Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.10.18 - klo:08:07
Jos meinaat tuota x1 niin varmasti tulisi halvemmaksi bensalla.

Edit: hienosti dieselin aika ohi kun ilmaisjakelulehden uusien autojen esittelyissä lähes kaikki dieseleitä :o ;D

Diesel x1 kuluttaa vähintään 2,5 litraa sadalla vähemmän kuin bensa, eli n. 4 euroa sadalla säästää kun ajaa dieselillä. 10000 km ajosuoritteeella säästö on noin 400 euroa mikä kumoaa dieselveron. Sen jälkeen diesel tulee halvemmaksi. 😀😀

vasara

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.10.18 - klo:08:31
Joopa, sama homma jos katselee käytettyjä autoja, vaikkapa nelivetoa. Valtaosa on dieseleitä, tämä tulee vaikuttamaan käytettyjen autojen kaupassa veilä pitkään. Dieseleiden osuus yuontiautotoista on myös huomattava (73%). Keskimääräinen ikä kuusi vuotta, noilla ajellaan (ja saastutetaan) vielä pitkään.
...
Ihmiset ostaa sitä mihin kynnet riittää & missä pienin vero. Suomessa on tuon mainitun 'saastuttamisen' & veron määrän mittariksi valikoitunut co2 päästöt ja ne on dieseleissä pienemmät. Isompaan autoon ja nelivetoihin mentäessä co2 ero & veron määrä bensa-autoihin kasvaa.
Co2 lukema ei nyt sitten taida olla oikea verotuksen mittari, jos kerran dieselin pienemmällä co2 lukemalla 'saastutetaan' enemmän, kuin bensan suuremmalla?
Kuitenkin samaan aikaan globaalisti co2 päästöistä ollaan huolissaan.

Jos saastuttamisen määrä on oikea verottamisen mitta, niin pitäisikö co2 päästöjen lisäksi mukana olla hiukkaspäästöt => veroprosentti .. ja tätä veroprosenttia sovelletaan auton käyttöön, eikä ostamiseen.
Ajettujen kilometrien seuranta sai taannoin sometuomioistuimelta täystyrmäyksen. Jos tämä edustaa kansan mielipiteitä laajemminkin, niin siitä voisi päätellä, että suomalaisia ei autoilun todellinen saastuttaminen juurikaan kiinnosta?

th

#1862
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.10.18 - klo:08:41
No tuo WLTP-muutos tulee vain yhä ruokkimaan tätä kehitystä, sillä se käytetty tuontipeli menee yhä wanhojen NEDC-verojen mukaan (auton ensirek. on tapahtunut ennen 1.9.2018) eikä WLTP:llä, joka nimenomaan rankaisee mm. juuri nelikkoja = nelikkojen myynti uusina tulee romahtamaan ja siksi niitä ei juuri ole tarjolla ns. suomi-autoina käytettyjen markkinoillakaan = jos käytetyn nelikon haluaa, se on silloin about pakko tuoda ulkomailta tänne ja näin näiden kohdalla tuo himoittu kaluston tuoreutuminen hidastuu :-\

Saisi aika helvetinmoinen hinnannousu tulla, että tästä lähtisi uutta etuvetoa ostamaan. Takaveto voisi tietyssä tilanteessa, esim. sähköisenä mennä, mutta mieluummin bussilla, kun etuvedolla. Ei tuo WLTP muutos nyt niin iso ole, että haluaisi kaikesta ajamisen ilosta luopua. Sitäpaitsi tuskin siihen välirahaan juurikaan muutosta tulee. Aina se on sen ~20ke, kun uuden auton vaihtaa.

Mitä dieselin kuolemiseen tulee, niin pienet moottorit kuolevat heti ja isommat varmasti jollain aikavälillä kyllä, mutta tuskin tämä nykyinenkään viimeiseksi diesel kuljettimeksi tulee jäämään. Seuraava steppi dieselistä tulee olemaan luultavasti sitten bensa hybrid tai täysi sähkö riippuen milloin ne tulevat järkevin mallein nelivetoisina n. 60ke hintaluokkaan. Tuon dieselin eloisuuden suomessa näkee hyvin, kun hakee vaikka audin A4, A6 ja bemarin 300- ja 500-sarjan 1v ikäisiä vaihtoautoja, niin moniko on diesel? Voin kertoa, että suurin osa. Muutama hinnat alkaen etu- tai takavetoinen malli saattaa olla bensalla, mutta muutoin diesel dominoi.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Daatta

Jos valtiovalta yrittää ohjata kulutusta verotuksella niin lähtökohtaisesti pieleen menee. CO2 ei ole myrkyllinen kaasu, typen oksidit sensijaan ovat jo pieninä pitoisuuksina.

WLTP vaikutti yllättävän vähän hintoihin, joidenkin suuripäästöisten (bensa) autojen hinnat jopa laskivat. Mustang lienee tästä paras esimerkki. VAG ei ole vielä julkaissut WLTP hintoja kaikille nelivedoille, lopullinen vaikutus jää nähtäväksi. Itse toivon että Seatilta tulee neliveto sähköauto 2-3 vuoden sisään, olen valmis siirtymään täyssähköön.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 26.10.18 - klo:08:48
Diesel x1 kuluttaa vähintään 2,5 litraa sadalla vähemmän kuin bensa, eli n. 4 euroa sadalla säästää kun ajaa dieselillä. 10000 km ajosuoritteeella säästö on noin 400 euroa mikä kumoaa dieselveron. Sen jälkeen diesel tulee halvemmaksi. 😀😀

Eikö x1 saa sillä 1.5 koneella?(edit saa, yhdistetty kulutus 5,3l/100km)Todella taloudellinen, oli sijaisautona 218i enkä saanu siinä polttoainetta kulumaan ja range jotai tuhannen luokkaa tyyliin  :D Disun yhdistetty kulutus 2.8?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tapanixxx

Itselläni on x1 e84 eli vähän vanhempi auto. Näistä uudemmista en tiedä 😀😀

Hidalgo

#1866
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 26.10.18 - klo:08:48
Diesel x1 kuluttaa vähintään 2,5 litraa sadalla vähemmän kuin bensa, eli n. 4 euroa sadalla säästää kun ajaa dieselillä. 10000 km ajosuoritteeella säästö on noin 400 euroa mikä kumoaa dieselveron. Sen jälkeen diesel tulee halvemmaksi. 😀😀

Tosin, ainakin valmistajan mukaan x1:en kulutuserot bensan ja dieselin välillä on lähempänä yhtä litraa/100km.

ile

Lainaus käyttäjältä: th - 26.10.18 - klo:10:08
Saisi aika helvetinmoinen hinnannousu tulla, että tästä lähtisi uutta etuvetoa ostamaan. Takaveto voisi tietyssä tilanteessa, esim. sähköisenä mennä, mutta mieluummin bussilla, kun etuvedolla. Ei tuo WLTP muutos nyt niin iso ole, että haluaisi kaikesta ajamisen ilosta luopua. Sitäpaitsi tuskin siihen välirahaan juurikaan muutosta tulee. Aina se on sen ~20ke, kun uuden auton vaihtaa.

Mitä dieselin kuolemiseen tulee, niin pienet moottorit kuolevat heti ja isommat varmasti jollain aikavälillä kyllä, mutta tuskin tämä nykyinenkään viimeiseksi diesel kuljettimeksi tulee jäämään. Seuraava steppi dieselistä tulee olemaan luultavasti sitten bensa hybrid tai täysi sähkö riippuen milloin ne tulevat järkevin mallein nelivetoisina n. 60ke hintaluokkaan.

Pl. Takavetokommentin osalta, täysin samalla kannalla. Ehkä ”helvetinmoinen hinnannousu” olisi luokkaa 5k+ kun joutuisi oikeasti miettimään, että ei helevetti..

Zego

ACEA: Kaikki uudet dieselit läpäisivät päästökokeet tien päällä − "Lopetetaan mustamaalaaminen"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/83d7aadd-d133-3757-923b-ebec90e823d0

Oktaavi

Ja laitetaan jatkoksi tähän: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hs-yha-useampi-suomalainen-ajaa-dieselautolla-vaikka-myyntitilastot-vaittavat-painvastaista-tasta-on-kyse/7151034#gs.1xIQ9jM

Dieseleiden myynti romahtanut kotimaassa, mutta ulkomailta tuoduista autoista valtaosa disukoita.

TDiih

Oliko nyt niin, että Euro 6d-TEMP autojen saasteenestolaitteet toimivat uutena vielä -7C asteessa? Yritin tuosta löytää jargonia, mutta löytyi kovin huonosti.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Daatta

Nopealla googlettelulla ei löydy mainintaa lämpötilarajoista. Jos päästöt saavutetaan AdBlue-liuoksella niin sehän ei pakkasta kestä. Säiliössä on lämmitin, mutta pakkasraja tullee vastaan aika äkkiä. Lisäksi vanhemmat autot annostelevat Adblueta hyvin säästeliäästi, jotta säiliö riittäisi pidemmälle.

Onneksi AdBlue ei ole ongelma käytettynä maahantuotavissa, keskimäärin 9 vuotta vanhoissa dieseleissä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ohikulkija

AdBlue näyttäisi jäätyvän ilman lämmitystä -11 asteessa.
https://www.neste.fi/artikkeli/adblue-urealiuos

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 06.11.18 - klo:13:16
Onneksi AdBlue ei ole ongelma käytettynä maahantuotavissa, keskimäärin 9 vuotta vanhoissa dieseleissä...

No eipä se AdBlue ole ongelma tuossa minunkaan nykyisessä disussa, vaikka "pari" vuotta tuoreempi onkin ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

hansolo

Aika hämmästyttävää, kun katselee hintoja tolpilla. Ensin oli melkein yhtä kallista kuin 95E, sitten näin muutaman tolpan samaan hintaista ja eilen Nesteen kylmäasemalla näin ensimmäistä kertaa, että dieselin litrahinta oli 1 sentin kalliimpaa kuin 95E. Ihme, kun ei ole enempää revitty otsikoita aiheesta. Dieseliin on tullut tietenkin talvilaatulisä, mutta silti aika erikoista.

Sinällänsä sattui hyvään saumaan auton vaihto loppukesästä, kun nykyinen on bensa ja erimerkkinenkin. Dieseli tietenkin pärjäilee vielä pienemmän kulutuksen ansiosta.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

TTO

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 09.11.18 - klo:09:59
Aika hämmästyttävää, kun katselee hintoja tolpilla. Ensin oli melkein yhtä kallista kuin 95E, sitten näin muutaman tolpan samaan hintaista ja eilen Nesteen kylmäasemalla näin ensimmäistä kertaa, että dieselin litrahinta oli 1 sentin kalliimpaa kuin 95E. Ihme, kun ei ole enempää revitty otsikoita aiheesta. Dieseliin on tullut tietenkin talvilaatulisä, mutta silti aika erikoista.

Sinällänsä sattui hyvään saumaan auton vaihto loppukesästä, kun nykyinen on bensa ja erimerkkinenkin. Dieseli tietenkin pärjäilee vielä pienemmän kulutuksen ansiosta.
Jotain otsikkoa.  ;)
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005893397.html

Hidalgo

Talvidiesel, hinta, saasteet ja kulutus nousee. Henkilöautoissa diesel on turha.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.11.18 - klo:19:39
Henkilöautoissa diesel on turha.

Vaan joissain automalleissa se on yhä se ainokainen vaihtoehto esim. riittävien vetomassojen vuoksi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.11.18 - klo:19:47
Vaan joissain automalleissa se on yhä se ainokainen vaihtoehto esim. riittävien vetomassojen vuoksi 8)
Siinä tapauksessa kannattaa Nissan vaihtaa toiseen merkkiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.11.18 - klo:19:39
Talvidiesel, hinta, saasteet ja kulutus nousee. Henkilöautoissa diesel on turha.

HöpöHöpö.

Tämä on myös moni Suomalainen autonostaja huomannut. Mä ajelen tyytyväisesti dieselillä pääsääntöisesti kuten viimeiset yli 10 vuotta  ;D.

Sitten kun rupeaa tulemaan monipuolisemmin TEHOKKAITA nelivetoisia farkku kaasuautoja harkitsen asiaa toisen kerran.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ttiikeri

Pitäisikö  luoda uusi keskustelu  "bensiinin aika on ohi". Tai näinhän se on ollut jo pitkään esim BMW 5, mersun e sarjoissa sekä audi a6 ssa ja monissa nelivetoisissa painavissa autoissa.....  Kaikki maat jotka aikovat kieltää dieselin esim Tanska aikovat kieltää samaan aikaan myös bensiinimoottorit.... laitettaisko tällainen palsta pystyyn?
Audi A4 1.8 TFSI

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 09.11.18 - klo:21:32
Pitäisikö  luoda uusi keskustelu  "bensiinin aika on ohi". Tai näinhän se on ollut jo pitkään esim BMW 5, mersun e sarjoissa sekä audi a6 ssa ja monissa nelivetoisissa painavissa autoissa.....  Kaikki maat jotka aikovat kieltää dieselin esim Tanska aikovat kieltää samaan aikaan myös bensiinimoottorit.... laitettaisko tällainen palsta pystyyn?
Ihan vapaasti. Mutta kyllä esim vitossarjan tehokkaimmat mallit ovat bensakoneita. Ja nelivetoja.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.11.18 - klo:21:46
Ihan vapaasti. Mutta kyllä esim vitossarjan tehokkaimmat mallit ovat bensakoneita. Ja nelivetoja.

Totta, mutta ensirekisteröinneissä diesel dominoi täysin noissa autoluokissa
Audi A4 1.8 TFSI

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 09.11.18 - klo:21:47
Totta, mutta ensirekisteröinneissä diesel dominoi täysin noissa autoluokissa
Kiva  ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 09.11.18 - klo:21:32
Pitäisikö  luoda uusi keskustelu  "bensiinin aika on ohi". Tai näinhän se on ollut jo pitkään esim BMW 5, mersun e sarjoissa sekä audi a6 ssa ja monissa nelivetoisissa painavissa autoissa.....  Kaikki maat jotka aikovat kieltää dieselin esim Tanska aikovat kieltää samaan aikaan myös bensiinimoottorit.... laitettaisko tällainen palsta pystyyn?
Ei se noi ole koskaan ollut. Hyvin suurella osalla merkkinoista diesel ei ole koskaan ollut paskan vertaa suosittu. Samoin Tanskan mallin yleistäminen on puhdasta potaskaa.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.18 - klo:22:06
Ei se noi ole koskaan ollut. Hyvin suurella osalla merkkinoista diesel ei ole koskaan ollut paskan vertaa suosittu. Samoin Tanskan mallin yleistäminen on puhdasta potaskaa.
ö

Bensiini on kuoleva teknologia ..... ei siitä mihinkään pääse
Audi A4 1.8 TFSI

jt

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 06.11.18 - klo:13:16
Nopealla googlettelulla ei löydy mainintaa lämpötilarajoista. Jos päästöt saavutetaan AdBlue-liuoksella niin sehän ei pakkasta kestä. Säiliössä on lämmitin, mutta pakkasraja tullee vastaan aika äkkiä. Lisäksi vanhemmat autot annostelevat Adblueta hyvin säästeliäästi, jotta säiliö riittäisi pidemmälle.
Tuosta oli muistaakseni joskus artikkelia jossakin lehdessä (olikohan TM) että AdBlue järjestelmä kovemmilla pakkasilla vaatii sen parikymmentä minuuttia että lämpenee riittävästi. Joten kyllä sieltä taitaa paremmillakin dieseleillä hieman tuprahtaa edelleenkin kylmänä kunnes lämpiää. Noissa TM:n talvitesteissä on muuten ollut ihan käsittämättämän suuria eroja kylmäkäynnistyspäästöissä, toisesta pukkaa jo ihan näkyvää savua (lue: hiukkasia), siinä missä parhaat eivät romahda samalla lailla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.11.18 - klo:21:14
Siinä tapauksessa kannattaa Nissan vaihtaa toiseen merkkiin.

No jos hakusessa on min. 1800kg vetävä uusi henkilöauto edes jonkinlaisella tavaratilalla, autossa istutaan korkealla ja jakkaroissa on nahkapinta, niin luetteleppas ne muut mahdolliset vaihtoehdot ja laita hintajärjestykseen, mikä onkaan se edullisin. Aivan, melko lyhkänen lista ja valitsemani malli keikkuu siellä kärkipaikalla, eikös. Ja kun listaan lisätään LED-ajovalot, 360-kamerat, lämmitettävä tuulilasi... niin aina vaan vankemmin se vaaka kääntyy juurikin valitsemaani lopputulokseen ko. varustetasolla - ja vielä ei edes puhuttu auton nelivetoisuudesta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

”Harvinainen käänne bensapumpuilla: Dieselin hinta meni bensan ohi " Asiantuntijan mukaan tilanne voi jäädä pysyväksi”

https://yle.fi/uutiset/3-10500810?origin=rss

Ilmiö uhkaa jäädä pysyväksi, koska yhä suurempi osa raakaöljystä tulee liuskeöljystä, joka sisältää kevyempiä hiilivetyjä kuin perinteinen raakaöljy.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.11.18 - klo:11:21
”Harvinainen käänne bensapumpuilla: Dieselin hinta meni bensan ohi " Asiantuntijan mukaan tilanne voi jäädä pysyväksi”

https://yle.fi/uutiset/3-10500810?origin=rss

Ilmiö uhkaa jäädä pysyväksi, koska yhä suurempi osa raakaöljystä tulee liuskeöljystä, joka sisältää kevyempiä hiilivetyjä kuin perinteinen raakaöljy.

Tuskin jää kalliimmaksi, liuskeöljyä on tuotettu jo vuosia joten miksi tilanne olisi nyt yhtäkkiä oleellisesti muuttunut. Polttoainevaroja pumpattiin Usassa kesää vasten täyteen ja kulutus ei ollutkaan niin isoa. Nyt puretaan varastoja. Tuottajat sopeuttavat tuotantonsa kysyntään pitkällä aikavälillä, muuten menee business alta, ts tuotantokuluja ei pystytä kattamaan.

  Osa mittareista polttoaine.net mukaan myy dieseliä edelleen halvemmalla kuin bensaa.... 
Audi A4 1.8 TFSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy