Start/stop ei toimi aina.

Aloittaja Pazi, 08.09.16 - klo:14:08

« edellinen - seuraava »

Pazi

Tervehdys kaikille!

Olisiko täällä kokeneempia tietäjiä?

Start/stop-automatiikka ei toimi aina vastikään hankitussa Passatissa (1,6 TDI vm. 2012, 100 tkm ajettu).

Akkuongelma? Muuta selittävää?

Panze

Eihän se kuulukaan toimia aina? Vai tarkoitatko, että omassasi ei toimi koskaan?

Satunnainen "toimimattomuus" johtuu monesta eri parametristä, esim. ilmastointi-laitteen käyttö oikein kuumilla/kylmillä keleillä estää start/stop toiminnon aktivoitumisen.

Antti O

Ei tuo munkaan seiska golf aina sammu vaikka se on päällä. Tietääkseni siihen vaikuttaa mm. ilmastointi, akun varausmäärä, moottoriöljyn lämpötila. Ihan näin mutuna. Varmasti on muitakin parametrejä.

Leonisti

Voihan akkukin alkaa olemaan ehtoopuolella ja alkaa vaikuttaa toimintaan.

Omassa Leonissa hyvin harvoin toimii enää Start-stop. Akku alkuperäinen 6.5 vanha ja autolla ajettu 254tkm. Luulen akun vuoksi systeemi toimii harvakseltaan. Vielä on auto startannu normaalisti aamuisin. Katsotaan onko seuraava talvi viimeinen tuolla akulla.
Seat Leon 1.6 tdi Ecomotive Style 2010

kalakukko88

Onko muuten tietoa mistä seuraava ongelma kielii. Mulla 2012 passat jossa on tuo start/stop järjestelmä. Niin silloin tällöin kun auton heittää vapaalle liikennevaloissa esimerkiksi, niin ajotietokoneen näytölle tulee joku tällainen teksti "Start/stop system error" eli auto ei sammu. Mutta mitään muuta ei tapahdu vaan auto pyörii normaalisti ja sit seuraavassa risteyksessä sammuukin jos kyseinen järjestelmä on päällä. Niin voisiko tuo error teksti johtua huonosta akusta vai onko kellään tietämystä asiaan? Normaalistihan jos järjestelmä ei suostu sammuttamaan autoa niin sen ajotietokoneen oikeaan yläkulmaan tulee se symboli, jossa on A kirjain ja viiva vinottain A:n päällä. Vai tarkoittaako tuo teksti ja symboli kuitenkin samaa, mutta miksi olisi kaksi erilaista ilmoitus tapaa järjestelmälle? Akun ulkoisen habituksen perusteella kysymyksessä on alkuperäinen akku ja joskus tässä jännitettä mitannu, niin näytti jotain 12,2V

hece

Jostain hetkellisestä epätavallisesta tilanteestahan tuo virhe kertoo. Noita tulee omallakin silloin tällöin, en huolehtisi sen enempiä. Kait siellä jonkun anturin tieto on auton mielestä epätavallinen. Vuosi sitten vaihdoin akun ja hiljaiseloa viettänyt start-stop (näkyin vain se pieni symboli yläkulmassa) palasi taas toimintaan. En osaa sanoa onko noita virheita tullut enemmän vain vähemmän sen jälkeen tai onko eberin käytöllä kuinka vaikutusta.

kalakukko88

Joo...Ei toi start-stop muuten temppuile kuin antaa välillä tuota ilmoitusta. Se ei ole kyllä mikää ilmoitus, että nykyautoissa on tuommosia pieniä bugeja kun sähkötekniikkaa on niin paljon.  :D

Daatta

Kai olette ladanneet akkua välillä? Leonissa ei ole akku koskaan 100% täynnä, ladata voisi vaikka joka ilta. Noin kuukauden välein pistän Ctek älylaturin kiinni, se latailee yön yli tallissa mikä yleensä riittää. Pitää vaan katsella että laturi sopii AGM-akuille, omastakaan (10 vuotta vanhasta) Ctekista en ole ihan varma. Uudet pääsääntöisesti sopivat:

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers

Uutta akkua en vaihtaisi ennen kuin vanha on oikeasti loppu. Oli kallis tai halpa korvausakku niin laatu ei yleensä vastaa OEM:ää.

Mitä tule start-stoppiin, niin sen voi myös painaa pois päältä ja latailla akkua sen sijaan. Itse ajan lähes pelkästään pätkäajoa, start-stop on aina pois päältä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kalakukko88

En itse meinannutkaan nyt ainakaan vaihtaa, mutta vähän ennakoin tilannetta, kun varmaan tässä jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi. Itse latasin viime talvena molempia akkuja sisällä, mutta ei siitä tuntunut olevan hirveästi hyötyä. Hetken aikaa jännite pysy jopa yli 13 Voltissa, mutta seuraavana päivänä oli pudonnu sille ns. normaalille tasolle eli sille mistä aloitin latauksen. Itsekin aika harvoin pidän tuota järjestelmää päällä kun lyhyttä ajoa ajelen kaupungissa. En tiedä miten hyvin ottaa vastaan virtaa jos auto on katoksessa eikä lämpöisessä tallissa. Riippuu varmaan pitkälti myös lähtötilanteesta.

Daatta

Kylmä talli minullakin on. Asiaan auttaa kun laittaa akun lataukseen suoraan ajosta tullessa, kun moottorin on lämmin. Tavaratilassa sijaitseva akku on hankala, vaatisi melkein lämmityselementin akun alle tai kylkeen. En ole sähköalan erikoistuntija, mutta veikkaan että pelkkä jännite ei kerro akun varaustilaa. Autotarvikkeen sivuilta löytyi tuollainen taulukko:



Ominaispainon mittaaminen "suljetusta" akusta on hankalaa, muttei mahdotonta.

Ctekin laturissa on erikseen pakkasasento, jolloin käytetään suurempaa latausjännitettä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Kyllä se jännite sen kertoo, kunhan mitattava akku on saanut vuorokauden levähtää radituksen/latauksen jäljiltä, yo.taulukko pätee vain perinteisiin akkuihin, AGM:lle oma taulukkonsa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kalakukko88

Näin olen itse ainakin toiminut jännitteen mittauksessa, kuten Jultsu kertoi. Olisiko Jultsulla tai jollakin muulla laittaa linkkiä tai oikeaa hakusanaa, millä löytyisi tuo agm- akuille tarkoitettu taulukko? :)

Patomursu

Eikös se ole vain hyvä asia? viimein sain omastani koodattua sen niin että muistaa viimeisen asetuksen, mikä siis on off. Säästän enemmän polttoainetta ajotavalla kuin yksikään s&s:lla.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.11.16 - klo:13:46
Kai olette ladanneet akkua välillä? Leonissa ei ole akku koskaan 100% täynnä, ladata voisi vaikka joka ilta. Noin kuukauden välein pistän Ctek älylaturin kiinni, se latailee yön yli tallissa mikä yleensä riittää. Pitää vaan katsella että laturi sopii AGM-akuille, omastakaan (10 vuotta vanhasta) Ctekista en ole ihan varma. Uudet pääsääntöisesti sopivat:

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers

Uutta akkua en vaihtaisi ennen kuin vanha on oikeasti loppu. Oli kallis tai halpa korvausakku niin laatu ei yleensä vastaa OEM:ää.

Mitä tule start-stoppiin, niin sen voi myös painaa pois päältä ja latailla akkua sen sijaan. Itse ajan lähes pelkästään pätkäajoa, start-stop on aina pois päältä...

Nykyautoissa (ainakin Bluemotion) on tarkkaan säädelty latausmoodi. Se haistelee mm. ainakin akun jännitettä, lämpötilaa. virran kulutusta ja polttoaineen syöttöä = moottorijarrutusta.

Laturi kytkeytyy päälle (jollei jo ole siis moottorijarrutusten aikana, jos akun varaus sitä vaatii). Ideana on nimenomaan ottaa talteen auton liike-energiaa, joka jarrutuksissa muuten menisi lämpönä ilmaan.

Minäkään en ole tämän paremmin asian detaljeista perillä, mutta olen muutaman kerran talvessa kyllä laittanut "pätkäajokauden" aikana laturin myöskin ajon jälkeen kiinni (akku ottaa lämpimämpänä selvästi paremmin virtaa  vastaan).
Yritetään pärjätä.

Mats

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.11.16 - klo:12:38
Eikös se ole vain hyvä asia? viimein sain omastani koodattua sen niin että muistaa viimeisen asetuksen, mikä siis on off. Säästän enemmän polttoainetta ajotavalla kuin yksikään s&s:lla.
Miten sait koodattua sen että muistaa viimeisen asetuksen? Itseä kiinnostaa todella paljon!

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Mats - 05.11.16 - klo:16:08
Miten sait koodattua sen että muistaa viimeisen asetuksen? Itseä kiinnostaa todella paljon!

Eri merkki mutta eiköhän se onnistu kaikkiin?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Mats

Voipi olla. Siksi kiinnosti mitä koodasit. Vai oliko merkki joku muu kuin VAG?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Mats - 05.11.16 - klo:20:24
Voipi olla. Siksi kiinnosti mitä koodasit. Vai oliko merkki joku muu kuin VAG?

muu merkki
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

panu

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 01.11.16 - klo:18:52
Onko muuten tietoa mistä seuraava ongelma kielii. Mulla 2012 passat jossa on tuo start/stop järjestelmä. Niin silloin tällöin kun auton heittää vapaalle liikennevaloissa esimerkiksi, niin ajotietokoneen näytölle tulee joku tällainen teksti "Start/stop system error" eli auto ei sammu. Mutta mitään muuta ei tapahdu vaan auto pyörii normaalisti ja sit seuraavassa risteyksessä sammuukin jos kyseinen järjestelmä on päällä. Niin voisiko tuo error teksti johtua huonosta akusta vai onko kellään tietämystä asiaan? Normaalistihan jos järjestelmä ei suostu sammuttamaan autoa niin sen ajotietokoneen oikeaan yläkulmaan tulee se symboli, jossa on A kirjain ja viiva vinottain A:n päällä. Vai tarkoittaako tuo teksti ja symboli kuitenkin samaa, mutta miksi olisi kaksi erilaista ilmoitus tapaa järjestelmälle? Akun ulkoisen habituksen perusteella kysymyksessä on alkuperäinen akku ja joskus tässä jännitettä mitannu, niin näytti jotain 12,2V

Oiskohan vikamuistissa tarkempaa tietoa tuosta errorista? Joltain hetkelliseltä (normaali parametrien ulkopuoliselta) häiriöltä tuo vaikuttaa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Mikkes

Itseasiassa, se kyllä toimii, siis kuten sen on tarkoitus toimia. En jaksa edes kahlata näitä kaikkia vastauksia läpi, mutta tässä lyhyet faktat.

- pakkasellla (ainakaan kovalla) ei ole tarkoituskaan toimia.
- Lämpimällä, jos ilmastointi (AC) päällä, kaikki eivät toimi.
- Akkuvaraus liian alhainen, ei toimi.
- Moottori ei ole saavuttanut täyttä käyntilämpötilaansa, ei toimi.
- Muut käyttäjästä riippuvat "väärät" toimenpiteet.

Ylhäällä tyypillisimmät, Huom. "EI TOIMI" tarkoittaa, ei ole tarkoitus kytkeytyä päälle.

Yksilöerot. Vaimolla Focus 1.0 ecoboost 125 hv A6 vm- -16. mikäli mennään alle +5, niin ei kytkeydy päälle, samoin hänen entisessä mitsu asx. 1.6 bensamoottorissa.

Meidän toinen 1.6 TDI, kytkeytyy jopa -10 asteen pakkasessa, mikäli muut edellämainitut asiat natsaa kohdalleen.
Tosin edellämainituista esimerkeistä riippumatta, tässä Volkkarin koneessa tuo Start/Stop on hyvin herkkä toimimaan, jopa niin, että monasti kytken sen pois toiminnasta, varsinkin kun käytän "autoholdia", tuolloinhan startti tapahtuu automaatissa vasta kun painaa kaasua, eli määrätyissä olosuhteissa jopa ärsyttävä (hidas).

kalakukko88

Sen kerran kun olen vikakoodeja lukenut ei ole tullut vastaan tuohon start/stop järjestelmään viittaavaa. En sinällään ole huolissani ja niin ku "Mikkes" sano että on niin paljon syitä milloin kytkeytyy päälle ja millon ei, että ei niistä aina ota selvää. Mutta kunhan tässä uteliaisuudesta kysyin jos joku olisi tutkinut juuri tätä asiaa ja olisi tiennyt. Niin kauan kuin auto toimii sen puolesta niin kaikki hyvin. Aika harvoin tulee pidettyä edes päällä kyseistä ominaisuutta  :D

hece

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 19.11.16 - klo:13:06
Itseasiassa, se kyllä toimii, siis kuten sen on tarkoitus toimia. En jaksa edes kahlata näitä kaikkia vastauksia läpi, mutta tässä lyhyet faktat.

- pakkasellla (ainakaan kovalla) ei ole tarkoituskaan toimia.
- Lämpimällä, jos ilmastointi (AC) päällä, kaikki eivät toimi.
- Akkuvaraus liian alhainen, ei toimi.
- Moottori ei ole saavuttanut täyttä käyntilämpötilaansa, ei toimi.
- Muut käyttäjästä riippuvat "väärät" toimenpiteet.

Ylhäällä tyypillisimmät, Huom. "EI TOIMI" tarkoittaa, ei ole tarkoitus kytkeytyä päälle.
En tiedä mihin viestiin vastasit mutta täsmennetään vielä että listaamassasi tapauksissa ei tule virheviestiä (error), vain pieni symboli joka kertoo että start-stop ei nyt aktivoitunutkaan vaikka pysähdyttiin.

panu

kalakukko88: Juu, ei pienistä erroreista tai vikakoodeista tartte stressiä ottaa, jos muuten kaikki tuntuu toimivan ok. Tarkkailulinja yleensä riittää.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

TomppaTsi

Omassa passatissa (1.4 TSI -11) tuli tänään näytölle viesti "start stop error". auto kävi tyhjäkäyntiä huonosti ja seuraavaksi syttyi mittaristoon keltainen moottorin vikavalo. Kotona sitten testeri kiinni ja vikakoodi oli (P0016) "crankshaftt position correlation sensor a" .Eli kampiakselin asento tunnistin. Uskaltaakohan autolla yhtään ajaa? Maanantaina täytyy mennä paikalliseen Käyttö-Autoon ja auto johdon päähän. Ihmetyttää vain että kuinka nämä liittyy toisiinsa??? Onko start stop systeemissä häiriö, jonka takia auto käy huonosti ja siitä syystä tulee tämä vikakoodi.

tet

Lainaus käyttäjältä: TomppaTsi - 21.01.17 - klo:17:26
Omassa passatissa (1.4 TSI -11) tuli tänään näytölle viesti "start stop error". auto kävi tyhjäkäyntiä huonosti ja seuraavaksi syttyi mittaristoon keltainen moottorin vikavalo. Kotona sitten testeri kiinni ja vikakoodi oli (P0016) "crankshaftt position correlation sensor a" .Eli kampiakselin asento tunnistin. Uskaltaakohan autolla yhtään ajaa? Maanantaina täytyy mennä paikalliseen Käyttö-Autoon ja auto johdon päähän. Ihmetyttää vain että kuinka nämä liittyy toisiinsa??? Onko start stop systeemissä häiriö, jonka takia auto käy huonosti ja siitä syystä tulee tämä vikakoodi.

Todennäköisiä vaihtoehtoja vikakoodin perusteella:
- jakoketju venynyt (tai jopa hypännyt)
- imunokka-akselin asentosäädin viallinen

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16400/P0016/000022
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy