VAGeista Fordiin

Aloittaja tet, 18.09.20 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.09.20 - klo:14:43
Kun minulle tuttu Ford -n edustaja sanoi, että osta mikä auto tahansa, paitsi Ford, niin kerro miksi vaihdoit VAG > Ford?

Eipä tähän yhtä yksittäistä syytä löydy, mutta ehkä yksi isompi joukossa kuitenkin on. Viime vuosien aikana on syntynyt ajatus, että seuraava auto on lataushybridi. Sen taustoista ei ehkä sen enempää, muitakin vaihtoehtoja on pohdittu mutta tuohon se pähkäily lopulta johti.

Malleja katsellessa oli ensin odotuksissa VAGilta sopivan kokoluokan plugari, kun nuo Passatit ja Superbit ovat vähän turhan isoja. Golf GTE olisi muuten ehkä sopinut, mutta vanha kokemus Golfista on se, että siitä puuttuu sellainen ominaisuus kuin maavara. Aikoinaan 6-koppaisen vaihdoin pois, kun olin tarpeeksi monta kertaa raapinut auton pohjalla maata. En usko että plugarissa ainakaan enempää olisi maavaraa ollut saatavissa, tämä tosin mutulla, tarkemmin en tutkinut. Myös GTE-merkintä hieman nosti karvoja pystyyn, mitään tehotykkiä kun ei ollut tarkoitus hommata, vaan taloudellisuutta oli hakusessa ennemminkin. No toki tiesin, ettei tuo nyt plugarin tapauksessa merkitse pyörrettä tankissa kuitenkaan.

Viimein alkoi sopiva kokoluokka VAG-leirissä laajenemaan, kun Leon-plugari julkistettiin. Sitä hieman odottelin, mutta tutkailin myös muita. Jopa korealaiset kävivät mielessä, Kia XCeed vaikutti sen verran tyylikkäältä että sitä tuli harkittua ainakin. Siinä olisi maavaraakin ollut ilmeisesti reilusti, mutta tavaratila taas oli aika tynkä. Samoin seisontalämmityksen puuttuminen oli iso miinus Kialle, pelkällä polttomoottorin rupsuttelulla olisi pitänyt lämmittää, tai hommata jälkiasennus-Webasto.

Aika monessa autonvaihdossa voimalinja on näytellyt suurta roolia valinnassa, ja niin lopulta tässäkin. Tekniikan ihmisenä tuli tutustuttua tarkemmin eri hybriditekniikoihin, ja siltä saralta löytyi selvää voittaja-ainesta ensin vain Toyotalta. Ongelmana vain oli, että Toyotan ainoa plugari oli Prius, joka ei oikein ulkonäkönsä puolesta iskenyt. RAV4-plugarista kuului myös uutisia, mutta sen arvasin jo lähtökohtaisesti liian kalliiksi vaihtoehdoksi.

Kun sitten yht'äkkiä kekkasin, että Ford käyttää samaa hybriditekniikkaa kuin Toyota, kiinnostus sinne suuntaan lisääntyi aimo harppauksen. Kugan pikatyyppien jälkeen homma näytti hyvälle, ja pidemmän koeajon jälkeen valinta olikin sitten taputeltu. Maavaraa ei niin paljoa kuin aiemmissa (eikä taida sille XCeedille pärjätä), mutta paremmin kuin perushenkilöautossa, ja taloudellisin hybriditekniikka. Ei mitään mikä olisi saanut ohimosuonen pullottamaan vielä yön yli koeajollakaan. Siinä kai ne tärkeimmät syyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy