Adaptiivinen vakkari ja naapurikaistan autot

Aloittaja Sikarisakari, 28.05.20 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Sikarisakari

Uudessa Superbissani adaptiivinen vakkari on oikein mainio varuste. Yksi ominaisuus on kuitenkin alkanut hiukka ärsyttää.

Kun ajelen vaikkapa motarilla, ja naapurikaistalla (yleensä vas. puolella) on itseä hitaammin ajava auto, niin adaptiivinen vakkari huomaa sen ja alkaa jarruttaa myös omaa nopeuttani. Toki voin ottaa vakkarin silloin pois päältä, mutta pystyykö tuota vakkarin herkkyyttä ja skannattavan "keilan" leveyttä jotenkin säätämään niin, että auto paremmin huomioisi paremmin ja ainoastaan samalla kaistalla edessä ajavat?

mabe

Vakiona on tosiaan oikealta ohittamisen esto päällä.
Tuosta selviää hetkellisesti kaasua hipaisemalla (jatkaa vähän aikaa kunnes huomaa seuraavan)

VCDS / obd11 velholla käydessä saattaa saada pois kokonaan.
Ei voi taata että toimii kaikissa tuo poisto, mutta osasta saa ruksilla sen pois.


BertilDator

Tuossa kannattaa kyllä olla jalka kaasulla valmiina hipaisemaan sitä erityisesti jos on vasen kaista on kääntyville ja itse menet sen oikealla puolella suoraan. Jarruttaa nimittäin aika äkäisesti ja voi tulla takana puskurissa roikkuvalle yllätyksenä.

-karppa-

Tässä on yksi syy miksi skeidalla homma on mennyt reisille! Et saa vakkaria toimimaan normaalisti ja adaptiivista et saa pois päältä. Parilla muulla merkillä se onnistuu.

Mersulla vielä ikävämpi ominaisuus adaptiivisessavakkarissa, jos vieressä ajaa fillari, niin jarruttaa ja vetää vastaantulijan kaistalle yllättäen.

Tämäkö on sitä turvallisuutta  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Kuskihan siitä ajamisesta on kuitenkin aina vastuussa. Ei sitä vakkarilla ole syytä ajaa sellaisissa paikoissa, joissa saattaa olla vaaratilanne. Adaptiivisen vakkarin saa myös pois päältä.  ;) Enkä ole huomannut, että jarruttelisi kääntyvien takia. Tuo ohituksen esto toimii käsittääkseni isommissa maantienopeuksissa, eikä se ota kääntyviä tai hitaasti ajavia silloinkaan huomioon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

BertilDator

Itselläni aiempi Superb veti aina hätäjarrutuksen kaupan ajoluiskalla halliin mennessä, tutka nähtävästi näki aina jotain. Ja kyllä nämä ilman vakkariakin jo piippaa ja jarruttaa suuremmissakin nopeuksissa eli en ihan kyllä kaikkia tilanteita voi enää kuskin vastuulle laittaa...

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jpalo - 17.06.20 - klo:17:46
Itselläni aiempi Superb veti aina hätäjarrutuksen kaupan ajoluiskalla halliin mennessä, tutka nähtävästi näki aina jotain. Ja kyllä nämä ilman vakkariakin jo piippaa ja jarruttaa suuremmissakin nopeuksissa eli en ihan kyllä kaikkia tilanteita voi enää kuskin vastuulle laittaa...
Jos ilman vakkariakin piippailee ja jarruttelee, tulisi tuo korjata tai kuskin muuttaa ajotyyliä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Sikarisakari - 28.05.20 - klo:11:50
Uudessa Superbissani adaptiivinen vakkari on oikein mainio varuste. Yksi ominaisuus on kuitenkin alkanut hiukka ärsyttää.

Kun ajelen vaikkapa motarilla, ja naapurikaistalla (yleensä vas. puolella) on itseä hitaammin ajava auto, niin adaptiivinen vakkari huomaa sen ja alkaa jarruttaa myös omaa nopeuttani. Toki voin ottaa vakkarin silloin pois päältä, mutta pystyykö tuota vakkarin herkkyyttä ja skannattavan "keilan" leveyttä jotenkin säätämään niin, että auto paremmin huomioisi paremmin ja ainoastaan samalla kaistalla edessä ajavat?
Kävikö mielessä, että oikealta ohittaminen moottoritiellä on laittoman lisäksi oikeasti vaarallista?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tkp

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.06.20 - klo:18:43
Kävikö mielessä, että oikealta ohittaminen moottoritiellä on laittoman lisäksi oikeasti vaarallista?

Ei se aina ole kiellettyä. vaarallista ainoastaan jos ei osata katsella ympärille kaistaa vaihtaessa

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saako-oikealta-ohittaa-jos-vasemmalla-kaistalla-madellaan/7761202

M_M

Kaistoja on kaksi samaan suuntaan monessa muussakin paikassa kuin moottoritiellä. Onhan se tympeää jos on vaikka erillinen ryhmityskaista kääntyville ja auto alkaa jarrutella kääntyvän takia vaikka itse on menossa suoraan.

Onneksi tuon oikealta ohittamisen eston saa ainakin useimmista (ellei kaikista) koodattua pois päältä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

BertilDator

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.06.20 - klo:17:58
Jos ilman vakkariakin piippailee ja jarruttelee, tulisi tuo korjata tai kuskin muuttaa ajotyyliä.

Onneksi tuon herkkyyttä saa asetuksista muutettua.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jpalo - 17.06.20 - klo:20:44
Onneksi tuon herkkyyttä saa asetuksista muutettua.
Niin ja löytyy niitä autoja, joilla voi huoletta ajaa kolarin.
https://www.is.fi/autot/art-2000006529817.html
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tkp - 17.06.20 - klo:19:16
Ei se aina ole kiellettyä. vaarallista ainoastaan jos ei osata katsella ympärille kaistaa vaihtaessa

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saako-oikealta-ohittaa-jos-vasemmalla-kaistalla-madellaan/7761202
Eipä tuo sitä oikealta ohittamista myöskään estä hitaammissa nopeuksissa. Silloin harvoin kun se tilanne tulee että oikealta sopii ohittaa, en näe kovin vaivalloisena lepuuttaa hetkeä jalkaani kaasupolkimella. Ihan samaa ennakointia ACC:n kanssa kaupunkinopeuksissa tekee koko ajan muutenkin, kun esim. joku hidastaa edessä kääntyäkseen ja levennykseltä mahtuu ohi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

romanb

Lainaus käyttäjältä: Sikarisakari - 28.05.20 - klo:11:50
Uudessa Superbissani adaptiivinen vakkari on oikein mainio varuste. Yksi ominaisuus on kuitenkin alkanut hiukka ärsyttää.

Kun ajelen vaikkapa motarilla, ja naapurikaistalla (yleensä vas. puolella) on itseä hitaammin ajava auto, niin adaptiivinen vakkari huomaa sen ja alkaa jarruttaa myös omaa nopeuttani. Toki voin ottaa vakkarin silloin pois päältä, mutta pystyykö tuota vakkarin herkkyyttä ja skannattavan "keilan" leveyttä jotenkin säätämään niin, että auto paremmin huomioisi paremmin ja ainoastaan samalla kaistalla edessä ajavat?

This is possible to change only by VCDS or by ODIS you need to change
Control Unit 13 (Adaptive Cruise Control) → Adaptation
> Overtaking_right_prevention (Vermeidung für unzulässigen Überholvorgang)
> Deactivated [Default: Activated]

JuhoW

Lainaus käyttäjältä: romanb - 25.09.20 - klo:11:08
This is possible to change only by VCDS or by ODIS you need to change
Control Unit 13 (Adaptive Cruise Control) → Adaptation
> Overtaking_right_prevention (Vermeidung für unzulässigen Überholvorgang)
> Deactivated [Default: Activated]

Tällä lähti omastani pois.
https://www.briskoda.net/forums/topic/380829-superb-mkiii-vcds-adaptations-tried-and-tested/?do=findComment&comment=5220608

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy