Kylmäkäynnistys ongelma

Aloittaja kuha, 23.01.19 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Tonttu66

Tuo manuaalikäynnistyksen kehotus tulee Stop/Start-automatiikassa, jos on esim. irrottanut turvavyön tai avannut auton oven moottorin ollesssa pysähdyksissä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

kitinä

Voisikohan kysymys olla välijäähdyttimen ongelmasta. V. 2016 tietyn tyyppiset välijäähdyttimet aiheuttivat kondenssivettä, joka esti käynnistymisen tai auto käynnistyi huonosti. Korjattiin kampanjalla. Välijäähdyttimen lämpötilaa nostettiin ohjelmallisesti ja ainakin oma auto toiminut tuon jälkeen moitteettomasti pakkasillakin.

Iro

Lainaus käyttäjältä: Variant - 28.01.19 - klo:09:45
Miten käynnistätte autonne napilla? Ensin virrat napista, lyhyt odotus ja jalka jarrulle/napista uudestaan käyntiin?

Juuri näin tulee tehtyä.
Opetellut jo aikoja sitten tavan jossa virrat päälle, auto etsii itseään ja heräilee, on valmis, käyntiin.
Eikä startti ongelmia ole ollut.
Toivon että, sama ongelmattomuus jatkuu myös nykyisen kulkineen kanssa.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Jebu

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 28.01.19 - klo:10:48
Tuo manuaalikäynnistyksen kehotus tulee Stop/Start-automatiikassa, jos on esim. irrottanut turvavyön tai avannut auton oven moottorin ollesssa pysähdyksissä.

Täällä tuo manuaali-starttauksen kehitus tulee kylmällä, kun on tehnyt 3-4 epäonnistunutta starttausyritysrä, auto hörähtää eikä starttaa.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 28.01.19 - klo:09:03
Aika surulliset on uuden 1,6 tdi 2017 passatistin kokemukset näillä pakkasilla. Jos auto on seissyt yön yli ja pakkasta -18 tai enemmän, niin jännite käy aina niin alhaalla että vikavalo jää mittaristoon ja vakionopeudensäädin ei toimi. Kaiken lisäksi latausjännite kuulemma säätyy lämpötilan mukaan. Muutenhan tuo ei haittaa, mutta työpäivän ajan auto on lämpimässä parkkihallissa ja lataa siis vähän yli 13V. Huolto sanoo että akku on kunnossa ja auto on kunnossa, muista ladata akkua. No niinhän minä olen tehnyt: eilen illalla varasin oikein lämpimän hallipaikan (jotta akku ottaa varmasti virtaa vastaan) ja laitoin laturilla akun täyteen. Tänä aamuna taas vikavalo taulussa ja acc ei toimi. Tehdaswebasto oli vartin päällä, ja tehtaalla laitettu isompi agm-akku webaston myötä. Minkälaisia kokemuksia muilla?
Tänään vaihdettu akku uuteen, seurataanpa paraniko tilanne. Omituisesti käyttäytyy nuo agm-akut: kaksi viikkoa sitten Pörhöllä sanottiin että akku on täysin kunnossa, tänään sanottiin että akun virranantokyky on tosi huono  :)

peped

Ensimmäinen vähän kylmempi päivä (n. -15) ja ei meinannut sigun auto käynnistyä. Sekunnin moottori pyöri(?), hyytyi ja parin käynnistys yrityksen jälkeen tuli tuo ”kynnistä manuaalisesti” teksti ruutuun. Kävin n. 5min päästä koettamassa uudelleen, painoin nappia pidempään pohjassa ja auto käynnistyi melkein kuin palmun alta. Epäilen että napin pidempään painamisesta oli kiinni, varmaan vain sattumaa. Webasto oli ollut päällä n. 20min, mutta sammutin sen ennen tuota pientä paussia eli kun auto käynnistyi niin webasto ei ollut päällä.

Hohhoijaa. Ja tämä aamu oli tosiaan vain -15 pakkasta, entäs sitten kun tulee ns oikea talvi.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Sokka

Eiköhän tässä ole samantyylinen start-stop ja regeneration taustalla niin kuin vanhemmassa mallissa. Tarkoittaa sitä, että akku ladataan auton toimesta vain 75-80% varaustilaan, minkä jälkeen latausjännite tippuu tuonne 13 voltin pintaan. Laturi kytketään myös kiihdytyksissä pois pelistä. Kaikki siksi, että akussa olisi aina ”tilaa” moottorijarrutuksen yhteydessä tapahtuvalle laturin pyörittelylle ja lataukselle. Merkkiliikkeen mukaan kyseessä lienee suunniteltu ominaisuus.

Tämä vain tappaa akun meidän olosuhteissa tavallista nopeammin, etenkin jos se ei ennätä varautua talvisin edes tuohon 80%:iin. Itse olin kytkevinäni tuon regeneration -ominaisuuden pois päältä vcds:llä akun vaihdon jälkimainingeissa.

peped

En ole akkua vielä kerennyt testailla, mutta epäilen että siit olisi kyse ainakaan omassa tapauksessa. Eihän tehdas webastonkaan pitäisi hörähtää tulille jos akussa ei ole tarpeeksi ytyä. Hieman offtopic, mutta täytynee se ylläpitolaturi asennuttaa. Merkkiliikkeessä hinta 400-500e, pitää kysellä tarjouksia muualta.

Mutta kaiken kaikkiaan aika helkkarin luotettava fiilis tuli, kun muutaman vuoden ikäinen auto ei starttaa -14 asteen pakkasella. Entä sitten kun mittari näyttää -20 tai enemmän parin viikon ajan?

Pitänee tuosta kondenssivesi-ongelmasta(?) kysellä paikallisesta merkkihuollosta, onko siellä mitään käryä moisesta. Sattuu olemaan juurikin vm 2016 tuo oma kippo. Ruotsista uitettu jos sillä mitään väliä on, samaan tapaanhan niitä pakkasia on sielläkin  >:(
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Mikey

^Starttausongelma voi hyvinkin johtua siitä, että käynnistämistä on kokeiltu liian aikaisin.

Siis että Webasto on saanut jäähdytysnesteen lämpiämään mutta lohko olisi vielä ollut viileä. Tällöin ECU on säätänyt syötön lämpimälle moottorille sopivaksi, mikä ei ole ollut riittävästi kylmän moottorin tarpeisiin.


-karppa-

Ihan näin kysymys onko auton webastoa käytetty, kuinka ahkerasti näin syksyllä ja onko akkua/akkuja ladattu kertaakaan?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ptrs57

Tuosta välijäähyn kondenssivesi ongelmasta :
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25251.msg684274#msg684274
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25251.msg684353#msg684353
vm 17 autot on päivitetty tehtaalta jo. Moottorin softapäivitykset asiaan liittyen alkaneet 2016 syksyllä. Webaston käyttö pahentaa käynnistämättömyyttä, koska se sulattaa jäätyneet vedet ilmeisesti sylintereihin.
kannattaa merkkiliikkeeseen soittaa ja kysyä onko päivitetty, selviää viimeistään sillon onko päivityksiä kun auto kytketään Odisiin merkkipajalla.
softalla nostetaan välijäähyn lämpötilaa jolloin kondenssivettä ei jää välijäähyyn.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

kalakukko88

Itsellä sama juttu kuin "peped":llä. Tuossa viime vuoden lopulla yhtenä aamuna pakkasta -15 joka oli eka kylmempi aamu ja käynnisty mutta sammui ja ilmoitti "käynnistä moottori manuaalisesti". Ei muuta kuin virrat pois ja takaisin päälle ja käynnistys eikä ollut ongelmaa. Itsekin mietin, johtuiko start näppäimen liian lyhyt aikaisesta painamisesta vai oliko vaan sattumaa.  Webasto oli pyörinyt 30min. ennen starttausta. Asennutin merkkiliikkeessä defan ylläpitolaturin ja sinä aamuna se ei ollut piuhassa. Tuon jälkeen ei ole tehnyt sitä, toki pakkastakin on ollut vähemmän, mutta niinä aamuina kun on ollut -5 tai kylmempi auto on ollut piuhassa ja webasto pyöriny 30min on käynnistynyt normaalisti. Olen myös painanut nappiakin vähän pidempään kuin tuolla em. aamuna. Olen myös antanut auton ns. heräillä rauhassa ja kun ylimääräiset merkkivalot ovat sammuneet, sen jälkeen starttaan. Autoni on 2.0 TDI 10/2015 valmistettu/rekisteröity.  Muutama kysymys juolahti mieleen tätä keskustelua lukiessa:

Miten pitkään sitä nappia oikeasti pitää painaa? Niin pitkään kuin kuulostaa siltä että auto oikeasti käynnistyy vai riittääkö oikeasti vain yksi nopea painallus?

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 03.01.20 - klo:23:15

kannattaa merkkiliikkeeseen soittaa ja kysyä onko päivitetty, selviää viimeistään sillon onko päivityksiä kun auto kytketään Odisiin merkkipajalla.
softalla nostetaan välijäähyn lämpötilaa jolloin kondenssivettä ei jää välijäähyyn.
Kuuluko tuo lämpötilan säätö johonkin kampanja/takuu asioihin, eli pitäisiköhän sen päivityksen saada teetätettyä ilman, että maksumieheksi joutuu? Vai onko noissa kampanja/takuu jutuissa jokin deadline, että pitää viedä jonkin tietyn ajan sisällä auto pajalle, jotta sen saa ilmaiseksi?


Toki akun kuntoa en ole vielä tarkastanut, täytyy sekin tsekata.

peped

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 09.01.20 - klo:12:26
Itsellä sama juttu kuin "peped":llä. Tuossa viime vuoden lopulla yhtenä aamuna pakkasta -15 joka oli eka kylmempi aamu ja käynnisty mutta sammui ja ilmoitti "käynnistä moottori manuaalisesti". Ei muuta kuin virrat pois ja takaisin päälle ja käynnistys eikä ollut ongelmaa. Itsekin mietin, johtuiko start näppäimen liian lyhyt aikaisesta painamisesta vai oliko vaan sattumaa.  Webasto oli pyörinyt 30min. ennen starttausta. Asennutin merkkiliikkeessä defan ylläpitolaturin ja sinä aamuna se ei ollut piuhassa. Tuon jälkeen ei ole tehnyt sitä, toki pakkastakin on ollut vähemmän, mutta niinä aamuina kun on ollut -5 tai kylmempi auto on ollut piuhassa ja webasto pyöriny 30min on käynnistynyt normaalisti. Olen myös painanut nappiakin vähän pidempään kuin tuolla em. aamuna. Olen myös antanut auton ns. heräillä rauhassa ja kun ylimääräiset merkkivalot ovat sammuneet, sen jälkeen starttaan. Autoni on 2.0 TDI 10/2015 valmistettu/rekisteröity.  Muutama kysymys juolahti mieleen tätä keskustelua lukiessa:

Miten pitkään sitä nappia oikeasti pitää painaa? Niin pitkään kuin kuulostaa siltä että auto oikeasti käynnistyy vai riittääkö oikeasti vain yksi nopea painallus?
Kuuluko tuo lämpötilan säätö johonkin kampanja/takuu asioihin, eli pitäisiköhän sen päivityksen saada teetätettyä ilman, että maksumieheksi joutuu? Vai onko noissa kampanja/takuu jutuissa jokin deadline, että pitää viedä jonkin tietyn ajan sisällä auto pajalle, jotta sen saa ilmaiseksi?

Toki akun kuntoa en ole vielä tarkastanut, täytyy sekin tsekata.

Onko 110kw vai 140kw malli? Allekirjoituksen auto kävi juuri merkkipajalla piuhan päässä ja ei kuulemma löytynyt yhtään vikakoodia, eikä kyseiseen moottoriin ole mitään päivitystä tai muutakaan korjausta saatavilla etenkin kun ei ollut vikakoodiakaan. Käyttöönottopäivä autossa on muistaakseni 06/2016. Liekkö tuo päivytys/korjaus/kampanja sitten koskenut vain 110kw mallia tiettyyn tuotantohetkeen saakka. Eli "computer says no", kovaa ajoa ja tarkkailla uusiutuuko ongelma. Melkein satasen lasku piuhan tökkäämisestä ja koodien luvusta ja suositus 65 euron viimasuojaan. Ei kovin vakuuttavasti alkanut oma VW taival. Suosittelivat myös kiinteää laturia, 5A laturi asennettuna n. 400e ja 10A malli satasen enemmän.

Tulppien irroituksesta ja kuivattelusta mainitsivat, mutta eihän se mikään korjaus ole vaan tilapäinen purkkafiksi. Samasta mainittu esim. tuossa aiemmin mainitussa linkissä.
Pakkasia saa näköjään edelleen tovin odotella, että saisi edes vähän lisää testejä onko pysyvämpi / toistuvampi ongelma.

Akun kävin itse testauttamassa ja pätkä-ajonkin jälkeen näytti muistaakseni jotain 750A kun maksimit oli 830A (en muista oliko A oikea mittatermi). 92ah Varta näytti löytyvän peräloosterista.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

kalakukko88

#43
110kw/150hv koneella oma ajokkini. Itse olen kyllä käyttänyt viimasuojaa lähtökohtaisesti  aina kun pakkanen kipuaa -5 kylmemmäksi. Muistelen että silloinkin oli viimasuoja kun auto tuon tempun teki. Itselläni on 10A malli ja maksoi Veljekset Laakkosella 395 osineen ja töineen. Se oli joku kampanja. Eka vahingossa kyselin k-caarasta asiaa kun katsoin netistä väärin ni siellä se olis maksanu 500-550, töineen ja osineen.

Kysyminenhän ei mitään maksa, että eiköhän ne siellä sano onko jotain käynnissä olevia kampanjoita tai päivityksiä ajokkiini joita ei edellinen omistaja mahdollisesti ole tehnyt.

peped

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 09.01.20 - klo:19:49
110kw/150hv koneella oma ajokkini. Itse olen kyllä käyttänyt viimasuojaa lähtökohtaisesti  aina kun pakkanen kipuaa -5 kylmemmäksi. Muistelen että silloinkin oli viimasuoja kun auto tuon tempun teki. Itselläni on 10A malli ja maksoi Veljekset Laakkosella 395 osineen ja töineen. Se oli joku kampanja. Eka vahingossa kyselin k-caarasta asiaa kun katsoin netistä väärin ni siellä se olis maksanu 500-550, töineen ja osineen.

Kysyminenhän ei mitään maksa, että eiköhän ne siellä sano onko jotain käynnissä olevia kampanjoita tai päivityksiä ajokkiini joita ei edellinen omistaja mahdollisesti ole tehnyt.

Täytynee tuo viimasuoja yrittää lyödä keulaan ja tarkkailla vaikuttaako asiaan mitään. Laakkonen tosiaan mainosti laturia 395e tarjouksella, mutta Laakkonen ei ainakaan täällä päin ole VW:n merkkiliike joten ohjasivat kääntymään merkkiliikkeen puoleen...

Rekkarilla jo pystyvät kyllä kattomaan onko kampanjoita, päivityksiä tai vastaavia saatavilla tai jo tehty.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 09.01.20 - klo:12:26
Itsellä sama juttu kuin "peped":llä. Tuossa viime vuoden lopulla yhtenä aamuna pakkasta -15 joka oli eka kylmempi aamu ja käynnisty mutta sammui ja ilmoitti "käynnistä moottori manuaalisesti". Ei muuta kuin virrat pois ja takaisin päälle ja käynnistys eikä ollut ongelmaa. Itsekin mietin, johtuiko start näppäimen liian lyhyt aikaisesta painamisesta vai oliko vaan sattumaa.  Webasto oli pyörinyt 30min. ennen starttausta. Asennutin merkkiliikkeessä defan ylläpitolaturin ja sinä aamuna se ei ollut piuhassa. Tuon jälkeen ei ole tehnyt sitä, toki pakkastakin on ollut vähemmän, mutta niinä aamuina kun on ollut -5 tai kylmempi auto on ollut piuhassa ja webasto pyöriny 30min on käynnistynyt normaalisti. Olen myös painanut nappiakin vähän pidempään kuin tuolla em. aamuna. Olen myös antanut auton ns. heräillä rauhassa ja kun ylimääräiset merkkivalot ovat sammuneet, sen jälkeen starttaan. Autoni on 2.0 TDI 10/2015 valmistettu/rekisteröity.  Muutama kysymys juolahti mieleen tätä keskustelua lukiessa:

Miten pitkään sitä nappia oikeasti pitää painaa? Niin pitkään kuin kuulostaa siltä että auto oikeasti käynnistyy vai riittääkö oikeasti vain yksi nopea painallus?
Kuuluko tuo lämpötilan säätö johonkin kampanja/takuu asioihin, eli pitäisiköhän sen päivityksen saada teetätettyä ilman, että maksumieheksi joutuu? Vai onko noissa kampanja/takuu jutuissa jokin deadline, että pitää viedä jonkin tietyn ajan sisällä auto pajalle, jotta sen saa ilmaiseksi?


Toki akun kuntoa en ole vielä tarkastanut, täytyy sekin tsekata.
en osaa sanoa onko ollut kampanja,  ei ainakaan takaisinkutsu. Soitto lähimmälle valtuutetulle liikkeelle kertonee onko autoosi moottorin päivitystä saatavilla vai onko laitettu jo.
vielä varmempi tapa on ottaa aika ja kone Odis perään , joka serveriltä tsekkaa päivitykset

itse olen niin bensa tsi kuin tämän diiselin kanssa tehnyt lyhyen painalluksen ja siinä se.
vanha auto ei aina jostain syystä reagoinut painallukseen vaan toisella kertaa vasta.

tehdasweballa olevat diiselit ei ilmeisesti hehkuta lainkaan,  jos webaa käytetty?  tätä en ole itse päässyt varmentamaan vielä.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

peped

Tämä saattaa nyt liittyä toisenlaiseen ongelmaan, mutta laitetaan tänne silti... Nyt on jo muutaman kerran auto tehnyt niin että auto sammuu kun laittaa käynnistyksen jälkeen vaihteiston R:lle (pakitus katoksesta/parkista) ja ruutuun tulee "käynnistä auto manuaalisesti". Viimeksi teki tuon tänään kun pakkasta oli vain aste pari. Ensin käynnistyi laiskasti ja sitten sammui kun pakilla oli auto liikkunut ehkä 20cm. Yhteistä näille muutamalle kerralle on ollut se että webasto on ollut päällä 10-20min. Aikaisemmilla kerroilla pakkasta oli vajaa -10, mutta tänään tosiaan lähellä nollakeliä. Ilman webaston käyttöä ei ainakaan toistaiseksi ole tehnyt vastaavaa.

Tuohonkaan ei merkkiliike osannut sanoa mitään, kun ei niitä vikakoodeja autossa ollut ainoatakaan.

Tekisi mieli sanoa ne kuuluisat kolme sanaa. Vituttaa jo valmiiksi se kun oikea talvi jossain vaiheessa tulee tänne Keski-Suomeenkin.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 13.01.20 - klo:01:53
tehdasweballa olevat diiselit ei ilmeisesti hehkuta lainkaan,  jos webaa käytetty?  tätä en ole itse päässyt varmentamaan vielä.

No mikäli hehkun merkkivalo taulusta löytyy ja sen pitäisi toimia niin kuin kuuluu eli palaa heiluttaessa, niin omassa b8 ja b7 Passatissa ei palanu yhtään pidempään kuin muutkaan valot jotka sammuivat normaalisti hetken päästä virtojen päälle laitosta.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta onko Odis sama kuin vcds tai voiko vcds:llä tehdä saman kuin Odiksella? Ja onko Odis virallinen kauppanimi vai lempinimi?

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 14.01.20 - klo:19:00
No mikäli hehkun merkkivalo taulusta löytyy ja sen pitäisi toimia niin kuin kuuluu eli palaa heiluttaessa, niin omassa b8 ja b7 Passatissa ei palanu yhtään pidempään kuin muutkaan valot jotka sammuivat normaalisti hetken päästä virtojen päälle laitosta.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta onko Odis sama kuin vcds tai voiko vcds:llä tehdä saman kuin Odiksella? Ja onko Odis virallinen kauppanimi vai lempinimi?
VCDS on "harrastelijoiden" tekemä softa - voi tehdä samoja juttuja kuin Odis, ja sen lisäksi paljon lisää. OBDEleven on toinen vastaava.
ODIS on taas merkkiliikeorganisaation softa, ja vain heidän käytössä - on yhdistetty VW servereihin ja maahantuojien "lokeihin".
Esim. ODIS ohjelmalla onnistuu kaikki koodaukset ja aktivoinnit, koska virallinen.

Toivottavasti löydät tuohon käynnistysongelmaan jonkin ratkaisun!
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

kalakukko88

Noh en tiedä onko käynnistys ongelmaan löytynyt ratkaisu, mutta ei ole sen ekan kerran jälkeen tehnyt sitä vaikka on ollut muutamia yhtä kylmiä öitä/ aamuja. Ainoa ero on siinä, että auton akkua on ladattu sillä defan akkulaturilla samalla kun webasto on pyörinyt 30 min joka aamu. Tosin piuhan olen joissakin tilanteissa ottanut pois ennen käynnistystä ja joskus käynnistyksen jälkeen. Ja viimasuoja ollut paikallaan lähtökohtaisesti aina kun kylmenee alle -5°C. Jokuhan täällä taisi kirjoitella huonosta akusta johtuva mutta sitä en kyllä ole vieläkään mitannut. Tämä kylmäkäynnistys ongelma on ollut vain aamuisin, töistä lähtiessä on aina käynnistynyt vaikkei laturissa olekaan ollut.

worldonfire

Hi!
Sorry for english, as i know quite little Finnish.
I have read this thread and looks like i know few cars with similar problems:
1) Problem appears only with cold weather, for example -10 and below. When car has stayed over night and when using webasto in the morning, it starts for a second and dies (reminds me when there are immo problems... starts right away and dies right away). It does not crank for long time, just starts and dies. It does that several times before stays on. Without webasto it starts like usual without problems. When weather is warmer, then there is no difference if webasto is used or not. Car starts normally. Car has new battery, new fuel rail high pressure sensor, but still, no luck.
2) With cold weather + webasto (or certain temperature outside without webasto) when putting to R and gently touching gas pedal, car dies (and message "start car manually").

second problem has been there almost from the beginning. When using more gas, it does not die.
But this year the first problem is quite heavy (it did not do that when the car was bought). And at the moment have not found out what the problem may be.

car:
- 2015 passat b8 with 2.0 140kw tdi.
- There is no engine control module update available (checked last month).
- No fault codes

I was wondering, if you guys here did find the solution? Or can point out some directions, what to check.

o.b.

No problem ;)

You should check the live data from sensors. It might be engine temperature sensor that indicates to ECU warmer engine than it actually is. The sensor has 2 separate circuits, one for ECU and second for instrument cluster.

Similarly you should check fuel rail pressure during start. On the other hand it should be ok as engine starts without Webasto pre heat ???

What happens if you shut down Webasto and wait for 5 min before starting?

worldonfire

I checked temperature sensors and they seemed normal... At least for me. No utopic numbers. But something with temperature related seems logical (part of car has feeling that it is warm and for example does not feed enough fuel/air?)

Fuel pressure also looked fine (and sensor on the fuel rail is also replaced, no luck)

I'll have to wait few days for colder weather to test what happens if webasto has been off for 5-10 minutes.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy