ohjaustehostimessako vikaa?

Aloittaja kalakukko88, 22.05.17 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Hei!

Huomasin tuossa hetki sitten, kun rattia kääntää vasemmalle tai oikealle kuuluu sellaine outo ääni. Vähän sellainen vinkuva/kahiseva ääni. Autoni on -12 vuosimallin passat 1.6 tdi koneella ja toissa talvena tuli ohjaukseen ongelmia niin huollossa sanoivat, että autossa sähköinen ohjaustehostin. Voisiko nuo äänet kuulua kenties ohjaustehostinnesteen puutteesta vai olisiko teillä parempia ideoita kyseiselle vialle? Ã,,äni siis kuuluu kun käännän esim. kotipihasta yleiselle tielle tai esim parkkipaikoilla. Sitä en muista kuuluuko ääni auton ollessa lämmin vai kylmä. Vaikka autossani on sähköinen ohjaustehostin, niin eikö siellä järjestelmässä kuitenkin ole jokin ohjaustehostinneste säiliö, vai miten tämänkaltainen ohjaustehostin järjestelmä toimii? Jos sieltä pitäisi löytyä ohjaustehostinneste säiliö, niin olisiko mitään havaintoa, mistä löytyy kun en ole löytänyt sitä.

repomies

Ei ole mitään nestettä. Sähkömoottori siellä on apuna. Jos ja kun moottori putoaa pois pelistä, ohjaus menee älyttömän raskaaksi, eroa ei voi olla huomaamatta.

kalakukko88

Joo sen huomasin toissa talvena, kun oli niitä -30 pakkasia, niin ajoin auton liikkeen pihaan ja olin hetken sisällä ja kun tulin takas ja käynnistin auton ni heitti punaisen ratin kuvan tauluun. Ongelma korjaantui kun ajoin auton lämpimään talliin tunniksi tai pariksi ja sen jälkeen rupes pelittää taas eikä ole sen jälkeen tehnyt sitä....onneksi. No mutta, onko kajuutan puolelta pääsyä ratin ohjaustankoon, että olisiko siellä jokin nivel kuiva, mitä pitäisi rasvailla vai mistä se voi sitten tulla? Huomasin, että aamulla lähtiessä ei tehny sitä ääntä, mutta nyt päivällä kun lämpötila on nousee ni alkaa tekemään. Ja autolla kuitenkin ajetaan sama matka aamulla ja päivällä eli työmatka eikä muuta.

repomies

Ei siinä ohjausvaihteessa ole oikein mitään rasvattavaa. Siinä kajuutan puolella saattaa olla joku ristikko mutta tokko se siellä ääntä pitää. Itse ohjausvaihde on sellainen paketti ettei siinä ole ulospäin mitään muuta liikkuvaa kuin ohjausakselin kiinnitykseen akselin pää booreineen ja tietenkin raidetangon sisäpäät jotka on suojattu haitarikumeilla. Jos se paketti ääntää niin siellä on ohjausvaihteen sisällä mahdollisesti jotain vikaa. Toki raidetangon päät voi tarkastaa silmämääräisesti, renkaat linkkuun vaan niin näkeehän sinne sen verran että isommat vierasesineet löytyvät alustasta jos siellä jotain on.

Itte veikkailen etänä että vaihdatat pian ohjausvaihdetta.

kalakukko88

okei...yriitin tuossa vkl renkaanvaihdon yhteydessä heilutella ja kopistella kaikenlaisia tankoja sieltä, mutta ei mitään ihmeellistä tuntunut olevan vialla. Toki tämä kopistelu liittyy myös siihen, että ajaessa monttuun kuuluu kolahdus jostain, mutta ei tietoa mistä. Mut joo täytyy ehkä tutkia lisää noita raidetangon päitä.

Onkohan tietoa miten arvokas on tuo ohjausvaihde ja kauan korjaamolla suurinpiirtein sellaisen vaihtamiseen menee. Eli onko miten veemäisessä paikassa? Riippuu toki paljon siitä korjaamosta, miten aikaa käyttää mut kuitenkin.

repomies

Ohjausvaihde on monesti kolinan syy. Näin minulla ja muistaakseni nimimerkillä Killer, tosin vanhemmassa passatissa.

Toki koiranluut kannattaa tarkastaa mutta jos se ohjausvaihde muutenkin oireilee ja ääntää niin hyvällä todennäköisyydellä se on kolinankin lähde.

Ohjausvaihde tuppaa olemaan sellainen reilun touhutonnin remppa. Apurunko pois, ohjausvaihde vaihtaen  ja auton omalle tehostuskäyrälle ohjelmoiden, ja sitten pyörien nelipyöräsuuntaus. Ohjausvaihteeksi suosittelen ehdottomasti käytettyä eikä tehdaskorjattua osaa. Nimittäin tehdaskorjattu osa on isommalla todennäköisyydellä huonoilla toleransseilla kuin käytetty. Eli jos ohjaustuntuma on tärkeä, niin vähän ajettu käytetty osa on varmempi.

Kannattaa seurata renkaiden kulumista. Yksi oire on että alkaa kulua sisäsyrjästään. Voi näyttää vähän siltä kuin olisi puukolla sorvattu sisäreunasta.

kalakukko88

Okei. Kiitos paljon tyhjentävästä vastauksesta.  :)  Pitänee seurailla tilannetta.

Killer

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.05.17 - klo:22:58
Ohjausvaihde on monesti kolinan syy. Näin minulla ja muistaakseni nimimerkillä Killer, tosin vanhemmassa passatissa.

Toki koiranluut kannattaa tarkastaa mutta jos se ohjausvaihde muutenkin oireilee ja ääntää niin hyvällä todennäköisyydellä se on kolinankin lähde.

Ohjausvaihde tuppaa olemaan sellainen reilun touhutonnin remppa. Apurunko pois, ohjausvaihde vaihtaen  ja auton omalle tehostuskäyrälle ohjelmoiden, ja sitten pyörien nelipyöräsuuntaus. Ohjausvaihteeksi suosittelen ehdottomasti käytettyä eikä tehdaskorjattua osaa. Nimittäin tehdaskorjattu osa on isommalla todennäköisyydellä huonoilla toleransseilla kuin käytetty. Eli jos ohjaustuntuma on tärkeä, niin vähän ajettu käytetty osa on varmempi.

Kannattaa seurata renkaiden kulumista. Yksi oire on että alkaa kulua sisäsyrjästään. Voi näyttää vähän siltä kuin olisi puukolla sorvattu sisäreunasta.

Hep hep tuosta ohjausvaihteen vaihdosta, mutta meillä se on vaihdettu sekä B6 & B7:n. 
B6:n piti vaihtaa kun terävissä koloissa kuului sellaista kolinaa kun metalliputki hyppi toisen metalliputken sisällä, oli tukihela rikki. Näki heti kun irroitti sen haitarikumin ohjausvaihteen päästä.
B7:n piti vaihtaa kun sähköpuoli hajosi.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

kalakukko88

Vaihoitko "Killer" käytetyn kuten "repomies" suositteli minulle vai tehdaskorjatun? Miten voi olla mahdollista, että tehdaskorjattu on huonommilla toleransseilla tehty kuin käytetty? Tämmöiseen samaan asiaan olen kyllä törmännyt aikaisemminkin ja tainnut täälläkin lukea, että käytetty osa on parempi kuin tehdaskorjattu tai uusi osa, siis muissakin asioissa kuin tässä ohjausvaihteessa. Niin tällaista yleistä pohdintaa, että miksi tehdas tekee huonompaa laatua noista osista? Onko se vaan puhdasta bisnestä, että osia kuluu enemmän, kun luulis, että heillä olisi vehkeet joilla saisi korjattua melkein jopa alkuperäiseen tilaan näitä osia.

repomies

Noita korjattuja tehdään niin halvalla kuin voi, siinä syy. Se on tuurista kiinni kuinka käy tehdaskorjatun kanssa. Yleensähän noita ei mene korjattavaksi siksi että hammastangon ja rattiakselin välissä on välystä, vaan siksi että jokin muu siellä hajoaa. Kuten ne holkit joiden läpi sisäpäät kulkee.

Käytetystä osasta saatat saada tietoosi paljonko sillä on ajettu. Tehdaskorjatulla taas voi olla ajettu miten paljon hyvänsä ja sinne on vaihdettu vain sen verran osia että se jälleen toimahtaa.

Oma kokemus korjatusta on negatiivinen, mutta olenkin tarkka näissä ohjauksen välyksissä. Vaimo ei huomannut koskaan eroa. Katsastuksessa ei ole tullut sanomista tuosta korjatusta ohjausvaiheesta, ei myöskään yksikään huolto ole sanonut että siinä olisi liikaa välystä. Kyllä se välttää, mutta onko se uutta vastaava? No ei.

Killer

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 29.05.17 - klo:21:17
Vaihoitko "Killer" käytetyn kuten "repomies" suositteli minulle vai tehdaskorjatun? Miten voi olla mahdollista, että tehdaskorjattu on huonommilla toleransseilla tehty kuin käytetty? Tämmöiseen samaan asiaan olen kyllä törmännyt aikaisemminkin ja tainnut täälläkin lukea, että käytetty osa on parempi kuin tehdaskorjattu tai uusi osa, siis muissakin asioissa kuin tässä ohjausvaihteessa. Niin tällaista yleistä pohdintaa, että miksi tehdas tekee huonompaa laatua noista osista? Onko se vaan puhdasta bisnestä, että osia kuluu enemmän, kun luulis, että heillä olisi vehkeet joilla saisi korjattua melkein jopa alkuperäiseen tilaan näitä osia.

Hommasin purkuosan kun oli 700â,¬ halvempi kuin tehdaskorjattu.
Me katsastettiin tuolla kolinalla 2 kertaa, kun vikaa ei löydetty vaikka useammalla pajalla sitä etsittiin. Ei vaikuttanut ajamiseen muutenkuin todella v....maisella kolinalla kuopissa. Itse piti minimoida vikapaikat joko ohjausvaihteeseen tai raidetangon sisäpäähän joista sitten paja löysi vian ohjausvaihteesta.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

kalakukko88

Sen verran pitää päivittää tilannetta, että vika olikin kallistuksen vakaajan pystytanko oikealta edestä, joka oli väljä. Vika korjattu ja kolina loppui. Se narina rattia kääntäessä ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen, välillä kuuluu ja välillä ei. Pitää seurailla tilannetta vielä ennen kuin lähtee isompiin toimiin.

penan

Samaa vikaa täällä, narinaa käännettäessä varsinkin vähän enemmän.

En tiedä onko yhteyttä ajoneston toimintaan, eli välillä jää piipittämään ajonesto päälle kun yrittää käynnistää. Pari kertaa käynyt myös niin, että kone lähtee käyntiin ja sammuu parin sekunnin päästä. Tästä oli jäänyt vikakoodikin näkyviin.

Sokka

Voisiko tuo narina tulla jousen yläpään tuen laakeroinnista?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy