2.0TDI kova, kierrosten mukaan muuttuva ujeltava ääni

Aloittaja MTa, 09.10.17 - klo:12:13

« edellinen - seuraava »

MTa

Mitähän voisi olla odotettavissa kun 144tkm ajettu 2.0 TDI päästi ilmoille kovan, moottorin kierrosten mukaan muuttuvan ujelluksen?

Kuului startin n. 4 sek ajan, jonka jälkeen hiljeni. 100 metrin päässä sama homma uusiksi, jonka jälkeen ei enää mitään. En osaa paikallistaa kuuluiko edestä vai mistä, mutta melko kova ääni joka tapauksessa.

Eppäilin ensin että moniurahihna luistaa, olisikohan siellä voinut joku leipoa enemmän kiinni? Ei mikään normaali hihnan vinkuna siis, ja hihna hyvässä kunnossa.

kalakukko88

Minulla muuten teki samaa tänään, mutta se oli moottoritie nopeudessa eli about 120km/h vauhdissa. Alkoi yhtäkkiä siten, että voimistu pikku hiljaa tiettyyn pisteeseen ja hetken aikaa piti ääntä. Ajallisesti ehkä 5min. Kunnes nousin rampista ja aloin hidastaa ääni heikkeni ja loppui kun pysähdyin liikennevaloihin. Sen jälkeen ei kuulunut enää mitään, kun ajoin vielä noin 20 min kotiin. Ujellus muuttui sen mukaan mitä kierroksetkin koneessa. Ã,,äni ei ollut mikään kovin paha, mutta kuului aivan selkeästi auton sisälle. Auto on 1.6TDI ja jakopäähuolto olisi tarkoitus teetättää lähiaikoina. Autolla ajettu 170tkm. Mikäli se hihnasta tuli, niin voikohan/kannattaakohan sillä autolla miten paljon ajella ennen huoltoa? Tai voiko ajotavalla/ajonopeudella tai muulla vaikuttaa hihnan kestävyyteen?

MTa

Tuli tuomio... Ilmastoinnin kompura leikannut kiinni, ihanan kallista...

Sokka

Ei tuo kompura+kuivain ole mahdottoman arvokas näihin, tässä esimerkit:

Kompura n. 221 eur: https://www.autodoc.fi/lucas-electrical/7838395

Kuivain n. 19 eur: https://www.autodoc.fi/denso/7480186

Työt tietysti päälle, sekä mahdollisesti kylmäputkiston/järjestelmän putsaus. Ilmastointilaitteisiin erikoistuneessa pajassa ei varmasti ylettömän tyyris setti.

MTa


MTa

Noniin, ilmastoinnin kompura tuli hommattua itse ja asennutettua ilmastointihuoltoja tekevässä pajassa. Kiitos vaan Sokkalle, noilla osilla mentiin. Voin vaikka laittaa tarkemmat notulit tähän ylös jos niistä vaikka olisi jollekin jatkossa hyötyä.

Kylmää siis pukkaa, ja nyt puskurin irroituksen ja uudelleenkasauksen jälkeen umpiotkin istuu jälleen paikalleen. MUTTA... kaikki ei kyllä ole automaatti-ilmastoinnin kanssa ennallaan. Kylmää puhaltaa kyllä täydellä teholla, mutta lämmintä ei tule Auto-asetuksella entiseen malliin. Puhallusnopeus ei Autolla nouse nelospykälän yli vaikka laittaisi säätimestä HI asentoon. Käsivalinteisesti kyllä saa puhalluksen täysille. Anturivika? Joku muu?

Ja voi olla että tämän keskellä vainoharhaisuus iski, mutta nyt kun lämpötilaa säätää, niin mielestäni aina valitsinta säätäessä seuraavaan lämpötilaan ylös tai alaspäin servojen/säätömoottorin ääni kuuluu selvästi. Ei muista että ennen olisin ainakaan kiinnittänyt asiaan huomiota. Vikakoodeista ei vielä tietoa, sieltä varmaan jotain kyllä löytyy...

MTa

Ilmoitelkaas pahuuttaan 2.0 tdi:llä kurvailevat mitä tapahtuu kun käännätte climatronicista Auto-asetuksella lämmöt HI-asentoon. Lykkääkö täyden puhallusnopeuden päälle?

duke7

Varmaan kaipaa sopeutusta. Vanhemmissa climoissa sen voi tehdä näppäimilläkin, en tästä tiedä. Luulisi onnistuva VCDS:llä.

MTa

Joo, samaan vähän päädyin googlettelun jälkeen. Ja tämän ikäisessä taitaa tuo vcds olla ainoa konsti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy