Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

erttuli

10 vuotta vanhoilla renkailla jos ajaa, ei paljon oma tai kyydissä olevien turvallisuus paina.
Ei siinä hidastelu auta jos joutuu väistöliikkeitä tekemään tai äkkijarrutuksen. Nopeasti ei pysähdy kovettuneet kikkareet edes hitaasta nopeudesta. Jesus take the wheel  ;D

Banned

Lainaus käyttäjältä: SNG - 04.11.19 - klo:08:37
Yksi perseilijä innovoi, että kun ajaa alinopeutta näppärästi keskiviivan tuntumassa, rengasmelu pienenee ja samalla ihmettelee kun alkaa jonoa keräytyä taakse.

VMP ja Napalm!
Kannattaa jättää ilmiselvät trollit rauhaan, niin pysyy verenpainekin kohillaan ;)
Passat GTE

sahtiwaari

Uudet michelinin x-ice 4 on oikein mainiot renkaat näin jäisellä kelillä.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

SNG

#4743
Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.10.19 - klo:19:51
En ole vielä ehtinyt mittaamaan pintoja. Tarkoitus kertoa taas väliraportti, kunhan olen saanut luvun exceliin ja pyöräytettyä laskennat. Vuosi sitten taisi unohtua.

Pikamittauksella kolme rengasta noin 5mm pinnoilla, yhdessä pintaa 4-4,5mm. Varmaan oikea eturengas paikkamerkintöjä näkemättä. Sehän joutuu nelikossakin kovimmalle rasitukselle kun tielle liitytään Oikealle käännyttäessä. Toki vaihdan renkaan paikkoja edestä taakse joka kerta.

Kyllä noilla vielä ensi kesän ajelee. Pirun kestävät renkaat olleet nuo GY eff grip performancet!

No tänään mittailin ja excelöin.

Scoutissa kolme kesää olleilla v-nopeusluokan (ja A/A/A-luokituksella olevilla) GY Efficient Grip Performance 205/55R17 renkailla on ajettu yhteensä 40245km.

Kulutuspintaa on jäljellä keskimäärin 4,95mm. Parissa renkassa pintaa on 4,5-5mm ja parissa 5,0-5,3mm. Mittaukset tehty neljästä pääurasta eli yhteensä 16 mittausta. Kulutuspintaa jäljellä 47,4% laskettuna kulumana täydestä 8,2mm:stä 2,0mm:iin. Renkailla saattaa päästä siis vielä pari kautta, jonka jälkeen pintaa olisi jäljellä noin 3mm. Jäätävän kestävät renkaat ovat olleet!

Kulumisnopeus on ollut keskimäärin 0,081mm / 1000km. Tänä kesänä en ottanut välimittausta kevään karheiden ja syksyn sileiden asfalttien kulumisvaikutuksen toteamiseksi.

Tuhatta ajokilometriä Vuonna 2017 kulumisnopeus keväällä 0,104 mm ja vuonna 2018 0,090mm. Vastaavat loppukauden lukemat 0,082mm ja 0,079mm.

Johtopäätös. Alkuajokauden karkeat tienpinnat kuluttavat rengasta noin 15% nopeammin verrattuna  loppuajokauden sileämpiin tienpintoihin. Tulos tilastollisesti ehkä "melkein merkitsevä" tai jopa "merkitsevä", mutta renkaiden kestoon kilometreissä vaikutus on korkeintaan puolen kauden luokkaa.

Mikey, toivottavasti vastaus oli sitä mitä hait?

Treadwear luku noissa mustissa donitseissa muistaakseni 340. Ensiasennusrenkaina olleiden Misukoiden Treadwear oli 420, mutta ne eivät kestäneet läheskään yhtä hyvin. Treadwearea ei siis pidä tuijottaa, vaan asiakaskokemuksia.

Jos olisin ostamassa kesärenkaita ajettavuus, vesiliirto-ominaisuudet, kestoikä, vierinvastus ja hiljaisuus edellä, ostaisin GY eff grip perffit kolmannenkin kerran. Toisessa autossa Nokianin Hakka Bluet, ja ne ovat olleet äänekkäät sekä nopeasti kuluvat verrattuna Gy:hin.

PS. Talvirenkaina toisessa kulkineessa Contin kutos-kitkat, ja toisessa Contin seiska-kitkat. Tykännyt kutosista enemmän.








Mikey

^Kiitokset vaivannäöstä.

Renkaiden mystinen kuluminen keväisin "nastojen karhentamilla teillä" on bullshittiä. Siis pelkkä legenda, joka on kylläkin syöpynyt kansan kollektiiviseen tajuntaan.




SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 05.11.19 - klo:23:04
^Kiitokset vaivannäöstä.

Renkaiden mystinen kuluminen keväisin "nastojen karhentamilla teillä" on bullshittiä. Siis pelkkä legenda, joka on kylläkin syöpynyt kansan kollektiiviseen tajuntaan.

Ai että bulshittiä. 

Sanoisin että minun mittausteni perusteella kuluminen on noin 15% nopeampaa keväisin. Tosin kirjoitin ettei sillä ole kokonaisuudessa suurta merkitystä.

Useimmat ajavat myös keväällä/alkukesästä, eli renkaat kuluvat joka tapauksessa. Toki joku voi halutessaan laittaa autot keväällä seisontaan...

b1mpo

Kuuleehan korvallakin sen eron keväällä ja alkukesästä, kun samalla tiellä ajo on äänekkäämpää. Ja kyllä olen huomannut keväällä renkaiden suuremman kulumisen, vaikken ole mitannutkaan. Riippuu tietysti ajetusta reitistäkin. Tuota Tampereen ohitustietä tulee paljon suhattua. Se on liikennemääristä johtuen jatkuvassa suolassa ja suurella kulutuksella nastojen, sekä raskaan kaluston alla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

#4747
Näin on. Tuollakin autolla sukkuloidaan ko tietä päivittäin kahteen kertaan.

Minä olen mitannut. 16 mittausta per mittauskerta tilastoiden tulokset huolellisesti.

Ei tuo kulumisero nyt aivan mahdoton ollut, mutta tuli se esille tuloksista.

Olin sitä mieltä, että keväällä tuntuu pintaa renkaista kuluvan.  Aiheesta oli silloin 2017 keväällä taas palstalla hirveä itku ja vääntö.Päätin esittää omalta osaltani faktat todellisesta kulumisesta ympäri ajokauden. Otti se huutelu niin paljon päähän.


Mikey

Minusta kulumiserot ovat juttuihin peilattuna aivan minimaaliset.

Pidetään mielessä, että jutuissa kuluminen on toistuvasti niin suurta, että se ihan silmään sattuu. Nyt SNG:n mittausten mukaan joudutaan arvuuttelemaan olisiko rengas kulunut huhtikuussa kesäkauden 0,8  mm sijaan peräti 0,9 mm verran.

Lisäksi edelleenkään ei ole minkäänlaista todistetta siitä, että nuo pienet erot kulumisessa aiheutuisivat tienpinnan karheudesta.

Keväällä kuluminen saattaa olla suurempaa ihan vain alhaisempien lämpötilojen tai hiekkajäämien syytä. Toki syksylläkin lämpötilat ovat taas alemmat, mutta silloin tienpinnat ovat varsin usein kosteat.

Samasta aiheesta käytiin työpaikan kahvipöydässä kinastelua, jonka seurauksena vastaanvänkääjä pisti kyselyn kollegoille pitkin Eurooppaa. Vastausten jälkeen asiasta ei enää juuri puhuttu.

Eurooppalaiset kollegat eivät nimittäin rengassarjalla ajaneet yhtään sen pidemmälle kuin me täällä "nastojen karhentamilla" teillä.

SNG

Sanan bullshit mainitseminen ärsytti.

Tulos oli että kuluu noin 15% nopeammin keväällä kohtuu todennäköisesti, mutta tällä ei ole kovin merkittävää merkitystä rankaan koko käyttöiän kannalta. Kahvipöytäkeskusteluita on turha käydä.

Nyt sopii kumota mittaukseni tulokset tai tukea niitä.

Meidän kalustolla ajetaan edelleen satoi tai paistoi ympäri vuoden.

b1mpo

Minulla on paremmat perusteet kuin sinulla..  8) Onhan se selvää, että jos rengas pyörii sileällä, ei se siinä juuri kulu ja vastaavasti karkealla se kuluu. Kuinka suuri vaikutus näillä on, se on vaihtelevaa, koska meillä on karkeat tiet joka tapauksessa kesälläkin. Myös henkilökohtaisia havaintoja ei voi mitätöidä, joka on hyvinkin naurettavaa. Euroopassa ei ole juuri nastoja syömässä asfalttia karkeaksi, ehkä vastauksia ei sieltä kannata hakea.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.19 - klo:09:34
Euroopassa ei ole juuri nastoja syömässä asfalttia karkeaksi, ehkä vastauksia ei sieltä kannata hakea.

Toisaalta Euroopassa voi olla useammin kuumia säitä, kuin meillä. Renkaathan tiettävästi kuluvat kuumalla asfaltilla paljon enemmän, kuin kylmällä. Se voi selittää, miksi jossain keski-Euroopassa ei renkaat kestä sen kauempaa kuin meillä. Siellä niitä syö kuumuus, meillä karheus.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Kumeissa on lämpötilamerkintä. Siellä käytetään varmasti erilaisia kumiseoksia. Kauden vaikutus renkaan kulumiseen siellä tuskin on nähtävissä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Keski-Euroopassa ajo on monesti aika kuluttavaa. Saksassa kovia nopeuksia. Ruuhkat erilaisia, eli paljon kiihdytyksiä/jarrutuksia. Tiet mutkaisia.

Suomessa meno tasaisempaa rullausta.

Minulla ei ole faktaa tuosta kuumuuden vaikutuksesta, mutta asfaltin pinta kuumenee Keski-Eurooppalaisen kesän paahteessa polttavan kuumaksi.

Eli summasummarum, kuluminen voi olla samanlaista, mutta eri syistä.

Myhky

Taidan ryhtyä yhtäkkiä kitkakuljettajaksi. Pistin nastat alle niin huomasin nopeasti että raaputtavat aika rumasti vasta-asennettua pihakivetystä rikki.

Oisko kellään heittää vinkkiä mistä saisin nopeasti vaikka vähän ajetut laatukitkat koossa 205/50R17 pk-seudulla? Ei haittaa vaikka mahdollinen myyjäliike ottaisi noin 5tkm ajetut nastat vaihdossa. Millään ei raaskisi ostaa taas aivan uutta sarjaa kun tämä autoilu on muutenkin jo riittävän kallista.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 06.11.19 - klo:18:42
Taidan ryhtyä yhtäkkiä kitkakuljettajaksi. Pistin nastat alle niin huomasin nopeasti että raaputtavat aika rumasti vasta-asennettua pihakivetystä rikki.

Oisko kellään heittää vinkkiä mistä saisin nopeasti vaikka vähän ajetut laatukitkat koossa 205/50R17 pk-seudulla? Ei haittaa vaikka mahdollinen myyjäliike ottaisi noin 5tkm ajetut nastat vaihdossa. Millään ei raaskisi ostaa taas aivan uutta sarjaa kun tämä autoilu on muutenkin jo riittävän kallista.

Kannattaa tsekata https://karhula-auto.com tarjonta. Ottavat myös vanhat renkaat vaihdossa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.11.19 - klo:23:08
Kannattaa tsekata https://karhula-auto.com tarjonta. Ottavat myös vanhat renkaat vaihdossa.
Toki jos meinaa käytetyt renkaat ostaa, kannattaa kiinnittää huomiota renkaiden ikään. Tuolla on myynnissä mm. 11 vuotta vanhoja kitkarenkaita joissa vielä pintaa jäljellä - tosin veikkaanpa että talvipito voi olla jo aika lailla hakusessa noin vanhoissa..

BTW. itsellä on myös kulunut pihakiveyksessä renkaiden kohdalle selvät jäljet, kivien pinta on rikki ja kulunut. Talvella kun alemmas pihaan kertyy renkaiden kohdalle jääpalle/tamppaantunut lumi, niin siellä yllätys yllätys kiveys on kohtuu hyvässä kunnossa kun nastat eivät päässeet niitä jyrsimään, mutta lähempänä taloa ja katoksen alla pinta selvästi kulunut, missä ei lumen/jään suojaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Myhky

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.11.19 - klo:23:08
Kannattaa tsekata https://karhula-auto.com tarjonta. Ottavat myös vanhat renkaat vaihdossa.

Erikoisesti myyvät paljon ihan yksittäisiä renkaita. Nekin suurin osa vanhoja ja loppuunajettuja. Ei siis valitettavasti löytynyt käypää sarjaa tuolta.

Toinen mitä on tullut nyt selailtua on tuo rengaskirppis. Niiden ilmoituksista ei vaan saa lainkaan tietoa renkaiden iästä tai edes tarkemmin mallista. Ainoastaan merkki ja kulutuspinta merkitty. Soittamalla sain lähes pelkkää viroa langan päähän.
Ota nyt esimerkiksi tästä sitten selvää:
https://www.tori.fi/uusimaa/205_50R17_kaytetyt_Continental_kitkarenkaat_63098682.htm?ca=18&w=3

Uutena kierros Goodyearin ice 2:ta alle asennettuna näyttää irtoavan noin 650 euroon. Tuosta huonompia kitkoja en viitsi lähteä ostamaan. Mitä mahtaa saada vasta sisäänajetuista Michelinin x-ice north 4:sta käytettyjen markkinoilla...?
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

SNG

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 07.11.19 - klo:10:01
Erikoisesti myyvät paljon ihan yksittäisiä renkaita. Nekin suurin osa vanhoja ja loppuunajettuja. Ei siis valitettavasti löytynyt käypää sarjaa tuolta.

Toinen mitä on tullut nyt selailtua on tuo rengaskirppis. Niiden ilmoituksista ei vaan saa lainkaan tietoa renkaiden iästä tai edes tarkemmin mallista. Ainoastaan merkki ja kulutuspinta merkitty. Soittamalla sain lähes pelkkää viroa langan päähän.
Ota nyt esimerkiksi tästä sitten selvää:
https://www.tori.fi/uusimaa/205_50R17_kaytetyt_Continental_kitkarenkaat_63098682.htm?ca=18&w=3

Uutena kierros Goodyearin ice 2:ta alle asennettuna näyttää irtoavan noin 650 euroon. Tuosta huonompia kitkoja en viitsi lähteä ostamaan. Mitä mahtaa saada vasta sisäänajetuista Michelinin x-ice north 4:sta käytettyjen markkinoilla...?

En tiedä missä vaikutat, mutta K.Ylöselle vahva suositus. Toimittavat myös renkaita. Sijainti Lempäälän Sääksjärvellä aivan Tampere-Helsinkin moottoritien kyljessä. Hinnaston mukaan (ihan alimmainen taulukko) Contin seiska-kitkat ko koossa näyttäisivät olevan 600â,¬. Hinnat asennettuna ja tasapainotettuna.

http://ylonen.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=5


Myhky

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.11.19 - klo:11:20
En tiedä missä vaikutat, mutta K.Ylöselle vahva suositus. Toimittavat myös renkaita. Sijainti Lempäälän Sääksjärvellä aivan Tampere-Helsinkin moottoritien kyljessä. Hinnaston mukaan (ihan alimmainen taulukko) Contin seiska-kitkat ko koossa näyttäisivät olevan 600â,¬. Hinnat asennettuna ja tasapainotettuna.

http://ylonen.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=5

Siinähän sitä olisi kelpo tarjous kyllä, mutta matkaa on 140km suuntaansa. Helsingissä asun. Ehkäpä täytyy vaan poimia alennussetti jostain epäilyttävästä nettikaupasta kuten 1001renkaat, ja vaihdattaa sitten kun aikanaan saapuvat. Eiköhän se kivetys kuukauden päivät vielä kestä.

Vaikka tuollainen kolmivuotias alennusmisukka 412 eurolla:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/x-ice-xi3/205-50-r17-89h-912158

Luulisi että tuossa iässä on vielä käyttövuosia ihan asiallisesti jäljellä kunhan on edes jotenkuten asiallisesti säilytetty.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Banned

Mulla samat Misukat alla ja ei ole ollut motittavaa. Vakaat ja hiljaiset. Pitojakin on näin semitalvisilla teillä löytynyt.
Passat GTE

Mikey


SNG

Ylönen supisuomalainen kauppa.

Todella monet renkaat on tuolta hankittu. Tuoretta tavaraa ja asennukset rengasliikkeeksi esimerkilliset.

dosetti

Rengaskirppikseltä olen saanut kyllä DOTin kysymällä aiemmin. Paikan päällä tarkistettiin vielä merkinnät renkaista ennen asennusta. Toki viron aksenttiahan siellä puhutaan eli väärinymmärryksen mahdollisuus on huomattava.

Myhky

Ehtiiköhän raati antamaan kommenttia lauantai-illan ratoksi näistä:
https://www.tori.fi/uusimaa/4_kpl_Goodyear_kitkarenkaat_205_50_R17_63221495.htm?ca=18&w=3

Pintaa näyttäisi olevan vielä ihan hyvin ja paistovuosi on 2015. Ei tiedossa montako talvea ollut ajossa. Vähän lupailin jo että huomenissa voisin poimia pois. Jos kumi vielä sen verran pehmeää että saa kynnen upotettua niin luulisi olevan ihan kuranttia kamaa?
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

b1mpo

Kyllä tuohon rahaan pätevät. Goodyear ei aivan kärjessä ole ollut noissa talvirenkaissa hetkeen, eli lähtökohtaisestikin hiukan antaa pidolle tasoitusta plus ikä vielä päälle. Ihmeitä ei siis kannata odottaa, mutta asiansa varmasti ajaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tuimasika

Hyviä kokemuksia rengaskirppiksestä, ainoa vaan että kannattaa varata jonkinverran aikaa kun käy, siellä on aika kuhina näihin aikoihin :)

Serv3ri

  Itsellä uudet GY kikat ja mieleiset ovat kyllä.  Jääpidossa häviää tuo UltraGripIce2 parhaille, kun taas sulalla/märällä asfaltilla markkinoiden paras kitka. Ja taitaa käytetyssä nuo hyvät ja huonot ominaisuudet sitten vain korostuu.

jt

Sattuipa tässä viikonloppuna että lähes koko päivän tuli vettä ja illaksi pakastui. Piti käydä heittämässä kuitenkin useamman kymmenen km:n lenkki sisältäen valtatietä/moottoritietä ja pikkuteitä. Alkuun vähän mietitytti että minkähänlaisia luistinratoja varsinkin pienemmistä teistä tulee. Pidon kanssa ei kuitenkaan ollut näillä parin talven vanhoilla R2 kitkoilla ongelmia. Sitten kun pihaan pääsi takaisin ja katoksesta/tallista pois, niin meinasin samantien lentää nurin. Ei ollut vaelluskenkä-tyylin lenkkareilla, voimakkaasti profiloiduilla pohjilla pitoa pihan mustalla jäällä - samassa paikassa josta juuri ajelin sisälle. Onneksi oli talvirenkaat alla, kesärenkailla ei tuollaisella mustajää kelillä liene mitään jakoa.

Ehkäpä niille nastoille on vielä käyttöä kengänpohjissa tai kunnes joku kehittää kunnon "kitka"kengät.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

b1mpo

Aikanaan sievin tai jalaksen raskaissa työkengissä oli hyvin pitoa kumiseoksesta johtuen. Nykyiset kevyet kengän pohjat ovat eri seosta, eivätkä pidä samalla tavalla, vaikka muuten on menty reilusti parempaan suuntaan monella osa-alueella. Eli kyllä sillä on merkitystä sillä materiaalilla kuvion lisäksi melko paljon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy