TDI Huijaus Päivitys

Aloittaja leon_13, 22.12.16 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

leon_13

Oletteko havainneet että jokin olisi muuttunut päivityksen jälkeen?

Omassa autossa pari asiaa:
1. Ensinnäkin luulen että päivityksiä siirrettiin tahallaan alkavaksi kylmillä ilmoilla jotta voisivat pistää lisääntyneen kulutuksen sen piikkiin. Mielestäni kulutus on noussut noin 0,3-0,5 litraa sadalla kilometrillä.
2. Kone käy kuumempana ja pari kertaa flekti jäänyt pyörimään yli viideksi minuutiksi sen jälkeen kun olen rauhallisen noin seitsemän kilometrin jälkeen pysähtynyt (koneella ajettu noin 15 kilometriä ennen tunnin taukoja ja sitten tämä 7 km) Lämpötila neljä astetta. En siis tarkoita webastoa joka myös joskus jää pitämään ääntä, vaan flekti jäänyt jäähdyttämään moorttorria nyt talvellakin. Tätä ei ennen päivitystä ollut ikinä tapahtunut.

Henkilökohtaisesti en ole tyytyväinen päivitykseen vaan mielestäni edellinen softa oli parempi.

DJDH

Siis 0,03-0,05L/100km? Millä noin pienen nousun huomaa?
Flektien jääminen päälle viittaa dpf:n kesken olevaan polttoon.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

leon_13

Kiitos, korjasin yksikkö virheet. Ehkä sitten johtuu tuosta poltosta ne flektit... Täytyy kesällä katsoa onko kulutus oikeasti noussut vai johtuuko ilmoista... 

b1mpo

Muistaakseni TM testasi yhden auton kulutuksen ennen ja jälkeen korjauksen, kulutus pieneni. Tuo flektin päälle jääminen ei kerro ylikuumasta moottorista, vaan se jäähdyttää konehuonetta kuuman dpf:n takia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-Mikk0-

Mun mielestä ei ole kauheesti eroa mihinkään suuntaan , vaikka onkin jo päivitetty.
Mahdollisesti kulutus on pudonnu vähän, mutta vaikee sanoa.


kalakukko88

Itselläni on 1.6 tdi koneella oleva auto niin kysyin kerran yhdeltä kaverilta, missä tuo päivitys tuohon minun autooni käytännössä näkyy. Niin se sanoi, että esimerkiksi maantiellä ajaessa lähdet ohittamaan niin kun polkaiset kaasun pohjaa niin se viive ennen kuin kone alkaa kiertämään kunnolla kasvaa. Ja epäili että kulutus saattaa kasvaa. Tiedä sitten pitääkö nuo paikkaansa kun auto ei ole vielä päivityksessä käynyt.

Jultsu

Mun kaveri sanoi kerran nähneensä Jari Kurrin. Alasti. Joulupukin ja Elvis Presleyn vieressä, saunassa.

Onko kaverisi kenties volkkarilla töissä ja ajaa autoihin noita huijauspäivityksiä työkseen, vai ihan hatustako heitti noi arvionsa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TAG

2.0 TDI - 140hv - DSG-7 - VM2012

Ei mitään havaittavaa muutosta yhtään mihinkään. Tuskin tehty juuri muuta kuin poistettu softasta kohta, joka ei koskaan käytössä eli testitilanteen tunnistaminen.

1.6 TDI:stä en tiedä mitään, mutta tuon keskustelun tuosta 2.0 TDI:stä voisi lopettaa täysin turhana. Itsellä nyt 3kk kokemukset päivityksestä.

vwmies

1.6TDi päivítetty torstaina, vaikea huomata vielä mitään eroa ja nastoilla ajotapakin on aika slowmotion tyylinen. Pitää raportoida jotain fiksumpaa keväämmällä. Mutta saihan siitä oikein diplomin, ehkä jonain kauniina päivänä kehystän sen ja laitan seinälle. RIP VAG tai jsp.  :o
Yritetään pärjätä.

-o-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.12.16 - klo:18:15
Mun kaveri sanoi kerran nähneensä Jari Kurrin. Alasti. Joulupukin ja Elvis Presleyn vieressä, saunassa.

Vajaa parikyt vuotta sitten Teemu Selänne tuli kyytiin Jari Kurrin omistaman ravintolan edestä, heitin Kirkkonummelle...

Mutta asiaan, onko muille tullut kutsu ohjelmistopäivitykseen? Minulle viimeisin viesti on muistaakseni alkuvuodesta, postilaatikkoon tullut tiedote jossa pahoiteltiin huijausohjelmaa ja kerrottiin että myöhemmässä vaiheessa lähetetään kutsu päivitykseen. Kutsua ei ole tullut.

kalakukko88

Mullekin tuli samantyylinen kirje alkuvuodesta kuin käyttäjälle \o/ eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään.

vwmies

Nyt ei ole tullut kirjettä, vaan tehtiin muu korjaus ja työnjohtaja ilmoitti 1.6:n kamppiksen alkaneen joten tämä tehtiin samalla alta pois.
Yritetään pärjätä.


Zego

Molemmissa samasta "testistä" kyse ja mukana myös tunnettu huijariorganisaatio ADAC. :(
Ken elää, hän näkee.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Zego - 01.01.17 - klo:12:03
Molemmissa samasta "testistä" kyse ja mukana myös tunnettu huijariorganisaatio ADAC. :(
Ken elää, hän näkee.
No joo.. sama huomio oli artikkelissä: We don't know whether to trust ADAC's report or not

tet

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.01.17 - klo:12:26
No joo.. sama huomio oli artikkelissä: We don't know whether to trust ADAC's report or not

Ekassa artikkelissa väitetään että 2.0 TDI saa päivityksessä ilmanohjaimen imukanavaan. Ei taida ihan olla kartalla tuo porukka, vai onko se 1.6-litraisen sihti nyt päätettykin laittaa 2-litraisiin?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Jos en aivan kuutamolla ole asiasta, niin ilmanohjain on se ritilä, joka on ilmamäärämittarissa ohjaamassa pyörteet oikein. Myöskin olen ymmärtänyt, että tämä ritilä on vain 1.6tdi päivityksessä ja 2.0tdi riittää pelkkä softa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vasara

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.01.17 - klo:14:34
Jos en aivan kuutamolla ole asiasta, niin ilmanohjain on se ritilä, joka on ilmamäärämittarissa ohjaamassa pyörteet oikein. Myöskin olen ymmärtänyt, että tämä ritilä on vain 1.6tdi päivityksessä ja 2.0tdi riittää pelkkä softa.
Näinhän se. Artikkelin kuvassa näkyy 1.6 TDI uusi ritilöity ilmanohjain..
http://www.audi.fi/fi/web/fi/ajankohtaista-dieselmoottorit.html

2.0 TDI:ssä (Boschin valmistama MAF) ritilä oli jo ennestään..
http://www.thetruthaboutcars.com/2015/12/vw-flow-straightener-really-works/

pekont

Oma Passatti 16 tdi, oli huijaspäivityksessä, tiistaina 17.1.17. Olen ajanut sen jälkeen n.100km, samaa reittiä jota ennen päivitystä. Vaihdettiin myös ilman- ja polttoaineen suodatin. Rengaspaineet myös tarkastettu.
Havainnot: vaihdettaessa isommalle vaihteelle, kaasu ei vastaa heti. Ajotietokoneen mukaan kulutuslukema näyttää 0,5l-0,8l enemmän. Tankkaan tänään ja ryhdyn seuraamaan tilannetta...

pekont

Moro !
Nyt on viikko ajeltu 500km, 1.6tdi päivityksen jälkeen. Tietokoneen mukaan kulutus 6,9l/100km. Ajoreitit suunnilleen samat ,kuin ennen päivitystä. Ulkolämpötila enimmäkseen +.
Ennen päivitystä kulutus ollut 5,5-5,8l/ 100km. Soitin huoltoon ja käskivät seurata kulutusta ? Epäilivät, että auto ollut "lastutettu" ennen päivitystä. Itse ne siihen usko, kun ostin sen 50000km ajettuna taakunalaisena. Selvitän vielä taustan, kun ehdin. Olisi hyvä saada muidenkin seurantaan tästä 1.6tdi:n kulutuksesta, päivityksen jälkeen. Kiitos !

Vili76

Lainaus käyttäjältä: leon_13 - 22.12.16 - klo:21:34
Oletteko havainneet että jokin olisi muuttunut päivityksen jälkeen?

Omassa autossa pari asiaa:
1. Ensinnäkin luulen että päivityksiä siirrettiin tahallaan alkavaksi kylmillä ilmoilla jotta voisivat pistää lisääntyneen kulutuksen sen piikkiin. Mielestäni kulutus on noussut noin 0,3-0,5 litraa sadalla kilometrillä.
2. Kone käy kuumempana ja pari kertaa flekti jäänyt pyörimään yli viideksi minuutiksi sen jälkeen kun olen rauhallisen noin seitsemän kilometrin jälkeen pysähtynyt (koneella ajettu noin 15 kilometriä ennen tunnin taukoja ja sitten tämä 7 km) Lämpötila neljä astetta. En siis tarkoita webastoa joka myös joskus jää pitämään ääntä, vaan flekti jäänyt jäähdyttämään moorttorria nyt talvellakin. Tätä ei ennen päivitystä ollut ikinä tapahtunut.

Henkilökohtaisesti en ole tyytyväinen päivitykseen vaan mielestäni edellinen softa oli parempi.

Aika kiintoisaa, samaa kokemusta tuosta flektistä. Tuossa aiemmin kirjoitin tuonne merkittömälle foorumin osiolle näin:
Passat 1.6 TDI 2014 - Kampanjakorjauksen jälkeen:
- Auto "nykii"
- Kulutus noussut liioitellen sanoen 50%, mutta totuus varmaan tuossa 2-3 litran paikkeilla kaupungissa (paljon lyhyttä ajoa).
- Joku flekti puhaltaa aikansa sammutuksen jälkeen ja tulee sellaista "kärähtäneen kytkimen" katkua. Ei siis urea tai muu aiemmin normaali käry. Tämä voi toki liittyä muuhunkin.

Suorituskyvystä paha sanoa kun speksit ovat muutenkin melko verkkaiset eikä ole tullut edes kokeiltua rajoja. Mutta tuo kulutus ja nykiminen ihan selkeitä.

DJDH

Oliko 1,6 koneessa dpf? Kuulostaa ihan suotimen poltolta. Menee ohi kun vaan ajat pidemmän pätkän.

Vw kyllä näkee jos auto on jälkikäteen softattu alkuperäisen tehdassoftan jälkeen. Tiedä sitten miten reagoivat jos huomaavat.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

ukormi

Mulla entinen -11 1.6TDI CR Ocu poltteli pönttöä tyhjäksi hyvin harvakseltaan. Enkä koskaan talvella pannut merkille että olisi jäänyt flekti huutamaan.
Tuo vaihtui pari vuotta sitten tähän RS TDI Ocuun, ja tämä veijari polttelee pönttöä tyhjäksi vähän väliä.
Pönttö menee luonnollisesti hyvin kuumaksi ja kun se on konehuoneessa, pitää sitä jäähdytellä ajon jäkeen flektillä.
Jotenkin huvittaa kun poltto saattaa alkaa heti pihasta lähdön jälkeen 20 asteen pakkasellakin.
Ja kun tulen takaisin kotiin lyhyehköltä ajoreissulta, jää flekti hurisemaan täysillä vielä pitkäksi aikaa ajon jälkeen.

Mutta varmaan tuo "huijausmoottoreihin" asennettava päivitys aiheuttaa sen, että DPF pönttöä poltellaan tyhjäksi huomattavasti aiempaa useammin.
Miten lie hiukkasloukku toiminut ennen päivitystä.

Tuo jatkuva poltto on alkanut ärsyttämään todella paljon. Kiekatkin on tuolloin reilussa tonnissa ja toki kulutuskin on huomattavasti normaalia suurempi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

pomo

Sehän saattaa lisätä pöntön käyttöikää, jos polttaa enemmän ja tehokkaammin? Jokuhan vois vaikkapa valittaa siitä? Onhan se väärin jos se pönttö täyttyy hitaammin kuin ennen?

Jorie

Autona -11 golf 1.6tdi, päivityksen jälkeen nykii varsinkin kylmänä, sekä kulutus noussut n.0,5l/100km.

koomiggo

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 03.02.17 - klo:08:33
Autona -11 golf 1.6tdi, päivityksen jälkeen nykii varsinkin kylmänä, sekä kulutus noussut n.0,5l/100km.

Kotona olevasta autosta taas päinvastaiset kokemukset. Nyki ennen päivitystä hyvin herkästi. Päivityksen jälkeen nykiminen katosi ja toimii hyvin sulavasti ja kulutus ei oo muuttunu  :o

jabajee

Ajotietokoneen ilmoittama kulutus on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska sitä näyttämääkin on voitu viilata siinä päivitysohjelmassa, ettei tulisi asiakkailta valituksia.

Todellinen kulutus pitäisi mitata polttoaineen määrästä ja samanlaisia testilenkkejä pitäisi olla riittävän monta, että olosuhteiden ja ajotavan vaikutuskin tulisi huomioiduksi. Tai testi pitäisi tehdä dynamometrissä.

Jorie

Itsellä on kaikki tankkaukset ylhäällä 2vuoden ajalta, joten perusteena ei ole pelkkä mittarinlukema.
Yli 6l kulutuksia ollut ihan muutama tänä aikana, nyt päivityksen jälkeen 3 tankillista ajettu ja kaikki yli 6l, joten yhtäläisyys on helppo todeta.

SlowMotion

Tuo kulutuksen mahdollinen kasvu on ehkä kuluttajalle helpoimmin osoitettavissa oleva haitta päivityksestä. Mutta aika helppo siinäkin on VW-verkoston sanoa, että ei ole vertailukelpoista dataa juuri sinun autostasi ennen ja jälkeen päivityksen. Jotenkin toivoisi, että vaikkapa TM-lehti ottaisi järjestääkseen kunnolliset testaukset, ellei jo ole niin tehnyt.

VWRiddare

 :oOmakin Golffi Variant 1.6 TDI -11 kävi sitten tässä ns. huijauspäivityksessä.

Samalla tehtiin huoltohommia, eli jakopäänremontti,ja muitakin pienempiä töitä. Ihan hyvin onnistui, ja autokin käy,ja kukkuu ainakin toistaiseksi, lähes normaalisti.

Kaikki muu onnistui, mutta päivityksestä jäi omitunen sivuääni. Eli kun esim. peruuttaa parkkiruudusta pois, ja laittaa D:n pesään, ja painaa kaasua, niin laatikko kolauttaa ( tosin ääni on pieni), aivan kuin jossakin olisi väljää. Samaa tekee joskus kun joutuu jarruttelemaan hidastetöyssyihin, ja kun painaa uudelleen kaasua. Onkohan se vaan ajajan kokemattomuutta, vai joutuukohan tässä opetteleen uudelleen DSG:llä ajamisen. Minä kun  luulin että olisin jo tähän mennessä oppinut ajamaan tällä, sillä takana on jo kiitettävästi kilometrejä. No kaippa tässä vielä laatikko, ja ajaja kumpikin ajan kanssa "sopeutuu".

Päivityksen vaikutuksesta kulutukseen ei osaa vielä sanoa sen enempää, mutta kuukauden päästä ajelen pohjoiseen, niin sitten tietää jo tarkemmin, kun yhtämittaista ajoa tulee lähes 2000 km.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy