Volkswagen antaa potkut lähes koko ohjelmistoyksikkönsä johdolle. Uutislinkki

Aloittaja tex-, 09.05.23 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

TDiih

Aika kauan meni. Ehdottomasti oikea ratkaisu, tosin tämä saattaa olla samalla märkä rätti nykyisten klonksujen omistajille. Kursiin ei vaikuttanut juuri mitenkään.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

#2
Ensin lähti softadivisjoonan johtaja, sitten lähti koko firman toimitusjohtaja ja jos nyt lähtee vielä divisjoonan ylin johto, niin aika hyvin ovi käy. Jos siksi, koska tämähän on vielä toistaiseksi vahvistamaton tieto. Perinnevalmistajien piti monien mielestä mennä heittämällä Teslan ohi, mutta Volkkarilla on vieläkin jopa softan tekeminen opettelussa. Ongelmat ovat itse asiassa eskaloituneet jo varsin massiivisiksi. Ensimmäiset ID:t tulivat markkinoille myöhässä ja keskeneräisinä. Monien muiden mallien ja jopa elintärkeän uuden pohjalevyn markkinoille tulo on viivästynyt tuntuvasti. Tähän ei varmastikaan Wolfsburgissa olla totuttu.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.05.23 - klo:05:50
Ensin lähti softadivisjoonan johtaja, sitten lähti koko firman toimitusjohtaja ja jos nyt lähtee vielä divisjoonan ylin johto, niin aika hyvin ovi käy. Jos siksi, koska tämähän on vielä toistaiseksi vahvistamaton tieto. Perinnevalmistajien piti monien mielestä mennä heittämällä Teslan ohi, mutta Volkkarilla on vieläkin jopa softan tekeminen opettelussa. Ongelmat ovat itse asiassa eskaloituneet jo varsin massiivisiksi. Ensimmäiset ID:t tulivat markkinoille myöhässä ja keskeneräisinä. Monien muiden mallien ja jopa elintärkeän uuden pohjalevyn markkinoille tulo on viivästynyt tuntuvasti. Tähän ei varmastikaan Wolfsburgissa olla totuttu.


Jos haluaa unohtaa ID-sarjan ohjelmiston puutteet (joka lähinnä tarkoittaa akun lämmitystä 3.1 osastosta eteenpäin) tai hidastelun, suosittelen liittymistä Facebookin Model 3 -osastolle. Siellä tulee äkkiä selväksi, mitä "within specs" todella tarkottaa.

dwntime

#4
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 10.05.23 - klo:21:35

Jos haluaa unohtaa ID-sarjan ohjelmiston puutteet (joka lähinnä tarkoittaa akun lämmitystä 3.1 osastosta eteenpäin) tai hidastelun, suosittelen liittymistä Facebookin Model 3 -osastolle. Siellä tulee äkkiä selväksi, mitä "within specs" todella tarkottaa.

Ei varmaan tarvii. Volkkarin sekoilua kun tässä seurannut niin kyllä se within specs sopii tähänkin aivan täysin.

Nämä kaksi ääripäätä Tesla ja VW kyllä kuvastaa todella hyvin sitä mikä erityisesti VW:n tekemisissä on pielessä.

Tesla pyrkii koko ajan vähentämään HW riippuvuuksia autoissaan ja tekemään softalla kaiken sen mitä sillä pystyy tekemään. Välillä tulee huteja ja kuvitellaan liikaa softan kykyihin ja otetaan takaisin, mutta se on sitä agilea nääs.

VW taasen rakentaa autojaan HW first mentaliteetilla ja se on yksi iso syy miksi tällä hetkellä softan tekeminen ja erityisesti OTA päivitettävyys takkuaa. Softasta tulee todella kompleksista erilaisten HW variaatioiden takia.

Esimerkkinä vaikkapa telematiikkayksikkö. Teslalla on yksi HW ja se konfigroidaan softalla maakohtaiseksi. VW:n tapa tehdä tämä on hankkia oma HW variantti jokaisella maanosalle, ja vieläpä eri toimittajilta. Eurooppaan Harman, Aasiaan LG/joku muu aasialainen valmistaja, jenkkeihin myös joko Harmanilta tai sitten joltain paikalliselta valmistajalta sopiva kampe.
Tuossa on jo kolme erilaista komponenttia joille pitää jokaiselle tehdä omaa koodia ja tuki softaan. Tämä kun kerrotaan autoissa olevien moduulien määrällä niin aletaan puhumaan 3 numeroisesta määrästä erilaisia variantteja.

SDV eli Software Defined Vehicle ei kyllä VW:n tapauksessa oikein toteudu mitenkään. Vanhat autoteollisuuden patruunat näkevät edelleen auton valmistuksen HW näkövinkkelistä. Niin kauan kun tuollainen ajatusmaailma siellä on, uudistuminen on aika vaikeaa.

Siksi on hyvin helppo ymmärtää miksi uudistavat varsinkin johtoa nyt rankalla otteella.
Ja edelleen, softan pitää tukea jokaista varianttia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 10.05.23 - klo:21:35

Jos haluaa unohtaa ID-sarjan ohjelmiston puutteet (joka lähinnä tarkoittaa akun lämmitystä 3.1 osastosta eteenpäin) tai hidastelun, suosittelen liittymistä Facebookin Model 3 -osastolle. Siellä tulee äkkiä selväksi, mitä "within specs" todella tarkottaa.

Se, että verrokiksi pitää ottaa uuden pienen valmistajan ensimmäinen massoille tarkoitettu malli, kuvaa tosiaan hyvin Volkkarin kriisin syvyyttä. Ovatko muuten mallit, joita ei saada edes valmistettua "within specs"?

Turbokiisseli

Pakko kompata dwntimea. Sähköautoissa tuntuu, että on kaksi koulukuntaa:
1.) Perinteiset valmistajat, jotka eivät kysy riittävän monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä käynnistysnappi KIA:ssa, polttispohjaisuus, sähköjen rakentaminen monen ohjainlaitteen varaan, yms.
2.) Valmistajia, lähinnä Tesla, jotka kysyvät liian monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä hanskalokeron kahvan poisto, kaikki kosketusnäytön taakse, tutkien poisto, yms.

Näistä kun löytää sen kultaisen keskitien niin saadaan aikaan ainakin itseä miellyttävä ratkaisu jostain VW:n ja Teslan väliltä. Ehkä sitten seuraava generaatio alkaa olla sellainen, jolla saan perusteltua itselleni Bornin päivityksen.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.05.23 - klo:09:23
Pakko kompata dwntimea. Sähköautoissa tuntuu, että on kaksi koulukuntaa:
1.) Perinteiset valmistajat, jotka eivät kysy riittävän monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä käynnistysnappi KIA:ssa, polttispohjaisuus, sähköjen rakentaminen monen ohjainlaitteen varaan, yms.
2.) Valmistajia, lähinnä Tesla, jotka kysyvät liian monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä hanskalokeron kahvan poisto, kaikki kosketusnäytön taakse, tutkien poisto, yms.

Näistä kun löytää sen kultaisen keskitien niin saadaan aikaan ainakin itseä miellyttävä ratkaisu jostain VW:n ja Teslan väliltä. Ehkä sitten seuraava generaatio alkaa olla sellainen, jolla saan perusteltua itselleni Bornin päivityksen.

Yksi iso tekijä on se, että Tesla on tuoreella ajattelulla saanut virtaviivaistettua valmistusta. Vähän veikkaan, että muut voivat ainoastaan seurata tätä polkua tai oikeastaan pitäisi kiriä Teslan ohi. Volkkarillakin piti olla uusi pohjalevy ja uudenlainen tehdas korjaamassa tätä ongelmaa jo 2026, mutta tämäkin projekti on nyt viivästynyt. Isot linjat hakevat uomiaan. Toivottavasti saavat pakettinsa kasaan ja homman rullaamaan. Kiinalaisetkin kärkkyvät jo Euroopan markkinoilla valmiina viemään markkinaosuuksia niiltä, jotka eivät kykyne uusiutumaan.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.05.23 - klo:09:23
Pakko kompata dwntimea. Sähköautoissa tuntuu, että on kaksi koulukuntaa:
1.) Perinteiset valmistajat, jotka eivät kysy riittävän monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä käynnistysnappi KIA:ssa, polttispohjaisuus, sähköjen rakentaminen monen ohjainlaitteen varaan, yms.
2.) Valmistajia, lähinnä Tesla, jotka kysyvät liian monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä hanskalokeron kahvan poisto, kaikki kosketusnäytön taakse, tutkien poisto, yms.

Erittäin hyvin kiteytetty ja täysin samaa mieltä. Taas harmittaa kun ei foorumisofta anna mahdollisuutta peukuttaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy