Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Sped

#1
Moro,

Mietin maskisuojan hommaamista autooni, mutta halusin vielä kysyä mielipiteitä ja kokemuksia maskisuoja hyödyistä ja haitoista teiltä, joten olkaa hyvät!

Näkyykö polttoaineen säästö? Kuuluuko suuremmilla nopeuksilla vihellystä? Pysyykö hyvin kiinni, onko helposti asennettavissa? Näkyykö maskin käyttö mitenkään muuten?

Kiitos vastauksista etukäteen!
#2
En tiennyt mihin kirjoittaisin, joten tein uuden langan.

Osaako joku kertoa miten volkkareiden / skodan hill descent control toimii? Olen offroad tilassa ajanut suht jyrkkääkin mäkeä, mutta ei hidasta tarpeeksi, ja mielestäni minun autossani tällainen pitäisi olla. Ohjekirjasta en ole vielä löytänyt kohtaa.

Oikeaa tarvetta ei ole vielä tullut, mutta olisi kiva kokeilla toimivuutta.
#3
Golf VIII (20-) / Golf 8 ja Apple CarPlay
18.03.22 - klo:11:18
Ajattelin laittaa uuden aiheen liittyen Carplayn toimintaan liittyviin kysymyksiin ja vikoihin:

Jos yhdistätte langattomasti ja kuuntelette Spotifyn kautta (tai miksei muidenkin palveluiden kautta), onko teillä pieni viive kun vaihdatte kappaletta tai laitatte pauselle? Itsellä on alle sekunnin viive (huomaa selvästi), mutta langallisesti ei ole minkäänlaista viivettä.

Toisena asiana, kun on yhdistänyt langattomasti, niin välillä spotify ei halua lähtee soimaan. Painan näytöstä play, se soi alle sekunnin, ja laittaa itsensä pauselle. Onko tällaista havaintoo kellään muulla ja siihen mahdollista ratkaisua? Itse olen sen "ratkaissut" niin, että painan kännykästä nopeasti 5 kertaa play/pause peräkkäin, jolloin suostuu alkamaan soittaan kappaletta normaalisti :D

Kolmantena kysymyksenä, kun laitan puhelimen kiinni piuhalla ennen käynnistystä, pääosin laite kytkeytyy langallisesti, mutta on myös niitä kertoja, jolloin se yhdistyy langattomasti vaikka piuha olisi kiinni. Onko kellään kikkaa, jolla voi valita langattoman tai langallisen yhteyden (helposti)? Ilmeisesti bluetoothin kanssa kikkailemalla varmaan saisi.

Lisäksi saa kommentoida, jos on keksinyt joitain kikkoja näihin tai muihin mahdollisiin ongelmiin Carplayn kanssa. :)
#4
M*lkku Audi-miehestä kansanautoilijaksi. En olisi uskonut, että liikennekäyttäytyminen muuttuu näin kovasti, ja nimenomaan minua kohtaan  ;D

Pitkään ja hartaasti mietin uuden auton ostamista, mutta loppujärkeilyillä päädyin siihen. Ja parastahan sitä on itselleen perustella ostokset, kun ei ole yhtään subjektiivinen asian suhteen, eikö vain…?

Autossani tulee olla kolme ominaisuutta nyt ja tulevaisuudessa: Neliveto, vetokoukku ja Webasto. Nämä asiat eivät muutu ennen kuin on muutto Suomesta, tai tämä ilmasto muuttuu niin paljon, että liukkaudet häviävät ja lämmitystä ei tarvita.

Lisäkivana uudessa Golfissa on IQ.valot, travel assist, peruutuskamera, KESSY, sähkötoiminen takaluukku yms. pientä lisää. Itselleni siis aivan kattava paketti. Koeajossa huomasin kaiuttimien olevan jo paremmat kun entisessä kaarassa, joten en nähnyt tarpeelliseksi haluta H/K. Ja pysyn sanojeni takana.

Autolla on ajettu nyt reilu 4000 km ja ajo-ominaisuuksista voin sanoa seuraavaa: jousitusmukavuus kasvoi kummasti edeltäjästä, ohjaustuntuma on tarkka ja ajo vakaata; keskiväljyyttä ei ole. Kaasuvaste on kovin rauhallinen. Kerran olen huomannut sportilla, kun kaasutin alamäkeen rampilla kiihdytyskaistaa, että kierrokset jäivät korkealle pitkäksi aikaa, kun olin jo kaasusta päästänyt. Se oli outoa, mutta en usko sen olevan vakavaa.

Golfin nelivedon osalta päivitän tietoa vielä, kunhan liukkaat kelit tulevat. Mökillä jyrkissä mäissä hiekalla testattuna lähtö on vakaata ja vääntöä totisesti riittää. Edeltäjään verrattuna huomaa nelivedossa kyllä selkeän eron, tämän ollen etunenässä etuvetopainotteinen, kun taas Audi oli 40:60 takavetopainotteinen. Pidän kyllä Quattrosta (torsen) enemmän. Ainakin vielä.

Lisävarusteista mainitsen, että olen alkanut totisesti pitämään siitä, että ovet aukeavat lähestyessä, vaikka kahvasta täytyisikin ottaa vain kiinni. Esimerkkinä kantamuksien kanssa ei tarvitse ensin koskettaa kuljettajan kahvaa avatakseen lukitukset, vaan voi suoraa laittaa ostokset takapenkille / takakonttiin.

IQ.valot ovat olleet jo nyt (pimeät ajat ovat vasta edessä päin) verrattomat, niin kirkkaudessa kuin automaatiossa. Travel assist on ollut myös, nyt kun viivat näkyvät eikä loskaa ole tullut taivaalta, niin todella kiva varuste, antaa enemmän aikaa keskittyä muuhun ympäristöön (en tarkoita puhelinta tai muita häiriöntekijöitä, vaan luontoa yms.). Toki saa nyt nähdä talvella, että miten tutkat ja muut sensorit toimivat.

Negatiivisia asioita:

Infotainmentissä on muutamia bugeja ollut, jotka ovat nyt vähentyneet / poistuneet (kop kop). Softan numero edelleen hämmentää, sen ollen 1788, ja väittävät sen olevan kyseiseen autoon viimeisin. En alkanut väittelemään  :D

Valoissa oli ongelmia, herjasi niiden toimimattomuutta about 2 kertaa viikossa. -> meni huoltoon, tekivät tarkastuksia, vaihtoivat ohjausyksikköjen paikkaa yms. -> sen jälkeen vikailmoituksia ei ole tullut, toivottavasti ei tulekaan. Ratin- ja penkinlämmitys lähtevät automaattisesti kylmällä päälle, vaikka olen sen ottanut pois käytöstä. Tätä samaa "asetuksien muistivikaa" huomasin lukituksen avauksessa lähestyessä niiden avautuessa, vaikka ominaisuus oli otettu pois käytöstä.

Alla muutama kuva laitteesta itsestään, käsittelyjä en ole sen suuremmin tehnyt vielä, kovavahaus olisi edessä ennen talven loskakelejä.

Kokonaisuudessaan tähän 4000 km olen ollut todella tyytyväinen. Tykkään auton ulkonäöstä erittäin paljon, minusta Volkkari on onnistunut siinä kiitettävästi.






#5
Golf VIII (20-) / Golf 4motion -21 ->
24.08.21 - klo:13:42
Onko kellään kokemuksia Golf 8 nelivedosta vielä, että eroaako aikaisemmista ja ehtikö viime talven liukkailla saamaan kokemuksia jo siitä?

Tulevaisuuden lankana pidän tätä myös, johon voi päivittää havaintojaan.

Olen koittanut etsiä tietoa Haldexin sukupolvesta vw Golf Alltrackissa (2021), mutta en ole löytänyt. Myyjä ei osannut vastata muuta kuin että "luultavasti uusin", toinen sanoi sen olevan 5. sukupolven uusimmilla teknisillä muokkauksilla/päivityksillä, mutta Octavia Scoutissa on 6. sukupolven Haldex, joten epäilen vahvasti, että sama olisi myös Alltrackissa (sama moottori ja muita osia).

Kenelläkään mitään kättä pidempää tästä?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy