Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Ghzeit

#1
Jottei koko topicci mene Cantonin sielunelämän pohdiskeluun, kaappaan sen itselleni ja kuvailen tuntemukset omasta setistäni.  ;D
Recap: Sarjoina siis Rainbow SL-C edessä ja SAX takana, soitin Kenwood DDX-4021BT, vahvari SPL Dynamics 1500D ja subina Alpine Type-R 1242D. Midbassot leikkaa alhaalta 60Hz ja subin ylärajana 80Hz. Virrat vedetty 50mm² kaapelilla (eihän sitä koskaan tiedä mitä tuonne konttiin vielä keksii) kuskin puolen kynnyskoteloon ja "jaettu" AIV:n jakoblokilla kontissa 35mm² kaapelille (tarvittaessa neljälle, nyt riittää yksi). RCA ja heräte kulkevat keskitunnelin vierustaa vahvistimelle , joka on asennettu pystyyn vasemmalle puolelle verhoilupahviin.

Settihän soi! Hyvänlaatuista äänilähdettä on mahtava kuunnella kun vanhatkin biisit saavat uusia ulottuvuuksia tarkemman toiston takia. Skeptisesti ajattelin että snadisti metallimiehenä en hyötyisi subista niin paljoa kuin olisi mahdollista, vaan nyt jos nappaa subin pois päältä kuulostaa musiikki heti jotenkin puutteelliselta. Musiikkimakukin ainakin autoillessa on muuttanut vähän matalanpaan päähän  ;D Vahvistimen gaini on nollilla ja joidenkin radioasemien, kuten NRJ, kanssa saa vielä ohjelmallisesti vähentää gainia muuten bassojyminä hukuttaa muun musiikin alleen. Tyytyväisyys n. 90%

Missä puuttuvat 10%?
Ensimmäinen ongelma on, kuten varmasti joku on ehtinyt huomata jo, vahvistimen puute erkkasarjoille. Keskiäänet hupenevat matalilla äänenvoimakkuuksilla ja musiikkikin kuulostaa uutistenluvulta niin kauan kuin volyymi nousee n. 15 pisteeseen. 17-24 pistettä volyymissa ja systeemin sweet spot löytyy, sattumalta parhain volyymi on juurikin 22 pojoa kun vauhti on 100km/h. Volyymin vielä noustessa midit hyytyvät, diskantit soivat Octaviamaisen ylikirkkaasti ja vahvarin ajama subi näyttää muulle setille närhen munat soimalla parhaiten >:( Vol 24 soi niin kovaa ettei kovin kauaa jaksa kuunnella, huudattaa lienee kuvaavin sana. Vol. 30, diskantit ovat raastavat ja subi uhkaa tuhota peräkontin.
Toinen probleema on etupään hiukan vajava matalan keskialueen toisto, SL-C pitäisi olla parempi sarja kuin SAX mutta kuulostellen ilman subia väittäsin että SAX soi tukevammin. Tietystikin octaviassa etuovien kaiutinpaikat ovat hirveät,  (onnea teille III-kopan hankkineille, kaiuttimet taisivat olla oikealla paikallaan siellä  ;) ) mutta en jaksa uskoa että tuo yksinään selittäisi puhdittomamman soinnin. Erittäin hyvänä mahdollisuutena on että olen kytkenyt toisen etuoven vaihevirheeseen suhteessa muuhun järjestelmään. En ole saanut aikaiseksi tarkistaa tätä seikkaa fyysisesti, vaikka faderilla ja balanssilla olen asiaa selvitellytkin ilman absoluuttista johtopäätöstä :D Ainakin suuremmilla volyymeilla Kenwoodin sis. rakennetun vahvistimen tehot sitten ryydyttävät menon ja SL-Ct hyytyy ennen SAXia.
Kohta numero kolme. Etuovet soi, takaovet soi, vahvari uupuu eikä DSPtä löydy koslan mikropiiriarsenaalista. Stereokuvasekamelska on taattu  ::) En ole hifikorva paitsi musiikin laadun kanssa, mutta laulajan ääni pyrkii paikallistumaan ratin vierelle vasemmalle ja takaovet sitten kiskovat ääntä taaemmas ja sekoilevat ympäriinsä. Helppo ratkaisuhan olisi faderilla poistaa takaovet pelistä, mutta silloin tullaan tekemisiin ongelman nro. 2 kanssa. Täyteläisempi äänikuva on itselleni tärkeämpi kuin stereokuva joten tälle en ihan ensimmäisenä aio tehdä mitään.

Nipullinen isoja ongelmia, miksi siis 90% tyytyväinen? Koska siinä 100km/h mitä yleensä ajetaan audiot soivat riittävän kovaa, puhtaasti ja tarkasti  ;) Oikein nautinnollista ja vaikka pidin Type-R subia enemmän "teinisubina" (laadukkaana sellaisena) joka soi parhaiten kun sitä soitetaan kovaa, olen täysin tyytyväinen sen soundiin myös hiljaa soitettaessa. Kun subi täyteläistää metallimusiikinkin, midbassot ovat loistavat ja pidän todella paljon molemmista Rainboweista, valtava ero äänessä! Kunhan löytyy sopiva sauma autotallissa hääräämiseen niin pyöräyttänen nelikanavaisen vahvarin ajamaan erkkasarjoja, sillä se AIVn jakoblokki ja 50 virtajohto. Tämä hifihomma on parantanut autossa viihtyvyyttä moninkertaisesti. Useasti meinasi usko loppua, varsinkin vahvistimen ja subin kanssa, mutta olen onnellinen että jaksoin tehdä homman loppuun. Suosittelen kaikille musiikista ja autonpurkamisesta nauttiville tällaista projektia  ;D
Loppuun hitusen nolo paljastus:
Ennen hifihimmeleitä käytiin kosla lävitse STP Silverillä, noh siinä rytäkässä ja kaveriporukan mökkiviikonlopun lähestyessä tuli pikku tulipalokiire ja jäi yksi osa tekemättä. YKSI ELINTÃ,,RKEÃ,, OSA! Kuka arvaa? Homma ei ollut probleema aluksi kun saatiin ovien hifit valmiiksi, vol. 25 ja varmasti huusi musa autossa, ulkopuolelle ei taas kuulunut mitään. Lisätään yhtälöön iso subi ja ulkopuolelle kuuluu YKSI Ã,,Ã,,NI! YKSI! Kuka arvaa mikä?
-
-
-
JUMALAUTA REKISTERIKILPI resonoi! Aivojen checklist toimintaan, kävinkö peräkontin kannen läpi silverillä? No en? VOI "%>&&"#¤! Hätätoimena kävin itse kilven läpi silverillä vaan ei auttanut kauhean paljon  ;D ;D Tällä autolla ei huudateta taajamassa, noloahan se olisi! Tarkat rajat bassovoittoiselle musiikille vol. 17, metallille vol. 21 sen jälkeen alkaa päristä  :-[ Toivottavasti ensi viikolla ehdin heittää auton talliin ja tehdä tarvittavat toimenpiteet.
#2
Viiikonloppu meni ilman autoa, kun näytti noita syöttöpuolen vikoja ilmaantuvan. Elikkäs probleemat lyhykäisyydessään:
Tyhjäkäynti hummaa 500-2500rpm. Samalla kampikammiossa alipaine -> PCV-venttiili jumissa auki? Uusi PCV 76â,¬ Kokeilla vielä tänään asentaa itse, mikäli ilmat antavat myöten. Oireet samat kuin tässä ketjussa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12963.msg332515#msg332515 Mikäli PCVn vaihto ei toimi, voisiko vika olla esim. EGR?

Mutta asia johon en ole keksinyt ratkaisua on polttoainetankin alipaine. Korkkia aukaistessa tankki hörppää ilmaa kuin ahven pakkashangella. Miten tankin "paineentasaus" on hoidettu, ilmeisesti höyrystyvä bensiini (ylipaine) menee konehuoneessa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön vieressä sijaitsevaan mustaan aktiivihiilisuodattimeen. Tämä systeemi ei enää hengitä takaisin päin ollenkaan. Tuleeko korvausilma tankin korkista vai jostain erillisestä venttiilistä?
#3
Elikkäs Candy White.

Kyseessä siis perustylsä '07 vakio-Räsä, lisävarusteissa löytyy vain pientä: kattoikkuna ja MFD-näyttö. Vanteina pyörii  Golf V GTIn orkkikset, kokoluokassa 18" ja talveksi on Skodan Zenith koossa 17". Kesäkumit Hankook VentusV12Evo 225/40, talvinakit Hakkapeliitta 7 205/50

Todella myöhäinen muokkaus!
Tämä auto lähti seuraavalle omistajalle lokakuussa 2013, kun kuski lähti koulun penkille eikä halunnut kattella arvonalenemaa kolmea vuotta. Myynnistä saavutetut rahat kuski hassasi Jamaikan matkaan tyttöystävän (nyk. vaimo) kanssa ja opiskeluajan rahoittamiseen.

#4
Vaihtelen tässä paraikaa Ocun xenoneita, kyseessä on '07 RS eli n. 5 vuotta vanha auto. Olen ollut huomattavan tympääntynyt valojen tehottomuuteen, vierelle ajava halogeeneinen varustettu auto pesee xenonini valotehossa, vaan ei kuviossa. Noh, tämän auton kohdalla voidaan minusta turvallisesti olettaa että polttimot ovat alkuperäiset, päätellen tosiseikasta että renkaina oli 225/40R18 Nokian Rsi (paistettu 2008) ja ajettu aivan loppuun, etuovien kajarit ei toimi sun muuta pientä, minkä korjaisi pikkuvaivalla ja muutamalla sadalla eurolla. En kiittele edellisiä omistajia, sillä tämä teettää minulle rahanmenoa, mutta onhan tässä hyvää ajanvietettäkin  ::) Paikoillaan olivat Osram Xenarc polttimot, ymmärtääkseni Skodan alkuperäisasennus, korjatkaa toki jos olen väärässä. Seuraavaksi mennään muutenkin mututuntumalla ja maalaiskielellä eikä mitään kirjoitettua pidä ottaa täytenä totena.

Auton ksenonvalot ovat yleisimmin ns. monimetallivaloja, joissa valokaari kahden elektrodin välillä ylittää (tässä tapauksessa) kaasusekoituksella täytetyn "palotilan". Valokaari synnyttää näkemämme valon, kaasuseos ja sinne valikoidut metalli-halidit vaikuttavat syntyvän valon väriin ja voimakkuuteen. Elinkaarensa loppupuolella nämä metallihalidit kiteytyvät lasiin ja näin ollen samentavat valotehoa. Kaasun koostumuksen muuttuessa, valokaaren teho- ja  jännitevaatimukset muuttuvat. Riippuen olosuhteista tämä aiheuttaa ksenonvalojen räpsimistä, himmentymistä, punehtumista tai muita ilmiöitä, jotka eivät ole toivottavia auton valoissa.

Jotta homma ei menisi aivan pikkunäppäräksi ja luultavasti päin seiniä selitetyksi muka-tieteeksi, tarjoan seuraavaksi havainnekuvan oletettavasti 5 vuotta vanhasta Osram Xenarc-polttimosta ja upouudesta Philips Xtreme Vision-polttimosta. Makrokuva otettu Canon EOS450D ja TAMRON 70-300 1:4-5.6 TELE-MAKRO-objektiivilla.

Saatte arvata kumpi on kumpi ;) Vasemmanpuoleinen on Xenarc ja oikealla Philips.
Mielestäni tämä osoittaa aika selvästi että ainakin viisi vuotta vanha polttimo on vaihtovalmis, asiaansa xenonpolttimona se ei enää aja sillä tavalliset halogeenit rökittävät tällaista polttimoa 70-30. Nyt kun tiellä on vuoden pimein aika, niin kannattaa varmaan itsekunkin miettiä asiaa turvallisuutensa kannalta. Kyydissä voi olla perhettä tai ystäviä, joiden arvo on mittaamaton ja tähän päälle ajoneuvosi joka maksaa sadoista jopa satoihin tuhansiin euroihin. Mitä on tämä noin 90â,¬-250â,¬ panostus verrattuna tuohon? Et aja huonoilla renkailla, miksi ajaisit huonoilla valoilla?
#5
Otsikossa asia kiteytettynä, mutta tarinoidaan hieman.

Haikailin toisessa talvirengastopicissa uusia nastakumeja, kun kiinalaiset kamikazekitkat meinas olla hiukan hengenvaaralliset. Eilettäin ehdin jonosta Vianorille ja alle laitettiin "uudet" Hakkapeliitta 7-nastarenkaat ja irroitettiin yksi katkennut pyöränpultti navasta. Toimenpide ei aiheuttanut lisäkuluja, tästä pisteet Vianorille, mutta nämä uudet renkaat on valmistettu siis jo viikolla 17/09. Renkaat on asennuspäivästä lukien jo 3 ½ vuotta vanhat? Nokian renkaat ilmoittaa kotisivuillaan käyttöiän olevan 6 vuotta, maksimissaan 10, ilman erittelyä talvi ja kesärenkaille. Maksoinko tosiaan 960â,¬ jo käyttöikänsä puolivälissä olevista "uusista" renkaista.

Ulkoisesti renkaat ovat lähes uuden veroiset, nastoihin repii kätensä, lamellit ovat pehmeät eikä kumit kuluneita ole. Mutta kaunis, noen musta pinta sekä uuden renkaan voimakas haju puuttuvat ja sen sijaan renkaat näyttävät suolaisilta/pölyisiltä suomeksi käytetyiltä. Rengaskokona on 205/50R17.

Heittäkääpä mielipiteitä ja tietoa asiasta, lähdenkö reklamoimaan uudempia kumeja koska en lähtökohtaisesti pidä kolme vuotta vanhojen renkaiden myymisestä uusina ja jos päättäisin pitää nuo kumit niin millaista elinkaarta näille uskaltaa ennustaa. Paperilla käyttöikä on jo puolivälissä, tietysti vastauksena on ettei rengas muutu varastoinnin aikana, mutta jos kumit on jo pölyisen näköiset niin vähän kielii ettei varastointi ole kovin kummoista ja kolme vuotta sitten kasaan vedetty rengas on vedetty kasaan kolme vuotta sitten. Jos olisin laittanut kumit alle viikolla 18/09 en taatusti ajaisi niillä enää, kilsoista viis mutta talvikumit vaihtuu minulla viimeistään kolmen vuoden välein (yleensä ovat kyllä melko kuluneet siihen pisteeseen mennessä).

Keskustelua siis toivoisin, tässä on tonni pelissä  ;)
Ghzeit
#6
Moi Ghzeit täällä taas kyselee elektroniikan sielunelämästä!

Tällä kertaa seuraavanlaista: Räsän (BWA) vakkari (viiksimalli) toimii viiveellä. Kun laitat säätimen päälle ja asetat nopeuden, toimii kuin ajatus. Jos koetat muuttaa asetettua nopeutta, + / - , kestää noin 0.5-2s ennen kuin muutos tulee voimaan, sama tapahtuu kun vakionopeudensäätimen sammuttaa työntämällä viiksen kytkintä VAIKKA työntäisi OFF-asentoon asti. Koeajoin tässä taannoin Audi A3 140Tdi Quattron '06, jossa oli sama ominaisuus. Edellisessä Leonissa (BKD), Skodassa (BMN) tai vanhempien kummassakaan autossa ei ole ilmennyt minkäänlaista viivettä vakkarin toiminnassa.

Jarrua tai kytkintä painettaessa vakkari simahtaa välittömästi. Tämä nyt ei ole mikään suuri ongelma sinänsä, mutta tuntuu että viiven vuoksi + / - asetus hyppää joskus 2-5km/h, puhumattakaan siitä ärtymyksestä minkä kameratolpat ja pumppaavaliikennevirta pikku Ghzeitissa tällöin aiheuttaa kun napin painaminen pohjaan ei aiheuta mitään reaktiota autossa ja kameratolppa lähestyy. Kuopion autoliike Miettinen ehdotti että vakkari koodattaisiin uudelleen, kustannukset n. 40â,¬. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja onko sitä korjattu, jos on niin miten? Ajattelin myös avata tuon viiksen ja sörkkiä viiksen vakkaripiiriä puhdistusspraylla ja putsata liittimet.

Neuvoa siis kaivataan, kiitosta jo näin etukäthen.
Ghzeit
#7
Ongelma siis kiteytettynä otsikkoon, laajempi selevitys seuraa:

Elikkäs, Ocuni (1Z) etuovien kaiuttimet ovat kuolleet kuin kuun pinta. Diskantit toimivat normaaliin tapaan (ärsyttävästi). Stream-soittimen olen kiskonut irti ja tarkistanut liitännät eikä niistä mitään vikaa löydy. Tässä olisi jossain vaiheessa vielä tarkoitus alkaa vaimentamaan auton sisustaa, jolloinka ovipaffit saavat hetkeksi väistyä. Ajattelin että tässäpä tilaisuus olsii läimässä volttimittari kiinni piuhoihin ja katsoa tapahtuuko piuhan kaiuttimen päässä mitään. Sikälimikäli tämän nyt tulen tekemään, niin millaisia arvoja suunnilleen haetaan että mahtuvat "normaalin" sisään, jos tämä mututuntumalla kehitetty ratkaisu edes toimii.

Toinen seikka tuli ilmi Miettisen tiskillä kun kysäisin samasta asiasta, VCDS/VAGCOM pitäisi tulla ilmoitus mikäli johonkin kaiuttimeen ei ole yhteyttä, onko näin, voiko joku varmentaa.

Tämän auton vikapuoli alkaa kismittää eikä ostosta ole viikkoakaan, sain jonkun "mennään-mistä-aita-on-matalin" tyypin auton. Pah..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy