Ajoneuvon käyttö ulkomailla, sen seisotus ja määräaikaiskatsastukset

Aloittaja Jultsu, 05.03.18 - klo:20:21

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Löytyykö foorumilta ihmisiä jotka ovat muuttaneet autonsa kanssa johonkin toiseen maahan ja pitäneet sen edelleen suomen rekisterissä?

Lueskelin tuossa Trafin sivuja ja siellä mainittiin seuraavaa:

Lainaaa) Jos ajoneuvo on ollut koko katsastusaikansa ulkomailla, se on katsastettava viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun se on tuotu Suomeen. Todistus ajoneuvon olosta ulkomailla on pidettävä ajossa mukana.

Tuosta saa sellaisen käsityksen että katsastusajankohdan umpeuduttua saisi autolla jatkaa edelleen ajeluita, ilmeisesti hamaan tulevaisuuteen saakka, kunhan pysyy autollaan poissa suomen maaperältä? Mutta eihän näin räikeää porsaanreikää ole voitu jättää lakipykäliin, eihän?


Myös:

Lainaab) Ajoneuvo, joka on ollut koko katsastusaikansa liikennekäytöstä poistettuna tai vakuutusseisonnassa, on katsastettava ennen ajoneuvon käyttöä liikenteessä.

Tuosta ymmärrän asian niin että jos seisotan autoani tästä hetkestä lähtien viimeiseen katsastuspäivämäärään saakka (joka on tämän vuoden lokakuussa) ja otan tällöin tuona viimeisenä päivänä auton liikennekäyttöön ja poistan sen heti taas uudestaan liikennekäytöstä, tuo lausahduksen "koko katsastusaikansa" ei enää toteudu jolloin voin jatkaa kohdan a) ohjeistuksen mukaisesti?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vwhannes

Ei tietoa tuosta porsaanreiästä, mutta jouduin selvittelemään auton käyttöä Tanskaan muutossa. Tanskassa sai ajaa 6 kk Suomen rekisterissä olevalla autolla, sitten piti tuoda Suomeen ellei halunnunt "tanskalaistaa" autoa. Katsastuksesta Trafi sanoi, että jos Suomen katsastusaika on mennyt umpeen autoa Tanskassa käytettäessä ei tarvitse siellä katsastaa, mutta sillä hetkellä kun ajat auton Suomen maaperälle on autolle oltava varattuna katsastusaika mahdollisimman pian. Poliisin etälukija tunnistaa kohdalle sattuessaan katsastamattoman auton ja vain varattu katsastusaika pelastaa sakolta.

Jultsu

Tjoo, ilmeisesti tuo 6kk / 185 päivää on yleiseurooppalainen käytäntö, eli jos auto viipyy yli puolet vuodesta vieraassa maassa pitää se rekisteröidä kohdemaahan. Ilmeisesti käynti "kotimaassa" puolen vuoden välein ei ole ratkaisu tuohon ongelmaan. Jännästi myös tämän sivuston mukaan kukaan euroopan kansalainen ei saa ajaa vieraaseen maahan rekisteröityä autoa ilman että auton omistaja istuu mukana kyydissä. Luulin että tuo pykälä on vain suomalainen erikoisuus veronkiertoa tilkkimään..

https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/taxes/index_en.htm


Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen; voitaisiin ottaa hypoteettinen tilanne jossa henkilö X muuttaisi tasan puolen vuoden välein aina EU-maasta toiseen jolloin autoa ei tarvitsisi lakipykälien mukaan rekisteröidä vieraaseen maahan vaan se saisi jäädä suomen kilpiin. Mitä tällöin sanoisi Suomen viranomainen?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hesse

Trafi ei ilmeisesti välitä mitä autolla ulkomailla tehdään, mutta tuon Jultsun linkin mukaan katsastus pitää olla voimassa:
LainaaYou may be fined:
    if you have to register your car but you fail to do so on time
    if you don't pay the relevant taxes
    if you drive with a number plate from another EU country without a proof of residency and a valid roadworthiness test.

EkiHoo

Ei siita katsastuksesta kannata olla huolissaan.

Mutta jos muutat ja viet auton mennessa kotimaasta, muista ottaa vakutusyhtiolta "Green-card". Ovat tasta aika tarkkoja kotimaan ulkopuolella. Ja kun muutat, se vaikuttaa oleellisesti etta mihin maahan jatat "kirjat". Jos jatat ne kotimaahan niin pystyt kylla hyvilla mielin ajelemaan kotimaisella autolla pitempaankin kuin 6 kk. En usko etta jaksavat jalestaa naita vieraan maan rekkareissa olevia autoja. Ainakaan itse en ole tahan tormannyt.

Mutta jos muutat osoitteen seka kirjat ulkomaille, sitten tulee vaistamatta eteen tilanne etta joudut joko reksiteroimaan autosi kohdemaahan tai hommaamaan auton paikallisesti. Kotimaiset vakuutusyhtiot eivat Green Cardia anna jos kirjat ulkomailla.

OctyRO

Tarkennuksena kaikille: eu maissa ei pääsäntöisesti tarvita vihreää korttia jos on suom. Eu kilvet.  Vihreä kortti on tarpeen seuraavissa maissa: Venäjä, Albania, Azerbaidzan, Bosnia ja Hertsegovina, Iran, Israel, Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Tunisia, Turkki, Ukraina ja Valko-Venäjä. Espanjassa on hyvä olla mukana.  Mutta eipä ole kysytty

EkiHoo

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 06.07.18 - klo:13:56
Tarkennuksena kaikille: eu maissa ei pääsäntöisesti tarvita vihreää korttia jos on suom. Eu kilvet.  Vihreä kortti on tarpeen seuraavissa maissa: Venäjä, Albania, Azerbaidzan, Bosnia ja Hertsegovina, Iran, Israel, Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Tunisia, Turkki, Ukraina ja Valko-Venäjä. Espanjassa on hyvä olla mukana.  Mutta eipä ole kysytty

Kylla se vihrea kortti kannattaa aina ottaa matkaan kun lahtee kotimaan ulkopuolelle. Ja voin kertoa etta sita kysytaan ainakin taalla Italiassa aina rekisteriotteen yhteydessa ;)

Hesse

Katsastuksen ei näköjään tosiaan tarvitse olla ulkomailla voimassa, esim. ADACin sivulla sanotaan, ettei ulkomainen viranomainen voi huomauttaa katsastuksen vanhenemisesta.
LainaaSollte Ihre TÜV-Plakette abgelaufen sein, darf dies nicht durch ausländische Behörden beanstandet werden.
https://www.adac.de/der-adac/rechtsberatung/ausruestung-und-wartung/hu-und-au/#HauptuntersuchungimAusland

Vihreän kortin tarpeellisuudesta en niin tiedä. Ajoin ennen EU-aikaa 13 kuukautta suomalaisilla vientikilvillä ulkomailla. Saksan, Sveitsin ja Italian välisillä pienillä rajanylityspaikoilla katsottiin silloin vielä auton paperit, mutta koskaan ei kysytty vihreää korttia. EU-aikana ei ole auton papereita minulta tosin koskaan kysytty.

EkiHoo

Kotimaan vienti-  etta perinteisilla kilvilla ajettu seka joutunut haaviin molempien kanssa.  Kannattaa muistaa kun lahtee, eihan vakuutusyhtio veloita siita kortista mitaan.

Taalla Italiassa se vihreakortti tulee automaattisesti kun ostat vakuutuksen ja erityisesti tahdentavat etta pidettava matkassa. Aiemminhan se toikkari piti olla tuulilasissa. Eli ainakin jos seikkailette Saapasmaassa.

Madise

Meillä oli ns. kolmosauto eli vanha CRV vuosikausia täällä Virossa Suomen kilvissä. Auto oli tyttären nimissä joka asuu siis Suomessa ja lopuksi se oli pakko rekata tänne koska alkoivat uhata rekisteristä poistolla.
Kevytperäkärry on edelleen Suomen kilvissä ja siitä maksan vak. maksun Suomeen vuosittain. Ei viitsi 15 vuotta vanhaa kärryä enään rekata tänne (rekkausmaksu 74:-).
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy