Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Carl0s

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat b8 vakkari
12.05.24 - klo:21:30
Onko sulla noita eri ajomoodeja ?

Muistaakseni ex A6 teki vastaavaa vähän ajomoodista riippuen. Effiencyllä pyrki rullaamaan ja antoi nopeuden kasvaa vähän asetetun yli, sportilla nakutteli reilusti pienempää ja moottorijarrutteli ja comfortilla hoiti jarruttelun ihan käyttöjarrulla eleettöminmin
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.05.24 - klo:21:24
Mistäs tollaset löytää :o ?
#3
Lainaus käyttäjältä: rampas - 23.04.24 - klo:11:42Onko Golfissasi vetokoukkua tai takapuskuria käytetty irti? Sillä kysyn, kun useamman kerran nähnyt tilanteen, missä takapuskuri laitettu väärin paikoilleen ja jäänyt se pinta juurikin liian ylös, kun yläreuna ei ole mennyt oikeisiin hahloihin. Huomaa siitä, kun puskurin ja takaluukun rako on keskellä pienempi, kuin sivuilla.

Tämä! Piti juurikin itse kirjoittaa samaa - näin meinaan kävi itellä. Joku Reilukerho oli parkkipaikalla peruuttanut vetokoukun mun puskurista läpi joten nuukana kaverina otin puskurin irti, korjasin ja maalasin. Takaisin laittaessa oli sitten siitä keskeltä jäänyt "irti" jonka seurauksena juurikin sama - eli luukun kansi raapi puskurin yläosaan ja kulutti siitä maalit. Nyt saa sitten kesällä maalata puskurin ja luukun alaosan uudestaan.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
11.04.24 - klo:21:22
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 11.04.24 - klo:16:18V60 on paljon pienempi kuin Passat, etenkin tavaratilalta, about tuota Leonin kokoa. Volvoa jos haluaa vähintään Pasuunan kokoisena, pitää testata V90. Volvon etu on tosiaan neliveto.

Ei nyt täysin omakohtainen kokemus - mutta naapurilta (itse asiassa kahdelta): Hällä oli tollanen V60 T8. Kehu nimenomaan kulkupuolta, onhan se kohtuu kiukkunen laitos. Miinusta tuli tuosta nelivedosta, varsinkin talvella. Sähköllä kun ajelee niin auto on takavetoinen ja kyllä se kuulemma monesti aamusin ketutti kun auto ollut koko yön laturissa, mutta pelkällä takavedolla ei päässy nousemaan katoksen reunalle muodostuneen "kynnyksen" yli, vaan piti törkkästä se neliveto päälle ja ajella bensalla töihin. Jäi kuulemma hybridin hyödyt aika minimiin. Vaihto sitte bemariin.

Toisella naapurilla tuo on duunin liisari. Kertaakaan ei ole sitä ladannut ja on ihan tyytyväinen nelivetoon.

Aika paljon pienempihän tuo v60 on sisätiloiltaan / tavaratilaltaan passattiin verrattuna.
#5
Eilen illalla tuli taas vähän leikittyä, ja selkeesti toi ei tykkää tollasista pastellisävyistä (tai mitä ne nyt onkaan)

Kokeilin heittää ihan perusvärejä (punainen ja vihreä)

Niin että vain 1 väri on täysillä 255 ja loput 0. Tällöin ledit näyttävät ihan oikeaa väriä.
#6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
21.03.24 - klo:08:11
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 20.03.24 - klo:18:18Passatti kävi siinä kampiksessa jossa tarkistavat akun tiiveyden. Oli kuulemma hapettumaan niin vaihtoivat uuden akun. Ja se on 13 kWh kun noita kymppejä ei enää saa.
Ihan jees, harmi vaan kun eihän tätä nyt ole järkeä vaihtaa pois

Eppaaa! Pitää vaan toivoa että noita kamppiksia tulis lisää, jotenkin pelottaa että se sialla tehty tiivistys ei varmaan kauheen pitkäikäinen ole :/
#7
Lainaus käyttäjältä: jugih - 19.03.24 - klo:19:49Oliko 09-modulissa sellaista adaptaatiokanavaa ku LIN-colors? Muistaakseni mulla se oli tyhjä ku ei ole koko ambient-pakettia.

Joo, on LIN mutta siellä on kaikki nollaa niin en uskonut että se vaikuttaa.

Mulla siis on ambient paketti ja ovien ledit vaihtaa väriä noilla orkkis valinnoilla, mutta kaikki mitkä itse lisäsin niin väri on tollanen pinkki.

Eli pitääpi kokeilla huomenna että lisään nuo samat värit samassa järkässä myös tuonne LIN puolelle?
#8
Erikoista, autossa on siis vakiona ollut 3 väriä: Sininen, valkoinen ja keltainen. Kun värejä vaihtaa niin mittaristo vaihtuu kanssa - paitsi valkoisella, sillä mittaristo muuttuu siniseksi.

Kun tuon ambient color list kohdan 2 (valkoinen) rgb arvot heittää rgb tooliin, tulee niistä sininen.

Onkos tuolla nyt 2 eri paikkaa minne nuo rgb:t pitää laittaa? Toinen mittaristolle ja toinen ledeille?
#9
Hmm, piti sitä itekin testailla lisätä noita värejä tuonne. Radiossa ja mittaristossa värit vaihtuu sekä näyttää ihan kivoilta, mutta noi ledit, kaikkissa noissa mitä lisäsin ledien väri on tuollainen pinkki/magenta :( muutokset tein siis tuohon ambient color listiin.
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.03.24 - klo:23:51
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 16.03.24 - klo:23:13Mitä maksoi tiivisteiden vaihto? Miettinyt kans että jos teettäisi ennakoivasti. Tosin ei kai siinä säästä kuin sen venttiilin hinnan ja mielenrauhaa

Oisko osat ollu about 300 ja siihen kympptitimma töitä päälle. Joo, öljynvaihdonhan tuossa säästää ja sen mielenrauhan kun tietää ettei ole taas jossain mörönperseessä sen auton kanssa ja jälkikasvu oppii uusia kirosanoja
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.03.24 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: jugih - 16.03.24 - klo:18:49Hmm. Ootko ihan varma että sen voi edes tarkistaa testerillä? Siellä kuitenkin on periaatteessa pari eri öljysumppua ja painepiiriä, niin uskoisin että tarkistus onnistuu vain propun kautta ja öljyn kierrättämisen eri sumppuihin?

Voin toki olla ihan perkeleen väärässä.

PS. Nimimerkistä päätellen, oliko se sun GTE johon vaihdettiin tiiviste ennakoivasti? Jos joo, ni miten sen kävi? :)

Jos tulkitsin tuota manuaalia oikein, niin juurikin noiden eri piirien takia mekan piiri tarkistetaan testerillä ja "gear oil" sitten tuon tarkistustulpan kautta (toki ei olis ekakerta kun olen väärässä)

Ellei tuo "Check" sitten ole jokin toiminto joka valmistelee laatikon tuon tarkistustulpan kautta tehtävää tarkastusta varten.

Juu sama mies :) Viime perjantaina sain auton takas, eli puolitoista työpäivää siihen meni (toki samalla tehtiin perus kausihuolto). Nyt on mekassa c revision tiivisteet ja toivottavasti laatikon osalta huolettomia kilometrejä edessä.

Täytyy sanoo että olin aika yllättyny siinä kohtaa kun mekaa tiputettiin alas, kuinka puhtaan näköiset 50tkm rullatut vanhat laatikkoöljyt oli.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.03.24 - klo:18:17
Onkos kukaan kattonut obd11 atf öljytasoa? Tarviiko tuohon jotain poppaskonsteja tms?

Itse kun koitin mennä Transmission / Basic settings / Test ATF level niin pudotusvalikko tarjoaa vain not available.

Laatikkoöljyn lämmöt oli 25 joten senkään puolesta ei pitäis olla ongelmaa.

Kun tota koitin kattoa niin auto oli ajovalmiina P päällä polttis sammuksissa - mutta pitääkö ton tolla jossain spessu-tilassa vai pitäiskö toimia ihan suoraan?
#13
Moro,

Paljos huudat pelkistä jousista?
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
08.03.24 - klo:08:04
Lainaus käyttäjältä: petaso - 07.03.24 - klo:18:05Tuli tehtyä akun ajo testi täydestä tyhjäksi.
Ajo olosuhteet:
-2 - -4 C astetta. Pilvinen ja kuiva. Renkaina Michelin nastat 215/60R16.

Tarkistin ennen ajoon lähtöä odisilla autosta täydelle akulle seuraavat:

High_voltage_battery_energy_information:
7750Wh
HV-EM_High_voltage_battery_energy_information:
7500Wh

Eli samat tiedot mitä on tämän topicin sivulla 182.

Lämmitys ei ollut päällä, vain puhallus, esilämmitin puolituntia schukolla ennen lähtöä.

Autolla pääsi 42 km, auton kulutusmittari näytti 18,3 kWh. Volkswagen sovelluksesta latasin ajotiedot ja katsoin että kulutettu 7,7kWh edestä sähköä ennen kuin bensiinimoottori käynnistyi.

Kilometrejä nyt 144 tkm ja ikää kohta 4 neljä vuotta, eli kyseessä isompi akkuinen facelift.

Mitä raati on mieltä joutuneekohan akkutakuuta kutittelemaan ennen sen päättymistä?

Ja tosiaan. Auton myynyt liike oli tehnyt akkutestin, mutta kyseessä oli Aviloo flash test, eli ei ajamalla tehtävä testi. Tässä tehdyssä testissä näytti kyllä kaikki ok.

Kun oot ajanu akun tyhjäksi, niin hurauta autolla johonkin kaupalliseen laturiin ja lataa täyteen. Laturin ilmoittaman summan kerrot 0,93:lla (sisäisen laturin hyötysuhde) niin saat akkuun menneet kwh :)

Jos toi purku- ja latausmäärä on lähellä toisiaan niin ollaan aika todellista. Testin voi toistaa muutaman kerran, sillä se akun alaraja jolloin polttis hörähtää seilaa hieman virran mukaan. Mitä omasta oon seurannu niin joskus polttis hörähtää jo ~27% SoC:illa ja joskus kun oikeen sukkasillaan ajelee hörähtää vasta ~22%SoC:llä :)
#15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.03.24 - klo:06:57
Ompa jännä, piti käydä kanssa nettiautoa läpi ja näyttäis että facelifteistä pesurit puuttuu. Mää muistelin että pesurit olisi ollu pakolliset valoissa joiden valoteho ylitti arvon X (eli xenonit, ledit)
#16
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
01.03.24 - klo:15:13
Lainaus käyttäjältä: petaso - 01.03.24 - klo:10:48Täälläkin tuli eilen hankittua facelift gte Kuopiosta/porvoosta. Eli toimitettiin Kuopioon liikkeeseen. Nätillä kulutuksella mittarin mukaan tuli, 4,7 l/100km. Akkua oli lähtiissä n. puolet kun koeajossa meni toinen puoli. Lopussa akku 0. Eli Kuopio - Kajaani väli acc:lla ajaen rajoitusten mukaan. Vaihteistolin pelaa saumattomasti, kaupungissa sähkön kulutus oli n. 16kwh/100km.

12v akku näytti olevan alkuperäinen, neljä vuotta vanha, viimeisimmän huollon akkutestissä paperin mukaan 12,27V. Pitänee laittaa vaihtoon pikimmiten mikäli on uskominen sitä että akun lahoaminen hajottaa autoa, varsinkin mekaa.  8)

Näkeekö autosta jostain lataushistoriaa? Ihan olisi mielenkiintoista tehdä kustannuslaskentaa kun on pörssisähkö käytössä.

Lataushistoriaa ei näe, mutta jos on se maksullinen WeConnect plus (nykyään Volkswagen jotain) saa tuolta ladattua excelin jossa on jokainen matka joka autolla sen sun tilin alla tehty. Tuosta datasta käy ilmi matkat, ajat, keskinopeudet, keskikulutukset ja absoluuttiset kulutukset.

Aikaisemmin tuolta sai ladattua koko paskan kerralla, mutta muuttu tossa jokin aika sitten niin että saa vaan ~vuoden kerrallaan. Eli mullakin on ns. master exceli johon aina jokusen kk välein päivitän tuolta lataamalla kaikki matkat ja toinen taulukko joka sen datan perusteella laskee kustannuksia. :)
#17
Piti tänään duunimatkalla kytätä noita paineita tuolta pumpulta.

Tuota tilannetta ennen kuin ovet avaa en saanut katottua (pitää kattoa se kun lähtee himaan) - Mutta auto ajovalmiina pumppu pyöri hitaasti (muistaakseni 800rpm) ja matalapainepuolella oli 1.5bar painetta.

Kun kepin veti P / D kierrokset pomppas 800rpm ja paine ~50bar. Tuosta kun alkoi jarrua keventää ja lähti liikkkeelle niin pumpun kierrokset nousi ~1200rpm. Paine näytti pysyvän vakiona.
#18
Lainaus käyttäjältä: jugih - 24.02.24 - klo:20:56Eikös tuo dsg:n öljypumppu ole kuitenkin kaksitoiminen, eli matalalla paineella kokoajan perusvoitelu esim. kytkimille ja korkeapaine sitten just solenoidien läpi kytkimien käytölle ja välitysten vaihdolle.

Eli korkeapainepuoli on pelkästään pulssimaisia sykähdyksiä ja matalaipainepuoli tasaista virtausta.

Tosin matalaipainepuoli taitaa sammustella kun auto sammuu start/stopin kanssa..


EDIT:

Pumppu jurnuttaa ja säätyy jollain speksillä aina kun ajetaan:
https://tinypic.host/image/dq400-ssp.DBYwvU


(img tägi ei jostain syystä toimi)
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
26.02.24 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.02.24 - klo:01:44Kun laittaa pään illalla tyynyyn ja volkkarin avaimet tyynyn alle niin saattaa nähdä yöllä unta että pikkuakkuisella pääsee helposti saman kuin isoakkuisella faceliftilla.

Jotkut vaan tuntuvat näkevän tota unta myös heräämisen jälkeen eivätkä pääse enää takaisin todellisuuteen.

Kyllä nää täällä kerrotut "todelliset" sähköranget on maustettu aika hyvin lapinlisällä tai jollain vastaavalla.

Näin nopeasti kun tuosta omasta ajodatasta (20.4.2022 - 26.2.2024, 38479km, 1522 matkaa) katsoo, niin omalla my18 pikkuakkuisella 44km, 14,7kwh keskikulutuksella ja 6,5kwh kokonaiskulutuksella on kirjattu maksimit. Pitää ottaa huomioon että tuossa datassa on mukana vain matkat, jotka on ajettu pelkästään sähköllä (eli ei ne joissa sähkön loputtua matkaa on jatkettu polttiksella).

38km on sellainen normaali johon pääsee omassa nurkkapyöritelyssä usein, energiakäytöt pyörii 6,5-6,9kwh välillä ja keskikulutukset 17,2 -18,7kwh välillä.

(ja joo, kesällä ilman ilmastointia)

LainaaJa heti kun sähkö on loppu niin vie ihan minimissään reilu 7L/100km bensaa vaikka kuinka sukkasilteen ajelisi, alle ton ei mene ikinä.

Jos otetaan ne matkat joissa sähkön kokonaiskulutus on negatiivinen (eli koko matka ajettu tyhjällä akulla) niin noiden 107:n matkan keskikulutus on 7,7l/100km. Tuolla on "muutama" tollainen joissa keskikulutus on +25l/100km, ne kun suodattaa pois niin keskikulutus putoaa 6,9l/100km.

Jos taas katsotaan yleisesti matkoja joita ei ole voitu ajaa täysin sähköisesti (697kpl ja 29581km)
Niin keskiarvo matkan pituus on 54km ja kulutus 4,8l/100km (sähkölle ~10kwh)

Jos tuolta pitää nappaa muutama poiminta, niin vk7 kun oltiin hiihtolomalla Himoksella piti käydä muutaman kerran tampereella. 90cm levelä suksiboksi katolla Himos - Tampere - Himos: 220km 6,4l/100km (tyhjällä akulla -20c kelissä).

LainaaJos jotain on oppinut työsuhdeautoilijana niin sen että lataushybridiä ei kannata ostaa omalla rahalla, on meinaan kaikista kalleimpia kilometrejä, joko perus bensa/diesel auto tai sitten pelkkä sähkö. Onneksi firman työsuhdeautopolitiikka suosii ladattavia autoja niin itse on tullut hyödyttyä tosta jonkun verran. Tässä kuitenkin kun on uteliaana tullut ynnäiltyä auton todellisia kuluja niin on helppo todeta että lataushybridi on se kaikista tyhmin käsi käyttökuluiltansa.

Oma kokemus täysin päinvastainen - toistaiseksi ollut käyttökuluiltaan halvin auto joka mulla on ollu. Käyttökustannukset Passatille on 0,09e/km (bensa + sähkö). Rouvan 1l ecoboost fiestalla on 0,11/km...

Tässä ei ole mukana pääomakuluja, vakuutuksia / veroja / huoltoja. Fiestaan on näitä vähän paha verrata, kun tuolla ei nelihenkinen perhe koiran kanssa lähde suksiboksi katolla hiihtolomalle, mutta jos vertaa edelliseen diiseli A6 farkkuun:
- Molempien hankintahinta oli ~abaut sama. Reilu 2v aikana audin hinnasta katos 43%. Passatti ei nyt ole menossa vaihtoon, mutta jos nyt kattelee mitä noista nettiautossa huudetaan ja laskisi hyvitykseksi myyntihinta -3000e niin arvonalenema 44%
- Audin vakuutukset oli ~200e enempi vuodessa
- verot oli ~500e enempi vuodessa.
- Huollot ollu abaut samanhintaiset: Molemmat autot käyny joka kevät ja syksy huollossa 90-150e laaki.
- Audin jakoremppa oli 490e passatissa muistaakseni 550e - toki tässä oli mukana tuo nokkien hihnapyörien aiheuttamat lisätyöt.

Sähkiksellä voisi päästä alle tuon, mutta edelleen nuo julkiset latauspisteet ovat sellaista paskaa (siis ihan okeasti) käyttökokemukseltaan ja toimintavarmuudeltaan että ihan vielä noihin ei uskalla vaihtaa. Toki, datan valossa kaikki ajot mitä oon tehny passatilla olisi onnistunut ID4:llä ilman välilatausta. Ehkä sellainen sitte seuraavaksi :)

Jaaa pitää myös myöntää se, että mulla käyttötapa osuu aikalailla tuohon hybridin "sweetspottiin": Keskimääräinen ajosuorite on 29km, työmatka 10km suuntaanta ja mahdollisuus ladata molemmissa päissä.

LainaaOma työsuhde audi maksoi uutena tasan 50000e talvirenkaiden kanssa, samanlaisista ja saman ikäisistä käytetyistä pyydetään nettiautossa 32-35ke tällä hetkellä eli eipä näissäkään hinta pysy yhtään..

~3v ja ~70% arvosta jäljellä. Aikalailla tuon keskivertotaulukon mukaan menee. Auto on paska ostos :(
#20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.02.24 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 19.02.24 - klo:18:00Ei huono. Oma 150tkm työnnetty 2016 ilmoittaa parhaaksi rangeksi joku 42-44km. Ajamalla menee ehkä just sen 40km. Just käytetty isommassa akkukamppiksessa ja ainakin ulkonäöllisesti oli aivan ehjä


Todella hyvää rangea tarjoo teillä. Oma MY18 ja korkein mitä oon ikinä nähnyt kesäkelillä, eco-modella ja ilmastointi offilla on ollu 42km - toteutunut 40km. Tuolloin ~130tkm taulussa, ja mitattu akun käyttökapasiteetti oli muistaakseni ~6,6kwh
#21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.02.24 - klo:14:54
Lainaus käyttäjältä: Banned - 12.02.24 - klo:14:08Itse käytän myös rivakammissa ohitustilanteissa tuota nappia. Lähtee vetämään ilman arpomisia. Rattiläpysköillä on hyvä vaihtaa vaihde sopivaksi. Ja lähteehän siitä miehekkäämmät murinat, niin tuntuu kuin olisi voimaa pellin alla :D

Joo, normalilla kun ajelee niin joutuu runttaa kaasun kickdowniin asti että lähtee. Tällöin laatikko pamauttaa pari pienempää ja tuntuu kun joku löisi lapiolla. Sateella usein allaa vielä luistonesto vilkkua.

Vrt. GTE päällä napauttaa ratista neloselle jolloin jo puolikaasulla pääsee kevyesti ohi ilman että matkanteon mukavuus kärsii
#22
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.02.24 - klo:07:42
Lainaus käyttäjältä: Temmi79 - 11.02.24 - klo:21:38Juuri ostin GTE Passatin ja toivoisin tyhmälle vähän neuvontaa:

1. Onko tästä GTE - sähköinen lisäteho napista jotain iloa? Miten sitä käytetään tai kannattaa käyttää?

2. Osaako auto muuttaa automaattisesti sähköltä hybridille ja takaisin yms. jos naviin laittaa reitin. Ei varmaan riitä, että määrittää reitin android auton kautta?

3. Minkälaiset kattotelineet tähän autoon sopii.

Normaalisti sähköllä ajaessa sähkömoottori antaa kaikki 100hv käyttöön. Hybridi-tilassa sähkömoottorin teho on rajoitettu puoleen. Myös polttomoottorin tehoa on arajoitettu niin, että yhteisteho on ~150hv. Runttaamalla kaasun kickdowniin tai laittamalla GTE moden päälle kaikki ~211 hevosta tulevat käyttöön.

2. Jos autossa on tehdasnavi johon kohde syötetään, osaa auto optimoida molempien käyttövoimien käytön niin että matkalla kuluu vähiten polttoainetta

3. Thulelta saa. Jos auto on farkku niin myös G3:lta saa hieman edullisemmin https://www.rameder.fi/kattoteline-g3-clop-infinity-165313-12918-1.html
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.01.24 - klo:09:36
Lainaus käyttäjältä: Truman - 23.01.24 - klo:21:06Moikka uusi käyttäjä täällä. Hankin tuollaisen ruottiauton -20 passat gte version. Muutama kyssäri olisi siihen liittyen.
-mistä tiedän onko autossa sellaiset kehittyneet ajovalot mitkä sammuttaa osan itsestään kun havaitsee auton tms vastaantulijoiden kaistalla? Varustelistassa lukee kyllä aktiiviset kaukovalot? Sama asia?
- toinen on tuohon parkkeeraukseen. Varusteissa lukee parking assist eli onko tässä se mikä jeesii taskuparkkiin? Nappia ei ainakaan tuohon näy.
Kiitos vastauksista!

Parking assistant taisi olla vain tutkat / pakkikamera - Toi automaattinen taskuparkki taisi olla nimella Parking pilot (voin toki olla väärässä).

Jos autoa käynnistäessä valot menevät ylös-alas ja vasen-oikea, sekä auton tuulilasista löytyy kamera on tuota varten ainakin kaikki rauta olemassa. Mikäli valot menevät vain ylös-alas tai tuulilasista puuttuu kamera niin tuota ei ole.
#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.01.24 - klo:15:35
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 08.01.24 - klo:11:56Itsellä on eturipustukset narisseet töyssyissä koko kolme vuotta mitä olen omistanut, ei ole koventunut eikä pahentunut eikä katsastusmies maininnut mitään niin olen vain ajatellut että jotain kuivunutta puslaa siellä varmaan.

Nyt en saa mieleeni missä ketjussa se oli - mutta silloin kun Passatin ostoa mietin ja tuli luettua kaikki mitä autosta löytyi niin törmäsin aika usein tuohon samaan (jota myös tapahtuu omassa). Useampi oli tuosta samasta valitellut ja olisko ollut etutukivarren pusla johon kun ruikki vähän WD40 niin toi ääni katoaa aina X ajaksi.
#25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
08.01.24 - klo:11:07
Lainaus käyttäjältä: peped - 08.01.24 - klo:10:58Kyllä tuo tuntuu olevan ihan herran haltuun -tason hommia... Ajoin Tampere-Jyväskylä välin eikä auto tarjonnut missään vaiheessa e-Modea käytettäväksi. Pakkasta n. -20C auton mittarin mukaan. Jossain vaiheessa tajusin että hybrid tila (johon auto käynnistyikin) ei mittariston mukaan toiminut lainkaan kuten pitäisi, eli esim. rullailussa menisi kierroksen nolliin ja ensimmäiset tehot kaasua painaessa otetaan sähköllä. Sitä sinistä osaa mittarista (digimittaristo) ei tullut näkyville missään vaiheessa, vaan kokoajan mentiin bensalla. Näyttää kuitenkin vw apissa että virtaa kulunut 1kwh/100km, bensankulutus 6,3l. Normaalisti tuo on mennyt tyhjällä akulla lähtiessäkin alle kuutosella, nyt oli akku ollut latauksessa ennen lähtöä. Toiseen suuntaan meni 5,3l ja 2kWh/100km.

Voihan se tietysti tuo kova pakkanen tehdä temput mutta erikoista ettei hybrid tila tuntunut hyödyntävän sähkömoottoria ollenkaan. Ihan sama oliko navikkaan syötetty kohde vai ei. Tänään tosin, nyt kun pakkanne lauhtui, auto lähti e-Modella käyntiin normaalisti.

Täytyy varmaan vaan toivoa näiden autojen kanssa ettei yli -20 asteen pakkasia Suomessa juuri koettaisi :D

Huomasin itte kanssa tuossa viimeviikolla kun etelässäkin oli reilut 25 pakkasta vähän samantyylistä käytöstä. Lähin himasta täydellä akulla ja auto starttasi suoraan hybridissä bensalla. Polttis kävi kyllä kokoajan mutta silti kun ajelin ~3km hakemaan pizzaa sähkörangesta katosi ~5km.

Jätin auton käymään siksi aikaa kun hain lätyn ja paluumatkalla kiinitin huomiota tuohon, että kun auto lähti ruullaamaan (kaupunkinopeuksissa) polttis sammui. Hybridinäytössä tuo maksimitehon määrää kuvaava harmaa palkki oli ~1/3 mutta jo pienikin kaasun painaminen sai sen "tehonpyynnön" menemään päätyyn ja polttiksen käynistymään.

Epäilen että toi on vaan akun kylmyydestä johtuvaa - myöhemmin illalla kun lähdin liikkeelle niin että auto oli ladannut ~puolestavälistä täyteen juuri ennen lähtöä lähdettiin e-modella ihan normaalisti ja ajettiin range loppuun ennen polttiksen starttia.
#26
Passat B8 (14-) / Vs: Kummallinen Webasto?
04.01.24 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: TomKo - 03.01.24 - klo:15:20Saattoi jo lukea asiasta (pahoittelut etukäteen toistosta) mutta saako tuon webaston käyntiin auton ollessa käynnissä? Itsellä ainakin tunne että se ei käynnisty kun auto käy ja painaa tuosta weban napista keskikonsolista

GTE:ssä webasto toimii vain pysäköintilämmittimenä ja sitä ei saa käymään ajonaikana :(
#27
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
31.12.23 - klo:13:30
Toi vikakoodi viittaisi siihen että HV kontaktoria ei ole saatu suljettua. Voihan tuo olla että 12v akku on niin loppu ettei jaksaisi tuota vetää kiinni - mutta silloin kyllä pitäisi mittaristonkin jo huutaa että 12v jännite alentunut.

Tolla vikakoodilla löytyy audin bulletti että nuo kontaktorin kosketuspinnat hapettuvat: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10199218-0001.pdf
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.12.23 - klo:10:55
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 28.12.23 - klo:19:45Aika isoon osaan tehdään tuo akun tiivistyskampanja ellei jopa kaikkiin. Luulin olleen pre-facelift ongelma, mutta niinpä se tehtiin myös nykyiseen faceliftiin. Jostain syystä pre-fl:ssä operaatio vie kaksi työpäivää, mutta fl:ssä hiukan vajaan päivän. Eivät antaneet tällä kertaa edes sijaisautoa tilalle, kun kesti vain päivän...

Noita akkukamppiksia oli 2 eri: Akun tarkistus ja tiivistys sekä yläpuolisen kosteuseristyksen parannus (vahaus). Voisiko olla että FL noista tarvitsee tehdä vain toinen? Oma pre-fl kävi molemmissa erikseen ja kumpikin toimenpide otti sen ~työpäivän. Aamulla kasilta vein ja illlalla kolmelta tuli tekstaria että auto noudettavissa.

Stalkkerinna kattelin äpistä että melkein heti kun auton huoltoon tipautin se otettiin työnalle (tai ainakin konepelti oli auki)

#29
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.12.23 - klo:15:17Tätä mietin itsekin että mikä hajottaa ja miksi juuri tuon K0:n? Niitä on monta muutakin siinä.
Oma kokemus teollisuushydrauliikasta (toimiston puolelta) sanoisi että paineisku. Sellaisia lapsen pään kokoisia painesuodattimia on pitänyt vaihtaa korkeampaa paine-eroa kestäviin vaikka periaatteessa ne ns. tavalliset olisi pitänyt kestää. Jossain tilanteissa tuli kuitenkin iskuja ja sitten se oli palasina vaikka niissä on rungossa ylipaineventtiili joka päästää suodattimen ohi jos tulee tarpeeksi painetta.

Hmmm... Tää nyt menee kategoriaan "ajatuksia suihkussa" (vaikka tulikin mieleen saunassa) - Mutta kun tuosta 12v akun kunnosta puhutaan niin, juurikin siltä kantilta että se saattaa kyykätä siinä kohtaa kun kuskin ovi avataan ja DSG alkaa tekemään öljynpainetta.

Voisiko tuollainen paineisku tulla silloin kun huonolla heikkokuntoisella akulla DSG alkaa tekemään painetta silloin kuin kuskin ovi avataan. Akun jännite kyykkää ja samalla pumpun moottorin pyörintä hiljenee. Ohjauselektroniikan huomatessa moottorin tavoitetta hitaamman pyörinnän "antaa se kaikki auki" että moottori saavuttaisi tavoitepyörintänopeutensa. Nyt kuski hyppää sisään ja painaa auton käyntiin. HV-kontaktori menee kiinni ja DC-DC konvertteri alkaa syöttää 12v järjestelmään jerkkua reilun kolmen kilowatin teholla ja +30 linja nouseekin ~10v -> 14.4v. Samaan aikaan tuon pumpun ohjaus on edelleen "kaikki auki" jolloin pumpun rundit käväisee hetkellisesti taivaissa?
#30
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
14.12.23 - klo:14:36
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 14.12.23 - klo:13:54Tiivisteet oli 5,5e kpl lisäksi tarvitaan 15kpl noita pultteja jotka pitää vaihtaa kun meka irroitetaan (3,68e/kpl). Mekan kannen tiivisteet menee myös uusiksi (30e ja 15e) + Laatikkoöljyt.

itte tilasin noi osat ja tarkoitus vaihtaa joulun jälkeen kun on aikaa. Yhteensä noihin osiin meni ~300. Tuolla GTE mekatroniikka-langassa on enempi keskustelua aiheesta.

Komento takas: Latvialaisesta "AutoSpares.eu" kaupasta löyty suoraan OE numeroilla nuo osat niin tilasin ne sieltä. Säästyi muutamia kymppejä eikä tarvinnu kustakkaan K-auton suuntaan:

part number
0DD321371         VW   GASKET   EUR 22.38   1   EUR 22.38   
N91131002         VW   BOLT   EUR 1.13   15   EUR 16.95   
0DD325443A         VW   GASKET   EUR 11.08   1   EUR 11.08   
Order shipping P1-94754/985450   EUR 15.00   1   EUR 15.00
                                    EUR 65.41
                                    
MakTransilta tiivisteet:
Valve body gasket DQ400 0DD 0DD325541C   1   5.50   5.50
Valve body gasket DQ400 0DD 0DD325542C   1   5.50   5.50
Courier shipping ECONOMY (weight: 0.20):   30.00
Sub-Total:   11.00
Total:   41.00

Nesteet ja suodatin motonetistä: 121e

Eli yhteensä loppulaskuksi osille jää ~227

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy