Superbin kytkinsylinteri (ja kytkinremppa?)

Aloittaja jabajee, 30.12.13 - klo:00:33

« edellinen - seuraava »

jabajee

Antautuipa sitten kytkimen työsylinteri ja nyt on jarrunestettä kytkimessä.
Jonkun aikaa tuo oli oireillutkin hieman, mutta kun nestettä ei hävinnyt yhtään eikä vuotoja näkynyt, niin ajattelin ongelman johtuvan poljinsylinteristä. Näitä molempiahan on VAG:eissa mennyt rikki ja yleinen oire sille on siis kytkinpolkimen jääminen pohjaan.

Nyt jäi poljin kokonaan pohjaan ja nestettä oli vajentunut säiliöstä sen verran, että kytkin haukkasi ilmaa. Pohjamuovin päällä oli pikku lätäkkö jarrunestettä joka oli valunut vauhtipyörän kotelosta.

Kyseessä siis -09 2.0TDI Superb 170hv CR-kone, 6v. manuaali ja neliveto. Ajettu 165tkm.
Työsylinteri on vaihdelaatikon sisällä ja on käsittääkseni samaa pakettia painelaakerin kanssa, eli laatikon joutuu irroittamaan vaihtoa varten.
Nestettä ei ihan hirveästi (noin 1-2dl) ole päässyt vauhtipyörän koteloon, mutta oletettavasti sitä on siis kytkimelläkin.

Mikähän olisi järkevin ratkaisu remontin suhteen, nyt kun laatikon joutuu joka tapauksessa irroittamaan.
-Vaihtaa pelkkä työsylinteri ja putsata kytkinlevy?
-Vaihtaa työsylinteri ja kytkinlevy?
-Vaihtaa työsylinteri, kytkinlevy ja kaksoismassa vauhtipyörä, eli kaikki kerralla?
-Vaihtaa jonkun edellisten lisäksi myös poljinsylinteri?
-Tehdä jotain muuta, mitä?

Autolla on siis ajettu 165tkm. Vauhtipyörä ei ole oireillut, mutta kytkinlevyssä varmaan näkyy jo kilometrit.
Hyvällä tuurilla tuo vauhtipyörä kestää vielä 100tkm ja huonolla tuurilla se on jo nyt vaihtokunnossa.
Tämä selviää vasta kun laatikko on irti, mutta oikeat tavarat olisi hyvä olla jo etukäteen.
Todennäköisesti on myös sen verran isotöinen ja nosturin vaativa homma, että en jaksa itse alkaa askartelemaan, joten kai se on jonnekin ammamiehelle vietävä korjaukseen.

Tuolta saisi koko paketin suht edullisesti, mutta onko nelivedossa samat romut kuin etuvedossa, eli käykö tuo?
Ja onhan tuo Release Bearing /  CSC - 3182 997 901 / 3182997901 samalla myös se työsylinteri?
Muitakin paikkoja saa ehdottaa, jos tietää?

tapanixxx

Vaihtaisin kaikki kerralla, kun on ajettu jo yli 150 tkm.

Polkimen pääsylinteriä en vaihtaisi koska jos se oireilee jossakin vaiheessa niin sen voi vaihtaa erikseen.

Remonttia en teettäisi merkkiliikkeessä suomessa, koska ottavat kovan hinnan sekä työstä että osista (alkup.). Mutta jos matka viroon ei ole poissuljettu, niin veisin skoda-merkkiliikkeeseen viroon, käyttävät sielläpäin myös ei OEM-osia, esim sachs, jos haluaa selvitä vähän halvemmalla osien (oem) suhteen. Näin ainakin volkkarin osalta tekevät tallinnassa.

jabajee

#2
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 30.12.13 - klo:00:47
Vaihtaisin kaikki kerralla, kun on ajettu jo yli 150 tkm.

Polkimen pääsylinteriä en vaihtaisi koska jos se oireilee jossakin vaiheessa niin sen voi vaihtaa erikseen.

Remonttia en teettäisi merkkiliikkeessä suomessa, koska ottavat kovan hinnan sekä työstä että osista (alkup.). Mutta jos matka viroon ei ole poissuljettu, niin veisin skoda-merkkiliikkeeseen viroon, käyttävät sielläpäin myös ei OEM-osia, esim sachs, jos haluaa selvitä vähän halvemmalla osien (oem) suhteen. Näin ainakin volkkarin osalta tekevät tallinnassa.

Kyllä itsekin olen vähän sillä kannalla, että kaikki vaan, niin eipähän toivottavasti tarvii ihan heti taas aukaista.
Pääsylinterin voi vaihtaa myöhemminkin, mutta vaatii aika paljon purkamista. Nyt menisi osittain samoilla purkamisilla. Toisaalta sen voi vaihtaa itsekin.
Tuolta darksideltä kun tilaisi, niin koko paketti jäisi maksamaan noin 500â,¬, eli noin puolet siitä mitä ihan samat osat maksaa merkkiliikkeessä. LUK ja Sachs on molemmat OEM-kamaa.
Hyviä ja edullisia tekijöitä löytyy onneksi myös rajan tältä puolelta, joten sen takia ei tarvitse välttämättä alkaa matkustamaan.

jabajee

Olisiko kellään muuten laittaa sähköpostilla noita tehtaan vaihto-ohjeita kyseiseen operaatioon?
Ottaisin kiitollisena vastaan.

jabajee

#4
Sen verran sain selville, että oikeat osanumerot ovat:
022 141 015 S kytkinlevy+asetelma
0A5 141 671 F työsylinteri/painelaakeri
03L 105 266 BN kaksoismassa vauhtipyörä

Tuo vauhtipyörä aiheuttaa ongelmaa, kun lähteestä riippuen siihen tarjotaan joko:
LUK 415043110 tai LUK 415026910
Osaako joku varmuudella sanoa käykö siihen tuo jälkimmäinen versio??
Tuolta saisi tuon jälkimmäisen version kohtuulliseen hintaan, mutta käyköhän se  ::)

tapanixxx

Volkkarikonserni ole käyttänyt sekä lukin että sachsin vauhtipyörä/kytkinosia.

Eli jos laitat lukin tekemän vauhtipyörän niin laita myös lukin tekemät kytkinosat. Jos taas sachs niin sitten sachsin osat. Eli siis ei sekoiteta eri valmistajien osia vauhtipyörä ja kytkinremonteissa. Vain jompaa kumpaa valmistajaa.

Merkkiliike näkee koneelta minkä valmistajan osat on laitettu tehtaalla autoon.

jabajee

#6
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 30.12.13 - klo:19:27
Volkkarikonserni ole käyttänyt sekä lukin että sachsin vauhtipyörä/kytkinosia.

Eli jos laitat lukin tekemän vauhtipyörän niin laita myös lukin tekemät kytkinosat. Jos taas sachs niin sitten sachsin osat. Eli siis ei sekoiteta eri valmistajien osia vauhtipyörä ja kytkinremonteissa. Vain jompaa kumpaa valmistajaa.

Merkkiliike näkee koneelta minkä valmistajan osat on laitettu tehtaalla autoon.

Joo nuo koodit on siis auton alustanumerolla kysytty merkkiliikkeestä ja LUK on kuulemma siellä paikoillaan.
Tuolta laittamani linkin kautta saisi kaikki LUKin osina, mutta tuosta vauhtipyörän sopivuudesta en ole varma.
Heidän mukaansa se käy, koska se käy esim. Audin CBBB-koneiseen A3 quattroon. Mulla siis sama kone.
Mutta sitten jotkut lähteet taas antavat tuon 415043110 koodisen vauhtipyörän.

Virosta OEM osat noin 650€, Suomesta merkkiliikkeestä samat osat noin 1500€ :)

jabajee

Tuossa esimerkiksi muutama linkki, missä nuo kaksi eri vaihtoehtoa soveltuu kuitenkin osittain samoihin OEM-koodeihin:
Vauhtipyörä LUK - 415026910
Vauhtipyörä LUK - 415043110
Onkohan tuo jälkimmäinen sitten joku uudempi versio mikä sopii noihin BN, BM-loppuisiin ja molemmat sitten noihin BB, BC-loppuisiin?
Eli että loppukirjaimet menisi aakkosjärjestyksessä vuosimallin mukaan?
Ainoa ero minkä noissa ilmoitetuissa arvoissa huomasin on tuo päästökulma (grad). Tossa ensimmäisessä se on 20 ja jälkimmäisessä 18. Mitähän sekin käytännössä tarkoittaa?
Tuosta jälkimmäisestä löytyy tuo oikea BN-loppuinen koodikin.

jabajee

No nyt kun löysin tuon LUK:n online katalogin niin sain varmistuksen osanumeroille.
Tuo LUK 415026910 on vanhempi versio ja sen korvaa tuo LUK 415043110. En tiedä mitä kaikkea on muuttunut.
022 141 015 S kytkinlevy+asetelma on LUK 624 3180 09 228â,¬ (540â,¬)
0A5 141 671 F työsylinteri/painelaakeri on LUK 510 0177 10 50â,¬ (190â,¬)
03L 105 266 BN kaksoismassa vauhtipyörä on LUK 415 0431 10 295â,¬ (800â,¬)
Tuohon vielä päälle pultit LUK 411 0133 10 11â,¬
Ja pitäis olla kaikki osat alle 600â,¬ kotiin toimitettuina. Suluissa marmorin hinnat Suomessa.


Tony.N

Oletko kysynyt täältä? speed-autoteile.fi Ebay vois olla kans hyvä katsella osia.
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Tony.N - 17.01.14 - klo:22:11
Oletko kysynyt täältä? speed-autoteile.fi Ebay vois olla kans hyvä katsella osia.
Otin nuo osat tuolta mitkä linkit laitoin ja ne on vaihdettukin jo  :)
Noiden lisäksi vaihtui vielä neulalaakeri kytkinakselille sekä vaihdelaatikon- ja kulmavaihteen-öljyt.
Nelipyöräsuuntaus tehtiin vielä remontin päätteeksi, kun oli sen verran tavaraa ollut irti etupäästä.
Työsylinteri vuoti siitä painelaakerin juuresta kuten vähän arvelinkin, mutta nyt on kaikki rojut uutta kytkimessä. 8tuntia oli työtä kaikkiaan.
Vauhtipyörä oli vielä kohtuullisessa kunnossa ja olisi ehkä vielä toiminut, mutta nyt on sekin uusi varmuuden vuoksi.
Kaikkine kuluineen lähes 1/3osaan merkkiliikkeen hinnoista, vaikka osat on alkuperäistä merkkiä ja työllä takuu.

mtalo

Nostetaampas vanhaa aihetta ylös, kun tuli samaa vaivaa. Autona Octavia 4x4 2.0CR cfhc-koneella ja vm. 2011. Ajettu noin 230tkm ja ollu meillä viimeiset 100tkm, jona aikana kytkimelle ei ole mitään tehty.

Aiemminkin oireillu siten, että poljin on tuntunut löysältä pidemmän seisonnan jälkeen (esim. viikko) ja kytkin on irrottanu vasta aika pohjassa. Tätä oireilua on ollu jo pari vuotta, mutta mitään ei olla tehty, kun ei oo ajoa haitannu. Nyt on alannu tekemään useammin tuota, että irrottaa vasta ihan pohjasta ja lisäksi tullu uusi vaiva, ettei kytkinpoljin palaudu ihan ylös.

Polkimessa näytti olevan jokin jousi, joten mua alkas ihmetyttämään, miksei se nykäse poljinta ylös? Ilmaa tuonne jostain pääsee, kun pumppaamalla alkaa toimimaan paremmin. Pystyykö mitenkään päätellä, kumpi sylintereistä on syyllinen? Aika vahva kutina on, että pitäis aloittaa työsylinterin päästä. Tässä mallissahan työsylinteri lienee kytkin kopassa, joten vaihtoon pitäis laittaa sitten koko setti kaksoismassaa myöten.pitäiskö noita osia katsella autodocista vai onko parempia ehdotuksia?

o.b.

Tee nyt ensin se ilmaus kunnolla jos ei ole jo tehty. Kytkin voi toimia pitkäänkin kunnolla sen jälkeen. Pääsylinteri on sen verran edullinen, että lähtisin sen vaihdolla liikkeelle. Toki jos työsylinteri on vaihdettavissa ilman laatikon irroitusta, niin se taitaa olla vieläkin edullisempi.

mtalo

Ajattelin tässä olevan jokin automaattinen ilmaus...

Mistäs se ilmausnippa löytyy? Toiminee kuten jarrujen ilmaus, eli ruuvi auki, poljin pohjaan, ruuvi kiinni, poljin ylös jne. Samalla vois päästää reilummin vanhaa nestettä ulos, niin tulis nekin vaihdettua. Jarruihin uusin nesteet juuri keväällä.

o.b.

Ei oo automaatti-ilmausta. Ilmausnippa on vaihteiston päällä, työsylinterissä. Työsylinteri on joko vaihteiston päällä tai sitten vaihteiston kopan sisällä. Ilmausnippa on kuitenkin näkyvissä kun ottaa akun, akun telineen ja ilmanputsarin irti.

Ilmaus onnistuu kun nippaa aukaisee hieman. Poljinta ei tarvitse pumpata, ilma poistuu työsylinteristä itsekseen nipan kautta.

Räiskis

Väittäisin ettei ilma mene mihinkään sylinteriin ihan ilman sylinteterin tiivisteiden vuotoa? Jonkun hetken voi toimia ilmaamalla mutta ei korjaa vikaa. Tekohengitystä mutta ei korjaa vikaa.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Räiskis - 22.09.23 - klo:20:48
Väittäisin ettei ilma mene mihinkään sylinteriin ihan ilman sylinteterin tiivisteiden vuotoa? Jonkun hetken voi toimia ilmaamalla mutta ei korjaa vikaa. Tekohengitystä mutta ei korjaa vikaa.
Ehkä kannattaa kuitenkin kokeilla, auttaako ilmaus kytkinongelmiin? Jos ongelma on pahentunut parin vuoden aikana, niin ilmaus voi parantaa tilanteen muutamaksi kuukaudeksi. Ei se tietenkään vikaa poista.

mtalo

Tänään ilmasin kytkimen. Alkuun tuli aika huonon näköistä nestettä ulos. Nyt kytkin toimii paljon paremmin. Irrottaa aika ylhäällä ja pohjaan jää tyhjää liikettä.

Saas nähdä, kuinka kauan tämä auttaa. Yhden korjaajan kanssa juttelin, niin sanoi uuden puhtaan nesteen voivan jopa vähän elvyttää falskaavia tiivisteitä. Saattaa olla pelkkää toiveajattelua.

Työsylinteri näytti olevan kytkinkopan sisällä. Se on ilmeisesti integroitu painelaakeriin.

o.b.

Nesteen vaihto ja tiivisteiden elvytysaine voi auttaa yllättävän pitkäksi aikaa. Ei tosin ole omaa kokemusta tiivisteiden elvytysaineiden toiminnasta jarrusysteemissä.

Räiskis

Jarrunesteen vaihtohan kuuluu huolto ohjelmaan 2v välein, tainnut jäädä välistä? Tosin saattaa olla toden näköistä ettei kytkimestä nestettä lasketa ulos samassa yhteydessä yhtään?

Räiskis

Jarrunesteen vaihtohan kuuluu huolto ohjelmaan 2v välein, tainnut jäädä välistä? Tosin saattaa olla toden näköistä ettei kytkimestä nestettä lasketa ulos samassa yhteydessä yhtään?

Räiskis

Kai toikin mahdollista, kahteen kertaan monen tunnin välein?

mtalo

Keväällä vaihdoin jarrunesteen ja edellisestä kerrasta taisi olla 4 vuotta. Mutta en kyllä oo hoksannu kytkinsylinteristä laskea nestettä   :-X

o.b.

Kytkinsylinterin neste vaihtuu melko tehokkaasti kun kytkintä käyttää. Liike on sen verran pitkä, että osa nesteestä palaa säiliöön ja sekoittuu siellä uuteen nesteeseen. Toisin on jarrujen kohdalla, niissä neste ei juurikaan liiku säiliön ja työsylinterin välillä.

Jarrunesteiden vaihto alkaa säiliön tyhjennyksellä. Suodatin pois (on muuten hankala irrottaa) ja kaikki nesteet pois säiliöstä. Säiliö on osastoitu, joten vaatii kikkailua, että säiliön saa koknaan tyhjäksi. Imuvaihtaja ja mehupilli on avuksi. Suodatin paikoilleen ja säiliö täyteen tuoretta jarrunestettä. Sitten imetään jarrunestettä työsylinteri kerrallaan lähtien kauimmaisesta nurkasta. Nestettä imetään niin kauan, että tulee kirkasta nestettä. Säiliön nestemäärää pitää välillä tarkastella, ettei pääse tyhjäksi.

Viimeisenä sitten kytkinsylinteri jos sattuu olemaan näkyvillä. Säiliötä ei kannata täyttää piripintaan jos ei ole samalla vaihtanut paloja ja levyjä. Jos pistää liian täyteen, niin seuraavan kerran jarrupaloja vaihdettaessa on vaara, että säiliö tulvii jos ei huomaa vähentää nestettä.

Honkahovi

Lainaus käyttäjältä: mtalo - 23.09.23 - klo:22:30Tänään ilmasin kytkimen. Alkuun tuli aika huonon näköistä nestettä ulos. Nyt kytkin toimii paljon paremmin. Irrottaa aika ylhäällä ja pohjaan jää tyhjää liikettä.

Saas nähdä, kuinka kauan tämä auttaa. Yhden korjaajan kanssa juttelin, niin sanoi uuden puhtaan nesteen voivan jopa vähän elvyttää falskaavia tiivisteitä. Saattaa olla pelkkää toiveajattelua.

Työsylinteri näytti olevan kytkinkopan sisällä. Se on ilmeisesti integroitu painelaakeriin.

Miten kävi auttoiko ilmaus? Minulla vähän samat ongelmat viimeisen vuoden, eli kytkin ei välttämättä irroita kun seisoo tai ajaa pidemmän matkan, ei nouse ylös. Mutta toimii pumppaamalla ja rauhallisella liikkeellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy