Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - vkjoki

#1
^ Yhtä paljon olen kuullut kommentteja, joiden mukaan S60 on muotoilultaan onnistunut, mutta V60 ei.

Mitä myyntilukuihin tulee, V60 on oikeastaan venytetty hatch-back ja sikäli helppo valinta, kun samalla saa isomman tavaratilan kuin S60:ssa ja kuitenkin kompaktin koon.
#2
Tulokset:

1. Volvo S60: 9,1 pistettä

2. Audi A5: 8,6

3. M-B C 200: 8,6

4. BMW 420i: 8,5

5. Lexus IS 300h: 8,3
#3
^ Siis piti kirjoittaa näin:
Polttoaine.netin mukaan Suomen keskihinnat ovat nyt:
- diesel 1,423 â,¬/l
- 95E 1,565 â,¬/l
- ERO 0,142 â,¬/l eli hintaero on 14 senttiä / litra
#4
Polttoaine.netin mukaan Suomen keskihinnat ovat nyt:
- diesel 1,423 â,¬/l
- 95E 1,423 â,¬/l
- ERO 0,142 â,¬/l eli hintaero on 14 senttiä / litra

Pääkaupunkiseutilaisille tiedoksi, että Viikin Neste Expressillä diesel on maksanut jo viikon ajan 1,349 â,¬/l ja 95E 1,499 â,¬/l (hintaero 15 senttiä / l).
#5
Volvo V40 D3 110 kW mv. 2013:ssa on viisisylinterinen dieselmoottori, joka kyllä on taloudellinen, mutta ei läheskään yhtä pihi kuin Volvon uusimman polven nelisylinterinen D4. Siis juuri tälle uudelle D4:lle on saatu huikean pienet normikulutuslukemat ja pieniä kulutuslukemia myös testeissä. Käytännössä noiden moottoreiden välinen kulutusero tuskin on yhtä suuri kuin EU-normikulutustestissä, koska uusin moottori on viritetty viimeisen päälle niin, että normikulutuslukemat ovat pienet.
#6
^ Asia on juuri noin: jos on hyvin perillä webaston käyttösäännöistä ja jos myös noudattaa niitä, ilman laturia pärjää mainiosti. Suurin osa webastoautoilijoista joutuu joskus olosuhteisiin, joissa akun kunto on koetuksella. Silloin on hyvä olla takataskussa ainakin yksi keino, jolla akkuongelmien riskiä pienennetään.
#7
Pakkaskelit lähestyvät ja samalla tarpeet webaston käytölle. Tämän aiheen alta löytyy vinkkejä, miten akun toimintakyky voidaan varmistaa kovillakin pakkasilla. Ketjun toisessa postauksessa (Enhancer 13.11.2013) antaa ns. pomminvarmat ohjeet. Harvalla on tarvetta aivan pomminvarmuudelle, mutta keskeisistä keinoista on hyvä olla perillä, jos käyttää webastoa usein tai pitkään tai jos ajorupeamat ovat lyhytkestoisia.

Toistan tässä keskeisen asian, josta on liikkeellä puutteellista informaatiota. Useimmiten ohjeena on, että 15 minuutin webaston käyttö pitää kompensoida ajamalla vähintään tuo sama 15 min.. 15 minuutin ajo riittää webaston kuluttaman virran korvaamiseen vain pikkupakkasilla. Jos pakkasta on 10 - 20 astetta, ajoaikaa pitää olla 2 x webastoaika ja jos pakkasta on 20 - 30 astetta, kerroin on 3.
#8
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.09.14 - klo:18:24
10min webaston käyttö = aja min 10 minuuttia jne...ei ole vaikeaa?

Tuo edellä mainittu sääntö pätee vain muutaman asteen pakkasella, mutta 10 - 20 asteen pakkasilla kylmä akku ottaa vastaan virtaa niin huonosti, että Webaston käyttöaika on kerrottava 2:lla ja yli 20 asteen pakkasilla 3:lla, jotta Webaston käytön kuluttama sähkö tulisi kompensoiduksi.

Täältä löytyy tietoa akun toimintakunnon säilyttämisestä webaston käytön yhteydessä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18390.0
#9
Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 28.09.14 - klo:16:37
Tuli verrattua vuoden 2012 ja 2014 TM-talvirengastestejä. Eikait ne yksiyhteen ole vertailukelpoisia mutta testimenetelmät ovat samat silloin ja nyt.
Esim. jarrutukset jäällä, vuoden 2012 paras nastarengas olisi 2014 parhaitten kitkojen tasolla ja nykyisten nastarenkaiden huonommalla puolella. Sekä vuoden 2012 parhaat kitkat olisivat tämänpäivän baarialuokkaa. Että on voinut sitä kehitystäkin tapahtua.

Varmaan kehitystäkin on tapahtunut, mutta ei eri vuosien testien mittaustuloksia voi verrata keskenään - ja kaikkein vähiten jääjarrutuksen osalta. Pienikin muutos jään rakenteessa, jään lämpötilassa ja ilman lämpötilassa aiheuttaa jo merkittävän eron mittaustuloksissa.
#10
Volvo V40 D3 110 kW Geartronicilla on ajettu nyt 36 000 km; tässä tankkauksista lasketut keskikulutukset vuodenajoittain:
- talvi 5,3 (josta Webaston osuus n. 0,1)
- kevät 5,4
- kesä 5,0 (josta AC:n osuus n. 0,1)
- syksy 5,2 (vain niukasti havaintoja toistaiseksi)

Ajotietokone on näyttänyt 8 % pienempiä kulutuslukemia kuin mitä tankkauksista laskettu todellinen kulutus on ollut.

Ajosta n. 80 % on ollut maantie- ja moottoritieajoa ja n. 20 % taajama-ajoa. Tankkausvälikohtainen keskinopeus 60 - 70 km/h. Kuormana 1 - 2 henkeä eikä paljoa matkatavaroita. Nopeusrajoitusten mukaan on ajettu, kiihdytykset tehty ripeästi ja turhia jarrutuksia sekä jarruilla että moottorilla on vältetty.
#11
Volvo / Vs: Volvo
16.09.14 - klo:21:31
Volvo V40 D3 110 kW Geartronicilla on ajettu nyt 35 000 km; tässä tankkauksista lasketut keskikulutukset vuodenajoittain:
- talvi 5,3 (josta Webaston osuus n. 0,1)
- kevät 5,4
- kesä 5,0 (josta AC:n osuus n. 0,1)
- syksy 5,1 (vain niukasti havaintoja toistaiseksi)

Ajotietokone on näyttänyt 8 % pienempiä kulutuslukemia kuin mitä tankkauksista laskettu todellinen kulutus on ollut.

Ajosta n. 80 % on ollut maantie- ja moottoritieajoa ja n. 20 % taajama-ajoa. Tankkausvälikohtainen keskinopeus 60 - 70 km/h. Kuormana 1 - 2 henkeä eikä paljoa matkatavaroita. Nopeusrajoitusten mukaan on ajettu, kiihdytykset tehty ripeästi ja turhia jarrutuksia sekä jarruilla että moottorilla on vältetty.
#12
^ Totta, mutta 2 000 km riittää hyvin, jos alku- ja lopputankkaus tehdään samalla polttoaineenjakajalla tankkauspistooli täsmälleen samassa asennossa. Silloin tankkauksesta johtuva epätarkkuus per 100 km on merkityksetön. Mutta jos tankkaustapahtuma ei ole hyvin standardoitu, kalibrointijakson tulee olla mielellään vaikkapa 5 000 km.
#13
Täsmälleen oikein edellä asiaa on tarkasteltu monenkin kirjoittajan voimin, siis kiihdytys kannattaa tehdä sellaisella vaihteella ja kaasun asennolla, että kuormitusaste pyörii 70 - 80 %:n paikkeilla. Siis kaasu suunnilleen kohdassa 3/4 maksimista. Asiaa voisi havainnollista vaikka niin, että kiihdytyksessä ladataan auton massaan aina saman verran liike-energiaa ja liike-energia kannattaa "ostaa" mahdollisimman halvalla eli mahdollisimman pienellä polttoainemäärällä. Ja halvimmillaan liike-energiaa saadaan, kun "ostos" tehdään 70 - 80 %:n kuormitusasteella, jolloin moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan.

Asiaa on aika hankala todentaa omin kokein, koska nykyisin autojen moottorinohjaimet optimoivat polttoaineensyöttöä varsin tehokkaasti kaikissa tilanteissa. Jos kiihdytyksessä vältetään moottorin huudattamista kovin pienillä vaihteilla, eri kiihdytystaktiikoiden vaikutusta ei saa kotikonstein näkyviin. Automaattivaihteisto hankaloittaa eri kiihdytystapojen vertailua entisestään.

Nykyisin keskeisin polttoaineenkulutukseen vaikuttava ajotapaan liittyvä tekijä on se, että auton massaan ei ladata niin paljoa liike-energiaa, että ylimääräinen liike-energia eli nopeus pitää risteyksiin ja valoihin tultaessa jarruttaa pois. Siinä polttoaineen lämpöenergia haihtuu taivaan tuuliin - erityisesti jalkajarrutuksessa mutta pienessä määrin myös moottorijarrutuksessa. Tässä asiassa autoilijoiden ajotapaerot ovat polttoaineenkulutuksen kannalta suurimmillaan.

Toiseksi tärkein tekijä on se, kuinka korkeilla maksiminopeuksilla ajetaan. Nimittäin nopeuden noustessa ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho nousee peräti nopeuden kolmannessa potenssissa. Tältäkin kannalta nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa huolellisesti.
#14
Jos vertaa 2 000 km:n matkalta tankkauksesta lasketun ja ajotietokoneen näytön kulutuksia, saa lasketuksi korjausprosentin, jolla sitten jatkossa voi korjata ajotietokoneen näyttämää kulutuslukemaa. On myös mahdollista säädättää huollossa ajotietokoneen näyttö kohdalleen kertomalla, monellako prosentilla näyttöä pitää korjata.
#15
^ Onko tuo 7 %:n alennus verollisesta vai verottomasta hinnasta? Verollisesta se on OK, mutta verottomasta on kyllä saatu yleisesti suurempiakin alennuksia.
#16
^ Tuo voittaja ei ollut yllätys - nimittäin Peugeot 308:a veikkasin voittajaksi. Mutta Octavia III:n jääminen sijalle 6. oli yllätys - oletin, että se tulisi sijalle 3..

Tänä vuonna äänestys oli tasainen, mutta vuosi sitten Golf VII tuli valituksia vuoden autoksi aivan järjettömän suurella äänivyöryllä.
#17
Tässä Vuoden Auto 2014 -äänestyksen lopputulokset:

1. Peugeot 308, 307 ääntä

2. BMW i3, 223 ääntä

3. Tesla Model S, 216 ääntä

4. Citroën C4 Picasso, 182 ääntä

5. Mazda 3, 180 ääntä

6. Skoda Octavia, 172 ääntä

7. Mercedes-Benz S-sarja, 170 ääntä

Taustatarinaa löytyy mm. täältä:
http://www.keski-uusimaa.fi/kumppanit/makelan-autotalot-ilmoitus/283106-peugeot-308-vuoden-auto-2014
#18
Volvo / Vs: Volvo
27.02.14 - klo:20:28
Itselläni on ollut Volvo On Call (VOC) -sovellus käytössä puolisen vuotta, joten tässä tarinaa siltä pohjalta. Sovelluksessa on tavallaan kaksi osaa:

1. Autossa on kaksi painiketta, joista toisesta saa suoran puhelinyhteyden Volvon asiakaspalveluun 24 h ja toisesta painamalla lähtee hätäkutsu, joka sisältää myös tiedon auton sijainnista.

2. Kännnykkään voi ladata ilmaiseksi mobiilikäyttöliittymän, joka sisältää mm. seuraavat tiedot ja toiminnot:
- Webaston etäohjaus (päälle/pois ja kaksi ohjelmoitavaa aikaa)
- auton sijainti GPS-paikannuksen perusteella
- ovien etäavaaminen ja sulkeminen
- automaattinen ajopäiväkirja, joka sisältää jokaisesta matkasta kymmenkunta tietoa (Excel-yhteensopiva)
- ajotietokoneen etäluku (ajomatkat, keskikulutukset, polttoaineen määrä)
- huoltoennuste, pesunesteen tarkistus, yms.

Volvo, johon tämä VOC on asennettu, lähettää jatkuvasti dataa Volvon ylläpitämälle pilvipalvelimelle, johon sitten kännykän mobiilisovelluksella otetaan yhteyttä.

En ollutkaan tiennyt, että tällaisia paketteja on jo kaupallisessa käytössä. Sekä pelkkää huvia että silkkaa hyötyä - siis olen Volvo On Calliin erittäin tyytyväinen. Toimintavarmuus on ollut varsin hyvä, siis kyse ei ole enää mistään betaversiosta. Kustantaa ensimmäiseksi kahdeksi vuodeksi noin tonnin.
#19
Volvo / Vs: Volvo
23.02.14 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: Erzi - 20.02.14 - klo:23:46
Pienellä menee! Onko manuaali vai automaatti?

Meikäläisen V40 D3:ssa on 6-vaihteinen Geartronic -automaatti.
#20
Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 20.02.14 - klo:22:07
Vkjoki,

Kerrotko sä tarjouspyyntömailissa että lähetät saman mailin myös monelle muulle kilpailijalle?

Vai lähetätkö mailin ns ryhmäviestinä, jolloin vastaanottaja heti näkee osoiteriviltä, että saman paperin on saanut moni muukin kilpailijaliike?

Vai lähetätkö jokaisen tarjouksen erikseen jolloin myyjä ei tiedä mitään tarjouksen lähetyslaajuudesta?

Meilissä kerron:
- täsmällisesti, millaista autoa, mallia ja millä varusteilla olen ostamassa
- tarkasti, millainen vaihtoauto on kyseessä
- että tarjous ei tietenkään ole sitova ennen kuin ovat nähneet vaihtoauton - silti eivät aina edes koeaja saatuaan tilaisuuden
- että olen parhaillaan pyytämässä tarjousta useasta liikkeestä (ei siis ryhmäpostitusta, vaan kukin meili kohdennettuna juuri kyseiseen liikkeeseen)
- että ostosopimuksen laadin parhaan tarjouksen tehneen kanssa noin XX-päivän kuluttua - siis näkevät, että olen oikeasti ostamassa autoa enkä vain runoilemassa

Menettelystä minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. On tehokasta, selkeää, hyvin dokumentoitua ja tuottaa erinomaisen lopputuloksen. Joillekin tapa sopii, joillekin ei - ja niin on hyvä. Mitä taas kauppiaisiin tulee, mitä nuorempi myyjä, sitä sujuvammin hän yleensä - ei aina - osaa hoitaa meilejä ja tarjouskilpailua. Jos itse ei osaa valita kuvan perusteella myyjää, voi meilin osoittaa myyntipäällikölle ja pyytää häntä valitsemaan myyjä. Mitä taas tarjousten hintoihin tulee, sekä nuorilla että vanhoilla myyjillä on täsmälleen samat valtuudet antaa alennusta.

Tuttuja juttuja, mutta:
- väliraha ratkaisee, alennusprosentista ja hyvitysarvosta ei väliä
- jos vaihtoauton itsemyynti on optiona, kannattaa pyytää kaksi tarjousta: a.) ilman vaihtoautoa ja b.) vaihtoauton kanssa
- tosiasiassa alennusprosenteissa erot ovat pienet - vaihtoauton arvon määrittämisestä ne erot tulevat

Autokauppaa tehdään nykyään niin pienillä katteilla, että ei minua huvita alkaa kiduttaa myyjiä lypsämällä viimeisiä kymppejä: tarjoukset sisään ja sitten päätös!
#21
Kokemuksiani kymmenestä meilillä tehdystä tarjouskilpailusta:
- suurin osa liikkeistä vastaa - jos ei vastaa, on ulkona kisasta
- osa myyjistä luottaa vain supliikkiinsa, joten eivät uskalla lähteä meilinvaihtoon
- autokauppa käy sen verran huonosti, että kyllä myyjillä on aikaa vastata tarjouspyyntöihin - vain tyhmä myyjä keskittyy pelkästään liikkeessä oleviin asiakkaisiin
- parhaan ja huonoimman tarjouksen välillä on ollut keskimäärin 4 000 euron hintaero - enimmillään 8 000,-
- en ole tingannut tarjousten jälkeen, mutta olen ilmoittanut, mihin päivään ja kellonaikaan asti saa parantaa tarjousta; suurin parannus on ollut 6 000,-
- tarjouskilpailun jälkeen olen aina kertonut kaikille liikkeille, että kaupat syntyivät liikkeen NN kanssa - näkevät, että olisi kannattanut vastata tarjouspyyntöön
- toisten kalliiksi mainostama liike voi tehdä hyvän tarjouksen ja edullinen liike huonon - liikkeiden taktiikat voivat vaihtua viikoittain; siis kannattaa kilpailuttaa itse
#22
Volvo / Vs: Volvo
20.02.14 - klo:21:32
Mallivuoden 2013 V40:n viisisylinterisessä D3:ssa 110 kW. 15 000 km ajettu eikä ylimääräisiä nitinöitä eikä sirinöitä. Ei isoja eikä pieniä vikoja. Keskikulutus tankkausten perusteella 5,3 l / 100 km. Hyvä auto, jos 330 litran tavaratila riittää.
#23
Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 14.02.14 - klo:15:21
Eikö viimeiset vuosikymmenet ole opetettu, että moottorijarrutus nollakulutuksella on parempi tapa rullata, kuin kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä?

Kuten Arttu tuossa jo totesikin, tuo neuvo pätee vain silloin, kun joka tapauksessa on jarrutettava - nimittäin jarruttamalla tuhlataan aina energiaa, myös moottorijarrutuksella. Mutta on taloudellisempaa jarruttaa moottorilla kuin jarruilla. Ja jos liikennetilanne sallii, kannattaa rullata eli antaa auton kulkea kytkin vapaalla. Juuri noin autojen vaihteistot toimivatkin, jos niissä voi valita ns. economy-asetuksen.
#24
^ Tuo riippuu siitä, onko automaattinen lisälämmitintoiminto päällä vai ei.
#25
^ Vaihde vapaalle = rullaus.
#26
^ Hyvä arvio! Toki tuolle voisi antaa luottamusvälin sanomalla, että lepuuttajalla kulutus olisi laskenut 0,2 - 0,3 l / 100 km.
#27
Lainaus käyttäjältä: tet - 03.12.13 - klo:08:33
Saman verran kuin kesärenkaissa eli 2,3 bar. Rengaskoko 215/60R16. En ole nähnyt tarvetta pitää kovempia paineita kuin kesällä. Talvirenkaiden kesärenkaita suurempi vierintävastus vähän pienenisi, mutta vastaavasti pito huononisi, näin olen päätellyt. Tosin mielessä on ollut että pitäisi joskus kokeilla talvirenkaillakin eri paineita. Kesärenkailla olen kokeillut ja ajo-ominaisuuksia ajatellen parhaaksi vaihtoehdoksi on osoittautunut suositusten mukainen paine.

Juuri noin! Renkaiden ja autojen valmistajien perussuositus paineiksi on sama kesä- ja talvirenkaille. Mutta on huomattava, että suositus koskee renkaita, jotka ovat jäähtyneet siinä lämpötilassa, jossa ajetaan. Jos auto on plus 10 asteen tallissa ja on tarkoitus ajaa 10 asteen pakkasella, pitää rengaspainetta olla autotallissa + 0,2 baria yli suosituspaineen, jotta painetta olisi pakkasajossa riittävästi.

Ja jos lisäksi haluaa jämäköittää talvirenkaiden ajotuntumaa tai pienentää vierintävastusta, voi lisätä painetta vielä 0,1 - 0,2 barilla.
#28
^ Tuosta en osaa sanoa. Viime talvena kun Webastokulutuksen näkymistä ajotietokoneen kulutusnäytössä testasin, en tainnut tätä kolmatta vaihtoehtoa kokeilla. Saattaa olla niinkin, että käynnistystapa ratkaisee eli automaattikäynnistys olisi se kriteeri. Mutta en tosiaan tiedä.
#29
Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 22.11.13 - klo:22:13
Huomioiko ajotietokone Webaston kulutuksen?

Veikkaan, että Ocu III:lla tilanne on samoin kuin Golf VII:ssa:
- kun Webastoa käytetään esilämmitykseen, Webaston kulutus ei näy ajotietokoneen kulutuslukemissa
- kun Webasto toimii ajonaikaisena lisälämmittimenä AUTO-käynnistyksellä, kulutus sisältyy ajotietokoneen kulutukseen

Perinteisesti useimmilla automalleilla Webaston kulutus on mennyt kokonaan ohi ajotietokoneen, mutta uudessa Focuksessa Webaston kulutus sisältyy ajotietokoneen kulutusnäyttöön. Siis asia on selvitettävä automallikohtaisesti.

Webaston kulutuslisä on tasolla 0,6 - 0,8 litraa tunnissa. Siis 0,3 - 0,4 litraa puolessa tunnissa. Joten kyllä vaikutus kulutuslukemiin on merkittävä, jos ajorupeamat ovat 30 - 100 km.
#30
Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 23.11.13 - klo:01:14
Mitä hyvää ja kompaktia laturia suosittelisitte käytettväksi webaston kanssa? Pitäisi pystyä käyttämään niin että konepelti on kiinni ja virta tulee normaalista lämpötolpasta.

Tässä topikissa tarinaa akun kunnosta ja akkulatureista:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18390.0
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy