Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 26.10.19 - klo:12:22
Meillä on kahdessa Golfissa nykyaikaiset (?) bensa- ja dieselmoottorit. Dieselin hajua en ole vielä haistanut kertaakaan, ehkä pakkasilla sitten? Bensa puolestaan tuoksuu joskus kylmällä koneella, liittynee katalysaattorin lämmittämiseen tms.? Ja tämä siis auton ulkopuolella, sisään ei hajua ole tullut kertaakaan. Bensakone käy silkinpehmeästi, dieseli ronksuttaa hieman mutta se on silti valovuoden edellä pumppareiden sepelimyllyfiilistä.
Dieselin pakokaasut haisevat mielestäni järkyttävälle, ja toki tankkauksessa saa olla hajuaisti todella huono jollei dieseliä haista. Bensan sepelimyllyfiilistä en tunnista, mielestäni juurikin diesel kuulostaa paljon enemmän kivimyllyltä.

a_jaba

Jaa että bensa ei haise millekkään tankatessa? Taitaa jollain olla vähän suurempaa vikaa nenäonteloissa  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.10.19 - klo:13:00
Jaa että bensa ei haise millekkään tankatessa? Taitaa jollain olla vähän suurempaa vikaa nenäonteloissa  ;D
Huoh... En ole sanonut etteikö bensa haisisi, vaan puhuin dieselin hajusta ja totesin, että diesel haisee mielestäni järkyttävälle. Bensan tuoksu on miellyttävämpi ja bensan pakokaasut eivät haise kamalalle kuten dieselin.
Sähköauto ei taas haise millekään  ;)

ile

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.10.19 - klo:12:47
Huomaan ;D Bensakoneen hyvä puoli on myös se, ettei sen takia tarvitse tehdä lisävaimennuksia.

Omien konsernin vehkeiden kanssa yhdessäkään se vaimennuksen puute ja melutaso ei ole mitenkään kriittinen moottorin suhteen (on keulalla ollut bensa tai diesel) vaan rengasmelun ja tietyn jyrinän tulemisen läpi.

Ja jos dieselissä olisi fylliä vakiona enemmän niin sen parempi - sehän samalla toimii yleisenä eristäjänä paremmin. Isoin ero on eri korien/mallien suhteen melussa kuin saman korimallin sisällä, jos kone vaihtuu.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.10.19 - klo:12:50
tankkauksessa saa olla hajuaisti todella huono jollei dieseliä haista

Käyppäs ihan huviksesi nuuhkasemassa siitä Nesteen MyDieselin pistoolista ja voit yllättyä melkoisesti ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.10.19 - klo:10:14
Eikä tarvitse huudattaa/kierrättää, että jotain tapahtuu 😉
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.10.19 - klo:23:48
Iso diesel on paras moottori, vääntää muuallakin kuin mahassa. ;D
Erot bensan dieselin välillä tuosaa ovat pieniä. Bensa vääntää paremmin jo ennen kuin ahdi herää ja dieselissä on hieman suurempi maksimivääntö. Isoin ero on siinä, että bensan kierrosalue on laajempi. Isot moottorit vääntävät kyllä molemmilla polttoaineilla. Sähkömoottori on kuitenkin omassa luokassaan molempiin noihin verrattuna. Sähköllä ajaesaa ei tarvitse odotella väännön syntyä eikä moottorin kierroksilla ole mitään väliä, kun ie tarvitse melusta tai tärinästä kärsiä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.10.19 - klo:15:04
Erot bensan dieselin välillä tuosaa ovat pieniä. Bensa vääntää paremmin jo ennen kuin ahdi herää ja dieselissä on hieman suurempi maksimivääntö. Isoin ero on siinä, että bensan kierrosalue on laajempi. Isot moottorit vääntävät kyllä molemmilla polttoaineilla. Sähkömoottori on kuitenkin omassa luokassaan molempiin noihin verrattuna. Sähköllä ajaesaa ei tarvitse odotella väännön syntyä eikä moottorin kierroksilla ole mitään väliä, kun ie tarvitse melusta tai tärinästä kärsiä.

Eron huomaakin sitten hankintahinnassa ja auton rangessa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.10.19 - klo:14:35
Ei huomaa mitään eroa kun käyttää kertakäyttöhanskoja maksaa Tokmannilla 1 eur. /100 kpl.
Muutenkin on hygienistä käyttää nuita hanskoja varsinkin räkäsinä aikoina, säästyy flunssalta.
Miten nämä kertakäyttöhanskat liittyi dieselin hajuun, vai vedätkö nuo hanskat naamasi päälle?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.10.19 - klo:14:05
Käyppäs ihan huviksesi nuuhkasemassa siitä Nesteen MyDieselin pistoolista ja voit yllättyä melkoisesti ;D
Paljon mahdollista, että eri laatuja löytyy. Mutta suurin osa dieseleistä ja niiden pakokaasuista, joita olen nähnyt tai haistanut, haisevat mielestäni pahalle.  :-\

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.10.19 - klo:15:04
Erot bensan dieselin välillä tuosaa ovat pieniä. Bensa vääntää paremmin jo ennen kuin ahdi herää ja dieselissä on hieman suurempi maksimivääntö. Isoin ero on siinä, että bensan kierrosalue on laajempi. Isot moottorit vääntävät kyllä molemmilla polttoaineilla. Sähkömoottori on kuitenkin omassa luokassaan molempiin noihin verrattuna. Sähköllä ajaesaa ei tarvitse odotella väännön syntyä eikä moottorin kierroksilla ole mitään väliä, kun ie tarvitse melusta tai tärinästä kärsiä.
Jos nyt isoista dieseleistä puhutaan (eikä nelipyttyisistä mehumaijoista), niin eipä VAG:ltakaan taida löytyä yhtään bensakonetta, joka vääntää sen 800Nm, mitä tuo 4,1-litrainen V8? Nykyiset, vähintään 8-loviset tomaatit pitää kyllä huolen siitä, että ollaan ns. alueella koko ajan.

Edit: eiku RS6 pääsee suht samoihin. Mut sitten on hepojakin jo tarpeeks...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

passo_s

Hajuton MyDiesel minusta on. Eniten miellyttää että webastoa käytettäessä ei MyDiesel käryä nenään kuten perinteinen diesel polttoaine.Webasto kun jonnekin etulokasuojan tienoille pakokaasunsa käryyttää niin ne on aamuisin autolle mennessä heti nenässä.

Tässä vanhaa tarinaa
https://www.ksml.fi/teemat/autot/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4ss%C3%A4-myyntiin-tullut-Neste-MY-diesel-on-t%C3%A4ytt%C3%A4-roskaa/1281006

Geoman

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.10.19 - klo:15:04
Erot bensan dieselin välillä tuosaa ovat pieniä. Bensa vääntää paremmin jo ennen kuin ahdi herää ja dieselissä on hieman suurempi maksimivääntö. Isoin ero on siinä, että bensan kierrosalue on laajempi. Isot moottorit vääntävät kyllä molemmilla polttoaineilla. Sähkömoottori on kuitenkin omassa luokassaan molempiin noihin verrattuna. Sähköllä ajaesaa ei tarvitse odotella väännön syntyä eikä moottorin kierroksilla ole mitään väliä, kun ie tarvitse melusta tai tärinästä kärsiä.
Kuitenkin sähköauton vääntö on liikkeelle lähdettäessä niin heikko, että sähköautoissa ei ole vetokoukkua. Jotta tämä ongelma saataisiin pois pitäisi olla momentin muunnin tai vastaava.

9987

Bensakin käryää aika paljon, työpöydällä bensainen rätti niin kärpäset häviää nopeasti ikkunasta, itsekään ei viihdy jos ei tuuleta tilaa. Diesel ei haittaa ollenkaan.

Mutta on onhan diesel ylivoimainen polttomoottoriksi sen hyötysuhteen takia. Pienistä generaattoreista, traktoreihin ja muihin koneisiin.

Myös moottori kestää enemmän käyttöä ja yksinkertaisempi, poislukien nykyiset bmw h-auto dieselit.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.10.19 - klo:15:49
Paljon mahdollista, että eri laatuja löytyy. Mutta suurin osa dieseleistä ja niiden pakokaasuista, joita olen nähnyt tai haistanut, haisevat mielestäni pahalle.  :-\

Se on todella noloa jäädä nuuhkimaan dieselin hajuja 😂 
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Diesel haihtuu huonosti ja haisee pitkään. Bensa taas haihtuu nopeasti. Sen huomaa tuon löpön haihtumisen siinä, kun työvaatteille tai hanskoille roiskahtaa joskus, niin haisee pitkään. Pesuun tai roskiin joutuu laittamaan monesti työvermeitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 26.10.19 - klo:16:04
Kuitenkin sähköauton vääntö on liikkeelle lähdettäessä niin heikko, että sähköautoissa ei ole vetokoukkua. Jotta tämä ongelma saataisiin pois pitäisi olla momentin muunnin tai vastaava.
Jaa. Tesla X voimansiirrossa lienee sitten jotain spessuu :)
https://youtu.be/7xFDR-aEOpk

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.10.19 - klo:15:57
Jos nyt isoista dieseleistä puhutaan (eikä nelipyttyisistä mehumaijoista), niin eipä VAG:ltakaan taida löytyä yhtään bensakonetta, joka vääntää sen 800Nm, mitä tuo 4,1-litrainen V8? Nykyiset, vähintään 8-loviset tomaatit pitää kyllä huolen siitä, että ollaan ns. alueella koko ajan.

Edit: eiku RS6 pääsee suht samoihin. Mut sitten on hepojakin jo tarpeeks...

VAG:tä ei ole nykyisin, mutta sillä konsernilla, johon viitannet, löytyy kyllä henkilöautomalleista bensaa polttavia moottoreita ainakin 1600 Nm vääntöihin asti.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 26.10.19 - klo:16:39
Jaa. Tesla X voimansiirrossa lienee sitten jotain spessuu :)
https://youtu.be/7xFDR-aEOpk
Työn yhtälö on W=mgh ja (m=massa, g=maan vetovoiman kiihtyvyys h= korkeusero) jos korkeusero on nolla (0) ei tuollainen koe paljoa vetovoimaa vaadi.  Tilanne on eri jos kaltevuus on 10 %. Kyseessä on vain pyörän laakerien kitka ja renkaiden vierintävastus. Jos on lievä alamäki niin tuo kone liikkuu itsestään.

Tesla ei ole suoriutunut vetokokeesta, joka oikeuttaisi perävaunun kytkemisen autoon Euroopassa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 26.10.19 - klo:18:37
Työn yhtälö on W=mgh ja (m=massa, g=maan vetovoiman kiihtyvyys h= korkeusero) jos korkeusero on nolla (0) ei tuollainen koe paljoa vetovoimaa vaadi.  Tilanne on eri jos kaltevuus on 10 %. Kyseessä on vain pyörän laakerien kitka ja renkaiden vierintävastus. Jos on lievä alamäki niin tuo kone liikkuu itsestään.

Tesla ei ole suoriutunut vetokokeesta, joka oikeuttaisi perävaunun kytkemisen autoon Euroopassa.

Potentiaalienergian laskeminen on lentokentällä turhaa, mutta kyllä vierintävastus noilla massoilla on jo ihan tuntuva. Volkkarihan laittoi aikoinaan tonneja lisämassaa ja V10 Touaregiin, kun sillä vedettiin Jumboa.

Tesla MX:n omistajan käsikirjassa suurimmaksi sallituksi perävaunun massaksi mainitaan 2250 kiloa. Mistä kokeesta puhut?


paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.10.19 - klo:17:18
VAG:tä ei ole nykyisin, mutta sillä konsernilla, johon viitannet, löytyy kyllä henkilöautomalleista bensaa polttavia moottoreita ainakin 1600 Nm vääntöihin asti.
Oho. Mihin henkilöautoon tommosia lukemia saa?

Ja tosiaan, viittasin Volsuun, Audiin ja Skodaan.

Ja uudet VW Dieselit tuottaa jo yli 400hv ja oliko se 900Nm. Ei siinä nyt bensakoneilla ole asiaa samoille apajille.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.10.19 - klo:20:10
Oho. Mihin henkilöautoon tommosia lukemia saa?

Ja tosiaan, viittasin Volsuun, Audiin ja Skodaan.

Ja uudet VW Dieselit tuottaa jo yli 400hv ja oliko se 900Nm. Ei siinä nyt bensakoneilla ole asiaa samoille apajille.

Bugatti
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.10.19 - klo:16:23
Se on todella noloa jäädä nuuhkimaan dieselin hajuja 😂
Noloa?  :-* Oletko 13-vuotias ja ottaa noin koville kun joku ei pidä diesel-koneista?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.10.19 - klo:20:58
Noloa?  :-* Oletko 13-vuotias ja ottaa noin koville kun joku ei pidä diesel-koneista?

Mitä mieltä olit omista argumenteistä mistä kaikki lähti?

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 25.10.19 - klo:19:48
Pelkästään jo hajun ja äänen perusteella diesel ei ole minulle vaihtoehto.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

paimentolainen

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.10.19 - klo:21:06
"Henkilöauto"?
Tuo on yksi niistä valmistajista, jotka tekevät vain tuohon ajoneuvoluokkaan meneviä autoja.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.10.19 - klo:21:01
Mitä mieltä olit omista argumenteistä mistä kaikki lähti?
Kun ääni ja haju ei sinulle kelpaa syyksi , niin mikä olisi mielestäsi tarpeeksi hyvä syy?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.10.19 - klo:21:16
Jos et ymmärrä niin kertakäyttöhanskat voi laittaa kätösiin. Sinä voit varmaankin vetää ne vaikka päähäsi. Laita kärsä peukalon kohdalle.
Ei haise kädet disulle eikä bensalle kun käyttää kertakäyttöhanskoja.
Lisäksi välttyy persettä kaivelevien pasilleilta tankkauspistoolilla. Selvisikö ajatukse idis? ;D
OK, bensa-autoissa en ole tarvinnut hanskoja eikä kädet ole haisseet bensalle. Dieselin pakokaasuihin tosin nuo kertakäyttöhanskatkaan ei auta.

paimentolainen

Nykyaikaisen dieselin pakokaasut ei haise juuri miltään. Pitää mennä kontalleen putken eteen, jos hajuja haluaa haistella. Miksi siitä nyt pitää vääntää?

Tankkaushaitat kyllä tunnistan/tunnustan. Siksi hanskat. Big deal.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.10.19 - klo:22:49
Nykyaikaisen dieselin pakokaasut ei haise juuri miltään. Pitää mennä kontalleen putken eteen, jos hajuja haluaa haistella. Miksi siitä nyt pitää vääntää?

Tankkaushaitat kyllä tunnistan/tunnustan. Siksi hanskat. Big deal.
Täällä kaikesta tehdään elämää isompaa draamaa. Itse vain totesin ettei diesel ole näiden takia minun vaihtoehtoni. Jos muut sen valitsevat, niin en estä.
Tosin mielestäni nykyaikaisen, tai ainakin tämän vuosikymmenen, dieselin pakokaasut edelleen haisevat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy