Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

vasara

^Paljon ehkä, mutta ajatuksen järkevyyttä voi tiedustella vaikkapa keskustan liike-elämältä.. toisaalta laitamien rismat ja kitymarketit voisi tuosta innostua.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.03.18 - klo:17:36
Herrasmies ei hehkuta.

Eikös se herrasmies nimenomaan ensin lämmittele kunnolla, hittaasti ja naatinnolla ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Jultsu

Herrasmiehen kotona hehkuu putket punaisena ja musta seiskatuumainen pyörii levylautasella.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

V-O

Viidenkymmenenkolmen sivunko jälkeen _jo nyt_ on Dieselin aika ohi  ;D

Nooooo, ans meän kattoo mitä meän perneri ja pipilä vielä aikaan saa  :'( Veronmaksajat me maksetaan noidenkin mokailut ja toilailut...

passo_s

ACCT eli ammoniakki ruiskutus pelastaa diesel moottorit.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 23.03.18 - klo:22:56
ACCT eli ammoniakki ruiskutus pelastaa diesel moottorit.

Tuo SCR:n lisälaitehan siis vain höyrystää sen AdBlue-nesteen pakokaasujen lämmöllä ja siten SCR saa valmista höyryä sen normaalin suutinruiskutuksen pisaroiden sijaan => SCR:n toiminta tehostuu jopa hieman viileämmissäkin olosuhteissa ja näin NOx leikkaantuu jopa 98% 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Arcca

Kun kävin eilen tankkaamassa diesel autoni, sain aika selvän vahvistuksen epäilyilleni kaasuautojen epäkäytännöllisyydestä.

Tullessani paikalle, oli siellä jo toisella puolella puuhastelemassa täti E Mercedes kaasuversion kanssa, ja kun hän oli maksuautomaatin kanssa saanut asian selväksi, minä syötin korttini sisään. Tankkasin 60 litraa ja täti sai suunnilleen samassa ajassa kaasut tungettua mersuun. Kun poistuin paikalta huomasin, että täti siirsi autoa 3 metriä eteenpäin, meni uudelleen maksuautomaatille alkaakseen diesel/bensapuolen tankkaamisoperaation. Sinne jäi puslaamaan kun minä olen jo kaukana.

Ei hemmetti, olen niin mukavuudenhaluinen etten moista viitsisi talvipakkasessa jatkuvasti tehdä, tai kaasupuolen jatkuvaa tankkaamista joka toinen päivä, oli sitten jonkin verran halvempaa tai ei.

Veikkaan kaasu-autojen häipyvän katukuvasta nopeammin kuin dieselautojen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 24.03.18 - klo:12:10
Ei hemmetti, olen niin mukavuudenhaluinen etten moista viitsisi talvipakkasessa jatkuvasti tehdä, tai kaasupuolen jatkuvaa tankkaamista joka toinen päivä, oli sitten jonkin verran halvempaa tai ei.

No seuraavaksi pulataan sen pakkasessa jäykistyneen lataus-touvin kanssa joka ainut päivä, kenties jopa useammankin kerran päivässä jos pitää kotona, työpaikalla, kaupassa... aina ladata lisää rangea autoon että päästään varmasti myös perille saakka mihin ikinä ollaankin menossa ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.03.18 - klo:13:03
No seuraavaksi pulataan sen pakkasessa jäykistyneen lataus-touvin kanssa joka ainut päivä, kenties jopa useammankin kerran päivässä jos pitää kotona, työpaikalla, kaupassa... aina ladata lisää rangea autoon että päästään varmasti myös perille saakka mihin ikinä ollaankin menossa ;D
Ennakkoluulojen ja pelkojen hälventämiseksi pakko kertoa omia kokemuksiani. GTE on pelannut tosi hyvin läpi tämän talven, joka talvisuudellaan kelpaa testaamaan talviominaisuudet. Sähkötekniikka ei hyydy, vaan päinvastoin pelaa oikein hyvin kylmässä. Talvella olen nyt ladannut kahteen kertaan päivässä, kun se menee samalla vaivalla esilämmityksen kanssa, vaikka yksikin kerta riittäisi. Kesällä riittäisi lataaminen joka toinen päivä, mutta akun käyttöä latauksen rajoilla välttääksenimlataan kesällä kerran päivässä. Ei ole iso ongelma tökätä latauspistoketta illalla autoon kiinni ja aamulla irroittaa. Näin toimien tämän talven pakkaset menivät bensankulutuksella 0,3 l/100km lasit aina kirkkaana liikkeelle lähtiessä. Päivämatkat ovat olleet 20-60 kilometriä. Työmatkaa kertyy 15 kilometriä suuntaansa, joka on se tyypillisin päivämatka.

Seuraava GTE pidentää sähköistä käyttösädettä 40 prosenttia, joka kasvattaa voimakkaasti sitä ryhmää, jonka päivän normaalit ajot taittuvat yhdellä latauksella. Jos lataa myös työpaikalla, niin vuodessa kommutoi jo paljon pelkällä sähköllä.

Dieselman

Ei kyllä kuulosta mitenkään houkuttavalta tuon latauskaapelin kanssa puljaaminen, vieläpä kahdesti päivässä. Sitten kun sähköllä pääsee sen 800km yhdellä latauksella, voin vakavasti harkita dieselistä luopuvani.

Työkaveri vannoi syksyllä sähköauton ja sen tuomien säästöjen perään. Nyt on kolmesti tullut taksilla töihin, kun on unohtanut laittaa roikkaan yöksi.

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: Dieselman - 24.03.18 - klo:13:55
Ei kyllä kuulosta mitenkään houkuttavalta tuon latauskaapelin kanssa puljaaminen, vieläpä kahdesti päivässä.
Joo. Ja mieti, että sen lisäksi joutuu vielä puljaamaan tankkausletkunkin kanssa, vieläpä kahden tai kolmen kuukauden välein...
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 24.03.18 - klo:12:10
Kun kävin eilen tankkaamassa diesel autoni, sain aika selvän vahvistuksen epäilyilleni kaasuautojen epäkäytännöllisyydestä.

Tullessani paikalle, oli siellä jo toisella puolella puuhastelemassa täti E Mercedes kaasuversion kanssa, ja kun hän oli maksuautomaatin kanssa saanut asian selväksi, minä syötin korttini sisään. Tankkasin 60 litraa ja täti sai suunnilleen samassa ajassa kaasut tungettua mersuun. Kun poistuin paikalta huomasin, että täti siirsi autoa 3 metriä eteenpäin, meni uudelleen maksuautomaatille alkaakseen diesel/bensapuolen tankkaamisoperaation. Sinne jäi puslaamaan kun minä olen jo kaukana.

Ei hemmetti, olen niin mukavuudenhaluinen etten moista viitsisi talvipakkasessa jatkuvasti tehdä, tai kaasupuolen jatkuvaa tankkaamista joka toinen päivä, oli sitten jonkin verran halvempaa tai ei.

Veikkaan kaasu-autojen häipyvän katukuvasta nopeammin kuin dieselautojen.
No, veikkauksesi on aika varmasti väärä. Toki tosiaan sähköautot ottavat paikan kaikilta polttomoottorivehkeiltä, mutta siirtymävaiheessa kaasu on monellakin tavalla aika hyvä juttu.

Mitä mukavuudenhaluun tulee, kaasutankkausta voi mennä ihan rauhassa odottelemaan sinne auton sisälle lämpimään räntäsateen sijasta, nestemäisilläkin toki mahdollista mutta vaatii vähän soveltamista. Toki arjessa se bensatankkikin tarvitsee pari kertaa vuodessa täyttää.

Siinä ajassa kun olet sitten saanut jollain ihmeen konstilla tupaöljyn hajun liotettua pois käsistäsi (onneksi on hanskojakin olemassa, ilman ei dieseliä pysty tankkaamaan) voi ympäristöteon tehnyt kaasuautoilija juoda vaikka kahvia kanttiinin puolella. Puhumattakaan siitä happihyppelystä mikä on tarpeen hiukkasloukun poltosta lähtevästä kärystä toipumiseen silloin tällöin..

Oman ex-dieselin A4 B8 tankki oli noin 60 litraa, ja valon tuntumassa ainetta meni tankkiin noin 50 litraa. Tällä ajoi 650-800km, ja kaasulla jatkossa noin 400km eli toki visiittejä asemalle tulee tiheämmin siinä missä vastaavalla bensa-autollakin tulisi. Tarvittaessa bensan ja kaasun yhdistelmällä mennään sitten se 1400km Octavian tapauksessa.

Tämä keskustelu on aikalailla samaa mitä käydään omistusasujien / rommaususkovaisten välillä. Kupla natisee liitoksissaan mutta sen kenellä on omat rahat kiinni häviävässä hevosessa iskee melko kova tarve esittää vasta-argumentteja.

Jos tosiaan Ruotsi toteuttaa 4 vuoden siirtymällä kaupunkeihin vyöhykkeet, Saksan kuvioista puhumattakaan, voi varmaan jokainen olla yhtä mieltä dieselkaluston haluttavuudesta / hintakehityksestä? Aivan sama mikä Euro-luokitus autosta löytyy, dieselistä tulee massoille mörkö ja soppa on osittain tarpeettomastikin valmis.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Enhancer

Sillä lailla... http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201803262200837536_oa.shtml

Ei muuta kuin auto myyntiin vielä kun siitä jotain saa, Kamuxilla lienee ainakin organisaatio kunnossa dumpata nuo halvalla Suomeen ja sen tietää mitä myös täällä hinnoille silloin tapahtuu.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

HiTecci

#1573
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.03.18 - klo:15:12
Ei muuta kuin auto myyntiin vielä kun siitä jotain saa, Kamuxilla lienee ainakin organisaatio kunnossa dumpata nuo halvalla Suomeen ja sen tietää mitä myös täällä hinnoille silloin tapahtuu.

Toki "varoitus" voi olla ihan ajankohtainenkin, ellei sitten jo askeleen jopa myöhässäkin, mikäli jollakulla sattuu tuo auton vaihto olemaan just nyt ajankohtainen. Itselläni se ei ole vielä moneen, moneen vuoteen, joten nou hätä ja tuolla Renaultin disulla ajelen varmasti vielä "kieltolain" voimaantulon jälkeenkin useita vuosia. Sitä paitsi nuo kiellothan eivät (vielä?) koske näitä Euro6-tason laitteita lainkaan, joten siltäkin kantilta itselläni ei ole aihetta mihinkään hötkyilyyn 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Ruotsin miljözonet ovat jo nyt voimassa, tosin vain raskaille ajoneuvoille. Nyt tuleva luokittelu (2020->) on myös henkilöautoille ja on kolmiportainen, alla kahden korkeimman tason (minimi)vaatimukset (täyssähkö/vety käy kaikkiin):
Zone 2 - 1/2020 - 6/2022:
-Diesel, bensa, kaasu, E85, hybridit: EU5
Zone 2 - 7/2022 ->
-Diesel,dieselhybrid: EU6
-Bensa, bensahybrid, Kaasu, E85: EU5
Zone 3:
-Sähkö, vety tai kaasu EU6.

Eli vuoteen 2022 saakka saa ajaa Zone2:lle vielä EU5-dieselillä, eli vaikkapa näillä "päästö-optimointi" koneilla. Sen sijaan Zone 3:lle ei ole asiaa dieselillä, bensalla tai sähköhybridilläkään, sinne kelpaa vain sähkö, vety tai kaasu EU6.

Isoin muutos tässä on minusta tuo Zone3:n vaatimusten tiukkuus, sinne ei ajele yksikään pääasiallisesti nestemäisillä polttoaineilla kulkeva vekotin. Ja deadlineen on aikaa alle 2 vuotta.  Tuolta löytyy hyvä summary miljözoneista: https://www.aftonbladet.se/bil/a/a2yrqO/sa-blir-nya-miljozonerna.
Markkinavaikutus; dieselien hinta on tullut alas 12% syksystä ja tarjonta lisääntynyt: https://www.aftonbladet.se/bil/a/m6y7A0/prisras-pa-begagnade-dieselbilar
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sambolo

#1575
Lainaus käyttäjältä: jt - 27.03.18 - klo:01:04
Ruotsin miljözonet ovat jo nyt voimassa, tosin vain raskaille ajoneuvoille. Nyt tuleva luokittelu (2020->) on myös henkilöautoille ja on kolmiportainen, alla kahden korkeimman tason (minimi)vaatimukset (täyssähkö/vety käy kaikkiin):
Zone 2 - 1/2020 - 6/2022:
-Diesel, bensa, kaasu, E85, hybridit: EU5
Zone 2 - 7/2022 ->
-Diesel,dieselhybrid: EU6
-Bensa, bensahybrid, Kaasu, E85: EU5
Zone 3:
-Sähkö, vety tai kaasu EU6.

Eli vuoteen 2022 saakka saa ajaa Zone2:lle vielä EU5-dieselillä, eli vaikkapa näillä "päästö-optimointi" koneilla. Sen sijaan Zone 3:lle ei ole asiaa dieselillä, bensalla tai sähköhybridilläkään, sinne kelpaa vain sähkö, vety tai kaasu EU6.

Isoin muutos tässä on minusta tuo Zone3:n vaatimusten tiukkuus, sinne ei ajele yksikään pääasiallisesti nestemäisillä polttoaineilla kulkeva vekotin. Ja deadlineen on aikaa alle 2 vuotta.  Tuolta löytyy hyvä summary miljözoneista: https://www.aftonbladet.se/bil/a/a2yrqO/sa-blir-nya-miljozonerna.
Markkinavaikutus; dieselien hinta on tullut alas 12% syksystä ja tarjonta lisääntynyt: https://www.aftonbladet.se/bil/a/m6y7A0/prisras-pa-begagnade-dieselbilar
Onko se nyt päätetty? Mulla on huono ruotsi mutta olin ymmärtävinäni että kyse oli vasta ehdotuksesta.  Iltiksen uutisessa oli näin.


”Ruotsin ympäristöministeriö on ilmoittanut, että vuodesta 2020 lähtien kaupungit voivat perustaa ympäristövyöhykkeillä, joilla voidaan kieltää dieselautojen käyttö aivan uusimpia EU6-päästöluokituksen mukaisia autoja lukuunottamatta.”

”Kyse on samasta kuin Saksassa: nyt kunnilla on mahdollisuus rajoittaa Euro 5 tai vanhempien liikkumista rajatuilla alueilla. Kukaan ei ole vielä rajoittanut sitä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.03.18 - klo:07:53
”Kyse on samasta kuin Saksassa: nyt kunnilla on mahdollisuus rajoittaa Euro 5 tai vanhempien liikkumista rajatuilla alueilla. Kukaan ei ole vielä rajoittanut sitä.

Tuohan toimii kuin kotimainen autoverotus. Jostain lähtee liikkeelle huhuja että veroa saatetaan laskea ja eikös auton ostajat iske perseensä penkkiin justiinsa ja autokauppa stoppaa siihen. No nyt vastaavasti joku kaupunki saattaa rajoittaa dieseleillä ajoa, niin eroonhan noista ronksuttimista pitää päästä asap ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.03.18 - klo:15:12
Sillä lailla... http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201803262200837536_oa.shtml

Ei muuta kuin auto myyntiin vielä kun siitä jotain saa, Kamuxilla lienee ainakin organisaatio kunnossa dumpata nuo halvalla Suomeen ja sen tietää mitä myös täällä hinnoille silloin tapahtuu.
Tuohan koskee ruotsissakin vain eu5 ja vanhempia.. ja eu6 ollut dieselautoissa normina jo vuosikausia.
Niin eli mitä tässä nyt tapahtuu vanhoille dieselautoille Ruotsissa.. ja Suomessa jos Kamux dumppaa niitä karmean määrän tänne.. no ne halpenee.. ja niinhän sitä vanhoille autonlintoille tuppaa käymään joka tapauksessa. Jos jollakulla on koko omaisuus "sijoitettuna" vanhaan disukkaan ja nyt pelkää "kurssilaskua", niin sitten ymmärrän paniikin ;D

Geoman

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.03.18 - klo:07:53
Onko se nyt päätetty? Mulla on huono ruotsi mutta olin ymmärtävinäni että kyse oli vasta ehdotuksesta.  Iltiksen uutisessa oli näin.


”Ruotsin ympäristöministeriö on ilmoittanut, että vuodesta 2020 lähtien kaupungit voivat perustaa ympäristövyöhykkeillä, joilla voidaan kieltää dieselautojen käyttö aivan uusimpia EU6-päästöluokituksen mukaisia autoja lukuunottamatta.”

”Kyse on samasta kuin Saksassa: nyt kunnilla on mahdollisuus rajoittaa Euro 5 tai vanhempien liikkumista rajatuilla alueilla. Kukaan ei ole vielä rajoittanut sitä.
Voidaanko tämä teksti tulkita siten, että halutessaan kaupunki voi sallia Euro 5 mukaisten dieselien käytön, mutta kieltää sitä vanhemmat? Vai pitääkö kiellettyyn ryhmään sisällyttää myös Euro 5?


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.18 - klo:09:37
Tuohan koskee ruotsissakin vain eu5 ja vanhempia.. ja eu6 ollut dieselautoissa normina jo vuosikausia.
Niin eli mitä tässä nyt tapahtuu vanhoille dieselautoille Ruotsissa.. ja Suomessa jos Kamux dumppaa niitä karmean määrän tänne.. no ne halpenee.. ja niinhän sitä vanhoille autonlintoille tuppaa käymään joka tapauksessa. Jos jollakulla on koko omaisuus "sijoitettuna" vanhaan disukkaan ja nyt pelkää "kurssilaskua", niin sitten ymmärrän paniikin ;D
Lähdepä pitämään katugallupia naftapumpulle, ja kysymään perheenäideiltä onko tää sun diesel euro 5 vai euro 6? Vastaus on diesel, eli ihan sama mikä euro-luokka niin isolle massalle dieselistä tulee mörkö. Hyvä pointti sinulla sinällään, -14 eteenpäin kalusto on pitkälti Euro 6 -luokiteltua. Monessa asiassa vaan tuppaa menemään lapsi pesuveden mukana, kun massat lähtevät liikkeelle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Mr Vice

Mielenkiintoinen arvuuttelu ja spekulointi täällä(kin) meneillään... Mutta kuten monesti muissakin "projekteissa", alkuhämmennyksen ja savun laskeutumisen jälkeen havaitaan että aivan turhaan vouhkattiin ja älämölöttiin.

En sano etteikö kehityksen pitäisi mennä eteenpäin, niin tekniikassa kuin ympäristöasioissakin, mutta se tyyli jolla asioita uhkakuvineen nostetaan esiin vähän arveluttaa. Tuntuu siltä että ihan yleisesti pyritään luomaan välitön "maailmanlopun" uhkakuva: ellet juuri tässä ja nyt luovu dieselistäsi niin hukka meidät kaikki perii. Ovatko ihmiset tosiaan niin massasieluja että lähtevät sankoin joukoin toimivia ja kalliilla rahalla hankittuja tuoreehkoja dieseleitään vaihtamaan patteriautoihin tai näihin päästöhuijausbensapattereihin. Tätä nähtävästi vallanpitäjät ja autokauppiaat haluaisivat, mutta väitän että suurella osalla autoilevasta kansasta ei ole tähän taloudellisia resursseja ainakaan täällä Härmälässä (ruottalaisilla ja sakemanneilla ehkä pinkat paremmassa kunnossa...).

Sinänsä kannatan sitä että isojen kaupunkien ydinkeskustoissa, jossa muutenkin joukkokulkineet ovat kaikkien ulottuvilla, kiinnitetään ilmanlaatuun huomiota ja milläs muullakaan se onnistuisi kuin pakokaasuja rajoittamalla. Mutta näitä isompia kirkonkyliä ainakin täällä pohjolassa on aika vähän, pääkaupunkiseudun lisäksi pari-kolme muuta cityä. Pahoin pelkään että jos ja kun meidän vallankäyttäjät kopioivat länsinaapurista tämän ympäristöasian niin se ulotetaan saman tien kaikkiin maakuntakaupunkeihinkin, riippumatta siitä montako autoa siellä liikkuu. Näissä kylissä joukkoliikenne kuitenkin kulkee vielä pitkään (ai niin milläs muullakaan kuin) diesel busseilla...

Ajan kuluessa poistuu vanha tekniikka, se on selvä, joten annetaan ajan hoitaa tämä päästökysymys eikä väen vängällä pakoteta ihmisiä johonkin toimintamalliin. Tästä pakottamisesta on tuoreessa muistissa taannoinen kehno jätevesiasetus jossa mentiin täysin /c edellä puuhun. Toivottavasti tässä "dieselgatessa" ei käy samalla lailla. Sitä ja maailmanloppua odotellessa lähdenkin tästä tankkaamaan Mersun...
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

vasara

^Näin.. ja vaikka luotaisiin mitä uhkakuvia Suomessakin ja jollakulla tosiaan iskisi se paniikki, että nyt on päästävä disukasta eroon, niin autokaupoilla homma menisi näin.. Mersumies kysyy vaihtotarjoista 2013 dieselilleen upouuteen hybridiin. Takatukka on lukenut lehtien lööpit ja tarjoaa euro5 mersusta 10 000, vähemmän, kuin olisi tarjonnut hetkeä aiemmin. "Näille ei ole nääs enää kysyntää.. romurautaa lähinnä" => Syntyykö kaupat? :) .. Ei synny ja koska 2013 mersu liikkuu vielä mainiosti seuraavat 10 vuotta, niin sillä jatketaan.
Jos Suomessa halutaan oikeasti uudistaa autokantaa ja vähentää päästöjä, niin autovero pois.. pakottamalla ei tapahdu mitään, koska ihmisillä ei keskimäärin ole tarpeeksi nappulaa ostella massoina uusia autoja, vaikka lehdet kirjoittelis mitä.
Vaikka tulisi kieltoja (joita ei ole täällä kaavailtu), niin niiden valvonta on käytännössä aika hankala toteuttaa.. ja kun on em. realiteetit lompakoissa, niin kielloista huolimatta ajo jatkuisi kuten ennen.

janike

Täällä maakunnissa, peltomarkettien ja kauppakeskusten luvatuilla alueilla. Dieselien rajoitukset olisivat vihoviimeinen kuolin isku kaupunkien keskustoille ja kauppiaille. Täällä pohjolan somaliassa suurella osalla alkaa muutenkin olemaan jo pelimerkit senverran hakusanalla, kiitos arkadianmäen omien/kavereitten etujen edustajien.

Mutta ettei mene ihan ot:ksi, niin ihmisiä kun pelotellaan dieselmöröllä, saattaa kohta tulla edullisesti myyntiin hyviä ja vähän ajettuja, vielä vanhempia jopa euro3/4 laitteita! Pitäskö ruveta vetämään ostohousuja jalkaan..
Näi se o.

mattinen

#1583
Lainaus käyttäjältä: Mr Vice - 27.03.18 - klo:11:27
En sano etteikö kehityksen pitäisi mennä eteenpäin, niin tekniikassa kuin ympäristöasioissakin, mutta se tyyli jolla asioita uhkakuvineen nostetaan esiin vähän arveluttaa. Tuntuu siltä että ihan yleisesti pyritään luomaan välitön "maailmanlopun" uhkakuva.

Sinänsä kannatan sitä että isojen kaupunkien ydinkeskustoissa, jossa muutenkin joukkokulkineet ovat kaikkien ulottuvilla, kiinnitetään ilmanlaatuun huomiota ja milläs muullakaan se onnistuisi kuin pakokaasuja rajoittamalla. Mutta näitä isompia kirkonkyliä ainakin täällä pohjolassa on aika vähän, pääkaupunkiseudun lisäksi pari-kolme muuta cityä. Pahoin pelkään että jos ja kun meidän vallankäyttäjät kopioivat länsinaapurista tämän ympäristöasian niin se ulotetaan saman tien kaikkiin maakuntakaupunkeihinkin, riippumatta siitä montako autoa siellä liikkuu.

Erilaisten uhkakuvien, tai suoranaisten kauhuskenaarioiden maalailu on auto- ja liikennekeskusteluissa yleistä. Eikä kyse aina ole edes tulevaisuuden "kauhunäkymästä", vaan usein jo olemassa olevassa liikenneympäristössä nähdään muutoksia, joiden katsotaan merkitsevän melkeinpä autoilun loppua. Erikoista tässä on se, että liikenteen todellisuudella, arjen autoilukokemuksella, ei useinkaan ole mitään tekemistä näiden kauhukuvien ja pelkojen kanssa. Esimerkiksi Helsingissä on jo pitkään joidenkin tahojen toimesta esitetty, että "vihreä liikennepolitiikka" vie yksityisautoilulta suurin piirtein kaikki edellytykset. "Autoilu kielletään", "Kohta Helsinkiin ei enää pääse autolla", "Autoilijan elämästä on Helsingissä tehty yhtä helvettiä" jne. Tämäntapaista retoriikkaa on esiintynyt jo vuosia. Kun Helsingissä sitten lähtee oikeasti autolla liikkeelle, on vaikea ymmärtää, mihin nämä pelot ja tuskat oikein perustuvat. Liikenne vetää hyvin, ja Euroopassa tuskin on kovin montaa pääkaupunkia, jossa yksityisautoilu on yhtä vaivatonta kuin Helsingissä.

Entä kaupunkien mahdolliset diesel-rajoitukset? Kuinka todennäköisiä ne Suomessa ovat? Kysymystä voi lähestyä pohtimalla, kuinka paljon Suomessa on tähän mennessä otettu käyttöön erilaisia autoilun rajoituksia. Mitä enemmän niitä on Suomessa käytössä muuhun Eurooppaan verrattuna, sitä todennäköisempää on, että Suomessa ryhdytään rajoittamaan myös diesel-autoilua.

Tosiasia kuitenkin on, että Suomessa autoilijan vapautta tehdä erilaisia valintoja on rajoitettu hyvin vähän. En suuresti hämmästyisi, jos Suomi olisi eräs Euroopan autoilijaystävällisimmistä valtioista tässä suhteessa. (Verotus on sitten asia erikseen). Suomessa (ainakin Helsingissä) pysäköidään yleisesti jalkakäytävillä, ilmiö, joka muissa eurooppalaisissa pääkaupungeissa on käytännössä tuntematon. Ruotsin ja Norjan eräissä kaupungeissa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä maksuin ja kielloin. Tukholmassa on otettu käyttöön ruuhkamaksut, ja erilaisia tie- ja ruuhkamaksuja peritään monissa muissakin Euroopan maissa. Suomessa mikään tämäntapainen toimenpide ei toistaiseksi ole ollut lähelläkään toteutumista, ja auton ajamista jalkakäytävälle vaikkapa kauppareissun ajaksi pitävät monet maailman luonnollisimpana asiana.

Pitäisikö Suomessa(kin) erilaisin rajatuksin ja kielloin pyrkiä vähentämään eräitä autoilun haittavaikutuksia, on kysymys, johon ei tässä yhteydessä kannata mennä. Erilaisia kauhukuvia maalatessa ja/tai niihin uskoessa on kuitenkin hyvä muistaa, että Suomen tähänastisessa liikennepolitiikassa ei oikeastaan mikään viittaa siihen, että esimerkiksi diesel-autoilulle olisi tulossa rajoituksia. Suomessa on huomattavan korkea kynnys puuttua autoilun kielteisiin vaikutuksiin.

JyKKemus

Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

mattinen

^ Tämä on hyvä esimerkki eroista Suomen ja Ruotsin välillä.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.03.18 - klo:15:02
^ Tämä on hyvä esimerkki eroista Suomen ja Ruotsin välillä.
::) ...  hyvä ja hyvä. Hiukan suhteellisuudentajua asioihin - ja uutisointeihin, kiitos. Ruotsissakin ovat näemmä menneet jo saksankieliseen liikennemerkistöön.  ;)

Minkälainen essee tästäkin mahtaa seurata?  ;D
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Radio rockilla Jone hyvin totes, että viiden vuoden sisällä Suomi apinoi Ruotsia joten parempi ruveta myymään dieseliä pois 😂😂😃
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.03.18 - klo:17:52
Minkälainen essee tästäkin mahtaa seurata?

Sattuneesta syystä "esseet", eli muutamaa riviä pidemmät kommentit eivät tässä nimenomaisessa tapauksessa toimi.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.03.18 - klo:17:52

...  hyvä ja hyvä. Hiukan suhteellisuudentajua asioihin

Joo. Kyllä se nyt alkaa näyttää aika lailla siltä, että sinulla on raudan sijasta päässäsi jotain joustavampaa materiaalia :'(. Tai sitten jostain syystä tarkoituksellisesti alennat itsesi tasolle, johon ei täysipäisten keskustelijoiden parissa uskoisi törmäävänsä.

Se, että esimerkki todetaan "hyväksi", ei tietenkään tarkoita mitään kannanottoa uutisen asiasisältöön. Siis siihen, että tietynlaiset diesel-autot ollaan kieltämässä paikassa X. Esimerkki on hyvä sen vuoksi, että se selkeästi ilmentää eroa suhtautumistavoissa, mikä autoilun haittoihin nähden Suomen ja Ruotsin välillä vallitsee. Onko diesel-rajoitus hyvä vai huono juttu, se on sitten kokonaan toinen tarina.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: JyKKemus - 27.03.18 - klo:14:56
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ruotsi-hyvaksyi-dieselkiellot-ihmiset-myyvat-autojaan-pilkkahinnalla

Sama jossittelu-uutinen kun aiemmin mainittu. Eli mitään ei edelleenkään ole päätetty tehdä, on vain sallittu että voidaan tehdä/kieltää.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy