Yleistä Kodiaqista

Aloittaja vasara, 30.08.16 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

vesap

Lainaus käyttäjältä: Vekseli - 14.08.18 - klo:22:32
Tarkoitat siis matkustamon ja tavaratilan väliverkkoa? Itsekin tuli tuollainen ostettua, mutten ole jaksanut / ehtinyt sitä vielä käyttöön ottaa, vaan on pussukassaan nätisti tavaratilan ja takapenkin selkänojien välises syvennyksessä. Hyvä kun nyt muistutit! :D pitää testata ja raportoida...
Sellaista metallista 'kalteria' tarkoitan. Laitetaan kiinni neljällä mutterilla.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

akk

^ ^ Jos se kulkee 150 heppasella diiselillä, niin kai se kulkee saman tehoisella bensakoneellakin  :D
Minun piti aikanaan päästä koeajolle tuolla 1.4 TSI:llä, mutta kutsua ei tullut koskaan, ja kerkesin sitten tilaamaan Tiguanin. Mielestäni ko. kone sopii ainakin tiguun, ja on jopa hieman pirteämmän tuntuinen kuin dieselinä.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

vasara

Lainaus käyttäjältä: akk - 15.08.18 - klo:13:24
^ ^ Jos se kulkee 150 heppasella diiselillä, niin kai se kulkee saman tehoisella bensakoneellakin  :D
Minun piti aikanaan päästä koeajolle tuolla 1.4 TSI:llä, mutta kutsua ei tullut koskaan, ja kerkesin sitten tilaamaan Tiguanin. Mielestäni ko. kone sopii ainakin tiguun, ja on jopa hieman pirteämmän tuntuinen kuin dieselinä.
Kodiaqin 4x4 moottorit.. (uuden hinnaston 1.5 tsi taitaa olla samoilla specseillä kuin 1.4):
- 1.4 TSI 110kW / 150 hv & 250 Nm
- 2.0 TSI 132kW / 180 hv & 320 Nm
- 2.0 TDI 110kW / 150 hv & 340 Nm
- 2.0 TDI 140kW / 190 hv & 400 Nm

Tuossa heikompitehoisessa bensakoneessa saattaa väännön puute olla isohkossa autossa epämiellyttävää?.. en ole kylläkään ko. autossa kokeillut :) .. mutta paperilla siltä näyttää. Mahdollisesti myös kulutus kaupunkikäytössä voi nousta pikkukoneella suureksi, kun kierroksia joutuu käyttämään enemmän.
Epäilemättä kaikki koneet hoitaa hommansa, mutta ihan älyttömiä myöskään ei maksa upgrade 1.4 / 1.5 tsi => 2.0 tsi / 2.0 TDI (190).

akk

#573
^ Loppujen lopuksi teho sitä autoa liikuttaa ei vääntö. Eroa vielä tasaa, jos käytössä on dsg, niin aika saman kaltaisia ovat saman tehoinen diesel ja bensakone ajella.
Mutta enempi (hevosvoimia) on parempi, ainakin jos on rahaa laittaa   ;D
Loppukanettina voisi todeta että kannattaa käydä koeajamassa, siitähän se selviää, kelpaako itselleen vai ei. Omalta kohdalta tähtäimessä oli tuo 180 hv tsi, mutta koeajettuani 150  heppasen, totesin sen aivan riittäväksi. Hämmästyin tätä vähän itsekin, sillä siirryin ”alaspäin” 280 hv passatista  :P
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

James Bond

Kannattaa miettiä, mitkä varusteet ovat itselle ns. pakolliset ja katsoa sitten, paljonko sellaiset sisältävä auto maksaa eri peruspaketeista lähtien. Itsellä kävi niin, että alemman tasoisen paketin päivittäminen halutuilla lisävarusteilla meni niin lähelle seuraavaa tasoa, että olisi ollut vaikea perustella mitenkään alemman perustason valintaa. Ehdottomasti haluamiani varusteita olivat mm. sähköpenkit (meillä on kaksi hyvin erikokoista kuskia ja niillä ajoasennon muokkaus mieleiseksi oli helpompaa ja nopeampaa) ja adaptiivinen vakionopeussäädin, jotka ovat vakiona stylestä lähtien. Uskon myös, että vetokoukku kannattaa valita miltei joka tapauksessa - ellei nyt ole ihan satavarma ettei sitä koskaan tarvitse. Peruutuskamera on kiva myös.

Isoja kysymyksiä ovat myös moottorin koko, käyttövoima ja nelivetoisuus. Noiden kohdalla kannattaa miettiä erityisesti, millaisia määriä ja millaisella kuormalla autolla ajellaan sekä mahdollinen vetotarve. Uskoisin, että asuntovaunun kanssa neliveto ja iso moottori ovat aika ehdottomia, varsinkin jos auto on vielä täynnä väkeä.

Itselle helpoimpia säästökohteita olivat viisipaikkaisuus, väri (Candy White miellytti muutenkin) ja tyytyminen pakettiin kuuluneisiin maltillisen kokoisiin vaateisiin.

Raimo247

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.08.18 - klo:15:19
Kodiaqin 4x4 moottorit.. (uuden hinnaston 1.5 tsi taitaa olla samoilla specseillä kuin 1.4):
- 1.4 TSI 110kW / 150 hv & 250 Nm
- 2.0 TSI 132kW / 180 hv & 320 Nm
- 2.0 TDI 110kW / 150 hv & 340 Nm
- 2.0 TDI 140kW / 190 hv & 400 Nm

Tuossa heikompitehoisessa bensakoneessa saattaa väännön puute olla isohkossa autossa epämiellyttävää?.. en ole kylläkään ko. autossa kokeillut :) .. mutta paperilla siltä näyttää. Mahdollisesti myös kulutus kaupunkikäytössä voi nousta pikkukoneella suureksi, kun kierroksia joutuu käyttämään enemmän.
Epäilemättä kaikki koneet hoitaa hommansa, mutta ihan älyttömiä myöskään ei maksa upgrade 1.4 / 1.5 tsi => 2.0 tsi / 2.0 TDI (190).

Se onkin vitsikästä, että koeajaessani "teho"dieselin vaihteisto ei osannut lainkaan käyttää vääntöä vaan halusi aina mennä luokkaa 3000+ kierroksilla kiihdyttäessä normiliikenteessä. Surkea yhteistyö koneen ja laatikon välillä.
Toisin on ainakin 2.0TSI:n kanssa, normiohjelmallakin (D) laatikko laittaa uutta pykälää jo alle 2000 rpm vaikka on kohtuu rivakka toivomuskin päällä.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

vasara

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 16.08.18 - klo:12:06
Se onkin vitsikästä, että koeajaessani "teho"dieselin vaihteisto ei osannut lainkaan käyttää vääntöä vaan halusi aina mennä luokkaa 3000+ kierroksilla kiihdyttäessä normiliikenteessä. Surkea yhteistyö koneen ja laatikon välillä.
Toisin on ainakin 2.0TSI:n kanssa, normiohjelmallakin (D) laatikko laittaa uutta pykälää jo alle 2000 rpm vaikka on kohtuu rivakka toivomuskin päällä.
Erikoista? Audissa 140kW diesel ja stronic ei usein 2000 rpm yli mene normiajelussa (D-mode). Ainakin ko. kokoonpanossa laatikko ja kone toimii hyvin yhteen. Adaptoituukohan dsg- laatikko aiempien ajojen mukaan.. tulee vaan mieleen, että koeajoautoja usein poletaan kuin hengen hädässä ja laatikko saattanut adaptoitua agressiiviselle ajotyylille.

vasara

^Googlattu ja adaptoituuhan se, eli aiempien koeajajien agressiivinen kiihdyttely voisi olla syynä koviin kierroksiin.
Joissain autoissa laatikon pystyy resetoimaan itse sopivalla nappulayhdistelmällä (mersun G-Tronicissa ainakin oli näin).. Dsg:stä en tiedä.. pitääkö laittaa johdon päähän?

James Bond

Kyselin tuolla Skodan yleisellä puolella näkemyksiä Kodiaqin huolenpitosopimuksesta. Käykääpä kommentoimassa.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19615.msg646131#msg646131

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.08.18 - klo:13:49
^Googlattu ja adaptoituuhan se, eli aiempien koeajajien agressiivinen kiihdyttely voisi olla syynä koviin kierroksiin.
Joissain autoissa laatikon pystyy resetoimaan itse sopivalla nappulayhdistelmällä (mersun G-Tronicissa ainakin oli näin).. Dsg:stä en tiedä.. pitääkö laittaa johdon päähän?
https://www.youtube.com/watch?v=Z5KD7LyQnqg

Skodiaqqi

Moi, tietääkö kukaan tarkemmin mitä MY19 tuo tullessaan?
1.4 TSI -> 1.5 TSI
DSG-6 -> DSG-7 kaikilla moottorivaihtoehdoilla?
4x4 muutoksia?
Vakiovarustelu ?

iltanen

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

JustAGuy

Himottaisi laittaa Kodiaqiin LED-lisävalopaneeli nokalle. Ajattelin leikata rekisterikilven alta säleikköä pois ja ”piilottaa” lisävalon sinne. Mahtaako kellään olla kokemusta tai tietoa miten onnistuisi? Saako lisävaloa hyvin kiinni mihinkään?
Tulossa Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Moon White

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JustAGuy - 01.09.18 - klo:16:09
Himottaisi laittaa Kodiaqiin LED-lisävalopaneeli nokalle. Ajattelin leikata rekisterikilven alta säleikköä pois ja ”piilottaa” lisävalon sinne. Mahtaako kellään olla kokemusta tai tietoa miten onnistuisi? Saako lisävaloa hyvin kiinni mihinkään?

Tuossa ainakin yksi esimerkki miten laitettu Kodiaq:n.

https://www.nettiauto.com/skoda/kodiaq/9880035
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

empä nyt sanoisi että ledi malliin mitenkään kohtuullisella pääse, perus malliin ehkä kun siinä on halogeenit nokalla

Lainaus käyttäjältä: V-O - 01.09.18 - klo:21:48
Tietenki näin:
https://dsmdesign.se/content/products/Tillbehor-Personbil/Skoda/716-Skoda-Kodiaq-DSM-LED-Ramp-Modellanpassat-monteringsfaste.php

Pääset helpolla, ja ihan kelpo kohtuullisilla kustannuksillakin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

V-O

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 02.09.18 - klo:14:01
empä nyt sanoisi että ledi malliin mitenkään kohtuullisella pääse, perus malliin ehkä kun siinä on halogeenit nokalla
Okei joo, mun olis pitäny hiffata että kysyjän Kodiag on ledivaloilla. En tajunnu että toi 400 , setti ei sovellu ledivalolliseen Kodiagiin...

Tosiporari

Terve! Yritin vähän käyttää hakuja, mutta ei koko foorumilta tuntunu löytyvän Kodiaqin (tai muiden Skodien) nahkapenkkien huoltamisesta mitään. Millä pesuaineella ootte pessy liat pois? Entä oletteko käsitelleet nahkapenkkejä millään aineilla, olisiko jotain suosituksia?

4kk ollaan nyt rullailtu 2,0TSI 4x4 Kodiaqilla, ja tyytyväisiä ollaan oltu! Loistava perheauto, 7-paikkaisuus toimii kyllä hyvin.

Raimo247

Tutustu FurnitureClinic tuotteisiin, suosittelen.

Pesuun marseillen saippua veteen sekoitettuna. Vaahdottavalla pumpulla ja valkoisella kankaalla.

Vuoden meillä ajeltu beigellä alcantara-/ sivuista ilmeisesti nahkasisustalla, eikä vielä ole tullut omaa putsattua. Vaaleiden sisustojen kanssa kannattaa hoitoaineet valita niin, ettei jää rasvaiseksi ja siirrä väriä housuista.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Teppuna

Nyt on kohta 5 kk autolla ajeltu, tässä omia kokemuksiani aika pitkästi  :D

Kulutus on meidän ajossa asettunut 7,2 l/100km (ajotietokoneen mukaan). Keskinopeus 59km/h, ja kilometrejä on kertynyt yli 9000.
Tuohon kulutukseen olen kyllä tyytyväinen, auto on kuitenkin isokokoinen.
Moottorin tehot riittävät ihan hyvin kaupunki ja maantieajoon, myös moottoritielle kiihdytyksiin. Kovissa nopeuksissa taas ohitettaessa joutuu kyllä aika paljon kierrättämään moottoria jos vähänkään lyhyempi ohituspaikka. Mutta kompromissihan tuo moottorivalinta oli  :-\

Vaihteisto on miellyttävä. Kunhan muistaa odottaa pienen hetken kun lähtee liikkeelle esim. liikennevaloista tai vapaalta vaihteelle vaihdettaessa. Muutoin nykäisee ilkeästi. Saman ominaisuuden luulisi kyllä olevan muillakin merkeillä.

Melutaso on huomattavasti pienempi kuin aiemmassa Superbissa. Mutta hieman auto on sutimisherkkä tietyissä paikoissa (jyrkät hiekkarinteet, mutkassa kiihdyttäminen), saa nähdä minkälaista sutimista on talvella. Juuri tuli uudet Goodyearin talvirenkaat 18" aluilla varastoon, toivottavasti pitoa riittää  :)

Sisätiloiltaan auto on aavistuksen kaksijakoinen. Pituussuunnassa tilaa taitaa olla vähemmän kuin Superbissa, siltä se ainakin tuntuu. Kuitenkin autoon mahtuu kolme matkustajaa peräkkäin niin, että kolmannella rivillä on lastenistuin kasvot menosuuntaan, toisella rivillä turvakaukalo ja etuistuimella matkustaja. Kolmannelle istuinriville emme saaneet muuta istuinta käymään kuin ohjekirjan suositteleman Britaxin Kidfix istuimen kasvot menosuuntaan. Muiden kasvot menosuuntaanistuimien käyttöä rajoittaa auton penkin kiinteä niskatuki, joten ne muut istuimen asettuvat turhan etukenoon. Kidfixissä on "potero" niskatyynyn kohdalla. Selkämenosuuntaan istuinta ei olla yritettykään sinne, tuskin kovin hyvin mahtuisi.
Keskirivi on kyllä turhan kapea. Sen vielä hyväksyy jotenkin että kolmea istuinta siihen ei vierekkän saa (varsinkaan jos käyttää isofix kiinnikkeitä), mutta kahden istuimen väliin ei tahdo mahtua kapeakaan ihminen istumaan.

Takakontti on ihan riittävän iso. Vaikka toinen istuin on käytössä, niin silti konttiin mahtuu vielä rattaa tai vaunut + muuta tarviketta. Pidemmille reissuille tila voi alkaa käydä tosin ahtaaksi.

Skoda connectin toiminta on muuten ok, mutta seisontalämmittimen käyttö on tosi epävarmaa sen kautta. Toimii milloin toimii, tosin en kyllä odottanutkaan että joku mobiilisti auton kanssa jutteleva sovellus/pilvipalvelu toimisi luotettavasti.

Mukavuusvarusteista kuljettajan mukaan säätyvät penkki ja peilit olivat ehdoton rasti ostosvaiheessa. Meidän perheessä loistovarustus. Vaimolla on pari kertaa jättänyt auto tunnistamatta omat penkkisäädöt, itselläni ei kertaakaan. ACCN taas saattaisin raksia pois jos pitäisi uudelleen valita. Toiminta on suorastaan ärsyttävää, kun edeltä häviää auto ramppiin tai kääntyy tieltä pois. Edellämenevä auto on kääntynyt jo kokonaan edestä pois mutta auto tekee vielä todella kovan jarrutuksen. Toivottavasti tuo ominaisuus häviää ensimmäisessä huollossa pois. Automaattisesti toimivat pitkät toimivat hienosti maantieajossa. Kaupungissa tai moottoritieajossa (jossa vain keskikaiteella erotetut kaistat) valot sekoilevat jonkin verran. Valoteho riittää meidän tarpeisiin.

Kaiken kaikkiaan pikkujuttuja on jotka voisivat olla paremmin, mutta kokonaisuutena erittäin hyvä auto jonka ostaisin uudelleenkin. Mitään vikaa ei autoon ole (kuten olettaa saattaa näillä kilsoilla) tullut.
Kodiaq 1.4 Style 7P

FinnPeak

#591
Lainaus käyttäjältä: Teppuna - 26.09.18 - klo:20:09
Nyt on kohta 5 kk autolla ajeltu, tässä omia kokemuksiani aika pitkästi  :D

...

Arvontalaulu on tässäkin taloudessa raikanut Superbin ja Kodiaqin välillä, kun ollaan isoja (pitkiä) ihmisiä ja jälkikasvuakin on tulossa. Ajateltiin että hankitaan sitä tavaratilaakin sitten kerralla tarpeeksi. Näiden kahden välillä Kodiaqia puoltaa lähinnä arvostamani hiljaisuus, ja onhan toi korkeempi ohjaamo pitkälle ihmisellä vähän mukavampi käydä kyytiin ja pois. Ei tarvi ihan syväkyykkyä aina vetää.

Ollaan reivattu hintahaitarin yläpää 40k tienoilla ja Kodiaqin puolella vaihtoehtoina on sitten käytännössä bensakoneinen vuoden/puoltoista ajettu neliveto tai joku ajamaton/koeajettu etuveto. Ambition sopiva varustetaso, näyttäisi siinä olevan aikalailla kaikki mitä kaivata osaa, jos webastohommat vaan on kotteroon myös ruuvattu.

Onko sulla siis etuvetoinen versio? Onko nelivedoista myös kokemusta noin yleensä ja oletko tässä osannut sitä kaivata? Itse oon ajellut vain etuvetoisilla Audeilla tähän asti, ja oon vähän ihmeissäni että tarvitseeko tota nelivetoa nyt oikeesti johonkin. Tai huomaako sitä edes käytännössä mitenkään? Pari kertaa talvessa jossain sutii kyllä, ja samanverran käydään anoppilassa perähikiällä mökkiteiden päässä, mutta eipä tuo nyt vielä autolle juuri mainittavia eräilyvaatimuksia aseta. TM:stä bongasin ajoarvion, jossa etuvetoista Kodiaqia syytettiin vetovikuroinnista urissa, liekö noteerattavaa?

Sokota09

Superb huonotien alustalla kannattaa huomioida myös, nostaa ihan mukavasti autoa ylöspäin ja näin ollen ei tarvitse autoon mentäessä lasketua niin alas. Superbissa taitaa olla takapenkkitilat paremmat kuin Kodiaqissa, kun taas tavaratilan osalta Kodiaq vie voiton. Nythän uuteen Superbiin saa laminoidut sivulasit, jotka taitavat hiljentää autoa ihan mukavasti, vaikka ei se mikään hirveän äänekäs ollut ilman niitäkään, ainakaan 17" tuumaisilla nakeilla. Huonontien alusta myös jäykistää alustaa mukavasti, ei ole niin pehmeä koin vakiolla... Mutta ihan kumman vaan valitset, niin molemmat ovat varmasti perheautoina hyviä ja turvallisia, kun kokoa riittää.

FinnPeak

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 28.09.18 - klo:12:09
Superb huonotien alustalla kannattaa huomioida myös, nostaa ihan mukavasti autoa ylöspäin ja näin ollen ei tarvitse autoon mentäessä lasketua niin alas. Superbissa taitaa olla takapenkkitilat paremmat kuin Kodiaqissa, kun taas tavaratilan osalta Kodiaq vie voiton. Nythän uuteen Superbiin saa laminoidut sivulasit, jotka taitavat hiljentää autoa ihan mukavasti, vaikka ei se mikään hirveän äänekäs ollut ilman niitäkään, ainakaan 17" tuumaisilla nakeilla. Huonontien alusta myös jäykistää alustaa mukavasti, ei ole niin pehmeä koin vakiolla... Mutta ihan kumman vaan valitset, niin molemmat ovat varmasti perheautoina hyviä ja turvallisia, kun kokoa riittää.

Joo, tässä vaiheessa nimenomaan takakontti menee takapenkkitilan ohitse arvostuksessa. Selviää aina vaan vähemmällä Tetriksen pelaamisella kuormatessa.

Ja melun suhteen, oli noista koeajetuista Superbeistakin toinen melusaasteeltaan vähintäänkin tyydyttävä yksilö. Siinä taisi olla vähän korkeamman profiilin renkaat. Omaan korvaan Kodiaq oli kyllä silti selvästi tätäkin hiljaisempi ja kaikki kolinat hukkuivat alustaan vähän paremmin. Toki siinä Superbissa sitten saisi vähän paremmat (tosin osin turhatkin) kilkkeet mukana ja 1.4 kone on sen nokalla itselle jo aivan ripeä. Kodiaq tuolla 1.4:llä jää vähän vajaaksi, mutta riittänee normiajoon aivan mainiosti. Onhan tässä joskus laiskemmillakin kotteroilla kruisailtu ilman ongelmia...

Sokota09

Kokemuksesta voin sanoa, ettei Superbin kontin kanssa tarvitse tetristä pelailla, varsinkin kun omassa oli kiinteä tavaratilan väliverkko :) Kyllä sinne saa ihan riittävästi mahtumaan, ellei sitten ole joka kerta muuttamassa, kun lähtee liikkeelle ;) Lastenvaunujen lisäksi saa tavaraa mahtumaan vähintäänkin riittävästi. Kodiaqin etuna on se, että sinne voi kuormata tavaraa korkeammalle (kunhan on tavaratilan väliverkko), koska perä on pystympi ja kuormauskorkeus on tietysti optimaalisempi, kun ei tarvitse kummarrella.

FinnPeak

#595
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 28.09.18 - klo:15:30
Kokemuksesta voin sanoa, ettei Superbin kontin kanssa tarvitse tetristä pelailla, varsinkin kun omassa oli kiinteä tavaratilan väliverkko :) Kyllä sinne saa ihan riittävästi mahtumaan, ellei sitten ole joka kerta muuttamassa, kun lähtee liikkeelle ;) Lastenvaunujen lisäksi saa tavaraa mahtumaan vähintäänkin riittävästi. Kodiaqin etuna on se, että sinne voi kuormata tavaraa korkeammalle (kunhan on tavaratilan väliverkko), koska perä on pystympi ja kuormauskorkeus on tietysti optimaalisempi, kun ei tarvitse kummarrella.

Joo no toi oli ehkä vähän väärin ilmaistu, onhan tuo Superbikin nyt aika valtava ruuma kun nykyinen auto on A3 :) Enemmän ehkä tavaratilassa tosiaan tuntui fiilistellessä olevan merkitystä tuolla, että Kodiaqin aukko on korkeammalla ja korkeampi. Hieman ergonomisempi tämmöselle parimetriselle kurotella sinne sisään. Mutta detaljejahan nämä alkaa olla, ei se kumartelu oo ennenkään jaksanu juuri haitata...


Mitäs noi verkko-optiot on? Koeajoautoissa on ollu sellasta maaliverkon näköstä pussukassa. Tuo korkean lastaamisen mahdollistava verkko on vissiin joku metallinen jämäkämpi kikkare?


Sokota09

#596
Lainaus käyttäjältä: FinnPeak - 28.09.18 - klo:16:35
Mitäs noi verkko-optiot on? Koeajoautoissa on ollu sellasta maaliverkon näköstä pussukassa. Tuo korkean lastaamisen mahdollistava verkko on vissiin joku metallinen jämäkämpi kikkare?

Nuo tarvikkeena mukana olevat verkot ovat sitä varten, jos haluaa pitää tavaroita paikoillaan. Tarkoitan siis metallista kiinteää verkkoa matkustamon ja tavaratilan välissä: http://www.superskoda.com/Skoda/KODIAQ/Kodiaq-original-Skoda-Transverse-trunk-grille. Tämä on turvallinen vaihtoehto, eikä näytä olevan edes kallis vs Skoda liikkeestä ostettu tarvike. Suosittelen kuitenkin tätä Travallin verkkoa, niin ei tarvitse lähteä porailemaan reikiä, ovat todella helppoja asentaa: http://www.motormarket.fi/k-verkko-skoda-kodiaq-2016-tdg1551-5.html

Teppuna

Lainaus käyttäjältä: FinnPeak - 28.09.18 - klo:11:16

Onko sulla siis etuvetoinen versio? Onko nelivedoista myös kokemusta noin yleensä ja oletko tässä osannut sitä kaivata? Itse oon ajellut vain etuvetoisilla Audeilla tähän asti, ja oon vähän ihmeissäni että tarvitseeko tota nelivetoa nyt oikeesti johonkin. Tai huomaako sitä edes käytännössä mitenkään? Pari kertaa talvessa jossain sutii kyllä, ja samanverran käydään anoppilassa perähikiällä mökkiteiden päässä, mutta eipä tuo nyt vielä autolle juuri mainittavia eräilyvaatimuksia aseta. TM:stä bongasin ajoarvion, jossa etuvetoista Kodiaqia syytettiin vetovikuroinnista urissa, liekö noteerattavaa?

Meillä on siis etuveto. Aiemmin on ollut sekä etu- että nelivetoja. Mielipiteeni: Ihan oikeasti nelivetoa tarvitsisi (tai siitä merkittävää etua olisi) normiajelija Itä-Suomessa max. 10 päivää vuodessa. Loput menevät hienosti vajaavetoisenakin. Kodiaqista on vielä vaikea sanoa kun ei ole talvella ajeltu, mutta nyt tuntuma on se että voi olla vähän sutimisherkkä. Selviää aikanaan. Melutaso omaan aiempaan superbiin verrattuna on merkittävästi pienempi. Superbissa oli vielä kitkat talvella. Tosin omani oli Greenline malli, joten voi olla että sieltä oli tiputettu ylimääräistä massaa (=myös äänieristettä) pois. Nastarenkailla ei ole vielä Kodiaqista kokemuksia.
Tuota urissa vetelyä en ole huomannut, voi johtua siitä että ajelen pääasiassa vanhemmalla autolla jossa ratista saa pitää kiinni ihan tosissaan kun kiihdyttää.  :D
Ei tuo kuitenkaan mitenkään kovasti vetele.

Kodiaqin kontti on kyllä todella iso, jos ottaa 5paikkaisena, ja ilman vararengasta. On tuo superb konttikin kyllä varmasti ihan riittävän iso useimpien tarpeisiin. Mutta nyt kun on ollut ensimmäinen vähän korkeampi auto niin huomaa miten mukava sinne on laittaa lapsia, tavaroita ja lopuksi itsensä. Ei tarvii selkä vääränä asetella, vaan kaikki on hyvällä korkeudella.
Kodiaq 1.4 Style 7P

Herr K

Kodiaq RS julkaistaan ilmeisesti huomenna, mutta kuvia löytyy jo täältä:

https://www.motor1.com/news/267929/skoda-kodiaq-rs-leaked/

VW Passat Variant GTE

FinnPeak

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 28.09.18 - klo:17:18
Suosittelen kuitenkin tätä Travallin verkkoa, niin ei tarvitse lähteä porailemaan reikiä, ovat todella helppoja asentaa: http://www.motormarket.fi/k-verkko-skoda-kodiaq-2016-tdg1551-5.html

Lainaus käyttäjältä: Teppuna - 28.09.18 - klo:18:00
Meillä on siis etuveto...

Kiitokset kommenteista. Aika vaikea hahmotella tässä omaa preferenssiä neliveto vs. etuveto. Bensa vs diesel sama asia, ei näissäkään suurta eroa taida olla. Päivystellään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy