Maastoautot

Aloittaja ma1ja, 23.07.10 - klo:22:58

« edellinen - seuraava »

Miksi autovalintasi olisi MAASTOAUTO?

Tarvitsen maastoautoa työssäni.
Olen omantienkulkija. En halua byrokraattisen kaupunkisuunnittelun tai villin luonnon rajoittavan etenemistäni.
Johonkin ne ylimääräiset rahat on syydettävä.
Kerätäkseni kateellisia katseita kylänraitilla.
Olen sairas JA vaivainen. Tarvitsen auton, johon on helppo nousta ja astua ulos.
Leikkikaluksi, toiseksi tai kolmanneksi autoksi.
En ihan varmasti ikinä hankkisi maastoautoa vaikka ilmaiseksi saisin.

ma1ja

Keskustelua erilaisten maastomönkijöiden ominaisuuksista.
Niin se vaan menee.

ma1ja

Viimeaikaisesta uutisoinnista mielenkiintoisena mieleeni jäi tuo G-mersu, josta on karsittu kaikki ylimääräinen luksus ja hintaa on saatu laskettua, kun auton voi rekisteröidä kuorma-autoksi. Samalla tosin mittari on rajoitettu ryömintänopeuksille mutta se tuskin haittaa tosimöyrijöitä.
Niin se vaan menee.

VWonderman

Jaa maastomönkijä...



Puhun huomenissa lisää. ;D
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 23.07.10 - klo:23:03
Viimeaikaisesta uutisoinnista mielenkiintoisena mieleeni jäi tuo G-mersu, josta on karsittu kaikki ylimääräinen luksus ja hintaa on saatu laskettua, kun auton voi rekisteröidä kuorma-autoksi. Samalla tosin mittari on rajoitettu ryömintänopeuksille mutta se tuskin haittaa tosimöyrijöitä.

Hyvä, että maastoautoille on oma ketju.
Olisiko linkkiä tuohon G kuorma-autona uutiseen?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Paha71

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 24.07.10 - klo:10:16
Tässä yksi: ...
Kiitos.
Huh, mersulla on mersun hinta silti.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ma1ja

No niin ukot! Voisihan näistä maastoautoista keskustella tässä omassa topicissa eikä muiden keskustelujen lomassa? Turha odottaa Repe59:n ja minun välisen maasto-keskustelun toisintoa! ;D
Pitäisi varmaan laittaa jokin galluppi tähän, että väki aktivoituu…. Miten olisi esim. Minkä maastoauton valitsisit? Ja tästä päästäänkin ojaan ja allikkoon (minne topicissa on kai tarkoitus päästäkin ja myös sieltä pois) ….. listaan vakavasti otettavista maastoautoista.
Mieleeni tuli nämä:
Jeep,Land Rover (pitäiskö näistä olla eri mallitkin erikseen?), Mercedes G-sarja, Range Rover, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Lada Niva, Land Cruiser,4Runner

Ja sitten joudutaan harmaalle alueelle. Mitenkäs nämä: Touareg, X5, Cayenne, Hummer ym., C-RV, Suzuki Grand Vitara jne.
Niin se vaan menee.

jkvi

Malja on laittanut jo kelpo listan autoja ehdolle. Noista kun jonkin valkkaa itselle, on monta huolta vähemmän elämässä käytännön liikkumisen suhteen. Jos on vähänkään kiinnostunut omasta autosta ja sen kunnosta kaikissa tilanteissa.

Ne joille riittää, että auto liikkuu joskus, on ihan sama, vaikka ajavatkin millä tykkäväät.
CRDi & Collection

PTG

#8
Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 24.07.10 - klo:19:07
No niin ukot! Voisihan näistä maastoautoista keskustella tässä omassa topicissa eikä muiden keskustelujen lomassa? Turha odottaa Repe59:n ja minun välisen maasto-keskustelun toisintoa! ;D
Pitäisi varmaan laittaa jokin galluppi tähän, että väki aktivoituu…. Miten olisi esim. Minkä maastoauton valitsisit? Ja tästä päästäänkin ojaan ja allikkoon (minne topicissa on kai tarkoitus päästäkin ja myös sieltä pois) ….. listaan vakavasti otettavista maastoautoista.
Mieleeni tuli nämä:
Jeep,Land Rover (pitäiskö näistä olla eri mallitkin erikseen?), Mercedes G-sarja, Range Rover, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Lada Niva, Land Cruiser,4Runner

Ja sitten joudutaan harmaalle alueelle. Mitenkäs nämä: Touareg, X5, Cayenne, Hummer ym., C-RV, Suzuki Grand Vitara jne.


No näistä on hankala keskustella, kun +90 prossaa potentiaalisista keskustelijoista eivät ole joko koskaan edes olleet keskustelun kohteena olevien pirssien kyydissä saatikka sitten ajaneet niitä muualla kuin kestopäällysteellä ja/tai keskustelijat perustuvat mielipiteensä 20 vuotta sitten lehdistössä esiintyneisiin mielipiteisiin... no näin tietysti itsekin  ;D

No aloitetaan, mikä on tuo mystinen Jeep, joka kykenee mihin tahansa - paikallisilla markkinoilla tarjonta ainakin on aika vaimeaa ::) Kertokaa nyt huvikseen, mistä autosta siis on kysymys :P

Land Rover Discovery on sitten jo ihan oikea maasturi - perushinta ja ilmajousitettujen maastureiden hinnat varusteltuna eroavat sitten noin 30-45 kiloeuroa - hieno laitos silti :)

RR Sport on karvan verran sporttisempi kuin em. laitos - suomeksi siis vikuroi enemmän kiihdytyksissä ja jarrutuksissa kuin disco. Nätimpi (=vähemmän ruma), mutta kybän kalliinpana käyttäautoksi aika vitsi - näyttöautoksi sitten se oikea (vink vinks skula :))

Vanha Pippuri ja T-Reg: molemmat ovat oikeita luksusmaastureita (vaikkakin Touareg karu useimpien mielestä) eli alennusvaihteisto, keskitasauspyörästön lukko ovat aina olleet vakiona ja muutkin ominaisuudet lisähinnalla saatettavissa Discon tasolle (=ilmajousitus ja takapään lukot) - toisaalta nuo eivät muuten ole Discossakaan ole olleet automaattisesti vakiona..ero lähinnä siis siinä, että T-Regiä saatikka Pippuria juuri kukaan ei ole metsään vienyt vaikka ominaisuudet sen olisivatkin mahdollistaneet...kääntäen discosta ei taas aikaisemmin ollut maantielle, mutta kuten sanoin vertailu 2000-luvun alkupuolen ja tulevien pirssien välillä on suht turhaa... ::)

Jep no nyt pukkaa saunavuoroa, joten jatketaan myöhemmin.. 8)

 

jf

Eikun jatkoa listalle, Nismolta Pathfinder ja Navara. Toyolta kun tuo lankku mainittiinkin, niin ilman muuta mukaan pitää laittaa Hiluxikin. Mitsulta L200. Suizan maasturit ovat oikein päteviä laitteita, mutta valitettavasti diesel ja tomaatti yhdistelmä antaa odottaa itseään. Isuzun D-Maxikin näytti kulkevan oikein asiallisesti metikössä muiden mukana, mutta valitettavasti en itse sillä päässyt rypemään, ehkäpä tänä syksynä. Jeepiltä mukaan kuuluu tottakai iso intiaani (tosin meille ei tällä hetkellä tuoda mallia offroad-paketilla) ja Wrangler. Sitten Masan ja voortin pick uppikin haluaa metsään mennä, eikä pitäne unohtaa Amarokkiakaan, vaikkei sitä ihan heti meiltä saakaan...

Itse olen jatkossa toitsu kuski lähinnä seuraavista syistä; pick up ei mennyt millään läpi hallitukselle (joten pois jäivät hilux, d-max, L200 ja Navara). Itselle tuollainen työkone olisi sopinut paremmin kuin hyvin. Pajeroa ei halutakaan myydä, joten turha sitä on miettiä autoa, jos edes maahantuoja ei usko ko. tuotteeseen. Nismojen koneviosta kuullut ihan likaa, joten se jäi pois. Perheessä ihan riittävästi kokemusta saarivaltion sähköistä Rangen ja Land Roverin osalta. Cherokeeta ei tuoda maastopaketilla, eikä muutenkaan myydä, joten ei sitten. Köyhällä ei ole varaa kelvolliseen, joten G jäi pois (pikkuisen harmitti, kun näki kehällä letkan SA:n uusia G-sarjalaisia).

Lankussa hyvää takaosan erillisilmastointi, joten sikaosaston saa viileäksi ilman, että itse paleltuu. Puutteita "pikku" lankussa on takalukon puute (saa pohjoismaiden ulkopuolella) ja penkit. Lukkoasian saa onneksi kohtuuhintaan kuntoon. Penkit sitten ovatkin pikkuisen haasteellisemmat, vaihtoehtoina recarot 8Kâ,¬, GX:n penkit jenkeistä tai verhoomon modifiointi esimerkiksi bemarin pehmusteilla...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Markku J

Pojallani on Navara. Hän vetää sillä harrastuksensa tiimoilta autotraileria - ralliautoa, jolla ajelevat kisoja. Hyvin on Navara tuossa hommassa toiminut. Maalipinnan suhteen siinä oli ongelmaa. Katosta alkoi maali hilseillä vaikka auto on 2008 rekisteröity. Se saatiin takuuseen maalattua uudelleen.

makkis

Onhan noilla muutamilla tullut ajettua, vaikka omaa ei ole ollut. Työkaverilla oli uutena ostettu Jepukka mallia Cherokee Sport ja tuolla tuli ajettua useampia tuhansia kilometrejä. Jepukka oikoi aika paljon käsityksiäni nyky"jenkeista" (Itävallasta Steyrin tehtaalta ainakin tuo oli peräisin) positiiviseen suuntaan. Koneena oli joku mersun turbodieseli Karalan  piristämänä ja suht karkeaa käyntiään lukuunottamatta loistopaketti ja maasturiksi suht ripeäkin.
Viimeistely ja materiaalit ihan ok, ergonomia ihan ok, tilat ihan ok, ulkonäkö ihan ok (toki makuasia) mutta ennenkaikkea ajettavuus myös maanteillä ja kaupungissa oli tosi hyvä. Kaupungissa melko ketterä mutta maantiellä minkäänlaisesta vaappumisesta tai nypytyksestä ei tietoakaan. Ohjaus oli tarkka, vaihteisto (manuaali) napakka ja tietynlainen työkalumainen laadukkuus huokui monesta paikasta.
Ajovalot olivat ala-arvoiset (halogeenit) ja talvella pelkällä takavedolla ajettaessa äkkinäiselle saattaa tulla ahaa elämyksiä, koska taka-akselilla on rautalukko ja luistonestoa ei ole. Valtaosa tuskin edes tietää että tuolla voi ajaa pelkällä takavedollakin, hyvä niin. Nelivedolla tuo oli aika namu viedä pikkutietä. Pahassa maastossa en koskaan käynyt, mutta 1500 kilon venetraileripaketti nousi rantahietikolta pikkuykkösellä pelkällä kytkimen nostolla kuin tyhjää vaan.

Kyseessä siis se tämän näköinen Jepukka:


jf

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.07.10 - klo:21:40
Pojallani on Navara. Hän vetää sillä harrastuksensa tiimoilta autotraileria - ralliautoa, jolla ajelevat kisoja. Hyvin on Navara tuossa hommassa toiminut.

Hyvä niin. Kaverilla viikko sitten laukesi nismon pick upista pata ja maahantuojan kantaa odotellaan edelleen. Tyyppivikahan tuo on, mutta voi olla, että joutuu käräjille menemään, kun takuu on jo ohi...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

jkvi

Kia Sorento on myös tällä hetkellä tuore malli. Dieselissä 197 hevosta.
CRDi & Collection

jf

Saakos tuohon sorentoon vielä alennusvaihteistoa, kun annoin itseni ymmärtää, että siitä olisi nyt luovuttu uuden mallin kohdalla. Vanhassahan se oli ainakin auton tullessa myyntiin.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

tommyt

Sorento on nykyään citymaasturi.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

ma1ja

Keskustelu siirtynyt käsityskykyni ulkopuolelle, joten galluppi muokattu yleiseen mielipidemuotoon, jotta asiaan vihkiytymättömätkin voivat osallistua. :)
Niin se vaan menee.


PTG

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.07.10 - klo:14:09
http://www.junttiauto.com/

Hyvä linkki, tunnistin heti itseni :D

Ma1ja:n vastausvaihtoehdot ovat taas (tarkoituksella?) hieman suppeahkot, eikä niistä suoraan osu oikein muu kuin "Olen sairas" ja siis sekin vain siteeratuilta osin ;D

Oikeaa maasturihan juuri kukaan ei tarvitse, kuten toisaalla on jo useampaakin kertaan tullut todettua, mutta syitä maastokelpoisen ja hyvän yleisauton yhdistelmien ostamiseksi on sitten jo paljon helpompi keksiä ;D

Esim.:
- tarvitsee silloin tällöin maasturia (veto-ominaisuudet, mökkitiet talvella tai kelirikon aikaan jne.),
- kahden auton omistaminen olisi vieläkin kalliimpaa eikä välttämättä mikään ekoteko sekään tai
- että esim. perheen koon vuoksi joka tapauksessa tarvitsee ison auton

Itse asiassa jokin RR:n, Discon, ML:n, Q7:n, Pippurin, X5:n tai Touaregin tasoinen/hintainen "tavallinen" auto, jolla ei voi/kehtaa vetää venettä, perävaunua jne. ja jolla ei paskemmalla kelillä pääse esim. mökille, se vasta oikea junttiauto onkin :o Miksei sellaisen omistamista muuten tarvitse perustella/hävetä ::) :P ::)

Markku J

#19
Päästöhomma tämän möhkön kanssa on aika mielenkiintoinen. Tämän kanssa dieseliä kulunee noin 9,5 l/100 km ja Audin 2.0 TFSI kulutti sedanina 9,7 ja cabriona 10,4. A4 B8:lla ajamista kukaan ei pidä ympäristorikoksena, eikä niiden renkaita puhkota.

preriasusi

Kiitokset ma1jalle hyvästä gallupista! Kyllähän näistä vaihtoehdoista jokainen autoista kiinnostunut löytää itsensä helposti.

Vaikka minun maasturin hakinta tyssää lompakon laihuuteen, löysin silti itseni noista vaihtoehdoista.
Seat Leon

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.07.10 - klo:16:11
Päästöhomma tämän möhkön kanssa on aika mielenkiintoinen. Tämän kanssa dieseliä kulunee noin 9,5 l/100 km ja Audin 2.0 TFSI kulutti sedanina 9,7 ja cabriona 10,4. A4 B8:lla ajamista kukaan ei pidä ympäristorikoksena, eikä niiden renkaita puhkota.
Bensiini on puhtaampaa palaessaan, dieselistä tulee kaikkia hiukkaspäästöjä jne. Tuon dieselin kulutus voitanee rinnastaa suoraan bensakoneisiin samassa kopassa - ihan järkyttävän paljon korkeampi kuin kevyemmissä autoissa. En sitten tiedä ajotavoistasi, nuo 2.0TFSI:n lukemat kuulostaa tosi korkeilta.

skula

Hmm.. Touareg ja vain ihan vitt*illakseni muille.

Markku J

Eiköhän DPF hoida ne hiukkaset. Pakoputkenpäät ainakin ovat sisäpinnoiltaankin krominkiiltoiset. VAGin 2.0 TFSI:n kulutuksesta palstalla on paljonkin kirjoiteltu, ja tuon verran se kuluttaa monen muunkin ajossa.

PTG

#24
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 25.07.10 - klo:17:24
Bensiini on puhtaampaa palaessaan, dieselistä tulee kaikkia hiukkaspäästöjä jne. Tuon dieselin kulutus voitanee rinnastaa suoraan bensakoneisiin samassa kopassa - ihan järkyttävän paljon korkeampi kuin kevyemmissä autoissa. En sitten tiedä ajotavoistasi, nuo 2.0TFSI:n lukemat kuulostaa tosi korkeilta.

Jos oletuksena on se, että autoja ajellaan huvikseen ja yksikseen ihan ymmärrettävä logiikka. Samalla laillahan taas kääntäen kolmen-viiden matkustajan "kansoittama" HKL:n (enimmillään kai noin 50 litraa sadalla kuluttava) bussi on ympäristöystävällinen jos ja kun laskennan lähtökohtana käytetään +30 matkustajan oletusta koko ajan ;D

No meillä mennäänkin tuolla puhtaaksi mainitulla bensalla ja sitä palaa noin 30 tkm:n kokemuksella järkyttävät 12 litraa sadalla pakollisen kaupunkiajon vuoksi. Toisaalta yli 90 prosenttia meidän ajoista tehdään 5-hengen kuormalla, joten turpaa kohden tuo tekee about 2,4 litraa sataa kilsaa kohden - ei paha tai sitten näkökulmasta riippuen ihan järkyttävän paljon liikaa ::) Skootteri tai mönkijä veisi henkeä kohden ehkä jonkin verran vähemmän, mutta ei toimi, kun muksut eivät saa vielä ajaa moisia - vähän hassulta myöskin tietty tuntuisi ajaa mökkimatkoja kahdella pienikulutuksisella autolla peräkkäin :P

Niin tai näin, puhtaasti omista lähtökohdista puhkoisin kuitenkin ihan joidenkin muiden pirssien renkaita kuin perhekäytössä olevien maastureiden, katumaastureiden tai cittareiden - no minkäs kateudelle tietty tekee, jos ei sitä tunnista ja vika on aina muutenkin muissa :-X

jf

Jaahas ma1ja on sitä mieltä, ettei ihmisillä ole harrastuksia?

Meillä maasturit tulevat tarpeeseen harrastusten mukana. Tietysti maasturit ovat turhakkeita ihmisten mielestä, erityisesti sellaisten joilla ei ole elämää. Ihan pikku vinkkinä elämää on myös kehä I:sen ulkopuolella. Kannattaa käydä kokeilemassa, mutta kannattaa varoa siellä voi tarvita muitakin jalkineita kuin pikkukenkiä, varsinkin talviaikaan...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Tupo

#26
LainaaOikeaa maasturiahan juuri kukaan ei tarvitse
Urheiluautoahan (ml. "perhesportit" & coupet) juuri kukaan ei tarvitse.
Alustasarjaa / aluvanteitahan juuri kukaan ei tarvitse.
Moottoripyörää/kelkkaahan juuri kukaan ei tarvitse.
Moottori/purjevenettähän juuri kukaan ei tarvitse.
Jatka listaa...  :P

Warning: PROVO!

Peeveli

Maasturikin (no, puhun lähinnä epämaastureista eli citysellaisista) on välillä käynyt ajatuksissa myös seuraavana autona. Istumakorkeus houkuttelisi sekä maavara talvia varten. Eniten kiinnostaa noista nyt Mini Countryman joko Cooper S:nä (hotkinee kyllä aika reippaasti bentsiiniä) tai sitten dieselinä joka sopisi luonteeseen varmaan parhaiten. Erottuisi massasta, varmasti hyvä ajaa ja nakuttajalla sopivaa käyttövääntöäkin löytyisi. Hinta luultavammin tosin tulee olemaan aika rankka etenkin jos vähänkään varustelee. Tuo Minin maasturi ei olisi ihan niin nuorisolelukaan kuin Níssan Juke (näin Juken ekan kerran livenä Pitäjänmäen ST1:llä viime viikolla metallinmustana).

Skula

#28
Nostetaas ihqu-ma1jan ihqu-topikki kartalle kun tuli tutkittua yhtä maastoautoa...

Jos metsään haluat mennä nyt....

Land Rover Discovery - V6 TD SE..

Pari kuvajaista alla..

Miten voidaan tehdä tämmöinen todellinen herrasmiesmaasturi jossa kaikki napit ja rullat ovat kevyemmät käsitellä kuin ilma? Radion volymesäädintä kääntäessä pitää olla varovainen, auto pitää lähes tulkoon pysäyttää ettei mene volymet vahingossa kaakkoon tai kokonaan mutelle! Aivan liian heppoista on kaikkien säätimien käyttö.. Ainakin äkkiseltään..

Laitteen maavara, ja nelivetotekniikka kyllä suorastaan huutavat metsään menemistä.. Hih, ylös-alas-ylös-alas.. Ilma-alusta on kiva, ja yllättävää kyllä jämäkämmän oloinen.. Vain ja ainoastaan ne maantiellä tapahtuvat pienet korjausliikkeet aikaan saavat korin "vastaheiton" joka ärsyttää.. Tottumiskysymys?

Käsittämättömän hiljainen auto, todella laadukkaan tuntuinen ajaa ja käsitellä.. Jopa niin että ajaessa autoa ei koskaan vois ajatella että kyseessä on niinkin iso auto kuin se ulkoapäin on.. Ketterä ja helpohko ajaa ahtaissa paikoissa..

Tämä yksilö oli manuaali??? Whaaaaaaaaaaaaaaaaat? Idioottivalinta  ::)

Vaihteisto tuntui karmealta, siis kepin liikkeet todella pitkiä, ja keppi kaukana kuskista.. Tuntui kuin pitäisi kokoajan kurottaa sinne... Muutenkin jotenkin hitaalta tuntui vaihtaminen... Ei hyvä..

Muuten SE varustetaso on kattava, jopa poppikone alkoi olla riittävä.. Muuten en perehtynyt tarkemmin..

Moottorista lyhyesti.. Laiskahko 190hv(??), riittää kuitenkin tähän mainiosti, myös maantiellä. Jos vain olis automaatti ei tarttis vekslata..

Käytettynä.. Touareg vai Discovery? Vaikea sanoa.. Discovery on jotenkin niin munakkaan näköinen... Mutta jokin tässä tökki.. Liekö sitten vain manuaalilaatikon aiheuttamaa stressiä?

Heh.. Slow down speed or vehicle will raise up.. kommenttia tuli ruutuun kun laski auton matalimmalle tasolla, ja vauhti nousi yli 40km/h..(tai jotain sinne lähelle)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Markku J

Sorry, skula, pitää korjata ettei tuo sentään Defender ole - se antiikkinen peruslantikka - vaan Discovery 3. Hieno auto minustakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy