B7 tehdaswebaston sielunelämä

Aloittaja Mr Vice, 09.11.11 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

Mr Vice

Onko kukaan ehtinyt paneutua tuohon tehdasasennetun webaston toimintaan jo tarkemmin?

Itse olen ollut siinä käsityksessä että vanhasta vaivasta eli 3C:n "autonomisesta" webaston toiminnasta on päästy tämän uuden mallin erillisellä käyttökytkimellä eroon. Vaivasta siinä mielessä että 3C:n webasto käynnistyi ajon aikana mielensä mukaan ja lyhyemmässä ajossa kuten kaupungissa sinkoiltaessa marketin pihasta toiseen käyttöajan jäädessä minuutteihin kerrallaan, sen palotila tukkeentui talvessa aiheuttaen laitteen kalliin peruskorjauksen. Tämän koin omakohtaisesti 2 kertaa n. 3,5 v omistussuhteen aikana, ensimmäinen meni kokonaan takuuseen mutta toisella kertaa joutui osan kustannuksista maksamaan itse vaikka kyseessä on selvä suunnitteluvirhe meidän käyttöolosuhteita ajatellen.

Nyt tein havainnon, että tuosta erilliskytkimestä huolimatta webasto olisi käynnistynyt kun siirsin autoa pihalla. Eli elääkö se pentele edelleen omaa elämäänsä tehden tuon kytkimen vain rekvisiitaksi kojetaulussa? Jos näin on, eivät nuo vw insinörtit vieläkään ole ymmärtäneet miten asian oikeasti pitäisi olla. Jos on erillinen käyttökytkin niin silloinhan laitteen pitäisi toimia vain sen kautta ajossa ollessa, ei muuten. Tukkeutumisongelma siis jatkuu?
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

mla

Ei se käyttökytkin vaikuttanut mitenkään 3C:n automaagiseen Webaston käyttöön eikä se vaikuta edelleenkään B7:ssa. Auton 'äly' käynnistelee Webastoa edelleen kun kokee sen tarpeelliseksi.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: mla - 09.11.11 - klo:14:15
Ei se käyttökytkin vaikuttanut mitenkään 3C:n automaagiseen Webaston käyttöön

Paitsi ettei 3C:ssä mitään erillistä käyttökytkintä edes ollutkaan. Mutta että tämä sama vitsaus jatkuu mallisarjasta toiseen, missä on suunnittelijan järki? Luulisi että viestiä olisi mennyt jo perille isolle pajalle saakka kun noita ovat joutuneet korjaamaan säännönmukaisesti kait joka autosta. Vaan lienemme marginaalinen ilmiö vw:n kuluttajakunnassa, me oikeasti kylmissä olosuhteissa ajavat, eikä meidän pikku ongelmat kiinnosta valmistajaa?
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

mla

Sai sen erillisen käyttökytkimen 3C Passattiinkin jos vain tilasi tehtaalta.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mkn

Minusta se erillinen käyttökytkin toimii kuten missä tahansa muussakin tapauksessa jossa esilämmitystoiminto on asennettu tehdaswebaston yhteyteen.
Tehdaswebaston automaattinen käynnistyminen on täysin erillinen toiminne ja tuo nappi ei liity siihen mitenkään.
Webaston saa siitä napista pakotettua päälle (esim. kaupassa käynnin ajaksi) ja kun on kaukosäätimellä tai kellolla käynnistetty niin sen saa tuosta sammutettua jos ajo loppuu ennen kuin tunnin päälläoloaika ehtii täyttyä. Webaston ohjaamiseen on monta rinnakkaista menetelmää, eli webasto käynnistyy mikäli moottorinohjausäly, kellokytkin, kaukosäädin tai tuo nappi niin määrää.

Voisihan tuossa se pakotetun sammutuksen mahdollisuuskin olla, mutta ehkäpä se on kannatavampaa myydä uusia laitteita rikkoontuneiden tilalle.

Oudompi viritys on se, että VW:n insinööri luule tietävänsä mihin lämpötilaan minä haluan kabiinin lämmittää. +22 asteen perusasetus on talven kylmyyteen ihan järjetön. Nyt pitää, joka kerta kun on esilämmitystä käyttänyt, säätää lämpötilaa kun talvivaatteissa tarkenee hyvin alle +22 asteessa  :(


Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: mla - 09.11.11 - klo:14:50
Sai sen erillisen käyttökytkimen 3C Passattiinkin jos vain tilasi tehtaalta.

Jaa, sitä en tiennytkään. Mutta jos toiminnan logiikka on sama, ei siitä olisi ollut 3C:ssäkään mitään hyötyä.

Minua nyppii nämä kaikenkarvaiset koneet ja laitteet tai vaikkapa tekstinkäsittelyohjelma jotka pyrkivät ajattelemaan käyttäjänsä puolesta. Käyttäjästä pyritään tekemään idiootti, joka muka ei itse ymmärtäisi mikä on milloinkin parasta hänelle. Eihän siinä mitä jos nämä "tekoälyt" toimisivat kaikissa tilanteissa toivotunlaisesti mutta näinhän ei ole.

Otetaan nyt esim. kännykän ennakoiva tekstinsyöttö, voiko enää typerämpää ominaisuutta olla? Onneksi sentään sen saa poistettua käytöstä. Mutta ei tätä volkkarin webastoa, toimii väenvängällä silloin kuin ei pitäisi ja aiheuttaa itsensä toimintakyvyttömäksi talvessa. Oikea järjen riemuvoitto!
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

Tos®

Ennen oli econ-nappi, jolla tuon automaattitoiminnon sai käsittääkseni estettyä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mla

Juu ECON oli aiemmin. Nyt on vain Climatronic OFF tai LO asentoon - eivät kovin käteviä tapoja kumpikaan :(
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

qsla

Hieman OT mutta tuo tehdas asenteinen webasto nykyisessä kulkineessani saa jäädä viimeiseksi tehda asenteiseksi webastoksi. Jälleen kerran on palopesä ja hehku vaihtokunnossa eikä edes pakkaset ole alkaneet:/ . En vain jaksa sitä että tuo lisälämmitin lakkaa pelaamasta aina kun tulee kylmät kelit ja on jokavuotinen riesa, viimetalvenakin kahteen otteeseen huollettiin. Sen sijaan talon toisessa autossa webasto toimii ja kukkuu vieläkin 6vuoden käytön jäljiltä.mutta se ei olekkaan väyläohjattu. Passatillani liikun yleensä aina väh.45min kodin ja työmaan väliä jotenka ei sen luulisi pitempää paloaikaa tarvitsevankaan vaikkakin monesti olen sen jättänyt päälle pitemmäksikin aikaa. Anteeksi vuodatukseni:p
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: qsla - 09.11.11 - klo:17:18
Passatillani liikun yleensä aina väh.45min kodin ja työmaan väliä jotenka ei sen luulisi pitempää paloaikaa tarvitsevankaan

Itsellä n. 30 min työmatka suuntaansa ja kylminä aamuina w:n esilämmityksen polttoaika suunnilleen sama tai vähän pidempi. Olettaisin että tuo puoli h riittää siihen ettei w tukkeudu ajan saatossa, mutta tiedä häntä. Isompi ongelma on nämä lyhyet polttoajat kaupunkiajossa, sitä kun ei aina muista säätää ilmastointia LO asentoon joka estäisi w:n käynnistyksen.

Ehkä lyhyttä ajoa varten tuo pakkosyöttönappula onkin hyvä ratkaisu, eli antaa webaston laulaa koko kaupunkireissun ajan oli auto liikkeessä eli ei. Jos sen vain muistaa aina laittaa tarvittaessa päälle...

Minulle automyyjä myi auton mainiten että tuosta erilliskytkimestä nimenomaan saa w:n pois päältä kytkettyä ajon aikana. Vähänpä hän tuotteestaan tiesi tai sitten ilmaisi asian asiakkaan miellyttämiseksi ja kaupan saamiseksi kotiin siten kuin asiakas toivoi. Noiduin nimittäin aiemman 3C:n webaston toiminnan alimpaan you know where..
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

mla

Ei siitä kytkimestä ole ajossa hyötyä sen enempää. Eli jos auto päättää että lämpöä riittää nyt niin sammuttaa sen Webaston vaikka olisi napista kytketty päälle.
Sitten taas kun hidastat vaikka valoihin niin laittaa sen tulille kun hetkellisesti ehtii jäähdytysnesteen lämpötila laskea alle ohjearvon.
Eli et voi millään järkevällä tavalla estää tuota karstoittumista enää. Järjetön tapa on ajaa climatronic LO asennossa, kun järjenjättöiset poistivat ECON asetuksenkin.

Vannoivat, että viat on korjattu noista TT-V malleista, mutta samoin se hajosi edellisessä Superbissä vuoden välein ja savutteli kuin autoon olisi kuulunut savuverho vakiona.
En siis enää usko myyjien p*ska puheisiin noista ja tilaan jälkiasennetun, vaikka se maksaakin enemmän.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Tos®

Eikö joskus MFA:n kautta saanu jotai säädettyä?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mla

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 10.11.11 - klo:09:20
Eikö joskus MFA:n kautta saanu jotai säädettyä?

Ajastukset sieltä saa säädettyä ja tuuletus/lämmitystilan vaihdettua, ei juuri muuta.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Antti72

Tehtaan jäljiltä Webasto esilämmittää sisätilat. Foorumilla on ollut juttua, että luovutushuollossa jotkut ovat koodauttaneet sen lämmittämään myös moottoria. Onko kokemuksia, riittääkö teho lämmittämään molempia ja onko ko. toimenpiteestä mitään haittaa?

Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: Antti72 - 10.11.11 - klo:10:13
Tehtaan jäljiltä Webasto esilämmittää sisätilat.

Kyllä ainakin minun B7:ssa lämpiää sekä kone että kabiini.

Aikaisemmassa autossa (3C) viritettiin luovutushuollossa vakiona olleeseen tehdaswebastoon kauko-ohjain esilämmityssysteemi, josta perivät kohtuuttoman summan 1300 e.

Kyllä tuo W saisi toimia siten kuin kuljettaja haluaa eikä siten kuinka auto haluaa. Iso asia kuitenkin meidän talvessa tuo lämmittimen toimintavarmuus, oli mitä mallia tahansa.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

mla

Tehtaan lämppärit lämmittää moottoria vakiona jos autossa on hiukkassuodatin ja muihin ne on muutettavissa koodauksella. Vanhemmissa malleissa oli ongelmia anturien kanssa ja tuota ei suositella tehtäväksi niihin, mutta uudemmissa pitäisi toimia ongelmitta.

Tehtaan lämppärien toimintavarmuus kovilla pakkasilla on myös vähän kyseenalainen, sillä niiden polttoaineletkut ovat pienempiä kuin jälkiasennettujen. Touraniin meille vaihdettiin paksumpi letku juuri tuon vuoksi kun ei ohuesta pillistä mennyt pienillä pakkasilla läpi dieselit vaikka talvilaatua olikin.
Tehtaan lämppäri vaati usein pari käynnistysyritystä kovilla pakkasilla ennen kuin suostui lähtemään käyntiin. Samassa pihassa oleva (saman aseman litkua tankissa) vastaavan automallin jälkiasennettu Webasto lähti tulille joka kerta ilman ongelmia.

Vikakoodi tehtaanlämppärissä oli aina 'No Flame'.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Puli

Täälläkin aloitettu lämmityskausi.. tosin melko heikolla menestyksellä! Löpöä oli tankissa niukasti (etäisyys näytti 60km tankille), joten webaston imuputki ei päässyt enää haukkaamaan tankista löpövä. Onko tietoa, että minkäverran polttoainetta täytyypi olla, että järjestelmä saa imettyä tankista?? Huollossa ei ainakaan tietäneet sanoa paljonko se paljon on..
Kolmen Foordin omistaneena taivaspaikka taattu..   (Corolla -86, Carina -88, Focus sedan -99, Mondeo wagon -03, Mondeo  wagon-07, Golf -08 Variant, Passat -09 variant, passat -10 variant ja Passat -11 variant, Volvo V60 -12, Audi A6 Wagon -13) Volvo oli ensimmäinen "auto" ja toistaiseksi Audikin

Tos®

Systeemi ei anna sen käynnistyä, jos polttoaine on vähissä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kapa

#18
Miksi kukaan haluaa tehdasasenteisen, kun samaan rahaan ja jopa edullisemmin  on saatavissa toimintavarma ja täysin itsesi säädettävissä oleva normaali jälkiasenteinen peli. Ainakin takavuosina nämä tehdasasenteiset oli sellaisia kevyempiä versioita oikeista. Tosin ainakin Volvoissa nuo tehdas-Eberit ovat ihan aitoja vehkeitä. Lienekkö sitten maahantuojan aikaansaannoksia.

Kapa

LainaaSysteemi ei anna sen käynnistyä, jos polttoaine on vähissä.

Täh? Taitaa se viisaus perustua siihen, että letku vetää ilmaa tankista.

Tos®

On siinä joku yhteys polttoaineen anturiin, tai merkkivaloon
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kapa

Miksi kukaan haluaa tehdasasenteisen, kun samaan rahaan ja jopa edullisemmin  on saatavissa toimintavarma ja täysin itsesi säädettävissä oleva normaali jälkiasenteinen peli. Ainakin takavuosina nämä tehdasasenteiset oli sellaisia kevyempiä versioita oikeista. Tosin ainakin Volvoissa nuo tehdas-Eberit ovat ihan aitoja vehkeitä. Lienekkö sitten maahantuojan aikaansaannoksia. Tämä oli korjaus aikaisempaan.

foxnen

Onko kukaan testannut ajotietokoneelta "jäähdytys" moodia kauppareissuille?
Mitenkähän webasto tähän suhtautuu?
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

mla

Kannattanee varmaan lukea välillä noita kymmeniä muita keskusteluja Webastosta. Alkaa esiintyä samat jo vuosia sitten kysytyt asiat tässä taas :)

No vastataan taas - tuuletus on aivan turha. Ei pysty jäähdyttämään mitään kesäkuumalla ja talvella turha eli....
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Taky

Lainaus käyttäjältä: mla - 10.11.11 - klo:22:15
No vastataan taas - tuuletus on aivan turha. Ei pysty jäähdyttämään mitään kesäkuumalla ja talvella turha eli....

Olikohan kyse siitä että jos tuuletusmoodi valinnoista päällä niin webasto ei lähde päälle lyhyillä matkoilla/kauppareissuilla?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Puli - 10.11.11 - klo:21:13
Onko tietoa, että minkäverran polttoainetta täytyypi olla, että järjestelmä saa imettyä tankista??

Octavissa tehdasweban kanssa kulkee käsikädessä polttoaineen vähyydestä kertovan merkkivalon kanssa, siis kun valo palaa ei weba käynnisty.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

foxnen

Kyseessä oli, käynnistyykö webasto tuuletusmoodi päällä?
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

mla

Tuuletusmoodi on vain sitä 'esilämmitystä' varten.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

TuplaVW

#28
Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.11.11 - klo:21:24
Miksi kukaan haluaa tehdasasenteisen, kun samaan rahaan ja jopa edullisemmin  on saatavissa toimintavarma ja täysin itsesi säädettävissä oleva normaali jälkiasenteinen peli. Ainakin takavuosina nämä tehdasasenteiset oli sellaisia kevyempiä versioita oikeista. Tosin ainakin Volvoissa nuo tehdas-Eberit ovat ihan aitoja vehkeitä. Lienekkö sitten maahantuojan aikaansaannoksia. Tämä oli korjaus aikaisempaan.
Aikaisemminhan Passatin dieseleihin kuului tehdasasenteinen vakiovarusteisiin, tosin ilman kellokäyttöä tai kaukosäädintä. Omassa käytössä sellainen (kellokytkimellä) toimi erittäin hyvin, eikä ollut mikään kevytversio, ihan normaali Weba (tyyppinumero aikanaan sama kuin jäkiasenteisenakin sai, taitaa olla vieläkin myynnissä).
Ainoa häiriö liittyi tässäkin ketjussa mainittuun, eli tuli vahingossa ajastettua päälle vaikka polttoaineen varoitusvalo oli jo päällä, joten sekosi, mutta lähti useamman käynnistysyrityksen (ilmauksen) jälkeen toimimaan taas normaalisti.

Hinnan osalta tehdasasenteinen on selvästi jälkiasenteista edullisempi, tällä hetkellä.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 11.11.11 - klo:12:03
Hinnan osalta tehdasasenteinen on selvästi jälkiasenteista edullisempi, tällä hetkellä.

Näin se on. Tehdaslaitettu kauko-ohjaimineen ja lisäakkuineen kustantaa about puoli tonnia kun jälkiasenteinen vastaava maksanee päälle 2 tn nykyään. Eräissä automalleissa (mm. kia maasturi) jopa 2,5 tn.

Mutta pidemmän päällehän tuosta "halvasta ja hyvästä"  :P joutuu maksamaan toistuvina peruskorjauskuluina ja heikentyneenä toimintavarmuutena kuitenkin suolaisesti. Toisaalta, jos sen keksinnön laittaa kiertoon heti kohta takuuajan jälkeen niin eihän se sitte mitä haittaa...
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy