Lisävalon asennus

Aloittaja jupeka, 08.10.17 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

ristoksi

Asensin muutama viikko sitten Motonetin kapeamman led-paneelin B7:n keulille.

Mulla on acc, joten en voinut asentaa rekisterikilven yläpuolelle. Ensin otin kilven irti sekä autoliikkeen asentaman muovisen kilpitelineen, jota en enää takaisin laittanut. Annoin puskurissa olevan muovialustan olla paikallaan. Tähän sopivalle korkeudelle ruuvasin Motonetin kapeamman kilpitelineen noin neljän sentin poraruuveilla. Tähän sitten lisävalo kiinni itse väkertämälläni metallisella sovitepalalla. Paneeli olisi mennyt telineeseen ilman sovitettakin paketin mukana tulleilla mustilla kannakkeilla, mutta minun makuuni valo tuli niillä liian alas.

Johdon pujottamista varten otin ylemmän säleikön pois (helppo homma, muutama ruuvi). Kaukovalon heräte löytyi kaukovalon violetista johdosta. Kokeilin irroittamalla kaukovalon johdon ja piippaamalla yleismittarilla. Motonetistä Abikon rosvoliittimellä heräte (metalli pitää painaa ihan pohjaan asti). Motonetin johtosarja oli aika kökkö ja korvasinkin monta johtoa Motonetin 1,5 mm mustalla johdolla.

Herätteeltä piuha akun takana olevasta aukosta ohjaamoon (akun kaapelit ja hankalassa paikassa oleva pidike irti, pultti tippuu herkästi pohjapanssariin).

Kuskin puolella hyvä paikka lisävalopainikkeelle löytyi valokytkimen oikealta puolelta. Ainakaan minulla ei ollut siinä mitään nappeja. Motonetistä kaukovalopainike ja sopiva reikä porakoneella muoviin. Alalokero lähtee irti vetämällä ja alhaalta täytyy ottaa muovisuoja irti (muutama ruuvi). Muuta verhoilua ei tarvitse purkaa. Johto tulee kaivamalla eristeen takaa ja vedin sopivaa reittiä pitkin valokatkaisijalle. Abiko-liittimillä katkaisijaan kiinni ja katkaisija paikalleen (kannattaa ensin testata toimiiko, ja onko johdot oikein päin. Kultainen liitin oli maa)

Eli herätteeltä piuha katkaisijan toiseen liittimeen, siitä takaisin moottoritilaan diodille ja edelleen releelle. Releen, diodin ja sulakkeen laitoin sähkökytkentärasiaan, jonka laitoin mukakiinni rautalangalla akun vieressä olevan sulaketaulun eteen. Virran otin sulaketaululta jostain liittimestä. Maadoitukset vedin akulta tulevan maakaapelin kiinnikkeen viereen pultilla ja mutterilla (valmis reikä). Maalia täytyi vähän hioa, että sain kunnon kontaktin aikaan. En oikein ymmärrä, miksi kaikissa videoissa vedetään piuhat suoraan akulle? Hankala akkua vaihdettaessa.

Iso homma oli liittää ja suojata liitoksia. Pääsääntöisesti laitoin Abikot (tai ne Motonetin halvemmat), suojasin kutistesukalla, sen päälle sähköteippi ja lopuksi jääkiekkoteippiä. Hyvin on valo pelittänyt, mutta Motonetin kaukovalokatkaisin heitti palamasta. Liekö kosketushäikkä vai muuten sökö...

Tos®

Ainakin golffissa ja yetissä on valmis maadoituspaikka akun ja umpion välissä alhaalla. Mutteri vain irti, siinä on lukuisia muitakin johtoja valmiiksi.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

-Mikk0-

Eli heräte otetaan lampun johtosarjasta. Voiko ton kilven taaksen tulevan telineen ruuvata vaan suoraan puskurista läpi?
Puskurin tuen sisällä ei ole mitään mihin vois osua?

ristoksi

Itse ruuvasin sen läpi vaan. Yllättävän hyvin poraruuvi tarttui kiinni. En kyllä mene takaamaan onko takana mitään kun en katsonut.

PS. Tänne ois mukava kirjoitella enemmänkin, mutta nuo ihmisyystestit on niin vaikeita ettei meinaa ihminen päästä läpi. Murrrr!

volkkarimies80

Joo tässä ehkä tulevan b7:n omistaja :) vanha auto tosiaan 2010 2.0tdi 125kw 4motion dsg. Tuleva on 130kw 2.0tdi 4motion DSG 2013. Vanhassa on kolmen valon luminalight valot ,80w. Saakohan tosiaan näitä tähän uuteen malliin oisko helpoin tolla älyreleellä joka löytää sen heräte virran? Ja voiko tohon laittaa kolmea valoa että vaikuttaako tutkiiin

PeltiSeppo

Nuohan on sen verran maltillisen kokoiset lamput vielä ettei pitäisi normi asennuksella (kilpiteline) häiritä tutkia mitenkään. Heräte riippunee auton valoista mutta ei liene tekemätön paikka eikä kovin vaikeaakaan, toki sillä xbb releellä herätteen haku on aika vaivatonta.

Suberb 2012

Laitatin juur (octavia scout) kolme 35w lediä keulaan kilvenpääle.
Ainoa ongelma on että kaukovalot loistaa pahimmillaan tienreunamerkeistä takasin niin, että laite ilmeisesti olettaa jonkun tulevan vastaan... melko räpse käy toisinaan.
Tuo xbb-boksi/ tunnistin ei myöskään ihan 100% varmuudella soi yhteen kaukovaloautomatiikan kanssa.  Menee merkkihuoltoon uudelleenasennukseen.
Cruiseen (kilven alla) noi ei vaikuta mitenkään.

Joker-1979

Huomasin tuossa yhden asian kun emäntä tuli autollani kotia, kun auton virrat laittaa päälle tuo ledpaneli välähtää. En ole tuota aiemmin huomannut.

Asennuksessa olen käyttänyt tuota jonkun aiemmin mainitsemaa motonetin canbus asennussarjaa.

Pitääkö tuohon vielä väsätä joku diodi väliin?
KIA Sportage 1,6 ISG Urban Business EcoDynamics -14 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

duke7

#38
^ ne ledit vaan syttyy niin nopeasti että välähtää jo siitä kun diagnostikkaa tekee kylmätestauksen polttimoille käynnistyksen yhteydessä. Ne virtapulssit on siis niin nopeita ettei halogeeni tms ennätä syttyä.
Ei ole vaarallista. Ehkä joku sähköistä ymmärtävä osaisi sanoa millä tuon saisi pois.

Edit: VCDS:llä voi joissain malleissa säätää kylmädiagnostiikan pois ainakin joistain polttimoista. En tiedä onnistuuko ajovaloista..

kalakukko88

Taitaa olla led-lisävalopaneelit tämän hetken hittituotteita ja itsekin olen sellaisella autolla ajanut, jossa pari lisävaloa on asennettu ja kieltämättä hyvin näkee pimeällä. Mutta itsellä juolahti mieleen, että onko noihin led paneeleiden asennukisssa otettava mitään lainsäädännöllisiä asioita huomioon kun on valitsemassa autoon lisävaloja? Lähinnä sen takia kyselen, kun itseänikin kiinnostaisi asentaa B7 passattiin lisävaloja, mutta ei kiinnostaisi poistaa lisävaloja esim. jokaisen katsastuksen yhteydessä pois, vaan voisi valita suoraan oikeat valot.

mabe

Lainsäädännöllisesti nykyään sallittu 1-3 lisävaloa. Omat pitkät poistamalla kai jopa 5.
Referenssiluku max 100.

Lyhyt google löysi jostain että olisi Ref 25 tuon ikäisessä passatissa, kannattaa tarkistaa umpiosta. Tuo on siis per valaisin. Jos olisi oikein niin lisävalo(i)lle jäisi 50 käytettäväksi. Joko yksi ref 50, pari ref20 ja 1 ref10 jne.

TM väitti jossain testissään että minimikorkeus olisi 25cm, tosin noin alhaalla on muutenkin huonot.
Vakiopaikka kilven päällä on hyvä, katolle asennettuna ei saa näkyä kuljettajalle heijastusta esim konepellistä -> pitää olla riittävän takana tai rajattu valaisin jotta kuvio osuu tielle, ei auton pintoihin jotka näkyy kuskille. Mikäli ajosuorite on hyvin aurattuja, leveitä ja melko tasaisia tieosuuksia niin kilven allakin lisävalo on käyttökelpoinen. Kapeammilla teillä paistaa aurattujen penkkojen reunat ikävästi silmään ja valo ei kanna reunan yli.

Jos ACC (adaptiivisen vakkarin tutka) keulamerkissä, leveämpi asennusrauta ja kaksi pienehköä valoa menee reunoille. Haittaa hieman eri kaistalla kulkevan auton havaitsemista tutkan osalta muttei virheitä anna ainakaan omassa ocussa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 17.12.17 - klo:22:37
Taitaa olla led-lisävalopaneelit tämän hetken hittituotteita ja itsekin olen sellaisella autolla ajanut, jossa pari lisävaloa on asennettu ja kieltämättä hyvin näkee pimeällä. Mutta itsellä juolahti mieleen, että onko noihin led paneeleiden asennukisssa otettava mitään lainsäädännöllisiä asioita huomioon kun on valitsemassa autoon lisävaloja? Lähinnä sen takia kyselen, kun itseänikin kiinnostaisi asentaa B7 passattiin lisävaloja, mutta ei kiinnostaisi poistaa lisävaloja esim. jokaisen katsastuksen yhteydessä pois, vaan voisi valita suoraan oikeat valot.

https://tekniikanmaailma.fi/lisakaukovalojen-maaraykset-valjenivat-joten-pakkohan-tata-kokeilla-tm-asennutti-ekstraledit-mondeoon/?shared=811390-f49d32bd-500
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kalakukko88

Kiitokset linkistä...siinä oli hyvin määritelty lisävalojen referenssit ym säädökset. Mutta tsekkasin omasta autostani ja löysin sellaisen merkinnän, että rinkulan sisällä on merkintä E1 ja sen vasemmalla puolella on 12,5 ja 17,5. Niin ilmeisesti kaukovalojen referenssiluku on tuo isompi. Vaikka "mabe" googlen kanssa epäilit sen olevan jotain 25, mutta voiko se todella olla tuossa meikäläisen passatissa noinkin pieni. tarkoittaa siis sitä, että lisävaloille jäisi vielä referenssiä 65 pykälän verran.

kalakukko88

Niin ja omassa autossani on bi xenon ajovalot

Iero

#44
Minulla auton alkuperäisissä led-valoissa on referenssi 13,5+13,5 = 27, joten pari 3-kymppistä voisi laittaa lisäksi. Laitoin yhden 30 ref. led-tangon ja sekin auttaa kummasti. (Sae Seeker 20). Olisi pitänyt laittaa Seeker 20X - kyllähän valoa maailmaan sopii.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: Iero - 18.12.17 - klo:16:42
Minulla auton alkuperäisissä led-valoissa on referenssi 13,5+13,5 = 27, joten pari 3-kymppistä voisi laittaa lisäksi. Laitoin yhden 30 ref. led-tangon ja sekin auttaa kummasti. (Sae Seeker 20). Olisi pitänyt laittaa Seeker 20X - kyllähän valoa maailmaan sopii.

Onko seeker 20x tehookkaampi vai onko jotain muita parempia ominaisuuksia tuossa 20x:ssä kun noin ilmaisit asian?

Killer

20X on lähes tupla valoteho vrt 20, mutta paljon huonompi valonrajaus. 20:ä ei tule ollenkaan hajavaloa, mutta 20x sitä tulee ylös ja alas jonkin verran.
Itsellä oli ennne 20 ja nyt 20X. Parempi ois 2x20 kuin 20X.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

trombone

Tuli sitten valittua Optibeam Commander Passatin keulalle. Tyytyväinen olen ollut valintaani.  :)



ACC:n takia asennus kilven alle. Tarkoitus oli upottaa alasäleikköön mutta sitten en raskinutkaan alkaa sahaamaan sitä rikki. Nyt pikainen asennus rekisteriasennuspellin kanssa. Pelti piti ottaa 5mm irti puskurista, jotta valon sai osoittamaan riittävän alas.

Nyt pitäisi vielä saada kytkimen johdot vedettyä kabiinin puolelle. Tuossa aikaisemmin mainittiinkin, että johdot saisi vedettyä akun takaa. Tarkoitettiinkohan siinä vetää ne akun yläpuolelta menevien johtojen aukosta vai sitten alempaa? Ilmeisesti jostain alempaa akun takaa kun ei muuten akkua varmaankaan tarvitsisi irroittaa... Kuinka pitkä matka siinä tulee pujotettavaa ja miten se pujotus onnistuu parhaiten?
VW Passat Variant 2.0 TDI DSG 2011
Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro 2013

duke7

Joo akku pois niin tulee näkyviin sellainen iso kuminen läpivienti josta menee useita johtonippuja kabiiniin. Se on vähän syvällä tosin mutta heti kun saa siitä läpi niin johdot on kabiinin puolella kytkinpolkimen yläpuolella. Muistaakseni työnsin pätkän jotain jäykkää letkua (oli varmaan pieni paineilmaletku) läpi moottoritilan puolelta ja sitten teippasin johdon sen päähän jalkatilassa ja vedin läpi. Pitää tietysti varoa ettei riko niitä läpiviennissä jo olevia johtoja..

Iero

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 18.12.17 - klo:20:17
Onko seeker 20x tehookkaampi vai onko jotain muita parempia ominaisuuksia tuossa 20x:ssä kun noin ilmaisit asian?

Numeroiden valossa näyttäisi olevan tehokkaampi, mutta täällä on kokeneempia henkilöitä, joiden mielestä 20:n kuvio on parempi. Kahta 20:stä ei mahdu alamaskiin, joten ajelen yhdellä ja siitäkin on huomattava apu näillä tummilla keleillä. Kerkesin välillä hiukan kokeilla lumisella tiellä, ennen kuin täältä lumet hävisi. Lumista tietä valaisee loistavasti.
Jotkin liikennemerki/opastetaulu hässäkkät näyttävät häiritsevän automaattista valojen vaihtajaa. Kojelaudassa olevasta kytkimestä lisävalon voi ottaa pois käytöstä, jos ei ole tarvetta.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

volkkarimies80


Walonia horizon

Tällaiset laitoin hyvin kyllä näkee. Mutta toi oik.puolen tutka alko herjaamaan. Vasen ei kyllä..mitenkähän lie saa korjattua että oik. Puoli ei herjaisi estettä.





volkkarimies80

Lainaus käyttäjältä: volkkarimies80 - 07.01.18 - klo:21:59
Walonia horizon

Tällaiset laitoin hyvin kyllä näkee. Mutta toi oik.puolen tutka alko herjaamaan. Vasen ei kyllä..mitenkähän lie saa korjattua että oik. Puoli ei herjaisi estettä.





Edit. Vähän kopauttelin anturia niin lähti toi herjaus että este edessä.

kalakukko88





Mitenkä hyvin tuo paneeli valaisee tietä kun on noinkin alhaalle asennettu? Entä penkkojen valaisevuus näin talvella, mikäli olet ajanut sellaisia teitä missä on kunnon lumipenkat sivuilla? Toimiiko miten mutkaisella ja mäkisellä tiellä? Olisiko mahdollista laittaa kuvia livetilanteesta?

Olen itsekin kiinnostunut tuosta paneelista, mutta olisi hyvä saada kuvia käytössä olevasta paneelista, jolloin saisi vieläkin paremman käsityksen kuin jonkun kertomuksen perusteella...vaikka kuvakin hieman valehtelee. Itsellä ei ole tuota ACC:tä, jolloin asennus paikka voisi olla myös kilven päälläkin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 08.01.18 - klo:20:33

Mitenkä hyvin tuo paneeli valaisee tietä kun on noinkin alhaalle asennettu? Entä penkkojen valaisevuus näin talvella, mikäli olet ajanut sellaisia teitä missä on kunnon lumipenkat sivuilla? Toimiiko miten mutkaisella ja mäkisellä tiellä? Olisiko mahdollista laittaa kuvia livetilanteesta?

Olen itsekin kiinnostunut tuosta paneelista, mutta olisi hyvä saada kuvia käytössä olevasta paneelista, jolloin saisi vieläkin paremman käsityksen kuin jonkun kertomuksen perusteella...vaikka kuvakin hieman valehtelee. Itsellä ei ole tuota ACC:tä, jolloin asennus paikka voisi olla myös kilven päälläkin.

Optibeam Commander/Walonia Horizon on yksi markkinoiden parhaista hinta/laatusuhteelta olevista led-paneelivaloista. Asennusta ei kannata tuonne alas edes miettiä, jos on mahdollista asentaa korkeammalle. Eli rekisterikilven päälle. Ja ne perustelut A:Tuolla se kerää eniten loskaa, lunta ja jäätä jota led ei sulata B:Loput muut argumentit esititkin itse.

Tuolta voit katsoa Optibeam commander:n ja Lazer:n valojen eroja:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=10dW2gZtUqM
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

volkkarimies80

Helekatin hyvät valot on. Näyttää eteen ja sivulle. Ja ei eteen jää kirkasta aluetta.  Ja taas palaa oik. Puolen  paneelin vieressä oleva tutka. Oisko kosteus/pakkanen..tiiä tuota

ArPi








Itse laittelin Passattiin led-tangon noin. Sen verran merkitsee ulkonäkö autossa, että upotus oli ainut mahdollinen vaihtoehto. Eihän se niin pitkälle tuolta alhaalta näytä, mut sanotaanko että 18 kertaa paremmin kuin omat valot.  ;D

KimmoL

Mietin lisävalojen laittamista omaan B7:aani. Täällä on kerrottu, että olisi parempi lisävalojen olla ylempänä, t.s. rekisterikilven yläpuolella.

Toisaalta omasta mielestäni on aika törkeän näköistä laittaa valo VW-logon ja maskin eteen. Kilven alla olisi siistimmän näköinen, mutta sitten valo on aika alhaalla.

Onko kukaan asentanut lisävaloa rekisterikilven alkuperäiselle paikalle ja siirtänyt kilpeä alaspäin? Sen pitäisi käsittääkseni olla sallittua.

Ruotsista löytyy alla olevan linkin mukainen ratkaisu. En tosin tiedä, miksi siinä tarvitsee olla leveä musta kiinnikepohja ylhäällä. Eikö sen saisi sirommalla ja kapeammalla rakenteella kiinni ja valon vielä ylemmäs.

https://www.qpax.se/q-led-vw-passat-11-14-br-frontbar-for-led-light-bars

jrinnes

^Kuten varmaan linkin kuvasta huomaat, niin tuo kiinnike tulee parkkitutkan keskimmäisten antureiden päälle.  :-\
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

KimmoL

Sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi teline on noin leveä. Siirretäänköhän siinä tutkan sensorit johonkin muualle?

Eikö pelkkä lisävalo kuitenkin mahtuisi noiden senioreiden väliin ja rekisterikilpi siihen alle? Vai häiritsisikö lisävalo tutkan toimintaa?

PeltiSeppo

Eikö tuossa tapauksessa kannattaisi laittaa harkintaan pyöreitä lisävaloja? Joko 2 jolloin ei peitä sitä merkkiä tai sitten 3 ja merkki jää kokonaan valon taakse olettaen että valitaan riittävän kokoiset valot halkaisijaltaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy