Webaston akun piuhojen sijainti konehuoneessa?

Aloittaja koccola, 02.12.14 - klo:12:20

« edellinen - seuraava »

Mika2

Hiukan off-topic, mutta vinkkinä; minulla on 1.4 TSI jälkiasenteisella Webastolla ilman lisäakkua. Hieman arvelutti akun kesto kovemmilla pakkasilla, mutta hyvin on tuntunut riittävän etelän maltillisissa pakkasista. Mutta itse vinkkiin: start-stop automatiikka kannattaa kytkeä pois päältä silloin kun haluaa ladata akkua. Joskus ajan koko matkan ilman start-stoppia tai nollakeleillä viimeiset korttelit ennen auton sammuttamista. Jos on Remuc tms. härpäke, josta näkee akun voltit, niin tätä pystyy optimoimaan vielä tarkemmin.

matalaut

Kyllä tekisin juuri näin eli lataa ylläpitoakkua erillisellä laturilla takakontissa. Akku pitäisi olla AGM-akku, joka kestää paremmin jatkuvaa pienehköä virrankulutusta. Tavallinen starttiakku on suunniteltu isoille virroille ja nopealle lataukselle. AGM-akku näyttää olevan omassa autossa, jossa on ajonaikanen webasto. En kyllä ymmärrä miksi, koska webasto sammuu kun auto sammuu.

Veneissä käytetään starttiakkua ja modulia joka tunnistaa starttiakun latausvaiheen. Siinä vaiheessa akut kytkeytyvät rinnakkain ja myös hupiakku saa virran. Laiturissa sitten hupiakku tyhjenee ja starttiakku on edelleen täynnä. Huom. veneitä harvemmin käynnistetään toisella veneellä kapeleiden avulla.

En tekisi mitään erikoisia ratkaisuja, koska ylläpitolatureita saa kyllä ihan riittävän edullisesti.... älä kuitenkaan lyö sitä takaluukkua kiinni niin, että kaapeli vioittuu. Naapurin koira siinä vaiheessa kusasee viimeisen kerran vanteeseen.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

alfonson

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 12.03.17 - klo:09:27
Kyllä tekisin juuri näin eli lataa ylläpitoakkua erillisellä laturilla takakontissa. Akku pitäisi olla AGM-akku, joka kestää paremmin jatkuvaa pienehköä virrankulutusta. Tavallinen starttiakku on suunniteltu isoille virroille ja nopealle lataukselle. AGM-akku näyttää olevan omassa autossa, jossa on ajonaikanen webasto. En kyllä ymmärrä miksi, koska webasto sammuu kun auto sammuu.

Veneissä käytetään starttiakkua ja modulia joka tunnistaa starttiakun latausvaiheen. Siinä vaiheessa akut kytkeytyvät rinnakkain ja myös hupiakku saa virran. Laiturissa sitten hupiakku tyhjenee ja starttiakku on edelleen täynnä. Huom. veneitä harvemmin käynnistetään toisella veneellä kapeleiden avulla.

En tekisi mitään erikoisia ratkaisuja, koska ylläpitolatureita saa kyllä ihan riittävän edullisesti.... älä kuitenkaan lyö sitä takaluukkua kiinni niin, että kaapeli vioittuu. Naapurin koira siinä vaiheessa kusasee viimeisen kerran vanteeseen.

Okei pitääpä hommata laturi omaksi mielenrauhaksi. Vielä askarruttaa ton webaston käyttö kylmänä. ajattelin että 1/2h esilämmitys riittää ja webasto kävisi tarpeeksi tarpeeksi "kuumana" ja estäisi karstottumista. Offtopic kyssäri: miten ton sähkötoimisen takaluukun kans, voiko sen käsinki sulkea eikä painaa aina napista? jos ajatellaan ettää sieltä välistä pilkottaa se lataus töpseli aina välillä

matalaut

Lainaus käyttäjältä: alfonson - 12.03.17 - klo:09:51
Okei pitääpä hommata laturi omaksi mielenrauhaksi. Vielä askarruttaa ton webaston käyttö kylmänä. ajattelin että 1/2h esilämmitys riittää ja webasto kävisi tarpeeksi tarpeeksi "kuumana" ja estäisi karstottumista. Offtopic kyssäri: miten ton sähkötoimisen takaluukun kans, voiko sen käsinki sulkea eikä painaa aina napista? jos ajatellaan ettää sieltä välistä pilkottaa se lataus töpseli aina välillä

Edellisessä autossa oli webasto esilämmittimenä ja käytin sitä minimissään 20 minuuttia. Luulisin, että se riittää ainakin pienillä pakkasilla.

Omassa ei ole napilla toimivaa takaluukkua, mutta firman autossa on ja siinä ainakin luukku aukeaa jos välissä on liikaa tavaraa. Luulisin, että kaapeli kestää olla tiivisteiden välissä.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Joheko

Onkohan kukaan vieläkään paikallistanut webaston johtoja konehuoneesta? itellä ei kontissa oleva akku lataudu ja alkaa jo jokaöinen ctekillä lataus kyrsiin. Antaa kyllä vikakoodit 02391 ja 00458. Mistähän lähtis vikaa paikallistaan?

o.b.

Mikä on vuosimalli, voisin katsella ELSA'sta komponenttien paikkoja. Webaston akulle on oma rele, jota ohjaa "Central Electronics"-yksikkö. Sille on myös oma sulake, saattaa olla yksi niistä konehuoneen sulake/releboxin edessä olevista metallisulakkeista?

Releen pitäisi löytä sisätiloista kuskin vasemman polven paikkeilta?

Näin ainakin oli 3C:ssä ja tuoreempaan autoon nyt ei ole tarvetta vielä  ;)

Joheko

2013 mutta veikkaisin, että hyvin pitkälle samanlainen kuin edellisessä mallissa. Itelläki oli ennen 2010 mutta ei siinä ollu tuommosia ongelmia. >:(

o.b.

No niin, ehdin juttelemaan Elsan kanssa tovin...

JOS webasto ja lisäakku ovat tehdasasenteiset, pitäisi latausrele löytyä sisätiloista sieltä kuskin vasemman polven hoodeilta.


Latauspiirin sulake pitäisi löytyä konehuoneen sulake/releboxin etureunasta. SA7 sulake, eli viimeinen tai toiseksi viimeinen. 60A pitäisi olla. Noita sulakerasioita on kahta eri mallia:




Jos sulake on ehjä, vika voi olla releessä tai sitten se ei saa ohjausta ohjausboxilta. Releen isoihin nastoihin pitäisi toiseen tulla varsinaisen akun jännite ja toiseen sen peräkontin akun jännite. Jos ei tule, on vika joko johdotuksessa tai sitten se 60A sulake on palanut.


Joheko

kehtaisko joku mitata paljonko jännitettä tulee taakse akulle kun auto käynnissä? Tuleeko sama kuin eteen eli 14,4v? voikohan etuakun kunnolla olla merkitystä meneekö virtaa taakse. Start/stop- toiminta ei oo ainakaan pakkasten tulon jälkeen toiminut kertaakaan.

Sokka

Saitko Joheko asiaan selvyyttä?

Asensin omaan webastoakkuun Arctic Battery Heaterin (AGM-versio, eli käytännössä kaksi vastusmattoa jotka kiinnitetään akun kylkiin, termostaatti/jänniteohjauspulikka sekä eristemattoa päälle). Tämä aparaatti lämmittelee akkua aina, kun auto on käynnissä tai akku latauksessa (napajännite > 13V). Lämpöisenä virran vastaanotto/luovutuskyky paranee. Toistaiseksi on pärjätty ilman CTEK-latailuja.

Mittaan joku päivä tuon auton latausjännitteen webastoakun navoilta.

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 28.02.18 - klo:10:41
Saitko Joheko asiaan selvyyttä?

Asensin omaan webastoakkuun Arctic Battery Heaterin (AGM-versio, eli käytännössä kaksi vastusmattoa jotka kiinnitetään akun kylkiin, termostaatti/jänniteohjauspulikka sekä eristemattoa päälle). Tämä aparaatti lämmittelee akkua aina, kun auto on käynnissä tai akku latauksessa (napajännite > 13V). Lämpöisenä virran vastaanotto/luovutuskyky paranee. Toistaiseksi on pärjätty ilman CTEK-latailuja.

Mittaan joku päivä tuon auton latausjännitteen webastoakun navoilta.

Eihän sattuisi olemaan kuvaa/kuvia minkälainen asennuksesta tuli? 😊

Sokka

Tässä pari kuvaa, ABH asennettuna, ennen eristettä (toisella puolella samanlainen vastus, ohjain päädyssä):





Ja tässä tältä aamulta webastoakun latausjännite n.35min ajon jälkeen:




Joheko

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 28.02.18 - klo:10:41
Saitko Joheko asiaan selvyyttä?

Asensin omaan webastoakkuun Arctic Battery Heaterin (AGM-versio, eli käytännössä kaksi vastusmattoa jotka kiinnitetään akun kylkiin, termostaatti/jänniteohjauspulikka sekä eristemattoa päälle). Tämä aparaatti lämmittelee akkua aina, kun auto on käynnissä tai akku latauksessa (napajännite > 13V). Lämpöisenä virran vastaanotto/luovutuskyky paranee. Toistaiseksi on pärjätty ilman CTEK-latailuja.

Mittaan joku päivä tuon auton latausjännitteen webastoakun navoilta.
Empä oo muistanu käydä vastaamassa kun vika selvisi:) Toisiaan sille 2. akun latausreleelle ei tullu virtaa koska oli piuha poikki. sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia webaston kanssa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy