Mistä maskinsuoja/viimasuoja talveksi?

Aloittaja Gigaa, 28.08.14 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

squier

Lainaus käyttäjältä: mti - 22.01.18 - klo:12:31
Squier: Myivät maskisuojan???

Olen ostanut oman Octaviani uutena Suomesta Suomen oloissa ajettavaksi. Ei ole maskisuojaa enkä sitä osta. Jos auto sitä tarvii, pitää se tiskiltä ojentaa ilmaiseksi.

Jooh, vähän aikaa itkin tuota marmoritiskillä, mutta eipä ne sitä ilmatteeks antaneet. 30e sijoitus oli kuitenkin aika vähän siitä että vastaavaa ei tapahdu. Ei ne pakottaneet ostamaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 22.01.18 - klo:12:13
Harmi vaan kun se suurin kondenssivesiongelma on silloin jos tulee paljon pätkäajoa (kauppareissuja ja päiväkotihakuja) jolloin öljyt/koneikko ei lämpene juuri ollenkaan. Näissä pätkäajoissa ei juurikaan viimasuojasta ole hyötyä, kun lämmöt ei silti kerkeä nousta sinne minne pitäisi (toki aina se on parempi mitä lämpimämmäksi motin saa, kunhan ei ylikuumenna).

Öljyt kun saisi aina sinne +100C niin alkaisi kondenssivedetkit höyrystymään pois.
Sadassa asteessa vesi kiehuu hetkessä pois, mutta jo 70 asteessa höyrystyminen on suhteellisen nopeaa. Kyllä se viimasuoja parantaa tilannetta pätkäajossakin, jossa pienikin apu on tosiaan tarpeen.

Budvar1.2TSI

Tänään päivällä oli Hollolassa 10 astetta pakkasta. Auto noin 1 ½ t. lämmityksessä (lättypannu). Keulassa sekä alhaalla että ylhäällä viimasuojat. Matka kohti Kangasalaa. Koko ajan nopeus noin 85 km/h ja pakkasta 10 astetta.  10 km:n kohdalla tuli eka lukema öljynlämmöstä = 50 astetta. 20 km:n kohdalla 80. Kolmestakymmenestä eteenpäin 90-98 astetta. Kulutus auton mittaamana 4.7 l / 100 km eli todellisuudessa himpun alle 5 litraa. Mielestäni ilman viimasuojaa ei olisi mennyt näin. Laitan suojat lokakuussa ja pois huhtikuussa. Auto on Octavia Combi 1.4 TSI 2016.

-karppa-

On havaintoa ja vittuilin vieressä aikoinaan, että kannattiko säästää, kun tuttu putsaili tuota pahvia pois syyläristä.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.01.18 - klo:08:25
Onko sinulla jokin havainto pahvin tarttumisesta syyläriin?

Mulla ei muuta  ;)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/02/24/ilmankosteus-voi-turmella-volkkarin-moottorin

Lainaus käyttäjältä: mti - 22.01.18 - klo:12:31
Olen ostanut oman Octaviani uutena Suomesta Suomen oloissa ajettavaksi. Ei ole maskisuojaa enkä sitä osta. Jos auto sitä tarvii, pitää se tiskiltä ojentaa ilmaiseksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Muistutetaan taas, että ahtojäähdyttimeen kertyvä vesi on peräisin mäntien ohipuhalluskaasujen sisältämästä vesihöyrystä, joka sitten huohottimen kautta päätyy ahtoilman sekaan.

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: DSL - 22.01.18 - klo:06:51
Tonnehan mahtuu tiputtaa konehuoneen puolelle 1.5 TSI moottorin ja syylärin väliin pahvilevyn ex tdi:stä. Toki paloturvallisuus täytyy ottaa huomioon. Eipähän pitäisi ylikuumeta kun syyläri jäähdyttää normaalisti, mutta moottori suojattu viimalta. Nyt - 19 C.

Totta tosiaan, tuossa ei ole ajateltu yhtään paloturvallisuutta, kai joskus seisot liikennevaloissa. Tarkemmin en tiedä, mutta voiko paffi siirty moottoriin suuntaan myöhemmin. 
Toiseksi, melko heikko viimasuoja jos tuuli painaa irti jäähdyttimestä. Voisi hoitaa saman homman tavaratilassa.

JK. Minulle, kun olen teesse itse mies, on näytetty varoittava esimerkki, aivan uusi auto kun kaveri oli vetänyt johdon samasta läpiviennistä kuin alkuperäisetkin johdot kulkee ja liian suurella sulakkeella varmistettuna. Auton johtosarja tuhoutui hyvin pahasta paikasta.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

samileim

Mahtaako tuo alamaskin automaattinen kaihdin riittää talveksi vai pitäisikö lyödä ihan umpeen asti sekin? Aika helposti tuntuu meinaan aukeavan kun kone vähän lämpeää  ::)
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2017

58make

Nyt kun on ensimmäinenvolkkari Tiguan 2.0 Tdi ajossa, tarviiko tuo niitä viimasuojia,
tuli auton mukana ja hyvin niissä on kotimaisen työn leima, eikö tuo ilman niitä
tulevia pakkasia kestä?
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

esako62

Lainaus käyttäjältä: 58make - 27.11.18 - klo:09:00
Nyt kun on ensimmäinenvolkkari Tiguan 2.0 Tdi ajossa, tarviiko tuo niitä viimasuojia,
tuli auton mukana ja hyvin niissä on kotimaisen työn leima, eikö tuo ilman niitä
tulevia pakkasia kestä?

Kestänee kyllä. Tosin itse ihan mukavuussyistä ja polttoaineen säästön vuoksi laittelisin paikoilleen. Varsinkin disukan kanssa tuo käyntilämpötila talvisaikaan voi olla melkoisen alhainen ilman viimasuojaa

shotgun

#69
Kondenssivesiongelman takia laittaisin kyllä kaikkiin dieseleihin ainakin alas suojan.

Onkos kukaan kokeillut tätä?
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-RS-winter-grille-cover-in-great-OEM-design-for-the-front-bumper-KI-R

Toimiiko tutka tuon läpi, vai pitääkö sille veistellä aukko?

hemmom

Kolmos Ocussa olen syksyisin lyönyt koko keulan umpeen ja keväällä auki. Koneena 1.4 11o kW bensa. Tosin alamaskin ylempi osa on magneetti kiinnitteinen, joten puolikas alamaskista aukeaa sekunnissa tai kahdessa, jos jäähdytystarvetta. Nopeasti lämpenee ja öljyt pysyy nätisti 90 ja 100 välillä pääkaupunkiseuden liikenteessä. Ilmeisesti ottaa tutkan reunaraoista sen verta jäähdytysilmoja mitä tarvitsee normiajoissa, joten maski voi olla kokonaan kiinni muutamasta plusasteesta alaspäin.
Jotenkin tuntuu järjenvastaiselta ensin lämmittää bensalämppärillä tai kuka milläkin, ja sitten ilman jäähdytystarvetta aloittaa koneen jäähdytys ennen varsinaista jäähdytystarvetta. Ei vaikuta koneen vetoihin milläänlailla, ja kulutus oikeastaan pienempi maski kiinni talvella, kuin kesäaikaan.

Seuraava kehitysversio on sitten tämänmoinen....ylä-/ja alamaskissa
https://www.youtube.com/watch?v=DfzF2hirJnY

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: shotgun - 03.12.18 - klo:13:39
Kondenssivesiongelman takia laittaisin kyllä kaikkiin dieseleihin ainakin alas suojan.

Ainakin tässä pikkudieselissä on imusarjaan interoitu nestekiertoinen välijäähdytin, joka on vielä koneen takapuolella. Eli ahtoilma ei kierrä sieltä alamaskin takaa kuten ennen, joten siitä syystä sen tukkiminen lienee turhaa.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: shotgun - 03.12.18 - klo:13:39
Kondenssivesiongelman takia laittaisin kyllä kaikkiin dieseleihin ainakin alas suojan.

Onkos kukaan kokeillut tätä?
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-RS-winter-grille-cover-in-great-OEM-design-for-the-front-bumper-KI-R

Toimiiko tutka tuon läpi, vai pitääkö sille veistellä aukko?

On tässä 2 litraisessakin nestevälijäähdytin ja välijäähdyttimen vesikenno koko keulan korkuinen.

Laitoin omaani tuon Superskodan alamaskisuojan (ja ylämaskisuojan) mutta en edes kokeillut ilman tutkan aukkoa vaan leikkasin heti.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy