DSG-vaihteisto, hybridi

Aloittaja vuorimi, 04.06.21 - klo:06:35

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 01.07.22 - klo:19:39
Nykäisy tapahtuu melko hitaassa nopeudessa, arvioisin 20-30 km/h, eli yleensä jarrulla on ehtinyt olla jo tovin. Sillä ei ole minusta merkitystä onko ajanut neljääkymppiä vai kahdeksaakymppiä.
Tuo 20-30 arvioitu nopeus voisi sopia vaihdolle 3>2.
Jos en nyt kauheasti valehtele, nykäisyä ei tule jos antaa vauhdin pudota ilman jarruun koskemista. Eli pelkkä "huono" alaspäinvaihto ei ole selitys. Jarrutus jotenkin liittyy nykäisyyn. Pitää vielä tehdä empiirisiä tutkimuksia..

Tämään ajoin vaimon Golfia ekan kerran  ensihuollon jälkeen jossa  tehtiin  myös useita kampanjoita samalla. Kaikkeni koetin täällä mainitulla tavalla saada auto nykäisemään hidastaessa mutta en saanut sitä aikaiseksi. Auto käyttäytyy edelleen yhtä eleettömästi kuin ennen  huoltoa. Hyvä niin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

kask

Lainaus käyttäjältä: JGekko - 04.07.22 - klo:10:49
Ootteko seurannut mitä hetkellinen kulutusmittari näyttää nykäyksen aikana? Kun jarruttaessa auto rullaa, tai moottorijarruttaa, eli kulutus on 0, niin alaspäin vaihdon yhteydessä nykäyksen aikana kulutus nousee hetkellisesti hieman. Onkohan asiaan kuuluvaa, että auto syöttää alas vaihtaessa hetkellisesti vähän polttoainetta? Vai voiko kyse olla jostain että auto virheellisesti syöttää vähän polttoainetta ja "ryntäys" johtuu siitä.

Olen tätä jonkun verran yrittänyt seurailla ja juuri noin näyttäs käyvän, nykäisyn tapahtuessa hetkellinen kulutus pomppaa 3-4l korville ja putoaa sen jälkeen nollaan. Keskiviikkona takuuhuoltoaika mm. tämän jutun takia.

Ja Reneton havaintoon kans vahvistus, jos antaa moottorin jarrutella niin nykyäisyä ei tapahdu. Ja jos jarruttaa normaalia terävämmin, niin ei nykäise.

JGekko

Varasin autoon öljynvaihtohuollon, niin laitoin tässä ketjussa puheena olleesta nykimisestä maininnan varaukseen. Saavat tutkia, onko asiaankuuluva ominaisuus vai ei.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: JGekko - 04.07.22 - klo:10:49
Ootteko seurannut mitä hetkellinen kulutusmittari näyttää nykäyksen aikana? Kun jarruttaessa auto rullaa, tai moottorijarruttaa, eli kulutus on 0, niin alaspäin vaihdon yhteydessä nykäyksen aikana kulutus nousee hetkellisesti hieman. Onkohan asiaan kuuluvaa, että auto syöttää alas vaihtaessa hetkellisesti vähän polttoainetta? Vai voiko kyse olla jostain että auto virheellisesti syöttää vähän polttoainetta ja "ryntäys" johtuu siitä.

Tätä vaihtoehtoa en ole tullut ajatelleeksi. Sen verran kuitenkin tästä että tuon nykäyksen aikana moottorin kierrokset ovat vakiot, eli tuon aikana ei ainakaan moottorin kierrokset nouse. Tuo nykäys tapahtuu melko tasan 30 km/h nopeudessa ja moottorijarrutuksen aikana. Tämä ilmenee joka ajokerralla, usein vain kerran (aika usein ensimmäinen jarrutus), joskus pidemmättä ajorupeamalla useammin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Reneto

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 11.07.22 - klo:18:30
tuon nykäyksen aikana moottorin kierrokset ovat vakiot, eli tuon aikana ei ainakaan moottorin kierrokset nouse.

Tätä kohtaa en omassa kiesissä allekirjoita. Kierroslukumittari reagoi minulla nykäyksen aikana, tai heti sen jälkeen.  Samaten kulutusmittari reagoi.
Olen nyt ajanut tarkoituksella S-moodilla, että vaihteen numero olisi näkyvissä, ja minusta silloin nykäisy tulee juuri ennen vaihtoa S3>S2. Tyyliin 0,5 sekuntia ennen..
Ja sitten kun vaihde vaihtuu, näkyy se myös kierroslukumittarissa.
Jotenkin jarruttaminen vaikuttaaa asiaa, koska jos en koske jarruun mutta annan vauhdin hiljentyä, vaihto S4>S3 näkyy kierroslukumittarissa ja kulutusmittarissa, mutta ei tunnu perstuntumalta missään.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Timpe85

Oma golffi kävi huollossa mm. nykäyksen takia. Asentaja sai vian esiin ja tehtaalle laitettiin kyselyä, mutta vikaan ei toistaiseksi ole mitään lääkettä.. >:(  Sen verran sain huoltoneuvojasta irti, että vika liittyisi 48v järjestelmään...No auto menee ens kuun alussa GPS-antennin vaihtoon, jos vaikka navi saataisiin kartalle ja SOS hätäpuhelut toimimaan, ni kyselen asiasta silloin lisää. Tällaiseksi auto ei voi kyllä jäädä.
Audi A3 8Y 40TFSIe

kask

Lainaus käyttäjältä: Timpe85 - 14.07.22 - klo:10:00
Oma golffi kävi huollossa mm. nykäyksen takia. Asentaja sai vian esiin ja tehtaalle laitettiin kyselyä, mutta vikaan ei toistaiseksi ole mitään lääkettä.. >:(  Sen verran sain huoltoneuvojasta irti, että vika liittyisi 48v järjestelmään...No auto menee ens kuun alussa GPS-antennin vaihtoon, jos vaikka navi saataisiin kartalle ja SOS hätäpuhelut toimimaan, ni kyselen asiasta silloin lisää. Tällaiseksi auto ei voi kyllä jäädä.

Täällä sama. Asentaja teki vaihteiston mukautuksen, jonka olisi pitänyt auttaa tilanteeseen, mutta toimii ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ei vikakoodeja, joten kait tämä on viimeisimpien kampajapäivitysten ominaisuus sitten.

Off topic: toinen ongelma, langattoman CarPlayn toimimattomuus jäi korjaamatta sekin. Tämä meni mulla rikki kun korjasivat SOS-ongelman (antennin vaihto) ja tekivät kamppanjapäivitykset.




Reneto

Kävin tänään ilmottautumassa merkkitiskillä nykäisyominaisuuden takia. Ottivat vikakoodit, mutta eivät koeajaneet. Oikeastaan suurin syy, miksi kampesin k-autoon juuri nyt, on se että kahden vuoden takuu menee umpeen. Onpahan ainakin valitettu ajallaan, jos jotain ilmenee.

Mulla on tästä keissistä sellainen fiilis, että voisi jopa korjaantua jossain vaiheessa. Tämän on pakko olla ihan maailmanlaajuinen ongelma. Ja todennäköisesti puhtaasti ohjelmistollinen vika.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

kask

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 14.07.22 - klo:12:04
Mulla on tästä keissistä sellainen fiilis, että voisi jopa korjaantua jossain vaiheessa. Tämän on pakko olla ihan maailmanlaajuinen ongelma. Ja todennäköisesti puhtaasti ohjelmistollinen vika.

Toiselta foorumilta löytyi vastaavaa ja nimenomaan päivitysten jälkeen tämä ongelma ilmennyt niin kuin täälläkin muutamalla kirjoittajalla.

Tuolta kun hakee nimimerkkiä 'aitcheff' niin löytyy aiheesta ja sivulta 34 's3bax' kirjoittajalla samaa ongelmaa:
https://www.golfmk8.com/forums/index.php?threads/infotainment-hardware-and-software-updates.391952/page-33

Reneto

Tänään soittelivat k-autosta,koska kävin pari viikko sitten valittelemassa nykäisystä. Asia on kuulemma tehtaan tiedossa, näitä on raportoitu ja liittyy johonkin tuoreeseen päivitykseen.
Optimismia on että tulee korjauspäivitys ennemmin tai myöhemmin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

JGekko

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 28.07.22 - klo:13:29
Tänään soittelivat k-autosta,koska kävin pari viikko sitten valittelemassa nykäisystä. Asia on kuulemma tehtaan tiedossa, näitä on raportoitu ja liittyy johonkin tuoreeseen päivitykseen.
Optimismia on että tulee korjauspäivitys ennemmin tai myöhemmin.
Minulle taas sanoivat k-autossa, että liittyy kytkimen toimintaan. Eli ei ole vika vaan ominaisuus ja ihan normaalia toimintaa.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

kask

Lainaus käyttäjältä: JGekko - 12.08.22 - klo:16:43
Minulle taas sanoivat k-autossa, että liittyy kytkimen toimintaan. Eli ei ole vika vaan ominaisuus ja ihan normaalia toimintaa.

Minulle sanottiin huoltoliikkeessä, että jarruihin päivitysten jälkeen ilmaantunut nykäisy on tehtaan tiedossa (useampi reklamaatio) ja että korjaus tulee jossain vaiheessa. Tuossa valossa erikoinen kommentti K-Autolta.

Tässä kohtuu tuore raportti käyttäjältä 'TheDutchieGolf8', summaa hyvin tuon toiminnan: https://www.golfmk8.com/forums/index.php?threads/infotainment-hardware-and-software-updates.391952/page-40

Ihan hyvin tuntuu olevan paletti sekaisin. Kesäkuun alun SOS-ongelman korjaushuollossa suoritettiin 2 laadunparannuskampanjaa, jonka jälkeen autosta pimeni WLAN (selvittelevät edelleen) ja ilmaantui tämä jarrujen "ominaisuus".

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JGekko

Lainaus käyttäjältä: kask - 12.08.22 - klo:18:26
Minulle sanottiin huoltoliikkeessä, että jarruihin päivitysten jälkeen ilmaantunut nykäisy on tehtaan tiedossa (useampi reklamaatio) ja että korjaus tulee jossain vaiheessa. Tuossa valossa erikoinen kommentti K-Autolta.

Tässä kohtuu tuore raportti käyttäjältä 'TheDutchieGolf8', summaa hyvin tuon toiminnan: https://www.golfmk8.com/forums/index.php?threads/infotainment-hardware-and-software-updates.391952/page-40

Ihan hyvin tuntuu olevan paletti sekaisin. Kesäkuun alun SOS-ongelman korjaushuollossa suoritettiin 2 laadunparannuskampanjaa, jonka jälkeen autosta pimeni WLAN (selvittelevät edelleen) ja ilmaantui tämä jarrujen "ominaisuus".
Mainitsin huoltoneuvojalle täällä ja muuallakin olevasta nettikeskustelusta, niin vastaus oli vähän sen tyylinen, että nettikeskustelut voi jättää omaan arvoonsa kun täällä aina kirjoitellaan kaikenlaista.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Reneto

Lainaus käyttäjältä: JGekko - 16.08.22 - klo:15:55
Mainitsin huoltoneuvojalle täällä ja muuallakin olevasta nettikeskustelusta, niin vastaus oli vähän sen tyylinen, että nettikeskustelut voi jättää omaan arvoonsa kun täällä aina kirjoitellaan kaikenlaista.

Ylimielinen mulkvisti tiskin takana. Tuohan vaatii vähän vaivaa ja palveluhalua tehdä kyselyä tehtaalle. Mulkvisti ei viitsinyt tehdä työtään, vaan alkoi länkyttämään. Meidän kylällä on ihan fiksuja huoltoneuvojia. Nykimiskeissistä soitti vielä myöhemmin perään, kun sai tietoa tehtaalta.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

JGekko

Tässä vielä mekaanikon kirjaus asiasta.

Koeajo 4km ennen huoltoa. Toiminta normaalia, ei havaittu valitettua kaasunpainamisen tunnetta. Moottori on moottorijarrutuksella jarrutuksen aikana. Moottorijarrutus on sitä voimakkaampi mitä pienempi vaihde johtuen mekaanisesta välityssuhteesta. Vaihteen vaihtumisen hetkellä kytkin on painettuna ja siksi moottori erotettuna voimansiirrosta. Kyseisellä hetkellä kokonaisjarruvaikutus on hetkellisesti pienempi.  Havaittavissa sitä paremmin mitä pienempi vaihde ja mitä vähemmän painetta jarrupolkimella. Ei soveltuvaa tiedotetta. Käyty koeajamassa vastaava auto ja toiminta samanlainen.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 16.08.22 - klo:20:37


Meidän kylällä on ihan fiksuja huoltoneuvojia. Nykimiskeissistä soitti vielä myöhemmin perään, kun sai tietoa tehtaalta.
Seinäjokea voi myös suositella, toki täältä puuttuu nuo huoltopäälliköt välistä - mekaanikon kanssa asioidaan ilman välikäsiä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mikama83

Ihan sama nykäys on nyt läsnä myös 1.5eTsi Leonissa joka kävi maanantaina päivityksessä. Todella ärsyttävä on tuo uusi ominaisuus  >:(

mfroberg

Eilen tuli ajettua vaimon Golfilla ja nyt luulen tietäväni mistä täällä puhutaan. Eli pari kertaa huomasin risteystä lähestyessäni kun jarruttelin kevyesti niin hieman ennen pysähtymistä auto ikään kuin lisäsi vauhtia sekunniksi ja sitten kaikki oli taas normaalia, varsinaista nykäystä en tuntenut mutta hieman outoa se oli. Niin paha se ei ollut että pahemmin häiritsisi, vaimo ei ole asiasta maininnut(=huomannut) mutta hän ei olekaan perheen hissuttelujarruttaja.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

HAL9000

Tänään kävi auto huollossa tuon nykäisyn takia. Myönsivät auliisti todenneen koeajolla saman. Tehtaalla on kuulemma asiasta jokin tiedotekin. Liittyy 48V-järjestelmään. Tarvii softapäivityksen, mutta sitä ei vielä ole.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

mikama83

Omassa kevythybridissä sattui Lapin reissulla vaihteiston kanssa tapaus jota ei aikaisemmin ole sattunu.

Auto oli parkissa rinteeseen keula alaspäin eikä edes kovin jyrkässä kulmassa. Lähdettiin siitä pakilla pois mutta sai polkaista aika reilusti kaasua ennen kuin auto suostui liikkumaan. Siitä sitten eteenpäin niin parin minuutin ajan tuli erittäin voimakas käry sisälle eli kytkin kärysi sen verran. Jäi kyllä mietityttämään että miten noin helposti voi saada aikaan tommosen käryn  :(

tet

^ Saattoihan tuo käry kaiketi olla myös sähkökoneen vetoremmin käryä, eikä kytkimistä lähtöisin?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

GGG

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 01.07.22 - klo:19:39
Nykäisy tapahtuu melko hitaassa nopeudessa, arvioisin 20-30 km/h, eli yleensä jarrulla on ehtinyt olla jo tovin. Sillä ei ole minusta merkitystä onko ajanut neljääkymppiä vai kahdeksaakymppiä.
Tuo 20-30 arvioitu nopeus voisi sopia vaihdolle 3>2.
Jos en nyt kauheasti valehtele, nykäisyä ei tule jos antaa vauhdin pudota ilman jarruun koskemista. Eli pelkkä "huono" alaspäinvaihto ei ole selitys. Jarrutus jotenkin liittyy nykäisyyn. Pitää vielä tehdä empiirisiä tutkimuksia..

Oliko tähän jo jotain tietoa mistä johtuu vai onko ominaisuus? Juuri ostin Golf Mk8 1.5 etsi:n ja heti tämän oireen huomasin. Erikoinen nykäisy alaspäin vaihdettaessa kun saapuu esim valoihin tai liikenneympyrään.

Muuten auto moitteetonn.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: GGG - 12.11.22 - klo:12:36
Oliko tähän jo jotain tietoa mistä johtuu vai onko ominaisuus? Juuri ostin Golf Mk8 1.5 etsi:n ja heti tämän oireen huomasin. Erikoinen nykäisy alaspäin vaihdettaessa kun saapuu esim valoihin tai liikenneympyrään.

En ole käynyt enää kyselemässä, mutta otaksun ettei vielä ole tarjolla korjausta. Joku typerä softavikahan tuo on. Ei kai voi ominaisuudeksi sanoa, koska se tuli päivityksen yhteydessä. Häiritsevä nykäisy, eikä siihen meinaa tottua.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tos®

Erwiniä selailin:

2067824/1
LainaaCustomer statement:
• When lightly braking and with a gear change from 4th to 3rd gear at a speed of about 30 km/h a jerk is noticeable.

Technical background

Incorrect software in engine control unit. When recovering energy via the belt-driven starter-alternator the recovery is
“suddenly” ended and, as a result, a jerk is noticeable.

A new software version for the engine control unit is being prepared.
• This TPI will be updated as soon as the new software version for the engine control unit is available.
• At the moment an effective repair is not possible. We will inform you as soon as an effective repair is available.
• The replacement of the engine control unit does not fix the complaint. The currently delivered engine control units
do not contain a solution for the above complaints - a groundless replacement of the engine control unit warranty
will be redebated.

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

GGG


Tos®

Viimeksi kun katsoin erwiniä ennen joulua, näytti siltä että tämä tiedote oli poistettu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JGekko

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.12.22 - klo:22:00
Viimeksi kun katsoin erwiniä ennen joulua, näytti siltä että tämä tiedote oli poistettu.
Mitäs tämä tarkoittaa? Sitäkö ettei järjestelmässä ole mitään vikaa, eikä päivitystä ole tulossa, vai jotain muuta?
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Tos®

Mitä olen niitä seurannut niin TPI numeron perässä on /X versionumero, joka kasvaa joka päivityksellä.
Syytä ei tiedä miksi ne olis sen poistaneet.

Seuraan tilannetta, kun jossain vaiheessa maltan taas sijoittaa 7 euroa sinne tunnin käytöstä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

#59
Nyt vasta hoksasin tuosta tiedotteen alusta, että se nykiminen koskee vain tiettyjä (vanhoja) ohjainlaitteita ja ecu versioita.
Omassa tuota ei ole.

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy