Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - EkiHoo

#1
Kotimaan vienti-  etta perinteisilla kilvilla ajettu seka joutunut haaviin molempien kanssa.  Kannattaa muistaa kun lahtee, eihan vakuutusyhtio veloita siita kortista mitaan.

Taalla Italiassa se vihreakortti tulee automaattisesti kun ostat vakuutuksen ja erityisesti tahdentavat etta pidettava matkassa. Aiemminhan se toikkari piti olla tuulilasissa. Eli ainakin jos seikkailette Saapasmaassa.
#2
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 06.07.18 - klo:13:56
Tarkennuksena kaikille: eu maissa ei pääsäntöisesti tarvita vihreää korttia jos on suom. Eu kilvet.  Vihreä kortti on tarpeen seuraavissa maissa: Venäjä, Albania, Azerbaidzan, Bosnia ja Hertsegovina, Iran, Israel, Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Tunisia, Turkki, Ukraina ja Valko-Venäjä. Espanjassa on hyvä olla mukana.  Mutta eipä ole kysytty

Kylla se vihrea kortti kannattaa aina ottaa matkaan kun lahtee kotimaan ulkopuolelle. Ja voin kertoa etta sita kysytaan ainakin taalla Italiassa aina rekisteriotteen yhteydessa ;)
#3
Ei siita katsastuksesta kannata olla huolissaan.

Mutta jos muutat ja viet auton mennessa kotimaasta, muista ottaa vakutusyhtiolta "Green-card". Ovat tasta aika tarkkoja kotimaan ulkopuolella. Ja kun muutat, se vaikuttaa oleellisesti etta mihin maahan jatat "kirjat". Jos jatat ne kotimaahan niin pystyt kylla hyvilla mielin ajelemaan kotimaisella autolla pitempaankin kuin 6 kk. En usko etta jaksavat jalestaa naita vieraan maan rekkareissa olevia autoja. Ainakaan itse en ole tahan tormannyt.

Mutta jos muutat osoitteen seka kirjat ulkomaille, sitten tulee vaistamatta eteen tilanne etta joudut joko reksiteroimaan autosi kohdemaahan tai hommaamaan auton paikallisesti. Kotimaiset vakuutusyhtiot eivat Green Cardia anna jos kirjat ulkomailla.
#4
Se taisi olla hiilihoyryjen / tankin huohottimen venttiili.

Ittella ollut noita vastaavia vekottimia muutama aikoinaan niin kehottaisin etta vaihda samalla jakopaan hilppeet samalla kun ne oljytkin vaihdat. Naissa uudemmissa taisi olla pitempi huoltovali remmille mutta kokemuksen aanella vaihtaisin viim 90 t km:in kohdalla. Halpaa pelkka remmin vaihtaminen tykotarpeineen.

Itse kylla miettisen etta josko samalla kayttaisin sen oljypohjan auki aivan mielenrauhan vuoksi kun ajettu LL-huolloilla.
#5
Ei sita kaksoismassan pienta raplatusta kannata saikahtaa. Kun oikein tarkalla korvalla alkaa kuuntelemaan, sehan on kuultavissa melko tuoreissakin autoissa. Sitten kun kunnolla vedatettaessa alkaa pitamaan aanta niin syyta huolestua.
#6
Kannattaa myos huomioida semmonen etta monessa autossa on ensiasennusrenkaat, jotka ovat optimoitu ko autoon / automerkille. Nain mahtaa olla myos Volkkarissa nykyaan. Oheessa linkki aiheeseen

https://www.continental-tires.com/car/why-continental/original-equipment

Jos / ja kun allekirjoittanut on ostamassa uusia renkaita, katselen mielummin tallaisen asian peraan kuin jonkun testin tuloksia jotka vaihtelevat sen mukaan milla autolla / missa maassa  jne. testi on tehty. Uskosin etta auton- ja rengasvalmistajan yhteistyossa on kaytossa enemman kokeneita ihmisia kuin jossain autolehdessa. Ja kylla nuo kaikki merkkirenkaat ovat varmasti nykyaan niin lahella toisiaan etta suurempi ero tulee siita etta kuinka kuluneilla renkailla ajelee.

#7
Elektroniikka / Vs: AGM akuista
22.02.18 - klo:18:01
Allekirjoittaneella oli aikoinaan Audin A4 -02 TDI, jossa Webasto jalkiasenteisena. Alkuperainen akku kuoli -06, 120 tkm:in jalkeen. Ostin tilalle Vartan AGMn, joka toimi -12, 280 tkm>iin asti ilman mitaan ongelmia. Kertaakaan ei tarvinut kayttaa laturia vaikka ajot eivat niin pitkia aina olleet.

Nykyisessa autossa on Webasto tehtaan puolesta ja vakioakku AGM. Sen verran aihetta tonkassut etta jos Webastoa ei olisi, akku olisi mallia EFB. Suurin erohan naissa on se etta AGM-akku ei tykkaa kyttyraa syvista purkauksista joihin normaali akku kuolee melko nopeasti. Ja ottaa erityisesti virtaa vastaan paljon railakkaammin kuin normiakku. Mutta onhan sillaa hintaa miltei tuplat perinteiseen.
#8
Joskus vuosia takaperin, tappelin samanlaisen ongelman kanssa, A4/B6. Kolahteli ainoastaan hitaassa vauhdissa kaivonkansiin ym. paikkoihin. Mutta vauhdissa ei mitaan ylimaaraista.

Vika loytyi alemmasta, taaemmasta tulivarresta jonka monimutkainen kumilaakeri-kokonaisuus oli mennyt valjaksi. Eli kannattaa tehda test, ajaa saman kolinan aiheuttavan kohdan yli veto paalla, vapaasti rullaten seka kevyesti jarruttaen > tuloksesta voi paatella mista se kolina voi olla peraisin. Vauhdilla ajettaessa on yleensa veto paalla ja loysat pois ripustuksista.
#9
Eikohan jokainen taalla lueskeleva ole ajan saatossa oppinut etta missaan muussa sijoituksessa ei raha matane niin nopeasti kuin autossa. Kun ajat ulos autoliikkeesta, voit pyyhkia peppua k 10 e summalla valittomasti. Ja siita eteenpain se tulee kohisten alas ensimmaiset 2-3 v. Siita syysta mahtaa nuo tuoreet kaytetyt olla haluttuja kun suurin lahoaminen on tapahtunut.

Jos autoa ostaa jarkevasti, kannattaa ostaa aina peruskarvalakkiversio avian valttamattomilla varusteilla; hyvat ajovalot, BT ym. ei niin arvokkaat hiluvitkuttimet. Mutta jos autoa aikoo pitaa pitempaan, sitten tietysti tilanne eri, valiten itselle mieluiset varusteet.

Jos autosta tassa tapauksessa on pakko pasta eroon, kannattanee myyda tutulle. Sitten joskus voi kayda toisnpain.
#10
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
11.10.17 - klo:13:54
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 03.08.17 - klo:15:07
A4 B9 2.0 TFSI 140 kW, öljysuositus VW 508 00   0W-20? Onko kokemuksia?

Sen verran on etta kallista tavaraa kun ekan oljynvaihdon teetatin sisaanajon jalkeen. Vaikka tarkoituksena vaihtaa 15 t km valein tasta eteenpain, sita samaa sinne menee. Oljy on todella ohutta mutta niin ne mahtaa olla valyksetkin pienia nykyisissa moottoreissa.
#11
Kyllahan se omassakin kulkineessa rallatteli mutta ei se kayttoa mitenkaan haitannut. Tuskinpa se taysin aanettomana pysyy pitempaan kuin pyhattoman viikonlopun...
#12
Ylla ollut juttu olikin hyva muistutus tuosta ryominnasta, jota kannattaisi valttaa kaikissa DSG-vaihteistoissa. Sehan pykaltaa miltei heti 2-vaihteen paalle kun auto liikahtaa. Itse teen monesti niin etta hitaissa veklauksissa ajan manuaalipuolella, esim. autotallin rampin, tukkoset risteykset jne. 1-vaihteella siihen asti kun oikeasti paasee vauhtiin.
#13
Golf VII (12-) / Vs: DSG ?
03.10.17 - klo:14:02
Eikohan nama viimeisimmat versiot ala olemaan jo melko koeteltuja ratkaisuja. Itsella ensimmainen DSG-versiollinen auto alla enka voi moittia. Varsinkaan kun nama Volkkarin / Audin manuaalivaihteistot eivat veda vertoja tarkkuudessa esim. japanilaisten vastaaville esityksille.

Suosittelen koeajoa ennen ostamista.
#14
Ajattelinpa kysya mielenkiinnosta etta mista paattelit etta kytkin olisi jo vaihtokunnossa noin vahaisilla kilometreilla ? Jos luistaa tai ei irrota niin silloin kylla. Allekirjoittaneella oli aikoinan A4(B6) QTDi jossa oli myydessa mittarissa 280 tkm eika kytkimessa ollut mitaan ongelmaa.

Kylla silla B8:llakin pitaisi paasta ainakin 250 tkm ennen kuin kytkinta tarvii aukaista.
#15
Eikos tuo helina ole se hukkaportin saatovivuston perinteinen pieni kilina ? Ittella oli Golffissa (-15) aikoinaan sama homma, mutta eipa tuosta nyt haitaksi asti ollut ku pahiten kuului kabiiniin kylmalla moottirilla. En jaksanut moisen takia alkaa autoa missaan kayttamassa.

Mutta kun tassa taas parjattiin DSG:ta niin taytyy ainakin itse todeta etta viimeisin 7-vaiht markavaihteisto toimii ilman mitaan aania ja muutenkin kuin ihmisen mieli. Ainoa asia on tuo jo mainittu kytkimen tartunta, joka pitaa odottaa ennen kuin astuu kaasulle. Mutta sen logiikka mene selkaytimeen eika tarvi ajatella kaytannossa.
#16
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.09.17 - klo:12:41
Tavaratilaa koskevaan arvioon saattaa tässä vaikuttaa se, että vertailussa ovat etuvetoinen Golf ja nelivetoinen A3. Nelivetoisen Audin tavaratilan pohja on selvästi korkeammalla kuin etuvetoisessa A3:ssa, ja tämä tietty pienentää tavaratilaa selvästi. TM on mitannut A3:n (SB) tavaratilan kooksi 330 L, ja jos muistan TM:n jutun Golfin koeajosta oikein, niin sen tavaratila taisi olla aika tarkalleen samankokoinen. Tavaratilan koon suhteen A3 ja Golf eivät siis käytännössä eroa toisistaan.

Se pohja taitaa olla korkeampi Audissa, myonnetaan mutta Golfissa se on leveampi renkaiden takana. Mutta ei se siltikaan ole iso, perheellisena kattosin ehdottomasti farkkuversiota jota aika paljon nakeekin nykyaan liikenteessa.

Mitä sitten tulee perheautomääritelmään, niin sehän tietysti ratkeaa perheen koon ja ennen kaikkea perheen kuljetustarpeiden mukaisesti. Golf oli viime vuonna Suomen kolmanneksi myydyin automalli. On vaikea kuvitella, että ostajien joukossa ei olisi perheitä. Itse asiassa epäilen, että aika monessa suomalaisperheessä ajetaan Golfilla.

Tämä on tietysti hyvin pitkälle makuasia, jossa vaikuttanee aika paljon se, pitkääkö enemmän kosketusnäytöstä (Golf) vai rullaohjaimesta (Audi). Omasta mielestäni rullaohjaimen käyttö on auton liikkuessa selvästi helpompaa kuin kosketusnäytöllä operointi. Mitään ongelmia en myöskään ole havainnut Audin käyttöliittymän logiikassa.

Totta juu. Mutta esim aseman vaihto on vain sormen tokkasy Golffissa...

Tässäkin saattaa vaikuttaa autojen yksilölliset ominaisuudet. Onko vertailuparissa Audi vs. Golf samanlainen rengastus? Nelivetoisessa A3:ssa taitaa olla oletusarvoisena 17" rengastus, kun Golfissa se lienee 16". Nelivetoisessa A3:ssa on myös matalampi, ns. sporttialusta, kun taas Golfissa lienee oletuksena ns. normaalialusta. Jos nimimerkin autoissa on toisistaan poikkeavat renkaat ja jousitus, niin silloin johtopäätösten vetäminen A3:n ja Golfin ajo-ominaisuuksista saattaa olla hieman huteralla pohjalla.

Molemmissa kulkineissa samankokoiset renkaat (225/45/17), Golffissa sporttialusta ja Audissa MagRide joka hieman normaalia matalampi. Eikohan Audista ole tarkoituksella suunniteltu enemman ajajan autoa kuin Golffista. Tosin en ole testannut Golffin menomalleja, jotka mahtaa olla aika makeita kamppeita. Mutta noin ylipaataan, Audin kokonaisuus tuntuu enemman yhdesta palasta veistetylta kun Golffissa tata fiilista ei syntynyt. Makuasioita.
#17
Allekirjoittaneella kokemusta molemmista (Golf 1.4 Highline -15 & A3 TFSI Q-17), molemmat hatchback.

- Molemmat autot on pienehkoja, parhaimmillaan 2 heng autoja. A3 on kontin osalta viela pienempi kuin Golf. Eivat missaan nimessa perheautoja.
- Melun osalta A3 on hieman parempi mutta vastaavasti Golfin Dynaudion stereot kepittaa 10-0 Audin B&O, jotka jattaisin nyt jalkikateen ostamatta
- Audin normaalit sportti-jakkarat paremmat omaan kroppaan kuin Golfin Ergot, jotka ovat turhan leveat ja kovat
- Golffiin saa kohtuullisella hinnalla hyvat varusteet (Webasto ~ 800 e) etc. jotka maksavat aivan tolkuttomasti Audissa
- Infotaimentin kaytto Golffissa huomattavasti loogisempaa kuin rullasta pyorittaa Audissa... kuka lie senkin suunnitellut
- Sisustus hieman laadukkaamman oloinen Audissa mutta ei suurta eroa

mutta viimeinen

- Audi on parempi ajettava, vaikka Golffikin on erittain hyva. Audilla saattaa ajella vaikka ajamisen ilosta. Toki voimalinja ym. vaikuttaa mutta silti.
#18
Oli joskus aikoinaan ittella samaa ongelmaa Audi A4:ssa, AVF-koneella. Lopulta yksi pytyista jai matkasta, mutta onneksi taman ikainen auto kulki viela 3-pytylla hoitoon omin voimin. Syyksi paljastui moottorin sisalla oleva johtosarja, remontille tuli merkkiliikkssa hintaa vajaa 300 e.
#19
A3 8V (12–) / Vs: Audi A3 mv 2017
14.07.17 - klo:12:48
Itse huomannut etta rengaspaineilla on melkoinen vaikutus jyristykseen. Suositus naytti olevan 2.5 bar (225/45/17) taydella kuormalla, puotin omastani 2.6 bar (kylmana) jolloin metakka karkealla asfaltilla laski inhimmilliselle tasolle. Ja suurin metakka tuntuu tulevan edesta, ei taka kuten Golffissa.
#20
Semmonen kannattaa huomata etta nykyisin tehdaskoukun mukana tulee myos ajonhallinta joka ymmartaa etta autossa on koukku kiinni ja hinataan karrya. Ja tuon lisaksi nelivetoisessa versiossa vaikuttaa myos vaantomomentin jakoon etu- ja taka-akseleiden valilla seka autossa on tehokkaampi jaahdytys moottorille.
#21
Golf VII (12-) / Vs: 16 > 17 tuumaiseksi?
25.01.17 - klo:13:07
Moro,

Aika paljon on eroa ajettavuudessa eri versioiden valilla kun tullut kokeiltua.

Ittella autossa sport-alusta & 17" kesakiekot tehtaalta tilattaessa. Ohjauksesta tuli huomattavasti parempi kuin ohjaustehostimeen ladattiin paivitetyt paremetrit vuosi takaperin, nappituntumalta tehostusta vahennetty vauhdin kasvaessa. Ja ajettavuus on nautinnollinen myos talvirenkaille 205/55/16".

Voisin vaittaa etta suurin ero syntyy alustan (jousi/vaimennus/geometria) seka ohjauksen parametrien osalta kuin pelkastaan vaihtamalla renkaat & vanteet. Eli kokonaisuus.

E
#22
Kyllahan tuon tarinan huomaa pienilla kierroksilla mutta eipa siita juuri haitaksi ole. Kilometrien myota hieman voimistunut mutta tuskinpa tuo auto tuohon hajoaa koska maksimi momentti on 80 Nm mita moottorista otetaan ulos kahdella pytylla. Joten kytkin ei kylla ole moisesta moksiskaan. Kovaa ajoa vaan.
#23
Ittella aikoinaan oireili ohjaus "mutterina" aika pahasti kun mittarissa oli 17 tkm:ia. Autoa ehdittiin tutkia ja samalla ohjaukseen ladattiin uusimmat parametrit. En ehtinyt silloin tyokiireiden takia valittaa siita sen enempaa mutta niin se vain ajan myota sitten havisi muutaman tonnin aikana. Nykysin taulussa 28 tkm:ia ja ohjaus on herkistynyt huomattavasti mita se oli aivan uutena, nykyisin jopa erittain nautinnollinen tunnokkuuden osalta.

Olisi erittain mielenkiintoista tietaa etta mika tuon hetkellisen vian aiheutti (softa / mekaniikka / anturit) ja toivottavasti ei palaa takaisin 34 tkm:in kohdalla.

Lohdutuksena, lievaa mutteria olen havainnut miltei kaikissa uusissa, sahkomekaanisella tehostuksella varustetuissa autoissa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy