Yrittää startata mutta ei hörähdä käyntiin?

Aloittaja kalakukko88, 10.08.19 - klo:16:50

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Moro. Olisin kysellyt sellaista kun -09 passatista nollasin vikakoodit ja yritin startata niin mittariston valot vilkkuu ajovalojen kanssa mutta ei tapahdu mitään. Samalla kun merkkivalot vilkkuu niin kuuluu sellainen nakutus.Tuntuu kuin akku olisi tyhjä eli silleen vonkuu kun yrittää startata mutta ei käynnisty. Mittaristoon syttyy normaalisti valot ja kaikki näyttää ihan normaalilta kun avaimen työntää sisään mutta ei vaan jostain syystä käynnisty. Tutkiessani vscd:ää autossa oli virrat melko pitkään päällä mutta sammutin kaikki ylimääräiset laitteet ennen ku aloin lukemaan vikakoodeja. Osaisiko joku sanoa äkkiseltään missä vika.

M_M

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Tai moottorin maadoitusjohto poikki tai huono kontakti ???

kalakukko88

Mistähän se maadoitusjohto pitäisi löytyä tarkalleen? Akku ollu nyt useamman tunnin latauksessa eikä hörähdä... ???

kalakukko88

Hhmmm...Voisikohan ajonestolaite olla jotenkin sökö että ei anna käynnistää vaan ns. Nakuttaa antaa vikakoodiakin sinne päin. Yritän laittaa tänne kuvat koodeista.

Skeida-Bob

Lataa reilu vuorokausi, katso jännite että lataa oikeasti. Ellei akku tokene, hommaa uusi täysi akku, vaihda, täräytä käyntiin. Mittaa latausjännite, jos lataa niin akku oli kaput, jos ei lataa niin laturi on kaput. Kuinka vanha akku, yleensä merkkejä löytyy tarroista tai napaan stanssattuna. Vajaalla jännitteellä tulee monenlaisia hauskuuksia ihmeteltäväksi. Tietty huono napa- tai maapuolen liitos ittuilee myös enemmän kuin tarpeeksi.
jo läks pazka pihasta.

kalakukko88

Auto on kahdella akulla. Moottorihuoneen akku näytti 11,8V ennen ku ruvettiin lataamaan. Onhan tuo alhainen kylläkin.

Skeida-Bob

Kuollut tuolla lukemalla, mitä se näyttää ladattaessa?
jo läks pazka pihasta.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 10.08.19 - klo:20:18
Hhmmm...Voisikohan ajonestolaite olla jotenkin sökö että ei anna käynnistää vaan ns. Nakuttaa antaa vikakoodiakin sinne päin. Yritän laittaa tänne kuvat koodeista.

Ei voi olla. Ajonesto on ajon esto, ei käynnistyksenesto.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kalakukko88

No joo auto lähtikin käyntiin. Ladattiin akkua ja heti ku laturin otti pois näytti 12,6V. Pidin myös minus napaa reilu puol tuntia irti. Mutta seuraava ongelma muodostui että keltainen ratin kuva sekä ESP merkkivalo  ilmestyi kojetauluun eikä lähde vikakoodien nollauksella pois.

M_M

Pyörittele ratti laidasta laitaan, pidä vähän aikaa vasten rajoitinta kummassakin reunassa. Jos ei sillä sammu vielä niin lähde ajamaan...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Dieselgolf

Mulla -08 Golfissa kun noi valot paloi, en mä rattia järin käännelly erikoisemmin. Lähdin ajelemaan, niinkuin täältä mua oli ohjittukin, ja tovin ajeltuani, Simsalabim, ne hävisi näytöstä ne merkkivalot.
Ja mullakin syynä oli tuolloin sähkön vähyys... :-[ , juniori oli hiukan tehnyt korjausta ja siivousta kärryllemme ja koko tuon savotan ajan radio/musat päällä (eikä tietenkään järin hiljaisella) ja tais ajovalotkin olla päällä.... :o

M_M

Niin, joskus sieltä häviää ne ääriasennot ja joskus ei, tapauksesta riippuen. Jos ei hävinnyt niin pelkkä ajaminen auttaa. Jos hävisi, niin valot ei sammu ennen rajoittimien testausta.

Niistä vikakoodeistakin olisi tietenkin selvinnyt mistä tässä tapauksessa oli kyse, mutta kun ei niitä kerrota niin sitten saa vain yleispäteviä ohjeita.  ::)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

Sori, mutta yritin eilen laitella puhelimen kautta vikakoodeja jpg  kuva muodossa tänne, mutta oli teknisiä ongelmia sen suhteen, niin saanut laitettua. Tässä olisi vikakoodit jotka on moottorin puolelta ja ajoneston puolelta mistä kyselinkin:

Address 01: Engine (CBA)       Labels: 03L-906-022-CBA.clb
   Part No SW: 03L 906 022 QD    HW: 03L 907 309
   Component: R4 2.0l TDI G000AG  9977 
   Revision: 13H02---    Serial number: VWZCZ000000000
   Coding: 0000078
   Shop #: WSC 36089 001 1048576
   VCID: 77FD815206C3FCF7A4-8022

4 Faults Found:
001299 - Incorrect Immobilizer Key
               P0513 - 000 -  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 293590 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.10.22
                    Time: 09:59:45

             Freeze Frame:
                    RPM: 874 /min
                    Speed: 0.0 km/h
                    Voltage: 11.48 V
                    Absolute Pres.: 999.6 mbar
                    Absolute Pres.: 979.2 mbar
                    Temperature: -2.7°C
                    Temperature: 2.7°C

006472 - Control Module 2 for Cooling Fan
               P1948 - 000 - Output Short Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 294683 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.12.18
                    Time: 09:01:18

             Freeze Frame:
                    RPM: 782 /min
                    Speed: 0.0 km/h
                    Temperature: 34.2°C
                    Temperature: 63.0°C
                    Temperature: 23.4°C
                    Lambda: 32.4 %
                    Lambda: 0.0 %

009298 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
               P2452 - 000 - Elect. Malfunction - Intermittent - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 10100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 61
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 294693 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.12.19
                    Time: 05:51:52

             Freeze Frame:
                    RPM: 0 /min
                    Speed: 0.0 km/h
                    Voltage: 11.48 V
                    Pressure: 0 mbar
                    Pressure: -28 mbar
                    (no units): 0.0
                    Temperature: 23.4°C

006481 - Radiator Fan 2 (V177)
               P1951 - 000 - Movement Restricted / Jammed - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 294683 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.12.18
                    Time: 09:01:44

             Freeze Frame:
                    RPM: 1541 /min
                    Speed: 78.0 km/h
                    Temperature: 35.1°C
                    Temperature: 90.0°C
                    Temperature: 26.1°C
                    Lambda: 32.4 %
                    Lambda: 0.0 %


Address 25: Immobilizer        Labels: 3C0-959-433-25.clb
   Part No SW: 3C0 959 433 AR    HW: 3C0 959 433 AR
   Component:    IMMO         043 0383 
   Revision: 00043000    Serial number: VWZCZ000000000
   Shop #: WSC 131071 1023 2097151
   VCID: 7AFB986635D1E19FDB-802E

   Subsystem 1 - Part No: 3C0 905 861 G
   Component:    ELV          027 0380
   3C0905861G     ELV          027 0380   

4 Faults Found:
02823 - Requirements for Locking the Steering Column Lock not met
            000 - - - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 7
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 242
                    Mileage: 293145 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.08.31
                    Time: 19:02:51

02827 - Wake-Up request via ESP
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 242
                    Mileage: 294112 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.10.28
                    Time: 13:16:25

02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 1
                    Mileage: 293145 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.08.31
                    Time: 19:02:51

01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 2
                    Mileage: 294689 km
                    Time Indication: 0

Ja ei auttanut ratin kääntely..täytynee ajella autolla. Voi olla, että menee hiusten halkomiseksi, mutta kauanko autolla olette ajaneet, että valot sammuvat? Kun auto on sellaisessa ajossa, jossa tulee  99% pelkästään pätkäajoa eli muutaman kilometrin siirtymiä päivän aikana, niin mietin, että ne ei riitä varmaan. Auto on varustettu kuitenkin 2:lla akulla olettaen, että takakontin akku on webastolle, mutta eihän se vaan riitä siltikään tuollaisessa ajossa missä se tällä hetkellä on. Joudun itse nyt etänä hoitamaan sitä auto asiaa kun ei ole omasta autosta kysymys, joten vastauksissa saattaa kestää, mutta yritän kyllä laittaa viimeistään loppuratkaisua tänne miten tarina päättyi.

kalakukko88

tässä muuten vielä yksi vikakoodi, mikä saattaa liittyä noihin edellisiin jollain tapaa:

Address 09: Cent. Elect.        Labels:. 3C0-937-049-30-H.lbl
   Part No SW: 3C8 937 049 F    HW: 3C8 937 049 F
   Component: Bordnetz-SG     H54 2602 
   Revision: 00H54000    Serial number: 00000009690204
   Coding: EE8A8F4701041A00470A00000F000000000E59435C000120000000000000
   Shop #: WSC 05124 000 00000
   VCID: 3467765E5735D7EF41-8060

   Subsystem 1 - Part No: 3C1 955 419 A  Labels: 1KX-955-119.CLB
   Component: Wischer 180609 004  0206 
   Coding: 00046997
   Shop #: WSC 05124 

   Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AH  Labels: 1K0-955-559-AG.CLB
   Component: RLS     040809 054  0402 
   Coding: 00208936
   Shop #: WSC 05124 

2 Faults Found:
00446 - Function Limitation due to Under-Voltage
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100010
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 254
                    Mileage: 294592 km
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        ON
                    Voltage: 8.05 V
                        OFF
                        ON
                        ON
                        ON
                        OFF

02195 - Dimmer Switch Instrument Panel & Switch Lighting (E20)
            006 - Short to Plus - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100110
                    Fault Priority: 5
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 223
                    Mileage: 293206 km
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        OFF
                    Voltage: 11.75 V
                        OFF
                        OFF
                        OFF
                        OFF
                        OFF

M_M

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 11.08.19 - klo:20:38
Address 25: Immobilizer        Labels: 3C0-959-433-25.clb
   Part No SW: 3C0 959 433 AR    HW: 3C0 959 433 AR
   Component:    IMMO         043 0383 
   Revision: 00043000    Serial number: VWZCZ000000000
   Shop #: WSC 131071 1023 2097151
   VCID: 7AFB986635D1E19FDB-802E

   Subsystem 1 - Part No: 3C0 905 861 G
   Component:    ELV          027 0380
   3C0905861G     ELV          027 0380   

4 Faults Found:
02823 - Requirements for Locking the Steering Column Lock not met
            000 - - - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 7
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 242
                    Mileage: 293145 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.08.31
                    Time: 19:02:51


02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 1
                    Mileage: 293145 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.08.31
                    Time: 19:02:51

Vikakoodit yleensä selventävät asioita, niin nytkin. Tuskin auttaa vaikka ajelisi kuinka, normaalisti valot sammuvat muutaman sadan metrin ajolla. Saattaa olla nyt niin ikävästi, että rattilukko on kypsynyt Passatista, ei lainkaan harvinainen ongelma. Aiheuttaa sekä merkkivalot mittaristoon että myös auton käynnistymättömyyttä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

Joo, mullakin b7 passatin kohdalla arveltiin silloin kun vielä auton omistin, että rattilukko sökö, joten siinä mielessä tuttu juttu. Muistelen, että ne ei tainnu ihan älykalliita olla, kun toinen vaihtoehto minun autossani oli ohjainlukko vika jos en väärin muista ja se olisi ollut huomattavasti kalliimpi. Täälläkin taisin vähän hintoja kysellä. Mutta sitä jäin miettimään kuitenkin, että oliko vain huonoa tuuria, että kun pidin virtoja päällä autossa jonkun aikaa ja nollauksen jälkeen yritin startata, niin eipä käynnistynytkään vai olisiko se muka voinut ottaa itteensä siitä vikakoodien luku/nollaus tuokiosta?

M_M

Vikakoodien luku ja nollaus sinällään ei varmaan liity asiaan mitenkään.

Mutta jos autossa oli pitkään virrat päällä ja akku vaikka vähän huonossa hapessa valmiiksi, niin se alentunut jännite voi ehkä olla se viimeinen naula jo valmiiksi väsyneen rattilukkopaketin arkkuun? Ehkä, en tunne tarkkaan vian syntymekanismia.

Auto syö kuitenkin helposti 15A virtaa akusta, vaikka sammuttaisi kaikki radiot, puhaltimet ym kuluttajat. +20A jos ei jaksa sammutella noita "turhia" pois. Tuntikin tätä kulutusta voi olla liikaa, joskus on apuvirtaa pitäny kaivella jo reilun puolen tunnin koodien ihmettelyn jälkeen...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

No se oli jotakuinkin puol tuntia mitä häärin siinä. Ja sammutin kyllä kaikki turhat kuluttajat pois sen ajaksi, mutta ehkä se olisi pitänyt laittaa lataukseen tutkimisen ajaksi. En kyllä miltä vuosisadalta akku oli mutta ei siitä äkkiseltään löytyny mitään vuosinumeroita ym. Joko ehkä sellainen tarra on lähtenyt pois tai sitten se oli jossain sivulla mutta kun oli sen verran ahdas paikka eikä akkua tietysti käytetty irti joten jää mysteeriksi.

Daatta

Ctek, Defa yms. ylläpitolaturi kiinni vikakoodien luvun ajaksi. Muutenkin on hyvä välillä latailla akkua, etenkin noilla ajomäärillä. Akun kunnon voi testauttaa korjaamolla, jos akkua lähdetään vaihtamaan pitää se kertoa myös autolle. Vikakoodit kannattaa nollata, ajaa pieni lenkki ja lukea sitten uudestaan. Jää ne alhaisesta akkujännitteestä johtuvat epämääräiset räpsyt pois.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kalakukko88

Aamulla auto lähti ajoon ni kävi niin että ratti oli hetkellisesti jäykistynyt eli ilmeisesti ohjaustehostimessa joku häiriö mutta palautui normaaliksi melkein heti. Ja sen lisäksi kaikki merkkivalot sammuivat itsestään kuten oli aikaisemmin puhetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy