Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.02.18 - klo:09:44
Kuinkahan moni on siirtynyt automaatin omistamisen jälkeen takaisin manuaaliin ? Veikkaan että tämä  suhdeluku on varmaan aika pieni.  Tämä kertonee varmaan jotain siitä, että mitä mieltä porukka on oikeasti  automaateista.

Itse tuli tyytyväisenä ajeltua manuaaleilla melkein 25 vuotta. Sitten tuli siirtymä automaattiin osin vaimon toiveista. Nyt toinen dsg-6 menossa ja vaikkei varmasti ole markkinoiden paras automaatti, niin tuntuu aivan naurettavalta ajatus palata manuaaliin. Se aika on mielestäni mennyttä autohistoriaa ja kohtahan manuaaleja on vain harrasteautoissa, kun liikenne sähköistyy. Ohitukset mennään lähes aina D:llä ja mukavan rivakasti on ohi päästy, talvella pitää yleensä hieman kaasua himmatakin. Manuaalitoiminto ja erityisesti rattiläpyskät ovat todella näppärät vuoristossa ajettaessa.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 12.02.18 - klo:09:56
Manuaalitoiminto ja erityisesti rattiläpyskät ovat todella näppärät vuoristossa ajettaessa.
Miksi on manuaalitoiminto jos automaatti on paljon parempi?
Omko Formuloissa ja ralliautoissa automaatti vai manuaali, itse en tiedä mutta muut varmaan?

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 17.02.18 - klo:22:07
Omko Formuloissa ja ralliautoissa automaatti vai manuaali, itse en tiedä mutta muut varmaan?

Säännöt kieltävät täysautomaattivaihteistot, muuten varmaan olisikin.
Nyt on sähköohjatut puoliautomaattivaihteistot: kytkintä tarvitaan vain liikkeellelähdössä, ei muuten.
Elektroniikka ei anna vaihtaa väärää vaihdetta ja ennen kaikkea vaihtotapahtuma on paljon nopeampi mihin ihminen pystyisi.

Tämä siis F1 ja WRC, pienemmissä sarjoissa halvempaa tekniikkaa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 17.02.18 - klo:22:07
Miksi on manuaalitoiminto jos automaatti on paljon parempi?

Jyrkissä pitkissä laskuissa automaatti, ainakaan dsg-6, ei lado riittävän pientä vaihdetta sisään jarrujen säästämiseksi. Toisaalta eihän boksin tarkoituskaan ole käyttää tolkuttoman pientä vaihdetta ja korkeita kierroksia, jos kaasu ei ole syvällä, vaan edistää taloudellista etenemistä isommilla vaihteilla. Se on perusteltu ominaisuus, ei puute tai ongelma. Mutta siksi manuaalitoiminto ja rattiläpyskät ovat mainiot näihin erityisolosuhteisiin. Ja näiden lisäominaisuuksien ansiosta automaatti pesee vuoristossakin manuaalin mennen tullen, kun ei ole pakko irrottaa kättä ratista kapeilla serpentiiniteillä. Manuaali on one-hit-wonder ja omaa lähinnä historian lehdille pian painuvaa nostalgia-arvoa 8)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

WS58

- manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin, Suomen oloihin ei muunmaalaiset insinöörit osaa järjestelmiä suunnitella. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan.
- koska nyt suuri osa uusista myytävistä automaatteja, näistä saatava yli 5 v ikäisinä noin 5 te hinnasta pois, korjausvara. Ostajien olisi syytä tiedostaa tämä.
- automaattivaihteisto sopii kyllä erinomaisesti myyjien bisnekseen (korjaukset), toki myös kaupunkiajoon ja tottumattomammille kuskeille

njs

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 28.02.18 - klo:16:17
- koska nyt suuri osa uusista myytävistä automaatteja, näistä saatava yli 5 v ikäisinä noin 5 te hinnasta pois, korjausvara. Ostajien olisi syytä tiedostaa tämä.

Voihan sitä tuollaista toivoa, mutta eiköhän todellisuus ole, että manuaali on 5 vuoden päästä samanlainen puute kuin ilmastoinnin puuttuminen nykypäivänä.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Popo

Jaahas, manuaali on puute. Vielä muutama vuosi sitten tällä areenalla ainakin dsg-"automaattia" suositeltiin  välttämään, jos meinaa päästä autollaan ilman remppaa pitkälle tai saada kunnon vaihtohyvityksen.

Toki mukavuus on yhä enemmän auton valintaperusteissa läsnä. Ja nythän on kyse uusista tai uudehkoista autoista...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

raipuli

Itse ajan paljon (yli 50tkm/vuosi) ja käytännössä 90% ajosta on moottoritietä tai maantietä. Pihille miehelle tuo manuaali on hyvä, kun ei tarvitse muutamaa satasta/vuosi laittaa automaattivaihteiston huoltoon. Koska ajoprofiililla tuo automaatti ei anna mitään lisäarvoa tai mukavuutta. Manuaalille riittää se vaihteistoöljynvaihto noin 120tkm ajettuna. Lisäksi nämä dsg:t ja vastaavat, on vikaherkempiä kuin manuaali. Jos omat ajot olisi enemmän taajamaa-/kaupunkiajoa, niin kyllä kulkineena olisi automaattivaihteistollinen auto on se mukavampi.

Tosin nyt on lähdössä nykyinen kulkine vaihtoon kilsojen takia ja käytettu 4v vanha ja noin 80-100tkm vaihdokki tulossa tilalle. Manuaalia etsin, mutta tuntuu nuo vm 2014 alkaen olevat diesel manuaalit olevan sen verta harvinaisempia, että automaatti on otettava. Saas nähä miten äijän käy auton etsinnän kanssa.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 28.02.18 - klo:16:17
- manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin, Suomen oloihin ei muunmaalaiset insinöörit osaa järjestelmiä suunnitella. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan.
- koska nyt suuri osa uusista myytävistä automaatteja, näistä saatava yli 5 v ikäisinä noin 5 te hinnasta pois, korjausvara. Ostajien olisi syytä tiedostaa tämä.
- automaattivaihteisto sopii kyllä erinomaisesti myyjien bisnekseen (korjaukset), toki myös kaupunkiajoon ja tottumattomammille kuskeille
Vanhan kansan puhetta. Ajat muuttuu ihmiset ei.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.03.18 - klo:18:29
Vanhan kansan puhetta. Ajat muuttuu ihmiset ei.

Ei välttämättä:
"-manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin, Suomen oloihin ei muunmaalaiset insinöörit osaa järjestelmiä suunnitella. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan. " Näin juuri, esim lumisissa ja mäkisissä olosuhteissa on hyvä ottaa mäen alla kierroksia. Tosin normi pk-seudun kuski ei, tosin tätä talvea lukuunottamatta, lunta ole juuri talvisin nähnyt. Suosittelen myös tutustumaan maastoajon perusteisiin, joista on hyötyä myös ihan talven arkiajossakin.
"
- koska nyt suuri osa uusista myytävistä automaatteja, näistä saatava yli 5 v ikäisinä noin 5 te hinnasta pois, korjausvara. Ostajien olisi syytä tiedostaa tämä. " Kyllä, enemmän liikkuvia osia, enemmän korjattavaa, vanhan mallinen automaatti kestää kyllä, mutta en nyt kovin luottavainen tuohon DSG:n tekniikkaan ole... Eikä se kovin luotettava ole ollutkaan, varsinkaan manuaaleihin nähden.

"- automaattivaihteisto sopii kyllä erinomaisesti myyjien bisnekseen (korjaukset), toki myös kaupunkiajoon ja tottumattomammille kuskeille" Onhan automaatti kyllä erinomainen taajamissa ja kaupungissa sekä lisäksi myös uusille- ja seniorikuskeille. Tästä tosin saisi nasta vs kitka vertoisen kinastelun mielipiteistä  :D

Pitää myös muistaa, että Suomessa auton keski-ikä on palttiarallaa 11v. 11v vanha dsg yms ei ole kovin hyvä idea. Mikäli nyt takuuaikaisella dsg:llä ajelee ja perse kestää vaihtaa autoa takuuajan päätyttyä, niin kyllähän itsekin automaatilla voisin ajaa. Tosin itse kun tarvitsen noita "metsätieominaisuuksia" sekä omalla ajoprofiililla en halua kerran vuodessa vaihdatta vaihteistoöljyjä, niin koen manuaalin parempana omaan käyttöön. Tosin joidenkin on vaikea ymmärtää mielipiteitä.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

vwmies

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Ei välttämättä:
"-manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin, Suomen oloihin ei muunmaalaiset insinöörit osaa järjestelmiä suunnitella. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan. " Näin juuri, esim lumisissa ja mäkisissä olosuhteissa on hyvä ottaa mäen alla kierroksia. Tosin normi pk-seudun kuski ei, tosin tätä talvea lukuunottamatta, lunta ole juuri talvisin nähnyt. Suosittelen myös tutustumaan maastoajon perusteisiin, joista on hyötyä myös ihan talven arkiajossakin.
"
- koska nyt suuri osa uusista myytävistä automaatteja, näistä saatava yli 5 v ikäisinä noin 5 te hinnasta pois, korjausvara. Ostajien olisi syytä tiedostaa tämä. " Kyllä, enemmän liikkuvia osia, enemmän korjattavaa, vanhan mallinen automaatti kestää kyllä, mutta en nyt kovin luottavainen tuohon DSG:n tekniikkaan ole... Eikä se kovin luotettava ole ollutkaan, varsinkaan manuaaleihin nähden.

"- automaattivaihteisto sopii kyllä erinomaisesti myyjien bisnekseen (korjaukset), toki myös kaupunkiajoon ja tottumattomammille kuskeille" Onhan automaatti kyllä erinomainen taajamissa ja kaupungissa sekä lisäksi myös uusille- ja seniorikuskeille. Tästä tosin saisi nasta vs kitka vertoisen kinastelun mielipiteistä  :D

Pitää myös muistaa, että Suomessa auton keski-ikä on palttiarallaa 11v. 11v vanha dsg yms ei ole kovin hyvä idea. Mikäli nyt takuuaikaisella dsg:llä ajelee ja perse kestää vaihtaa autoa takuuajan päätyttyä, niin kyllähän itsekin automaatilla voisin ajaa. Tosin itse kun tarvitsen noita "metsätieominaisuuksia" sekä omalla ajoprofiililla en halua kerran vuodessa vaihdatta vaihteistoöljyjä, niin koen manuaalin parempana omaan käyttöön. Tosin joidenkin on vaikea ymmärtää mielipiteitä.

+ 1

Suomen autokanta on pohjoismaiden vanhin â€" keski-ikä lähes 13 vuotta  KSML 2.10. 2017

Keski-Suomessa henkilöautojen keski-ikä on 12,7 vuotta.  :-X
Yritetään pärjätä.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.03.18 - klo:22:05
+ 1

Suomen autokanta on pohjoismaiden vanhin â€" keski-ikä lähes 13 vuotta  KSML 2.10. 2017

Keski-Suomessa henkilöautojen keski-ikä on 12,7 vuotta.  :-X

Ai onko se jo noin vanha! Meidän kakkosauto ei olekaan enää mikään ikäloppu, pitää rouvalle ehdottaa, että ei vielä vaihdeta... :D
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Tästä tosin saisi nasta vs kitka vertoisen kinastelun mielipiteistä  :D
Ihan totta. Molemmissa vastakkain menneisyys ja nykyaika.  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 28.02.18 - klo:16:17
- manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin, Suomen oloihin ei muunmaalaiset insinöörit osaa järjestelmiä suunnitella. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan.

Koen asian aika epäolennaiseksi. Kaikkea ei voi itse kuitenkaan autossa päättää. Esimerkiksi hetki jolloin sytytystulppa lyö kipinän, sitäkään en itse pääse päättämään ja hyvä niin, koska automatiikka päättää sen paremmin. Minulle auton ajamisessa on olennaisinta, että itse päätän mihin suuntaan ja millä nopeudella auto liikkuu, tämä on automaattivaihteisessa ihan yhtä hyvin kontrollissani kuin manuaalissakin. Ja jos tosiaan jossain tilanteessa tuntuu, ettei automatiikka osaa valita oikeaa vaihdetta, niin sehän ei ole ongelma. Aina voin itse käskyttää laatikkoa valitsemaan mieleiseni vaihteen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Tästä tosin saisi nasta vs kitka vertoisen kinastelun mielipiteistä.

Mielipiteistähän ei sinänsä tarvitse erityisemmin kinastella. Jos joku pitää enemmän käsivaihteisella autolla ajamisesta sen tuottaman erilaisen ajokokemuksen vuoksi, niin mitäpä tästä sen kummenpia kinastelemaan. Sen sijaan joskus mielipiteiden taustalla olevat syyt saattavat joskus olla sellaisia, että ne herättävät keskustelua.

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan.

Ainakin minulla ajo on pysynyt täysin omassa kontrollissa, vaikka kärryssäni pahamaineinen DSG onkin. Jos haluan itse päättää, mikä vaihde kulloinkin on "silmässä", on se mahdollista asettamalla vaihteisto manuaalimodiin. Siinä kuljettaja itse suorittaa vaihdot, ilman kytkimen painamista tosin.

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
En nyt kovin luottavainen tuohon DSG:n tekniikkaan ole... Eikä se kovin luotettava ole ollutkaan, varsinkaan manuaaleihin nähden.

DSG-vaihteistossa on ollut omat ongelmansa, ja ne todennäköisesti vaikuttavat vaihteiston imagoon vielä pitkään. Toisaalta tähän mennessä mikään ei viittaa siihen, että uudemman polven DSG:ssä olisi jotain erityisiä luotettavuus- tai kestävyysongelmia.

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Automaattivaihteisto sopii kyllä erinomaisesti myyjien bisnekseen (korjaukset)

Tämä perustelu jää riippumaan siitä, kuinka tuottoisaksi tuo "korjausbusiness" muodostuu. Tämä puolestaan riippuu siitä, kuinka vikaherkiksi uudemmat DSG:et osoittautuvat.

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Tosin itse kun en halua kerran vuodessa vaihdatta vaihteistoöljyjä, niin koen manuaalin parempana omaan käyttöön.

Eikös se ole niin, että läheskään kaikissa DSG-vaihteistoissa ei öljyjä vaihdeta? Ainakaan omassani ei huollon yhteydessä tullut mitään merkintää vaihteistoöljyn vaihtamisesta.

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 01.03.18 - klo:21:54
Tosin joidenkin on vaikea ymmärtää mielipiteitä.

No se on sitten niiden toisten häpeä. Varsinkin jos mielipiteet on perusteltu.

Normanton

Nämä ovat näitä mielipide asioita ja tämäkin ketju on täynnä ihmisiä jotka kokevat tarpeelliseksi perustella omaa valintaansa sellaisella vakaumuksella että uskovaisetkin jäävät toiseksi. Jotenkin näille ihmisille on ihan mahdotonta tajuta tai perustella miksi se toinen valinta voi olla jonkun toisen mielestä parempi, ihan sama onko kyseessä manuaali vs automaatti, kitkat vs nastat, diesel vs bensa, Apple vs Android etc. keskustelu. Ja onpahan ketjun aloittajakin tarkoituksella tehnyt otsikon sellaiseksi että varmasti saadaan tappelu aikaan. Onneksi sentään muutamat näyttävät ymmärtävän että toisilla ihmisillä voi olla eriäviä mielipiteitä.

Itse ajan manuaalivaihteisella ja tarkoitus on ajaa sellaisella jatkossakin. Pidän manuaali-vaihteisista enemmän, mutta siitä huolimatta usein työreissulla otan vuokra-auton automaatilla, jos oletuksena on että pitää ruuhkissa seistä tai ihan sen takia että esim briteissä on outoa veivata vaihdekeppiä vasemmalla kädellä ja on yksi asia vähemmän mihin keskittyä. Jos itse pitäisi päivittäin seisoa ruuhkassa niin varmaan vaihtaisin itsekkin automaattiin.

Perusteluna miksi ajan manuaalilla on että en koe kaipaavani kotimaassa automaattia ja edelleen mielen päällä on riski kalliista, joskin hyvin epätodennäköisestä, remontista. Sen verran pihi olen että uutta autoa en osta ja samalla ajetaan sitten useampi vuosi joten osien kesto on mielen päällä. Varmasti kestävät sen 100tkm, mutta mitä sitten kun alkaa olemaan päälle 200tkm mittarissa joka omilla ajoilla tulee ylättävän nopeasti. Lisäksi moni automaatti toimii edelleen huonosti, vaikakin DSG on ehdottomasti sieltä parhaimmasta päästä vaihtamaan vaihteet säntillisesti vaika jurnuttaakin menemään liian pienillä kierroksilla ja sportilla huudattaa sitten suotta. 

Ymmärrän silti täysin miksi toiset haluavat automaatin. Varmasti heille ihan oikea valinta.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

WS58

Googlaa cvt, powershift tai dsg ja toiseksi sanaksi problem. Eiköhän yksi vastaus ole siinä.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 10.03.18 - klo:13:37
Googlaa cvt, powershift tai dsg ja toiseksi sanaksi problem. Eiköhän yksi vastaus ole siinä.

Googlasin:
- cvt, powershift tai dsg ja toiseksi sanaksi problem: noin 5 milj tulosta per maatti
- manual transmission problem: 7,2 miljoonaa tulosta
- automatic transmission problem: 7,36 miljoonaa tulosta

Näkyy ihmisillä olevan ongelmia vaihteistojen kanssa oli sitten manuaali tai tomaatti. :)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.03.18 - klo:17:05
Googlasin:
- cvt, powershift tai dsg ja toiseksi sanaksi problem: noin 5 milj tulosta per maatti
- manual transmission problem: 7,2 miljoonaa tulosta
- automatic transmission problem: 7,36 miljoonaa tulosta

Näkyy ihmisillä olevan ongelmia vaihteistojen kanssa oli sitten manuaali tai tomaatti. :)
Niinpä,   ... ja tuo cvt tuossa on vielä ihan oma juttunsa, koska se ei ole sama kuin kaksoiskytkinautomaatti.
Golfkärry Mk 7.5

Eka Golf

Perinteinen tomaatti on kyllä kestävä mutta hyötysuhde manuaalia huonompi.
Uusissa hyötysuhde parempi mutta ainakin alkupään vehkeissä ongelmia?  :o

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

MikHei

 ;D Asian ytimessä! En silti tuomitse automaatin ystäviä.  :-* Seuraava auto meikäläisellä luultavasti automaatti, kehityksen suunnan takia.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Mikkes

Ainoa automaattivaihteisto on suorakytkentävaihteisto, jonka minä kelpuutan automaateista. Momentinmuunnillinen (mehumaija=perheen 2-auto) vie kiihtyvyydet pois, kulutus kasvaa paljon ajavalla todella paljon, luokkaa 1-2 ltr/100 km. CVT, no kerran olen ajanut ja se omituisuus riitti, kone huutaa, meinasin jo huutaa minäkin, mutta mihinkään auto ei kiihdy. Eipä ole tarvinnut toiste koittaa.

Manuaalia en ole pitänyt kuin reilu 10-vuotta/monta autoa sitten, siitä kaipaan sitä väännön tunnetta, jota et automaatissa koe. Kiihtyvyys samantehoisilla suorakytkentä/manuaali, on aika samaa luokkaa, mutta väännön tuntu ei ole sama automaatissa, kuin mitä se on manuaalissa, että se on oikeastaan ainoa syy, miksi sellaisen vielä ottaisin.

Paljon puhutaan noista suorakytkentävaihteistojen vioista, nyt olen ajanut niillä yli puolimiljoonaa kilometriä ja "oikeita" ongelmia ei ole ollut bensa, eikä dieseleissä, joissa ollut joko DSG7 tai DSG6. Toisekseen, kun auton hintaluokka on 40-50 teur, niin tuo hintaero manuaalissa ja automaatissa on luokkaa 0.

Hidalgo

Parhaat automaatit löytyvät Alfasta ja bemarilta, Mersulta, sekä VAG-autoista. Uusista autoista kun puhutaan. Vaihtavat nopeasti ja huomaamattomasti.
Muita automaatteja en taas ottaisi, koska kuten esim Opelissa automaattivaihteistot vievät vaan tehot ja mukavuuden.
Itseänikin jännitti DSG:n osto, mutta hienosti on toiminut ilman minkäänlaisia ongelmia.
Enää en manuaalia käyttöautoon ota, sen verran mukavaa on nyt mennä ruuhkassakin. Mutta harrastepelissä saa olla manuaali, mutta se onkin eri juttu.

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 02.03.18 - klo:12:44
Ainakin minulla ajo on pysynyt täysin omassa kontrollissa, vaikka kärryssäni pahamaineinen DSG onkin. Jos haluan itse päättää, mikä vaihde kulloinkin on "silmässä", on se mahdollista asettamalla vaihteisto manuaalimodiin. Siinä kuljettaja itse suorittaa vaihdot, ilman kytkimen painamista tosin.

Eikös se ole niin, että läheskään kaikissa DSG-vaihteistoissa ei öljyjä vaihdeta? Ainakaan omassani ei huollon yhteydessä tullut mitään merkintää vaihteistoöljyn vaihtamisesta.
Näinähän se on, "märissä" DSG-lootissa on öljynvaihto, sitten taas nämä DSG-7:t pääosin ovat "kuivalla" kytkimellä eli samalla lailla "huoltovapaita" kuin normi manuaalilootatkin joille ei määritelty öljynvaihtoväliä.

Ja kyllä, automaattia voi käyttää manuaalisesti, mutta eipä tuota tule käytettyä kuin erikoistilanteissa (esim. piha-alueella kapeilla käytävillä madellessa fixaa 1:sen päälle).

(suur)kaupunkiajossa automaatti on kyllä lyömätön kun kaistoja ja autoja sujahtelee sinne tänne ja liikennettä on ns. riittävästi. Taasen sitten maantiellä automaatista on hyötyä lähinnä ripeämmissä ohituksissa, muutenhan manuaalilla riittää usein kun laittaa isoimman vaihteen ja sitten vain ajellaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 11.03.18 - klo:06:35
Ainoa automaattivaihteisto on suorakytkentävaihteisto, jonka minä kelpuutan automaateista. Momentinmuunnillinen (mehumaija=perheen 2-auto) vie kiihtyvyydet pois, kulutus kasvaa paljon ajavalla todella paljon, luokkaa 1-2 ltr/100 km. CVT, no kerran olen ajanut ja se omituisuus riitti, kone huutaa, meinasin jo huutaa minäkin, mutta mihinkään auto ei kiihdy. Eipä ole tarvinnut toiste koittaa.

Manuaalia en ole pitänyt kuin reilu 10-vuotta/monta autoa sitten, siitä kaipaan sitä väännön tunnetta, jota et automaatissa koe. Kiihtyvyys samantehoisilla suorakytkentä/manuaali, on aika samaa luokkaa, mutta väännön tuntu ei ole sama automaatissa, kuin mitä se on manuaalissa, että se on oikeastaan ainoa syy, miksi sellaisen vielä ottaisin.

Paljon puhutaan noista suorakytkentävaihteistojen vioista, nyt olen ajanut niillä yli puolimiljoonaa kilometriä ja "oikeita" ongelmia ei ole ollut bensa, eikä dieseleissä, joissa ollut joko DSG7 tai DSG6. Toisekseen, kun auton hintaluokka on 40-50 teur, niin tuo hintaero manuaalissa ja automaatissa on luokkaa 0.
Mikäs automaattivaihteisto on suorakytkentävaihteisto ? Ainakin minulle uusi termi ja tuttavani kisapeleissä kyseistä laatikkoa vaihdetaan ihan kepillä vaikka kytkintä ei tarvita.
Kiihtyvyyden katoaminen automaatin myöntä on myös erikoista koska moni valmistaja lupaa automaatilla paremmat arvot kuin nanuaalille, ehkä puuttuva kiihtyvyys johtuu puuttuvista  poneista nokkapelli alta ?
Rattiläpyskät  korvaa omassa sen mitä manuaalista joskus kaipaa. Saa moottorijarrutuksen tehokkaasti käyttöön ja tarvittaessa voi leikkiä jos semmoiset fiilikset iskee.
Opelin automaatti on todellinen luistomaatti mutta en silti ottaisi sitä manuaalina. Tuskinpa se toisi mitään vau-efektejä silloinkaan. Pääasia,  että eteneminen on mahdollisimman vaivatonta.  Lisäksi luistamisfiilis häiritsee lähinnä pienillä pykälillä pienessä vauhdissa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Polouni

Bemarilla on omien ajojen perusteella todella hyvä tuo automaatti ZF8. DSG:ssä myös eroja. Uusi polo dsg6 ryömii aikalailla hyvin ja vertautuu perinteiseen automaattiin. Aiemmat dsg7:t ryömivät myös, mutta varovaisemmin. Ylämäkeen tietysti aina hiukan eria asia.
Täällä on puhututtanut tuo taloudellisuus. Itse olen huomannut, että moni manuaalikuski ei noudata tuota reippaasti tavoitenopeuteen ja pintakaasuun-periaatetta, vaan kihdyttää raaauuuhallisesti joka vaihteella. Tämä perinteinen "kananmuna polkimen alla"- tyli on varma tapa haaskata tuo manuaalin tuoma hyöty ainakin kaupungissa.

Iero

#687
Ensimmäinen automaatti oli 3 vaihteisella laatikollinen Ford Taunus, joskus 80-luvulla. Siitemmin on ollut Opeleita, Hondia, Skoda ja nyt RAV4H. Vaimollani on Yaris automaatti. Silläkin on kiva ajella kaupungissa ja menettelee suuremmillakin teillä. Ratissa on läpyskät, joilla voi tarvittaessa vaihtaa. Joskus ohitettaessa on hyvä heittää tiheämpää nopeusaluetta sisään, jotta auto kiihtyisi maksimaalisesti.

Olen vissiin sen verran laiskanlaista sorttia, että automaatti+ACC pitää autossa olla.

Paras automaatti minun mielestäni on tuo Ravin e-CVT. Hondilla oli myös hyvät automaatit, mutta kiihtyvyys oli heikohko. Taunus oli ihmeellisen hyvä vaikka oli vain 3 vaihdetta - ohituksissa piti aina painaa nasta lautaan ja vähän syvemmällekin. Heikoin esitys mielestäni oli Skodan DSG - etenkin pahoista paikoista lähtiessä ja ylämäkeen peruutettaessa, maantiellä ajossa OK.


Manuaalilla ei ole tullut viime aikoina ajeltua, mutta jos ei satu olemaan automaattia, niin manuaalikin menettelee etenkin, jos ajo pääasiassa maantiellä.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

tet

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 11.03.18 - klo:12:36
Tämä perinteinen "kananmuna polkimen alla"- tyli on varma tapa haaskata tuo manuaalin tuoma hyöty ainakin kaupungissa.

Eikö pikemminkin maantieajossa? Kaupungissa kananmuna polkimen alla voi merkitä sitä, että pysäysten välillä ei ehditä kiihdyttää lähellekään tavoitenopeutta. Tällöin myös kulutus jää alhaisemmaksi alhaisesta nopeudesta johtuen. Sen sijaan pitkässä maantieajossa risteyksistä lähdettäessä rauhallinen kiihdytys tuhlaa polttoainetta, koska loppunopeus on kuitenkin sama riippumatta kiihdytyksen ripeydestä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 11.03.18 - klo:12:36
Täällä on puhututtanut tuo taloudellisuus. Itse olen huomannut, että moni manuaalikuski ei noudata tuota reippaasti tavoitenopeuteen ja pintakaasuun-periaatetta, vaan kihdyttää raaauuuhallisesti joka vaihteella. Tämä perinteinen "kananmuna polkimen alla"- tyli on varma tapa haaskata tuo manuaalin tuoma hyöty ainakin kaupungissa.

Minä noudatan. Manuaalilla on lisäksi se etu, että voi kiihdytyksessä hyppiä vaihteita yli. Ripeä kiihdytys 3-4 vaihteella ja suoraan kutoselle. On aina oikea vaihde päällä.

Esitin aiemmin kuusi kohtaa, joissa automaatin tulisi olla manuaalia parempi, jotta kelpuuttaisin sen. Oikeastaan minulle riittäisi pelkästään pienempi kulutus. Hommaan heti automaattin - vaikka se maksaisi enemmän, jos sillä pääsisi pienemmällä kulutuksella kuin manuaalilla.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy