Jottei koko topicci mene Cantonin sielunelämän pohdiskeluun, kaappaan sen itselleni ja kuvailen tuntemukset omasta setistäni.
Recap: Sarjoina siis Rainbow SL-C edessä ja SAX takana, soitin Kenwood DDX-4021BT, vahvari SPL Dynamics 1500D ja subina Alpine Type-R 1242D. Midbassot leikkaa alhaalta 60Hz ja subin ylärajana 80Hz. Virrat vedetty 50mm² kaapelilla (eihän sitä koskaan tiedä mitä tuonne konttiin vielä keksii) kuskin puolen kynnyskoteloon ja "jaettu" AIV:n jakoblokilla kontissa 35mm² kaapelille (tarvittaessa neljälle, nyt riittää yksi). RCA ja heräte kulkevat keskitunnelin vierustaa vahvistimelle , joka on asennettu pystyyn vasemmalle puolelle verhoilupahviin.
Settihän soi! Hyvänlaatuista äänilähdettä on mahtava kuunnella kun vanhatkin biisit saavat uusia ulottuvuuksia tarkemman toiston takia. Skeptisesti ajattelin että snadisti metallimiehenä en hyötyisi subista niin paljoa kuin olisi mahdollista, vaan nyt jos nappaa subin pois päältä kuulostaa musiikki heti jotenkin puutteelliselta. Musiikkimakukin ainakin autoillessa on muuttanut vähän matalanpaan päähän Vahvistimen gaini on nollilla ja joidenkin radioasemien, kuten NRJ, kanssa saa vielä ohjelmallisesti vähentää gainia muuten bassojyminä hukuttaa muun musiikin alleen. Tyytyväisyys n. 90%
Missä puuttuvat 10%?
Ensimmäinen ongelma on, kuten varmasti joku on ehtinyt huomata jo, vahvistimen puute erkkasarjoille. Keskiäänet hupenevat matalilla äänenvoimakkuuksilla ja musiikkikin kuulostaa uutistenluvulta niin kauan kuin volyymi nousee n. 15 pisteeseen. 17-24 pistettä volyymissa ja systeemin sweet spot löytyy, sattumalta parhain volyymi on juurikin 22 pojoa kun vauhti on 100km/h. Volyymin vielä noustessa midit hyytyvät, diskantit soivat Octaviamaisen ylikirkkaasti ja vahvarin ajama subi näyttää muulle setille närhen munat soimalla parhaiten Vol 24 soi niin kovaa ettei kovin kauaa jaksa kuunnella, huudattaa lienee kuvaavin sana. Vol. 30, diskantit ovat raastavat ja subi uhkaa tuhota peräkontin.
Toinen probleema on etupään hiukan vajava matalan keskialueen toisto, SL-C pitäisi olla parempi sarja kuin SAX mutta kuulostellen ilman subia väittäsin että SAX soi tukevammin. Tietystikin octaviassa etuovien kaiutinpaikat ovat hirveät, (onnea teille III-kopan hankkineille, kaiuttimet taisivat olla oikealla paikallaan siellä ) mutta en jaksa uskoa että tuo yksinään selittäisi puhdittomamman soinnin. Erittäin hyvänä mahdollisuutena on että olen kytkenyt toisen etuoven vaihevirheeseen suhteessa muuhun järjestelmään. En ole saanut aikaiseksi tarkistaa tätä seikkaa fyysisesti, vaikka faderilla ja balanssilla olen asiaa selvitellytkin ilman absoluuttista johtopäätöstä Ainakin suuremmilla volyymeilla Kenwoodin sis. rakennetun vahvistimen tehot sitten ryydyttävät menon ja SL-Ct hyytyy ennen SAXia.
Kohta numero kolme. Etuovet soi, takaovet soi, vahvari uupuu eikä DSPtä löydy koslan mikropiiriarsenaalista. Stereokuvasekamelska on taattu En ole hifikorva paitsi musiikin laadun kanssa, mutta laulajan ääni pyrkii paikallistumaan ratin vierelle vasemmalle ja takaovet sitten kiskovat ääntä taaemmas ja sekoilevat ympäriinsä. Helppo ratkaisuhan olisi faderilla poistaa takaovet pelistä, mutta silloin tullaan tekemisiin ongelman nro. 2 kanssa. Täyteläisempi äänikuva on itselleni tärkeämpi kuin stereokuva joten tälle en ihan ensimmäisenä aio tehdä mitään.
Nipullinen isoja ongelmia, miksi siis 90% tyytyväinen? Koska siinä 100km/h mitä yleensä ajetaan audiot soivat riittävän kovaa, puhtaasti ja tarkasti Oikein nautinnollista ja vaikka pidin Type-R subia enemmän "teinisubina" (laadukkaana sellaisena) joka soi parhaiten kun sitä soitetaan kovaa, olen täysin tyytyväinen sen soundiin myös hiljaa soitettaessa. Kun subi täyteläistää metallimusiikinkin, midbassot ovat loistavat ja pidän todella paljon molemmista Rainboweista, valtava ero äänessä! Kunhan löytyy sopiva sauma autotallissa hääräämiseen niin pyöräyttänen nelikanavaisen vahvarin ajamaan erkkasarjoja, sillä se AIVn jakoblokki ja 50 virtajohto. Tämä hifihomma on parantanut autossa viihtyvyyttä moninkertaisesti. Useasti meinasi usko loppua, varsinkin vahvistimen ja subin kanssa, mutta olen onnellinen että jaksoin tehdä homman loppuun. Suosittelen kaikille musiikista ja autonpurkamisesta nauttiville tällaista projektia
Loppuun hitusen nolo paljastus:
Ennen hifihimmeleitä käytiin kosla lävitse STP Silverillä, noh siinä rytäkässä ja kaveriporukan mökkiviikonlopun lähestyessä tuli pikku tulipalokiire ja jäi yksi osa tekemättä. YKSI ELINTÃ,,RKEÃ,, OSA! Kuka arvaa? Homma ei ollut probleema aluksi kun saatiin ovien hifit valmiiksi, vol. 25 ja varmasti huusi musa autossa, ulkopuolelle ei taas kuulunut mitään. Lisätään yhtälöön iso subi ja ulkopuolelle kuuluu YKSI Ã,,Ã,,NI! YKSI! Kuka arvaa mikä?
-
-
-
JUMALAUTA REKISTERIKILPI resonoi! Aivojen checklist toimintaan, kävinkö peräkontin kannen läpi silverillä? No en? VOI "%>&&"#¤! Hätätoimena kävin itse kilven läpi silverillä vaan ei auttanut kauhean paljon Tällä autolla ei huudateta taajamassa, noloahan se olisi! Tarkat rajat bassovoittoiselle musiikille vol. 17, metallille vol. 21 sen jälkeen alkaa päristä Toivottavasti ensi viikolla ehdin heittää auton talliin ja tehdä tarvittavat toimenpiteet.
Recap: Sarjoina siis Rainbow SL-C edessä ja SAX takana, soitin Kenwood DDX-4021BT, vahvari SPL Dynamics 1500D ja subina Alpine Type-R 1242D. Midbassot leikkaa alhaalta 60Hz ja subin ylärajana 80Hz. Virrat vedetty 50mm² kaapelilla (eihän sitä koskaan tiedä mitä tuonne konttiin vielä keksii) kuskin puolen kynnyskoteloon ja "jaettu" AIV:n jakoblokilla kontissa 35mm² kaapelille (tarvittaessa neljälle, nyt riittää yksi). RCA ja heräte kulkevat keskitunnelin vierustaa vahvistimelle , joka on asennettu pystyyn vasemmalle puolelle verhoilupahviin.
Settihän soi! Hyvänlaatuista äänilähdettä on mahtava kuunnella kun vanhatkin biisit saavat uusia ulottuvuuksia tarkemman toiston takia. Skeptisesti ajattelin että snadisti metallimiehenä en hyötyisi subista niin paljoa kuin olisi mahdollista, vaan nyt jos nappaa subin pois päältä kuulostaa musiikki heti jotenkin puutteelliselta. Musiikkimakukin ainakin autoillessa on muuttanut vähän matalanpaan päähän Vahvistimen gaini on nollilla ja joidenkin radioasemien, kuten NRJ, kanssa saa vielä ohjelmallisesti vähentää gainia muuten bassojyminä hukuttaa muun musiikin alleen. Tyytyväisyys n. 90%
Missä puuttuvat 10%?
Ensimmäinen ongelma on, kuten varmasti joku on ehtinyt huomata jo, vahvistimen puute erkkasarjoille. Keskiäänet hupenevat matalilla äänenvoimakkuuksilla ja musiikkikin kuulostaa uutistenluvulta niin kauan kuin volyymi nousee n. 15 pisteeseen. 17-24 pistettä volyymissa ja systeemin sweet spot löytyy, sattumalta parhain volyymi on juurikin 22 pojoa kun vauhti on 100km/h. Volyymin vielä noustessa midit hyytyvät, diskantit soivat Octaviamaisen ylikirkkaasti ja vahvarin ajama subi näyttää muulle setille närhen munat soimalla parhaiten Vol 24 soi niin kovaa ettei kovin kauaa jaksa kuunnella, huudattaa lienee kuvaavin sana. Vol. 30, diskantit ovat raastavat ja subi uhkaa tuhota peräkontin.
Toinen probleema on etupään hiukan vajava matalan keskialueen toisto, SL-C pitäisi olla parempi sarja kuin SAX mutta kuulostellen ilman subia väittäsin että SAX soi tukevammin. Tietystikin octaviassa etuovien kaiutinpaikat ovat hirveät, (onnea teille III-kopan hankkineille, kaiuttimet taisivat olla oikealla paikallaan siellä ) mutta en jaksa uskoa että tuo yksinään selittäisi puhdittomamman soinnin. Erittäin hyvänä mahdollisuutena on että olen kytkenyt toisen etuoven vaihevirheeseen suhteessa muuhun järjestelmään. En ole saanut aikaiseksi tarkistaa tätä seikkaa fyysisesti, vaikka faderilla ja balanssilla olen asiaa selvitellytkin ilman absoluuttista johtopäätöstä Ainakin suuremmilla volyymeilla Kenwoodin sis. rakennetun vahvistimen tehot sitten ryydyttävät menon ja SL-Ct hyytyy ennen SAXia.
Kohta numero kolme. Etuovet soi, takaovet soi, vahvari uupuu eikä DSPtä löydy koslan mikropiiriarsenaalista. Stereokuvasekamelska on taattu En ole hifikorva paitsi musiikin laadun kanssa, mutta laulajan ääni pyrkii paikallistumaan ratin vierelle vasemmalle ja takaovet sitten kiskovat ääntä taaemmas ja sekoilevat ympäriinsä. Helppo ratkaisuhan olisi faderilla poistaa takaovet pelistä, mutta silloin tullaan tekemisiin ongelman nro. 2 kanssa. Täyteläisempi äänikuva on itselleni tärkeämpi kuin stereokuva joten tälle en ihan ensimmäisenä aio tehdä mitään.
Nipullinen isoja ongelmia, miksi siis 90% tyytyväinen? Koska siinä 100km/h mitä yleensä ajetaan audiot soivat riittävän kovaa, puhtaasti ja tarkasti Oikein nautinnollista ja vaikka pidin Type-R subia enemmän "teinisubina" (laadukkaana sellaisena) joka soi parhaiten kun sitä soitetaan kovaa, olen täysin tyytyväinen sen soundiin myös hiljaa soitettaessa. Kun subi täyteläistää metallimusiikinkin, midbassot ovat loistavat ja pidän todella paljon molemmista Rainboweista, valtava ero äänessä! Kunhan löytyy sopiva sauma autotallissa hääräämiseen niin pyöräyttänen nelikanavaisen vahvarin ajamaan erkkasarjoja, sillä se AIVn jakoblokki ja 50 virtajohto. Tämä hifihomma on parantanut autossa viihtyvyyttä moninkertaisesti. Useasti meinasi usko loppua, varsinkin vahvistimen ja subin kanssa, mutta olen onnellinen että jaksoin tehdä homman loppuun. Suosittelen kaikille musiikista ja autonpurkamisesta nauttiville tällaista projektia
Loppuun hitusen nolo paljastus:
Ennen hifihimmeleitä käytiin kosla lävitse STP Silverillä, noh siinä rytäkässä ja kaveriporukan mökkiviikonlopun lähestyessä tuli pikku tulipalokiire ja jäi yksi osa tekemättä. YKSI ELINTÃ,,RKEÃ,, OSA! Kuka arvaa? Homma ei ollut probleema aluksi kun saatiin ovien hifit valmiiksi, vol. 25 ja varmasti huusi musa autossa, ulkopuolelle ei taas kuulunut mitään. Lisätään yhtälöön iso subi ja ulkopuolelle kuuluu YKSI Ã,,Ã,,NI! YKSI! Kuka arvaa mikä?
-
-
-
JUMALAUTA REKISTERIKILPI resonoi! Aivojen checklist toimintaan, kävinkö peräkontin kannen läpi silverillä? No en? VOI "%>&&"#¤! Hätätoimena kävin itse kilven läpi silverillä vaan ei auttanut kauhean paljon Tällä autolla ei huudateta taajamassa, noloahan se olisi! Tarkat rajat bassovoittoiselle musiikille vol. 17, metallille vol. 21 sen jälkeen alkaa päristä Toivottavasti ensi viikolla ehdin heittää auton talliin ja tehdä tarvittavat toimenpiteet.