Nelivedon perä ongelmat/rikkontumiset.

Aloittaja -karppa-, 10.08.18 - klo:20:43

« edellinen - seuraava »

0-50tkm
2 (6.3%)
50-100tkm
7 (21.9%)
100-150tkm
10 (31.3%)
150-200tkm
7 (21.9%)
200-300tkm
5 (15.6%)
yli 300tkm
1 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Alltrack-17

Oliko minkälainen aukaista ja purkaa? Itsellä odottaa yksi purkamista/kunnostusta eli laakeri vikainen yksilö.

Lbls

Helposti se aukeaa, perän puolikas irti ja nuijaa puolikkaaseen. Toinen vetari lähtee sitten tasauspyörästön läpi lyömällä. Haldeksi täysi perää myöden sitä omaa mutuaan, millaseks toi öljy menee tuola. Tää perä 0CQ 525 010 mallia. Haldex / peräöljyn välisiä stefoja ei löydy kyllä ihan oikeankokoisia mistään maapallolta. Nyt akselitiivisteet akselireiältään 1 mm halkasijaltaan pienemmät, hyvin näytti tuossa paikallaan menevän kuitenkin kohdilleen. Maanantaina romppeet pesuun ja ensviikolla toivottavasti kasaus, saa sitten tuon toisen perän työn alle... perän magneetti tuossa kunnossa.



Lbls

Hyvin näyttää toimivan nyt uusiksi laakeroitu perä. Tuossa on yksi ylimääräinen mistä voin luopua jos jollakin tarvetta. 0CQ 525 010 numerolla.

Restive

2016 Seat Leon 2.0 TDI 4drive. Tasauspyörästö vaihtoon, ajomäärä 110 tkm. Takapäästä ääntä 30-40 km/h tuntivauhdissa. Auto ylös ja tarkastus stetoskoopilla moottori käyden, veto päällä löytyi vika, molemmat poskilaakerit takaperästä ääntivät. Tasauspyörästön öljyn tarkastus, öljyä liian vähän ja öljy metallinsekaista, ei ulkoisia vuotojälkiä. Tasauspyörästö vaurioitunut - vaihtoon, takuu (5 v/100 tkm) ylittynyt.
Sovittiin asia myyjäliikkeen kanssa yhteistyössä.

Alkuperäinen kustannusarvio vaihdolle vajaa 6000 ,.

-karppa-

Anteeksi mitä? 10tkm yli takuun kilometrirajan ja asiakas maksaa?

,,lä suostu, jos olet huoltanut auton huolto-ohjelman mukaan merkkiliikkeessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

npa31208

Noniin omassa 1.6TDi skodassa -14, hävisi veto takapyöriltä. Tiistaina merkkihuoltoon tarkastukseen. Kauhulla jo odottelen, minkälainen lasku tulossa.

Haldex öljyt vaihdettu ajallaan ja edellinen kerta 12/2019 ~140tkm  ajettuna. Nyt Kilometrejä 169tkm.

Nyt jälkeenpäin tuli mieleen minkälaisia oireita muilla on ollut ennen näitä ongelmia? Itse huomasin kesällä, että kun ajanut pätkän motariajoa ja ”paikat lämmenneet” niin hiljaisessa vauhdissa apukuskin puoleisen takapyörän suunnalta kuuluu sisälle pientä ääntä joka kuulostaa kuin joku osa hieman laahaisi.. ääni ei kuulunut ohi ajaessa hiljaisella vauhdilla auton ulkopuolelle, kun kokeiltiin.

Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

M_M

Lainaus käyttäjältä: npa31208 - 13.02.21 - klo:09:49
Haldex öljyt vaihdettu ajallaan ja edellinen kerta 12/2019 ~140tkm  ajettuna. Nyt Kilometrejä 169tkm.

Jos ainoa huolto on ollut öljynvaihto, niin lopputulos on ihan normaali. Imusihti on tukossa ja pumppu risa. Pumpun vaihto merkkarilla jokusia satasia kustantaa, mutta tonnista pitäisi saada kuitenkin vaihtorahaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

npa31208

Lainaus käyttäjältä: M_M - 13.02.21 - klo:10:47
Jos ainoa huolto on ollut öljynvaihto, niin lopputulos on ihan normaali. Imusihti on tukossa ja pumppu risa. Pumpun vaihto merkkarilla jokusia satasia kustantaa, mutta tonnista pitäisi saada kuitenkin vaihtorahaa.

Näinhän se juurikin oli, 590, 😅
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

npa31208

Palataanpa tähän uudestaan 😅

Jakopään rahinaoireiden vuoksi käytin tänään ei merkkikorjaamolla ocu 3 näytillä ja diagnoosi perävika. Toimiston rouva ei osannut tarkemmin määritellä mitä vikaa.. soittelevat myöhemmin korjausarviota ja tarkempaa viankuvausta.

Peräöljyt ja manuaalilootan öljyt vaihdettu ihan hetki sitten ja siellä ei ollut mitään poikkeavaa seassa (kysyin).

Pakko se on marmorille varmaan viedä, että saa varmistuksen.. v*ttu että ottaa kyllä kaaliin.
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

npa31208

Vielä pieni päivitys ennen perjantain merkkarin tuomiota.

Käytin tänään Vantaan erikoisauto korjaamolla, josta alustavasti kyselin kunnostusta. Käytiin pieni koeajo suorittamassa ja epäilys oli, että poskilaakeri on mennyt. Vaihto onnistuu tarvittaessa heillä. Ja hellsten gear Ruotsissa myisi 2000, kunnostetun perän sisältäen haldexin.. Ainakin hinta tulisi olemaan reilusti vähemmän kuin merkkarin uusi perä 5000-6000, asennettuna.

Onneksi on vielä muutama kesälomaeuro jäljellä..
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

npa31208

Noniin, nyt se on viimein varmasti todettu että kyllä se vaan on perä mikä siellä pitää mekkalaa. Paska mikä paska.

Ja tosta hellsten gearista ei ainakaan ollut Skodan merkkihuollolla hyvää sanottavaa, kun olivat hetken tehneet yhteistyötä DSG vaihteistoihin liittyen. Tilasivat 4 laatikkoa, joista 3 olivat huonosti kunnostettuja. Tiedä sitten miten nuo perät..

Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

MM

Nythän se alkoi omassakin Ocussa perä ääntämään. Auto paikalliselle monimerkkikorjaamolle ja auto ylhäällä stetoskoopilla kuulostellen diagnoosi, että takatasauspyörästön vänkärinpuoleinen poskilaakeri siellä ääntä pitää. Korjaamo nosti kädet pystyyn laakerin vaihdon osalta ja totesi että heiltä onnistuu vain koko hoidon vaihto.

Aiemmissa viesteissä mainittiin ainakin Heiscar Joensuussa missä laakerit on onnistuttu vaihtamaan. Olisiko antaa vinkkejä muista korjaamoista missä laakerin vaihto onnistuisi? Ja mitä pohjoisempana sitä parempi.

Potilas siis vm - 14 Octavia 4x4.

Markotuppi

Mulla -14 golf 2.0tdi 4motion manuaali , ajettu 131k ja takaperän laakeri remontin hoiti Vantaan erikois auto Oy. Pientä rohinaa rupes kuuluu joskus 2v sitten
Reilun 100k ajettuna , vaihdettiin pyöränlaakeria eikä siitä muuttunu äänet. Viime talvena vaihdettiin takaperä öljyt ja heti tiesi et ny on paha , ihan harmaata ”vanhaa maitoa” oli öljyt , vesi siis luultavasti päässyt jostain sinne. ”Etuperän” (mikä kulma vaihteisto) se nyt onkaan virallisesti nimeltään , sen öljyt oli tosi kirkkaat , eli osaa ne näkyy säilyäkin hienona tuon 7vuotta / +100k km 👍. Nyt keväällä meni perän ”rohina” niin kovaksi  ettei viitsinyt paljon ajella enää.  Mutta siis kaikille takuun ulkopuolisille vw neliveto kavereille suosittelen vahvasti niitä takaperän öljyn vaihtoja , ei kuulu huoltoohjelmaan noi , vaihtakaa ne , ei oo kallis operaatio , peräöljyt maksaa parikymppiä ja siihen työt päälle niin ei oo ainakaan kustannuksista kiinni , ja putsatkaa se haldexin sihti!!! Se tappaa sen haldex pumpun tosi nopeasti kun on sihti tukossa.  Se sihti vissiin gen 5 haldexiin tuli kun suodatin jäi pois ?
Tsemppiä kaikille ongelmaisille , muutamia pajoja siis löytyy ketä noihin osaa laakerit vaihtaa

Sped

Olisiko kokeneemmilla VAGgilaisilla ja eritoten Haldexin kanssa toimivilla sankareilla jotain vinkkejä pitkäaikaiseen toimivuuteen nelivedon (ja muun) suhteen, jolla saisi huolettomia kilometrejä ja vuosia?

Kyseessä on siis 2021 Golf Alltrack 2.0L diesel. Kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan esimerkiksi mitä huolloissa kannattaa ottaa huomioon sekä pyytää tehtävän. :)
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

npa31208

Markotuppi, paljonko Vantaan erikoisauto veloitti korjauksesta ja katosiko äänet korjauksen myötä?

Itse olen kysellyt muutamista paikoista Etelä- Suomessa ja lähes kaikki ovat olleet n. 2000, kieppeillä. Ja lisäksi saatesanoilla ”äänet eivät välttämättä katoa vaikka laakerit uusitaan”.

Itsellä lähtee Latvian Recrolle Helmikuun alussa perä korjaukseen.
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

Markotuppi

Lainaus käyttäjältä: npa31208 - 10.01.22 - klo:13:49
Markotuppi, paljonko Vantaan erikoisauto veloitti korjauksesta ja katosiko äänet korjauksen myötä?

Itse olen kysellyt muutamista paikoista Etelä- Suomessa ja lähes kaikki ovat olleet n. 2000, kieppeillä. Ja lisäksi saatesanoilla ”äänet eivät välttämättä katoa vaikka laakerit uusitaan”.

Itsellä lähtee Latvian Recrolle Helmikuun alussa perä korjaukseen.
Noin 1700, oli remontilla hintaa , kuntoon tuli ja  äänet hävisi. Aika outoa miks äänet ei häviäis jos vika on siellä takaperässä , mulla oli yksi poskilaakeri soseena ja kaikki laakerit & Tiivisteet tuli sinne uusia samalla kertaa. Erikois auton kaveri pyysi käymään ja kävi koeajolla ennen remonttia ja sano suoraan että laakerivika on se äänenlähde , tuolle pajalle ainakin täältä isot suositukset.
Lähetät sä perän sinne Latviaan vai ajelet paikanpäälle , mitäs ne siellä remontista pyytää ?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Markotuppi - 19.01.22 - klo:06:24
Aika outoa miks äänet ei häviäis jos vika on siellä takaperässä , mulla oli yksi poskilaakeri soseena ja kaikki laakerit & Tiivisteet tuli sinne uusia samalla kertaa.
Itse ajattelisin että mikäli esim. lautaspyörään on päässyt tulemaan syöpymiä tai kulumaa väärään kosketuskulmaan päässeistä rattaista tahi voitelun puutteesta ( vettä öljyn seassa yms. ), voisi jäädä joku vinkuminen korjauksenkin jälkeen. Siis jos rattaitakin ei vaihdeta samaan aikaan.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 19.01.22 - klo:07:13
Itse ajattelisin että mikäli esim. lautaspyörään on päässyt tulemaan syöpymiä tai kulumaa väärään kosketuskulmaan päässeistä rattaista tahi voitelun puutteesta ( vettä öljyn seassa yms. ), voisi jäädä joku vinkuminen korjauksenkin jälkeen. Siis jos rattaitakin ei vaihdeta samaan aikaan.
Jos siinä itse välityksen hampaissa tai hammaskosketuksessa on jotain vikaa, äänet ei häviä laakereita vaihtamalla. Toki asiantunteva korjaamo osaa säätää sen hammaskosketuksen kohdalleen laakerin vaihdon yhteydessä, mutta jos hampaissa on vaurioita ne tahtoo sieltä huudella. Ei taida ihan jokapäiväistä olla tuo peräremontti.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Tos®

RVS https://www.facebook.com/groups/3572206912790246
Tiguaniin laitoin perään tuon kaiken varalta, vaikka ei ujeltanutkaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ukormi

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 19.01.22 - klo:08:26
Jos siinä itse välityksen hampaissa tai hammaskosketuksessa on jotain vikaa, äänet ei häviä laakereita vaihtamalla. Toki asiantunteva korjaamo osaa säätää sen hammaskosketuksen kohdalleen laakerin vaihdon yhteydessä, mutta jos hampaissa on vaurioita ne tahtoo sieltä huudella. Ei taida ihan jokapäiväistä olla tuo peräremontti.
Jokseenkin tuttua tuo autoiluni alkuajoilta Taunuksen kanssa  ;D
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

npa31208

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 19.01.22 - klo:08:26
Jos siinä itse välityksen hampaissa tai hammaskosketuksessa on jotain vikaa, äänet ei häviä laakereita vaihtamalla. Toki asiantunteva korjaamo osaa säätää sen hammaskosketuksen kohdalleen laakerin vaihdon yhteydessä, mutta jos hampaissa on vaurioita ne tahtoo sieltä huudella. Ei taida ihan jokapäiväistä olla tuo peräremontti.

Juuri tämä mainittiin yhdellä korjaamolla ja lisäksi vielä sanottiin ettei ole suunniteltu korjattavaksi sisuksia perästä, vaan koko murikka vaihtoon.
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

9987

On se kyllä erikoista jos autokorjaamo/huolto sanoo että ei onnistu perän korjaus ja laakereiden vaihto.  Sitten jos joku alkaa niin hinta sellainen että mielellään tekee itse.

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: npa31208 - 19.01.22 - klo:09:27
Juuri tämä mainittiin yhdellä korjaamolla ja lisäksi vielä sanottiin ettei ole suunniteltu korjattavaksi sisuksia perästä, vaan koko murikka vaihtoon.
Paskapuhetta, eivät vaan osaa tai viitsi. Hammaskosketuksen säätö on aikas kelju homma varsinkin jos joutuu shimmaamaan levyillä eikä perässä ole poskilaakereissa mitään säätöä.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

npa31208

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 19.01.22 - klo:10:29
Paskapuhetta, eivät vaan osaa tai viitsi. Hammaskosketuksen säätö on aikas kelju homma varsinkin jos joutuu shimmaamaan levyillä eikä perässä ole poskilaakereissa mitään säätöä.

Jep, tuskin osaaminen olisi riittänyt vaikka kovasti mainostivat itseään, että on kokemuksia perien korjaamisesta. 😄
Skoda Octavia III 1.6TDI 4x4, -15

Markotuppi

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 19.01.22 - klo:08:26
Jos siinä itse välityksen hampaissa tai hammaskosketuksessa on jotain vikaa, äänet ei häviä laakereita vaihtamalla. Toki asiantunteva korjaamo osaa säätää sen hammaskosketuksen kohdalleen laakerin vaihdon yhteydessä, mutta jos hampaissa on vaurioita ne tahtoo sieltä huudella. Ei taida ihan jokapäiväistä olla tuo peräremontti.
Ne rattaat on kuulema niin vahvaa tekoa etteivät oikein ikinä kulu jos nyt ei ihan kuivana siellä ole ikuisuutta pyörineet. Itse en pelkäisi että äänet jäisi kun laakerit uusii.  Sen verran omasta tapauksesta vielä että tuskin sinne perään vesi on päässyt , se ”jauhettu” laaakeri metallimuru on varmasti ne öljyt värjännyt harmaaksi. Sen verran useita noita tapauksia ollut että ne laakerit on vaan huonoa laadultaan ja peräremontin tekijöitä luulis ilmaantuvan lisää koska noita autoja on niin paljon liikenteessä.

o.b.

Taitaa ne rattaiden pinnat olla kovuudeltaan samaa luokkaa kuin laakereissakin. Eli saattaa ne rattaat kuluakin ???

Itse laittaisin magneettipropun. Oli ennen vakiona volkkarin vaihteistoissa.

No onhan niitä magneetteja nytkin useampia (ei tosi propussa) ainakin kuivakytkin DSG7 lootassa ja ne keräävät metallihippuja ja kohta vaihteentunnistimet lakkaa toimimasta ;D

MM

Lainaus käyttäjältä: MM - 04.08.21 - klo:19:08
Nythän se alkoi omassakin Ocussa perä ääntämään. Auto paikalliselle monimerkkikorjaamolle ja auto ylhäällä stetoskoopilla kuulostellen diagnoosi, että takatasauspyörästön vänkärinpuoleinen poskilaakeri siellä ääntä pitää. Korjaamo nosti kädet pystyyn laakerin vaihdon osalta ja totesi että heiltä onnistuu vain koko hoidon vaihto.

Aiemmissa viesteissä mainittiin ainakin Heiscar Joensuussa missä laakerit on onnistuttu vaihtamaan. Olisiko antaa vinkkejä muista korjaamoista missä laakerin vaihto onnistuisi? Ja mitä pohjoisempana sitä parempi.

Potilas siis vm - 14 Octavia 4x4.

Tämä on unohtunut päivittää;

Hellsten Gearsilta tilasin perän n. 1400, ja asennus paikallisella monimerkkikorjaamolla n. 700,.

harakka

Nuo volsujen haldexperät taitaa olla kyllä kestävimmästä päästä, jos vertaa esim volvon ja freelanderin ja muihin, fordin käyttämiin periin. Itse olen korjannut ja vahvistanut omista volvon periä.

Yksi ammattikorjaaja kertoi korjanneensa ainoan hajonneen volkkarin perän kun huollossa oli öljyt sekoitettu haldexin ja perän välillä. Haldexin pumppuja kyllä hajoaa.

Itse vaatisin huollossa öljyjen tarkistamista, koska niitä ei juurikaan tarkisteta jos ei ole vuotoja. Huohottimesta on saattanut päästä vettä sisään, sana koske etupään kulmavaihteistoa.

Minun Skoodassani ei oltu koskaan avattu perän ja kulmavaihten tarkasusproppuja 180tkm vaikka oli käytetty vain merkkihuollossa. Itse olen vaihtanut öljyt 150tkm jälkeen viimeistään.
Naapurilla on kaksi 4x volsua molemmilla ajettu yli 400tkm ilman mitään perä ja haldex remontteja, eikä omista, skoda ja tiguan, ole ollut mitään häiriöitä perissä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: harakka - 19.01.22 - klo:19:15
Nuo volsujen haldexperät taitaa olla kyllä kestävimmästä päästä, jos vertaa esim volvon ja freelanderin ja muihin, fordin käyttämiin periin. Itse olen korjannut ja vahvistanut omista volvon periä.

Yksi ammattikorjaaja kertoi korjanneensa ainoan hajonneen volkkarin perän kun huollossa oli öljyt sekoitettu haldexin ja perän välillä. Haldexin pumppuja kyllä hajoaa.

Itse vaatisin huollossa öljyjen tarkistamista, koska niitä ei juurikaan tarkisteta jos ei ole vuotoja. Huohottimesta on saattanut päästä vettä sisään, sana koske etupään kulmavaihteistoa.

Minun Skoodassani ei oltu koskaan avattu perän ja kulmavaihten tarkasusproppuja 180tkm vaikka oli käytetty vain merkkihuollossa. Itse olen vaihtanut öljyt 150tkm jälkeen viimeistään.
Naapurilla on kaksi 4x volsua molemmilla ajettu yli 400tkm ilman mitään perä ja haldex remontteja, eikä omista, skoda ja tiguan, ole ollut mitään häiriöitä perissä

Kuinka vanhoista autoista puhut?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VAGkilainen

Teetin viikolla "väliöljynvaihdon" eli 15000km välein moottoriöljy (oman vein) ja suodatin. Samalla tuli teetettyä perän öljyjen vaihto, Haldex-öljyt uudet ja sihdin puhdistus. Lisäksi meni eteen uudet jarrupalat.
Sihti oli putsattu n. 132tkm kohdalla eli n. 60tkm sitten, silloin se oli aivan tukossa. Nyt oli melko puhdas.
Nyt voi toivottavasti ajaa huoletta 210tkm huoltoon joka onkin hiukka isompi.
Olen sitä mieltä että ennakointi kannattaa, myös huolloissa. Melko pieniä kuluja nyky remppoihin verrattuna.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy