VW Golf 7 Sportsvan ohjaustehostin matka-ajossa

Aloittaja samper, 02.03.16 - klo:15:21

« edellinen - seuraava »

samper

Hei.
Mulla on Golf 1.4 tsi Sportsvan hailani, vm -15, ajettu 15.500km ja nyt mökkireissulla(2x400km) alkoi ohjaustehostin tekemään matkanopeudessa ohjauksessa vähän paimentamista. Tällaista ei ole aiemmassa vm-10 golfissa ollut, eikä missään muussakaan autossa 42v aikana. Eli tavallaan kun tehostin jäykkenee nopeuden kasvaessa..niin tulee pieni jumi määrätyssä tilanteessa..kevyesti liikauttamalla ratista menee pienen vasteen yli..mutta häiritsee ajoa.
Olen siis tullut siihen pisteeseen golfin kanssa, että en ostanut tojotaa, kun sinä kyseinen ohjausjuttu on jo vakiona.
Tilasin VW-turkuun ajan ensi torstaiksi, siis 10.3 niin jos jotain löytyy korjattavaksi. Tämä ei ole mitään uutta, kun lukee esim. audien sivuilta..siellä löytyy kaikkea ohjaushäikkäjuttua ihan uudehkoissa kalliissakin autossa. Tämä mun kulkine maksoi n. 40ke..ettei ihan ilmanen sekään.
Olis kiva jos joku vastaisi, jos on tai on ollut samanlaista. (Auton pitää kulkea paimentamatta, kun laittaa peukalon ratinhankaan ja kyynärpään oven reunuksen päälle.) jees.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

samper

Jaahas. Nähtävästi tämä ohjaustehostimen vika on ainoa laatuaan, koska on melko paljon luettu mutta ei mitään mainintaa/moitetta kenelläkään. Melko paljon noita volsuja kuitenkin tien päällä liikkuu. Asiat on sitten porukoilla hyvin, mikä on hieno juttu  :)
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: samper - 02.03.16 - klo:15:21
Hei.
kun tehostin jäykkenee nopeuden kasvaessa..niin tulee pieni jumi määrätyssä tilanteessa..kevyesti liikauttamalla ratista menee pienen vasteen yli..mutta häiritsee ajoa.
Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin se "mutteriohjausongelma". Toivotaan, että kyseessä on kuitenkin vain joku yksilövika.

samper

Kiitos vastauksesta/kommentista BobSmith !
Joo, siitä "mutteriohjausongelmasta" oli ainakin audin "tiimissä" aika paljonkin asiaa. Varsinaisesi tämän vw:n ohjaus ei ole ihan mutterimainen, eikä takertele, mutta tavallaan vaatii pikku "paimennusta" tien päällä. Eli on tuon sekavasti selittämäni  mukainen, ei siis ihan normaali ohjaus.
Vielä sellanen, että mennessäni Jyväskylään tein Oriveden abc-pihassa sellasta "kiertoajelua", ratti laidasta laitaan veivasin niin ongelma poistui n. 50km matkalla, eli oli ihan kunnossa, sitten alkoi taas "jumittamaan". Katsotaan, mitä huollossa keksivät ? 8) Saan sentään auton käyttöön Turun vw-liikkeestä, kuten joskus aiemminkin. Tämän Sportsvanin kanssa ei ole vielä ollut tarvetta huollossa/remontissa käydä.
Ensi viikon lopulla 12.3 pitäs lähteä viikoksi Rukalle, olis mukavampi ajella 1800km, jos ohjaus olisi ihan ok.   ;)
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Hanksi

Itselläni oli samanlaista oiretta tuossa Golfissa.

Kun asiasta jaksoi valittaa niin viimein hammastanko todettiin vialliseksi ja vaihdettiin. Pykällystä ilmeni huollon mukaan myös silloin kun auto oli nostettu ilmaan ja rattia käännettiin. Kaupunkiajossa ongelmaa ei huomannut lainkaan, mutta maantiellä auto vaati paimentamista.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Arcca

Lainaus käyttäjältä: samper - 02.03.16 - klo:15:21
Eli tavallaan kun tehostin jäykkenee nopeuden kasvaessa..niin tulee pieni jumi määrätyssä tilanteessa..kevyesti liikauttamalla ratista menee pienen vasteen yli..mutta häiritsee ajoa.

Joo, tuttu vika. Ohjausvaihde (aka hammastanko) vaihtoon niin tulee kuntoon eli onneksi on korjattavissa, nimimerkillä saman kokenut.

Sitkeesti vaan valitusta kunnes korjaavat, tietävät kyllä vian VAG:illa.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Vwhannes

Itsekin kirjoittelin samasta asiasta tällä palstalla joku aika sitten osana laajempaa kokemusten kirjaamista koskien Golfiani vm. 2015. Tuo ohjauksen ominaisuus on ärsyttävä etenkin kun se tuli puskista vm. 2011 Golfin jälkeen. "Ominaisuushan" ilmenee tyypillisesti kun ajaa suoraan kevyellä otteella. Siksakkia reippaasti korjaamon parkkialueella ajaessa ei kyllä mitään huomaa. Asiaa tiedustellessani olen ymmärtänyt, että kyse on tämän seiskagolfin sähköisestä ohjaustehostimesta (ominaisuus) eikä kyseessä olisi sama asia kuin ns. mutteriohjauksessa. Onko joku oikeasti saanut tätä Golfin ohjausta normalisoitua. Itsellä takuu ja huolenpitosopimus voimassa, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 02.03.16 - klo:23:35
Itsekin kirjoittelin samasta asiasta tällä palstalla joku aika sitten osana laajempaa kokemusten kirjaamista koskien Golfiani vm. 2015. Tuo ohjauksen ominaisuus on ärsyttävä etenkin kun se tuli puskista vm. 2011 Golfin jälkeen. "Ominaisuushan" ilmenee tyypillisesti kun ajaa suoraan kevyellä otteella. Siksakkia reippaasti korjaamon parkkialueella ajaessa ei kyllä mitään huomaa. Asiaa tiedustellessani olen ymmärtänyt, että kyse on tämän seiskagolfin sähköisestä ohjaustehostimesta (ominaisuus) eikä kyseessä olisi sama asia kuin ns. mutteriohjauksessa. Onko joku oikeasti saanut tätä Golfin ohjausta normalisoitua. Itsellä takuu ja huolenpitosopimus voimassa, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
Hämmästyttää ja kummastuttaa, että miksi seiskaan on moiset ongelmat saatu aikaiseksi, kun kutonen oli käytännössä täydellinen?
Sähköinen siinäkin jo oli.

Kopo

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 02.03.16 - klo:23:35
Itsekin kirjoittelin samasta asiasta tällä palstalla joku aika sitten osana laajempaa kokemusten kirjaamista koskien Golfiani vm. 2015. Tuo ohjauksen ominaisuus on ärsyttävä etenkin kun se tuli puskista vm. 2011 Golfin jälkeen. "Ominaisuushan" ilmenee tyypillisesti kun ajaa suoraan kevyellä otteella. Siksakkia reippaasti korjaamon parkkialueella ajaessa ei kyllä mitään huomaa. Asiaa tiedustellessani olen ymmärtänyt, että kyse on tämän seiskagolfin sähköisestä ohjaustehostimesta (ominaisuus) eikä kyseessä olisi sama asia kuin ns. mutteriohjauksessa. Onko joku oikeasti saanut tätä Golfin ohjausta normalisoitua. Itsellä takuu ja huolenpitosopimus voimassa, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.

Ei se mikään ominaisuus ole vaan vika. Ja se vika korjaantuu vaihtamalla hammastanko. Oman Audin vaeltelu loppui samantien, kun hammastanko vaihdettiin. Huollossa sanoivat, että näitä on ollut mm. Golfeissa ja A3:ssa eli näissä MQB-pohjalle tehdyissä malleissa.

JHS

Golfin ohjausongelmat taitavat olla sekä ominaisuus että vika.   Ominaisuus siinä mielessä, että parhaimmillaankin seiskagolfin ohjauksesta puuttuu tarkkuus ja "raikkaus", jota vielä kutos ja vitosgolfeissa oli.   Seiskan on jotenkin keinotekoisen tahmea jos vertaa esim. uuteen Skoda Fabiaan tai vw Poloon.   Jos vuoden päästä julkaistavan uusikorisen Polon ohjaus on Fabian tasoinen, saattaa Polon leiriin siirtyä nykyGolfin asiakkaita, jos tilat riittävät.   (Toivottavasti Golfin faceliftissä loppuvuodesta korjataan ohjauksen ominaisuudet takaisin luokan kärkeen.)

Oma lukunsa on sitten nämä viat kuten "mutteriohjaus" tai paimentamistarve vaikka pyöränkulmat, renkaat paineineen tms. ovat ok.

KolmosOctavian palstalla oli vuosi-pari sitten huoltoneuvojan vinkki ohjausongelmiin, joka voi joskus auttaa:  "Kytke car-valikosta ajonvakautus/luistonesto? vähäksi aikaa pois".

Arcca

Tuo alkuperäisen kysyjän mainitsema "jumi" on vika eikä ominaisuus.

Olipa omaan -15 MQB Passattiinikiin eksynyt tuo vika. Ei ole enää kun korjattiin ja ohjaus toimii nyt normaalisti. Ã,,lkää uskoko huollon ensi vastausta että olisi progressiivisen ohjauksen ominaisuus (siis jos ohjauksenne selkeästi tarraa kiinni aika ajoin suoraan ajaessa), saavat ilmeisesti tuolla taktiikalla ison osan asiakkaista luopumaan vaatimuksista.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Herr K

Kovin samalta nuo oireet kuulostavat kuin omassa Golfissakin aikanaan. Koko ohjausvaihde meni vaihtoon ilman sen kummempia mutinoita liikkeessä ja sen jälkeen ohjaus on ollut paljon parempi. JHS:n kanssa olen samaa mieltä, että viitos- ja kuutos-Golfeissa ohjaus oli parempi. Ilmeisesti syynä on siirtyminen sähköhydraulisesta kokonaan sähköiseen ohjaustehostimeen. Toki renkailla ja muullakin on oma osansa tässä kokonaisuudessa...
VW Passat Variant GTE

samper

Kiitos kommenteista, vaikka viat ei mukavia olekaan.
Eli en ole ihan yksin kyseisen vian kanssa.
No täytyy viedä sportsvan torstaiaamuna turun vw-autoon, laittakoon kuntoon. Yleensä olen pärjännyt aika hyvin autojutuissa....en nimittäin anna periksi helpolla, mutta kuitenkin asiallisesti käyttäytyen.
Palaan asiaan kun tulee selvyyttä. Hyvää sunnuntaita kaikille.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

samper

No joopa. Vein aamulla auton Turun vw-liikkeeseen ohjauksen korjaukseen. Ohjaus siis takerteli satunnaisesti vähän suoralla ajettaessa. Laittavat uuden hammastangon ja  ohjaustehostimen moottorin..näin ainakin puhelimessa kuului joku tj sanovan. Eli ei saanut tänään ihan valmiiksi, kun acc- vaatii kuulemma jotain lisähommaa, tietenkin kaikennäköistä kalibrointia mitä lie ... ::)
Huomenna aamusta 10 paikkeilla on valmista..toivottavasti.
Onpa aikamoinen homma..no joutuuhan siinä purkamaan ja kasaamaan edestä kaikenlaista apurunkoa myöten.

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa samanlaisesta työstä, kestikö enemmän kuin 1pv. Kuulemma juuri acc teettää lisähommaa, muuten työ menisi just 1 päivässä.
Mulla siis Golf Sportsvan Hailani 1.4 92kW motskalla. Auto on vuoden vanha ja ajettu 15.930km

Huonoa on laatu. Ei ole ikinä hammastankoa vaihdettu miinkään autooni, joillakin on ajettu jopa 500tuhatta km. 8)

Onkohan uudet "ohjausraudat" parempia, kuka tietää ???
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: samper - 10.03.16 - klo:16:38

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa samanlaisesta työstä, kestikö enemmän kuin 1pv.

Huonoa on laatu. Ei ole ikinä hammastankoa vaihdettu miinkään autooni, joillakin on ajettu jopa 500tuhatta km. 8)

Onkohan uudet "ohjausraudat" parempia, kuka tietää ???

Joo, toinen päivä tarvittiin. Mutta kannattaa olla iloinen että korjaus tehdään, kesti sitten päivän tai pari, eikä tarvii enää tapella vian ja huollon kanssa. Mitä todennäköisemmin tulee kuntoon nyt.

Kilsoilla ei varmaan ole isoa merkitystä, kun ainakin minulla vika oli ihan uudesta lähti. Uudella olen ehtinyt ajaa nyt 8tkm, ei enää kertaakaan ole oireillut.

Nämä siis pasuunassa, mutta varmaan ongelmaosilta oli samaa kamaa kun vikakin sama.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

samper

Heips. Joo, tämä turun vw-auto ei edes tarjonnut muuta vaihtoehtoa, sanoivat vaan että ohjauksen osat vaihdetaan. On siellä varmaan muitakin samanlaisia korjattu.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

JHS

#16
Onhan näitä korjattu.   Esim. ensimmäisestä seiskagolfistani heti tehtaalta tultua viallinen hammastanko tms. vaihdettiin kuukauden-parin ajon jälkeen 2014 uuteen.  Oli kummallisen jäykkä.   Aiemmin peräti liikkeen (Tampere) omassa käytössä ollut Golf on mennyt hammastangon uusintaan.    Kannattaa toivoa vian ilmenevän takuuaikana, koska kustannus on yli pari tuhatta euroa.   Myöhemminkin menee varmaan ns. virhevastuun piikkiin. 

-TS-

Sattuipa sopiva aihe silmään.
Oma Octavia III tekee matka-ajossa ihan samaa, eli ohjaus "jäykistyy" maantiellä ajaessa ja vaatii ikään kuin pienen nytkäyksen että saa suuntaa muutettua. Oli varsin häiritsevä ominaisuus, varsinkin talvella.
Pitääpä ottaa huollon kanssa puheeksi.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

jms

Mun 3500 km ajettu R Variant on kanssa pajalla samasta syystä. Ilmeisesti tuttu juttuhan tämä on ja mulle Turun VV-Autossa asiaan suhtauduttiin tosi asiallisesti. Auto menee aamulla työn alle ja ilmeisesti ohjausvaihde uusitaan. Mulla on ollut 4 MKVII -korista Golfia ja mulle tämä on eka kerta kun asiaan törmään. Tosin muissa ei ole ollut progressiivista ohjausta.

Tuossa R:ssä muutenkin selkeästi huononi ohjaustunto samalla kun alkoi ongelmaa tekemään, eli selkeä vikahan tuo on. Huomaa paikallaankin, kun kääntää ohjauspyörän jompaankumpaan laitaan ja alkaa pienellä voimalla kääntämään takaisin päin, niin ihan "pykäläinen" tuo on.

Eipä mua nämä satunnaiset viat haittaa, kunhan jälkimarkkinoinnin suhtautuminen niihin on noin kohdallaan.
R Variant

jms

Auto piipahti verstaalla ja nyt on ohjaus taas loistava. Muutenkin pitää palvelusta ja työn laadusta antaa täydet pisteet Turun Volkswagen centerille. Hammastanko vaihdettiin ja samaan syssyyn tuli pyörien suuntaus ja miljuuna muutakin säätöä ja sopeutusta. Kaikenkaikkiaan auto tuntuu jopa suuntavakaammalta kuin ennen vikaantumista. Oliskohan kulmat nyt paremmin kohdillaan kuin uutena?  ;D
R Variant

samper

JMS, tuliko samalla rempalla ratti ihan suoraan. Mun Golfissa joutui säädättämään uudelleen, oli vähän vinossa vasempaan, mutta homma hoitui. Sellasta eivät "osanneet laittaa kuntoon", kun näyttää kahvikupin kuvan n. 50km välein, aiemmin n. 200 km:n välein. Lupasivat tutkia maahantuojalta asiaa. Kytkin taukosysteemin pois päältä, kun alkoi ärsyttään mökkimatkoilla. Kuka sitä nyt kahvilla 7 kertaa mökille mennessä, kun yksi kerta riittää ihan hyvin  :) ;)
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: jms - 26.10.16 - klo:21:50
Mun 3500 km ajettu R Variant on kanssa pajalla samasta syystä. Ilmeisesti tuttu juttuhan tämä on ja mulle Turun VV-Autossa asiaan suhtauduttiin tosi asiallisesti. Auto menee aamulla työn alle ja ilmeisesti ohjausvaihde uusitaan. Mulla on ollut 4 MKVII -korista Golfia ja mulle tämä on eka kerta kun asiaan törmään. Tosin muissa ei ole ollut progressiivista ohjausta.

Tuossa R:ssä muutenkin selkeästi huononi ohjaustunto samalla kun alkoi ongelmaa tekemään, eli selkeä vikahan tuo on. Huomaa paikallaankin, kun kääntää ohjauspyörän jompaankumpaan laitaan ja alkaa pienellä voimalla kääntämään takaisin päin, niin ihan "pykäläinen" tuo on.

Eipä mua nämä satunnaiset viat haittaa, kunhan jälkimarkkinoinnin suhtautuminen niihin on noin kohdallaan.
kokeilin tätä lumisissa paikoissa omalla autolla ilman käsijarrua päällä. kun oikein hitaasti palauttaa rattia kohti keskustaa, tuntuu hammastus. en nyt sanoisi että se jumittaa näihin kohtiin mutta tuntuu kuitenkin. keskialueella ohjaus hieman nyt tunnoton talvirenkailla, keskellä ehkä aavistus tyhjää jota ratti ei palauta/keskitä. en tiedä onko ominaisuus vai vika. 66tkm nyt itse ajettuna autosta uudesta lähtien. takuukin loppu. jos vika, meneeköhän enää takuuseen? olen kuitenkin joskus takuuseen valittanut auton suuntavakaudesta, johon varsinaisesti ei tehty mitään.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

EkiHoo

Ittella aikoinaan oireili ohjaus "mutterina" aika pahasti kun mittarissa oli 17 tkm:ia. Autoa ehdittiin tutkia ja samalla ohjaukseen ladattiin uusimmat parametrit. En ehtinyt silloin tyokiireiden takia valittaa siita sen enempaa mutta niin se vain ajan myota sitten havisi muutaman tonnin aikana. Nykysin taulussa 28 tkm:ia ja ohjaus on herkistynyt huomattavasti mita se oli aivan uutena, nykyisin jopa erittain nautinnollinen tunnokkuuden osalta.

Olisi erittain mielenkiintoista tietaa etta mika tuon hetkellisen vian aiheutti (softa / mekaniikka / anturit) ja toivottavasti ei palaa takaisin 34 tkm:in kohdalla.

Lohdutuksena, lievaa mutteria olen havainnut miltei kaikissa uusissa, sahkomekaanisella tehostuksella varustetuissa autoissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy