"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Hibah

Maaseudun tulevaisuudessa hyvä neuvo:
"Moni saattaa miettiä, mitä pitäisi tehdä, jos takana tuleva auto on liian lähellä. Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti neuvoo tällöin kasvattavamaan itse turvaväliä edessä ajavaan."

^ tuon lisäksi minä tarkistan omaa tilannenopeuttani alemmas esim. mutkiin ajaessa. Jos saan ihan ypöyksin ajaa sokkomutkaan, ajan sellaisella nopeudella, että saan pahimman skenaarion toteutuessa pysäytettyä edessä näkyvällä tien osalla suht voimakkaalla jarrutuksella.

Mutta jos perskärpänen hiillostaa minua, eikä hänelle maistunut edellisessäkään mutkassa hiljentää nopeuttaa juuri ollenkaan, niin seuraavaan mutkaan ajan korostetun varovaisesti. En kiusatakseni perskärpästä, vaan siksi että pahimmankin skenaarion toteutuessa pystyn pysäyttämään suht rauhallisella jarrutuksella, jotta se perskärpänenkin ehtii ymmärtää pelin hengen. Eli jos vaikka vastaan tulee tukkirekka + lastenvaunut + kultainen noutaja + kolmipyöräinen, enkä kapealla nelinumeroisella seututiellä mahdu viidenneksi siihen samaan riviin. Tai jos mutkan takana on puu kaatunut tielle.

Täytyykin pistää muistiin risto.lammi@poliisi.fi siltä varalta jos joskus hommaan dashcamin takaikkunalle. Sieltä saisi päivittäin materiaalia Ristolle tutkittavaksi, niin kauankohan hän jaksaisi viestejäni lukea, ennenkuin alkaa syyttää minua spämmäämisestä? :D Kamerakuvasta kuitenkin on hyvin helppo mitata turvavälin pituus sekunteina ja hyvälaatuisesta kuvasta kyllä tunnistaa sen kolmen metrin päässä roikkuvan kuskinkin.

jusu

kun muistaa sitten että ei mutkan jälkeen mitään täyskaasu kiihdytystä että muut pääsevät turvallisesti ohi eikösjuu.
liikenne ei ole mikään leikkikenttä mutta sitä näkee vaan valitettavan usein.
monesti palkintojen jakajat ovat poliisi tai pappi

sakal83

Sinäänsä erikoinen juttu, että topicin nostettua, aletaan enemmänkin hekumoimaan kouluttajia ja keskustelu kääntyi perässäroikkujiin, vaikka omassa tapauksessa tätä en omasta mielestäni tehnyt.

Itse en silti millään voi hyväksyä kenenkään kouluttamisia. Oli kouluttaja oikeassa tai ei.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Kilu7


Hibah

#3484
Lainaus käyttäjältä: jusu - 12.04.22 - klo:21:34
kun muistaa sitten että ei mutkan jälkeen mitään täyskaasu kiihdytystä että muut pääsevät turvallisesti ohi eikösjuu.
liikenne ei ole mikään leikkikenttä mutta sitä näkee vaan valitettavan usein.

Höpsis. Tottakai mutkan jälkeen kiihdytän reippaasti, jos rajoitus on 80 km/h ja jyrkkään sokkomutkaan uskalsin ajaa vain 40 km/h. Ohi saa mennä, jos tehoja on enemmän kuin minulla. Laiskemmat roikkukoon perässä ja kiihdytelköön omaa rauhallista tahtiaan ensin 40 -> 80  ja miettiköön sit sen jälkeen uudelleen, että haluttaako ja kykeneekö ohittamaan. Miksi ihmeessä jäisin mutkan jälkeen avautuvalla suoralla köröttelemään 40 km/h ja arpomaan, että tuleekohan se sieltä ohi vai ei?

Sama juttu rajoituksen noustessa vaikkapa kirkonkylän laidalla 50 -> 80. Yksin ajaessani saattaisin aloitella kiihdyttämään kevyesti jo 50 metriä ennakkoon. Mutta jos perskärpänen ryhtyy "työntämään vauhtia" jo 100 m ennakkoon, niin se aiheuttaa vaan sellaisen vastareaktion, että en kiusallanikaan edes hipaise kaasua ennakkoon, vaan jatkan cruisella tasan 50@GPS kunnes näen sen rajoitusmerkin apukuskin sivuikkunasta ja sitten vasta tasan liikennemerkin kohdalla polkaisen kaasua vähän reippaammin (110 kW bensakone). Ihan vaan näyttääkseni, että kyllä mulla on aikomus kiihdyttää kahdeksaankymppiin, mutta ei yhtään liian aikaisin.

Varsin usein se idiootti perskärpänen lähtee ohittamaan 30 metriä ennen rajoitusmerkkiä, mutta omapa on häpeänsä jos vastaantulijakin jo lähestyy suht lähellä ja ohitukseen käytetty väline on joku 1980-luvun laiska pakettiauto. Minä kiihdytän silti ihan suunnitellusti 50 -> 80, mutta en kuitenkaan yhtään yli. Olen myös valmis keskustelemaan tästä valinnastani käräjätuomarin kanssa, jos niikseen tulee. Sanon vaan, etten huomannut vasemmalta tapahtuvaa ohitusta. Papin juttusille asti en kuitenkaan haluaisi, joten kai se on sit pakko hypätä jarrulle ja vetää pientareelle, jos ohittaja ihan tosissaan näyttää ajavan nokkakolarin. Ihan näin tiukkoja tilanteita ei ole kohdalle sattunut, mutta monet hyvät naurut olen saanut, kun se ohitus venyy ja venyy.

sakal83

Liikenne pitäisi olla yhteispeliä, eikä pelkästään peliä kuka on oikeassa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Tuli eilen käytyä Tampereella ja tarkoituksella jätin lähdön 19.00 jälkeen, että pääsiäisliikenne olisi rauhoittunut. Kyllä taas huomasi, että kaiken maailman sankarit oli liikenteessä. Pahimpia on nämä keski-ikäiset miehet, jotka kesärajoituksilla jurraavat sen hieman päälle 90km/h 100km/h rajoituksella ja ohituskaistalla sen 115-120km/h. Helppo ratkaisu olisi ollut, vain polkaista pedaalia, mutta se olisi tullut todennäköisesti kalliiksi, koska jokainen tietää, että pääsiäisliikenteessä poliisit ovat tutkaamassa. Ennen Oritupaa on kaksi ohituskaistaa ja molemmilla sellainen 5-7 auton letka hävisi horisonttiin, kun nostin vakkarin nopeuden siittä 92km/h-->108km/h tdellista. Ohita sitten tämä possujuna ohituskaistojen välillä ja saa sitten pitkien vilkuttelua, kun vuoronumero vietiin ennen seuraavaa ohituskaistaa.

Terapeuttisinta oli ajaa erään bmw:n kuskin takana, joka suoritti samanlaista periaatetta ja meillä olisi sellainen 100m turväli johon myös toinen bmw liittyi minun lisäksi. Turvävälit  oli kunnossa eikä minkäänlaista provosointia.

BTW: Eniten nauratti Tampereella mustan XC90 T8 omistajan, jonka piti näyttää miten hybridi kulkee, kun lähdön normaalisti valoista pintakaasulla. Oli ilmeisesti kiire pääsiäisen viettoon, kun pujotteli kaistalta toiselle ja roikkui edessä ajavan perseessä hiillostaen Nokiaa kohti neljän ruuhkassa.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vaarivanhus

Näitä "kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä syntynee monestakin syystä. Lienee seassa jopa puhdasta osaamattomuutta, "kukaan ei ole seppä syntyessään". Sitten joillakin voi olla syystä tai toisesta tolkuton kiire jonnekin. Päivätkään eivät ole veljeksiä, silloin tällöin sekaan osuu myös "vinoja" päiviä, myös näille muiden tiellä kulkijoiden arvioijille.
Tässä ikääntymisen myötä ei voi välttyä siltäkään näppituntumalta, että ihmisen refleksit eteen tuleviin äkkinäisiin tilanteisiin hidastuvat. Sitäkin elämään liittyvää faktaa joutuu arvioituttamaan asiantuntijoilla ja heidän tehtävänsä on sitten tuumiskella, josko tuolta olisi syytä ottaa jo ajokortti pois.

Niin tai näin, liikenteen seassa tultaneen parhaiten juttuun, kun yrittää pitää mielessään vanhan sanonnan "Yhteispelillä se sujuu".
Joutilas 76v

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.04.22 - klo:10:51
Tuli eilen käytyä Tampereella ja tarkoituksella jätin lähdön 19.00 jälkeen, että pääsiäisliikenne olisi rauhoittunut. Kyllä taas huomasi, että kaiken maailman sankarit oli liikenteessä. Pahimpia on nämä keski-ikäiset miehet, jotka kesärajoituksilla jurraavat sen hieman päälle 90km/h 100km/h rajoituksella ja ohituskaistalla sen 115-120km/h. Helppo ratkaisu olisi ollut, vain polkaista pedaalia, mutta se olisi tullut todennäköisesti kalliiksi, koska jokainen tietää, että pääsiäisliikenteessä poliisit ovat tutkaamassa. Ennen Oritupaa on kaksi ohituskaistaa ja molemmilla sellainen 5-7 auton letka hävisi horisonttiin, kun nostin vakkarin nopeuden siittä 92km/h-->108km/h tdellista. Ohita sitten tämä possujuna ohituskaistojen välillä ja saa sitten pitkien vilkuttelua, kun vuoronumero vietiin ennen seuraavaa ohituskaistaa.

Terapeuttisinta oli ajaa erään bmw:n kuskin takana, joka suoritti samanlaista periaatetta ja meillä olisi sellainen 100m turväli johon myös toinen bmw liittyi minun lisäksi. Turvävälit  oli kunnossa eikä minkäänlaista provosointia.

BTW: Eniten nauratti Tampereella mustan XC90 T8 omistajan, jonka piti näyttää miten hybridi kulkee, kun lähdön normaalisti valoista pintakaasulla. Oli ilmeisesti kiire pääsiäisen viettoon, kun pujotteli kaistalta toiselle ja roikkui edessä ajavan perseessä hiillostaen Nokiaa kohti neljän ruuhkassa.

Ohituskaistalla tosiaan vauhti löytyy possujunalla, ja ohi ei laillisesti pääse. Possujunailijat tosiaan vaihtavat järjestystään hirmuisella ylinopeudella. Kukaan ei junasta irtaudu. Sitten nopeus droppaa ohituskaistan jälkeen. 80 saatu kuudenkympin nopeusrajoituslappu ei possujunan nopeutta tuosta 85 todellista muutu. Härskiä, niin härskiä toimintaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 16.04.22 - klo:10:44
Ohituskaistalla tosiaan vauhti löytyy possujunalla, ja ohi ei laillisesti pääse. Possujunailijat tosiaan vaihtavat järjestystään hirmuisella ylinopeudella. Kukaan ei junasta irtaudu. Sitten nopeus droppaa ohituskaistan jälkeen. 80 saatu kuudenkympin nopeusrajoituslappu ei possujunan nopeutta tuosta 85 todellista muutu. Härskiä, niin härskiä toimintaa.

Se mikä vielä harmitti, ettei noita poliiseja ollut enää iltasella tutkaamassa noiden kaistojen päässä. Toisaalta vuosien varrella on tullut opittua se, että paras ohittaa nuo possujunat ohituskaistojen välillä ja saa itse ajaa ohituskaistat rauhassa.

Ai niin poliisi taisi joskus tuosta kirjoittaa, ettei tuota kiihdyttelyä ohituskaistoilla tapahdu  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tkp

Naurattaa, tai pikemminkin itkettää tuossa ysitiellä Oriveden välillä ihmisten käytös ohituskaistoilla. Jos 10 auton jono ajaa suunnilleen rajoitusnopeutta niin ohituskaistan kohdalla puolet autosta lähtee ohittamaan autojonoa ja kun ohituskaista loppuu näiden nopeus tippuu takaisin samaan tai jopa alle sen mitä ennen ohituskaistaa ja samat autot jatkaa samassa jonossa eteenpäin, eri paikoissa vaan, joskus jopa hitaammin kuin ennen ohituskaistaa.

Ocuvaavi

Jossain päin maailmaa on oikeita ylämäkiä ja ohituskaistat pääosin niiden kohdalla. Jonkun alle viittäkymppiä jyrryyttävän raskaan ajoneuvon perässä olisikin muuten ankeaa. Suomessa ohituskaistojen käytännön vaikutus on lähinnä juuri tuon pitkittäisen heiluriliikkeen maksimointi. Niin Pirkanmaalla kuin muuallakin saadaan ruuhka aikaan vaikkei tarvitsisikaan.

-karppa-

Olen vuosia sanonut, että ohituskaistat saisi rullata Suomesta pois, niin ihmiset joutuisi opettelemaan uudelleen tuon ohituksen jalon taidon ja possujunat vähenisi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hibah

Lainaus käyttäjältä: tkp - 16.04.22 - klo:16:13
Jos 10 auton jono ajaa suunnilleen rajoitusnopeutta niin ohituskaistan kohdalla puolet autosta lähtee ohittamaan autojonoa ja kun ohituskaista loppuu näiden nopeus tippuu takaisin samaan tai jopa alle sen mitä ennen ohituskaistaa ja samat autot jatkaa samassa jonossa eteenpäin, eri paikoissa vaan, joskus jopa hitaammin kuin ennen ohituskaistaa.

Ysitie ei ole kovin tuttu, mutta muualla Suomessa ohituskaistoilla en ole kyllä tämmöistä ilmiötä havainnut. Kyllä ne ohittaneet useimmiten erkanevat alkuperäisestä jonosta pikkuhiljaa kohti horisonttia.

Ja mitä tulee nopeuden pumppaamiseen, niin itsekin tulee siihen syyllistyttyä. Jos satasen rajoituksella kymmenen auton jono etenee ennen ohituskaistaa 90 km/h, sitten mainitsemasi 5 kpl siirtyy ohituskaistalle ajamaan 110 km/h ja loputkin kiihdyttävät oikealla kaistalla esim. 90 -> 100 ajaen "välit umpeen", niin kyllä minäkin jonon viimeisenä kiihdytän 90 -> 100 km/h. Siksi, että se 100 on tavoitenopeuteni ja jos jättäytyisin jonosta jälkeen, niin takaaltahan lappaisi heti 5 autoa mun ohi, jolloin olisin taas jonon viimeisenä eikä ole mitään toivoa sitten vielä seuraavallakaan lyhyellä ohituskaistalla päästä ohittamaan sitä ysikympin kuskia. Koitan siis vaan säilyttää "vuoronumeroni", jotta joskus pääsen itsekin ohittamaan, sitten kun edessä ei enää ihan kymmentä autoa ole.

Ettei vaan olisi tästä ilmiöstä kyse, kun usein valitetaan, että edessä ajavat kiihdyttävät juuri ohituskaistan kohdalla? Jonossa ajaessa täysin luonnollinen ilmiö.

Toki, jos näköpiirissä on vain tasan kaksi autoa: ohitettava ja ohittaja, niin silloin se on vähän outoa, jos ohitettava aina ohituskaistojen kohdalla kiihdyttää. Mutta onhan sitäkin perusteltu sillä psykologisella näkökulmalla, että leveämpi tie tuntuu turvallisemmalta ja voi ihan vahingossakin nilkka suoristua, ilman että ysikympin kuski asiaa edes tiedostaa. Itse kun käytän vakionopeudensäädintä usein niissä ohitustilanteissakin, niin harmittaahan se toki, jos ohitettava käyttää jalkakaasua siinä rinnalla kovin epätasaisesti. Ja tuntuu harmittavan niitä perässäni tuleviakin, jos vakkarilla liruttelen 105 - 109 km/h todellista nopeutta ohitse, kun muut ohittajat haluaisivat ryntäillä vähintään 115 km/h.

Sitten juhannusruuhkassa se kyllä jo vituttaa suunnattomasti, kun oikealla kaistalla körötellään nätisti jonossa 0 - 30 km/h ja joku kiireinen painaa ohituskaistalla jonon ohi 100 km/h. Noin pahassa ruuhkassa tuleekin joskus blokkailtua sitä vasenta kaistaa.

Lionman

Minusta ei liikenteessä pitäisi kenenkään alkaa toisia opettamaan. Ihan jo sen takia, että siinä kommunikaatiotilanteessa opettajan viestit todennäköisimmin tulkitaan väärin. Paljon herkemmin kuin täällä keskustelupalstalla kirjoitetut viestit. Viisas väistää.

Minulle parhaimpia opettajia liikenteessä on ollut kaksi tekniikkaan liittyvää. Ensimmäinen niistä oli adaptiivinen vakkari. Ohittamisen tarve väheni huomattavasti, kun edellä ajavan pumppaava nopeus ei enää niin pahasti häirinnyt omaa "marssivauhtia". Sen lisäksi se toi automaatisesti järkevän turvavälin. Sateella trimmaan sitä vielä pitemmäksi.

Toinen on hybriauto (ehkä vielä joskus sähköauto). Sähköajulla himmailu on opettanut varsin rauhallisen, mutta ei kuitenkaan teidentukkoajotavan. Tähän on omalta osaltaan vaikuttanut myös elämäntilanne, kun useimmiten ei ole enää mikään kiire minnekkään.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

-karppa-

#3495
Lainaus käyttäjältä: Hibah - 16.04.22 - klo:19:21
Koitan siis vaan säilyttää "vuoronumeroni"

Noin pahassa ruuhkassa tuleekin joskus blokkailtua sitä vasenta kaistaa.

Tällä kaikella kumosit mitä olet aikaisemmin kirjoittanut ja kuulut, juuri tähän raivostuttavaan kotipoliisi ryhmään ja vuoronumero ohittajiin. 

Toiset meistä haluaa ajaa omaa ajoa rajoitusten mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 16.04.22 - klo:20:28
Minulle parhaimpia opettajia liikenteessä on ollut kaksi tekniikkaan liittyvää. Ensimmäinen niistä oli adaptiivinen vakkari. Ohittamisen tarve väheni huomattavasti, kun edellä ajavan pumppaava nopeus ei enää niin pahasti häirinnyt omaa "marssivauhtia". Sen lisäksi se toi automaatisesti järkevän turvavälin. Sateella trimmaan sitä vielä pitemmäksi.

Olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä adaptiivisen vakkarin kanssa eikä se ole lopettanut minua häiritsevää pumppaamista. Jos vauhti pumppaa sen 68-110km/h väliin, niin ajan ohi oli sitten adaptiinen vakkari tai normi vakkari.

Kyllä ajan 95% ajoista vakkari päällä ja tiedän kokoajan oman todellisen nopeuden.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lionman

Niin, ei se minultakaan ole yhettömiin loppunut se ohittamisen tarve. Mutta vähentynyt on. Tuo esittämäsi nopeusvaihtelu kyllä minullakin laukaisee ohittamisen tarpeen. Huomaatkos Karppa, miten vaikeaa kommunikaatio on?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Hibah

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.22 - klo:20:33
Tällä kaikella kumosit mitä olet aikaisemmin kirjoittanut ja kuulut, juuri tähän raivostuttavaan kotipoliisi ryhmään ja vuoronumero ohittajiin. 

Kotipoliisiksi voin kyllä tunnustautua. Mutta mitä vikaa on kuvaamassani vuoronumero-ohittamisessa?

Jos edessä aukenee 700 - 1500 metrin ohituskaista, jonomme eteni lähtötilanteessa 90 km/h ja edessäni on 10 autoa, niin eihän mulla mitään toivoakaan päästä sen ysikympin kuskin ohi, joka siellä keulilla köröttelee. En siis yritäkään mennä vasemmalle kaistalle, mutta tottakai kiihdytän kuitenkin sen verran, ettei mun eteenkään kovin moni ehtisi takavasemmalta kiilata.

Sitten seuraavan ohituskaistan alkaessa jos olen vaikkapa vuoronumerolla 3 sen köröttelijän takana, ehdin turvallisemmin ohi, eikä tarvi ryntäillä minnekään 130 km/h ohitusnopeuteen satasen alueella.

Enkä minä mitenkään liian säntillisesti niitä vuoronumeroita tämmöisessä tilanteessa katso. Jos joku haluaa mun takaa vuoronumerolta 17 laukata 150 km/h ehtiäkseen jo siinä ensimmäisellä ohituskaistalla ohi, niin menköön, omapa on riskinsä.

Tai jos siinä toisen ohituskaistan alkaessa mun edessä vuoronumerot 1 ja 2 jäävät empimään, niin menettävät kyllä vuoronumeronsa hyvin pian. Minulla kun on ennen ohituskaistaa 100 metrin turvaväli, voin kelata sen 108 km/h GPSään jo hyvissä ajoin ennen ohituskaistan alkamista ja siirryn ohituskaistalle heti sen alkaessa, enkä vasta 50 metrin jälkeen. Jos edessäni oleva alkaa vasta pyytää tilaa ohituskaistalta, kun ohituskaistaa on ollut jo tarjolla 100 metriä ja minä olen jo hyvällä parinkympin nopeuserolla menossa hänen ohi, niin en rupea enää jarrua polkemaan, vaan hän saada jäädä empimään oikealle kaistalle.

PS. Ja vielä matemaattisesta näkökulmastakin sama tilanne:
Jos sallin itselleni vain 108 GPS-nopeuden vakkariin ohituksen aikana, niin ajan 1200 metrin ohituskaistan läpi 40 sekunnissa. Jos ohitettavat köröttelevät oikealla kaistalla 90 km/h, niin ehdin kuroa ensin takamatkaa ja sitten etumatkaa heihin yhteensä 200 metriä. Jos oletetaan, että siihen possujunaan osallistuu ainoastaan 5 metrisiä henkilöautoja ja heillä on keskenään 20 metrin turvavälit, niin laskennallisesti ehtisin ohittaa 8 kpl possujunan jäseniä. Mutta kuten todettu, tosielämässä sen possujunankin nopeuskin luonnollisesti kiihtyy ohituskaistalla ja ehkä siellä jollain on vähän mainittua parempikin turvaväli ja kun minäkin haluan ohituksen jälkeen jättää taakseni hyvän turvavälin, niin elämänkokemukseni perusteella minun ei yleensä kannata lähteä yrittämäänkään rekan ohitusta, jos olen vuoronumerolla 10.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 16.04.22 - klo:21:00
Kotipoliisiksi voin kyllä tunnustautua. Mutta mitä vikaa on kuvaamassani vuoronumero-ohittamisessa?

Jos edessä aukenee 700 - 1500 metrin ohituskaista, jonomme eteni lähtötilanteessa 90 km/h ja edessäni on 10 autoa, niin eihän mulla mitään toivoakaan päästä sen ysikympin kuskin ohi, joka siellä keulilla köröttelee. En siis yritäkään mennä vasemmalle kaistalle, mutta tottakai kiihdytän kuitenkin sen verran, ettei mun eteenkään kovin moni ehtisi takavasemmalta kiilata.

Sitten seuraavan ohituskaistan alkaessa jos olen vaikkapa vuoronumerolla 3 sen köröttelijän takana, ehdin turvallisemmin ohi, eikä tarvi ryntäillä minnekään 130 km/h ohitusnopeuteen satasen alueella.

Enkä minä mitenkään liian säntillisesti niitä vuoronumeroita tämmöisessä tilanteessa katso. Jos joku haluaa mun takaa vuoronumerolta 17 laukata 150 km/h ehtiäkseen jo siinä ensimmäisellä ohituskaistalla ohi, niin menköön, omapa on riskinsä.

Tai jos siinä toisen ohituskaistan alkaessa mun edessä vuoronumerot 1 ja 2 jäävät empimään, niin menettävät kyllä vuoronumeronsa hyvin pian. Minulla kun on ennen ohituskaistaa 100 metrin turvaväli, voin kelata sen 108 km/h GPSään jo hyvissä ajoin ennen ohituskaistan alkamista ja siirryn ohituskaistalle heti sen alkaessa, enkä vasta 50 metrin jälkeen. Jos edessäni oleva alkaa vasta pyytää tilaa ohituskaistalta, kun ohituskaistaa on ollut jo tarjolla 100 metriä ja minä olen jo hyvällä parinkympin nopeuserolla menossa hänen ohi, niin en rupea enää jarrua polkemaan, vaan hän saada jäädä empimään oikealle kaistalle.

PS. Ja vielä matemaattisesta näkökulmastakin sama tilanne:
Jos sallin itselleni vain 108 GPS-nopeuden vakkariin ohituksen aikana, niin ajan 1200 metrin ohituskaistan läpi 40 sekunnissa. Jos ohitettavat köröttelevät oikealla kaistalla 90 km/h, niin ehdin kuroa ensin takamatkaa ja sitten etumatkaa heihin yhteensä 200 metriä. Jos oletetaan, että siihen possujunaan osallistuu ainoastaan 5 metrisiä henkilöautoja ja heillä on keskenään 20 metrin turvavälit, niin laskennallisesti ehtisin ohittaa 8 kpl possujunan jäseniä. Mutta kuten todettu, tosielämässä sen possujunankin nopeuskin luonnollisesti kiihtyy ohituskaistalla ja ehkä siellä jollain on vähän mainittua parempikin turvaväli ja kun minäkin haluan ohituksen jälkeen jättää taakseni hyvän turvavälin, niin elämänkokemukseni perusteella minun ei yleensä kannata lähteä yrittämäänkään rekan ohitusta, jos olen vuoronumerolla 10.
Etkö sinä juuri kysellyt minulta ”paljonkos se nopeus pitäisi olla jos ei rajoitusnopeus”
Ja kyse oli herranjumala moottoritiestä.
Nyt huutelet, että ohituskaistalla on sitten ihan fine vedellä 8kmh ylinopeutta.
Olet kyllä melkonen teiden ritari.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ram1

 19.00 jälkeen neljän ruuhkassa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Hibah

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.04.22 - klo:11:22
Etkö sinä juuri kysellyt minulta ”paljonkos se nopeus pitäisi olla jos ei rajoitusnopeus”
Ja kyse oli herranjumala moottoritiestä.
Nyt huutelet, että ohituskaistalla on sitten ihan fine vedellä 8kmh ylinopeutta.
Olet kyllä melkonen teiden ritari.

No puhe olikin silloin hiillostamisesta ja työrauhan antamisesta, eli ihan eri asiasta. Jos edessä ajava köröttelee rajoitusnopeutta, niin et sä silloin voi mennä "työntämään lisää vauhtia" hänelle. Ja jos minä köröttelen ohituskaistalla 108, niin en katso hyvällä jos joku liimautuu alle 20 metrin päähän työntämään mulle vauhtia.

Pyrin pääosin noudattamaan rajoituksia suht' tunnollisesti. Sallin toki itselleni normaalin marssinopeuden olevan 1 - 2 km/h yli rajoituksen (GPS), jolloin kukaan perskärpänen ei ainakaan voi minua syyttää alinopeuden ajamisesta. Moottoritiellä sallin itselleni ohitusten aikana 4 - 6 km/h yli rajoituksen ja jos sekään ei perskärpäselle riitä, saa katsella takasumaria ja/tai tulla pussitetuksi. Ohituskaistalla sallin itselleni ohituksen aikana juurikin 8 - 9 km/h ylinopeuden, joka jää vielä nippanappa sakkorajan alle. Tavallisella maantiellä ohittaessani saatan joskus ajaa "vähän" tuotakin kovempaa, mutta siitä en nyt julkisesti sen tarkemmin huutele. ;)

Olet kyllä melkosen tekopyhä ritari, jos 8 km/h hetkellinen ylinopeus nyt yht'äkkiä onkin sulle avautumisen arvoinen ongelma. Käsitin kuitenkin, että sun normaalit marssinopeudetkin ovat melko reippaita.


Lainaus käyttäjältä: ram1 - 17.04.22 - klo:11:55
19.00 jälkeen neljän ruuhkassa.

Vähän noita kellonaikoja itsekin ihmettelin, että tarinassa ei nyt kaikki ihan täsmää. Kuten jo kerroin, ruuhkassa ajaessa on varsin luonnollista, että ohituskaistan kohdalla jonon nopeus kasvaa, kun osa menee ohi ja lopuille jää enemmän tilaan siihen oikealle kaistalle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 17.04.22 - klo:11:55
19.00 jälkeen neljän ruuhkassa.

Nämä on kyllä parhaimpia kommentteja, mutta pitäähän se vääntää rautalangasta, jos luetun ymmärtämisessä on vikaa. Olin käymässä Tampereella, niin siellä voi ajaa myös neljän ruuhkassa, jos siellä on asioita hoidettavana. Tampereelta pois lähdön ajoitin 19.00 jälkeen!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.04.22 - klo:10:51
Tuli eilen käytyä Tampereella ja tarkoituksella jätin lähdön 19.00 jälkeen, että pääsiäisliikenne olisi rauhoittunut.

Oli ilmeisesti kiire pääsiäisen viettoon, kun pujotteli kaistalta toiselle ja roikkui edessä ajavan perseessä hiillostaen Nokiaa kohti neljän ruuhkassa.

Joskus ihmiset tarkoituksella löytävät rivien välistä sellaista mitä ei ole ja kun ei muuhun pysty, niin siihen tartutaan!

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 17.04.22 - klo:18:42
Vähän noita kellonaikoja itsekin ihmettelin, että tarinassa ei nyt kaikki ihan täsmää. Kuten jo kerroin, ruuhkassa ajaessa on varsin luonnollista, että ohituskaistan kohdalla jonon nopeus kasvaa, kun osa menee ohi ja lopuille jää enemmän tilaan siihen oikealle kaistalle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 17.04.22 - klo:18:42
No puhe olikin silloin hiillostamisesta ja työrauhan antamisesta, eli ihan eri asiasta. Jos edessä ajava köröttelee rajoitusnopeutta, niin et sä silloin voi mennä "työntämään lisää vauhtia" hänelle. Ja jos minä köröttelen ohituskaistalla 108, niin en katso hyvällä jos joku liimautuu alle 20 metrin päähän työntämään mulle vauhtia.

Pyrin pääosin noudattamaan rajoituksia suht' tunnollisesti. Sallin toki itselleni normaalin marssinopeuden olevan 1 - 2 km/h yli rajoituksen (GPS), jolloin kukaan perskärpänen ei ainakaan voi minua syyttää alinopeuden ajamisesta. Moottoritiellä sallin itselleni ohitusten aikana 4 - 6 km/h yli rajoituksen ja jos sekään ei perskärpäselle riitä, saa katsella takasumaria ja/tai tulla pussitetuksi. Ohituskaistalla sallin itselleni ohituksen aikana juurikin 8 - 9 km/h ylinopeuden, joka jää vielä nippanappa sakkorajan alle. Tavallisella maantiellä ohittaessani saatan joskus ajaa "vähän" tuotakin kovempaa, mutta siitä en nyt julkisesti sen tarkemmin huutele. ;)

Olet kyllä melkosen tekopyhä ritari, jos 8 km/h hetkellinen ylinopeus nyt yht'äkkiä onkin sulle avautumisen arvoinen ongelma. Käsitin kuitenkin, että sun normaalit marssinopeudetkin ovat melko reippaita.


Vähän noita kellonaikoja itsekin ihmettelin, että tarinassa ei nyt kaikki ihan täsmää. Kuten jo kerroin, ruuhkassa ajaessa on varsin luonnollista, että ohituskaistan kohdalla jonon nopeus kasvaa, kun osa menee ohi ja lopuille jää enemmän tilaan siihen oikealle kaistalle.
Nii. No sen hiillostamisen keksi keskusteluun sinä.
Olen ihan samaa mieltä, että kun sinne ohituskaistalle mennään, oli sitten kyse ohituskaistasta tai vasemmasta kaistasta motarilla, niin silloin nimenomaan ajetaan se 8kmh ”ylinopeutta”, eikä blokata sitä kaistaa, joka taas on sun mielestä ihan kiva leikki tuolla liikenteessä.

Mun marssinopeus on yleensä se 10kmh mittarinopeutta enempi, joten ei varsinaisesti puhuta kaahaamisesta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

maharkon

Jojan se omallekin kohdalle ihana teiden ritari sattui Hondallaan.  Blokkaili ohituksen pariinkin kertaan kun piti päästä kiusaa toisia,josko se on onnellinen kun sai Polon pidettyä takanaan.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy