa niin käyttäisin kaikki sulakkeet yksitellen irti, mittaisin ne ehjäksi ja pukkaisin paikalleen. Sitten akun maa ja plus johdon kireys ja jännitemittaus kylmänä ja käynnissä. Voisi olla joku johto löysällä tms. ja näin syksyilmoilla kosteus & lämpötilavaihtelut tekee sitten sen että ongelma pahenee.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

panuperkele

No akun jännitteen katsoin ensimmäisenä (12,4V), käynnissä ollessa jotain 14+.

Minä en luota enää testereihin. Vituiksi on mennyt molemmat kerrat kun niitä on uskonut. (Rellu ja Toyota)

panuperkele

Oli sitten molemmat H7:t entiset, mutta vaihtamalla parani, kuten yleensäkin. Liekö sattumaa en tiedä. No nyt on kuitenkin aamulla töihin lähtiessä lähivalot taas käytössä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy