A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

JaniKuula

Aivan järkevä valinta. Tippi ainakin tähän asti ollut viattomampi ja järkevämpi kuin stronic.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

ile

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.09.15 - klo:12:23
Tämä on mielenkiintoinen ilmiö. Lähtökohtaisesti lienee niin, että useimmat meistä haluavat keskustella automerkistä/merkeistä, jolla ajamme, tai jonka olemme aikeissa ostaa. Jos siis henkilö ajaa merkillä X, niin voisi kuvitella hänen keskustelevan merkin X foorumilla. Kun hän kuitenkin on aktiivinen keskustelija merkin Y foorumilla, herää kysymys hänen motiiveistaan. Niitä voi olla useitakin, mutta yksi niistä näyttäisi olevan merkkiä X koskevan ilosanoman levittäminen. Tyytyväisyys valittuun merkkiin on hieno juttu, mutta mistä syntyy jatkuva tarve propagoida merkkiä X merkin Y foorumilla? Onko kyse halusta provosoida? Vai arveluttaako oma valinta sittenkin jollain tavalla, ja tämän vuoksi merkin X kaikkivoipaisuus on yhä uudelleen ja uudelleen nostettava esiin. Mene tiedä.

Täysin samaa miettinyt, kun pidemmällä aikavälillä alkaa ottamaan aika nätisti silmään vakiokommentit ja tyyli nostaa merkkiä x varsinkin vertailemalla täysin eriluokan verrokkeja keskenään.

Mutta aiheeseen, First edition B9-hinnoittelu vaikuttaa yllättävän hyvälle ja olisiko jopa VV jollain tapaa ymmärtämässä ettei lisävarusteiden hinnoittelussa ole mitään järkeä. Nythän VW-tyylistä paketointia tuodaan heti uuteen korimalliin ja onhan nuo hinnoittelut esim Webassa tai Navissa jo vähän tolkullisemmat. Toisaalta voihan jatkuvat BMW:n kämppiksetkin ja öljymaineet etc iskeä painetta hinnoitella B9 jo suoraan kovemmin kuin esim miten B8 tuli aikanaan.

Ehkä ihan lievää kuumetta tuo B9 aiheuttaa. Eniten kyllä täälläkin tökkii tuo irtonainen padinäyttö. Toisaalta eipä aikanaan ollut F31:n kiinteä muovimönttikään mikään esteettinen ratkaisu ollut ja eiköhän se faceliftissäkin säily sellaisenaan.

Uti

Säilyi!
Markku

Taky

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 16.09.15 - klo:20:24
Kyllä Mersun ILS valoissa on sumarit vaikkei niitä näe.Sumarit ovat aktiiviset kun takasumarit kytketty ja nopeus on alle 70 km/h.

Kas, eipä tullut ko optiota kokeiltuakaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

exlex

Tällä tavalla voidaan toteuttaa järjestelmä autossa ilman kosketusnäyttöä, niin ettei katsetta tarvitse irrottaa tiestä. Tässä on yksi tapa toteuttaa asia.

https://www.youtube.com/watch?v=TfEZq2sweL0

Flat

Omituista että 3.0 tdi:ssa pakoputket eivät ole kuin toisella puolella. 2.0TFSI :ssa putket molemmilla puolilla.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 17.09.15 - klo:21:02
Tällä tavalla voidaan toteuttaa järjestelmä autossa ilman kosketusnäyttöä, niin ettei katsetta tarvitse irrottaa tiestä. Tässä on yksi tapa toteuttaa asia.

https://www.youtube.com/watch?v=TfEZq2sweL0
Eikö tuota näyttöä tarvitse katsella aivan samaan tyyliin kuin missä tahansa muussakin käyttöliittymässä? Ainahan rullailla voi valikkoja ylös ja alas, mutta katsomatta on hankala osua mihinkään.

välkky

#277
Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.09.15 - klo:12:43
Omituista että 3.0 tdi:ssa pakoputket eivät ole kuin toisella puolella. 2.0TFSI :ssa putket molemmilla puolilla.

Eipä ole minunkaan B8 3.0 TDI:ssä. Kaikissa Euro6 B8:kin on pakoputket yhdellä puolella... :)

E. Syytä en kyllä osaa sanoa mutta olisko Adblue säiliön takia.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 17.09.15 - klo:21:02
Tällä tavalla voidaan toteuttaa järjestelmä autossa ilman kosketusnäyttöä, niin ettei katsetta tarvitse irrottaa tiestä. Tässä on yksi tapa toteuttaa asia.

https://www.youtube.com/watch?v=TfEZq2sweL0
Fiksu autonkuljettaja ei räpelöi yhtään mitään kun aivan pakkotilanteessa. Hommat voi hoitaa pitkälle ennen kuin lähtee parkista liikkeelle.
Paljon näkee nuita lapsellisia autoilijoita jotka räpelöi vaikka puhelinta ja auto seilaa laidasta laitaan sekä etäisyysvälit "hengaa" edestakaisin.
Puhelimenkäyttökin on helppoa uusimmissa pirsseissä. Pystyy vastaamaan vai nappia painamalla.

exlex

#279
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.09.15 - klo:13:55
Eikö tuota näyttöä tarvitse katsella aivan samaan tyyliin kuin missä tahansa muussakin käyttöliittymässä? Ainahan rullailla voi valikkoja ylös ja alas, mutta katsomatta on hankala osua mihinkään.

Ei välttämättä tarvitse katsella, koska ohjaustoimii mm.puheella. Applen Car Playn (video) idea perustuu Applen Siriin ja sitä ohjataan puheella. Siristä tulee suomenkielinen versio noin vuoden sisään, joten ohjaus toimii tämän jälkeen täysin puheohjauksella ja parasta siinä on se että se nimenomaan toimii. Olen kokeillut.  :) Tosiaan olen käyttänyt sekä kosketusnäytöllistä järjestelmää sekä tuota Audi A3:sen järjestelmää ja itse pidän enemmä toistaiseksi tuosta rollista, ja se että näyttö on tuossa katselukorkeudella. Noi kosketusnäytölliset vaatii aina vähän enemmän huomiota ajaessa, kuin noi rollit. Itse en ajaessa katselen näytölle käytännössä ollenkaan kun käytän rollia. Lähinnä sivusilmällä tulee katsottua. Tosiaan Androidilla on tulossa vastaava järjestelmä, kuin toi Applen CarPlay. Nämä ominaisuudet saa muutamalla sadalla eurolla raksittua A4:sen lisävarustelistalta. Löytyy jo nyt.

No nämä on makuasioita tietenkin. Itse toivon, ettei A4:seen tulisi tuota kosketusnäyttöä ennen kuin ovat toteuttaneet sen kunnolla. Ei mielellään tuollan miten vaikka Golgissa ja Skodassa on.

Kommunikaatio -paketti 983,86 1 073,63: Sis. Audi Smartphone Interface, Navigointivalmius, Audi Sound System ja Audi Music Interface. Audi Smartphone Interface tuo Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytöllä.
HUOM! Palvelujen saatavuus suomessa riippuu puhelimen käyttöjärjestelmän valmistajasta.

Hinta 830â,¬

tai

Audi Smartphone Interface 450,44 491,54: Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytöllä.
HUOM! Palvelujen saatavuus suomessa riippuu puhelimen käyttöjärjestelmän valmistajasta.

380â,¬

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.09.15 - klo:15:01
Fiksu autonkuljettaja ei räpelöi yhtään mitään kun aivan pakkotilanteessa. Hommat voi hoitaa pitkälle ennen kuin lähtee parkista liikkeelle.
Paljon näkee nuita lapsellisia autoilijoita jotka räpelöi vaikka puhelinta ja auto seilaa laidasta laitaan sekä etäisyysvälit "hengaa" edestakaisin.
Puhelimenkäyttökin on helppoa uusimmissa pirsseissä. Pystyy vastaamaan vai nappia painamalla.

No tämäkin on totta, mutta tuleehan sitä tietenkin ajaessa soiteltua puhelimella handsfreenkautta sekä soitettua musiikkia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 19.09.15 - klo:11:41
Ei välttämättä tarvitse katsella, koska ohjaustoimii mm.puheella. Applen Car Playn (video) idea perustuu Applen Siriin ja sitä ohjataan puheella. Siristä tulee suomenkielinen versio noin vuoden sisään, joten ohjaus toimii tämän jälkeen täysin puheohjauksella ja parasta siinä on se että se nimenomaan toimii. Olen kokeillut.  :) Tosiaan olen käyttänyt sekä kosketusnäytöllistä järjestelmää sekä tuota Audi A3:sen järjestelmää ja itse pidän enemmä toistaiseksi tuosta rollista, ja se että näyttö on tuossa katselukorkeudella. Noi kosketusnäytölliset vaatii aina vähän enemmän huomiota ajaessa, kuin noi rollit. Itse en ajaessa katselen näytölle käytännössä ollenkaan kun käytän rollia. Lähinnä sivusilmällä tulee katsottua. Tosiaan Androidilla on tulossa vastaava järjestelmä, kuin toi Applen CarPlay. Nämä ominaisuudet saa muutamalla sadalla eurolla raksittua A4:sen lisävarustelistalta.
Ã,,äniohjaus ei tosiaan vaadi katseen siirtämistä näyttöön riippumatta siitä, millainen näyttö autosta löytyy. Lasketko, montako rullan napsausta pitää kelailla suuntaan ja toiseen, kun esimerkiksi syötät osoitteen naviin katsomatta? Sujuuko valikoissakin liikkuminen ulkomuistista?

exlex

#281
Kun yleensä käytän esim. Navigaattoria, niin laitan navigaattorin valmiiksi jo ennen lähtöä kännykästä. Eli en tee autossa muuta, kuin lähden ajelemaan ja puhelin yhdistyy autoon automaattisesti. Mikä tulee valikoihin, niin juu muistan ne ulkoa kun niitä ei ole paljoa. Itse asiassa mitä teen valikoissa. 1.) en mitään kun ohjaan kaiken muutamalla napilla. Seuraava kappale / seuraava kanava, 2.) ja valitsen puhelimen tai media. Mitään valikoita ei tarvitse avata tätä varten.

Hankalat asiat ilman kosketuspaneelia (lisävaruste): numeroiden valitseminen, navigaattorin osoitteiden laitto. Nämä molemmat teen puhelimella jos näille on tarvetta. Mutta esim.

Kosketusnöytön hankalat puolet. Kaiken minkä teet, teet sen irrottamalla katseen tiestä ja todennäköisesti tökkäät vielä ohi. Tämä on kokemukseni näistä autojen tämänhetkisistä kosketusnäytöistä. Mutta varmasti kun noiden käyttölogiikka menee samaan suuntaan kuin noissa keskipaneeleissa olevissa laitteissa, niin paranee ihan mukavasti noiden käyttö. Eli olen hybridin kannalla noissa.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: exlex - 20.09.15 - klo:10:01
Kun yleensä käytän esim. Navigaattoria, niin laitan navigaattorin valmiiksi jo ennen lähtöä kännykästä. Eli en tee autossa muuta, kuin lähden ajelemaan ja puhelin yhdistyy autoon automaattisesti.

Tarkoitatko, että käytät puhelimen navigaatio-ohjelmistoa navigointiin? Vai onko sulla auto, jossa on Apple CarPlay tai Android Auto?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

panu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.09.15 - klo:13:55
Eikö tuota näyttöä tarvitse katsella aivan samaan tyyliin kuin missä tahansa muussakin käyttöliittymässä? Ainahan rullailla voi valikkoja ylös ja alas, mutta katsomatta on hankala osua mihinkään.

Kosketusnäytössä ja MMI-säätöpyörässä on se olennainen ero, että ensimmäisessä katseen täytyy koko ajan seurata mitä käsi tekee. Säätöpyörällä voi ensin rullata ns. oikealle hehtaarille ja sen jälkeen lyhyellä vilkaisulla hienosäätää oikeaan kohtaan. Tällainen näppituntuma syntyy vasta pidemmässä käytössä, kun auto tulee tutuksi.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

tpu

Tuo vakio ilmastointi jotenkin ei näytä istuvan tuohon kojelautaan, jotenkin "vanhanaikaisen" näköinen. Tuo reilun 1000 euron 3-alueilmastointi taas tekee tuosta modernin näköisen. Mutta miksi vakiona tuollainen?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 20.09.15 - klo:10:01
Kun yleensä käytän esim. Navigaattoria, niin laitan navigaattorin valmiiksi jo ennen lähtöä kännykästä. Eli en tee autossa muuta, kuin lähden ajelemaan ja puhelin yhdistyy autoon automaattisesti. Mikä tulee valikoihin, niin juu muistan ne ulkoa kun niitä ei ole paljoa. Itse asiassa mitä teen valikoissa. 1.) en mitään kun ohjaan kaiken muutamalla napilla. Seuraava kappale / seuraava kanava, 2.) ja valitsen puhelimen tai media. Mitään valikoita ei tarvitse avata tätä varten.

Kosketusnöytön hankalat puolet. Kaiken minkä teet, teet sen irrottamalla katseen tiestä ja todennäköisesti tökkäät vielä ohi. Tämä on kokemukseni näistä autojen tämänhetkisistä kosketusnäytöistä. Mutta varmasti kun noiden käyttölogiikka menee samaan suuntaan kuin noissa keskipaneeleissa olevissa laitteissa, niin paranee ihan mukavasti noiden käyttö. Eli olen hybridin kannalla noissa.
Jos tarpeet ovat tuollaiset, niin silloin riittää pieni yksivärinäyttö mittareiden välissä ja napit ratissa. Katse pysyy tiessä ja kädet ratissa. Itse en vieläkään näe markittävää eroa tuossa katseen tiestä irroittamisessa. Jos kosketusnäyttöä tökkii sitä katsomatta, niin todennäköisesti osuu ohi. Jos taasen rullalla rullailee seuraamatta näyttöä, niin aivan samalla tavalla silloinkin mennään ohi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: panu - 20.09.15 - klo:12:27
Kosketusnäytössä ja MMI-säätöpyörässä on se olennainen ero, että ensimmäisessä katseen täytyy koko ajan seurata mitä käsi tekee. Säätöpyörällä voi ensin rullata ns. oikealle hehtaarille ja sen jälkeen lyhyellä vilkaisulla hienosäätää oikeaan kohtaan. Tällainen näppituntuma syntyy vasta pidemmässä käytössä, kun auto tulee tutuksi.
Tuo on varmasti totta, mutta kosketusnäytössä koko hehtaarin hakeminen yleensä on tarpeetonta, koska kosketusnäytöstä voit suoraan valita sen oikean vaihtoehdon. Eniten itsellä tympii noissa rullissa juuri se, että asiat  etenee tiettyä kehää pitkin iteroiden. Kosketusnäytössä taasen valita paljon suoremmin juuri sen asian minkä tarvitsee.

exlex

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.09.15 - klo:09:13
Jos tarpeet ovat tuollaiset, niin silloin riittää pieni yksivärinäyttö mittareiden välissä ja napit ratissa. Katse pysyy tiessä ja kädet ratissa. Itse en vieläkään näe markittävää eroa tuossa katseen tiestä irroittamisessa. Jos kosketusnäyttöä tökkii sitä katsomatta, niin todennäköisesti osuu ohi. Jos taasen rullalla rullailee seuraamatta näyttöä, niin aivan samalla tavalla silloinkin mennään ohi.

Siis mitä mitä teet tuolla näytöllä muuta? Teräksenharmaa on taas hyökkäyslinjalla.   ???

Tässä mihin itse tarvitsen tuota näyttöä:
1.) Soitan joka päivä puhelimella A3 handsfreellä useita kertoja ja vastaan puhelimeen myös useita kertoja. Myös vaimoni käyttää auton handsfreeta säännöllisesti.
2.) Kuuntelen joka päivä iPhonelta bluetoothin kautta musiikkia ja sekä vaihdan biisejä auton ohjaimien kautta.
3.) Kuuntelen myös viikottain musiikkia SD-muistikortilta ja ohjaan 100% tätä auton namiskoilla.
4.) Käytän navigaattoria noin parikertaa kuukaudessa.
5.) Käytän myös auton ajotietokonetta säännöllisesti, mutta tätä varten riittää pelkkä ratissa oleva rolli.
6.) Sääsdän auton asetuksia menuvalikoista ehkä noin 5kk välein.

Mitä muuta teet tuolla laitteilla mitä minä en tee, kun jäi kuva että käytät tuota laitteistoa ihan simona kaikkeen?

exlex

#288
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.09.15 - klo:09:26
Tuo on varmasti totta, mutta kosketusnäytössä koko hehtaarin hakeminen yleensä on tarpeetonta, koska kosketusnäytöstä voit suoraan valita sen oikean vaihtoehdon. Eniten itsellä tympii noissa rullissa juuri se, että asiat  etenee tiettyä kehää pitkin iteroiden. Kosketusnäytössä taasen valita paljon suoremmin juuri sen asian minkä tarvitsee.

Tässä on varmasti kyse, niin makuasioista kuin toteutustavasta. Itse olisin sen kannalla, että peruslaitteiden ohjaus hoidettaisiin napeilla ja monimutkaisemmat toimenpiteet kosketusnäytöltä. Esim. Kappaleen vaihtaminen jostain kosketusnäytöltä tai radiokanavan vaihto on suorastaan naurettavaa. Mutta jos tämä toteutetaan esim. samaan tapaan, kuin esim. Audeissa tai Volvoissa, niin käyttö on jo ihan eri luokkaa. Kosketusnäytön yksi ongelma on se, että sen täytyy olla kosketusetäisyydellä ja tällöin näyttö ei voi olla siinä tulilasin kohdalla, koska käyttö muuttuu todella rasittavaksi kun kättä täytyy nostaa niin korkealle. Tällöin myös näyttö ei voi olla kovin kaukana, jotta käsi yltää näyttöön. Ainoa ratkaisu on että näyttö pidetään inhimillisellä korkeudella ja tällöin käyttö valitettavasti vaikeutuu hieman ajaessa, koska päätä on laskettava alaspäin tiestä. Nämä on makuasioita, mutta tuon puolen insinöörinä voin sanoa, että yleensä tuollaisia ratkaisuja pyritään välttämään. Mutta seurataan mitä noi UI-insinöörit tekee tulevien vuosien aikana, koska nämä menee tällähetkellä hurjaa vauhtia eteenpäin. Olen kuitenkin ehdottomasti samaa mieltä, että kosketusnäyttö on tulevaisuus autoissa. Luulen, että toi Teslan ratkaisu on lähimpänä tulevaisuutta. Eli auton kaikki säädöt on toteutettu isolla kosketuspaneelilla ja mittaristo on myös näyttö, kuten uusissa mm.Volvoissa ja A4:sessa. Myös perusohjaus tapahtuu auton ratista. Onhan näin tehty myös VW ja Skodassa, mutta itselleni toi käyttölogiikka on aiheuttanut kyllä hieman näppyjä.  :D

No mutta any ways. Audilla on nyt tälläinen ratkaisu ja sen kanssa joudutaan elämään. Mielestäni mikään näistä VW-konsernin järjestelmistä ei ole mikään mielettömän innovatiivinen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 21.09.15 - klo:13:26
Tässä on varmasti kyse, niin makuasioista kuin toteutustavasta. Itse olisin sen kannalla, että peruslaitteiden ohjaus hoidettaisiin napeilla ja monimutkaisemmat toimenpiteet kosketusnäytöltä. Esim. Kappaleen vaihtaminen jostain kosketusnäytöltä tai radiokanavan vaihto on suorastaan naurettavaa. Mutta jos tämä toteutetaan esim. samaan tapaan, kuin esim. Audeissa tai Volvoissa, niin käyttö on jo ihan eri luokkaa. Kosketusnäytön yksi ongelma on se, että sen täytyy olla kosketusetäisyydellä ja tällöin näyttö ei voi olla siinä tulilasin kohdalla, koska käyttö muuttuu todella rasittavaksi kun kättä täytyy nostaa niin korkealle. Tällöin myös näyttö ei voi olla kovin kaukana, jotta käsi yltää näyttöön. Ainoa ratkaisu on että näyttö pidetään inhimillisellä korkeudella ja tällöin käyttö valitettavasti vaikeutuu hieman ajaessa, koska päätä on laskettava alaspäin tiestä. Nämä on makuasioita, mutta tuon puolen insinöörinä voin sanoa, että yleensä tuollaisia ratkaisuja pyritään välttämään. Mutta seurataan mitä noi UI-insinöörit tekee tulevien vuosien aikana, koska nämä menee tällähetkellä hurjaa vauhtia eteenpäin. Olen kuitenkin ehdottomasti samaa mieltä, että kosketusnäyttö on tulevaisuus autoissa. Luulen, että toi Teslan ratkaisu on lähimpänä tulevaisuutta. Eli auton kaikki säädöt on toteutettu isolla kosketuspaneelilla ja mittaristo on myös näyttö, kuten uusissa mm.Volvoissa ja A4:sessa. Myös perusohjaus tapahtuu auton ratista. Onhan näin tehty myös VW ja Skodassa, mutta itselleni toi käyttölogiikka on aiheuttanut kyllä hieman näppyjä.  :D
Ei tässä sen kummenpaa hyökkäyslinjaa ole tarkoitus pitää, mutta jos puhutaan biisin vaihdosta, äänenvoimakkuusista ja sen semmoisista perustoimista, niin ratin napit ovat mun mielestä luonnollisin valinta. Itse uskon myös ison Teslan ja Volvon käyttämän ison kosketusnäytön valtaavan alaa jo ihan yksinkertaisuuden vuoksi. Läpimenoajat tykkäävän kun yhden paneelin ruuvaaminen kiinni riittää.

Korkealla oleva näyttä on tietenkin hyvä juttu. Tämä Audin viimeisin mittaristohybridi on mielenkiintoinen utuus. Saapa nähdä miltä se tuntuu ja näyttää.

ile

Lainaus käyttäjältä: exlex - 21.09.15 - klo:13:26
Tässä on varmasti kyse, niin makuasioista kuin toteutustavasta. Itse olisin sen kannalla, että peruslaitteiden ohjaus hoidettaisiin napeilla ja monimutkaisemmat toimenpiteet kosketusnäytöltä. Esim. Kappaleen vaihtaminen jostain kosketusnäytöltä tai radiokanavan vaihto on suorastaan naurettavaa. Mutta jos tämä toteutetaan esim. samaan tapaan, kuin esim. Audeissa tai Volvoissa, niin käyttö on jo ihan eri luokkaa. Kosketusnäytön yksi ongelma on se, että sen täytyy olla kosketusetäisyydellä ja tällöin näyttö ei voi olla siinä tulilasin kohdalla, koska käyttö muuttuu todella rasittavaksi kun kättä täytyy nostaa niin korkealle. Tällöin myös näyttö ei voi olla kovin kaukana, jotta käsi yltää näyttöön. Ainoa ratkaisu on että näyttö pidetään inhimillisellä korkeudella ja tällöin käyttö valitettavasti vaikeutuu hieman ajaessa, koska päätä on laskettava alaspäin tiestä. Nämä on makuasioita, mutta tuon puolen insinöörinä voin sanoa, että yleensä tuollaisia ratkaisuja pyritään välttämään. Mutta seurataan mitä noi UI-insinöörit tekee tulevien vuosien aikana, koska nämä menee tällähetkellä hurjaa vauhtia eteenpäin. Olen kuitenkin ehdottomasti samaa mieltä, että kosketusnäyttö on tulevaisuus autoissa. Luulen, että toi Teslan ratkaisu on lähimpänä tulevaisuutta. Eli auton kaikki säädöt on toteutettu isolla kosketuspaneelilla ja mittaristo on myös näyttö, kuten uusissa mm.Volvoissa ja A4:sessa. Myös perusohjaus tapahtuu auton ratista. Onhan näin tehty myös VW ja Skodassa, mutta itselleni toi käyttölogiikka on aiheuttanut kyllä hieman näppyjä.  :D

No mutta any ways. Audilla on nyt tälläinen ratkaisu ja sen kanssa joudutaan elämään. Mielestäni mikään näistä VW-konsernin järjestelmistä ei ole mikään mielettömän innovatiivinen.

Samoilla linjoilla. Pari kosketusnäytöllistä autoa on ollut joko ennen ensimmäistä B8-koria tai sitten myöhemmin kunnes on palattu Audin logiikkaan - esim. back/fwd/radiokanavan rullaus/puhelimeen vastaaminen on aivan toiselta planeetalta aidoilla nappuloilla, kun oikea kohdan tuntee sormilla ja lihasmuistilla vs. kyttääminen painanko nyt just oikeaan kohtaan vai en (ja otetaanko kosketus vastaan vai ei). Toki omat kokemukset perustuvat puhtaasti kahteen RNS-510:n kosketusnäytölliseen biiliin.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: exlex - 21.09.15 - klo:13:26
Tässä on varmasti kyse, niin makuasioista kuin toteutustavasta. Itse olisin sen kannalla, että peruslaitteiden ohjaus hoidettaisiin napeilla ja monimutkaisemmat toimenpiteet kosketusnäytöltä. Esim. Kappaleen vaihtaminen jostain kosketusnäytöltä tai radiokanavan vaihto on suorastaan naurettavaa. Mutta jos tämä toteutetaan esim. samaan tapaan, kuin esim. Audeissa tai Volvoissa, niin käyttö on jo ihan eri luokkaa. Kosketusnäytön yksi ongelma on se, että sen täytyy olla kosketusetäisyydellä ja tällöin näyttö ei voi olla siinä tulilasin kohdalla, koska käyttö muuttuu todella rasittavaksi kun kättä täytyy nostaa niin korkealle. Tällöin myös näyttö ei voi olla kovin kaukana, jotta käsi yltää näyttöön. Ainoa ratkaisu on että näyttö pidetään inhimillisellä korkeudella ja tällöin käyttö valitettavasti vaikeutuu hieman ajaessa, koska päätä on laskettava alaspäin tiestä. Nämä on makuasioita, mutta tuon puolen insinöörinä voin sanoa, että yleensä tuollaisia ratkaisuja pyritään välttämään. Mutta seurataan mitä noi UI-insinöörit tekee tulevien vuosien aikana, koska nämä menee tällähetkellä hurjaa vauhtia eteenpäin. Olen kuitenkin ehdottomasti samaa mieltä, että kosketusnäyttö on tulevaisuus autoissa. Luulen, että toi Teslan ratkaisu on lähimpänä tulevaisuutta. Eli auton kaikki säädöt on toteutettu isolla kosketuspaneelilla ja mittaristo on myös näyttö, kuten uusissa mm.Volvoissa ja A4:sessa. Myös perusohjaus tapahtuu auton ratista. Onhan näin tehty myös VW ja Skodassa, mutta itselleni toi käyttölogiikka on aiheuttanut kyllä hieman näppyjä.  :D

No mutta any ways. Audilla on nyt tälläinen ratkaisu ja sen kanssa joudutaan elämään. Mielestäni mikään näistä VW-konsernin järjestelmistä ei ole mikään mielettömän innovatiivinen.

BMW siirtyy uuden 7-sarjan myötä kosketusnäyttöön. Toki perinteinen iDrive-säädin jää rinnalle.




Innovatiivisuudesta: kyllähän Audi Virtuaal Cockpit on todella innovatiivinen, ja aivan selvää, että muut valmistajat tulevat seuraamaan tätä polkua.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ile - 21.09.15 - klo:16:37
Samoilla linjoilla. Pari kosketusnäytöllistä autoa on ollut joko ennen ensimmäistä B8-koria tai sitten myöhemmin kunnes on palattu Audin logiikkaan - esim. back/fwd/radiokanavan rullaus/puhelimeen vastaaminen on aivan toiselta planeetalta aidoilla nappuloilla, kun oikea kohdan tuntee sormilla ja lihasmuistilla vs. kyttääminen painanko nyt just oikeaan kohtaan vai en (ja otetaanko kosketus vastaan vai ei). Toki omat kokemukset perustuvat puhtaasti kahteen RNS-510:n kosketusnäytölliseen biiliin.
Eikö autoissasi ollut ratissa nappeja noita toimintoja varten? Jos ei, niin sitten ymmärrän kyllä täysin, jos kosketusnäytöstä on jäänyt huono kuva.

ile

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.09.15 - klo:17:04
Eikö autoissasi ollut ratissa nappeja noita toimintoja varten? Jos ei, niin sitten ymmärrän kyllä täysin, jos kosketusnäytöstä on jäänyt huono kuva.

On normi kolmipuolainen monitoimiratti. Ainut erittäin ok-juttu on mute ja vol +\- ja vastaus, mutta esim kappaleen vaihto rullasta aivan hanurista vs yhden napin painallus (tiedä sitten mikä tuleva logiikka on). VWllä tuolla toki teki enemmän, mutta oikein ikinä istunut vain omiin näpoeihin 100sti. Toinen ärsytyksen aihe vaihtuvat näytöt sen mukaan kun koskee nappeihin ;)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 21.09.15 - klo:16:41
BMW siirtyy uuden 7-sarjan myötä kosketusnäyttöön. Toki perinteinen iDrive-säädin jää rinnalle.




Innovatiivisuudesta: kyllähän Audi Virtuaal Cockpit on todella innovatiivinen, ja aivan selvää, että muut valmistajat tulevat seuraamaan tätä polkua.

Aika edessä saa istua jos tuohon yltää ajaessa, kuten mummot konsanaan. Tai sitten kädet ovat normaalia pidemmät?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 21.09.15 - klo:22:04
Aika edessä saa istua jos tuohon yltää ajaessa, kuten mummot konsanaan. Tai sitten kädet ovat normaalia pidemmät?

Tuossa ilmeisesti ideana, että näyttö on samalla jonkinlainen "huitaisunäyttö", eli sitä pystyy ohjaamaan myös koskettamatta ruudun pintaa.

Nyt alkaa olla aika paljon off-topic, tämä kosketusnäyttö vs. muu pitäisi varmaan siivota omaksi aiheekseen.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ile - 21.09.15 - klo:21:01
On normi kolmipuolainen monitoimiratti. Ainut erittäin ok-juttu on mute ja vol +\- ja vastaus, mutta esim kappaleen vaihto rullasta aivan hanurista vs yhden napin painallus (tiedä sitten mikä tuleva logiikka on).
Ocun ruorista vasemmalta puolen löytyy napit kappaleiden vaihtoon ja oikealta puolen samaa voi tehdä rullaa pyörittelemällä.

enkero

Tuleeko muille mieleen bemari ohjaamosta? Hienon näköinen peli, sanoisin.

Tuo first edition ei vaikuttaisi ollenkaan hullummin hinnoitellulle (toki kallishan se on), mutta jos vaikka tuota omaa Ocua vastaavan paketin raksi B8:iin, niin hinta pomppasi yli kuudenkympin. Ok FE ei ole farkku ja varmaan siitä puuttuu yhtä ja sun toista, mutta ei paha avaus.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

LEMMY

Onko kukaan nähnyt missään uuden mallin offset lukuja vanteille?

Itseä nyt kiehtoo A4 bensa quattro, mutta vanteista ei nappaa oikein mikään. Jos ne vakiot 17 " pistäisi talvipyöriksi ja kesäksi ostais 18" OZ Leggerat ja 225/45 renkaat. Leggeraa olis tarjolla ET48 ja ET35. Arvaan että vakio vois olla se ET51.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

nemos

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 27.09.15 - klo:07:35
Onko kukaan nähnyt missään uuden mallin offset lukuja vanteille?

Itseä nyt kiehtoo A4 bensa quattro, mutta vanteista ei nappaa oikein mikään. Jos ne vakiot 17 " pistäisi talvipyöriksi ja kesäksi ostais 18" OZ Leggerat ja 225/45 renkaat. Leggeraa olis tarjolla ET48 ja ET35. Arvaan että vakio vois olla se ET51.

BBS:n vannekonfiguraattorissa on jo uusi A4, jos siitä jotakin voisi päätellä
Volvo XC60 T8 Inscription

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy